Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Aansluitingen marklin relais 7245

Gestart door Nitro woensdag 14 januari 2009, 17:11:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluitingen marklin relais 7245
Hallo allemaal,

Onlangs ben ik weer eens begonnen met het opzetten van de de elektronica voor mijn schaduwstation. Daar wil ik graag het 7245 relais van Marklin voor gebruiken. Er is echter 1 probleem: ik weet wel hoe ik het relais moet schakelen, maar niet hoe ik de overige circuits moet aansluiten op het relais. Weet iemand hoe dit werkt en heb je daar ook een schema bij ter verduidelijking?

Het type relais staat hier afgebeeld:

Re: Aansluitingen marklin relais 7245
Hallo Nitro,
De afbeelding laat het universeel relais7245 zien.
Het relais heeft naast de gele en 2 blauwe draden 7 aansluitingen (1- 7).
De eerste 3 aansluitingen is een omschakelaar waarvan aansluiting 2 de afhankelijk van de stand van het relais of  met 1 of 3 wordt doorverbonden.
Afhankelijk van de stand wordt 4 doorverbonden en 6 met 7.
Met het relais zou je b.v. een sein kunnen schakelen en tevens een stuk rail stroomloos kunnen maken of een lampje aan uit kunnen schakelen.

Op site: http://modelspoorh0.nl bij Downloads kun je het bestand Handboek Electrotechniek van Märklin.(Bron Marklin) downloaden.

Op blz. 101 staat een voorbeeld voor het schakelen van een lampje.
Op blz. 59 staat een voorbeeld van het schakelen van een sein en tevens het stroomloos maken van een baansectie.


Mvg,
Peter
Re: Aansluitingen marklin relais 7245
Hee hallo,

Ik heb je advies opgevolgd en even het boekje doorgebladerd. Nu is er echter een ander probleem opgedoken, het relais zelf wil niet meer omschakelen, dat wil zeggen, het stuk weekijzer tussen de spoeltjes wil niet meer links en rechts bewegen, hierdoor schakelt het relais zelf niet meer.

Ik heb hier echter ook nog een Mans & Mans 2xomGW relais liggen. Dit is een relais op een printplaat, is er iemand die ervaringen heeft met dit relais, want er is geen aansluitschema bijgevoegd en de site is onbereikbaar.

Bij voorbaat dank,

Nitro ;)
Re: Aansluitingen marklin relais 7245
Schoonmaken en ligt smeren wil vaak helpen bij de 7245.

Mvg: Alex
Re: Aansluitingen marklin relais 7245
Ik gooi hier ook maar even mijn vraagje daarheen, ik moet voor mijn pendelmodule op een station schakellen tussen 2 sporen.
Mijn vraag: kan ik met dit relais (doormiddel van een impuls) schakellen tussen 2 sporen,(welke er stroom krijgt welke niet)?

Groeten,Robert.

Re: Aansluitingen marklin relais 7245
Hallo Robert,

Staan hier misschien voorbeelden die je zoekt.
http://www.marklin.com/tech/SignalManual.pdf

Mvg,
Peter