Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Rails stofvrij houden!!!!!

Gestart door C railer woensdag 18 oktober 2006, 21:16:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rails stofvrij houden!!!!!
Hallo,

Ik heb om de rails stofvrij te houden een motortje 1 bij 1 cm ongeveer met een soort schoepenradje eraan om de stof van de rails af te blazen!!!
Als je het elke dag een paar keer doet krijg je ook geen aanslag op de rails.

Wie heeft een andere manier? Zeg het even

Gr Corné
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Zou je daar eens foto's of een video van kunnen maken?

Je maakt me nieuwsgierig zo :)
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Ben net als sneak benieuwd hoe het eruitziet.

Groetjes Antal
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Ja, ik ben ook wel benieuwd naar foto's of een filmpje, want eerlijk gezegd zie ik het niet zo zitten... :shock:
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Ik snap het hele verhaal eigenlijk ook niet. Je blaast het stof dan toch gewoon van de ene plaats naar een andere.  :oops:
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
klinkt interesant

dus wil ik ook wel eens foto's zien of eventueel een filmpje
en ook zoals anderen al zeggen, waar blijft het stof ?

gr. Frans
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Hallo,

Ik zal er wel een filmpje op zetten!
Het stof word gewoon van de rails op de grond geblazen :lol: :lol:

Gr Cs
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Handig, en dan mag moeder de vrouw uit eindelijk die stof echt opzuigen. :mrgreen:

Nee even zonder onzin, dat zal dan alleen werken als je een open baan heb. Op een station en rangeer gedeelte blaas je dat niet op de grond denk ik zo.
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Hallo,

Ik heb nog maar een maand een baan gekocht!
Dus heb ik de rails nog op de grond liggen dus heb ik nog geen bomen enz.

Gr Cs
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Prachtig een stofverzamelende baan op de grond, niks is zo slecht als je rails op de grond leggen. Je moet na enkele rondjes je loc eens open doen  :?
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Nee ik laat de baan niet op de grond liggen over een poosje koop ik houten platen om daar de rails op te leggen!
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
fo'to's zullen handig zijn! ben benieuwd
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Ik heb vandaag een LUX stofzuiger en een LUX slijpwagon gekocht (voor Marklin met decoder), beiden werken perfect. Bij het eerste rondje was er al redelijk wat stof opgezogen.
Echter de slijpwagen raakt de C-rails wisselverlichting als hij de bocht neemt, ik hoop dat de verlichting op termijn heel blijft. Is iemand dit ook al eens opgevallen?

Rene
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Ja, dat heb ik ook meegemaakt. Ik heb hier eigenlijk nog geen oplossing voor, behalve misschien de borstel inkorten. Ik heb het nog niet geprobeerd.
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Ik heb wel eens gehoord van hoogfrequent reinigen. Wie weet hier meer van?.

Lodewijk.
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Hoi,

Ik heb niet echt last van stof wat je kunt wegblazen maar van een ander verschijnsel: een soort zwarte koek op de rails, maar ook op de loopvlakken van de wielen van rijtuigen en wagens. Het spul is lastig te verwijderen, vooral van de wielen... Als iemand daar een goede manier voor weet hou ik me aanbevolen! Nu hou ik er vieze zwarte nagels en een pijnlijke duim aan over... :-(

Het laagje bouwt zich verbazingwekkend snel op en ik voorzie echt problemen als ik straks niet meer overal makkelijk bij kan. Ik heb wel de railreinigingswagen 46042 onlangs in dienst genomen, in de hoop dat deze de vorming van dat laagje kan voorkomen, maar eerlijk gezegd heb ik er nog niet veel vertrouwen in.

Ervaringen hiermee? Zijn er railreinigingswagens die je kunt vullen met SR24 of zo?

Thanx,

Martijn
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Citaat van: Acido op zondag 18 februari 2007, 17:03:57
Hoi,

Ik heb niet echt last van stof wat je kunt wegblazen maar van een ander verschijnsel: een soort zwarte koek op de rails, maar ook op de loopvlakken van de wielen van rijtuigen en wagens. Het spul is lastig te verwijderen, vooral van de wielen... Als iemand daar een goede manier voor weet hou ik me aanbevolen! Nu hou ik er vieze zwarte nagels en een pijnlijke duim aan over... :-(

Het laagje bouwt zich verbazingwekkend snel op en ik voorzie echt problemen als ik straks niet meer overal makkelijk bij kan. Ik heb wel de railreinigingswagen 46042 onlangs in dienst genomen, in de hoop dat deze de vorming van dat laagje kan voorkomen, maar eerlijk gezegd heb ik er nog niet veel vertrouwen in.

Ervaringen hiermee? Zijn er railreinigingswagens die je kunt vullen met SR24 of zo?

Thanx,

Martijn
olieresten?
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Jep,

Dat denk ik ook dat het olie resten zijn.. Maar topic heet wel STOFvrij houden he ;). Anders moeten we topicnaam even aanpassen ;).
Marcel
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Hmmm... feit is wel dat met de heringebruikname van m'n baan (al is 't dan een tijdelijk baantje) wel alle locs een smeerbeurtje hebben gekregen. Er zal best eens een spettertje van de tandwielen afvliegen tijdens het inrijden. Ik hoop dat het na verloop van tijd minder wordt en tussendoor dan maar goed schoonmaken :?
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
wat een onzin dat een trein op de vloer zo slecht is.
heb je weleens gekeken op je houten plaat wat daar allemaal zit niet minder dan op de vloer
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Ik verwijder die zwarte troep gewoonlijk met de punt van een potlood. Dus met het grafiet gedeelte.
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Citaat van: Johnnytrein op zondag 18 februari 2007, 18:31:33
Ik verwijder die zwarte troep gewoonlijk met de punt van een potlood. Dus met het grafiet gedeelte.

Serieus? Trek je dan niet meteen een nieuwe zwarte streep, maar dan van grafiet?
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Inderdaad en ? Ik doe het zo al jaren wel een hard (let op het nummer) potlood nemen .
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Nou ja... grafiet wordt ook gebruikt als smeermiddel, vandaar...
Maar ik zal het eens proberen  :)
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Citaat van: Marklinlover op zondag 19 november 2006, 21:37:48
Ik heb wel eens gehoord van hoogfrequent reinigen. Wie weet hier meer van?.

Lodewijk.

Ultrasoon reinigen. Dwz reinigen dmv een hoge of lage geluidsfrequentie die niet
voor het menselijk gehoor waarneembaar is.

Het te reinigen object gaat in een vloeistofbad en vervolgens wordt er een ultrasone frequentie gegenereert. Hierdoor ontstaan miljoenen kleine luchtbelletjes
in de reinigingsvloeistof, die vervolgens imploderen (cavitatie). Dit imploderen veroorzaakt kleine stromingkjes in de vloeistof waardoor het object wordt gereinigd.

Of het voor modelbouw echt geschikt is durf ik niet te zeggen. Het procede wordt vaak gebruikt voor het reinigen van precisiegereedschappen (tandarts) of
sieraden (juwelier)

Groet Harry  
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Die manier die jij beschrijft is toch Ultrasoon reinigen en anders dan Hoogfrequent? Ik dacht eens gelezen te hebben dat bij Hoogfrequent reinigen er een hoge spanning of stroom op iets stond, zodat er geen stof op kwam.
Re: Rails stofvrij houden!!!!!
Hoogfrequent en Ultrasoon is toch gewoon met een hoge frequentie reinigen.

Maarre, komen die foto's van die turbopropmotor nog om rails te reinigen?

Mhz.