Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting

Gestart door gelijkstromer vrijdag 30 januari 2009, 00:07:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Beste forumlezers,
Erg actief ben ik niet op dit forum, maar omdat ik vandaag voor het eerst van mijn leven een project aan een 3-railloc heb voltooid, leek het me aardig dit te plaatsen. Of er behoefte aan is, weet ik niet, dat merk ik vanzelf wel, vermoed ik. Het betreft een Roco 2433, eigendom van ons aller Marcel. Ombouw heb ik gedaan omdat ik zelf twee (bruine) 2-raillocs van dit type heb, omdat ze technisch hetzelfde zijn, was het eenvoudig om de twee exemplaren van Marcel mee te nemen. Overigens is dit de eerste loc die gereed is gekomen.
De verlichting moest aan de volgende eisen voldoen: uiteraard een omgekeerd L-sein, schakelbare sluitseinen en een schakelbaar rangeersein. Dit alles met een Esu LoPi 3.0-locdecoder, wat betekent dat je, naast de standaard frontseinenfunctie, de beschikking hebt over twee extra uitgangen, eentje voor de sluitseinen en eentje voor de rangeerseinen. Op het gebied van de sluitseinen vormde dat voor mij een uitdaging, die ben ik aangegaan en het is me dus gelukt.
Eerst maar eens het resultaat, waarbij ik moet opmerken dat de foto's vanavond in het licht van een simpele bureaulamp gemaakt zijn, waardoor voornamelijk niet te zien is dat de sluitseinen toch echt rood zijn.



Ik weet trouwens niet of iemand anders al iets soortgelijks gedaan heeft, op het net ben ik in ieder geval geen verslagen tegengekomen, zodat ik er zo goed en zo kwaad als het gaat een verslagje over schrijf.
Grofweg de belangrijkste benodigdheden: een Roco 2400 met Esu decoder, een soldeerbout, een setje Digirails-printjes, vier diodes type 1n4148, een transistor type BC557, een weerstand 68 kiloohm en een bosje dun elektrisch draad.
Het Digirails-printje lijkt enigszins voorbereid op een verbouwing zoals ik die gedaan heb, omdat er een aansluiting op zit (genummerd met 4) die standaard ongebruikt blijft. Hieronder het printje na verbouwing:

Allereerst verwijder je het balkje met opschrift '000' dat op de plaats van een eventueel derde frontsein zit. Leg een verbinding aan (met een draadje) tussen de 2 en de 4 van de print. Vervolgens verbreek je met een stanleymes de geleiding links van het rechterledje, ter hoogte van het gaatje. Dit is zeer belangrijk. Houd het printje tegen een lamp om te zien of de verbinding helemaal verbroken is! Kras vervolgens ergens in de driehoek boven het rechter ledje de groene laag een beetje weg, zodat het onderliggende koper zichtbaar wordt. Dit wordt de nieuwe min voor het rechterledje. Ook moet er een diode worden geplaats tussen de nieuwe aansluiting en de 1 op het printje, waarbij het streepje (de kathode) van de diode aan de kant van de 1 dient te zitten. Hoe en waar je die diode plaatst maakt niet uit, zolang je het maar niet doet zoals op de foto, want dan gaat het niet passen in je loc. Vervolgens kun je de printjes volgens de methode van Digirails plaatsen. De gele, oranje en rode draad sluit je aan zoals beschreven, aan het stompje draad dat je boven op de foto ziet, sluit je de groene draad van de decoder aan. Tussen de print en de functieaansluiting moet nog een diode, met het streepje richting functiedraad. Voor beide zijden aan de loc geldt hetzelfde.
In principe kan nu getest worden of het rangeersein en het frontsein naar wens functioneert.
De tweede klus zijn de sluitseinen. Hiervoor dien je de rode draden (plus) te onderbreken. Sluit de stukken draad vanaf de print (beide zijden!) aan op de connector van de transistor. De overgebleven functieuitgang sluit je aan op de weerstand en vervolgens op de base van de transistor. De draden die naar de ledjes leiden, sluit je aan op de emittor. De zwarte draden sluit je normaal aan zoals Digirails beschrijft. Nu is het moment om ook de sluitseinen te testen. Deze functioneren alleen als ook F0 (de frontseinen) ingeschakeld zijn.
Dit alles klinkt simpel, maar het kost een hoop werk, omdat de ruimte schaars is, en er een behoorlijke extra lengte aan draadjes bij komt. Zelf heb ik twee stukjes printplaat gebruikt om het spulletje netjes te ordenen, wat aan te bevelen is. Helaas ben ik bij dit exemplaar vergeten om een foto van het binnenwerk te maken, hoewel het op het oog een beetje een zootje is. De diehard-electiciens zullen dan ook niet blij worden van de 'dradenbrij', maar volgens mij kan het niet anders. In ieder geval is het zaak alles netjes weg te werken en vast te plakken met tape, omdat je anders waarschijnlijk de kap met goed fatsoen niet geplaatst krijgt.
Een algemene tip voor alle Digirails-gebruikers nog: plak deze printjes vast aan het frame! Doe je dit niet, dan loop je kans dat je de bovenste ledjes van de print losdrukt. Je hoeft me niet te vragen hoe ik dit weet.
Hopelijk is dit verhaal duidelijk en wellicht een inspiratiebron. Ik wil eventueel proberen van dit alles een schema te tekenen, dat heldert de boel misschien iets op. Ik beloof echter niets. Wel wil ik zeggen dat dit projectje mij aardig wat voldoening gaf, omdat die lampjes zo toch wel erg stoer zijn. Ik ben geen electotechnicus, maar met boerenverstand komt men een heel eind, vermoed ik.
Tot slot nog een aardige programmeersuggestie (geldig voor de Esu LoPi 3.0, dus): programmeer de CV's 113 t/m 116 op waarde 127. Hierdoor gaat je licht geleidelijk aan en uit. Ik vind het best grappig, noodzakelijk is het natuurlijk allerminst. Ik ben er niet zeker van of deze functies gelden voor de decoders die toegepast zijn in de 2400'en, dit geldt voor de DCC-versie van deze decoder. Ik kan het niet proberen, omdat ik niet kan programmeren met de Mobile Station die Marcel me geleend heeft. Om toch even te vloeken in de Marklinkerk: wat ben ik blij met mijn Roco Multimaus! Daar kun je tenminste mee programmeren en dat voor weinig geld.
Goed, tot zover. Vragen zijn natuurlijk welkom!
Groet, Steef

Let op: er is een wijziging gemaakt in de beschrijving van de ombouw, naar aanleiding van een aanvankelijk gemaakte fout.
Daarnaast is het belangrijk zelf te letten op de kleuren van de draadjes die Roco gebruikt voor de plus en min van de lampjes. In het exemplaar van Marcel, uit de eerste serie, was de volgorde geel-oranje-rood, in een van mijn locs uit de tweede serie is de volgorde rood-oranje-geel. Ik neem aan dat dat met de tweede serie dus andersom is gebeurd. Let er zelf goed op!
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Probeer eens uit te leggen waar de transistor, de weerstand en de 4 diodes voor zijn. Het DRC2400 setje icm LoPiV3.0 voorziet toch al in alle opties die je wilt?

Gr, Ben.
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Nee, beslist niet, deze functies zijn niet zonder meer te schakelen, tenzij........jij me een schema kunt aanreiken. Ik denk echter niet dat dat je gaat lukken. In het bovenstaande bericht heb ik al geprobeerd uit te leggen hoe je de transistor en de diodes aan dient te sluiten.
Algemeen geldt dat een transistor een gelijkrichter is, maar in dit geval is hij gebruikt als een zogenaamde 'EN-poort', wat inhoudt dat de uitgang pas stroom geeft als op de twee ingangen stroom staat. Dat is in dit geval dus erg voordelig, omdat één van die twee ingangen de uitgang van de decoder is.
Diodes dienen om de stroom in één richting te blokkeren, of, andersom, om de stroom in één richting te geleiden. Het zijn eigenlijk ledjes, met het verschil dat ze geen licht geven. Omdat er in dit geval twee ledjes zijn die gebruik maken van twee uitgangen van de decoder, moet per keer de stroom in één richting geblokkeerd worden.
Het plan is nog steeds om vanavond een schemaatje online te zetten, maar pin me er alsjeblieft niet op vast. Met dat schema wordt het een en ander duidelijker, verwacht ik.
Groet, Steef
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Bij deze nog het beloofde schema voor het aansluiten van de verschillende draden en componenten:

Aangezien dit schema uitgaat van het gebruik in combinatie met de 2400 en een Digirails-setje, is daar in de tekening ook rekening mee gehouden. Ik ben zoals gezegd geen elektricien en dit schema komt ongetwijfeld knullig over, maar ik denk dat het wel redelijk duidelijk is zo. Degene die een beetje kijk op de zaak heeft, kan dit ook zonder meer toepassen op iedere andere locomotief waarvoor dergelijke functies gewenst zijn.
Gebruik van dit schema lijkt me alleen zinvol in combinatie met de hierboven geschreven tekst.
Tot slot: een eerdere fout in de beschrijving hierboven is aangepast en die fout is dus ook niet weergegeven in dit schema. Alléén het elektrisch loskoppelen van de negatieve polen van de onderste ledjes is belangrijk, niet het scheiden van de positieve polen!
Succes!
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Je uitleg is erg duidelijk al zeg ik het zelf, bedankt ! Mooi scherpe foto's ook !
Ik zal zelf snel aan de slag gaan met de 2200, met behulp van een digirails setje.
Als je weer wat hebt, schrijf gerust een verslag ! :D
Bedankt !

Robbert
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Goed en duidelijk verslag en niet vergeten de mooie foto's
Wel apart dat als er speciaal een printje wordt ontwikkeld door
Digirails je toch nog modificaties aan moet brengen op het printje.

Groetjes Bert :)
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Prettig om te lezen is dat het duidelijk is! Ik denk dat het nog helderder wordt als je alle spulletjes voor je hebt liggen en aan de slag gaat. Als je deze beschrijving dan volgt, lijkt het me goed te doen. Foolproof dus, deze ombouw.
De 2200-print ga ik inderdaad ook ombouwen, alleen het aardige is dat daarop de voorbereidingen voor het rangeersein al wel gemaakt zijn. Dan kun je het hele geklier met de diodes dus overslaan en hoef je alleen het gedeelte van de transistor te volgen. Dat zou zonder meer ook op die loc toepasbaar moeten zijn.
Nogmaals voor de overvloedige duidelijkheid: aan het Digirails-printje mankeert helemaal niets, als je het gewoon ombouwt volgens Digirails voorschrift (en eventueel de beschrijving van Chris van Diesen erbij) ben je met een uurtje helemaal klaar. De door mij beschreven aanpassingen zijn alleen van toepassing als je méér wil.
Groet, Steef
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=8958.msg149014#msg149014

M.i. zit daar toch de oplossing verstopt?

Gr, Ben.
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Ben,
Als je één post lager kijkt dan de post die jij weergeeft, zie je dat dat dus niet werkt. De lichtwissel wordt gestuurd door respectievelijk de gele en witte draad aan je decoder, die functioneren in dat geval als de negatieve pool. Als je allebei de zwarte draden aansluit op een functieuitgang bereik je dus het beschreven effect, bij activeren van de betreffende functieuitgang gaan de sluitseinen aan beide zijden branden. Dát is dus niet wat je wil, althans, ik niet.
Op de positieve polen (de rode draden) staat wel continu stroom, die je dus met de schakeling die ik heb gebruikt, kunt onderbreken. De negatieve polen werken dan nog gewoon, zoals beschreven, als lichtwissel.
Ja, ik heb best nagedacht over deze schakeling..... :lol:
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Geweldig! Dit is wat ik ook wil :) met dien verstande dat de sluitlichten meer grappig dan nodig zijn, maar schakelbare rangeerverlichting is natuurlijk helemaal geweldig en dat je die sluitseinen uit kunt zetten is helemáál ideaal (want die wil je standaard uit hebben natuurlijk).

Nog een ding: als je rangeerverlichting inschakelt dan gaat dat wel aan beide kanten tegelijk?
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Tim,
Inderdaad zijn de sluitseinen met dit type transistor standaard uitgeschakeld, dat was ik geloof ik vergeten te vermelden. Als je het andersom wil is dat waarschijnlijk ook wel mogelijk (dus standaard sluitseinen aan en met een druk op de knop uit), maar ik heb dat niet getest en ben ook niet van plan dat te gaan doen. Ik vermoed echter dat je in dat geval een transistor type BC547 nodig hebt.
Het klopt inderdaad dat het rangeersein aan beide kanten brandt, anders is het geen echt rangeersein natuurlijk. Belangrijk is om alle diodes daadwerkelijk aan te sluiten, anders gaat het verkeerd. In dat geval zal bijvoorbeeld het rangeersein aan de achterkant gaan branden terwijl je die functie niet aan hebt staan, maar wel F0 voor de frontseinen.
Groet, Steef
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Hallo Steef,

Kijk eens naar de tor in het schema en zoek eens het type BC557 op.

Mvg,
Peter
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Peter,
Ik neem aan dat ik een verkeerd symbool heb gebruikt voor de transistor? Dat zou goed kunnen, want ik heb er geen ervaring mee verder. In ieder geval staat het in de tekst wel juist vermeld. Vraag zelf bij je elektronicaboer om een schema met aanduidingen voor de transistor die je gekocht hebt, anders kan googlen misschien uitkomst bieden.
Verder heb ik weer een aanvulling geschreven bij mijn eerste post (onderaan).
Groet, Steef
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Een BC547 is een NPN, en een BC557 is een PNP transistor.

Mvg,
Peter
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Ja, dat klopt, maar dan weet ik nog steeds niet wat er fout is aan mijn tekening. Ik heb het type BC557 gebruikt, inderdaad een PNP-transistor.
Vandaag nog drie stuks op dezelfde wijze behandeld. Ik heb er weer even genoeg van, maar het werkt allemaal wel prima.
Ik heb mezelf nog getrakteerd op een rangeersein aan de rechterzijde in plaats van aan de linkerzijde. Morgen plaatjes.
Groet, Steef
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Heey Steef :),

Grote klasse  weer :!: Maar had ook niet anders verwacht van jou ;).
Ben blij dat alles goed is gegaan en dat het voor elkaar is!
We spreken elkaar :).
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Beste lezers,
Wat mij betreft tijd om dit project af te ronden. De vier locs die behandeld moesten worden, zijn behandeld en alle voorzien van leuke verlichting.
Twee locs zijn buitenbeentjes, de allereerste die ik deed en het bruine exemplaar op de foto hieronder. Die heeft zijn rangeersein aan de andere kant dan de overige drie locs. Dat levert iets meer gepruts op, maar per saldo maakt het niet heel veel uit. In combinatie met de omgekeerde kleuren van de bedrading van de betreffende loc (2427) zorgde het desondanks voor een aantal hoofdbrekens, aanvankelijk werkte het dan ook niet zoals ik wilde. Daarnaast heb ik een aantal soldeerverbindingen op de print van die loc zelf opnieuw gelegd, omdat dat vanuit de fabriek erg lelijk was gedaan. Deze loc stamt uit de tweede serie van halverwege 2008, ik denk dat de gehele serie daar last van heeft. Let dus op als je zo'n loc gaat verbouwen (gele 2414 of bruine 2427), er kan wat verschillen met de tekening die ik eerder plaatste.
De ombouw van de eerste loc kostte me een ruime drie uur, de laatste loc was na iets meer dan anderhalf uur al klaar. Sowieso moet je bij meerdere locs eerst een soort protoloc maken, dan weet je wat je kunt verbeteren bij volgende exemplaren.
Een foto van twee locs zonder kap:

Je ziet dat degelijk afplakwerk zeer van belang is! Als je niet goed afplakt, krijg je de kap er nooit fatsoenlijk op en loop je de kans dat je draadjes klem komen te zitten. Een reëel probleem, aangezien er na de verbouwing aanmerkelijk meer draden lopen dan voorheen. Ikzelf gebruik het afplaktape van Tamiya, omdat dat goed blijft plakken, ook nadat je het een paar keer hebt vastgepakt. Als dat spul je te duur is, kun je ook normaal plakband gebruiken.
Dan nog een plaatje van de twee varianten naast elkaar:

De 2427 is geen drierailloc, maar ik denk dat jullie me dat voor een keer wel vergeven.
Zoals gezegd, dit was het. Dit verslag kun je 1:1 overnemen om jouw 2400 te verbouwen, maar delen ervan werken prima om je (Roco-)loc te voorzien van ofwel schakelbare sluitseinen ofwel rangeerverlichting. Hoe het in Marklinlocs geregeld is, weet ik natuurlijk niet.
O, aardige motivatie nog misschien om je eigen verbouwing te starten: inclusief Digirails-setje kost deze verbouwing je niet meer dan 20 euro per loc. Geen geld voor zoveel fun.
Succes!
Groet, Steef
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Nog een bescheiden toetje: een leuk rijtje bruine diesels met rangeersein. Het groene bakkie op de achtergrond wil ik op korte termijn eveneens voorzien van LED-verlichting en hopelijk is er ook plek om een rangeersein in te bouwen.

Groet, Steef
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Hier linken naar een plaatje op Beneluxspoor gaat niet. Dat hebben ze geblokkeerd.
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Wat een slimmerikken daar op Beneluxspoor. Zo werkt het dan wel, helaas wel even de thumb aanklikken.
Groet, Steef
Re: Roco 2400 met sluitseinen en rangeerverlichting
Nice Steef 8)

Goed bezig geweest :)