Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger deel 2 (11-03-2013)
Citaat van: degeluidsman op maandag 11 maart 2013, 21:05:27

Dat ziet er stevig uit John, nu de echte test met een rijdende loc waarvan wij allen graag een filmpje zien  :D


Hoi Peter,

dat komt tzt nog.

Citaat van: Wim N op maandag 11 maart 2013, 21:22:56

Zelf zal ik de beugel met een mate kleur zwart onderhanden nemen, oke ook schrijf je dat de verf nog vers is en nog glimpt?


Hoi Wim,

ik had gehoopt dat mat-zwarte spuitverf opgebracht met de kwast toch mat zou zijn :?  Vanavond maar even over schilderen met mat-zwart van Anita Decor.

Citaat van: ddtrein op maandag 11 maart 2013, 21:28:23

ff lekker aan het lezen hier en zit ff dit stuk te lezen over verbuggen en zo houden van de rails met kit enzo, zie zo gauw even niet of het al gezegd is of geprobeerd, maar ik zat te denken aan de rails inzagen zoals je al deed. en dan in de mal op de juiste maat fixeren. en dan volgieten met hars dat ook gebruikt word om kabelmoffen vol te gieten. gaat er makkelijk in en word lekker hard.


Hallo DDtrain,

voorlopig heb ik er geen meer nodig maar ik ben wel benieuwd naar probeersels van anderen.

Citaat van: Jessendelft op maandag 11 maart 2013, 21:56:25

Ziet er prachtig uit op die manier!
Gaat er als er een dakje op zit uiteindelijk heel erg mooi uit zien :)


Mercy Jesper :thumbup:

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (19-03-2013)
Hallo allemaal,

nu de tunnelingangen, tunnelbuizen en pantovangers klaar zijn kan eindelijk begonnen worden met de vorming van het landschap. Op de tunnelbuis van het dubbelsporig hoofdtraject is eerst een houten constructie gebouwd die als basis dient voor de Tempex. Op de volgende foto is dit zichtbaar:



Het enkel-sporig traject is afgedekt met 6mm dikke polystyreen:



Daarna kon gestart worden met het op maat maken en aanbrengen van de tempex:



En nog verder:



Tot uiteindelijk het hoogste punt:



Alles ligt nog los dus kan nog heel gemakkelijk aangepast worden. Dit geeft mij nu de mogelijkheid om rustig te bekijken waar eventueel nog bouwwerken, muurtjes, wegen, rotsen enz geplaatst kunnen worden. Morgen starten we met de tempex aan de linkerzijde.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (19-03-2013)
Ja, Ja John ik blijf je nog steeds volgen mooie projecten die je afwerkt ook de berg aan de rechterkant als je binnen komt begint al aardig op te schieten en de vormen aan te nemen. Jou bruggen zien er wel heel erg mooi uit zeg. Ben benieuw op de rest.

Groeten Fred Vonk.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (19-03-2013)
John.

En dan komt het gipsgeklieder :D We wensen je veel doorzettingsvermogen toe.Dat zal wel lukken dat heb je met de rest ook wel bewezen.Alleen is onze mening dat gips wel het "vieze" van alles.Dek je de boel wel goed af?Klodders overtollige natte gips is het niet en als het dan hard is en je gaat er in "modelleren"dat stof wil je niet overal tussen hebben zitten.

Harald & Alex
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (19-03-2013)
John

Geweldig hoe je aan het bouwen bent , kijk er altijd naar uit als je weer een stukje gedaan hebt en dat op het forum zet.
Nu zie je ook het nut van het luik dat je gebouwd heb.

Ruud
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (19-03-2013)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (19-03-2013)
Imposant gebeuren, dat wordt wel wat we noemen een berg.
Ga je dat met gips doen, persoonlijk zou ik liever papier-maché gebruiken, dat duurt wel wat langer voordat het droog en hard is maar daardoor kan je het wel nog langer modelleren.
Hier en daar grote stukken boomschors maakt het wel zeer natuurgetrouw.
Je hebt er wel dan een krantenwijk voor nodig om zoveel papier-maché te maken en een paar emmers houtlijm.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (19-03-2013)
Dit wordt indrukwekkend. Gr Michael
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (19-03-2013)
Dat komt er mooi uit te zien. Dit krijgt naar mijn idee de juiste verhoudingen zodat het landschap ook echt tot zijn recht komt en de tunnel ook echt logisch en noodzakelijk lijken. Het deed mij denken aan het landschap van een medeforumlid die ook prachtige bergen heeft gemaakt. Misschien brengt het je nog op ideeen.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11206.0
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (19-03-2013)
Hoi John,

Ik moet zeggen, erg indrukwekkend allemaal, wat voor huizen komen er op de baan, duitse stijl of mooie zwitserse. Blijf je volgen.

Gr henk
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (19-03-2013)
Hallo John,

Ik wacht met spanning af hoe je het gaat vorm geven het landschap, succes. :thumbup: :thumbup:

vr.gr. Günther.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (19-03-2013)
Hoi John,

Het ziet er allemaal weer top uit en ja en nu begint het , het vormgeven
en het maken van het landschap. Het voordeeld van piepschuim is
dat je ermaar een dunne laag gips op hoef te smeren en dat je later
je bomen er zo in kan prikken.

Grt Johan
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Goedeavond,

allemaal weer bedankt voor jullie reacties :thumbup:

Deze foto genomen vanaf de andere kant was ik nog vergeten:



En dan nog een korte reactie:

Citaat van: Jongslog op dinsdag 19 maart 2013, 20:54:15

Het deed mij denken aan het landschap van een medeforumlid die ook prachtige bergen heeft gemaakt. Misschien brengt het je nog op ideeen.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11206.0


Bedankt voor de link, ik zou ervoor tekenen als het het zo uit komt te zien.

Ik ben er nog niet aan uit of ik gips of papier-maché ga gebruiken. De rotsen gaan zeker uit gips bestaan, heb immers niet voor niets van die Woodland mallen gekocht en de kleur kan ik dan makkelijk afstemmen op die van de tunnelportalen en muurtjes.

Citaat van: ÖBB op dinsdag 19 maart 2013, 21:55:28

wat voor huizen komen er op de baan, duitse stijl of mooie zwitserse.


Hoi Henk,

het wordt een duitse baan maar ik heb nog geen idee welke bebouwing er gaat komen :?

Vandaag verder gegaan met de linkerzijde. Hier eerst een foto van vanmorgen:



Ook hier weer eerst een basis gemaakt van 9mm Multiplex:



En vervolgens wordt het weer tempex stapelen:



Gezien vanuit een andere hoek:



En nog één van op afstand:



Dit was het dan weer voor nu. Snel de kids van de judo halen :)

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Imposant John, en dit is waarschijnlijk nog maar de korte kant van de ruimte 8o. Heb je al aandelen bij een firma
die de bomen enz gaat leveren :D ;) voooooooooooooooooooooooooooral doorgaan ;) vr gr Arie
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Erg mooi John

Bij die laatste foto en dan die 2 bruggen links
Komt daar een soort waterval of gewoon een steile rotswand?
Waterval lijkt me wel mooi :)

Mvg Danny
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Hoi John,

Super gaaf om te zien. Ik kan niet wachten tot dat je verder gaat met kleuren etc. Ga je ook nog een filmje maken dat de treinen door het witte landschap heen rijden?

Vooral zo doorgaan

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Hoi John,

Leuk om te zien dat piepschuim dat geeft al een beetje het idee hoe het gaat worden. Mooie bomen heb je al staan. John die mallen van Woodland heb ik ook en deze zijn erg mooi daar kun je mooie rotsen van maken. Succes met de verdere bouw.

groeten Martin.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Dag John.

Indrukwekkend blijven jouw bezigheden en de resultaten ervan. :thumbup:
Ik begrijp dat je nu nog niet weet hoe de scenery er verder uit zal
gaan zien, maar is het een slecht idee om in deze (bouw)fase wat
wegen op te nemen in het landschap, zoals het spoor ook in het
landschap is opgenomen? ;)

Groeten,

Erik.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
ziet er geweldig uit.
ben benieuwd hoe het eruit komt te zien met de afwerking.

gr john
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
In een woord GROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOTS John.

Tony
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Hoi John,

steeds weer goed bezig allemaal  :thumbup: :thumbup: maar toch even een hint.
Bij koperen leidingdraad (VDE) is absoluut geen S 39 voor nodig alleen een soldeerbout met hoge temperatuur om de draad goed te verhitten gaat solderen perfect en geen groene oxidatie achteraf.
Zorg bij het afstrippen van de leiding je zo min mogelijk met je handen aan het koper komt daar er altijd zuren aan je handen zitten en zo het solderen geen bevordering geeft.
Mijn ervaring met S 39 is als je een koperen pijp of leiding solderen gaat het na het solderen goed schoonmaakt met een droge doek daar het anders later groen uitslaat en is dan niet bepaald een goede geleider meer.
Heb bij mij een middengeleider gemaakt van installatiedraad 1,5 mm doorsnede zonder S 39 ging perfect met een hoge temperatuur.( soldeer 60/40 gebruikt)
Koper gaat wel oxideren maar het gaat erom dat deze niet groen uit gaat slaan achteraf met S 39 dus niet gebruiken zou zeggen.
Met vr groet,

Theo.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)

Citaat van: dolphin op woensdag 20 maart 2013, 19:40:50

Heb je al aandelen bij een firma die de bomen enz gaat leveren :D ;)


Arie,

Ik zoek nog een sponsor :D

Citaat van: oetbeem op woensdag 20 maart 2013, 19:52:59

Waterval lijkt me wel mooi :)


Hoi Danny,

mij ook. Moet nog kijken of ik dit ergens in kan passen. Ergens moet het water onder het bovenste spoor doorkomen dus dat betekent dan nog een brug of iets dergelijks :?

Citaat van: br_86_132 op woensdag 20 maart 2013, 19:54:59

Ga je ook nog een filmje maken dat de treinen door het witte landschap heen rijden?


Hoi Leon,

eerst dit hele gedeelte eens maken en dan zien we wel. Je zult nog even geduld moeten hebben.

Citaat van: jptrain op woensdag 20 maart 2013, 22:21:16

ben benieuwd hoe het eruit komt te zien met de afwerking.


Hoi John,

tot binnnekort :)

Citaat van: blauweengel op woensdag 20 maart 2013, 22:31:28

In een woord GROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOTS John.


Hoi Tony,

groots is het al, er nog één realistisch geheel van maken is andere koek.

Hoi Theo,

bedankt voor de tip. Het is nu inderdaad te laat maar ik heb het geheel met lauw water zuiver geborsteld en daarna zwart geverfd. We zullen zien wat er gaat gebeuren......

Groetjes en allemaal weer bedankt, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Heel , heel erg mooi wordt het John. Ik geniet van elke update!

Marc
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Hoi Marc,

bedankt voor het compliment :thumbup:

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 20 maart 2013, 21:57:38

Ik begrijp dat je nu nog niet weet hoe de scenery er verder uit zal
gaan zien, maar is het een slecht idee om in deze (bouw)fase wat
wegen op te nemen in het landschap, zoals het spoor ook in het
landschap is opgenomen? ;)


Hoi Erik,

ik was even vergeten op jouw reactie te reageren.

Voordat ik aan het werk ga met gips of papier-maché zal inderdaad duidelijk moeten zijn waar wegen, riviertjes, bebouwing en weet wat allemaal waar moet komen. Door nu eerst provisorisch Tempex aan te brengen hoop ik hier meer inzicht in te krijgen om zo tot de juiste beslissingen te komen.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
*slik*  wat een indrukwekkend bouwwerk is dit toch.   Je zal nog wel enkele uurtjes (lees : dagen) zoet zijn met je bergen, maar ik heb een beeld voor ogen van hoe het zou kunnen worden en dat gaat gewoon prachtig zijn.   Als je dan nog eens die bergen gaat afwerken met de precisie en detail van je tunnelportalen en bruggen, dan kan het niet meer stuk !!!

Wat een baan, man !!

Dani
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Hallo John,

Ik ben echt sprakeloos door zoveel moois!

Goeie inspiratie om in de toekomst wat heuvels te bouwen.
Ga door, ik blijf je volgen

Grt
Willem
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Hoi John,

In eerdere opmerkingen van je meen ik gelezen te hebben dat je geen bergen gaat maken maar dat het landschap een glooiend heuvellandschap gaat worden.
Nu ik deze "bergen" zie lijkt het wel of je je doelstelling hebt bijgesteld en toch "echte bergen" gaat maken.

Hoe het ook mogen zijn indrukwekkend is het zeker.

Succes.

Groeten Niels
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Heren,

bedankt weer voor de complimenten.

Niels,

het is nog steeds de bedoeling om er heuvels van te maken ipv bergen :P

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Hey John,

Ben vanuit mijn interesse voor modelbouwtreinen op deze topic uitgekomen en heb hem inmiddels al een paar keer doorgelezen, dit is dan ook mijn eerste post hier. Fantastische baan dat je reeds hebt. Wat me inderdaad wel opviel is dat je geen 'natuurlijke' oorsprong hebt om een rivier te laten verschijnen vanuit de hoogte zonder je baan aan te passen. Heb je er echter al eens over nagedacht om een rivier vanuit een grot te laten verschijnen? Een beetje zoals de Lesse doet bij de grotten van Han (bron: wikipedia)  maar dan wel iets grootser?
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Vergeet niet dat er nog heel wat PS-schuim 'weg gesneden' wordt. Kijk maar naar het service luik. Nu lijkt het misschien nog wel wat massaal maar ik denk als John klaar is met snijden (en puin ruimen  ;)) dat het al een heel ander beeld geeft.

John, een rivier is natuurlijk wel mooi maar je hebt natuurlijk nog ontzettend veel ruimte hiervoor op andere delen van je baan. Misschien mooi om dat op een andere locatie toe te passen en nu alleen de hoogte tussen twee heuvel te overbruggen.
Zoals je al aangaf in een eerder bericht, 'minder is meer'

verder natuurlijk petje af!
Altijd weer leuk om een update van jou te zien!
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Hoi Raider,

bedankt voor deze tip :thumbup:

Die grot is inderdaad een optie maar ik zou graag iets aansprekenders willen maken. Een waterval zoals deze?



Misschien is dit weer iets teveel van het goede :? Of iets te maken in de vorm van een dam/brugje/kleine waterval maar weet nog niet goed hoe en wat. Het moet in ieder geval weer iets worden wat je niet overal ziet en past in mijn droombeeld ;)

Citaat van: wimdekker op vrijdag 22 maart 2013, 13:43:55

Vergeet niet dat er nog heel wat PS-schuim 'weg gesneden' wordt. Kijk maar naar het service luik. Nu lijkt het misschien nog wel wat massaal maar ik denk als John klaar is met snijden (en puin ruimen  ;)) dat het al een heel ander beeld geeft.


Hoi Wim,

dat heb je inderdaad goed gezien. Als alles op maat gesneden is zal het minder kolossaal uit zien.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Hoi John,

Zou mooi staan inderdaad zo'n waterval op je baan.
Wel een hele klus om hem zo mooi te krijgen, maar gaat jou vast lukken.


Gr henk
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Hoi John,

Te veel van het goede 8o
Het ziet er super uit en het lijkt zo simpel >:-D
Je zou het natuurlijk op een kleinere schaal kunnen proberen en als het bevalt zou je aan de andere kant van je kamer er al rekening mee kunnen houden.

Groeten Niels
Re: Tilly?s modelbaanproject: Het landschap krijgt langzaam vorm (20-03-2013)
Dag John,

Het is nu inderdaad te laat maar ik heb het geheel met lauw water zuiver geborsteld en daarna zwart geverfd. We zullen zien wat er gaat gebeuren......

niks te laat hoor je hebt het in ieder geval schoongemaakt en al heel veel waard en is bijna wel zeker dat het wegblijft het enige van als het toch mocht opkomen dan zijn er toch resten hiervan achtergebleven en daarom alleen goed afdoen met een droge doek verder niets ook niet met een borstel schuur je het er juist mee in maar met lauw water en borstel is weer en ander verhaal hoor er zijn wel verschillen.
Daar je nogal precies bent ga ervan uit dat het echt goed is gedaan :P.
Help altijd graag wie dan ook en geef alleen maar goede tips waar ook achter sta anders zet het er niet neer, n.l niemand heeft er iets aan als je iets omschrijft en het deugd niet achteraf daarom doe het alleen als je zeker bent van je zaken en ervaring.
John het is goed dat zo ieder elkaar helpt en dat is wat zo waarderen kan en wil hier niemand mee passeren met mijn omschreven verhaal hierboven één ieder doet zijn best en hoop dat iedereen dit kan begrijpen dit absoluut geen ruzie hierover wil hebben daar zelf ook heel veel goede tips terug krijg van andere forumleden/gasten en daarom hoe dan ook ben echt blij met deze forum het is echt :thumbup: :thumbup: en geniet van iedere topic waar je ideeën uit kan halen.
Met vr groet,

Theo. :)

Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (26-03-2013)
Hallo allemaal,

de afgelopen dagen gepiekerd en geknutseld. Ooit heb ik eens ergens een brugje-dam-waterval gezien en dit bleef maar door mijn hoofd spoken. Uiteindelijk maar aan de slag gegaan en na een hoop gemeet, gezaag. geslijp en gepas dit bouwwerk gemaakt:



Vanuit een andere hoek:



Kijk nog even niet naar de naden en zo, het gaat nu even om het concept.

De bedoeling is dat het water onder een rots vandaan komt (bijdrage Raider :thumbup:) , vervolgens onder het bovenste spoor door het tunneltje stroomt en daarna via het "trapje" langs de muur omlaag valt.

Ingebouwd in de baan zal het er dan ongeveer zo uit gaan zien:





Vinden jullie het iets?

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (26-03-2013)
Laat ik het zo zeggen John, het is bizar wat je allemaal weet te realiseren als je het in je hoofd hebt zitten. En ja, het lijkt mij leuk om op die manier stromend water te zien. Of je het echte effect van een waterval voor elkaar weet te boksen....ik weet het niet. Zou het niet meer op wat straaltjes water gaan lijken? Heb dat nog nooit in model gezien, dus wie weet is het wel goed voor elkaar te krijgen.

Ooit ben ik bij je geweest, je kamer was toen eigenlijk net klaar, en je was bezig met de "ronde" hoeken.
Wat een enorm verschil en wat een tempo heb je erin.
Bij mij is er eindelijk weer een beginnetje gemaakt met het vervolg. Het heeft bijna 3 jaar stil gelegen, op wat verlichting etcetc inbouwen na.
Als ik ooit in de buurt ben......

Groetjes

Mark
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (26-03-2013)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (26-03-2013)
Ik vind het bouwwerk wel mooi maar het lijkt me toch een beetje te veel muurtjes gaan worden.
Kan je niet iets maken zoals een echte waterval dat is en dan ook wat groter want dat mag daar wel denk ik.
Het geeft dan een wat natuurlijker uitstraling.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (26-03-2013)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (26-03-2013)
Ik ben het met Tom eens wat de muurtjes aangaat, in het filmpje ( een aantal post terug ) is een mooi voorbeeld te zien.
Dat is misschien niet zo makkelijk te maken maar staat wel erg mooi.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (26-03-2013)
Hoi John,

Op zich vind ik het wel mooi maar ik zou het water in een wat grotere partij onder je mooie stalen brug laten lopen en daar een mooie rots partij maken zoals op het filmpje , hier ben ik helemaal weg van.
Maar ik heb natuurlijk een andere smaak als jouw. Misschien moet je de muurtjes vervangen door wat rotsen van de mallen van Woodland die heb jij toch? Anders heb ik ze allemaal en kom ik een keertje gieten bij je, en een worsten broodje eten :D

groeten Martin.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (26-03-2013)
ik zou hetzelfde doen als Martin.Ik zou zelf de doorgang onder dat brugje dichtmaken met betonmuur en er een pijpleiding laten uitkomen.Kan je aan de onderkant daarvan een klein huis zetten waarin ze verdwijnt en ook een transformator erbij.Heb je de indruk dat er een kleine krachtcentrale bijstaat.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (26-03-2013)
Hallo John.

Ik ben het met anderen eens dat een meer natuurlijker waterval wat extra's geeft aan de baan. Ik zou proberen om een bredere uitstroom te maken, je hebt tenslotten een paar flinke bruggen liggen, met misschien daar over heen een aantal van die kleine boog bruggetjes. Iets minder muurtje kan geen kwaad maar dat is mijn idee. Succes er mee.

vr gr Michael
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (26-03-2013)
Mij lijkt dit nu juist heel bijzonder worden dus ik ben het niet zo eens met de vorige reacties. Brugje-dam-waterval vind ik uitstekend passen in een gecultiveerd gebied waar allerlei kunstwerken nodig zijn voor de spoorrails en het water ook bedwongen moet worden. Ik zou nog even doorzetten met dit concept. Als het uiteindelijk niets is zie je dan wel weer.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (26-03-2013)
John.

Er zitten al aardig wat muren in dit stuk en ook nog in allerlei kleuren.Of het op het eind niet teveel wordt is de vraag.Wij zouden een combinatie voorstellen van rotsen en een klein stukje muur of geheel rotsen  ;)

Harald & Alex
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (26-03-2013)
@John,

gewoon doen wat in je kop zit, je kan het altijd weer ongedaan maken :thumbup:

Mvg Gert
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (26-03-2013)
Goedemorgen,

een frisse dag, een frisse kijk :)

Bedankt allemaal voor jullie reacties en opvallend is dat deze bijna altijd mijn eigen twijfels bevestigen B)

Een waterval bouwen lijkt mij fantastisch maar ik moet ergens onder het bovenste spoor door. Erover zoals op het volgende filmpje is niet echt realistisch:



De opmerking "teveel muurtjes" is misschien ook terecht maar dit kan verminderd worden door dit bouwwerk meer in het landschap te "verzinken".
Nee, op zich ben ik niet ontevreden hiermee maar met name de plaats stoort mij. Het zou meer naar het midden moeten zoals aangegeven op onderstaande foto:



Op deze manier past het allemaal wat beter in het landschap maar zoals eerder al vermeld zit ik hier met het probleem van de twee verdekte opstelsporen. Ik ga vandaag toch eens kijken of hier mogelijkheden zijn, nu kan het nog.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (26-03-2013)
Ha die John,

Een aantal jaar geleden was ik hier op vakantie. Waarom maak je niet zoiets?



En dit is bovenaan:



Bovenaan de waterval is een brug waar auto's etc overheen rijden. Kun je niet zoiets maken voor treinen? Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt tussen de verborgen sporen en de laag erboven. Zoals je ziet is het maar een klein bruggetje met een enorme waterval.

Als je meer wilt weten over de waterval. Even googelen op: ascata del Toce

Succes

Met vriendelijke groet,

Leon

Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (26-03-2013)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (26-03-2013)
Dag John.

Ik begrijp jouw dilemma; maar te veel muur vind ik wel meevallen,
zeker wanneer de rest van het landschap natuur wordt! :eek:
Andere invalshoek: laat twee (of meerdere) kleine stroompjes
samenkomen in een meertje of spaarbekken en van daar uit
één grotere rivier onder de brug door. Zou dat beter staan?

Citaat van: Tilly op woensdag 27 maart 2013, 09:13:20
Erover zoals op het volgende filmpje is niet echt realistisch:
Maar dat is die draaiende steen op het eind ook niet, ach ja Amerikanen hé . . .

Groeten,

Erik.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (27-03-2013)
Leon, Erik,

alvast bedankt voor jullie reactie en foto's natuurlijk :thumbup:

Zo'n brugje als op de foto is inderdaad een optie maar eerst eens kijken of ik met "mijn bouwwerk" uit de voeten kan ;)

Vanmorgen eerst begonnen met "ruimte" maken boven de verdekte opstelsporen:



Daarna de brug-dam-waterval aangepast en het geheel provisorisch op z'n plaats gezet:



Het kan allemaal net B)

Deze positie is in ieder geval 10x beter dan de vorige wat te zien is op de volgende foto genomen vanop afstand:



Ik ben er nog niet zeker van of het dit wordt maar ben in ieder geval blij deze stap genomen te hebben. Het is nu zelfs mogelijk om ook achter het spoor nog een watervalletje te maken B)

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (27-03-2013)
Ik zeg goed bezig!
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (27-03-2013)
Hallo John,

Ik vind het idee, van de bouw van een dam-bruggetje-waterval een geweldig idee.
En wat nou te veel muurtjes, dat vind ik helemaal niet.
Ik vind dat het de werkelijkheid zeker geen geweld aan doet.
Ben al benieuwd hoe het zal zijn als het allemaal verwerkt en af is, het zal in zijn geheel geweldig staan.

vr.gr. Günther.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw dam-brugje-waterval (27-03-2013)
Hoi John,

Daar had ik hem ook geplaatst, en dan een mooie waterval met rotspartij, komt helemaal goed denk ik.
Mijn vrouw heeft meegekeken naar dat filmpje van de waterval en ik moet nu het materiaal aan gaan schaffen om te gaan maken, ik kies voor Woodland kan niet wachten om het te gaan proberen.

groeten Martin.