Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Ey John,

Mooie tunnelportalen. Kan ik gelijk even de verschillen vergelijken... ;) :D
Wat voor breedte hebben de beide portalen (totale breedte en breedte tussen opening)? Kan ik dit gelijk even meenemen in mijn puzzel van het baanplan. :thumbup:

Ik moet zeggen dat ik de kleuren van de portalen erg goed geslaagd vind. Er is ook al het één en ander over gezegd, maar wanneer je het geheel bekijkt dan maak je inmiddels gebruik van een aantal verschillende stijlen/kleurstellingen (die ik overigens afzonderdlijk wel geslaagd vind) . Ga je dit nog enigzins naar elkaar "toe trekken" of denk je dat wanneer de scenery is aangebracht de verschillen mee zullen vallen?

Gr. Joachim
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Hey John,

ziet er goed uit. Ik vind de kleuren juist heel erg geslaagd en ben dan ook wel benieuwd welke kleuren je hiervoor gebruikt hebt. Ik mag binnenkort ook een begin maken met wat tunnel portalen en zal deze zeker als voorbeeld gebruiken qua kleurstelling.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Hoi Joachim,

het tunnelportaal is onderaan 12cm breed bij een hart op hart spoorafstand van 57mm.

Alfred,

tot nu toe is alles op kleur gebracht met een setje acryl verf van Anitadecor. In dit setje zit zwart, wit, antiekgroen, baksteenrood, Lava grijs/bruin en de kleur dust. Mijn kleuren heb ik bereikt door zowat alles door elkaaar te hutselen en flink te verdunnen met water. Kijk hiervoor ook maar eens naar #5028.
Ik ben nog niet helemaal tevreden omdat de stenen brug nu te rood is tov de rest. Hoogstwaarschijnlijk ga ik deze nog iets grijzer maken.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Dit is echt ongelooflijk mooi,kleur is inderdaad fantastisch.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Hallo John,

Mooie kleur van die portalen,
er gaat wel een hoop tempex op in je baan  8o :?  :)

Gr Einte
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Hoi John,

Ik denk dat we allemaal kunnen dromen van zo'n mooie baan als de jouwe. Ik ben zo nieuwsgierig hoe het allemaal eruit ziet als het "af" is.
De verschillen in kleur storen mij niet, ik vind wel die betonstukken van de brug erachter iets minder, het is niet verkeerd, maar ik vind het minder passen,maar dat is persoonlijk. Maar zoals jij bouwt de dingen overdenkt zal ik achteraf wel moeten zeggen dat ik het toch mis had.

Succes met de verdere bouw.

Gr henk
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Hallo John,

Volgens mij een perfecte kleurcombinatie tussen de lange brug, tunnelportalen en kleine steunmuur. Zou de bruggehoofden van de stalen brug voor de eenheid in dezelfde stijl/kleur doen. Na het aankleden van het landschap met heuvels, gras en bomen geeft dit volgens mij perfecte samenhangende indruk.

Is het dubbelsporig tunnelportaal weer helemaal zelfbouw of heb je hier een mal van?

Groeten,

Marcel.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Vind dit er toch wel erg goed uitzien hoor!

Roy
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Wat een mooie tunnel portalen John, je zou ze bijna verlichten aan de binnenzijde  :D, vr gr Arie
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Citaat van: Einte op vrijdag 01 maart 2013, 17:45:08

er gaat wel een hoop tempex op in je baan  8o :?  :)


Hoi Einte,

deze tempex heb ik gratis dus maakt niet uit. In combinatie met snijders werkt het wel makkelijk en snel :)

Citaat van: narwal op vrijdag 01 maart 2013, 17:53:33

Is het dubbelsporig tunnelportaal weer helemaal zelfbouw of heb je hier een mal van?


Hoi Marcel,

het is eigenbouw.

Groetjes en allemaal weer bedankt voor de reacties, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Hallo John,

In de nieuwe railhobby staat nu ook een mooi voorbeeld van twee bruggen boven elkaar.

vr.gr. Günther.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Heb je een scanner? :D
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Nee, wie kan John wel helpen.

vr.gr. Günther
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Hoi John ziet er perfect uit. Ik gebruik ook tempex, het is lekker licht en prima te bewerken met een snijdraad en later kan je het prima afwerken met gips.

vr gr Michael
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Hoi John,

Ja, superlatieven schieten te kort, zeggen ze dan...
Prachtige kunstwerken.
Dit is technisch gezien al een superbaan.
Ben zeer benieuwd hoe je het landschap verder weet vorm te geven.
Het is een waar genoegen dit topic te volgen.

Gr. Leo.   http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24964.msg711573#msg711573
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Citaat van: Tilly op vrijdag 01 maart 2013, 16:51:29
het tunnelportaal is onderaan 12cm breed bij een hart op hart spoorafstand van 57mm.
Thanxs!  :thumbup:
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Citaat van: Günther op vrijdag 01 maart 2013, 19:26:35
Nee, wie kan John wel helpen.

vr.gr. Günther

Foto van de desbetreffende pagina maken? ;)
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Als John mij even zijn mailadres doorgeeft, krijgt ie ze van mij. Ga hier zoiets niet online plaatsen.

Roy
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
@John: PB. :D

Gr, Ben.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Die pagina,s zijn allang geregeld.  O:-D
Toch handig zo een online uitgave.

Robin
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Hier ook, ?8 per jaar als je met vriendjes deelt. :P

Gr, Ben.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
fijn dat dat even gemeld werd hier. Heb ik ze voor niks ingescand.

Roy
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw portalen (01-03-2013)
Sorry Roy,

Ik had even geinformeerd of iemand al een aanbod had gedaan. Dat was nog niet zo.
Dus toen ik op die pagina's was even een afdruk gemaakt.

Robin
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw uitneembare steunmuur (09-03-2013)
Hallo allemaal,

de afgelopen 2 weken twee lastige klusjes uitgevoerd. Eerst het ?gat? van het uitneembaar luik iets aangepast. Hier eerst een foto zoals het was:



Door de rood omcirkelde achterwand werden de achterliggende sporen slechter bereikbaar maar dit was simpel oplosbaar door er eenvoudig een gat in te maken:



Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb :?

Met het luik erin zie je er niets meer van:



Een tweede klus was het maken van een steunmuur tussen het brugje en het tunnelportaal. Hier een vooraanzicht:



Om de achterliggende opstelsporen goed bereikbaar te houden moest ook dit gedeelte uitneembaar worden. Allemaal nog niet zo eenvoudig want er was geen ondersteuning, het spoor liep in een bocht en is daarnaast ook nog eens hellend. Een hele uitdaging dus!

Eerst moest het bestaande traject verbreed worden zodat er een goede basis ontstond om verder te gaan. Dit heb ik opgelost door eerst enkele afval stukjes multiplex onder het bestaande traject plakken. Hier een foto ?van boven? zodat jullie goed kunnen zien wat ik bedoel:



Vervolgens het traject verbreed:



Daarna het muurtje gebouwd wat precies de C-rail R5 bocht moest volgen:



Hier vervolgens een stevig uitneembaar deel van gemaakt:



Het zooitje een basiskleur gegeven en op z?n plaats gezet:



Tot slot nog een foto vanop afstand:



Dat was het dan weer voor nu. Achter de "Hochbogenbrücke" moet ook nog een uitneembaar luik gebouwd worden, dit wordt pas echt een lastige 8o

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw uitneembare steunmuur (09-03-2013)
John.

wat lijkt modelbouw toch simpel als u het uitlegt.....
maar wat is dit weer mooi geworden.
zo gedetailleerd terwijl dit dan nog maar een klein stukje is.

erg mooi.

groet Winno
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw uitneembare steunmuur (09-03-2013)
John,

Keurig gedaan weer.
En ook zoals gewoonlijk een paar vragen:
Hoe heb je de gips muurdelen zo licht gebogen gekregen? en hoe in de juiste radius?
Verder valt me op dat je an de muur vast een stuk horizontaal hout hebt gemaakt dat het gat tussen de muur en de achterliggende "spooroverkapping" netjes afsluit. Ik neem aan dat hier in een later stadium scenery wordt gebouwd dat aansluit op de heuvel contouren in de achtergrond. Als dat zo is, hoe is de muur dan nog uitneembaar? Of wordt de hele heuvel uitneembaar?
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw uitneembare steunmuur (09-03-2013)
Hoi Winno,

dit is voor mij ook allemaal nieuw maar door het stapje voor stapje aan te pakken maak ik het mij makkelijker en uitvoerbaar.

Hoi Arjan,

Citaat van: ArjanM op zaterdag 09 maart 2013, 10:53:51

Hoe heb je de gips muurdelen zo licht gebogen gekregen? en hoe in de juiste radius?


De boog wordt verkregen door gebruik te maken van mallen zoals te zien in post #4815

Citaat van: ArjanM op zaterdag 09 maart 2013, 10:53:51

Verder valt me op dat je an de muur vast een stuk horizontaal hout hebt gemaakt dat het gat tussen de muur en de achterliggende "spooroverkapping" netjes afsluit. Ik neem aan dat hier in een later stadium scenery wordt gebouwd dat aansluit op de heuvel contouren in de achtergrond. Als dat zo is, hoe is de muur dan nog uitneembaar? Of wordt de hele heuvel uitneembaar?


Goeie vraag. Een gedeelte van de heuvel zal samen met dit deel uitneembaar worden. Ik zal hier tzt een kort verslagje van maken.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger (10-03-2013)
Hallo allemaal,

vandaag een "pantovanger" gemaakt. Nu zijn er volop voorbeelden te vinden maar ik wil jullie toch laten zien hoe ik het gemaakt heb.

Aan de onderste draad van de bovenleiding heb ik eerst een stuk 1mm dikke koperdraad gesoldeerd. Dit lukte mij met zuurvrij vet niet maar door de draad eerst te schuren en vervolgens in te vetten met S39 ging het uiteindelijk wel. Alvorens de draad te monteren heb ik deze wel goed onder de warmwaterkraan zuiver gemaakt.
Ik had nog een stuk koperen massarail op voorraad en dit gebruikt als ophanging en dat ziet er dan zo uit:



De bovenste draad van de bovenleiding zit mbv het boutje geklemd en geeft het voordeel dat de draad nog in de lengte verstelbaar is en daarmee de masten precies goed verticaal afgesteld kunnen worden. Tot slot nog een foto "van voren":



De rail en boutjes vandaag nog zwart maken en dan op naar de volgende klus :)

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger (10-03-2013)
John,

heb je het al uitgeprobeerd? De enkele draad is waarschijnlijk niet stevig genoeg om de 'klap' op te vangen. Je kan het afsteunen door aan het uiteinde een draadstuk erbij te solderen, wat je dan ook weer op de koperen strip vastzet

Walter
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger (10-03-2013)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger (10-03-2013)
Even testen kan geen kwaad, maar ik vind het er mooi en netjes uitzien John.

Het totaal plaatje is om te smullen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger (10-03-2013)
Mooi.Ik zou ook de vanger verstevigen.John vergeet je niet die dingen zwart te maken ? Anders vallen ze vreselijk op bij foto's.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger (10-03-2013)
Ik stel voor om dan de E 91.9 te gebruiken en dan gelijk een filmpje te maken John  :P

Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger (10-03-2013)
Hoi Walter,

je zult wel gelijk hebben maar ik ga de pantograven met een visdraadje fixeren zodat ze de bovenleiding net niet raken. Dit is meer een extra veiligheid die ik op jullie advies gemaakt heb. in deze post is al te zien dat deze bovenleiding volledig weggedrukt wordt door de veerkracht van de pantograaf :?

Hoi Peter,

inderdaad, testen kan nooit geen kwaad :thumbup:

Johnny,

wordt zwart gemaakt :thumbup:

Hoi Wim,

het is dan geen filmpje maar zie de link ;)

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger (10-03-2013)
Hallo John

Wat er zoal naast die pantovangers te zien is, is al de moeite van het kijken meer dan waard.

Groetjes,

Minto Tighfield :)
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger (10-03-2013)
Hoi Jhon,

Ik las dat je de pantograafvanger met s39 hebt gesoldeerd, helaas is dat bijna het slechste wat je had kunnen doen (sorry, kon niets subtielers bedenken) S39 is een heel agresief zuurhoudende soldeer pasta en zal op den duur het metaal van je bovenleidingdraad weg gaan vreten. Je kan beter een andere soldeerpasta gebruiken, maar gebruik A.U.B. NOOIT S39

Voor de rest ben ke erg goed bezig met alle tunnels en steunmuren, de kleuren die tot dusver hebt gebruikt vind ik erg geslaagd, ik ben erg benieuwd naar de vorderingen.

Groeten Jan Willem

Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger (10-03-2013)
Hoi Jan Willem,

ik had het al gevonden in dit topic maar het lukte mij zonder die S39 niet :(

Alles is goed afgespoeld en geborsteld, hopelijk voorkomt dit oxidatie in de toekomst.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger (10-03-2013)
John,

Dat is mooi gedaan maar s39 had je echt niet moeten gebruiken. dat is vreselijk spul voor metaal.

Waarom geen tin met een harskern gebruikt kun je zo krijgen bij HB elektronics in Weert die zitten weer terug op hun oude stekkie op de singel langs de dierenarts (Haspels was dit vroeger).

Het metaal ontvetten met wat tinner na het licht schuren en dan solderen met bovenstaande werkt perfect.

Groetjes Harry

Ps breng dinsdag wel een stuk tin voor je mee... Heb hier een rolletje liggen.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger (10-03-2013)
Goede middag John,

Het ziet er allemaal weer erg mooi uit wat je aan het bouwen bent, dat jij de muur delen gebogen krijgt vind ik erg knap dat is mij nog niet zo mooi gelukt.
John wat betreft dat doorbuigen van je bovenleiding komt dat niet omdat je ze niet gespannen hebt?  Ik gebruik voor mij baan Sommerfeldt en deze moet je spannen.

groeten Martin.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger (10-03-2013)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger (10-03-2013)
Mag ik de heren er even aan herinneren, dat waterleiding ook gewoon met s39 gesoldeerd wordt? En die laten toch ook niet los na een jaar, of wel soms? Er er zijn er maar weinigen, die het schoon maken na het solderen.

John, geen probleem, s39 werkt perfect.

Roy
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger (10-03-2013)
Roy,

Koper is wel een ander soort metaal dan de bovenleiding.

Koper gaat niet roesten (ja wel oxideren) maar een ferro metaal gaat roesten en dat ziet er na een tijdje echt niet meer uit ondanks dat het schoongemaakt is.

Harry
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger (10-03-2013)
Citaat van: Tilly op zondag 10 maart 2013, 16:39:32

vandaag een "pantovanger" gemaakt.


Creatief met koper. :thumbup: Nu maar hopen dat de koperboefjes wegblijven. :)

Gr, Ben.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger (10-03-2013)
Citaat van: Roy op zondag 10 maart 2013, 19:44:01
Mag ik de heren er even aan herinneren, dat waterleiding ook gewoon met s39 gesoldeerd wordt? En die laten toch ook niet los na een jaar, of wel soms? Er er zijn er maar weinigen, die het schoon maken na het solderen.

John, geen probleem, s39 werkt perfect.

Roy

Met koper is het ook niet erg (daar gebruik ik het zelf ook altijd voor als is koperleidingen moet solderen). Echter op ferro-metalen is het wel een heel ander verhaal. Ik had aan mijn M-rails draden gesoldeerd m.b.v. S39 Toen ik een jaar later de rails weg haalde schrok ik me rot, het was 1 dikke roestbende geworden.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger deel 2 (11-03-2013)
Hallo allemaal,

vandaag op jullie advies nog een extra versteviging gemaakt op de pantovanger:



Bedankt voor de tip want het geheel is nu een stuk stabieler en wordt door de pantograaf niet meer weggedrukt.

Tot slot het geheel nog zwart gemaakt (glimpt nog een beetje omdat het vers van de pers is :-))



Op naar de volgende klus.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger deel 2 (11-03-2013)
Hallo John,

Mooie oplossing met die beugel er aan gesoldeerd.
Met de zwarte verf zie je het straks niet meer als het dicht is :thumbup:

vr.gr. Günther.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger deel 2 (11-03-2013)
Heel mooi, ga zo door zou ik zeggen!

Heb je misschien ook nog een foto vanaf de rails de tunnel in?

Grtzz Jesper!
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger deel 2 (11-03-2013)
Hoi Jesper,

u vraagt, wij draaien :-)



Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger deel 2 (11-03-2013)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger deel 2 (11-03-2013)
Dat ziet er stevig uit John, nu de echte test met een rijdende loc waarvan wij allen graag een filmpje zien  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger deel 2 (11-03-2013)
Hallo John,

Mooie updates zijn steeds de orde van de dag in jou topic heel mooi wat je allemaal uitprobeerd, het resultaat mag er steeds weer zijn. :thumbup:
Zelf zal ik de beugel met een mate kleur zwart onderhanden nemen, oke ook schrijf je dat de verf nog vers is en nog glimpt?

Je schildertechnieken zijn top, je hebt het al snel onder de knie, wens je heel veel succes verder met je vele projecten.

Groet Wim.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger deel 2 (11-03-2013)
ff lekker aan het lezen hier en zit ff dit stuk te lezen over verbuggen en zo houden van de rails met kit enzo, zie zo gauw even niet of het al gezegd is of geprobeerd, maar ik zat te denken aan de rails inzagen zoals je al deed. en dan in de mal op de juiste maat fixeren. en dan volgieten met hars dat ook gebruikt word om kabelmoffen vol te gieten. gaat er makkelijk in en word lekker hard.

groet DDtrein
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw pantovanger deel 2 (11-03-2013)
Ziet er prachtig uit op die manier!
Gaat er als er een dakje op zit uiteindelijk heel erg mooi uit zien :)


Grtzz Jesper