Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

rolbank 3 rail

Gestart door br212 zaterdag 24 januari 2009, 13:37:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rolbank 3 rail
br212
gast

rolbank 3 rail
Beste allemaal,

Ik ben opzoek naar een rolbank voor 3 rail. Welke gebruiken jullie, wat zijn de ervaringen, en wat koste het ongeveer?

Alvast bedankt voor het delen van de ervaringen.
Re: rolbank 3 rail
Spoorman
gast

Re: rolbank 3 rail
Goedkoop: Hornby 8211  en heel mooi maar duurder van Brawa. De laatste kun je inbouwen en kan met Servo omhoog. 8)

Gr, Ben.
Re: rolbank 3 rail
pieter0908
gast

Re: rolbank 3 rail
78102 van marklin en er is nog een grotere van marklin volgensmij.
in 2009 komen weer nieuwe rolbanken uit.

Pieter
Re: rolbank 3 rail
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: rolbank 3 rail
De rollenbank van KPF Zeller schijnt ook erg goed te zijn. Er zijn mensen hier op het forum die er eentje hebben, maar ik weet niet meer wie...

klik voor de website

De rollenbank is er in meerdere uitvoeringen voor h0. Ook zijn er extra rolblokken en een snelheidsmeter te bestellen.

Er zijn ook winkels die deze rollenbank leveren!

Groetjes,
Menno
Re: rolbank 3 rail
Ik heb die van KPF ZELLER...........super ding !
Re: rolbank 3 rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: rolbank 3 rail
Hoi Frans,

Ik heb zelf de rollenbank van Hornby standaard is deze geschikt voor 2 rail rijders.
maar met een stukje Crail erop kan je zowel 2 als 3 rail rijden.
Zelf ben ik er erg tevreden mee persoonlijk vond ik deze niet duur t.o.v. Marklin

Groetjes Bert :)
Re: rolbank 3 rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: rolbank 3 rail
Citaat van: madmenno op zaterdag 24 januari 2009, 20:23:31
De rollenbank van KPF Zeller schijnt ook erg goed te zijn. Er zijn mensen hier op het forum die er eentje hebben, maar ik weet niet meer wie...

klik voor de website

De rollenbank is er in meerdere uitvoeringen voor h0. Ook zijn er extra rolblokken en een snelheidsmeter te bestellen.

Er zijn ook winkels die deze rollenbank leveren!

Groetjes,
Menno

Er is hier ook een rollenbank van KPF inclusief snelheidsmeter extra rollers en steunblokken, in een woord SUPER!!
Re: rolbank 3 rail
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: rolbank 3 rail
hier ook zeller, met extra rollen. Deze voldoet prima
Re: rolbank 3 rail
tobo
gast

Re: rolbank 3 rail
Hallo beste mensen,

Is de KPF Zeller ook in nederland ergens verkrijgbaar?

groet Tobo.
Re: rolbank 3 rail
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: rolbank 3 rail
deze kan je gewoon via internet bestellen of via ebay
http://www.kpf-zeller.de/catalog/index.php

http://stores.ebay.de/kpf-zeller


groet,
daan
Re: rolbank 3 rail
TEE Diesel
gast

Re: rolbank 3 rail
Hier ook een Zeller met extra rolbokken, zeer tevreden. Heb nu mijn tweede, eerste verkocht en toen wat anders  :shock: . Maar snel weer een Zeller.
Eeens een Zeller altijd een Zeller.

mvg Anton
Re: rolbank 3 rail
AnalogDriver
gast

Re: rolbank 3 rail
Ik heb ook al vaker naar een rollenbank gekeken, maar kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk niet goed weet waar dit voor te gebruiken
Dus vandaar mijn vraag:


Waar gebruiken jullie de rollenbank nu precies voor?
Waarom is dit makkelijker dan een heel klein stukje testbaan?

Hajo
Re: rolbank 3 rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: rolbank 3 rail
Hoi Hajo.
In het algemeen gebruikt men een rollenbank om een loc te testen zonder dat die de mogelijkheid heeft om er vandoor te gaan, blijft dus lekker op dezelfde plaats staan.
Zeker makkelijk wanneer je iets wilt afstellen wat tijdens het rijden moet gebeuren is dit toch wel wat eenvoudiger dan bij een loc die onder je handen vandaan rijdt! :lol:

Ook wordt een rollenbank vaak gebruikt om locs even te laten rijden zonder dat deze gebruikssporen krijgen. (loc moet vanwege verzamelwaarde "ongebruikt" blijven. :?)

En waarschijnlijk ook nog voor andere, mij niet bekende, doeleinden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Die een zelfbouw rollenbank heeft die de gebruikerstest door kat niet overleefd heeft! :roll:)

Re: rolbank 3 rail
EgMaf
gast

Re: rolbank 3 rail
Ik weet nog wel een reden:
Een proefrondje heeft ook ruimte nodig, en kost tijd om telkens weer uit te leggen.
Als je dus klust aan de keukentafel, of als je klustafel in een andere kamer staat dan je treinbaan, lijkt me een rollenbank wel handig...
Re: rolbank 3 rail
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: rolbank 3 rail
Als je de snelheidsmeter erbij neemt kun je de rollenbank ook heel goed op het programmeerspoor van je CS of ECoS enzo aansluiten. Je kan de decoder dan mooi afregelen. Dat lukt niet altijd even goed op een baan met veel bochten en zonder lange rechte stukken...

Groetjes,
Menno
Re: rolbank 3 rail
buckfast_beekeeper
gast

Re: rolbank 3 rail
Hier ook een KPF-zeller. Inclusief extra rollen en de snelheidsopnemer. In mijn geval nog wel de parallelle poort versie. Nadeel is dat de snelheidsmeter aan de computer moet. Ik overweeg hiervoor een pic met lcd display te gaan gebruiken. De beste koop is meestal via e-bay. Extra blokken zijn dan ook goedkoper.

Ik wil alvast de rollenbaan niet meer missen. Decoder testen. Lok op snelheid brengen. Wat olie aanbrengen tijdens het "rijden". Allemaal zeer eenvoudig.
Re: rolbank 3 rail
Lid sinds: 2018

offline
Re: rolbank 3 rail
Ik heb er juist één gekocht van Marklin nieuw voor 50?( winkel die stopte)
was een koopje!
Dit is er handig om aan de loc te werken en af te regelen,nu moet ik niet meer telkens de loc achterna gaan :lol:.
Ga met de tijd de snelheidsmeter er bij kopen.
Ik  zou dit testbankje niet meer willen missen.
Zal weldra er een foto van plaatsen bij nieuw. 2009

Groeten,
Joeri
Re: rolbank 3 rail
EgMaf
gast

Re: rolbank 3 rail
Citaat van: Joeri op woensdag 25 februari 2009, 00:48:16
Ik heb er juist één gekocht van Marklin nieuw voor 50?( winkel die stopte)
was een koopje!
Ik ben altijd wel nieuwsgierig naar koopjes bij winkels die stoppen...
Waar / welke winkel was het?
Re: rolbank 3 rail
Lid sinds: 2006

offline
Re: rolbank 3 rail
Hier ook al 2 jaar een Zeller , een wereldding!.

Mvg Gert
Re: rolbank 3 rail
Lid sinds: 2018

offline
Re: rolbank 3 rail

CiteerIk ben altijd wel nieuwsgierig naar koopjes bij winkels die stoppen...
Waar / welke winkel was het?
TIP TOP MOENS in Dendermonde,Belgie
De prijs was eerst 187?,maar er was geen vraag naar.
En de laatste dag van opruiming was het te koop voor 50? dus koopje :lol:
Met groeten,
Joeri
Re: rolbank 3 rail
rocofan
gast

Re: rolbank 3 rail
zojuist op e-ebay een zeller kunnen kopen voor 50 euro .... bij zeller zelf ...

ze hebben er veel op e-bay gezet waar je op kan bieden.
kreeg een mail dat als ik er ook nog 2 extra rollen bij kocht zij er daarboven op nog eens 2 extra gratiz bij gaven ...

helemaal te gek , niets schroeven , gewoon neerzetten en lopen !

dus advies is ... bieden .....

Re: rolbank 3 rail
buckfast_beekeeper
gast

Re: rolbank 3 rail
Citaat van: rocofan op vrijdag 27 februari 2009, 23:03:56
zojuist op e-ebay een zeller kunnen kopen voor 50 euro .... bij zeller zelf ...

ze hebben er veel op e-bay gezet waar je op kan bieden.
kreeg een mail dat als ik er ook nog 2 extra rollen bij kocht zij er daarboven op nog eens 2 extra gratiz bij gaven ...

helemaal te gek , niets schroeven , gewoon neerzetten en lopen !

dus advies is ... bieden .....



Kan ik alleen maar beamen. Ze hebben er bijna altijd op e-bay staan. Hou dan wel steeds de normale verkoopprijs in het achterhoofd zodat je daar niet boven bied.

Je zal deze aankoop zeker niet beklagen. Neem je er ook de snelheidsmeter bij? Kan ik ten zeerste aanraden.
Re: rolbank 3 rail
EgMaf
gast

Re: rolbank 3 rail
Hebben jullie ook het "Roto-Fix" systeem gezien?
Dan kun je je loc zelfs op de kop laten draaien (lijkt me wel handig bij smeren bv...?)
Re: rolbank 3 rail
rocofan
gast

Re: rolbank 3 rail
Citaat van: buckfast_beekeeper op zaterdag 28 februari 2009, 08:42:31
Citaat van: rocofan op vrijdag 27 februari 2009, 23:03:56
zojuist op e-ebay een zeller kunnen kopen voor 50 euro .... bij zeller zelf ...

ze hebben er veel op e-bay gezet waar je op kan bieden.
kreeg een mail dat als ik er ook nog 2 extra rollen bij kocht zij er daarboven op nog eens 2 extra gratiz bij gaven ...

helemaal te gek , niets schroeven , gewoon neerzetten en lopen !

dus advies is ... bieden .....



Kan ik alleen maar beamen. Ze hebben er bijna altijd op e-bay staan. Hou dan wel steeds de normale verkoopprijs in het achterhoofd zodat je daar niet boven bied.

Je zal deze aankoop zeker niet beklagen. Neem je er ook de snelheidsmeter bij? Kan ik ten zeerste aanraden.


Nee , ik ben er ook super blij mee , ik was toevallig wat wagonnetjes aan het kopen die ik nog wilde hebben en toen liep ik er toevallig tegen aan.
groot voordeel van deze uitvoering vind ik dat je niets hoeft te schroeven aan de rollertjes. gewoon neerzetten en schuiven ....

die snelheidsmeter lijkt me leuk .....  alleen vind ik het nogal veel geld terwijl ik via win digipet ook de snelheid kan meten. ik heb op mijn baan een apart geisoleerd stukje liggen waarop ik onderhoud en dit soort dingen wil gaan doen ( instellen decoder etc )

smeren ga ik niet doen , want dan komt alles onder de rommel te zitten ...

Re: rolbank 3 rail
buckfast_beekeeper
gast

Re: rolbank 3 rail
Snelheid meten kan inderdaad op verschillende wijze.
Ik gebruik de snelheidsmeter van Zeller. Inderdaad niet echt goedkoop. Ik heb trouwens de vroegere parallelle versie nog. In de toekomst wil ik er wel een stand alone versie van maken. Ik gebruik de rollenbaan ook als programmeerspoor. Op die wijze heb ik alles in 1. Cv's aanpassen, testen, terug aanpassen tot het goed is.
Re: rolbank 3 rail
rocofan
gast

Re: rolbank 3 rail
Citaat van: buckfast_beekeeper op zaterdag 28 februari 2009, 11:58:25
Snelheid meten kan inderdaad op verschillende wijze.
Ik gebruik de snelheidsmeter van Zeller. Inderdaad niet echt goedkoop. Ik heb trouwens de vroegere parallelle versie nog. In de toekomst wil ik er wel een stand alone versie van maken. Ik gebruik de rollenbaan ook als programmeerspoor. Op die wijze heb ik alles in 1. Cv's aanpassen, testen, terug aanpassen tot het goed is.

begrijp ik en ik ben het wel met je eens .... alleen was me de 79 euro net iets teveel ...

misschien ga ik ook daar voor maar eens regelmatig kijken op e-bay of ze er daarvan ook eens een keer een paar op bieden zetten ipv vaste prijs ....

ik vond dat ik nu een leuk koopje had.... en met die meter erbij was het "koopjes" gevoel een beetje weg ..-)

Re: rolbank 3 rail
buckfast_beekeeper
gast

Re: rolbank 3 rail
De snelheidsopnemer heb ik nog nooit in bieding zien staan. Is steeds een vaste prijs.
Re: rolbank 3 rail
Lid sinds: 2006

's Gravenhage

offline
Re: rolbank 3 rail
Als gevolg van dit topic ben ik even gaan kijken/ zoeken. Bij M* zelf is niet zo veel meer leverbaar en het is best aan de prijs.

Op MP is een 'doe-het-zelf'- variant leverbaar voor rond de ? 80,00.

Maar goed de Zeller (nr 3 is helemaal compleet) en een snelheidsmeter (Speed-Cat) voor op/ aan de pc is heel aantrekkelijk.
Bij elkaar is het toch weer een heel bedrag, maar de kenners/ gebruikers zijn dermate positief dat het geen miskoop kan zijn.

Je moet alleen afwegen of voor jou de voordelen opwegen tegen een testrondje neerleggen.  8)

Ik ben enthousiast, maar dat ben ik wel meer als ik de draadjes doorlees.  :D :D
Re: rolbank 3 rail
buckfast_beekeeper
gast

Re: rolbank 3 rail
Hallo Ron,

Wat is 1 van de grote voordelen van een rollenbaan, wat je niet makkelijk in een testrondje kan?

Ik olie mijn loks steeds terwijl ze "rijden" op de rollenbaan. Niet echt je dat als er je achter aan moet lopen.

Een nieuw ingebouwde decoder kan simpel getest worden zonder het risico dat hij van de baan kan vliegen als hij er volle snelheid vandoor zou gaan.

Persoonlijk vind ik dit alleszins 1 van de aankopen waar ik het meeste gebruik van maak.

Ieder besteed uiteraard zijn euro's zoals hij zelf wil. Ik ken echter geen gebruikers die het een slechte aankoop vinden.

Het filmpje laat het op de rollen zetten van een krokodil zien. Ik kan bevestigen dat het werkelijk zo eenvoudig is.

Groetjes
Re: rolbank 3 rail
Lid sinds: 2006

's Gravenhage

offline
Re: rolbank 3 rail
Theo,

begrijp me goed, ik zie alleen maar voordelen in een rollenbank. Maar je moet het qua prijs/ uitgave wel goed afwegen. Ach, feitelijk is dat met alles wat je koopt.

Terwijl ik dit schrijf denk ik, hoe zet ik de koploper er op? Als ik die wil (her-)programmeren moet iig ook de sluitwagen eraan. dus dan is de vaste baan of een testbaantje weer makkelijker.
Nou ja hoe dan ook, het is een handig item.
Re: rolbank 3 rail
Naast het feit dat een roolenbank nuttig kan zijn is het ook wel een  "eye catcher" ( en zeker de zeller) .
Maar ook voor diegene die (nog) geen baantje hebben is het handig, je kunt dan tog je treinen laten rijden.
Als er een stoomloc op staat.........lekker naar de drijfstangen kijken........ het heeft wel iets!

Willem-Jan
Re: rolbank 3 rail
buckfast_beekeeper
gast

Re: rolbank 3 rail
Citaat van: Sousa op zaterdag 28 februari 2009, 23:30:49

Terwijl ik dit schrijf denk ik, hoe zet ik de koploper er op? Als ik die wil (her-)programmeren moet iig ook de sluitwagen eraan. dus dan is de vaste baan of een testbaantje weer makkelijker.
Nou ja hoe dan ook, het is een handig item.
Voor je koploper is dit waarschijnlijk wel wat. :D :wink:
Re: rolbank 3 rail
Lid sinds: 2006

's Gravenhage

offline
Re: rolbank 3 rail
Citaat van: buckfast_beekeeper op zondag 01 maart 2009, 19:25:01
Voor je koploper is dit waarschijnlijk wel wat. :D :wink:

Hahaha, inderdaad is dit een mogelijkheid, maar dan loopt het ongewild in de financiële papieren. Zoiets, lees: een rollenbank van Zeller, zou met gewoon een stukje C-rail moeten kunnen worden verlengd.  :P
Re: rolbank 3 rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: rolbank 3 rail
Citaat van: baureihe 103 op zaterdag 24 januari 2009, 23:18:37
Ik heb zelf de rollenbank van Hornby standaard is deze geschikt voor 2 rail rijders.
maar met een stukje Crail erop kan je zowel 2 als 3 rail rijden.
Zelf ben ik er erg tevreden mee persoonlijk vond ik deze niet duur t.o.v. Marklin

Groetjes Bert :)

Goedenavond.
Ik pak dit draadje nog weer even op, kan namelijk bar weinig documentatie vinden over deze Hornby 8211 rollenbank.
Wieowie.
Lees graag verder.

Met vriendelijke groet

Dolf