Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ontstoringsset

Gestart door Hans_1200 maandag 26 januari 2009, 21:03:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontstoringsset
Lid sinds: 2008

offline
Ontstoringsset
Bij de bouw van mijn baan stuit ik op een probleem waarvoor ik, als a - technicus, geen pasklare oplossing heb kunnen vinden via dit forum. De opzet is een baan, geschikt voor digitale- of analoge exploitatie. Ombouwen van mijn analoge materiaal is voor mij namelijk geen optie in verband met de kosten die het ombouwen met zich mee brengt.

Volgens het handboek elektrotechniek is een aansluitgarnituur met ontstoring in het analoge bedrijf ?zinvol?, terwijl er in het digitale rijbedrijf van moet worden afgezien.

De ontstoringsset 74046 voor de aansluiting op rail 24188 heeft aan de ingangszijde twee draden die op trafo 32VA moeten worden aangesloten. Mijn vraag: Kan ik volstaan met twee ?aan / uit schakelaars? aan te brengen tussen de aansluitrail en trafo, waarmee ik de ?functie? van de ontstoringsset activeer respectievelijk uitschakel?

mvg,
Hans
Re: Ontstoringsset
Freak
gast

Re: Ontstoringsset
Hallo Hans,

Als je de ontstoorset wilt in/uitschakelen moet dat gebeuren tussen de ontstoorset en de rails. Dus de korte rode en bruine draden tussen printje en rails

Mvg,
Peter
Re: Ontstoringsset
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ontstoringsset
Hallo Peter,

De twee "korte" aansluitdraden aan de uitgangszijde worden vervangen door twee langere draden waar tussen de schakelaars worden aangebracht. Correct?

mvgr,
Hans
Re: Ontstoringsset
Freak
gast

Re: Ontstoringsset
Correct,

Mvg,
Peter
Re: Ontstoringsset
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ontstoringsset
Hallo Peter,

Bedankt voor je advies


mvgr,
Hans
Re: Ontstoringsset
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Ontstoringsset
Hans,

Als je een 2voudige aan/aan schakelaar (6 pennetjes) haalt kun je aan de ene kant de twee draden van digitaal aansluiten en aan de andere kant de analoge draden. Aan de binnenste soldeer je de draden naar de baan. Zo heb je alles onder 1 schakelaar.
Re: Ontstoringsset
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ontstoringsset
Hallo Chris,


Bedankt voor je suggestie.


mvgr,
Hans