Nieuws: De 15 jaar 3railforum jubileum setjes zijn klaar! Lees hier verder hoe je je bestelling kunt bemachtigen : Klikkie doen!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  Ombouw/Restauratie van een E41
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Ombouw/Restauratie van een E41  (gelezen 13148 keer)

111

  • Gast
Ombouw/Restauratie van een E41
« Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 23:32:37 »

Misschien is het aardig om de ombouw/restauratie van een E41 te beschrijven, één van de projecten waar ik momenteel mee bezig ben.

Deze lok kreeg ik van mijn 'treinenmaatje' een E41 die eigenlijk rijp was voor de Kliko, behalve de lak waren de panto's kapot onbrak er een raamfolie en zaken als hangrepen en een koppeling:






Omdat het hier gaat om een bijzonder exemplaar heb ik besloten om het op te knappen. Het bijzondere zit het im het feit dat marklin bij de fabricage het dak omgekeerd heeft gegoten. De trafo die boven cabine 1 hoort te zitten zit namelijk boven cabine 2.
In eerste instantie was het de bedoeling hem in de staat terug te brenegen waarin hij ooit de fabriek heeft verlaten. Na lang zoeken en bv het raadplegen van de importeur bleek dat de orginele verf die marklin heeft gebruikt niet meer aan te komen was, inmiddels bleek ook dat marklin niet exact de juiste groene kleur heeft gebruikt.

Hierdoor is besloten het model na te nmaken volgens zij grote voorbeeld met de juiste RAL kleuren. De benodigde verf heb ik in Duitsland gekocht bij de firma Elita die alle RAL kleuren die de DB in gebruik heeft en in het verlden heeft gebruikt kan leveren in kleine potjes.

Eerst alle anderdelen verwijderen en vervolgens de de oude lak verwijderen om daarna te schuren en de slchet plekken in het oppervlak bij te polijsten, dit laatste met een dremel en polijstpasta:




Vervolgens een laag witte primer van Elita dun aangebracht met de airbrush:






De eerste laag groene lak, ook met de airbrush:






Hierna het dak en de bak spuiten, het dak zeer fijn spuiten anders ontstaat er een druppeleffect in het metallic:






Dan begint het leuke werk, de details. De roosters zijn al een keer gedaan maar moeten nog eens en worden voorzien van een zwarte band:






Tot zover ben ik gevorderd, en nu begint het pas, leidingen op het dak in de verf zetten, ramen voorzien van zwarte banden en de zilver sierstrip opspuiten.
De meeste benodigde onderdelen als nieuwe panto's vond ik op de beurs, dus de investeringen zijn gedaan nu het werk nog.

Ik zal bij belangstelling het e.e.a. blijven posten..


groet, Bram

« Laatst bewerkt op: donderdag 29 januari 2009, 18:27:57 door wakkie »
Gelogd

Peer

  • Gast
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 17 januari 2009, 23:44:11 »

Bram, leuk dat je dit Topic gestart hebt!!

Hou ons op de hoogte van jouw vorderingen, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.........

Groet, Peer
Gelogd

markos

  • Gast
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #2 Gepost op: zondag 18 januari 2009, 01:24:13 »

Hoi Bram,

Die ziet er al veel beter uit dan op de eerste foto....

Ik heb nog een tip: Gebruik voor de ramen doorzichtige folie, dat heb ik ook gedaan.
Kijk maar even op mijn site, daar staat een uitgebreide ombouw beschrijving
Gelogd

Marklindak

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #3 Gepost op: zondag 18 januari 2009, 11:36:05 »

Hoi Bram,
Graag meer ervaringen posten, ik heb zelf een groene en blauwe in ongeveer dezelfde staat.

Dit draadje roept op zelf ook eens aan de gang te gaan. De mijne zijn geen verzamelobjecten maar opknappen wil ik ze wel.

Ik blijf het volgen!

Gr. Fred.
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





766 in model is eind april aangekomen!

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #4 Gepost op: zondag 18 januari 2009, 13:08:50 »

Ziet er goed uit Bram, leuk draadje heb je hier gestart. :D
Je vraagt je soms af hoe zo'n lok zo toegetakeld is, het lijkt wel of ie in een cementmolen heeft meegedraait.  :lol:

Het nieuwe groen vertekent nogal, doordat je witbalans niet klopt.
Misschien kun je een foto plaatsen met de juiste witbalans, zodat het groen wel goed is te beoordelen.
Blijft de lok mat, of komt er nog een vernis overheen?

Ik zou wel de buffers ontdoen van verf, omdat deze makkelijk beschadigen en dan zie je er allerlei kleuren verf onder tevoorschijn komen.

Ben benieuwd naar je volgende update. :D
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

111

  • Gast
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #5 Gepost op: zondag 18 januari 2009, 13:53:30 »

Hallo,

Ja de foto's zijn op de eavond gemaakt onder het licht van de kamerlamp, ze zijn wat te geel. Ja het is wel de bedoeling dat ie een laklaag krijgt maar zover ben ik nog lang niet.
De orginele kleur moet zijn RAL 6020, chromdioxide grun. Ik ben lang bezig geweest om uit te zoeken welek kleur nu precies goed is. De eerste serie blauwe E41's zijn later overgespoten met minder lagen groen dan de wat latere deze zijn dus iets lichter, foto's die ik heb gevonden geven ook aan dat er verschillende tinten groen in omloop waren ondanks dat dit allemaal RAL 6020 was. Bovendien maakt verwering de lak ook anders van kleur.


De buffers worden apart aangepakt en heb ik tot dusverre ontzien omdat deze prima te gebruiken zijn om de lok te verplaatsen en beet te pakken.

De doorzichtige ruiten zijn een prima idee, wel horen er zonneschermen in, die je met een sleufje in het plastic en wat verf kunt simuleren

Bedankt voor jullie bijdragen.

groet, Bram
Gelogd

Tilly

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #6 Gepost op: zondag 18 januari 2009, 14:13:28 »

Bram,

dit ziet er al super uit. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groetjes en veel succes met het restaureren, John
Gelogd
Tijdperk I, II en IIIa, C-rails, Tams MC, AJ Boosters, HSI-88, Koploper.
Vorderingen van mijn baan zijn te zien in het topic Tilly's modelbaanprojekt

d.vanaalst

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #7 Gepost op: maandag 19 januari 2009, 09:44:00 »

Asjemenou, dat daar nog iets van te maken is :D
Gaaf resultaat hoor!! :shock:
Gelogd
Besturing: IB icm Koploper .
Locatie: Duitse modelbaan in planning (collectie nu nog in dozen)
Tijdperk: late epoche IV, nadruk op V, uitlopers naar VI

rorail

  • Gast
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #8 Gepost op: maandag 19 januari 2009, 11:26:08 »

Hee Bram,

Mooi werk wordt dit. Ik volg het met interesse, aangezien ik ook zo'n oude E41 bezit, 2e hands aangeschaft. Mijn exemplaar ziet er beter uit, wel verwering van de lak en een kromme buffer, maar niet de schade die ik op jouw foto's terugzag.

Ik heb dus werk voor de boeg....

Groet,
Ronald
Gelogd

Kroko14253

  • Gast
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #9 Gepost op: maandag 19 januari 2009, 19:00:47 »

Hallo Bram,

Ziet er goed uit, wordt weer een fraaie lok als ie klaar is. Al ziet een lok er nog zo vreselijk uit, er is altijd wel iets beters van te maken, zie deze poging van deze man. Prachtig.
Benieuwd hoe het eruit ziet, straks.

Groetjes

Harry Stipkes
Gelogd

baureihe 103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Potrebbe ripetere per favore ?
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #10 Gepost op: maandag 26 januari 2009, 22:17:52 »

Ha Bram,

Tot zover een mooi resultaat de kleur ja die moet je nog maar eens goed laten zien.
Zelf weet ik hoe lastig het is om de juiste kleur zeker onder een lamp
goed herkenbaar te maken.

Groetjes en succes met de voortgang Bert :)
Gelogd


Gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat

thomasvdw

  • Gast
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 29 januari 2009, 14:30:58 »

Dit is een leuk projectje.
Ik ben nieuw hier en ik heb ook zo'n loc op zolder staan die ik in mijn vrije tijd ook is wil aanpakken. Als ik aan mijn herstellingswerken begin, zal ik het verloop op dit forum wel posten.

Hou ons op de hoogte!
Gelogd

huub

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 29 januari 2009, 15:51:04 »

En Bram,

schiet het al op ?
we zijn razend benieuwd naar de vorderingen !

als ik die eerste foto's van jouw bekijk, krijg ik zin om MP leeg te kopen, al die oude dingen, en dan ook de verfroller uit de kast te halen...

grv Huub
Gelogd

111

  • Gast
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 29 januari 2009, 19:37:37 »

Hoi Huub,

Of het al op schiet?
Nou nee, naast die E41 ben ik een loodsje aan het bouwen en zijn mijn kameraad en ik een nieuwe baan begonnen. Dat baantje wordt een modulebaan van 4,50 meter met als thema een kopstation, de perrons worden 2, 90 meter (op schaal want we gebruiken een bestaand station als voorbeeld).
Probleem is dat we uiteindelijk voor alles te weinig tijd hebben en we alles perfect willen maken wat nog meer tijd kost...

Dat gevoel van MP had ik zaterdag ook op een beursje, maar rustig aan doen is beter...

groet, Bram
Gelogd

huub

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 29 januari 2009, 19:49:01 »

Probleem is dat we uiteindelijk voor alles te weinig tijd hebben en we alles perfect willen maken wat nog meer tijd kost...

Dat komt me heel erg bekend voor.......

ik wil ook 10 dingen doen en heb maar tijd voor 1.......
en het forummen slokt het leeuwendeel van de vrijetijd op bij mij.

Maar de motorwagen van mijn Trix TEE heb ik klaar (gekocht 17 dec. in Houten);
decoder er in, sleper er onder, draden gemodificeerd en de (0603) leds vervangen door plezierig gekleurde exemplaren.
Dit alles is een snelheidsrecord !

grv Huub
Gelogd

loc1200

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 24 februari 2009, 23:23:09 »

Hallo Bram,

Ging het zilver-metalic spuiten gemakkelijk?

Ik heb de orginele verf, maar het spuitmondje van m'n airbush liep steeds dicht. Toch heb ik de daken van m'n ÖBB wagons 4033 weer in nieuw-staat gekregen.

Gr. Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

WillemV

  • Gast
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 24 februari 2009, 23:42:02 »

Citaat
http://i39.tinypic.com/2mgpc00.jpg

Ziet er goed uit, maar het lijkt me wel erg dik gespoten. Wat zijn die 'beschadigingen' precies tussen voorkant en zijkant in zegmaar, bij die kromming?

Gr, Willem
Gelogd

111

  • Gast
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 25 februari 2009, 22:27:00 »

Hallo,

Het metallic spuiten op het dak ging prima, ik heb een vrij grove naald/nozzel gebruikt (0,4mm) bovendien is de verf van elita erg goed, het ligt niet altijd aan het verdunnen, de grote van het pigmet speelt ook een belangrijke rol.

Dat het te dik is gespoten is echt niet zo, het zijn slechts twee lagen die dun zijn aangebracht, de beschadigingen in de regengoot bedoel je? Dat zijn gewoon deukjes van ouderdom en het is de staat waarin ik de lok heb gekregen. Hier en daar heb ik de kap wat bijgewerkt maar het is vrij kwetsbaar (bros) dus dit deukje heb ik zo gelaten. Nadeel is dat je met spuiten dit exact moet volgen.


Echter....na wat dagen doordrogen zijn er enkele stipjes zichtbaar geworden. Ik heb de eerste groene laag met mijn oude airbrush spuitje aangebracht en ik denk dat er toch wat watermoleculetjes zijn meegekomen. :(

Dus na een paar nachtjes slapen heb ik besloten dat het me toch nog niet goed genoeg is en heb ik de afbijt tevoorschijn gehaald...
Dat is dus de stand van zaken, ik begin gewoon weer even opnieuw! :D

Als er weer wat zichtbaar is dan maak ik een update.


groet, Bram
 
Gelogd

Sjabbulus

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 04 maart 2009, 11:21:52 »

Een goede morgen.

Even een vraagje. Zelf heb ik ook zo'n lok liggen die ik aan het opknappen ben. Het spuitwerk laat ik door iemand anders doen. De lok was in zeer slecht staat toen ik deze kreeg, en dus ben ik deze helemaal van nieuwe onderdelen aan het voorzien en dergelijke.
Nu de vraag: Wat is het nummer van de lichtgeleider (front verlichting)? Het is niet de 216060. Dat nummer staat op de explosie tekening op de site. Maar dat zijn de lichtgeleiders voor de latere versie. Weet iemand welk nummer er is voor de "enkele" koplampen?

Sjabbulus
Gelogd
Zet veilig!

M/C/K-rail, CS1RL, Koploper.

minirailz

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 04 maart 2009, 12:45:01 »

dat gaat goed zeg.

doe zo voort :)

Dennis
Gelogd
Trein voor Rotterdam Eindhoven en Maastricht.
Trein gaat niet verder, einde van dit gedicht. André van Duin

kenny1647

  • Gast
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 04 maart 2009, 17:13:42 »

Zeer mooi bezig!!
Doe verder zo
Gr kenny
Gelogd

Break302

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 04 maart 2009, 22:09:12 »

Een goede morgen.
Nu de vraag: Wat is het nummer van de lichtgeleider (front verlichting)? Het is niet de 216060. Dat nummer staat op de explosie tekening op de site. Maar dat zijn de lichtgeleiders voor de latere versie. Weet iemand welk nummer er is voor de "enkele" koplampen?

Sjabbulus

Lichtgeleider : 214920 wel niet meer leverbaar volgens de website van Märklin.
Ook nog nodig is het afscherm kapje 214930, dit is wel nog lever baar.

Om U te dienen  :wink:

Break302  Jos
Gelogd

111

  • Gast
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 04 maart 2009, 22:31:45 »

Maar heeft iemand die lichtgeleiders nodig? (de enkele versie).

Als is ze niet meer heb wil ik op de volgende beurs in Duitsland wel even kijken.

groet, Bram
Gelogd

Sjabbulus

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 05 maart 2009, 14:21:22 »

Dank U, Dank U.

Heb inderdaad deze lichtgeleiders nodig (voor 2 lokken). Zal het eerst even via Keuterman proberen en als deze ze ook niet meer heeft maak ik graag gebruik van uw diensten.

Oh ja Bram, schitterend hoe je die lok opgeknapt hebt  :D

Groetjes, Sjabbulus
Gelogd
Zet veilig!

M/C/K-rail, CS1RL, Koploper.

Aliebengalie

  • Gast
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 05 maart 2009, 14:30:01 »

Kijk is op markplaats.
Daar staat regelmatig een advertentie met kappen van deze loc.
Is volgens mij zelfs nog een lid van hier.

Mvg: Alex
Gelogd

111

  • Gast
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #25 Gepost op: zondag 22 maart 2009, 11:54:54 »

Zoals gemeld begin ik weer van voren af aan.

De kap is weer van de lak ontdaan en opnieuw gepolijst. Verder heb ik kleine beschadigen nog wat begewerkt door wat slijp- en schuurwerk.







groet, Bram
« Laatst bewerkt op: zondag 19 april 2009, 13:10:41 door 111 »
Gelogd

111

  • Gast
Re:Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #26 Gepost op: zondag 19 april 2009, 13:16:25 »

De kap is opnieuw gespoten met metal primer van 'Elitia Modelle'

Prima spul met een grote maar; je airbrush achteraf heel goed schoonmaken is een vervelend karweitje!
Dat is het altijd alwel maar de primer hecht zich aan het metaal en is moeilijk weg te krijgen. Ik heb de spuit in de ultrasoon gelegd maar zelfs dan blijft de primer behoorlijk hardnekkig.

Maar goed de lockap is weer gereed om te gaan kleuren, na het spuiten en drogen zijn alle oneffenheidjes in de primer laag verwijderd en kan het leuke werk weer beginnen.

De kap met de nieuwe primerlaag:





groet, Bram

Gelogd

WillemV

  • Gast
Re:Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #27 Gepost op: zondag 19 april 2009, 13:49:11 »

Ziet er strak uit!
Voor het primeren van metaal gebruik ik altijd primer uit een spuitbus van Tamiya, zo uit m'n hoofd TS-13.
Spuit erg fijn en je hoeft dan je airbrush ook niet meer schoon te maken.. 8)
Succes!
Gelogd

111

  • Gast
Re:Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #28 Gepost op: zondag 19 april 2009, 13:54:21 »

Die van Tamiya is heel goed spul ik gebruik voor de lok verder verf van Elita (bestellen in Duitsland), die leveren exact de juiste originele RAL kleuren.

Alle verven en lakken zijn weer net iest anders en hechten het best op de primer die speciaal voor de desbetreffende verf is gemaakt vandaar dat ik deze primer heb gebruikt.

De airbrush is overigens weer helemaal ok na een kwartiertje of vijf poetsen, schrobben e.d...

groet, Bram
Gelogd

111

  • Gast
Re:Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 25 april 2009, 12:36:04 »

Hallo,

Hier even een update: De lok is inmiddels van vier lagen verf voorzien, 3x groen en 1x de zwarte onderkant van de bak.

Hier een foto van één laag groen (hier nog te licht van kleur)  met daarna de zwarte onderkant:




Om het groene wat donkerder te krijgen heb ik een tweede laag gespoten, vervolgens geschuurd met een schuurfoam en nogmaals een dunne laag groen aangebracht.
Het zwart is nu wat verkleurd maar dit komt met de volgende spuitbuurt weer helemaal in orde.

De kap zoals ie er nu uitziet:





groet, Bram
« Laatst bewerkt op: zaterdag 25 april 2009, 13:14:30 door 111 »
Gelogd

Tilly

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 25 april 2009, 14:04:09 »

Bram,

dat ziet er al heel netjes uit. Veel succes met de verdere restauratie.

Groetjes, John
Gelogd
Tijdperk I, II en IIIa, C-rails, Tams MC, AJ Boosters, HSI-88, Koploper.
Vorderingen van mijn baan zijn te zien in het topic Tilly's modelbaanprojekt

baureihe 103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Potrebbe ripetere per favore ?
Re:Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #31 Gepost op: zaterdag 25 april 2009, 20:50:32 »

Hoi Bram,

De kap zit nu superstrak in de lak, straks wel oppassen met de metallic lak
op het dak anders moet je weer opnieuw beginnen.

Groetjes Bert :)
Gelogd


Gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat

111

  • Gast
Re:Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #32 Gepost op: zondag 17 mei 2009, 22:32:06 »

Hier even een update-je.

De lagen groen zijn uitgebreid tot 4 en er is een tweede zwarte laag overgekomen. Het dak is inmiddels gedaan en de panto's.

Nu komt het detailwerk...de sierlijst die erg moeilijk gaat worden vooral rond de cabine's, de E41 024 had de opstaande rand onder op de neus ook zilverkleurig. De panto's moeten nog roodbruine isolatoren krijgen en de leidingen en isolatoren op het dak worden donkerrood.
Rest de opschriften, de roosters en wat details onder de bak. Kortom we zijn een eind maar nog lang niet klaar.

De foto is met een flitslichtje genomen, daardoor ziet het er wat plastic achtig uit. de volgende zal ik met daglicht buiten maken:




Oja zo was ie:




groet, Bram


« Laatst bewerkt op: zondag 17 mei 2009, 22:35:24 door 111 »
Gelogd

leendert

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re:Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #33 Gepost op: maandag 25 mei 2009, 10:06:14 »

Bram,

Erg leuk en leerzaam topic. Hoe breng jij de verf zo mooi aan op de roosters en ook de belettering op de kop? Doe je dat uit de hand of heb je een ´tip van de meester´?

Groet,
leendert
Gelogd

Rieske

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Wie is hier spoorloos ??
Re:Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #34 Gepost op: maandag 25 mei 2009, 16:48:49 »

Volgde het draadje al enige tijd maar de nieuwe foto's had ik gemist.
Ziet er kicken uit 111 !!!!!
Kan ik de mijne ( blauwe) naar je opsturen? Heeft geen haast...

Vraagje:
Kom er op het groen nog 'n glans of zijdeglans laag?
Het smoelt wat mat.

111

  • Gast
Re:Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #35 Gepost op: maandag 25 mei 2009, 21:37:34 »

Hallo,

Over de opmerking dat de groene kleur wat mat oogt: Ja er komt een eindlaagje overheen maar de kleur zoals die nu is blijft, dus geen glans of zijdeglans. Op de foto vertekend de kleur een beetje, het groene zoals het er nu opzit is de juiste groene kleur uit midden jaren 60. Ik heb erg veel foto's bekeken, vergeleken en het e.e.a. uitgezocht en kwam hierop uit.

Hier een foto die buiten is gemaakt en waar het groen beter tot zijn recht komt en waar inmiddels de laatste vordering opstaat, de zilverkleurige sierstreep. Deze is ook met de airbrush aangebracht, het werk hierin is natuurlijk het afplakken.




Dan de vraag over het aanbrengen van het DB vignet en de letters. (De foto's waarop dit te zien is, is van de lok zoals ie was, op dat moment was hij niet naar mijn zin en ben ik dus overnieuw begonnen).
De zwarte achtergronden doe ik met een penseeltje van 5/0 of 10/0. De verf verdunnen (als bij airbrushen) om de letters niet dicht te smeren. De randen afplakken met onder het afplakband keukenrol, mocht de dunne verf onder de tape doorlopen dat absorbeert de keukenrol dit. Na het verven direct de tape eraf halen.
De sterk verdunde verf dekt niet ineens dus herhaal ik dit twee keer.

Voor de letters kun je twee manieren toepassen:
1. alle lagen verf die op de letters en het DB vignet zitten voorzichtig wegschuren. Gebruik hiervoor een mini schuurpapiertje of een hoekje schuurschuim.

2. Verven, niet met een penseel maar 'stempelen' zoals ik dat maar noem, ik doe dit met een gommetje op de achterkant van een potlood. Gommetje in niet verdunde verf dopen en het gommetje afvegen op keukenrol totdat hij nauwelijks nog afgeeft. (dit moet echt anders wordt het een kliederboel). Vervolgens het gommetje recht van boven heel zachtjes op het vignet of de letters duwen, ze krijgen hierdoor een perfect minilaagje verf.
(als je dit voor het eerst doet wel even oefenen op een oude lokkap, stukje plastic ofzo).

groet, Bram



 

Gelogd

Rieske

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Wie is hier spoorloos ??
Re:Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #36 Gepost op: maandag 25 mei 2009, 21:42:13 »

Goed idee met de achterkant van dat gommetje. Dat heet inderdaad stempeldruk.
Het ziet er wel strak uit, mijn complimenten

baureihe 103

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Potrebbe ripetere per favore ?
Re:Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #37 Gepost op: maandag 25 mei 2009, 21:51:18 »

Hoi Bram,

Het ziet er inmiddels een stuk appetijtelijker uit dan het originele model met
lak schade ik bedoel te zeggen het smoelt veel beter.
Verder heb je alles heel erg netjes en strak geschilderd dus complimenten.

Groetjes Bert en nu verder heel voorzichtig afmaken :D
Gelogd


Gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat

111

  • Gast
Re:Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #38 Gepost op: maandag 25 mei 2009, 21:59:50 »

Dank je Bert,

Ik begrijp precies wat je met heel voorzichtig afmaken bedoeld...dit werk doe ik ook alleen als ik er echt voor in de mood ben, snel even eraan als je thuis komt van het werk is slecht voor dit soort gepruts.

groet, Bram
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #39 Gepost op: maandag 25 mei 2009, 22:25:41 »

Ziet er alweer strak uit Bram. :D
Kun je ook uitleggen hoe je nu de rooster weer zilvergrijs krijgt?
Plak je dan alles weer af?
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

111

  • Gast
Re:Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #40 Gepost op: maandag 25 mei 2009, 22:31:47 »

Nee de roosters plak ik niet af, de rondingen plakken moeilijk af.  De roosters doe ik uit de hand met een minikwastje, het relief ik het metaal houd de verf in het rooster mits je heel voorzichtig te werk gaat, dus met heel weinig verf.

Om het rooster, het randje hoort een hele dunne zwarte band, deze maak ik met de stempeltechniek of ik volg het randje met een dunne zwarte merkstift.

groet, Bram

Gelogd

Varekamp

  • Gast
Re:Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #41 Gepost op: maandag 25 mei 2009, 22:41:17 »

hOi Bram,

Ik heb met bewondering naar je "kunsten" ziiten kijken :D. Ontzettend leuk project. En wat Ad al zei: Het zou erg leuk zijn als je wat foto's zou kunnen plaatsen over hoe je de roosters en de andere details bewerkt. Succes er verder mee en ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten Ronald
Gelogd

Laenderbahn027

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re:Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #42 Gepost op: woensdag 21 april 2010, 16:36:43 »

Af en toe zoek je eens wat en kom je een leuk oud topic tegen zoals dit.

Ik vraag me nu dus meteen af: is de loc al volledig gerestaureerd? Ik ben benieuwd!

Met vriendelijke groet,
William
Gelogd
William
Favoriete quote: "We stoppen niet om met treintjes te spelen omdat we oud worden. We worden oud omdat we stoppen om met treintjes te spelen." (Als gezien bij Willies Modelbouw, Eindhoven)

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #43 Gepost op: vrijdag 07 november 2014, 11:48:34 »

Hoe de lok er nu uit ziet zal een vraag blijven want Bram (111) heeft zijn account verwijderd.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

fjh55

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #44 Gepost op: vrijdag 07 november 2014, 12:43:27 »

inderdaad benieuwd naar het eindresultaat.... ik heb er zo eentje uit 1961 in een vitrine staan originele staat maar wel goed gebruikt in mijn jonge jaren.
stond 10 jaar stil maar reed op de testbaan zonder enige aanpassing toch gewoon heen en weer...
Gelogd

Paazhaas

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Ombouw/Restauratie van een E41
« Reactie #45 Gepost op: zondag 17 september 2017, 15:57:38 »

Weet de schrijver van dit onderwerp de nummers van de RAL-kleuren die gebruikt zijn?

Vriendelijke groet, Wim
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.022 seconden met 25 queries.