Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Automatische overweg 7192

Gestart door adbos donderdag 29 januari 2009, 16:09:01

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Automatische overweg 7192
Hoe moet ik deze aansluiten heb de overwegrail + aan weerszijden een rail 5115 (alles met de rode stippen t.o.elkaar) gemonteerd> Hoe nu verder met de gele draden ?
Re: Automatische overweg 7192
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Automatische overweg 7192
Hallo Ad,

Welkom op het forum!

Martijn
Re: Automatische overweg 7192
Dag Ad,

Uit je artikel nummer begrijp ik dan je Mrails hebt. Ook rijdt je volgens mij analoog.

De gele draden kunnen dan gewoon aan de gele aansluiting van je transformator.

Succes!
Re: Automatische overweg 7192
Ja....ok , klopt ben voor mjin kleinzoon een oude marklin set aan het opbouwen
(set =35jr. oud). Als ik de gele draden aan de trafo sluit gaan de bomen dicht en bij het losmaken open, dit zou moeten gebeuren als de trein nadert c.q. is gepasseerd.
De oude overweg bestaat uit 3 delen, 2 vaste delen met de bomen en een geisoleerde tussenrail met grijs oppervlak. Links en rechts daaraan heb ik de contactrail 5106 (rode spippen t.o.elkaar )aangesloten. Naar mijn idee is hiermee echter de massa op geen van beide rails onderbroken, immers het loopvlak sluit ongeisoleerd op elkaar aan. Mis ik toch nog delen ???? Of doe ik als beginneling echt iets totaal verkeerd ??? Zou het logisch vinden als de contactrail aan 1 zijde was onderbroken, als de trein dan passeerd komt de massa van de andere zijde via de wielen en sluit/opent de overweg. Hopelijk ben ik met dit verhaal duidelijk geweest en is er iemand in staat mij uit de "brand" te helpen.
Re: Automatische overweg 7192
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Automatische overweg 7192
Citaat van: adbos op vrijdag 30 januari 2009, 15:59:29
Ja....ok , klopt ben voor mjin kleinzoon een oude marklin set aan het opbouwen
(set =35jr. oud). Als ik de gele draden aan de trafo sluit gaan de bomen dicht en bij het losmaken open, dit zou moeten gebeuren als de trein nadert c.q. is gepasseerd.
De oude overweg bestaat uit 3 delen, 2 vaste delen met de bomen en een geisoleerde tussenrail met grijs oppervlak. Links en rechts daaraan heb ik de contactrail 5106 (rode spippen t.o.elkaar )aangesloten. Naar mijn idee is hiermee echter de massa op geen van beide rails onderbroken, immers het loopvlak sluit ongeisoleerd op elkaar aan. Mis ik toch nog delen ???? Of doe ik als beginneling echt iets totaal verkeerd ??? Zou het logisch vinden als de contactrail aan 1 zijde was onderbroken, als de trein dan passeerd komt de massa van de andere zijde via de wielen en sluit/opent de overweg. Hopelijk ben ik met dit verhaal duidelijk geweest en is er iemand in staat mij uit de "brand" te helpen.

Ad welkom, welkom op het forum!

Je mist waarschijnlijk de twee halve "isoleer" railsjes!
Goed zoeken waar er een rail met rode streep per ongeluk verbinding met de massa maakt, hierdoor gaan de bomen dicht.

Gr. Fred

Re: Automatische overweg 7192
Hoi Fred, Halve isoleer rails heb ik niet de 2x 5106 zijn standaard lengte, waarvan 1 zijde is geisoleerd, maar het loopvlak loopt ononderbroken door, misschien zelf doorknippen boven en onder??? Verder zijn alle verbindingen goed (nagemeten).
Weet iemand soms het nr. van betreffende 1/2 rails, heb ze in de doc. niet terug kunnen vinden??
Re: Automatische overweg 7192
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Automatische overweg 7192
Citaat van: adbos op vrijdag 30 januari 2009, 16:59:29
Hoi Fred, Halve isoleer rails heb ik niet de 2x 5106 zijn standaard lengte, waarvan 1 zijde is geisoleerd, maar het loopvlak loopt ononderbroken door, misschien zelf doorknippen boven en onder??? Verder zijn alle verbindingen goed (nagemeten).
Weet iemand soms het nr. van betreffende 1/2 rails, heb ze in de doc. niet terug kunnen vinden??

Als je zo'n hele rechte 5106 er tussen hebt zitten zit er direct massa sluiting in.
De halve railsjes zijn cruciaal, als je deze niet hebt kun je klussen wat je wilt maar de overweg zal dicht blijven.

Gr. Fred.
Re: Automatische overweg 7192
Citaat van: adbos op vrijdag 30 januari 2009, 16:59:29
...
Weet iemand soms het nr. van betreffende 1/2 rails, heb ze in de doc. niet terug kunnen vinden??

Die halve "isoleer" railsjes hebben zelf geen officieel Märklin nummer, ze worden meestal aangeboden onder Märklin nummer 5145.

Bron: Ebay verkoper railrapide

De Märklin 5145 zijn geloof ik ook te gebruiken. Die zien er zo uit:

Bron: www.aarnio.com

Groeten,
Richard
Re: Automatische overweg 7192
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Automatische overweg 7192
Beste Ad, die halve railsjes (5145) hebben één geisoleerde spoorstaaf die in het midden is doorgezaagd en rode markeertekens aan beide einden van de geisoleerde spoorstaaf.
Hiermee begin je en eindig je de overwegmeldsectie, met de overweg ertussen.

Zorg ervoor dat de geisoleerde rail altijd aan dezelfde kant zit.
Als je namelijk niet met die halfjes begint en eindigt, maakt de rail gewoon massa en slaan de bomen direct dicht als je de gele draad aansluit.

En al naar gelang je de meldsectie wilt verlengen, pas je de rechte rail 5115, of de gebogen rail 5116 toe.
De 5115 of 5116 komt dus altijd tussen de 5145 en de overweg en dat kun je dus aan beide kanten van de overweg doen.

De halve rails zitten standaard bij de overweg, of bij de uitbreidingsset 7193.

Bij jouw zijn waarschijnlijk weggeraakt.

Maar je kunt ook bij een 5115 de rail in het midden doorzagen en dan als contactrail gebruiken.
Dit moet wel weer aan beide zijden van de overweg.


PS: Die tweede foto die Richard laat zien zijn ook de 5145 maar hadden vroeger geen stekkerbussen in de railbeding zitten.
Re: Automatische overweg 7192
Bedankt voor de duidelijke info, de beide bijbehorende rails van de overweg mis ik.
Het zal misschien moeilijk worden om deze alsnog te bemachtigen. Daarom overweeg ik de biede contactrails maar te onderbreken, zodat ik toch een geisoleerde massa krijg voor het bedienen van de bomen.
De rails 5145/5147 heb ik wel, maar deze bedienen een onder liggend contact en zijn ook niet onderbroken. Nogmaals dank, ik ga het allemaal uitvogelen.
Re: Automatische overweg 7192
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Automatische overweg 7192
Heb je deze overweg pas aangekocht, zoja dan de verkoper eens aanspreken of hij die ontbrekende kontaktrail nog kan naleveren, het is namelijk een onderdeel van de overwegset.
Re: Automatische overweg 7192
Bijna alle materialen lagen nog bij ons op de zolder (ooit van onze zoon geweest), maar die had vroeger in zijn jeugdig enthousiasme wel e.e.a. vernield en zoek gemaakt. Heb de beide geisoleerde railsjes nu onderbroken en.........werkt perfect......dus probleeem opgelost. Allen bedankt van Tygo en opa Ad voor het meedenken.
Re: Automatische overweg 7192
adbos

ik heb nog van die railasjes liggen

mvg
Peter R.