Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Oude Roco 43674 NS 2200 verslag ombouw naar Digitaal Lokpilot V.3 + Digirails

Gestart door grunticus woensdag 21 januari 2009, 21:19:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oude Roco 43674 NS 2200 verslag ombouw naar Digitaal Lokpilot V.3 + Digirails
Hallo allemaal,

Op MP heb ik een 2e hands Roco 2200 gekocht (bruin, met demper, in nieuwstaat voor ? 69). Ik heb een digitale baan met een 67025 controller. Ik heb nog geen Mobile Station, ik wacht op de nieuwe. Zodra ik de lok op de rails zet begint ie vooruit te lopen zonder dat ik wat met de 67025 doe, en waar hij verder ook helemaal niet op reageert ongeacht welke van de vier standen de schakelaar heeft.

Betekent dit dat de 2200 analoog is (heb het niet aan de verkoper gevraagd van te voren), of is hij defect?

Zo ja, hebben jullie aanbevelingen met welk materiaal ik 'm digitaal kan maken?

Alvast bedankt, en groetjes,

Leon
Re: Roco 2200 op digitale baan
Citaat van: grunticus op woensdag 21 januari 2009, 21:19:19
Betekent dit dat de 2200 analoog is
Heb je al gekeken of er een decoder in zit? 8)
Re: Roco 2200 op digitale baan
hoi leon

en met een gewone trafo
rijd hij dan wel


gerard
Re: Roco 2200 op digitale baan
Hallo Leon,

Citaat van: grunticus op woensdag 21 januari 2009, 21:19:19Op MP heb ik een 2e hands Roco 2200 gekocht (bruin, met demper, in nieuwstaat voor € 69).
Wat is het artikelnummer van deze lok.

Mvg,
Peter
Re: Roco 2200 op digitale baan
Citaat van: gerard5663 op woensdag 21 januari 2009, 21:35:23
hoi leon

en met een gewone trafo
rijd hij dan wel


gerard

Ja, maar ook alleen vooruit, ongeacht of ik de trafo (trix wissel + gelijkstroom) naar rechts of links draai. Ook in trafo stand "0" rijdt hij vooruit. Een miskoop?

Gr,

Leon
Re: Roco 2200 op digitale baan
Citaat van: Freak op woensdag 21 januari 2009, 21:43:28
Hallo Leon,

Citaat van: grunticus op woensdag 21 januari 2009, 21:19:19Op MP heb ik een 2e hands Roco 2200 gekocht (bruin, met demper, in nieuwstaat voor ? 69).
Wat is het artikelnummer van deze lok.

Mvg,
Peter

Ik zie nu dat het bijgeleverde doosje voor een geel/grijze is....op de lok zelf vindt ik geen artikelnummer, maar het sleepkontakt ziet eruit als huisvlijt...Hij rijdt altijd vooruit, ook met een analoge trafo, ongeacht se trafo stand (vooruit / achteruit / neutraal).

Tsja....je krijgt waar je voor betaald...is ie nog te naken denk je?

Gr,

Leon
Re: Roco 2200 op digitale baan
Citaat van: KlaasZ op woensdag 21 januari 2009, 21:31:52
Citaat van: grunticus op woensdag 21 januari 2009, 21:19:19
Betekent dit dat de 2200 analoog is
Heb je al gekeken of er een decoder in zit? 8)

Nee, heb 'm nog niet open gemaakt. Volgens mij heb ik wat grotere problemen met dit ding (zie andere antwoorden)  :(
Re: Roco 2200 op digitale baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Roco 2200 op digitale baan
Als je het zelf niet kunt, ga er dan niet aan prutsen. Als ie in nieuwstaat is is dat zonde. Het is vast wel te repareren.

Heb een modelspoorwinkel bij je in de buurt? Die hebben meestal wel een eigen 'mannetje' die reparaties en decoder inbouw doen. Je zou kunnen overwegen om 'm door hen na te laten kijken. Meestal ziet het personeel die het aanpakt zelf al snel of het de moeite is ja/nee en vraag of ze van te voren een kosten opgave willen geven dan weet je waar je aan toe bent.

Suc6.
Re: Roco 2200 op digitale baan
Citaat van: grunticus op woensdag 21 januari 2009, 21:19:19
Hallo allemaal,

Op MP heb ik een 2e hands Roco 2200 gekocht (bruin, met demper, in nieuwstaat voor ? 69). Ik heb een digitale baan met een 67025 controller. Ik heb nog geen Mobile Station, ik wacht op de nieuwe. Zodra ik de lok op de rails zet begint ie vooruit te lopen zonder dat ik wat met de 67025 doe, en waar hij verder ook helemaal niet op reageert ongeacht welke van de vier standen de schakelaar heeft.

Betekent dit dat de 2200 analoog is (heb het niet aan de verkoper gevraagd van te voren), of is hij defect?

Zo ja, hebben jullie aanbevelingen met welk materiaal ik 'm digitaal kan maken?

Alvast bedankt, en groetjes,

Leon

Ik ben er inmiddels achter dat het artikelnummer van de lok 43674 is / NS 2252.
Re: Roco 2200 op digitale baan
hoi leon

volgens mij is het al een oudere loc
het nummer staat niet meer in de catalogus van 2007-2008

gerard
Re: Roco 2200 op digitale baan
Dat nummer is in ieder geval geen originele 3-rail uitvoering. Als iemand er een sleper onder geknutseld heeft kun je binnenin van alles verwachten. Dus maak hem gewoon even open, dan weet je het.
Re: Roco 2200 op digitale baan
Daar zal wel geen decodertje inzitten, maar die kan er zo ingezet worden natuurlijk, dat is geen enkel probleem, de 2200 is één van mijn specialiteiten. :wink:
Re: Roco 2200 op digitale baan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Roco 2200 op digitale baan
@ Leon,

Het nummer van de lok is een nummer dat Roco gebruikt voor de gelijkstroom modellen,maar ook deze kunnen voorzien zijn van een omschakelrelais gelet op de sleper.

Het model kan dus alleen op analoge wisselspanning reageren en niet op gelijk- en digitale spanning

Je zult het model dus moeten laten (of zelf?) ombouwen tenminste als je er digitaal mee wilt rijden.

Mvg Hans V200.0
Re: Roco 2200 op digitale baan
Als er een omschakelrelais in zit, dan gaat hij op gelijkspanning of digitale spanning ook als een speer.
Maar nogmaals, gewoon openmaken en kijken. We kunnen er over blijven filosoferen, maar daar kom je niet verder mee.
Re: Roco 2200 op digitale baan
Citaat van: KlaasZ op donderdag 22 januari 2009, 10:29:18
Als er een omschakelrelais in zit, dan gaat hij op gelijkspanning of digitale spanning ook als een speer.
Maar nogmaals, gewoon openmaken en kijken. We kunnen er over blijven filosoferen, maar daar kom je niet verder mee.

Hij rijdt inderdaad altijd op de zelfde snelheid vooruit, ongeacht of het digitaal of analoog, ongeacht stand trafo, AC of DC (uitgeprobeerd met een oude Trix trafo).

Gr,

Leon
Re: Roco 2200 op digitale baan
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 22 januari 2009, 01:07:43
@ Leon,

Het nummer van de lok is een nummer dat Roco gebruikt voor de gelijkstroom modellen,maar ook deze kunnen voorzien zijn van een omschakelrelais gelet op de sleper.

Het model kan dus alleen op analoge wisselspanning reageren en niet op gelijk- en digitale spanning

..maar dat doet ie dus wel, hij rijdt, wat ik ook doe, altijd op dezelfde snelheid vooruit.

Gr,

Leon
Re: Roco 2200 op digitale baan
hoi leon,

maak dat ding nou ff open!!!

gr
mark
Re: Roco 2200 op digitale baan
Citaat van: grunticus op woensdag 21 januari 2009, 22:12:12
Ook in trafo stand "0" rijdt hij vooruit.

Da's wel een bijzondere lok, of een bijzondere trafo. Dat hij rijdt zonder stroom te krijgen.
Is die trafo wel betrouwbaar?

Ik denk dat het een analoge lok is die wellicht zelfs ook wel omschakelt als je de (24V) omschakelpuls geeft. Maar zoals al gezegd: dat weet je meteen als je hem eventjes openmaakt. Je hebt ons inmiddels wel nieuwsgieirig gemaakt!

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Roco 2200 op digitale baan
digi-jacques
gast

Re: Roco 2200 op digitale baan
Inderdaad, gewoon open maken en eens kijken, desnoods even een foto plaatsen.

heb net zelf een gelijkstroom digitale (dcc) roco omgebouwd naar wisselstroom motorola digitaal, en dat is echt niet zo moeilijk, maar zoals alles, je moet even weten hoe. :lol:

jacques
Re: Roco 2200 op digitale baan
Nou, ik heb 'm dan maar eens open gemaakt (en zonder wat te mollen  :) ). Zo te zien zit er dus wel een decoder analoge rijrichtingschakelaar in. Die zat met dubbelzijdige tape tegen het cabinedak aan.

Eén van de bruine draden zit los, of ik heb 'm zonder het te merken zelf losgehaald bij het frunniken, het was nogal hardnekkige tape.. De lichtgeleider vóór zat ook los, kan ik die weer mooi op zijn plaats zetten. Als iemand weet waar de draad moet komen (of ik iets anders moet doen) hoor ik dat graag. Voor de rest zegt de binnenkant mijn (als nieuweling) niets vwb gelijkstroom of wisselstroom.

De decoder vindt ik via Google in combinatie met Matsuhita....hmmm...nieuwe motor ingekomen?..Ik ben nu driftig aan het lezen in dit draadje......

http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&action=printpage;topic=3400.0

groetjes,

Leon







Re: Roco 2200 op digitale baan
Citaat van: Mark147 op donderdag 22 januari 2009, 10:50:52
hoi leon,

maak dat ding nou ff open!!!

gr
mark

Is gebeurd
Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
Dat is ongetwijfeld een analoge richtingomschakelaar.
Waar die losse bruine draad thuishoort kan ik op de foto niet zo maar zien. Maar dat lijkt me ook niet zo interessant, want je wilt hem toch digitaal hebben.
Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
Hallo,

Inderdaad is dit een analoge elektronische omschakelaar, die voorheen in wisselstroomloks van Roco werd ingebouwd. Zo eentje had ik tot enkele dagen nog. Ik heb hem helaas naar de Filistijnen geholpen.
Zoals ik het bekijk, komt die losse bruine draad van de omschakelaar af. Want daar horen naast de 2 zwarte, ook 2 bruine aan te zitten. De zwarte zijn aangesloten op de sleper resp. de wielen; de bruine zitten dan op de motoraansluitingen of printplaat naar de motor en lichtaansluitingen.
M.a.w. je hebt een analoge wisselstroom lok en GEEN digitale.

De lok is wel  te voorzien van een decoder. Ik denk, dat er wel mensen zijn, die deze lok zelfs met de speciale prints van digirails kunnen voorzien en digitaliseren. Dat vereist wel, dat de aansluitingen goed zitten. Ikzelf heb daargeen ervaring mee.

Ik hoop, dat ik je hiermee wat opweg geholpen heb.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
Citaat van: Kroko14253 op donderdag 22 januari 2009, 18:44:59
Hallo,

[snip]
M.a.w. je hebt een analoge wisselstroom lok en GEEN digitale.

De lok is wel  te voorzien van een decoder. Ik denk, dat er wel mensen zijn, die deze lok zelfs met de speciale prints van digirails kunnen voorzien en digitaliseren. Dat vereist wel, dat de aansluitingen goed zitten. Ikzelf heb daargeen ervaring mee.

Ik hoop, dat ik je hiermee wat opweg geholpen heb.

Groetjes

Harry Stipkes

Hallo Harry,

Heel erg bedankt voor je uitleg. Ik wordt echter wat confuus aangezien ik hier en via PB aan de ene kant hoor dat dit een DC lok is, en nu dat het een AC lok is.

Graag zou ik op deze vragen een concreet antwoord krijgen:

-Is ie AC, of DC (hij rijdt op een AC baan, zou een DC lok dat ook doen?)
-Is een AC naar digitaal ombouw anders dan een DC naar AC naar digitaal ombouw? M.a.w. een lokpilot voldoende om deze lok digitaal AC te maken?

Sorry als ik wat onbeholpen overkom, maar dat ben ik ook op dit gebied  :D ik heb me suf gegoogled, maar een eenduidige uitleg heb ik voor de 2200 (zoals de mijne) niet kunnen vinden. Ik wil trouwens ook meteen de verlichting uitbreiden met sluitseinen en A-sein, maar dat kan ik met de Digirail setjes doen. Eerst wil ik de lok goed Märkliniseren.

Groetjes,

Leon
Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
hallo Leon,

Is helemaal niet erg, Leon. We zijn hier om elkaar te helpen, toch??

Je hebt hier een analoge wisselstroom lok. AC dus. In principe is inbouwen van een decoder voldoende, want de lok heeft al wisselstroom-wielen (zijn anders dan voor DC-gelijkstroom) Zou je misschien een foto van de onderkant kunnen plaatsen?? Kan wat meer duidelijkheid verschaffen over de originele staat van de lok, want je vertelde (geloof ik) dat het nummer niet klopte??
In de opsomming op de site van HF Kern komt de 2252 niet voor, kan echter een versie zijn met bijgeleverde transfers voor andere nummers. Deze loks zijn echter allemaal VAN ORIGINE gelijkstroomloks.
Het kan misschien nog wat verwarrend voor je zijn. Voor mij ook wel een beetje, want ik durf nu niet meer met zekerheid te zeggen, of de lok inderdaad wel wisselstroom-wielen heeft. Dat is alleen te achterhalen door de wielen te vergelijken met een gelijkstroom-wiel.

Even resumeren: De lok is (eh, was; want hij rijdt niet goed) voor analoog AC baan, maar KAN nog gelijkstroom-wielen hebben.
Mochten er inderdaad gelijkstroom-wielen onder zitten, kun je ongetwijfeld de wisselstroomversie bestellen.

Groetjes

HArry Stipkes
Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
Citaat van: Kroko14253 op donderdag 22 januari 2009, 19:48:08


Even resumeren: De lok is (eh, was; want hij rijdt niet goed) voor analoog AC baan, maar KAN nog gelijkstroom-wielen hebben.
Mochten er inderdaad gelijkstroom-wielen onder zitten, kun je ongetwijfeld de wisselstroomversie bestellen.

Groetjes

HArry Stipkes

Hallo Harry. Hier een foto van de onderkant:



De bruine draad heb ik weer vastgesoldeerd (kon met loep zien waar hij gezeten had) en nu rijdt hij weer vrolijk één kant op, ongeacht wat ik met de trafo uithaal. Gaat dit gedrag ook weg met een decoder?

Gr,

Leon
Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
Hallo Leon,

Dit is een lok omgebouwd van 2-rail naar 3-rail. De lok heeft een gelijkstroommotor (DC). Omdat je hem om wilt bouwen is een digitaal decoder voldoende, neem daarvoor een ESU LokPilot. Mits goed aangesloten natuurlijk behoort het gedrag van alleen naar 1 richting rijden ook tot het verleden.
Indien je nog geen ervaring hebt met ombouw kan ik je per PB (als dat van een enkeling hier op dit forum mag natuurlijk) een naam van een forumlid toesturen die vlak bij je in de buurt woont. Hij wil je vast en zeker helpen.

Mvg,
Peter
Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
Hallo Leon,

Als ik de foto zo bekijk, vermoed ik dat er nog gelijkstroom-wielen onder zitten. ze hebben een kleine flens.
Als je de decoder inbouwt, zou het 1-richtingsverkeer tot het verleden moeten behoren. Misschien, dat de omschakelaar defect is?? Maar degene, die de lok ombouwt voor je, zal dat beter kunnen beoordelen.
Ik woon niet in de buurt, ben zeker bereid je te helpen, als dat nodig is. (Dan weet je dat, Peter)

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
De hele verwarring over wisselstroom/gelijkstroom ontstaat doordat die termen onterecht gebruikt worden. Vaak worden de woorden wisselstroom en gelijkstroom gebruikt om eigenschappen te beschrijven die niks met de stroomsoort te maken hebben.
B.v. het feit dat er een gelijkstroommotor in zit. Dat zegt niks over de vraag of de loc nou een gelijkstroomloc is of een wisselstroomloc. Op dat omschakelprintje zit nl. een gelijkrichter. Dus of er nou gelijkstroom of wisselstroom op de baan staat, de motor krijgt altijd gelijkstroom.

Een klassieke Märklin analoge loc heeft een motor die vaak een wisselstroommotor wordt genoemd. Maar het is feitelijk een universele motor, op z'n Duits heet dat een Allstrommotor. Hij is bedoeld voor wisselstroom, maar op gelijkstroom doet hij het net zo goed. En zelfs als er digitale spanning op de baan staat (wat in feite een hoogfrequente wisselspanning is) zal de loc er als een speer vandoor gaan.

Bij digitaal wordt het nog gekker. De decoder in de loc maakt er altijd gelijkstroom van voor de motor. Zelfs een Allstrommotor met veldspoel wordt in een digitale loc als gelijkstroommotor behandeld.

Dus als je de termen gelijkstroom of wisselstroom gebruikt, vraag je dan altijd af of het wel over de stroomsoort gaat.
Als het gaat over de wielen, die al dan niet geisoleerd zijn, dan heeft dat niks met de stroomsoort te maken. Als het gaat over de manier van stroomafname, via de wielen of via een sleper, dan heeft dat ook niks met wisselstroom of gelijkstroom te maken.

Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
Het is wel een hele oude Roco loc met een motor zonder vliegwiel net als mijn oude Roco loc.

Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
Citaat van: Freak op donderdag 22 januari 2009, 21:12:17
Hallo Leon,

Indien je nog geen ervaring hebt met ombouw kan ik je per PB (als dat van een enkeling hier op dit forum mag natuurlijk) een naam van een forumlid toesturen die vlak bij je in de buurt woont. Hij wil je vast en zeker helpen.

Mvg,
Peter

Thanks! Dit forumlid had dat al aangeboden  :) Ik ga een lokpilot aanschaffen (v.3?) en eens kijken of ik eruit kom. Geen nood, ik ga niet hanessen, als ik er niet uit kom vraag ik hulp. Fantastisch trouwens, hoe goed én snel je hier verder geholpen wordt. Zal als ik meer ervaring heb dezelfde instelling aannemen.

Gr,

Leon
Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
Citaat van: KlaasZ op donderdag 22 januari 2009, 23:46:33
De hele verwarring over wisselstroom/gelijkstroom ontstaat doordat die termen onterecht gebruikt worden. Vaak worden de woorden wisselstroom en gelijkstroom gebruikt om eigenschappen te beschrijven die niks met de stroomsoort te maken hebben.
B.v. het feit dat er een gelijkstroommotor in zit. Dat zegt niks over de vraag of de loc nou een gelijkstroomloc is of een wisselstroomloc. Op dat omschakelprintje zit nl. een gelijkrichter. Dus of er nou gelijkstroom of wisselstroom op de baan staat, de motor krijgt altijd gelijkstroom.

Een klassieke Märklin analoge loc heeft een motor die vaak een wisselstroommotor wordt genoemd. Maar het is feitelijk een universele motor, op z'n Duits heet dat een Allstrommotor. Hij is bedoeld voor wisselstroom, maar op gelijkstroom doet hij het net zo goed. En zelfs als er digitale spanning op de baan staat (wat in feite een hoogfrequente wisselspanning is) zal de loc er als een speer vandoor gaan.

Bij digitaal wordt het nog gekker. De decoder in de loc maakt er altijd gelijkstroom van voor de motor. Zelfs een Allstrommotor met veldspoel wordt in een digitale loc als gelijkstroommotor behandeld.

Dus als je de termen gelijkstroom of wisselstroom gebruikt, vraag je dan altijd af of het wel over de stroomsoort gaat.
Als het gaat over de wielen, die al dan niet geisoleerd zijn, dan heeft dat niks met de stroomsoort te maken. Als het gaat over de manier van stroomafname, via de wielen of via een sleper, dan heeft dat ook niks met wisselstroom of gelijkstroom te maken.



Mijn hartelijke dank, dit is een mooie en duidelijke uitleg!

Gr,

Leon
Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
Citaat van: Kroko14253 op donderdag 22 januari 2009, 22:07:39
Hallo Leon,

Als ik de foto zo bekijk, vermoed ik dat er nog gelijkstroom-wielen onder zitten. ze hebben een kleine flens.
Als je de decoder inbouwt, zou het 1-richtingsverkeer tot het verleden moeten behoren. Misschien, dat de omschakelaar defect is?? Maar degene, die de lok ombouwt voor je, zal dat beter kunnen beoordelen.
Ik woon niet in de buurt, ben zeker bereid je te helpen, als dat nodig is. (Dan weet je dat, Peter)

Groetjes

Harry Stipkes

Dank je! Hij staat wel lekker op de rails, geen speling of zo...

Gr,

Leon
Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
Citaat van: Davy op vrijdag 23 januari 2009, 13:12:01
Het is wel een hele oude Roco loc met een motor zonder vliegwiel net als mijn oude Roco loc.



Dan is het wel misschien hetzelfde model dat ik als kind heb gehad (2-rail), maar het kan ook zijn dat dat een Fleischman was..Ik ga wel een Digirails verlichtingsetje aanschaffen. Ik vindt sluitlichten enorm schattig...

Mijn baan wordt overigens niet helemaal natuurgetrouw. Verschillende tijdperken door elkaar (tot begin 80-er), eigenlijk alles wat ik als kind meegemaakt heb. Heb in Venlo nog eens gezien dat ze een 1000 met zeer veel wagons over de stijging richting Noord moesten duwen....mocht mee rangeren op de Sik en de Hippel.....hoeveel tijd ik daar doorgebracht heb bij dat seinhuis om te kijken...op tienertour (kent iemand dat nog?) mee in de cabine van Hondekop en weet ik niet wat allemaal...was toen allemaal nog geen probleem ook al mocht het niet...Struinen tussen en in  rijen dik mat46 wat uit bedrijf was genomen in Utrecht Amersfoort (waar we een stadsvakantie hielden toen) en op een afgelegen deel afgesteld stond. Ahh.....memories...Dit verhaal wordt te lang en off-topic  :P

Gr,

Leon
Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
Hallo allemaal,

De lokpilots zijn binnen. Ik heb nog eens goed gekeken, maar natuurlijk kom ik er niet uit. Deze Roco is al eens verbouwd, en dat maakt het niet eenvoudiger.

Ik begrijp niet goed waar de motoraansluitingen zitten (hierop moet oranje en grijs volgens de handleiding). Heeft deze lok nou zo'n magneet nodig of niet (is het een allstrommotor)? Rood en zwart van de lokpilot op de wielen (waar nu de zwarte draden naartoe lopen)? De teksten in de foto geven weer waar de draaden nu naartoe gaan.

Geel en wit straks voor het Digirails setje. Waarop moet daar weer de massa van (de sleper?)?

Ik weet het, erg makkelijk om hier te vragen, maar geloof me, ik heb al heel wat gegoogled. Jullie hulp met aansluiten wordt erg gewaardeerd!



Edit Herman05: Afbeelding verkleint. Max. toegestaan 800*600px :)
Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
De motor is geen Allstrommotor, het is een gelijkstroommotor. Daar hoef je niks aan te veranderen.

De motoraansluitingen zijn de twee punten waar nu de donkerbruine draden van het omschakelblokje aan vast zitten. Het zijn dus de punten waar de ontstoringscondensator tussen zit (dat lichtbruine knobbeltje)

De wielen, de massa dus, zijn die twee zwarte draden links die uit het draaistel komen.
De zwarte draad uit het rechterdraaistel zit waarschijnlijk ook aan de wielen, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

En die lichtbruine draad uit het rechterdraaistel is de sleper.

Maar dat is op het oog toch allemaal wel te volgen?
Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
Citaat van: KlaasZ op donderdag 12 februari 2009, 19:18:22
De motor is geen Allstrommotor, het is een gelijkstroommotor. Daar hoef je niks aan te veranderen.

De motoraansluitingen zijn de twee punten waar nu de donkerbruine draden van het omschakelblokje aan vast zitten. Het zijn dus de punten waar de ontstoringscondensator tussen zit (dat lichtbruine knobbeltje)

Dus daar moet oranje (rechts solderen, in rijrichting gezien) en grijs (links) van de lokpilot naartoe. Over het condensatortje: de ene keer lees ik dat ie ertussenuit kan, de andere keer dat kan / moet blijven zitten. Als hij enkel ter ontstoring dient dan zou hij er idd uit kunnen. Maar laten zit heeft geen invloed op de Lokpilot?

CiteerDe wielen, de massa dus, zijn die twee zwarte draden links die uit het draaistel komen.
De zwarte draad uit het rechterdraaistel zit waarschijnlijk ook aan de wielen, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.

Klopt, die andere twee zwarte zitten ook aan de wielen. De zwarte van de lokpilot moet hier dus naartoe. En zoals nu ook naar alle vier ga ik van uit.

CiteerEn die lichtbruine draad uit het rechterdraaistel is de sleper.

Daar moet dan de rode naartoe (snap het symbooltje in de Lokpilot handleiding nu pas).

Groen+blauw is een schakelbare uitgang (waarvoor dient die weerstand?), en paars+blauw ook (cabineverlichting bijvoorbeeld?).

CiteerMaar dat is op het oog toch allemaal wel te volgen?

Als je het weet wel ja  :D Electro was nou niet bepaald mijn favoriete vak, maar nu wou ik dat ik wat beter opgelet had tijdens mijn VaPro-C opleiding (Hmmmmm..ik heb het boek nog  :!: ). Héél erg bedankt, Klaas! Ik denk dat het langzaam een kan proberen.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
Citaat van: grunticus op donderdag 12 februari 2009, 20:17:36Over het condensatortje: de ene keer lees ik dat ie ertussenuit kan, de andere keer dat kan / moet blijven zitten. Als hij enkel ter ontstoring dient dan zou hij er idd uit kunnen. Maar laten zit heeft geen invloed op de Lokpilot?

Groen+blauw is een schakelbare uitgang (waarvoor dient die weerstand?), en paars+blauw ook (cabineverlichting bijvoorbeeld?).

De condensator mag je laten zitten.

Het weerstandje is alléén nodig bij gebruik van leds. Bij gewone gloeilampjes is dat niet nodig.

Gr, Ben.
Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
Hallo Leon,

De blauwe draad is de +. De (geisoleerde) verlichting verlichting kun je ook aansluiten tussen de blauwe en gele resp. witte draad van de decoder.
Verder zijn Aux1 en Aux2 nog extra functieuitgangen.
Op de vraag van de condensator en weerstand heeft ben al een antwoorde gegeven.

Mvg,
Peter
Re: Roco 2200 op digitale baan (nu met foto's)
Hallo Peter,

Thanks! Ik heb weer een hoop geleerd vandaag.

Groetjes,

Leon

Citaat van: Freak op donderdag 12 februari 2009, 22:23:07
Hallo Leon,

De blauwe draad is de +. De (geisoleerde) verlichting verlichting kun je ook aansluiten tussen de blauwe en gele resp. witte draad van de decoder.
Verder zijn Aux1 en Aux2 nog extra functieuitgangen.
Op de vraag van de condensator en weerstand heeft ben al een antwoorde gegeven.

Mvg,
Peter
Re: Roco 2200 op digitale baan. Update: Lokpilot ingebouwd, hij RIJDT!
Hallo Allemaal,

Dankzij de vele instructies en uitleg heb ik de Lokpilot in kunnen bouwen, en de 2200 rijdt perfect op adres 3 (voor- en achteruit, en stop, wel te verstaan  :shock:  ). Morgen ga ik verder met het Digirails lichtsetje.

Iedereen erg bedankt voor jullie hulp en geduld met mijn knullige vragen. Bij nader inzien hebben de wielen toch teveel speling, dus ik ga ook eens zoeken naar een setje Roco 3rail wielen.

Al met al een leuk projectje dit ding, ook uit leeroogpunt. En voor de prijs mag het zelfs mis gaan (maar hopelijk niet natuurlijk). Allen bedankt zover!

Groetjes,

Leon

Voor de volledigheid even nog een foto van hoe ik het aangesloten heb (de kabels die buiten beeld lopen zijn voor de verlichting):

Re: Roco 2200 op digitale baan. Update: Lokpilot ingebouwd, hij RIJDT!
@ Leon,

Jammer dat je bijna gemeentegenoot even geen tijd had, maar het is je toch gelukt.
Bij interesse wil ik wel een uitgebreid verslag maken hoe je een lok naar digitaal ombouwt compleet met foto’s van iedere stap.
Het verslag kun je dan ook gebruiken bij onderhoud van je lok(s).


Mvg,
Peter
Beginnen met het aanpassen van de verlichting
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met het veranderen van de verlichting. De sluitlichten op dit model zijn van ondoorzichtig plastic met een rood tintje. Die eerst maar een opboren:



Daarna met een ronde vijl voorzichtig precies rond maken:



Ik heb al sinds jaar en dag een potje met glazen miniatuur lensjes in gebruik voor mijn nu afgedankte hobby van vliegtuigmodelbouw. Het leek me leuk deze eens in deze toepassing uit te testen.



Ik heb er in diverse groottes:



De lenzen zitten er hier losjes in:



Een ander fantastisch produkt uit mijn vliegtuigmodelbouwtijd is Krylon. Ik heb pas geleden nog een nieuwe voorraad via ebay.co.uk gekocht, want het is hier nergens verkrijgbaar. Dit spul heeft een paar hele goede eigenschappen: het droogt zeer snel kristalhelder op, tast plastic niet aan, en lijmt gelijk een beetje. Het laat zich trouwens prima airbrushen (maar dan moet je het wel goed ontgassen na het decanteren, ik deed dat altijd door het in een glazen drukbestendige pot heftig heen en weer te schudden en dan het deksel los draaien van de pot waarna de druk ontsnapt. Herhaal tot drukloos, daarna is het zeer goed te airbrushen, erg mooi als laatste glans-seal-laklaag.



Met de zacht-plastic handvat van het vijl heb ik ze er ingedrukt tot de gewenste diepte. Daarna met een kwastje vanuit de binnen- en buitenkant de lens verzopen met Krylon, natuurlijk uitkijken dat het niet uitloopt. Gelukkig is de capillaire werking hier je vriend.



Morgen verder met de sluitlichten aan de achterkant
Plaatsen lampen en aanpassen Digirail set
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik verder gegaan met het aanpassen van het lok huis en de Digirails set, die past namelijk niet in deze oude Roco:



Ik heb ervoor gekozen om het Digirails printje aan te passen en niet de lok. Het gearceerde gedeelte gaat eraf:




En dan past het wél:



Ook heb ik vandaag op dezelfde manier als voor achter de glazen lensjes ingebouwd voor de sluitverlichting:



De oorspronkelijke lichtgeleiders voor de hoofd- en rangeerverlichting heb ik afgezaagd, recht gevijld en waterproof geschuurd, en er een druppeltje Krylon opgedaan, dit alles om de lichtgeleiding zo optimaal mogelijk te houden:



In de komende dagen zal ik alles aansluiten.

Groetjes,

Leon
Re: Oude Roco 43674 NS 2200 verslag ombouw naar Digitaal Lokpilot V.3 + Digirail
Mooi verslag, Leon !

let je bij het zagen in printjes wel op dat je geen sporen laat verdwijnen ?
verder: afgezaagd plexiglas en zo kan je polijsten met koperpoets.

erg interessant, die lensjes / glazen bolletjes. kan je die in de modelbouwwinkels krijgen ?

tot slot: Krylon, is dat niet gewoon plastic spray ?
(op www.krylon.com kan je het inderdaad terug vinden plus nog een heleboel andere interessante sprays).

sinds jaar en dag zijn de spuitbussen van kontakt chemie bekend in elektronica-kringen.
zij hebben ook plastic spray: Plastik 70 (verkrijgbaar bij o.a. Conrad) in 200 en 400 ml.
En ook andere merken hebben het, zoek eens op PRF 202.
Re: Oude Roco 43674 NS 2200 verslag ombouw naar Digitaal Lokpilot V.3 + Digirail
Citaat van: huub op zaterdag 14 februari 2009, 14:07:13
Mooi verslag, Leon !

Dank je Huub, Ik zal het kompleet maken zodat wellicht toekomstige her-intreders zoals ik er wat aan hebben.

Citeerlet je bij het zagen in printjes wel op dat je geen sporen laat verdwijnen ?

Yep, had ik vantevoren naar gekeken. Eigenlijk vreemd, als ze 'm gelijk zo gemaakt hadden was ie universeel voor alle Roco 2200's geweest.

Citeerverder: afgezaagd plexiglas en zo kan je polijsten met koperpoets.

Klopt Huub, en ook met bijvoorbeeld tandpasta. Ik doe dit zo omdat ik het uit de vliegtuigmodelbouw zo gewoon ben.

Citeererg interessant, die lensjes / glazen bolletjes. kan je die in de modelbouwwinkels krijgen ?

Vast wel. Ik weet alleen niet waar. Ik heb ze al minstens 20 jaar, maar weet niet meer hoe ik eraan gekomen ben... Met Google vinst ik zo 1-2-3 niets.

Citeertot slot: Krylon, is dat niet gewoon plastic spray ?
(op www.krylon.com kan je het inderdaad terug vinden plus nog een heleboel andere interessante sprays).

Het ruikt alsof er oplosmiddel in zit, maar het is Acryl en tast kunststof niet aan. Ook hier weer: ben ik gewoon om te gebruiken.

Citeersinds jaar en dag zijn de spuitbussen van kontakt chemie bekend in elektronica-kringen.
zij hebben ook plastic spray: Plastik 70 (verkrijgbaar bij o.a. Conrad) in 200 en 400 ml.
En ook andere merken hebben het, zoek eens op PRF 202.

Ik heb aan de Krylon voorlopig genoeg, maar zal het zeker eens proberen mocht ik het goedkoop tegenkomen. Ik ben ook nog van plan een (uitwendig) geheel mishandelde NS lok op te kalefateren voor de lol, en dan vooral om weer eens lekker te kunnen airbrushen. Dus heren: hebben jullie nog een NS-lijk periode III/IV/V waar je vanaf wil? Laat maar komen (tegen geringe vergoeding, en hij moet nog rijden / rijdbaar te maken zijn).

Groetjes,

Leon
Hij is klaar (bijna)
grunticus
gast

Hij is klaar (bijna)
Hmm....al klaar....? Ik was toch bezig  :D

Zie onder het eindresultaat. Hij rijdt erg lekker, ook heel langzaam. Hij maakt wel aardig kabaal als ie hard gaat (misschien dat het met AC wielen minder wordt).

De cabineverlichting lekt behoorlijk, vooral met sluitlichten aan  (zie foto 4), dus daar doe ik nog wat aan zodra de zwaailamp-leds binnen zijn (dan moet ie toch weer open). Hmmm.. dát, of ik zet er een 1/87 prostituée in  :mrgreen: De methode met de glazen bolletjes gebruik ik vanaf nu vaker, het effect is heel mooi (mooier dan op de foto).

Nou, het was een heel leerzame ervaring voor mij, deze eerste ombouw in mijn leven. Ik heb er veel plezier aan beleefd! Tóch vééél leuker dan wegbrengen (....ik weet het, als ik 'm door had laten fikken had ik wel anders gepiept).

Iedereen, heel erg bedankt voor de uitstekende hulp!








Re: Oude Roco 43674 NS 2200 verslag ombouw naar Digitaal Lokpilot V.3 + Digirails
Gááf ! Zeer goed gelukt !
Als ie weer open gaat, wil je dan duidelijkf foto's maken van de draden en aansluitingen ?
Dan kan ik daar ook wat van opsteken ! Succes verder nog !

Robbert.
Re: Oude Roco 43674 NS 2200 verslag ombouw naar Digitaal Lokpilot V.3 + Digirails
Het hele ombouwverhaal staat ook op Groterdam, weliswaar de huidige versies modellen. Daar is ook de afscherming van karton te zien achter de ramen. Het afzagen van het printje is dan ook overbodig.

Gr, Ben.
Re: Oude Roco 43674 NS 2200 verslag ombouw naar Digitaal Lokpilot V.3 + Digirails
Dat is qua techniek niet wisselstroom he...