Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bouw van eindstation Luntershoven

Gestart door kippenlijntje dinsdag 27 januari 2009, 13:14:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Zoals beloofd een update.
Gister ben ik even op zolder gegaan om te zoeken naar onderdelen van de loods. Ik vond de missende deur en een perron voor in de loods.
Beide deuren zijn bespeeld waardoor ik deze zal vast moeten lijmen.  Ik wil de komende tijd me gaan richten op het interieur van de loods en op de schilderwerkzaamheden die er plaats zullen vinden. .
Zo wordt al het groen vervangen door een andere kleur groen en wil ik op het dak wat vervuiling gaan aanbrengen. Ook het bijgebouw zal aangepakt worden zoals het plaatsen van voegen in de steen en zullen er kleine details in kleur gebracht worden. Ik ga ook kijken of ik nog enkele dingen kan inrichten voor het interieur.
Alles bij elkaar moet er enorm veel gebeuren en zal ik de nodige tijd hiervoor kwijt zijn. Ik hou jullie op de hoogte en hier alvast enkele foto's van de werkzaamheden waar ik op dit moment mee bezig ben.







Zoals jullie zien ben ik begonnen met de eerste schilderwerkzaamheden. :)

Groetjes,

Antal
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Leuke loods zeg! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Roy
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
hee antal

ziet er al goed uit
en ben benieuwd op de rest

mvg gerard-ns
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Zie je wel? Als je maar lang genoeg zoekt komen die deuren wel tevoorschijn :). Kwestie van (veel) geduld hebben :lol:.

Wat wil je precies als interieur in de loods gaan plaatsen? Allerlei werkbanken en gereedschapsborden?
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Dank je voor de reacties.
@Gerard, Ja en ik zoek palletwagentjes om het 1 en ander op te vervoeren. Ik heb al wat werklui/tuig wat gebruikt kan worden en wat kleine dingen maar werkbanken en dergelijke moet ik nog maar eens bestellen. :)

Groetjes,

Antal
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Dan moet je eens kijken in de catalogi van Preiser en Noch, die hebben daar leuke materialen en personen voor.
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Klopt ja heb al wat dingen op het oog. Zal met de tijd wel komen aangezien er ik nog werk zat heb. :P

Groetjes,

Antal
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
hee antal

kijk is bij preiser no 17107 of 17704 palletwagentjes

mvg gerard-ns
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Dank je voor de artikelnummers Gerard en die heb ik inderdaad nodig.

Groetjes,

Antal
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Hoi Antal,

die deuren zijn goed gelukt zeg. :thumbup: Ziet er strak uit.

groeten Martin
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Hallo Forumleden,

Vandaag na het werk heerlijk bijna de gehele middag bezig geweest met modelspoor. :) (y)
Om te beginnen heb ik bij het eindstation op het middenperron de laatste twee lantaarns aangesloten en heb ik er een vertreksein geplaatst.







Hierna ben ik verder gegaan met de loods omdat ik tijdens het opruimen en bouwen bij het eindstation nog enkele onderdelen tegenkwam van de loods.
Ik heb een deel van het bijgebouw afgewerkt met een interieur. Er moeten nog enkele kleine dingen erin komen te staan maar dan is dat stukje af.
Daarnaast heb ik de deur verder verfraaid met zilvere platen die ik geschilderd heb en heb ik de muren nog eens een wetwash gegeven voor de voegen.











Fijne avond en tot de volgende ronde. :)

groetjes,

Antal
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Dat ziet er werkelijk schitterend uit Antal.
Ik vind het station erg mooi worden :thumbup:
Het deel van de loods heb je ook mooi gedaan, veel leuke details te zien.

Gr, Myron
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Het is heel mooi geworden met al die kleine details. GZD.
Re: Bouw van eindstation Luntershoven

Komplimenten, Antal. Mooi stukje werk.  :thumbup:

Gr.

Hubert
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Is weer top Herr Top.  :thumbup:

Gr.  Charlie
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Mooi antal!

Het is echt een mannen loods(waarom hangen er dan geen playboy foto's :-) :-) :-))!
Super leuk interieur gemaakt! Leuk die verwarming erbij!

Succes!

Mvg Mark
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Hallo heren,

Dank voor de leuke reacties en alle complimenten. :D
@Mark, Nee dat kan natuurlijk niet want er komen ook bezoekers en dat mag dan niet. ;-)

Groetjes,

Antal
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
hee antal

ziet er goed uit je loods en inrichting

mvg geard-ns
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Hoi Antal,

schitterende details in je loods. Prachtwerk heb je geleverd.

groeten Martin
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Dank voor jullie leuke reacties! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Vandaag heb ik lekker wat aan kunnen rommelen en heb de loods verder afgewerkt.
Er moet overigens nog zat eraan gebeuren maar het bijgebouwtje heb ik vandaag afgekregen en is er een deel van het interieur af.
Hier enkele foto's









Groetjes,

Antal

PS: als de loods af is komt er nog een verslag van de stoomtreinen. :)
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Erg netjes Antal, ziet er top uit :thumbup:
Het begint al een erg mooie loods te worden.

Gr, Myron
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Dank je Myron!
Ik ben er ook tevreden over en helemaal omdat het een speciaal gebouwtje is. (komt nog in het verslag)

Groetjes,

Antal
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
hee antal

ziet er goed uit

mg gerard-ns
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Luntershoven krijgt spoormuseum deel 1


Luntershoven- Wie van de inwoners is het niet ontgaan. De laatste tijd is er een hele drukte rondom de oude treinloods in Luntershoven. Na jaren van leegstand en plannen voor een sanering van het terrein voor nieuwbouw is het gelukt om de loods te bewaren en het te renoveren. De gemeente heeft besloten om de loods samen met een groep belangstellenden te renoveren inclusief het omliggende gebied.

De groep die zich de laatste jaren hard heeft gemaakt om de loods te behouden heeft het nodige geld weten te bemachtigen. De gemeente heeft hierbij een financiele injectie gegeven zodat direct ook de omgeving opgeknapt kan worden.
Het terrein incluis de loods is in een korte periode opgeknapt. Dit is te danken door de vrijwilligers en enkele bedrijven die als sponsor hebben meegewerkt.

De hulp om de loods te renoveren kwam net op tijd. De loods stond ettelijke jaren in vervallen toestand. Doordat er in een korte tijd de loods is opgeknapt blijft er een monumentaal pand bespaard. De gehele renovatie heeft ertoe geleid dat de loods in oorspronkelijke toestand is teruggebracht zoals deze ook dienst heeft gedaan voor het buurtspoor.
Het pand dat veel heeft mee moeten maken is in 1912 gebouwd voor de landelijke buurtspoor die werd aangelegd. In 1941 is de loods deels verwoest waarna deze na de oorlog weer is opgebouwd. Zo is er na de oorlog een stuk bijgebouwd. Dit stukje bijgebouw heeft een zeer lange periode gediend als schaftruimte maar ook kwam hier de plaatselijke modelspoorclub tezamen. De gemeente die in 1983 stopte met het betalen van de kosten voor de loods. Deze kwam al snel in verval te raken. De nodige reparaties konden niet betaald worden en zo kwam er leegstand. De loods was zelf al in 1979 door de Nederlandse spoorwegen afgestaan. Al was het per spoor nog wel bereikbaar.


De schaftruimte die in oorspronkelijke staat is teruggebracht

Tot een volgende deel.

Groetjes,

Antal
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Hallo antal!

Wat een leuk kranten bericht! Erg leuk dat Luntershoven een museum rijker word!
Succes met alles! En ben benieuwd naar het volgende artikel.

Mvg Mark ;)
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Er wordt gelukkig alweer een stuk industrieel erfgoed bewaard en krijgt het een (nieuwe?) functie :thumbup:. Er is al genoeg afgebroken en vervangen door recht-toe-recht-aan bebouwing als kantoorkolossen en industrieterreinen.
Hulde aan de sponsoren en de Gemeente Luntershoven voor hun initiatief en samenwerking.
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Luntershoven is goed bezig om deze loods te behouden. Ook top werk geleverd door de vrijwilligers, als ik zo de foto's van de loods bekijk.  :thumbup:

Ook een leuk bericht om te lezen , Antal. Ik kijk uit naar deel twee.

Gr.  Charlie
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Dank voor de leuke reacties en zal binnenkort deel 2 erop zetten.
Hierin wordt al iets meer bekend over wat de loods gaat betekenen en wat er voor de rest op spoorgebied gaande is.

Groetjes,

Antal
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Dat jij zoveel tijd naast je andere "hobby" vrij kan maken, knap.
Ik weet nog goed dat ik een klein jaar terug kritiek op je werk had :O. Man wat heb jij een vooruit gang geboekt, echt geweldig mooi,complimenten Antal 8o

gr erik
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Mooi verslag Antal,

in zo'n museumdepot




daar zou een NS 5906 heel goed passen!

Met vriendelijke groet

Frank-103


Of een 86



een 85 is wellicht een tikje te groot



Een T5 (DB 75) is al beter en in museumkleuren



Maar de absolute top: de VSM 64 met geluid.....

Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Ha Erik,

Dank je en dat komt gelukkig door de onregelmatige diensten dat ik wat tijd kan vinden. Momenteel is het wel iets rustiger wat ook komt doordat de sporthal bijna op het einde loopt en ik dus 2 avonden tot mijn beschikking krijg. (de uren zijn van 10 naar 5 teruggelopen)
Daarnaast probeer ik de verhalen te maken als ik even tijd kan vinden of iets in mijn hoofd krijg en het gauw op papier zet. En op die manier probeer ik alles te verbeteren en te vergroten in een goed verhaal lijn.

Hey Frank,

Just wait and see. :-)
In aflevering 2 zal ik iets over de tracties vertellen meer verklap ik nog niet wat er komen gaat.
Overigens ben je van harte welkom om eens een rit in Luntershoven te maken. :-)

Groetjes,

Antal

PS: dat is toch best wel even heel erg kwijlen al die mooie rookkasten uit Duitsland! :D
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Citaat van: kippenlijntje op dinsdag 26 juni 2012, 21:42:03
PS: dat is toch best wel even heel erg kwijlen al die mooie rookkasten uit Duitsland! :D

Is dit nou een soort wortel voorhouden, of gewoon lekker maken, of hoe moet ik dit nou zien :D

groeten Martin
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Citaat van: martjo op dinsdag 26 juni 2012, 21:44:14
Citaat van: kippenlijntje op dinsdag 26 juni 2012, 21:42:03
PS: dat is toch best wel even heel erg kwijlen al die mooie rookkasten uit Duitsland! :D

Is dit nou een soort wortel voorhouden, of gewoon lekker maken, of hoe moet ik dit nou zien :D

groeten Martin

Persoonlijk denk ik dat hij probeert mijn toetsenbord stuk te krijgen door deze locomotieven te showen. :P
Gelukkig zit ik nu in de sporthal dus blijft mijn laptop bespaard.. B) :P
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Deze loc:

de CJAG-loc O:-D zou het ook goed doen in een museumdepot.

Vooral omdat CJAG er al 4 van heeft:
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Hoi Gerard,
helemaal (100%) met je eens, zo'n 81 kan natuurlijk in geen zichzelf respecterend depot of loods ontbreken! Maar dan wel de uitvoering met de uitgebreidere schuifbeweging en TELEX koppeling  :D



In de bijbehorende lokloods



Maar, eerlijk is eerlijk, een 80 zou ook kunnen...



Of, nu ik toch met wortels bezig ben, een 78......



Heikel? (let op, de h niet vergeten!!)
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Citaat van: kippenlijntje op dinsdag 26 juni 2012, 21:48:07
Citaat van: martjo op dinsdag 26 juni 2012, 21:44:14
Citaat van: kippenlijntje op dinsdag 26 juni 2012, 21:42:03
PS: dat is toch best wel even heel erg kwijlen al die mooie rookkasten uit Duitsland! :D

Is dit nou een soort wortel voorhouden, of gewoon lekker maken, of hoe moet ik dit nou zien :D

groeten Martin

Dat is wel gunstig... want het geld dat je nu uitspaart voor een laptop kan je dan gebruiken voor een van de aangeboden lekkermakertjes.

grt Martin

Persoonlijk denk ik dat hij probeert mijn toetsenbord stuk te krijgen door deze locomotieven te showen. :P
Gelukkig zit ik nu in de sporthal dus blijft mijn laptop bespaard.. B) :P
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Daar heb je een goed punt Martin.. :P
Enkel zal ik eerst eens mijn vriendin moeten overtuigen. (en dat wordt dan een flinke klus vrees ik :P )
Ik hou wijselijk mijn mond nog even en zal binnenkort met mijn tweede krantenartikel komen.

Groetjes,

Antal
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Stoomstichting Luntershoven onder stoom

Luntershoven- Door de renovatie van de locloods is het idee ontstaan om een stichting/museum te maken. Het idee kwam door de "bekende" vrijwilligers die via deze weg de locloods meteen nuttig willen gebruiken. Het idee is onlangs door de gemeente van Luntershoven goedgekeurd en de nodige papierwerk en goedkeuringen zijn gegeven. Zo is er een groep actief gaan zoeken naar tractie in het binnen en buitenland.

Voor het museum is het van belang dat er met "nostalgische" treinen van toen wordt gereden. Enkel doordat de Nederlandse spoorwegen vrij veel materiaal gesloopt heeft is het zoeken uitgebreid naar de landen als Duitsland, Zwitserland, Polen en Oostenrijk. De prioriteit is momenteel dat men enkele stoomlocs kan vinden die geschikt zijn voor treindiensten en rangeerdiensten en dus al rijvaardig zijn.

De zoektocht heeft ertoe geleid dat er enkele aanwinsten bij de stichting zijn gekomen. Nadat er in Nederland niets gevonden was is er een groep richting Duitsland gegaan. Ze hadden via diverse bronnen te horen gekregen dat er een museum failliet was gegaan vanwege de crisistijd. Bij het museum zijn de volgende stoomlocs gekocht. (naast de tracties ook het nodige aan rijtuigen en wagons aangekocht)

De stichting heeft de volgende twee stoomtracties weten te kopen. Het gaat om een BR 89 die dienst gedaan heeft bij de DB. De stoomloc die daar vooral dienst deed op de zondag met enkele rijtuigen heeft wel gebruikssporen maar vanwege de prijs die ervoor betaald moest worden en dat de onderhoud zal meevallen heeft de stichting deze gekocht. Daarnaast is de stichting in het bezit gekomen van een BR85. De BR85 (ex DB) deed er dienst voor de langere diensten op de museumlijn en is in absolute topstaat. De stoomloc is in zijn soort de sterkste die er is. Deze die vooral in het Zwarte woud (Duitsland) bij de DB zware treinen trok gaat bij de stichting de lange personentreinen trekken. Het is de enige BR 85 die in het buitenland verblijft. De andere BR 85's die er zijn blijven in Duitsland. Volgens de stichting is dit een unieke kans om ook aan het Nederlandse publiek te laten zien hoe machtig deze machine is. De BR85 is dan vanaf nu ook te bezichtigen bij de stoomstichting.


BR 89 die achter de BR 85 staat te wachten tot deze een beurt gehad heeft.


BR 85 die op eigen krachten de BR 89 en BR 81 heeft meegenomen naar Luntershoven staat te wachten tot deze in dienst kan.

In Zwitserland heeft de groep nog een stoomloc gevonden in Basel. Het gaat om de welbekende Tigerli stoomloc. Het is een kleine maar zeer sterke stomer. Deze stoomloc stond al jaren binnen bij het museum en is in zeer goede conditie. Hij wordt in Luntershoven nog eens goed nagekeken voor hij dienst gaat doen. Deze zal vooral kleine treindiensten draaien en ook geschrikt zijn voor rangeerwerkzaamheden.
Daarnaast is er met de Niedlingen eisenbahn freunde een verbond aangegaan om samen een BR 81 te kopen. Deze zal tussen Luntershoven en Niedlingen dienst gaan doen in de weekenden.


De Tigerli die na een lange reis bij enkele eilzug rijtuigen staat.


BR 81 staat bij de loods waar deze nagekeken wordt.

Groetjes,

Antal
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
zoooo, dat zijn mooie aanwinsten voor het spoorwegmuseum! Er zijn niet veel musea die beschikken over een 85! Gefeliciteerd!   :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Dat gaat ineens ontzettend hard bij de Stoomstichting Luntershoven 8o. Zo weet je van niks en dan ineens is er een loods, een vereniging en ook nog eens 4 loc's.

De Stoom Stichting Driehoven wenst via deze weg hun collega's in Luntershoven veel succes en veel plezier van en met de aanwinsten.
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Dat zijn mooie stomers Antal. En ook twee mooie eilzug rijtuigen.  :thumbup:

Ook het Eisenbahn Museum Neustadt (EMN) wenst de Stoomstichting Luntershoven veel succes.

Gr.  Charlie
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Dat ziet er toch al heel goed uit. :thumbup: Zo te zien hoef je je vriendin niet te overtuigen. Je hebt mooi materiaal.
(Al kan er altijd wel eentje bij natuurlijk >:-D O:-D.

groeten Martin
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Dank voor de leuke en positieve reacties.
Volgende week zal ik met het derde artikel komen tot die tijd is het even rustig omdat ik druk ben met andere dingen.
Momenteel even een mini update over het eindstation.
Ik ben gister begonnen met het inrichten van de perrons. Ik ben bezig om enkele abri's voor op het perron te maken en heb enkele stempelautomaten geplaatst.
Hier enkele foto's van wat er nu te zien is.







Er moet nog zat gebeuren maar het begin is er. :) (nog even en ik kan officieel het eindstation in dienst nemen. :-D

groetjes,

Antal
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Het begin van het einde van de stationswerkzaamheden.

Dat wordt dan een feestje?
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Jazeker er komt een feestelijke opening met allerlei festiviteiten.
Daarnaast zal er geregeld worden dat er met stoomtreinen en gasttreinen gereden gaat worden.

Groetjes,

Antal
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Ik voel een ritje vanuit Neustadt/Driehoven naar Luntershoven aankomen. :D

Gr.  Charlie
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Kleine update en nog geen derde krantenartikel al komt het er spoedig aan.
Vandaag naast alle bezigheden toch tijd gevonden voor een kleine update.
Ik ben verder gegaan met de perrons en heb het volgende kunnen doen.









Daarnaast wens ik iedereen een hele fijne zomervakantie toe.



Groetjes,

Antal
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Heel netjes gedaan.

Komt er ook nog een hek langs het perron zodat de preisertjes niet zomaar van het perron afkukelen?
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Ja al moet ik nog op zoek naar een net hek ervoor.
Mocht er niets zijn dan wordt het iets van styreen prutsen denk ik zo. :)

Groetjes,

Antal
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Lid sinds: 2010

NS jaren '90

offline
Re: Bouw van eindstation Luntershoven
Dat ziet er weer netjes uit Antal :thumbup:
Het wordt erg mooi zo.

Gr, Myron