Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin VOS trailer VS. Kombimodell.

Gestart door Mister1736 zondag 30 december 2007, 21:49:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin VOS trailer VS. Kombimodell.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Marklin VOS trailer VS. Kombimodell.
Citaat van: kippenlijntje op dinsdag 25 december 2007, 16:32:34PS: zijn ze even duur als die van Märklin?
Leeg wel ja ;).

Ik heb geen idee wat een wagon met een trailer erop kost !
Maar had al begrepen dat de oplegger van de Marklin ook niet klopte :shock: uit de 47455 :!: Er missen nog een paar details aan, maar ja je kan niet alles hebben :(.

Marcel
Re: Kombimodell TIP!
Blausee-Mitholz
gast

Re: Kombimodell TIP!
Citaat van: Mister1736 op zondag 30 december 2007, 21:49:49
Maar had al begrepen dat de oplegger van de Marklin ook niet klopte :shock: uit de 47455 :!: Er missen nog een paar details aan, maar ja je kan niet alles hebben :(.

Marcel

Gele platen aan de zijkant.................

Mvg, Johan
Re: Kombimodell TIP!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Kombimodell TIP!
Heren, van wat ik heb begrepen, klopt de Marklin VOS oplegger model uitstekend.

De oplegger heeft van origine geen gele platen aan de zijkant, die platen heeft alleen de wissellaadbak!
Re: Kombimodell TIP!
Blausee-Mitholz
gast

Re: Kombimodell TIP!
Citaat van: Brigitte op dinsdag 01 januari 2008, 11:45:09
Heren, van wat ik heb begrepen, klopt de Marklin VOS oplegger model uitstekend.

De oplegger heeft van origine geen gele platen aan de zijkant, die platen heeft alleen de wissellaadbak!

Hi Brigitte.

Alle trailers die voor UKV vervoer geschikt zijn hebben gele platen aan de zijkant. Dat zijn nl de punten waar de kraan de trailer vast pakt om te hijsen.
Kijk maar even naar deze foto  :wink: Trailer die de platen niet hebben kunnen niet op deze UKV wagons beladen worden.

Kijk hier maar na, alle trailers hebben platen aan de zijkant, sommigen zijn niet geel maar de platen zijn weldegelijk aanwezig.

Dus....... bij de Märklin VOS trailer missen de gele platen!

Mvg, Johan.

P.s. nog de beste wensen aan een ieder!
Re: Kombimodell TIP!
RodeDuivel
gast

Re: Kombimodell TIP!
@ Johan. Dat is een conclusie die geheel voor jouw rekening komt :). Ik ben in het bezit van de originele foto's, omdat ik op lokatie voor Märklin de foto's heb gemaakt. De werkelijkheid die jij schetst is ook wel eens anders. De oplegger klopt voor de volle 100%. In die zin is Märklin niet in de fout gegaan.  :D

Het is wat dat betreft gemakkelijk een oordeel af te geven over of iets klopt of iets niet klopt. Basis is het originele fotomateriaal die ten grondslag ligt aan een model. Een fotomoment is een momentopname van de werkelijkheid op dat moment. Discussies over wat wel klopt en niet klopt wordt over het algemeen gevoerd op basis van informatie die afkomstig is van verschillende momenten. Voor de fabrikant is er maar één werkelijkheid en dat is het moment dat het item wordt vastgelegd. In die zin is het niet zinvol een discussie te voeren op basis van beelden en omstandigheden die op verschillende tijdstippen zijn vastgelegd respectievelijke waargenomen.

Grtz,

Willem

Re: Kombimodell TIP!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Kombimodell TIP!
Citaat van: RodeDuivel op dinsdag 01 januari 2008, 13:11:06
@ Johan. Dat is een conclusie die geheel voor jouw rekening komt :). Ik ben in het bezit van de originele foto's, omdat ik op lokatie voor Märklin de foto's heb gemaakt. De werkelijkheid die jij schetst is ook wel eens anders. De oplegger klopt voor de volle 100%. In die zin is Märklin niet in de fout gegaan.  :D
Misschien rare vraag,

Maar wat is niet duidelijk ?? Als er geen gele vlakken op zitten kan en mag geen kraan die trailers ze oppakken, dus hoe moet zo een trailer dan ooit op zo een wagon komen :?:. Of zijn die foto's gemaakt uit het tijdperk van die wagon ? Ja in dat geval is dat nutuurlijk al weer te lang geleden :?.
Maar laat dan maar de orginele foto's zien, als je die toch in bezit hebt :!:. Overtuig ons maar :D.

Groetjes,
Marcel
Re: Kombimodell TIP!
Blausee-Mitholz
gast

Re: Kombimodell TIP!
Citaat van: RodeDuivel op dinsdag 01 januari 2008, 13:11:06
@ Johan. Dat is een conclusie die geheel voor jouw rekening komt :). Ik ben in het bezit van de originele foto's, omdat ik op lokatie voor Märklin de foto's heb gemaakt. De werkelijkheid die jij schetst is ook wel eens anders. De oplegger klopt voor de volle 100%. In die zin is Märklin niet in de fout gegaan.  :D

Grtz,

Willem

Beste Willem.

Ik sta al jaren te spotten langs de spoorbaan, heb nog nooit anders gezien dan trailers met (gele)platen. Anders komt gewoon niet voor want dat zijn de aangrijp punten voor de kraan die de trailer op de wagon plaatst en er weer afhaald. Er is geen andere manier om die trailers op de wagons te krijgen.

Als jij de orginele foto's hebt laat maar zien zou ik zeggen, wedden dat de platen er wel op zitten  :roll:
Officieel zijn de platen geel maar komt ook wel voor dat de verf er af is of dat de platen in de chassis kleur zijn gespoten.

Trailers zonder platen kunnen niet beladen worden op UKV wagons. Ik verzin dat niet maar dat is het systeem, anders werkt het niet. De kraan moet de trailer kunnen oppakken. De trailer is daar op gemaakt en de platen markeren de aangrijp punten. Op die plaats is het chassis versterkt om de belasting van een geladen trailer (we praten over 25 ton?) over die 4 aangrijp punten aan te kunnen. Een normale trailer zonder die aangrijp punten is niet op te pakken. De werkelijkheid is dus niet anders die ik scherts.

Het Schoni model (Met de juiste Hupac wagon) van Märklin had ook niet de gele platen op de zijkant, ze horen er wel te zitten. Märklin laat dat detail dus wel meer zitten.

Het zijn de details die het doen en dit is m.i.z. een detail wat zoder al te veel moeite meegenomen kan worden.

Kom maar op met die foto's zou ik zeggen.................

Mvg, Johan.
Re: Kombimodell TIP!
sbbmarklin
gast

Re: Kombimodell TIP!
Ik heb juist naar de foto,s gekeken die ik eergisteren heb gemaakt van een ukv trein en inderdaad zitten er overal gele vlakken of platen mee gespoten in het chassis.

Ik weet niet hoe ik de foto,s moet plaatsen.


Gr Arnout.
Re: Kombimodell TIP!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Kombimodell TIP!
Arnout,

Check email adressen in me profiel ;).

Marcel
Re: Kombimodell TIP!
sbbmarklin
gast

Re: Kombimodell TIP!
Hallo Marcel,

Ik heb je net wat foto,s gemaild.

Gr Arnout.
Re: Kombimodell TIP!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Kombimodell TIP!
Citaat van: sbbmarklin op dinsdag 01 januari 2008, 17:16:15Ik heb je net wat foto,s gemaild.
Klopt,

Je heb net een mailtje terug gehad ;).
Hier komen ze :











Bedankt Arnout :D.
Groetjes,

Marcel
Re: Kombimodell TIP!
joostboudewijns
gast

Re: Kombimodell TIP!
mooie fotos en je had toch gelijk :D
Re: Kombimodell TIP!
Blausee-Mitholz
gast

Re: Kombimodell TIP!
Hi Arnout

Mooie foto's te Spiez  8) Zelfde is allemaal in mijn special te vinden.

Maar de roep om foto's is voor Willem (RodeDuivel). Ik zou graag van hem de foto's zien een normale VOS trailer zonder (gele) platen op een UKV wagon.
Aan de hand van die foto's zou Märklin zijn model hebben gebaseerd.

Als  :?: Willem ons die foto's kan tonen zou ik ook graag van hem willen horen op welke wijze die trailer dan op de wagon wordt beladen.

Mvg, Johan.
Re: Kombimodell TIP!
sbbmarklin
gast

Re: Kombimodell TIP!
Hallo Johan,

Ik wilde aan tonen dat jij gelijk hebt. Zag net bij ons in het dorp een norfolk trailer en die had niet van die gele of mee geverfde vlakken. Die kan dus niet op de trein.

De foto,s zijn eergisteren genomen.

Gr Arnout.
Re: Kombimodell TIP!
RodeDuivel
gast

Re: Kombimodell TIP!
Die gele platen maken geen deel uit van de oplegger. Deze gele platen worden er later opgezet.

De uitvoering van de oplegger is juist. Wat er ontbreekt en dat staat los van de oplegger zijn de losse accessoires om de hijspunten zichtbaar te maken. Immers de heren modelautofabrikanten leveren geen opleggers met deze hijspunten.

Een fabrikant kan twee dingen doen namelijk de losse gele platen weglaten of de suggestie wekken dat er gele platen zijn aangebracht op het model. Deze gele platen hebben een bepaalde vorm en dikte. Vorm en dikte kun je niet aanbrengen middels bedrukking. Wat dat betreft sta je voor een dilemma. Iedere keuze die je maakt zal in de ogen van een beperkt deel van de kopers niet juist zijn. Märklin heeft er voor gekozen de oplegger in zijn zuivere vorm te leveren zoals die daadwerkelijk is. Hiermee heeft zij de lijn gevolgd die zij voor de Huckepackwagens al een aantal jaren volgt. Zie Schoni, Kuhne & Nagel etc. De diehard kan zelf d.m.v. styreen deze gele platen vastlijmen op de oplegger. Ik merk overigens op dat de wissellaadbakken van Vos Logistics en Harry Vos die ik ook heb gefotografeerd standaard wel voorzien zijn van gele vlakken, maar dit ligt aan de aard van het gebruik van deze wissellaadbakken.

Op het moment van het nemen van de foto's was de oplegger niet voorzien van deze losse gele platen.

Kortom de liefhebber staat het vrij om extra details aan te brengen. Punt blijft dat modelspoor de kunst van het weglaten is. Märklin heeft in het duivelse dilemma waarmee zij werd geconfronteerd naar mijn oordeel een juiste en zuivere beslissing genomen. En hiervoor past naar mijn idee respect en waardering. Bovendien heeft zij door haar beslissing de hobbyist de ruimte te geboden zijn eigen interpretatie aan te brengen indien dit hij/zij dit wenst.

Grtz,

Willem





Re: Kombimodell TIP!
sbbmarklin
gast

Re: Kombimodell TIP!
Nu nog een adres vinden die al deze ladingen levert. De Nederlandse.
Re: Kombimodell TIP!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Kombimodell TIP!
Nou Wiullem,

Bedankt voor je antwoord. Maar nog steeds geen foto's ;).

Citaat van: RodeDuivel op dinsdag 01 januari 2008, 17:55:12Een fabrikant kan twee dingen doen namelijk de losse gele platen weglaten of de suggestie wekken dat er gele platen zijn aangebracht op het model.
We zullen zien als Kombimodell met haar VOS trailer komt of zij wel op alle details letten ;) 8).

Groetjes,
Marcel
Re: Kombimodell TIP!
sbbmarklin
gast

Re: Kombimodell TIP!
Is dat wetron setje eigenlijk ook nog te bestellen???
Re: Kombimodell TIP!
Blausee-Mitholz
gast

Re: Kombimodell TIP!
Citaat van: RodeDuivel op dinsdag 01 januari 2008, 17:55:12
Die gele platen maken geen deel uit van de oplegger. Deze gele platen worden er later opgezet.

De uitvoering van de oplegger is juist. Wat er ontbreekt en dat staat los van de oplegger zijn de losse accessoires om de hijspunten zichtbaar te maken. Immers de heren modelautofabrikanten leveren geen opleggers met deze hijspunten.

Grtz,

Willem

Beste Willem.

Heb even in mijn foto archief gedoken en de uitsneden van de digitale opnamen laten zien dat bij de bouw van de trailer weldegelijk rekening mee gehouden is dat de trailer voor UKV vervoer gebruikt gaat worden.



Onze VOS trailer  :P
De plaat is opgezet, klopt maar de bevestiging van de trekband op het zeil van de huif zit hoger. Dat is dus niet conform een standaard trailer (dat zet je niet zomaar hoger) De plaat onder de gele plaat is het daarwerkelijk hijspunt. Ook dat zet je er niet zomaar op.

Nu andere dan VOS trailers:


Een Wetron tailer. Behoeft eigenlijk geen kommetaar. Duidelijk te zien dat het aangrijp punt voor de kraan in het chassis ingebouwd is


Nog maar eens in detail.


Een trailer van BAS. Ook duidelijk geen staandaard werk.


Trailer van Rotra. ook dit zet je er niet zomaar achteraf op maar maakt onderdeel uit van de gebouwde constructie.

Citaat van: RodeDuivel op dinsdag 01 januari 2008, 17:55:12
Op het moment van het nemen van de foto's was de oplegger niet voorzien van deze losse gele platen.

De trailer stond dus niet op een UKV wagon.
Geen goed voorbeeld om daar een foto van te nemen.

Beste Willem, bestudeer nu eerst het grote voorbeeld grondig en adviseer dan een modelfabrikant. Een UKV trailer is geen standaard trailer!
Het verhaal van weglaten van details is natuurlijk lariekoek. Een dergelijk detail wat zo in het zicht zit enessencieel is voor het systeem hoort er bij een beetje model er gewoon op.

Een waarom moet de wij het er nu weer opmaken, voor zo'n prijs (45 euri) zou dat niet mogen.

Ik weet zeker dat Kombimodel met de juiste details gaat komen  8) (maar die hebben ook andere adviseurs............)

Mvg, Johan.
Re: Marklin VOS trailer VS. Kombimodell.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin VOS trailer VS. Kombimodell.
Hallo,

Alles over Kombimodell lezen jullie hier in dit topic :D.

Groetjes,
Marcel
Re: Kombimodell TIP!
Blausee-Mitholz
gast

Re: Kombimodell TIP!
Citaat van: RodeDuivel op dinsdag 01 januari 2008, 17:55:12
De uitvoering van de oplegger is juist.

Grtz,

Willem

Beste Willem,

Naast het feit dat de kenmerken van een Hupac trailer mist (gele platen) slaat het Märklin model de plank mis met de Trailerstar uitvoering. Dat heb ik altijd al gezegd. (had een Hupac uitvoering moeten zijn)

Nu zat ik in mijn dia archief te vroeten en..... vond deze dia gemaakt in 1997 van..... Harry Vos op een Hupac wagen (samen met Malenstein)



Das waar ook toen was de naam nog gewoon Harry Vos Internaltionaal Transport. Later is dat VOS Logistics geworden.

Wat ik dus wil zeggen is dat een Vos Logistics trailer nooit op een Trailerstar wagon kan staan. Trailerstar was allang gefuseerd met Hupac voordat de naam van Harry Vos veranderde in Vos Logistics

Märklin wil graag een Nederlands model op de markt brengen maar gaat volledig de mist in. Ze hadden dan beter een Trailerstar uitvoering met de naam Harry Vos kunnen uitbrengen (maar niet dit)

Dat wangedrocht komt er bij mij dus niet in, laat staan op de modelbaan.

Mvg, Johan.

P.s. dia is hoogst persoonlijk door mij gemaakt op de Gotthard route te Erstfeld in de zomer van 1997.
Re: Kombimodell TIP!
Lid sinds: 2006

offline
Re: Kombimodell TIP!
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 19 februari 2008, 23:29:48
Citaat van: RodeDuivel op dinsdag 01 januari 2008, 17:55:12
De uitvoering van de oplegger is juist.

Grtz,

Willem

Beste Willem,

Naast het feit dat de kenmerken van een Hupac trailer mist (gele platen) slaat het Märklin model de plank mis met de Trailerstar uitvoering. Dat heb ik altijd al gezegd. (had een Hupac uitvoering moeten zijn)

Nu zat ik in mijn dia archief te vroeten en..... vond deze dia gemaakt in 1997 van..... Harry Vos op een Hupac wagen (samen met Malenstein)



Das waar ook toen was de naam nog gewoon Harry Vos Internaltionaal Transport. Later is dat VOS Logistics geworden.

Wat ik dus wil zeggen is dat een Vos Logistics trailer nooit op een Trailerstar wagon kan staan. Trailerstar was allang gefuseerd met Hupac voordat de naam van Harry Vos veranderde in Vos Logistics

Märklin wil graag een Nederlands model op de markt brengen maar gaat volledig de mist in. Ze hadden dan beter een Trailerstar uitvoering met de naam Harry Vos kunnen uitbrengen (maar niet dit)

Dat wangedrocht komt er bij mij dus niet in, laat staan op de modelbaan.

Mvg, Johan.

P.s. dia is hoogst persoonlijk door mij gemaakt op de Gotthard route te Erstfeld in de zomer van 1997.
en malenstein is tegen woordig ook onderdeel van vos uit oss
groeten Dennis
Re: Marklin VOS trailer VS. Kombimodell.
Voor de spijtoptanten: de 47455 is bij een aantal Shops weer beperkt leverbaar (voor ? 44,95 o.a. Grootendorst te Woerden en bij Interhobby Nijmegen).
Re: Marklin VOS trailer VS. Kombimodell.
Misschien vinden jullie het onnodig dat ik dit meld, maar bij Meijer en Blessing in Rotterdam zijn nog enkele setjes van 47455 aanwezig, ik heb er gister zelf een aangeschaft :D

Re: Marklin VOS trailer VS. Kombimodell.
Over dik een maand is de Kombimodell Voss leverbaar  8)

Mvg, Johan