Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bedding K-rails

Gestart door BR86 donderdag 22 januari 2009, 18:42:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bedding K-rails
BR86
gast

Bedding K-rails
Wie kan mij vertellen hoe ik het beste een realistisch railbed kan maken voor mijn K-rails.

Tussen de bielzen lijmen is voor mij geen optie, ik wil mijn rails kunnen hergebruiken.
Zelf zat ik er aan te denken om een vlak railbed te maken, en de rails daar overheen te leggen.

Iemand ideeen/tips/site's/etc?

Bedankt!

p.s. kon in het Scenerybouw geen verwant topic vinden!
Re: Bedding K-rails
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bedding K-rails
Hey,

je zou de zoekfunctie van het forum kunnen gebruiken. (staat bovenaan in je scherm, in het lijstje met "index, site!!, ....) Als dan zoekt op bedding, kom je vast wel iets tegen.

Zonder lijmen wordt het lastig. Je kunt de rails erbovenop leggen, maar of dat mooi wordt....

Roy
Re: Bedding K-rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bedding K-rails
hoi br86

ja er is wat

kijk maar is in de noch catalogus
van merkur bedding waar je de k-rails kan inklikken
is in de vorm van wissels bochten recht


groeten


gerard
Re: Bedding K-rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bedding K-rails
hoi br86

noch catalogus van 2009 blz 19 rollen schuimplastic
                                         blz 22 en 23 merkur styroplast


groeten,

gerard
Re: Bedding K-rails
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bedding K-rails
Hallo,

Zelf gebruiken we ook k-rails op de baan.
Leg de rails vast op de baan, strooi dan het grind tussen de railstaven en maak het daarna nat met een plantenspuit of flacon.
Daarna houtlijm verdunnen met water (1 op 3) en een paar druppeltjes
afwasmiddel toevoegen om de opervlaktespanning van het water af te halen.
Dit goed mengen en op het grind druppelen, dat vloeit mooi uit.

Laten drogen en je hebt een ballestbed.



Groeten van Jarno
Re: Bedding K-rails
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bedding K-rails
Je kunt ook de houtlijm verdunnen met water, en dan meteen op de bedding druppelen. Je hoeft dan niet eerst de bedding nat te sproeien. Je kunt hem flink verdunnen. Plakt toch wel.

Roy
Re: Bedding K-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Bedding K-rails
Hoi BR86,

De Lijm van Jeweha blijft plastisch dus hergebruik van je rails blijft
tot de mogelijkheden behoren.

Groetjes Bert
Re: Bedding K-rails
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Bedding K-rails
Volgens mij lost houtlijm in water toch ook weer op, of heb ik het mis?
Roy
Re: Bedding K-rails
Nameless
gast

Re: Bedding K-rails
Citaat van: Big-Roy op woensdag 28 januari 2009, 21:22:21
Volgens mij lost houtlijm in water toch ook weer op, of heb ik het mis?
Roy
Goede houtlijm niet  :)
Re: Bedding K-rails
Blausee-Mitholz
gast

Re: Bedding K-rails
Heb je geen last van roest?

Mvg, Johan
Re: Bedding K-rails
Zo deden wij het op de treinclub.


Re: Bedding K-rails
Heren bedankt voor de reacties, ik ga er van het weekend mee aan de slag!(als ik niet ga skieen teminste  :lol:)
Re: Bedding K-rails
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bedding K-rails
ook ik gebruik houtlijm verdunt 1 op 1 met water , geen ervaring met het weer weghalen met rail want ti's voor het eerst dat ik het vastlijm .

Is mij verteld dat als je er een vochtige doek een dag oplegt de lijm dan weer losser word waardoor weghalen geen probleem is.

ik gebruik thee als ballast , al twee banen gehad waar ik het niet vastlijmde en dan dus makkelijk weer weg te stofzuigeren .

VOORZICHTIG BIJ DE WISSELS MET LIJM /STEENTJES / THEE

En losse thee is beter dan steentjes tussen tandwielen .

Op mijn topic kun je zien hoe het er uit ziet .

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=12601.0
Re: Bedding K-rails
Ik heb toch nog een vraag;

Hoe zit het met de stroomtoevoer na het aanleggen va de railbedding.
Is deze na het aanbrengen van de lijm nog wel goed? Moet ik de middengeleider en rails licht opschuren om evt. lijmresten te verwijderen?
Re: Bedding K-rails
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bedding K-rails
ja dat wel of je moet heel veel geduld hebben en zorgen dat rail en middenleider geen lijm filmpje krijgt .

stroomproblemen heb ik tot nu toe nog niet en heb heel veel aansluitpunten dus hoop der ook geen last van te krijgen .

ik doet altijd test rondje met analoog loc en had al voor het lijmen plekken die minder stroom kregen , merk je digitaal niet meer als er minder stroom naar loc vloeit  :lol: :lol:
Re: Bedding K-rails
Spoorman
gast

Re: Bedding K-rails
Citaat van: BR86 op donderdag 29 januari 2009, 11:35:28
Ik heb toch nog een vraag;

Hoe zit het met de stroomtoevoer na het aanleggen va de railbedding.
Is deze na het aanbrengen van de lijm nog wel goed? Moet ik de middengeleider en rails licht opschuren om evt. lijmresten te verwijderen?
Direct na verlijmen maak je de spoorstaven schoon met een droog doekje. Schuurpapier gebruik je om je parketvloer op te schuren en niet voor je rails. Hoogstens kun je de puko's met heel fijn polijstpapier een heel klein beetje opschuren.

I.p.v. houtlijm gebruik ik boekbinderslijm van de Pipoos. Verdunnen 1 deel lijm op 3 delen water met een paar druppels zeepsop om het vloeien te verbeteren en het blijft elastisch.

Gr, Ben.
Re: Bedding K-rails
Blausee-Mitholz
gast

Re: Bedding K-rails
Nogmaals mijn vraag maar nu beter geformuleerd, krijg je geen last van roestvorming op de middenleider ofwel puko's?
Je maakt het nat met water en juist het materiaal weer de puko's van gemaakt zijn gewoon ijzer is m.i.z. roestgevoelig.
Hoe is jullie ervaring er mee?

ik bedoel dus niet de imitatie roestkleur op de railstaven zoals Davy veronderstelde

Mvg, Johan
Re: Bedding K-rails
Spoorman
gast

Re: Bedding K-rails
Ik heb geen last van roest. Al eens ingebedde rail moeten verwijderen ivm aanpassing sporenplan. Geen roest geconstateerd. Paar uurtjes in lauw sopje weken en alle ballast komt er af.

Het water van het ballasten (en ik maak het kletsnat met nevel via de airbrush) is na 24 uur verdampt.

Gr, Ben.
Re: Bedding K-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bedding K-rails
Ik gebruik de akoustische lijm van ER-decor, onderverdund om de rails vast te leggen en verdund om de ballast vast te leggen, geen problemen met de stroom, wel kritisch bij de terugmelders, er is gauw een verbinding tussen het onderbroken stuk railstaaf en de aarde.

Groet, Anne W
Re: Bedding K-rails
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bedding K-rails
als je geen nagelbijter bent krap je de lijmlaag er zo af hoor , en roestvorming ontstaat niet  omdat inderdaad rails spiegelglad zijn en er niet langdurig water aanwezig is ,en pukko's hebben een coating dus ook niet gauw roest.

vraagje aan spoorman, is er met pipoos lijm hoorbaar minder loc/wagon geluid , ben der wel achter nu dat er toch wel veel lawaai word gemaakt  :lol:
Re: Bedding K-rails
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Bedding K-rails
Als mijn plannen doorgaan, ga ik dit jaar een deel van een module aanpassen.
Hierbij wordt dan een stuk bestaand spoor vervangen door een paar wissels.
Het bestaande spoor is in 1996 op de hier beschreven manier geballast.
Ik ben erg benieuwd hoe het metaal van de pukos zich over de afgelopen 13 jaar heeft gehouden.
Zodra ik hieraan begin en het weet, laat ik het jullie weten.
Re: Bedding K-rails
rorail
gast

Re: Bedding K-rails
Ik ben thans bezig met een proefbaantje om mijn techniek na 25 jaar weer een beetje op te vijzelen. Ik gebruik daarbij mijn oudste k-rails (de 2100 serie) die ik rond 1980 heb geballast volgens de verdunde houtlijmmethode. De rails hebben geen last van roest, op enkele exemplaren na. De roest trad slechts op aan de onderzijde, dus de geleider die de puko's verbindt. Ook daar is het echter sporadisch geweest.

Groet,
Ronald
Re: Bedding K-rails
Spoorman
gast

Re: Bedding K-rails
Citaat van: jumbo op donderdag 29 januari 2009, 23:34:04

vraagje aan spoorman, is er met pipoos lijm hoorbaar minder loc/wagon geluid , ben der wel achter nu dat er toch wel veel lawaai word gemaakt  :lol:
Ik heb geen vergelijk met houtlijm, weet het dus niet. Overigens wordt het geluid veroorzaakt doordat de ballast in contact komt met de ondergrond, het hout. Dubbele isolatie is het beste: eerst een laag foam of kurk over de ondergrond en daarop dan een laag foam of kurk om een ballastbed te creeeren.

Gr, Ben.
Re: Bedding K-rails
Re460
gast

Re: Bedding K-rails
Heeft er iemand ervaring met de kant en klare Mossmer-bedding? Dit wordt geleverd door Noch.
Erwin
Re: Bedding K-rails
catzeiler
gast

Re: Bedding K-rails
Voor het aanbrengen van het strooisel de rails met een doekje olien, de lijm hecht niet op de beoliede rails en derhalve geen last van lijm op rails en puko s.
Re: Bedding K-rails
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bedding K-rails
Citaat van: spoorman op donderdag 29 januari 2009, 21:14:23
I.p.v. houtlijm gebruik ik boekbinderslijm van de Pipoos. Verdunnen 1 deel lijm op 3 delen water met een paar druppels zeepsop om het vloeien te verbeteren en het blijft elastisch.

Gr, Ben.

Ikzelf heb ook boekbinderslijm gehaald bij pipoos. En na een proefstukje in een tunnel valt het mij wat tegen. Het blinkt zo zeer. Het verwerken ging goed maar het resultaat  :? Heb wel een verhouding van 1:1 gebruikt en geen zeepsop. Maar denk niet dat het hier aan kan liggen. Het water verdamp toch  en de lijm blijft over.

Heeft iemand hier een oplossing voor ?
Re: Bedding K-rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bedding K-rails
Voorstrijkmiddel schijnt ook goed te werken en is al verdund en koop je niet duur in.
Oplossen gaat niet met water, maar met spiritus, dus minder roestvorming lijkt mij.

Zie ook http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/ballast-leggen-met-houtlijm.html en dan helemaal onderaan.
Re: Bedding K-rails
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bedding K-rails
Ik heb alles gedaan met boekbinderslijm en daar zie je absoluut niets van.
Als verhouding heb ik 1 deel lijm op 3 delen water en een paar drupjes afwasmiddel.

Voor de resultaten zie mijn website.

Met vriendelijke groet,

Jos
Re: Bedding K-rails
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bedding K-rails
Mijn eerste proef met de verhouding 1:1 was niet zo best. Heb nu een andere proef gedaan met een verhouding 1:3 en een paar drupjes afwasmiddel. En dit is een beter resultaat :D (met Pipoos boekbinderslijm wel te verstaan)

Heb geprobeerd om het op de foto te zetten. Links en midden van de Krail is met 1:1 En rechts is gedaan met 1:3

Zoals je ziet is het rechtse gedeelte niet zo glanzend. Nu nog wat proberen met drybrush en de tunnel kan dicht  :D


En het rechtse gedeelte zit ook vast :)
Re: Bedding K-rails
Spoorman
gast

Re: Bedding K-rails
Heel goed!
Re: Bedding K-rails
Voor het leggen bewerk ik de rails met de drybrush methode, gewoon acryl of zo, zodat de plastic bielzen een voortreffelijk ' houten' kleur krijgen en er dus als hout of biels ook zo uitzien. Met wat verschillende tinten en goed naar voorbeelden kijken kun je vooraf de rails perfect weatheren. De rails zelf even schilderen met wat tinten roest van donkergrijs tot oranje als het moet. Daarna ballasten met de methode zoals hierboven omschreven en het ziet er echt gelikt uit om het zo maar te zeggen. Los halen van de rails?
Gewoon weer besproeien met eventueel weer wat zeep erin en hopla.....het vliegt eraf. Ik verdun gewone houtlijm 1 op 3 delen water. Blijft goed zitten en.....achteraf geef ik het nog een airbrush laagje om de eventuele glans er ook  nog eens af te halen en wat meer nuances aan te brengen.
En ben eerlijk...hoe vaak halen we de rails er weer af? Of bouwen jullie elke week een andere baan? Ik ben toe aan de derde (je suis 51 ans) en de rails van de eerste gebruik ik weer opnieuw!!!
De onderkant roest wel eens wat (echte liefde roest niet hahaha) maar de puko's blijven in orde.

MVG  :)
Seb
Re: Bedding K-rails
Lokkie
gast

Re: Bedding K-rails
Hoi Seb,

Heb je ook foto's van je rails :?:

Gr.
René
Re: Bedding K-rails
Johan_VH
gast

Re: Bedding K-rails
Re: Bedding K-rails
Oui Johan, tu as raison, m'excuse. Maar 51 is wel correct. Zal het trouwens nooit meer doen  :) :)
En Rene, ik heb er fotos van maar deze op het forum zetten valt me niet mee.
Maar er zijn zoveel sites te vinden over dit ballasten. Ik heb wat dat betreft mijn voorgangers gewoon nageaapt zogezegd. En heb er mijn weg in gevonden. Ik heb een behoorlijk grote baan gehad tot twee jaar terug en heb dus ook behoorlijk wat kunnen oefenen. En fout gaat het eigenlijk bijna nooit.
Ik gebruikte wel ballast wat goed bleef liggen, bv de kurk ballast blies al weg bij het sproeien als het nog niet goed nat was. Het beste resultaat kreeg ik dus bij wat 'zwaardere' ballaststeentjes.
Nadeel.....het maakte wel wat meer herrie.

MVG  :)
Seb
Re: Bedding K-rails
Johan_VH
gast

Re: Bedding K-rails
ik heb trouwens dat grijze ballast van Busch gekocht, maar het is me iets te uniform grijs. Ik heb dan nog een zakje bruin ballast gekocht om het te mengen, maar dat is het toch ook niet echt...

Aangezien m'n baan zwitsers is, wil ik het ballast ook zo zwitsers mogelijk... Ik ga nu eens wat ballast van Conrad bestellen, misschien valt dit beter mee.

Dit zou het dus moeten zijn:


Ergens heb ik gelezen dat iemand z'n ballast bijkleurt met behulp van een oven en toner uit de 'afvalbak' van een laserprinter. Heeft iemand daar ervaring mee?
Re: Bedding K-rails
DB bas
gast

Re: Bedding K-rails
mooie foto.

nog een kleine 4 maanden en jawel bassie en syllie zijn weer in het mooie berner oberland.

krijg nu al weer zin als ik de foto ziet.

gr bas
Re:Bedding K-rails
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re:Bedding K-rails
Citaat van: BR86 op donderdag 22 januari 2009, 18:42:51
Wie kan mij vertellen hoe ik het beste een realistisch railbed kan maken voor mijn K-rails.

Tussen de bielzen lijmen is voor mij geen optie, ik wil mijn rails kunnen hergebruiken.
Zelf zat ik er aan te denken om een vlak railbed te maken, en de rails daar overheen te leggen.

Iemand ideeen/tips/site's/etc?

Bedankt!

p.s. kon in het Scenerybouw geen verwant topic vinden!

Kijk eens op http://www.floodland.nl/aim/info_rails_ballasten_1.htm
Re:Bedding K-rails
Wasmi
gast

Re:Bedding K-rails
Zag vanmorgen in een ander draadje dit apparaat:

http://www.peter-post-werkzeuge.de/0000009a0700ca09a/0000009a0700d43a5/0000009a07013ac9b/index.php

Schijnt prima te werken, maar hier wel errug duur
Re:Bedding K-rails
Eddie E69
gast

Re:Bedding K-rails
Citaat van: Wasmi op donderdag 09 april 2009, 15:57:38
Zag vanmorgen in een ander draadje dit apparaat:

http://www.peter-post-werkzeuge.de/0000009a0700ca09a/0000009a0700d43a5/0000009a07013ac9b/index.php

Schijnt prima te werken, maar hier wel errug duur
Hoe doen ze dat dan met wissels e.d.?
Is zelf ook wel te maken, lijkt mij. :?
Een oude wagon, en een beetje plexiglas, komt zo even in mij op. :lol:
Re:Bedding K-rails
Spoorman
gast

Re:Bedding K-rails
Citaat van: Eddie E69 op donderdag 09 april 2009, 17:33:45Hoe doen ze dat dan met wissels e.d.?
Nou gewoon: niet. Daar istie niet voor staat in de tekst. Wissels ballasten vraagt andere aanpak. :wink:
Re:Bedding K-rails
Wasmi
gast

Re:Bedding K-rails
Da's wel sterk... zit net in de nieuwe Marklin Magazin te bladeren.... staat in dat er een nieuwe oplage is gemaakt van de schotterboy......
Re: Bedding K-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: Bedding K-rails
Merkur verkoopt bedding, je moet niets lijmen/nagelen/vijzen. Het product heeft een tijd niet bestaan, ik heb met kurk en houtlijm mijn bedding gemaakt. Ik dacht slim te zijn en heb mijn wissels aan de zijkanten en onderkant afgeplakt met schilderstape. Maar aan een K-rail heb je ook dat fijne plastic bewegend deel waaraan je de nodige aandacht moet aan besteden. In het begin functioneerde alles. Na enkele jaren stilstand wou geen enkele wissel nog werken. Onderaan het schuifmechanisme is er een gat en waarschijnlijk plakt er nu schilderstape tegen het plastic bewegend deel in de biels. Misschien is er ook wel houtlijm die met water verdunt was binnengelopen aan de zijkanten. Ik moet dus nu al mijn wissels vervangen!
Re: Bedding K-rails
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Bedding K-rails
Das knap vervelend, alle wissels vervangen.
Ik zou zelf eerst s kijken of er niet een andere oplossing mogelijk zou zijn.
Heel t bedding materiaal zou water-oplosbaar moeten zijn.
Alleen afplaktape (schilderstape) is vervelend spul, als het niet op tijd wordt verwijderd.
Das echt troep als het gelang blijft zitten.
Re: Bedding K-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: Bedding K-rails
Ik denk dat de schilderstape er al 10 jaar onder zit  :o), ik heb nieuwe wissels gekocht, nu nog eens tijd vinden om ze te vervangen  :(
Re: Bedding K-rails
Lid sinds: 2016

offline
Re: Bedding K-rails
Hm.... 12 jaar oud draadje herleeft en er lijkt niet veel nieuws onder de zon. Onder de wissels moet je voorzichtig zijn met alles wat plakt.
Maar of er per sé nieuwe wissels in moeten, vraag ik mij af. Lijmresten zijn mogelijk wel te verwijderen. Ik zou beginnen een wissel los te halen en daar wat op los te laten: gewoon een sopje, spiritus, wasbenzine, alcohol, wd40...
Werkt het, dan kun je het nodige hergebruiken! En daarna nooit meer zo lang je treinen alleen laten. Rijden met dat spul!

Groet,

Peter