Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Zelf NEM 652 interface contra stekker maken voor marklin locs.

Gestart door treinsmurf zaterdag 24 januari 2009, 22:46:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelf NEM 652 interface contra stekker maken voor marklin locs.
Als je wel eens  decoders in een marklin locomotief hebt gebouwd, dan  weet je dat de ene decoder de andere niet is. Een decoder vervangen is dan een hele klus.

Märklin voorziet de locomotieven bijna nooit met een NEM interface waar je de decoder in kunt prikken.  In de nieuwere loc?s zitten soms 21-polige NEM interfaces, maar in de meeste oudere loc?s zitten de decoders gewoon met draden gesoldeerd. Een decoder vervangen door een ander type noodzaakt je dan ook om alle draden los te solderen en de draden van de nieuwe decoder volgens de gebruiksaanwijzing weer opnieuw te solderen.

ESU voorziet zijn decoders standaard van een zogeheten NEM 652 interface-stekker.
Voor het plaatsen van deze decoder zal je dus de stekker eraf moeten knippen, wat een beetje zonde is.

Gelukkig hoeft dit niet perse, want er zijn NEM 652 (contra) interface stekkers te koop.

NEM-652 contra stekker


NEM-652 stekker

Jammer van deze stekkers is dat de kleuren van de draden niet overeen komen met de bij marklin loc?s gebruikte kleuren.  Dit noodzaakt je dus om een vertaling te maken van de kleuren van de NEM stekker naar de Marklin kleuren. Niet echt handig, want even niet opgelet , loop je het risico dat je draden verkeerd aansluit met alle risico?s van dien.  :( Ook zijn de NEM contrastekkers niet voorzien van draden voor extra functie?s die op de decoder zitten, en dus moet je deze draden weer buiten de NEM-interface om alsnog los aansluiten.  :x
Wat ik meestal deed was een NEM-652 contra interface stekker kopen, daar de draden van los-solderen en vervolgens volgens de marklin kleuren de draden opnieuw aan de NEM contra stekker solderen, inclusief een draad op pen 3 voor de functie F1.

Maar je kan natuurlijk ook zelf zo?n contrastekker fabriceren.   8)
Dit is vrij eenvoudig als je het juiste materiaal in huis hebt.

Bij conrad kwam ik de volgende female connector tegen, ideaal om je eigen contra stekker te maken.
Is natuurlijk ook nog goedkoper, dan een kant en klare in de winkel kopen.


conrad 740438 female connector

Wat heb je nodig:
-soldeerbout en soldeertin
- krimpkous 1,6mm (conrad: 531243 of 525767)
- female connector (conrad: 740438)
- draad in de kleuren rood, oranje, blauw, groen, bruin, geel, grijs, bruin/rood
- superlijm
- Stanley-mes
- knip/strip tangetje
- aansteker of lucifers

Een contra stekker maken:

1. Als eerst snijden we van de female connector 2 strookjes van 4 pennen af met het stanley-mes.


2. We knippen van de genoemde kleuren draad mooie lengtes (ongeveer de lengte van een
    locomotief) en strippen deze kort aan. Door deze lange draden te nemen, kunnen we straks bij het
    inbouwen bij een locomotief, mooi op maat knippen en gelijk op de juiste plek afsolderen, en
    hoeven we dus de draden niet weer op te lengen omdat ze te kort zijn.
3. Nu vertinnen we de gestripte draden door de soldeerbout er kort tegenaan te houden en een
    beetje soldeer op de draad te duwen totdat deze smelt. Hetzelfde doen we met de pennetjes van
   de zelf gesneden NEM-652 contra stekker delen. (Houdt de bout er niet te lang tegen want dan smelt het
   kunsstof van de female connector.
4. Vervolgens solderen we de draden volgens de verderop aangegeven marklin kleuren aan de NEM-
    652 contrastekker.


5. We knippen we 8 korte stukjes krimpkous welke we over de draden schuiven en helemaal
    over de pennen heen schuiven ter isolatie.
    Met een aansteker of lucifer verwarmen we de krimpkous, waardoor deze mooi strak om de
    draden komen te zitten.


6. Als laatste plakken we met een beetje superlijm beide geleiderbanen aan elkaar conform het
    schema van de contrastekker.


Marklin kleurcode voor NEM-652 (contra)stekker





Treinsmurf
Re: Zelf NEM 652 interface contra stekker maken voor marklin locs.
Bedankt voor het plaatsen van deze informatieve "workshop". Jammer genoeg komt deze voor mij iets te laat aangezien ik mijn loc al heb omgebouwd op de oude manier, maar misschien dat anderen er toch profijt van kunnen hebben. Nogmaals bedankt.

Mathijs
Re: Zelf NEM 652 interface contra stekker maken voor marklin locs.
Tjonge treinsmurf,

je bent wel goed bezig zeg !
alles netjes uitgelegd en gedocumenteerd met mooie foto's.
dit kan nauwelijks nog niemand verbeteren. het is volgens mij ook goed uitgelegd zodat de niet-technici onder ons uit de voeten kunnen.

verborgen talenten  :D

ik zelf soldeer de draden toch direct op de betreffende onderdelen.
dan heb ik bij uitwisselen inderdaad een grotere klus, maar elke stekkerverbinding geeft ook weer extra risico op problemen.

mijn ervaring (door jarenlang reparaties gedaan te hebben op elektronische IT-apparatuur) zegt mij dat veel defecten eigenlijk 'contactproblemen' zijn.

maar dit gaat natuurlijk over fabrieksapparatuur in massa-productie; als je voor je zelf iets bouwt zorg je er uiteraard voor dat het goed is en elke keer krijgt het project de volle aandacht.

tja, en M* is in alles dwars, dat zie je nu weer in de kleurcodering en het niet toepassen van standaard connectors  :?

en toch blijft het mijn favoriete merk  8)
grv Huub

Tja, ik ben ook hier op teruggekomen en sluit decoders aan via een voetje.......
Re: Zelf NEM 652 interface contra stekker maken voor marklin locs.
Citaat van: treinsmurf op zaterdag 24 januari 2009, 22:46:22
conrad 54600109 printgeleiderbaan
Ik denk dat je zowel het Conrad nummer als de benaming even moet aanpassen, want met deze gegevens is dit materiaal op de Conrad site niet te vinden.
Re: Zelf NEM 652 interface contra stekker maken voor marklin locs.
Goed opgemerkt Klaas. Weet even niet hoe ik aan dat nummer kwam  :? .
Even teruggezocht en blijkt 740438 te moeten zijn.

Ik heb het topic er al op aangepast.   :)

Groeten,

Treinsmurf
Re: Zelf NEM 652 interface contra stekker maken voor marklin locs.
Misschien kun je de naam ook nog aanpassen. Dat ding heet een female connector.
Re: Zelf NEM 652 interface contra stekker maken voor marklin locs.
Done.  :P
Re:Zelf NEM 652 interface contra stekker maken voor marklin locs.
ik kan die female connector niet meer vinden bij conrad, zou je deze hiervoor kunnen gebruiken?
of deze
Alvast bedankt.
Re:Zelf NEM 652 interface contra stekker maken voor marklin locs.
De eerste is een dubbele rij, en die kun je dus gebruiken.

Re:Zelf NEM 652 interface contra stekker maken voor marklin locs.
bedankt, is de afstand tussen de gaten ook goed voor een nem stekker?
Re:Zelf NEM 652 interface contra stekker maken voor marklin locs.
Ja, de rastermaat (RM) is 2,54 mm
Re:Zelf NEM 652 interface contra stekker maken voor marklin locs.
oke, bedankt voor de info
Re:Zelf NEM 652 interface contra stekker maken voor marklin locs.
Ik gebruik hiervoor een IC-voetje (die heb ik zat liggen) en een op maat gemaakt stukje printplaat. Kan je het gelijk vast schroeven en eventueel al een verbinding naar het lok-chassis maken (zwarte draad).

zie hier:

hmmmm, even aangepast:

Re:Zelf NEM 652 interface contra stekker maken voor marklin locs.
handig!
Re: Zelf NEM 652 interface contra stekker maken voor marklin locs.
even een oud draadje opgevist voor de NEM stekkerbezetting en ik wilde de auteur(s) toch effe bedanken om dit te delen. 
Super !

Ik waardeer dit draadje :-)
Re: Zelf NEM 652 interface contra stekker maken voor marklin locs.
Enorm handig! Die tip ga ik zeker omthouden! :thumbup: Wil het nu wel proberen, maar heb geen idee waar je dat draad kunt kopen (straks maar een zoekertje plaatsen)