Stoomstichting Luntershoven onder stoomLuntershoven- Door de renovatie van de locloods is het idee ontstaan om een stichting/museum te maken. Het idee kwam door de "bekende" vrijwilligers die via deze weg de locloods meteen nuttig willen gebruiken. Het idee is onlangs door de gemeente van Luntershoven goedgekeurd en de nodige papierwerk en goedkeuringen zijn gegeven. Zo is er een groep actief gaan zoeken naar tractie in het binnen en buitenland.
Voor het museum is het van belang dat er met "nostalgische" treinen van toen wordt gereden. Enkel doordat de Nederlandse spoorwegen vrij veel materiaal gesloopt heeft is het zoeken uitgebreid naar de landen als Duitsland, Zwitserland, Polen en Oostenrijk. De prioriteit is momenteel dat men enkele stoomlocs kan vinden die geschikt zijn voor treindiensten en rangeerdiensten en dus al rijvaardig zijn.
De zoektocht heeft ertoe geleid dat er enkele aanwinsten bij de stichting zijn gekomen. Nadat er in Nederland niets gevonden was is er een groep richting Duitsland gegaan. Ze hadden via diverse bronnen te horen gekregen dat er een museum failliet was gegaan vanwege de crisistijd. Bij het museum zijn de volgende stoomlocs gekocht. (naast de tracties ook het nodige aan rijtuigen en wagons aangekocht)
De stichting heeft de volgende twee stoomtracties weten te kopen. Het gaat om een BR 89 die dienst gedaan heeft bij de DB. De stoomloc die daar vooral dienst deed op de zondag met enkele rijtuigen heeft wel gebruikssporen maar vanwege de prijs die ervoor betaald moest worden en dat de onderhoud zal meevallen heeft de stichting deze gekocht. Daarnaast is de stichting in het bezit gekomen van een BR85. De BR85 (ex DB) deed er dienst voor de langere diensten op de museumlijn en is in absolute topstaat. De stoomloc is in zijn soort de sterkste die er is. Deze die vooral in het Zwarte woud (Duitsland) bij de DB zware treinen trok gaat bij de stichting de lange personentreinen trekken. Het is de enige BR 85 die in het buitenland verblijft. De andere BR 85's die er zijn blijven in Duitsland. Volgens de stichting is dit een unieke kans om ook aan het Nederlandse publiek te laten zien hoe machtig deze machine is. De BR85 is dan vanaf nu ook te bezichtigen bij de stoomstichting.
BR 89 die achter de BR 85 staat te wachten tot deze een beurt gehad heeft.BR 85 die op eigen krachten de BR 89 en BR 81 heeft meegenomen naar Luntershoven staat te wachten tot deze in dienst kan. In Zwitserland heeft de groep nog een stoomloc gevonden in Basel. Het gaat om de welbekende Tigerli stoomloc. Het is een kleine maar zeer sterke stomer. Deze stoomloc stond al jaren binnen bij het museum en is in zeer goede conditie. Hij wordt in Luntershoven nog eens goed nagekeken voor hij dienst gaat doen. Deze zal vooral kleine treindiensten draaien en ook geschrikt zijn voor rangeerwerkzaamheden.
Daarnaast is er met de Niedlingen eisenbahn freunde een verbond aangegaan om samen een BR 81 te kopen. Deze zal tussen Luntershoven en Niedlingen dienst gaan doen in de weekenden.
De Tigerli die na een lange reis bij enkele eilzug rijtuigen staat.BR 81 staat bij de loods waar deze nagekeken wordt.Groetjes,
Antal