Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!

Gestart door markos zaterdag 17 januari 2009, 23:48:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!
Ik heb van de week mijn nieuwe Rivarossi loks binnen gekregen.

Werkelijk prachtige locs, maar ze sporen niet zo..... :(
(klik even op de titel voor het hele verhaal)

Hebben meer mensen daar last van? hoe hebben jullie dat opgelost?


Re: Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!
De br 77 van Rivarossi  heeft een lid bij ons op de club dat is een ouder analoog model.
Die loc bleef wel op de baan maar de elektronische omschakeling ging heel vaak kapot of er waren weer problemen met de aandrijving / motor.

Wat betreft de br 39 die is niet geschikt voor r1 bochten zo te zien.

Re: Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!
Hoi Davy,

Er stond in de handleiding niks het niet geschikt zijn voor R1 bochten.
Hij ontspoort zelfs in R2 bochten....


Re: Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!
Dan deugt hij niet en moet je gebruik maken van je garantie of vragen om een andere loc.

Beter is het gewoon dit soort locs bij een handelaar bij je in de buurt te kopen.
Dan heb je goede service en kan je zien wat je koopt.

Dat ik dan wat meer betaal heb ik er wel voor over. Het bespaart mij een hoop ellende.
Want ik heb bijna nooit problemen en ik heb nog al wat locs.



Re: Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!
Markos,

Behalve de flensafstand die niet klopt voor 3-rail: kan je sleper wel uit de voeten en heeft het middelste wiel wel axiale speling? Zo te zien is dit een ontwerp probleem.

Gr, Ben.
Re: Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!
Markos,

Wat betreft de problemen met de 77 kan ik melden dat ik laatst een dergelijk probleem heb gehad met een Märklin E52. Na ombouw van de lok had ik op proef de standaard sleper vervangen door een Roco fluistersleper. Vervolgens bleef de lok ook op elke wissel "hangen". Na herhaald proberen kreeg ik het gevoel dat de sleper steeds vastliep op een puko. Of de sleper nu te hoog stond afgesteld of dat hij met de plastic zijkant tegen de puko aanreed is me nooit geheel duidelijk geworden maar nadat ik de standaard Märklin sleper had teruggeplaatst deden zich de problemen niet meer voor. Ik zou eens kritisch naar die sleper kijken.

Jan
Re: Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!
Jan,

Wat jij schrijft herken ik. Roco heeft recent de fluistersleper aangepast. Hij is nu breder als de oude die verkocht werd voor de overname van Roco. Heb effe de maten niet paraat maar de nieuwe zijn breder. Deze kan dan inderdaad vastlopen bij de wissels. Enige remedie is dan deze aan de uiteinden iets af te vijlen. Ik ben daar achter gekomen nadat mijn nieuwe NS2400's alle twee hetzelfde probleem hadden.

Zo tobben wij 3-railers door. :wink:

Gr, Ben.
Re: Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!
Citaat van: spoorman op zondag 18 januari 2009, 09:29:54
Markos,

Behalve de flensafstand die niet klopt voor 3-rail: kan je sleper wel uit de voeten en heeft het middelste wiel wel axiale speling? Zo te zien is dit een ontwerp probleem.

Gr, Ben.
Ik schat dat beide middelste wielen van de BR39 zo'n 2-2,5 mm speling hebben en dat gaat heel soepel.
Ik zou de zijdelingse beweging niet direct als een probleem zien.

Om meer speling te krijgen moet mijns inziens echer wel de flensafstand worden vergroot...

Maar hoe doe ik dat zonder dat je assen krom gaan?? :?
Re: Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!
Heb nog een paar keer je filmpje bekeken, je hebt het mooi in beeld gebracht. Kijk nog eens naar de sleper. Het lijkt erop dat deze op het wissel waar de puko's hoog zijn de lok optilt waardoor je grip verliest. Ik denk dat de sleper te weinig speelruimte heeft naar boven?

Inderdaad moet je sowieso je flensafstand veranderen. Het is best te doen de wielstellen eruit te halen als je een beetje secuur kunt werken. Je kunt dan de wielafstand vergroten door een wiel aan de binnenzijde te ondersteunen en aan de buitenzijde de as voorzichtig in te tikken met passend gereedschap. Ik heb dit wel gedaan door een spijker van voldoende kleine diameter af te vijlen tot een plat oppervlak. Van belang is dat je je wiel goed ondersteund.

Gr, Ben.
Re: Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!
Hoi Ben,

Als je goed kijkt zie je boven de sleper nog ca 2mm ruimte zitten.
de verdikking van de sleper zit er nog iets voor, dus is er nog bewegingsvrijheid over...

Je idee voor de wielen lijkt me goed, maar niet erg "zuiver"
Bij mij is iedere slag anders.... :lol:
Ben bang dat ik dan de as er gelijk uit sla....

is er niet een gereedschapje voor?

Re: Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!
Citaat van: markos op zondag 18 januari 2009, 13:25:50
is er niet een gereedschapje voor?

Ja, speciale poelietrekker (wielentrekker). Zal wel te koop zijn bij GM&S, klik, effe mailen.

Gr, Ben.
Re: Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!
Hoi Ben,

Na een vermoeiende bezigheid, waar van ik later meer over zal laten zien, denk ik dat het grootste probleem met de BR 39.254 verholpen is....

met grote trillende vingers zulke mini boutjes los maken, en er dan achter komen dat er ook nog een paar ringetjes en busje tussen en overelkaar zitten....
Re: Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!
Ik ken het. Heb vorig jaar een Roco BR93 aangeschaft met beroerde stroomafname. Wielen eraf moeten halen om erbij te kunnen.

Maar je wordt er wel handig in en met geduld kun je ver komen.

Gr, Ben.
Re: Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!
Een loc hoort het te doen zoniet terug er mee naar de handelaar.

Re: Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!
Citaat van: Davy op zondag 18 januari 2009, 23:43:00
Een loc hoort het te doen zoniet terug er mee naar de handelaar.

Je standpunt was me al duidelijk..... :?
Dit heb je afgelopen nacht ingetik:

Citaat van: Davy op zondag 18 januari 2009, 00:21:28
Dan deugt hij niet en moet je gebruik maken van je garantie of vragen om een andere loc.

Beter is het gewoon dit soort locs bij een handelaar bij je in de buurt te kopen.
Dan heb je goede service en kan je zien wat je koopt.

Dat ik dan wat meer betaal heb ik er wel voor over. Het bespaart mij een hoop ellende.
Want ik heb bijna nooit problemen en ik heb nog al wat locs.
Re: Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!
Citaat van: spoorman op zondag 18 januari 2009, 10:50:06
Wat jij schrijft herken ik. Roco heeft recent de fluistersleper aangepast. Hij is nu breder als de oude die verkocht werd voor de overname van Roco. Heb effe de maten niet paraat maar de nieuwe zijn breder. Deze kan dan inderdaad vastlopen bij de wissels. Enige remedie is dan deze aan de uiteinden iets af te vijlen. Ik ben daar achter gekomen nadat mijn nieuwe NS2400's alle twee hetzelfde probleem hadden.

Zo tobben wij 3-railers door. :wink:

Gr, Ben.

Ben,

Ik ga ook nog eens kijken naar Brawa slepers, die zijn namelijk ook verrassend stil en geven tot op heden geen problemen op mijn wissels. Bijkomend voordeel is dat ze die beroerde deuk niet hebben waardoor ze soepel over de slanke kruiswissels glijden.

Jan
Re: Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!
Citaat van: markos op zondag 18 januari 2009, 17:26:33
Hoi Ben,

Na een vermoeiende bezigheid, waar van ik later meer over zal laten zien, denk ik dat het grootste probleem met de BR 39.254 verholpen is....

met grote trillende vingers zulke mini boutjes los maken, en er dan achter komen dat er ook nog een paar ringetjes en busje tussen en overelkaar zitten....

UPDATE
Hij rijdt nu veel beter, zou bijna zeggen prima...
Ik moet net nog een keer kijken naar een andere sleper, want deze is net of hij door het grind sleept...
Gelukkig zit er veel volume in de speaker die ik heb ingebouwd...
Ik heb er een filmpje met werkwijze van gemaakt...
Re: Rivarossi: Ontsporingen BR 39.254 en BR 77.119!
Mooi! :D :D