Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Hulp gevraagd, schakelpaneel spanning

Gestart door woodymax woensdag 21 januari 2009, 00:19:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gevraagd, schakelpaneel spanning
Hallo Iedereen,

Ik heb een schakelpaneel voor mijn schaduw station gemaakt, echter werk dit via een tuimelschakelaartje AAN - Rust - AAN, hiermee kun je elke wissel in elke stand zetten.

Ik gebruik c rails marklin wisselaandrijvingen en die hebben terugmelding. Echter werken de wissels op wisselspanning, en de leds eigenlijk op gelijkspanning.

Ik heb het schakelpaneel nu een tijdje in gebruik, en na een tijdje gaan steeds meer 2 kleurige ledjes kapot  :x

Hoe kan ik oplossen ?

Mvg,
Mark

Heb even het schema toegevoegd, de spanning uit de trafo is dus WISSELSPANNING, de leds gaan hier schijnbaar op den duur van kapot.
Re: Hulp gevraagd, schakelpaneel spanning
Dat klopt helemaal, LEDs kunnen heel slecht tegen wisselspanning.
uit een willekeurig datasheet (van Yoldal) blijkt dat de reverse spanning max. 5 Volt mag bedragen. M* werkt met 16 Volt wisselspanning en de topwaarde ligt 1,41x hoger, 22 tot 23 Volt.

een LED is wel een diode, maar niet geconstrueerd om als gelijkrichter te dienen maar meer om licht te geven....
je moet er bij wisselspanning dus altijd een gewone diode mee in serie zetten.
een 1N4148 is in principe voldoende, maar ook andere low-cost diodes zoals b.v. 1N4001 t/m 1N4007 zijn goed.

trouwens als de LEDs aan blijven, krijgt de wissel ook constant spanning ?
dan heb je wissels met eindafschakeling en ik hoop dat die eindafschakeling goed blijft werken........
mijn M-rail-wissels hebben dat niet en je krijgt dan rookwolkjes en lekker luchten  :lol:

aan te raden is naar de middenstand terugverende schakelaars, maar dan blijven jouw LEDjes ook niet branden  :(
daar zijn ook wel weer oplossingen voor te bedenken.....
dat ze we dan wel weer, wanneer nodig.
ik mee namelijk gelezen te hebben op het forum dat die eindafschakeling vaak slecht werkt.

Re: Hulp gevraagd, schakelpaneel spanning
Dag Mark en Huub,

In de C-wisselaandrijving zit per spoel een micro-switch.
Via de andere spoel komt dan de spanning door, die naar de led gaat.

Zoals Huub al meldde, vlak voor de led een diode plaatsen en deze gaan niet meer kapot.

Deze micro-switches zitten tegenwoordig ook in de K-wissel-aandrijvingen, werkt veel beter dan de oude schuifcontacten.

Wil Tweeendrie
Re: Hulp gevraagd, schakelpaneel spanning
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Hulp gevraagd, schakelpaneel spanning
Hallo Mark,

Ik gebruik voor mijn wissels (en ook ontkoppelrails) gewoon gelijkstroom. Op die manier heb je geen last met leds die doorbranden etc.
De ontkoppelrails is dan zelfs geheel geruisloos. :)

Gr.  Charlie.
Re: Hulp gevraagd, schakelpaneel spanning
Citaat van: Charlie op woensdag 21 januari 2009, 16:26:14
Hallo Mark,

Ik gebruik voor mijn wissels (en ook ontkoppelrails) gewoon gelijkstroom. Op die manier heb je geen last met leds die doorbranden etc.
De ontkoppelrails is dan zelfs geheel geruisloos. :)

Gr.  Charlie.

Die van mij willen niet schakelen op gelijk spanning, hoe kan dit ?

Op hoeveel volt gelijkspanning schakel jij ze?

mvg,
mark
Re: Hulp gevraagd, schakelpaneel spanning
Charlie,

Zou je me nog even willen vertellen op hoeveel volt gelijkspanning je de wissels schakelt ?

Alvast bedankt,

Mvg,
Mark
Re: Hulp gevraagd, schakelpaneel spanning
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hulp gevraagd, schakelpaneel spanning
Ik ben Charlie dan wel niet, maar als je na je trafo een brugelijkrichter plaats, zou je voldoende spanning moeten hebben om je wissels te schakelen.
Je moet dan wel de diodes, die je in serie met de LED's plaats weghalen, want deze heeft geen functie meer en geeft bovendien een extra spanningsval, waardoor je vermogen verliest.
Met een bruggelijkrichter werk je ook nog eens efficienter, omdat je zowel de positieve als de negatieve puls van de wisselspanning gebruikt, je hebt dus meer vermogen ter beschikking.
Je kunt eventueel een dikke elko achter de bruggelijkrichter plaatst heb je minder last van brommende spoelen.
Re: Hulp gevraagd, schakelpaneel spanning
Citaat van: Kappa op donderdag 22 januari 2009, 16:04:04
Ik ben Charlie dan wel niet, maar als je na je trafo een brugelijkrichter plaats, zou je voldoende spanning moeten hebben om je wissels te schakelen.
Je moet dan wel de diodes, die je in serie met de LED's plaats weghalen, want deze heeft geen functie meer en geeft bovendien een extra spanningsval, waardoor je vermogen verliest.
Met een bruggelijkrichter werk je ook nog eens efficienter, omdat je zowel de positieve als de negatieve puls van de wisselspanning gebruikt, je hebt dus meer vermogen ter beschikking.
Je kunt eventueel een dikke elko achter de bruggelijkrichter plaatst heb je minder last van brommende spoelen.

dus gewoon een bruggelijkrichter voor 16 volt wisselspanning en welke waarde moet die elco hebben ?

mvg,
mark
Re: Hulp gevraagd, schakelpaneel spanning
Citaat van: Kappa op donderdag 22 januari 2009, 16:04:04
Met een bruggelijkrichter werk je ook nog eens efficienter, omdat je zowel de positieve als de negatieve puls van de wisselspanning gebruikt, je hebt dus meer vermogen ter beschikking.
Dit berust toch op een misverstand. Als je een wisselspoel met wisselspanning voedt, dan gebruik je ook de positieve en de negatieve puls. Dus voor het vermogen maakt het niks uit.
Re: Hulp gevraagd, schakelpaneel spanning
Hallo Iedereen,

Heb een gelijkrichter aan de trafo gehangen, en het werkt prima.

Bedankt allemaal, weer een probleem minder !

Mvg,
Mark
Re: Hulp gevraagd, schakelpaneel spanning
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hulp gevraagd, schakelpaneel spanning
Citaat van: KlaasZ op donderdag 22 januari 2009, 16:48:50
Citaat van: Kappa op donderdag 22 januari 2009, 16:04:04
Met een bruggelijkrichter werk je ook nog eens efficienter, omdat je zowel de positieve als de negatieve puls van de wisselspanning gebruikt, je hebt dus meer vermogen ter beschikking.
Dit berust toch op een misverstand. Als je een wisselspoel met wisselspanning voedt, dan gebruik je ook de positieve en de negatieve puls. Dus voor het vermogen maakt het niks uit.

Klaas, je hebt gelijk, het gaat wel op als je een diode in serie met de spoel zet, maar dat was mijn denkfout, want de diode staat (stond) alleen in serie met de LED.....