Als alternatief voor de peperdure Lux combinatie vandaag in Houten een Dapol railreiniger aangeschaft. Dit is een combinatie van een stofzuiger en rail poets wagen. Poetsen kan zowel nat d.m.v. van reinigings vloeistof in een tankje alsook droog met poets en polijst schijfjes. Bovenop zit de vuldop en een aan/uit schakelaar waarmee het geheel stroomloos gemaakt kan worden.
Het model is uitgevoerd in 2-rail versie met Nem plug zonder decoder en moet dus omgebouwd worden naar 3-ral. Dit begint met het demonteren van een niet al te ongewikkelde construktie. Dit feitelijk alleen maar om een massadraad te verwijderen en om een sleper aan te kunnen sluiten.
Voor de draad van de te monteren sleper dient een gaatje geboord te worden en wel op een plaats waarbij het draaistel niet gehinderd wordt in de bochten.
Deze draad wordt vastgezet aan de onderzijde van het printje op de plaats van één van de blauwe draden welke verwijderd wordt. De resterende blauwe draad blijft zitten en is voor de massa aansluiting naar alle 4 wielen op de 2 draastellen.
De motor aansluiting en de massadraden worden weer op dezelfde plek als waar ze zaten aangesloten en de boel wordt weer gemonteerd.
Als decoder prik ik er een goedkope Lokpilot Basic in van ?16, een draak van een ding maar hij is goedkoop en alleen het motortje hoeft maar te draaien.
De decoder wordt met een stukje tape aan de zijkant van de kap geplakt.
Voor de sleper maak ik het mezelf gemakkelijk. Een oude Roco lawaaisleper heb ik met een dotje 10 sec. gel direct op het draaistel geplakt. Na een kwartiertje zit deze muurvast. Draadje vastsolderen, klaar. De 4 geisoleerde 2-rail assen heb ik vervangen voor Roco wisselstroom assen maar die van M* passen ook. De wagen even op het programmeerspoor om te zien of de decoder reageert, adres veranderd.
Het moment van de waarheid: zuigt'ie of zuig'tie niet. Aan het lawaai ligt het niet, het lijkt wel een dremel.
Het motortje bereikt op stap 15 van de 28 al zijn maximale toerental. Als test een beetje ballast gestrooid op een spoortje in aanleg en ja, met een tikkend geluid hoor je de boel opgezogen worden.
Keurig ligt het ballast in de bak.
Dan maar eens een rondje rijden, dikke lok ervoor, met 20 km/hr door één van de sporen van het schaduwstation. Het resultaat is zeer bevredigend, een dikke pluk stof en rommel in het filter. Het ding werkt perfect!
Dat wordt morgen een vaste route programmeren in Koploper en stofzuigen maar.
Komende week zal ik eens zien hoe het poetsen vergaat. Tot zover echter dik tevreden. Aanschafprijs was ?85. Model is op het web in Engeland te bestellen voor 59 pond maar ook op Marktplaats. Verder te koop bij Wentink (?95) en naar ik begrijp gaat MTE hem ook voeren. Zeker een aanrader.
Gr, Ben.