Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wat staat bij een draaischijf

Gestart door Maarten1975 donderdag 22 januari 2009, 17:17:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat staat bij een draaischijf
Zeer binnenkort wil ik een draaischijf installeren op mijn baan. De schijf is eral, ik vraag me alleen af wat staat er allemaal bij een draaischijf? In het stoomtijdperk stond er van alles voor kolen en water. Alleen rij ik geen stoom, dus dat staat een beetje vreemd. Ik rij diesels en e-locs uit periode 3-4. Zelf had ik bedacht om een tankinstallatie erbij te zetten en een wasinrichting. Maar wat zou er nog meer bij kunnen volgens jullie?

Iedere reactie is zeer welkom!!

Mvrgr,

Maarten
Re: Wat staat bij een draaischijf
Niet echt voor er bij maar meer voor er boven: Bovenleiding!
Erg complex maar er bestaat geloof ik wel bovenleiding voor een draaischijf (heb ik hier op het forum toch een keer gezien)..!
Re: Wat staat bij een draaischijf
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Wat staat bij een draaischijf
Citaat van: Nameless op donderdag 22 januari 2009, 17:23:40
Niet echt voor er bij maar meer voor er boven: Bovenleiding!
Erg complex maar er bestaat geloof ik wel bovenleiding voor een draaischijf (heb ik hier op het forum toch een keer gezien)..!

Sommerfeldt heeft een bovenleidingsspin in het programma!

Groetjes,
Menno
Re: Wat staat bij een draaischijf
Het is ook wel leuk om een put onder de rails te maken..
Re: Wat staat bij een draaischijf
ja oke een put maar toch niet buiten de locloods?
Bovenleiding lijkt me wel een uitdaging (problemen bestaan niet).
Nog meer suggesties?

Maarten
Re: Wat staat bij een draaischijf
Die (doorsmeer) put moet je juist wel buiten je locloods maken, anders zie je er toch helemaal niets van :shock: 8)

Misschien ook een leuk idee, om een stukje spoor op een verhoging te leggen met daarnaast een soort van lage looppaden, zodat het personeel de wielen etc etc goed kan inspecteren, een soort omgedraaide werkput dus.

Mvg Gert
Re: Wat staat bij een draaischijf
Tankinstallatie voor of het parkeren of erna dus net voordat de dienst begint?
Re: Wat staat bij een draaischijf
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Wat staat bij een draaischijf
ehm, iets van een kuilenbank, en een paar ladders om de aanwezige pantografen te controleren! :P
Re: Wat staat bij een draaischijf
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Wat staat bij een draaischijf
Misschien kun je eens op internet zoeken naar foto´s van echte draaischijven?

Roy
Re: Wat staat bij een draaischijf
ben ik ook mee bezig. Maar er zullen hier toch wel meer mensen zijn die dit gebouwd hebben in het verleden?
Re: Wat staat bij een draaischijf
huisje voor de machinisten die aan het wachten zijn op de loc ofzo??? :P

Pieter
Re: Wat staat bij een draaischijf
Het volgende heb ik eerlijk gekopie-jat-leend uit het boek; Compleet handboek modelspoorbanen ontwerpen, bernhard stein.

hij heeft een mooie tekening en uitleg over een lijnwerkplaats met lokdepot met draaischijf. Als volgt een beetje ingericht;

aankomstspoor, inspectiesporen, (met een loodsje) koleninstallatie, (met een apartspoor voor de kolenwagonnen, en een bunker) bluskamer, waterkraan, slakkenput, spoortje voor wagens met verbrande kolen, zandbevoorrading.

dit is de aanvoer naar de draaischijf.

vervolgens aan een zijkant van bovenstaand geheel;

lokomotief werkplaats, portaalkraan(met een uitwijkspoortje) watertoren, huisje administratie, spoortje voor tankwagons, seinhuisje ergens plaatsen.

en natuurlijk ook weer een vertrekspoor.

ik heb geen mogelijkheid om de tekening te scannen, misschien iemand anders wel, het is op pagina 33 van bovengenoemd boek.

jacques
Re: Wat staat bij een draaischijf
met dank aan gerard!!

Re: Wat staat bij een draaischijf
kijk dat is super. Zeer bedankt voor de moeite! maar als ik het zo lees dan is een draaischijf voor diesels en e-locs redelijk saai? :lol:
Re: Wat staat bij een draaischijf
Dat boek ken ik!

Daar staan super veel tips enzo in! Erg handig!
Re: Wat staat bij een draaischijf
Citaat van: Maarten1975 op donderdag 22 januari 2009, 22:57:44
kijk dat is super. Zeer bedankt voor de moeite! maar als ik het zo lees dan is een draaischijf voor diesels en e-locs redelijk saai? :lol:

Ik heb in een boek nog wel eens een baan gezien met een voorbeeld van een wat vervallen draaischijf, eigenlijk een overblijfsel die dan nog wel wordt gebruikt voor stalling etc. van Diesels en E-locs.
Zat dan ook een eerder genoemde "spin" boven voor de bovenleiding.
Verder een hoop vervallen spul zoals een watertoren en niet meer in gebruik zijnde smeerput etc.
Hadden ze bv. in de kolenbunker geen kolen meer maar een soort "scrap-opslag" van oude treinwielen etc.

Zal eens kijken welk boek dat was en of ik het het kan  etrug vinden.
Mogelijk heb je wel weer een beetje een idee opgedaan.
De basis blijft natuurlijk een oorspronkelijke draaischijf met toebehoren, vervallen of niet  :wink:
Re: Wat staat bij een draaischijf
Diesel en eloks gebruiken ook zand.
Trouwens.

Re: Wat staat bij een draaischijf
Citaat van: remco1977 op zaterdag 24 januari 2009, 08:49:52
Je kan je E-locs ook door een rangeerlocje de draaischijf op laten duwen,
lijkt me geen probleem als je Digital rijdt.
En hoe er weer af dan  ???
als de rangeerloc niet mee kan draaien ( omdat de combinatie te lang is) kan de e-loc er nooit op een van de opstelsporen vanafrijden ( grootspoor dan) dus niet echt realistisch.
Re: Wat staat bij een draaischijf
De Draaischijven van de DB waren over het algemeen allemaal 22 meter of groter. Op kleinere draaischijven ( die waren er ook ) kwamen over het algemeen alleen voor op de kleinere stations en of werkplaatsen. Hier kwamen geen eloks. Daar waar de grote schijven liggen kan een elok met gemak plaatsnemen met een köff II of III.

Niet alle draaischijven waren voorzien van een spin. Er waren meer draaischijven die voorzien waren van een enkele draad over een spoor die dan direct naar een stand leidde. M.a.w. je kon direct over de schijf een plaats bereiken zonder te draaien. ook enkel standen voorzien van enkele draad aansluitingen kwam voor.

Er waren ook polyginale lokloodsen waar het stoom materiaal binnen stond en buiten nog restanten stonden van loodsen van vroeger. Soms nog draagconstructies van de deuren en de inspectie kuilen. Hier was dan wel een draad boven geplaatst en niet in de lokloods zelf uit veiligheid.

Een mooi voorbeeld van spinnen boven de schijf was of is Nurnberg 2. Dit zal heden ten dagen wel anders heten, maar de laatste keer dat ik daar was werd dit BW al overspoeld met rood spul en ook nog eens uit voormalig oost Duitsland in plaats van de E94 ers en E50 ers.

De draaischijf van Marklin / Fleischmann is een voorbeeld van de twee schijven die hier liggen en beelden de 26 meter schijven uit. Om gerekend zijn ze zelfs 28 meter. Geen idee waarom Fleischmann dat gedaan heeft. Na het oprijden gaan de stroomafnemers naar beneden en wordt de lok gedraaid. Na het veregelen van de schijf gaan de stroomafnemer weer omhoog en kan de lok naar binnen rijden. Op dit BW werd veel gerangeerd met eloks en ook in combinatie met een köff.
Re: Wat staat bij een draaischijf
heb even het plan uit het boek uitgeprobeerd op mijn vrije dag alleen thuis :lol:
alleen de draaischijf ontbreekt, maar die komt ooit ook nog wel :D
Re: Wat staat bij een draaischijf
Hallo Digi-Jacqeus,

Dat ziet er goed uit, hoe groot zijn de afmetingen ongeveer?

Groeten Piwie.
Re: Wat staat bij een draaischijf
afmeting is zo tegen de 2 meter lang, maar dat zou iets korter kunnen natuurlijk, en ongeveer 80 breed....
Re: Wat staat bij een draaischijf
Dit is wel grappig Jac, hier kan ik wel wat mee.
Zeer bedankt voor de moeite
Re: Wat staat bij een draaischijf
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat staat bij een draaischijf
Ik zelf heb ook een draaischijf, ik houd er rekening mee dat er vroeger wel stoomtreinen kwamen.
Dus je herkent nog wat oude dingen, waterkraan, kolenbak en een inspectieput.

Ik heb wat foto's voor je:
Klik 1.

Klik 2.

Verder zou ik deze borden gebruiken:


Het bord mag niet met opgezette stroomafnemers worden voorbijgereden.


Stroomafnemers opzetten.


Stroomafnemers moeten neergelaten zijn.


Binnen 300 meter moeten de stroomafnemers zijn neergelaten.

Groetjes,

Robbert.

Re: Wat staat bij een draaischijf
Robbert mooie foto's en bedankt voor de uitleg van de borden.
Het krijgt steeds meer vorm. Zijn er ook mensen die foto's van hun modelspoor draaischijf hebben?
Ik zal binnenkort is gaan beginnen.

Mvrgr,

Maarten
Re: Wat staat bij een draaischijf
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat staat bij een draaischijf
Maarten,

Ik ben er druk mee bezig, momenteel alle sporen in de loods schakelbaar gemaakt.
Duurde wat langer, omdat de aansluiting op de K-rails verkeerd was gegaan en ik twee weken aan het zoeken ben geweest...  :D
Dus nu snel nog een 2e loods kopen en dan verder bouwen.
Waar wil je trouwens foto's van hebben ? Ik kan je wel laten zien hoe ik m'n inspectiebak heb ingebouwd.

Robbert
Re: Wat staat bij een draaischijf
Nou Robbert,

Een overzichtsfoto van je draaischijf met locloods lijkt mij wel leuk om wat insperatie op te doen :lol:.

Groeten Piwie.
Re: Wat staat bij een draaischijf
Robbert,

Ik ben overal benieuwd naar, maar een overzichts foto zou me heeeeeeeeeeeeel erg leuk lijken.
Supert!!

Maarten
Re: Wat staat bij een draaischijf
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat staat bij een draaischijf
Wat ik al op photobucket had staan, beetje donker nu:















Ik ben zoiezo nog heel druk bezig met het opbouwen, je ziet dat er dus nog vrijweinig staat. Ik wil zoiezo nog een stuk spoor erbij waar dan vroeger de kolenbunker stond enzo maar nu weggeroest en vol met struiken en gras zit.
Als ik weer verder ga, zal ik hier wat plaatsen !

Robbert.
Re: Wat staat bij een draaischijf
Robbert,

Helemaal top man, dank je wel. Ziet er leuk en leerzaam uit.
Succes met bouw!!

Maarten
Re: Wat staat bij een draaischijf
Hallo Robert,

Dat ziet er goed uit :D man.

Groeten Piwie.
Re: Wat staat bij een draaischijf
Hoi Robbert

Ziet er goed uit

Er zijn bij jou wel twee uitdagingen

Is het gelukt om niet in de put te rijden bij het op oprijden op de brug is er nog een kans dat je lok verdwijnt in het verdiepte spoor :shock: :o :)

Jos
Re: Wat staat bij een draaischijf
Robbert ziet er goed uit bij jouw draaischijf hoor :wink: :mrgreen:

Mathijs
Re: Wat staat bij een draaischijf
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat staat bij een draaischijf
:lol: Haha, ja Jos, je moet even rustig de draaischijf op rijden, maar ik zat te denken, kan je daar nou een stootblok plaatsen ?
Gebeurde dat in het echt ook, ik vind dat zo dom staan...  :?

Robbert
Re: Wat staat bij een draaischijf
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Wat staat bij een draaischijf
Hoi Robbert,

Op het inrijspoor van de draaischijf kun je gewoon aan het einde een stootblok plaatsen. Dit gebeurde in het echt ook vaak. :P
Groeten  8)
Re: Wat staat bij een draaischijf
Hoi Robert

Bw Lindau lag direct aan de bodensee Daar hadden ze een parachtige muur staan. Ik kon even niet een goede foto vinden maar hier op de foto van deze MEC is wel duidrlijk wat ik bedoel





Foto van MEC

www.mec-dornbirn.com

Groet

Jos