Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Mijn eerste topic, wat algemene vragen over het maken van een grote spoorbaan
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Mijn eerste topic, wat algemene vragen over het maken van een grote spoorbaan  (gelezen 775 keer)

Grensgeval

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Mijn eerste topic, wat algemene vragen over het maken van een grote spoorbaan
« Gepost op: woensdag 20 november 2013, 10:48:23 »

Binnenkort ga ik, na een pauze van zo'n 15 jaar, een compleet nieuwe Märklin-baan leggen. Ik heb momenteel 5 treinen en ongeveer 60 meter M-rails. Verder heb ik een Delta-controller, sommige treinen zijn voorzien van een Delta-module. Ik heb veel ruimte voor de treintafel, dus ik wil het groot gaan aanpakken. Hierover heb ik wat vragen.

1. Is het bij een lange treinbaan raadzaam om meerdere aansluitrails te gebruiken? Is eer een richtlijn voor het aantal aan te raden aansluitrails per zoveel meter spoor?
2. Is het nuttig om stroomonderbrekingen in de spoorbaan te maken voor beter stroomgebruik? Met andere woorden: heb ik minder stroomverlies als ik mijn spoorbaan in segmenten verdeel in vergelijking met 1 lange baan?
3. Ongeveer hoeveel treinen kun je tegelijk laten rijden op 1 32VA-trafo? Ik heb nu een ICE2, 2 Duitse diesellocs en 2 stoomlocjes. Stel nou dat ik een stuk meer treinen tegelijk wil laten rijden, wanneer ga ik dan tegen beperkingen aan lopen m.b.t. de stroomcapaciteit?
4. Kan het kwaad als je oude treinen, uit het tijdperk van 10 VA en 16 VA trafo's, laat rijden op een 32 VA-trafo?
5. Hebben jullie verder nog algemene tips bij gebruik van veel spoor?
Gelogd
Groeten,
Jeroen

fonzo999

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
Re: Mijn eerste topic, wat algemene vragen over het maken van een grote spoorbaan
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 20 november 2013, 11:17:43 »

Jeroen, een bijdrage aan jouw vragen :

1. Is het bij een lange treinbaan raadzaam om meerdere aansluitrails te gebruiken? Is eer een richtlijn voor het aantal aan te raden aansluitrails per zoveel meter spoor?

Ja, bij een grote baan is het raadzaam om een ringleiding aan te leggen die onder je hele baan doorloopt. Per 1,5 tot 2 meter maak je een aansluiting naar je spoor. Je kan dit doen met zowel de middenleider als de railbeddingsmassa.

2. Is het nuttig om stroomonderbrekingen in de spoorbaan te maken voor beter stroomgebruik? Met andere woorden: heb ik minder stroomverlies als ik mijn spoorbaan in segmenten verdeel in vergelijking met 1 lange baan?

Met Delta kan je je treinen individueel besturen dus als je elke trein met de hand bestuurt is dit niet persé noodzakelijk. Ga je analoog rijden dan zul je misschien wel opstelsporen willen maken om treinen weg te zetten, dan moet het wel. Toch kan het handig zijn om je baan in secties op te delen, al is het alleen maar om eenvoudiger te kunnen ontdekken waar bv. een storing zit. Ga je met seinen werken die de rijstroom beīnvloeden, dan ontkom je niet aan stroomonderbrekingen.

3. Ongeveer hoeveel treinen kun je tegelijk laten rijden op 1 32VA-trafo? Ik heb nu een ICE2, 2 Duitse diesellocs en 2 stoomlocjes. Stel nou dat ik een stuk meer treinen tegelijk wil laten rijden, wanneer ga ik dan tegen beperkingen aan lopen m.b.t. de stroomcapaciteit?

Als je je delta controler gaat gebruiken, zul je alle locs moeten voorzien van een delta-decoder. Anders moet je ze analoog besturen.
Een 32 VA trafo levert een kleine 2 A stroom. Of het voldoende is is moeilijk te zeggen, hangt ervan af hoeveel treinen je eventueel gelijk laat rijden en wat ze verbruiken. Ga je analoog met 1 trein, is 32 VA wel voldoende. Hierover is wel meer te vinden op dit forum. Gebruik de zoekfunctie eens.


4. Kan het kwaad als je oude treinen, uit het tijdperk van 10 VA en 16 VA trafo's, laat rijden op een 32 VA-trafo?

Nee, dat kan geen kwaad. Je moet alleen oppassen met oude trafo's die nog voor 220 V bedoeld waren. Die kunnen bij de huidige 230 V een te hoge omschakelpiek geven waardoor je wellicht je decoders kan beschadigen als je analoog rijdt. 

5. Hebben jullie verder nog algemene tips bij gebruik van veel spoor?

Goed schoonhouden
Gelogd
Groeten,
Alphons,


Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan

Grensgeval

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Mijn eerste topic, wat algemene vragen over het maken van een grote spoorbaan
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 20 november 2013, 11:48:26 »

Bedankt voor je duidelijke uitleg! Wat het antwoord op vraag 1 betreft: je bedoelt dat ik OF de rode draad OF de bruine draad om de 1,5 ā 2 meter zou moeten aansluiten op het spoor? Ik heb de neiging om zowel de rode als de bruine draad op meerdere plaatsen aan te sluiten op een aansluitrail. Maar goed, ik heb geen technische achtergrond.
Gelogd
Groeten,
Jeroen

Pjedro

  • Gast
Re: Mijn eerste topic, wat algemene vragen over het maken van een grote spoorbaan
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 20 november 2013, 12:23:30 »

Hoi Jeroen,

Dat bedoelt Alphons ook. Beide draden moeten dan worden aangesloten om de 1,5 á 2 meter.

mvg, Peter.
Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.203 seconden met 24 queries.