Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Eindelijk, we rijden!

Gestart door Cybert donderdag 05 juli 2012, 20:15:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eindelijk, we rijden!
Lid sinds: 2011

offline
Eindelijk, we rijden!
Dag mede spoorders,

Na anderhalf jaar voorbereiden, inlezen, wikken, wegen en miskopen is het er dan van het weekend eindelijk van gekomen; we rijden weer. Ik heb besloten om eerst een testbaantje te bouwen, waarin ik alles wat nieuw is voor mij eerst eens kan gaan uitproberen. In de ovaal met wat opstelspoortjes kan ik leren mijn Ecos2 onder de knie te krijgen, wissels aan te sturen en te kijken of ik ook daadwerkelijk snap hoe terugmelding werkt.....

Heb een tijdje geleden twee prachtige stoomlocs voor mijn geplande museumlijn van Riny over kunnen nemen en die rijden al een paar avondjes de baan lekker in. Het baanplan voor mijn grote baan die ik deze winter ga bouwen is op een haar na af. Ben nu alles in AutoCAD aan het zetten, zodat ik al het houtwerk inclusief klimspiralen kant en klaar kan laten uitfrezen en ze daarna monteren.

De eerstvolgende stap is de wisselaandrijvingen te gaan monteren. Twijfel nog erg tussen servo's en de (nieuwe) wisselaandrijving voor K-rail. Ik ben (nog) niet zo heel handig en ik zie een beetje op tegen het gepruts met de servo's onder de baan. Daarentegen zijn servo's wel erg bedrijfszeker heb ik van jullie begrepen. Als iemand nog tips heeft die mijn beslising kunnen vergemakkelijken, dan hoor ik het graag!

Ik zal proberen regelmatig een update te geven.

Groet, Bert
Re: Eindelijk, we rijden!
michiel(BE)
gast

Re: Eindelijk, we rijden!
dat vraagt toch echt om een filmpje  8) :o)
Re: Eindelijk, we rijden!
Lid sinds: 2010

offline
Re: Eindelijk, we rijden!
Ik zeg servo's!

Ik heb een paar marklin wisselaandrijvingen kunnen weggooien, omdat ze erg slap en/of stuk waren.  :thumbdown:

Persoonlijk gebruik is zelf servo's, ze kosten echt geen drol!! Voor 6 stuks 20 euro ongeveer, inclusief verzendkosten uit Hongkong! Prachtige service!

Niet dat ik zoveel ervaring heb, maar na 4 jaar Märklin aandrijvingen te gebruiken en er geen enkel goed woord er meer voor heb  :-( :thumbdown:

Heb nu dus een half jaar servo's en ze bevallen ze me tot nu toe super goed!  ;) Ik sluit ze makkelijk aan op de ESU Switchpilot, en die sluit ik aan op de ringleiding van de baan ( + eigen trafo ) En zo kan ik met mijn zeer antieke systeem Märklin control unit 6021 (jaja mensen het bestaat nog  >:-D ) + de 6040 mijn wissel schakkelen, ze schakkelen veilig, geruisloos en sterk.

Ik hoop dat je een keuze kunt maken, nogmaals ik heb geen ervaring met de nieuwe K wissels, ik heb altijd C-rails gehad ( nu alleen nog maar K-rails in het baanplan en C-rails in het schaduwstation, maar dat is een ander verhaal  ;) )

Succes ermee!

Met vriendelijke groet,
Clint
Re: Eindelijk, we rijden!
Lid sinds: 2011

offline
Re: Eindelijk, we rijden!
Clint,

Ik hoor veel matige geluiden over de M** aandrijvingen en eigenlijk geen enkele negatief geluid over servo's. Ik denk dat ik het dus gewoon maar eens moet uitproberen.

Hoe verbind jij de servo dan met de wisselhendel? Heb je een fotootje of zo? Dat lijkt mij namelijk nog best een gepruts. De Esu switchpilot had ik ook al op het oog (figuurlijk dan :P) om hiervoor te gebruiken.

Filmpje gaat ongetwijfeld volgen. Moet even uitzoeken hoe ik dat op het forum kan plaatsen.

Gr. Bert
Re: Eindelijk, we rijden!
Ik heb M* aandrijvingen in combinatie met de K83 van AJ. Zolang de eindafschakeling eruit is werkt het wel :P



groeten Dylan
Re: Eindelijk, we rijden!
Lid sinds: 2009

offline
Re: Eindelijk, we rijden!
Mijn baan (K rails) is nu bijna 30 jaar oud. Al die tijd  heb ik gebruik gemaakt van wisselaandrijving van Märklin. In al die tijd heb ik waarschijnlijk een stuk of 5 aandrijvingen moeten vervangen omdat ze niet goed meer werkten. Valt nogal mee dus.
Nog geen ervaringen met servo's.
Re: Eindelijk, we rijden!
Lid sinds: 2010

offline
Re: Eindelijk, we rijden!
Citaat van: Cybert op vrijdag 06 juli 2012, 09:12:16
Clint,

Ik hoor veel matige geluiden over de M** aandrijvingen en eigenlijk geen enkele negatief geluid over servo's. Ik denk dat ik het dus gewoon maar eens moet uitproberen.

Hoe verbind jij de servo dan met de wisselhendel? Heb je een fotootje of zo? Dat lijkt mij namelijk nog best een gepruts. De Esu switchpilot had ik ook al op het oog (figuurlijk dan :P) om hiervoor te gebruiken.

Filmpje gaat ongetwijfeld volgen. Moet even uitzoeken hoe ik dat op het forum kan plaatsen.

Gr. Bert

Hoi Bert,

Met K-rails moet ik nog even iets voor verzinnen, mijn schaduwstation is eindelijk af, en om daar de wissels weer eruit te halen zie ik niet zitten.
Zaterdag ga ik de rest van mn K-rails kopen, alleen de wissels nog, de rest is al in huis. Maar ik heb nog niet over nagedacht hoe ik het ga doen met de servo's.

Bij de c-rails was het gewoon de bijgevoegde armpjes beetje dunner schuren, en dan de servo zo onder de wissel ''plakken''.

Zoals je hebt gelezen maken sommige mensen op het forum een hele constructie hiervoor, maar daar ben ik niet zo handig in  :D

Succes ermee!

Met vriendelijke groet,
Clint
Re: Eindelijk, we rijden!
Lid sinds: 2011

offline
Re: Eindelijk, we rijden!
Hey Clint,

Heb dit weekend een ESu Servo gekocht bij Wentink in Arnhem. Tezamen met een ESU Switchpilot Servo. De verkoper kon mij ook niet zoveel extra informatie geven, behalve dat ik de gebruiksaanwijzing goed moest lezen 8o

Het klopt wel dat er een goede gebruiksaanwijzing bij zit en een mal voor montage, dus ik ben positief gestemd. Ga er(zeker als dit weer zo blijft) de komende week eens even mee aan de slag om te kijken of ik er iets mee kan. Ik hou je/jullie op de hoogte.

Gr. Bert
Re: Eindelijk, we rijden!
Lid sinds: 2011

offline
Re: Eindelijk, we rijden!
Nog een opmerking van de verkoper waar ik nog niet over had nagedacht; bij een servo aandrijving kan je de wissels niet 'openrijden'. Snap ik want de servo klemt 'm af. Is dat een probleem?

Pab, ik zie dat je al 30 jaar zonder probleem rijdt met de originele Krail aandrijving van M**. Heb je daar dan nog iets speciaals aan gedaan? Waar stuur je ze mee aan?

Waarom halen jullie de eindafschakeling eraf? En hoe doe je dat?

Sorry, weer veel vragen, maar ik heb nog een hoop te leren 8)

Gr. Bert
Re: Eindelijk, we rijden!
Citaat van: Cybert op dinsdag 10 juli 2012, 20:24:35
Nog een opmerking van de verkoper waar ik nog niet over had nagedacht; bij een servo aandrijving kan je de wissels niet 'openrijden'. Snap ik want de servo klemt 'm af. Is dat een probleem?

Pab, ik zie dat je al 30 jaar zonder probleem rijdt met de originele Krail aandrijving van M**. Heb je daar dan nog iets speciaals aan gedaan? Waar stuur je ze mee aan?

Waarom halen jullie de eindafschakeling eraf? En hoe doe je dat?

Sorry, weer veel vragen, maar ik heb nog een hoop te leren 8)

Gr. Bert

De eindafschakeling is om de aandrijving te beschermen tegen te lang onder spanning zetten. Maar doordat je decoder bv 250 ms de aandrijving bekrachtigd is deze niet nodig want je kan hem niet overbelasten want het is altijd 250 ms.

Maar die eindafschakeling is te licht gemaakt en gaat stuk en dan schakelt de aandrijving niet meer goed. Ook is zo'n afschakeling weer een mechanische weerstand voor de aandrijving.

Als deze verwijderd is schakelt de aandrijving veel beter  :thumbup:



groeten Dylan
Re: Eindelijk, we rijden!
Lid sinds: 2008

offline
Re: Eindelijk, we rijden!
Citaat van: Cybert op dinsdag 10 juli 2012, 20:24:35
Nog een opmerking van de verkoper waar ik nog niet over had nagedacht; bij een servo aandrijving kan je de wissels niet 'openrijden'. Snap ik want de servo klemt 'm af. Is dat een probleem?

Dat is helemaal NIET waar !

Er zijn natuurlijk wel manieren van inbouwen te bedenken waarvoor dit wel geldt.
Het ligt er helemaal maar aan hoe je het construeert.

grv Huub
Re: Eindelijk, we rijden!
Lid sinds: 2011

offline
Re: Eindelijk, we rijden!
Dag Huub,

Dank voor je reactie. Ik ben inmiddels ook iets wijzer geworden en kom er inderdaad achter dat openrijden wel degelijk mogelijk is als je de staaldraad van de servo aan de hendel van het wissel maakt. Klopt dat? Dat heeft dan wel mijn voorkeur omdat volgens mij het openrijden van wissels niet altijd te voorkomen is.

Ben overigens gisteravond aan het prutsen geweest en moet zeggen het valt mij nog niet mee. Maar al het goede komt langzaam :-)

Groet, Bert
Re: Eindelijk, we rijden!
Lid sinds: 2008

offline
Re: Eindelijk, we rijden!
Mooi Bert, het is ook niet gemakkelijk om een servo goed aan te brengen.
Als je het geheel aanstuurt zoals jij zegt dan is er toch ook niks veranderd aan de wissel ?
Dan is open rijden helemaal geen probleem.

Eigenlijk reageerde ik ook omdat er dan weer een verkoper met de billen bloot gaat door iets te verkondigen dat niet waar is  :D.
En waarschijnlijk minder zal verkopen......

grv Huub
Re: Eindelijk, we rijden!
Citaat van: minitreintje op dinsdag 10 juli 2012, 20:28:01
Citaat van: Cybert op dinsdag 10 juli 2012, 20:24:35
Nog een opmerking van de verkoper waar ik nog niet over had nagedacht; bij een servo aandrijving kan je de wissels niet 'openrijden'. Snap ik want de servo klemt 'm af. Is dat een probleem?

Pab, ik zie dat je al 30 jaar zonder probleem rijdt met de originele Krail aandrijving van M**. Heb je daar dan nog iets speciaals aan gedaan? Waar stuur je ze mee aan?

Waarom halen jullie de eindafschakeling eraf? En hoe doe je dat?

Sorry, weer veel vragen, maar ik heb nog een hoop te leren 8)

Gr. Bert

De eindafschakeling is om de aandrijving te beschermen tegen te lang onder spanning zetten. Maar doordat je decoder bv 250 ms de aandrijving bekrachtigd is deze niet nodig want je kan hem niet overbelasten want het is altijd 250 ms.

Maar die eindafschakeling is te licht gemaakt en gaat stuk en dan schakelt de aandrijving niet meer goed. Ook is zo'n afschakeling weer een mechanische weerstand voor de aandrijving.

Als deze verwijderd is schakelt de aandrijving veel beter  :thumbup:



groeten Dylan

Ik schakel mijn wissels, 12 stuks met de marklin aandrijvingen, waarvan de eind afschakelingen zijn verwijderd, zoals dat al ...tig keer is besproken op dit forum.
Zonder de eind afschakelingen werken ze prima, al is de schakelklik wel wat luid, maar dat vind ik
geen probleem.

Gr. Leo
Re: Eindelijk, we rijden!
Lid sinds: 2011

offline
Re: Eindelijk, we rijden!
Dag Huub,

Klopt je hebt helemaal gelijk. Het is best lastig voor een herintreder om goed te achterhalen wat nu precies goed voor mij is en wat goed voor de verkoper  :? Maar dit forum is geweldig. Eén vraag nog; is er ook iets van een stappenplan voor de onderbouw en het afstellen van een servo? Heb links en rechts wel wat snippers informatie gevonden, maar nog niet voldoende.

Gr. Bert
Re: Eindelijk, we rijden!
Citaat van: Lee op zaterdag 14 juli 2012, 18:34:22
Citaat van: minitreintje op dinsdag 10 juli 2012, 20:28:01
Citaat van: Cybert op dinsdag 10 juli 2012, 20:24:35
Nog een opmerking van de verkoper waar ik nog niet over had nagedacht; bij een servo aandrijving kan je de wissels niet 'openrijden'. Snap ik want de servo klemt 'm af. Is dat een probleem?

Pab, ik zie dat je al 30 jaar zonder probleem rijdt met de originele Krail aandrijving van M**. Heb je daar dan nog iets speciaals aan gedaan? Waar stuur je ze mee aan?

Waarom halen jullie de eindafschakeling eraf? En hoe doe je dat?

Sorry, weer veel vragen, maar ik heb nog een hoop te leren 8)

Gr. Bert

De eindafschakeling is om de aandrijving te beschermen tegen te lang onder spanning zetten. Maar doordat je decoder bv 250 ms de aandrijving bekrachtigd is deze niet nodig want je kan hem niet overbelasten want het is altijd 250 ms.

Maar die eindafschakeling is te licht gemaakt en gaat stuk en dan schakelt de aandrijving niet meer goed. Ook is zo'n afschakeling weer een mechanische weerstand voor de aandrijving.

Als deze verwijderd is schakelt de aandrijving veel beter  :thumbup:



groeten Dylan

Ik schakel mijn wissels, 12 stuks met de marklin aandrijvingen, waarvan de eind afschakelingen zijn verwijderd, zoals dat al ...tig keer is besproken op dit forum.
Zonder de eind afschakelingen werken ze prima, al is de schakelklik wel wat luid, maar dat vind ik
geen probleem.

Gr. Leo

Ja dat geluid ... Ik vind dat juist tof doet me terug denken aan de M-rail vloerbaan die we altijd in de garage bouwde en de wissels konden schakelen enzo...


groeten Dylan