Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Tilly?s modelbaanproject: bomen maken (update 30-12-2012)
Welcome back in town :) De bomen zijn erg mooi gelukt :thumbup:

Vriendelijke groet,

Henk163
Re: Tilly?s modelbaanproject: bomen maken (update 30-12-2012)
Lid sinds: 2011

ben blij dat ik M rij

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: bomen maken (update 30-12-2012)
Hallo John

Blij dat je weer terug ben
Veel plezier met de hobby volgend jaar
Een geweldige boom
Alleen 2 uur werk voor een boom gaat voor mij te ver   >:-D

groet  john
Re: Tilly?s modelbaanproject: bomen maken (update 30-12-2012)
John is back in town, en we zullen het geweten hebben... met de boom in huis vallen :-)
Ik kijk al uit naar nieuwe updates in 2013, want dit is één van mijn favoriete topics
Re: Tilly?s modelbaanproject: bomen maken (update 30-12-2012)
Welkom terug op het forum John en veel bouwplezier toegewenst voor 2013.


Gr,
Wim

Re: Tilly?s modelbaanproject: bomen maken (update 30-12-2012)
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: bomen maken (update 30-12-2012)
Leuk dat je de smaak weer telkens hebt gekregen! En die boom is prachtig geworden. Helemaal omdat je er ook zo mooi doorheen kan kijken. Is wel twee uur werk waard... :D
Re: Tilly?s modelbaanproject: nieuwe aanwinst (04-01-2012)
Goedemorgen,

allereerst wil ik jullie allemaal het beste toewensen voor 2013 en laten we gaan voor een succesvol (modelspoor) jaar.

Eindelijk heb ik mij weer eens kunnen verwennen met een nieuwe aanwinst. Ik was al langer op zoek naar een Oosterijks setje met artnr 94034 maar hier is ie dan:



Groetjes en weer bedankt voor alle reacties, John

Re: Tilly?s modelbaanproject: nieuwe aanwinst (04-01-2012)
Mooi setje Tilly

Ook aan jou de beste wensen ;)

Mvg Danny
Re: Tilly?s modelbaanproject: nieuwe aanwinst (04-01-2012)
hoi John,

Mooie set, en OBB spreekt me altijd aan. :D

Ook jij en je gezin de beste wensen voor 2013 en dat er maar weer veel updates mogen komen zodat als ik weer eens de griep heb deel 2 kan maken van je baan, lol.


Groet,
Erik
Re: Tilly?s modelbaanproject: nieuwe aanwinst (04-01-2012)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: nieuwe aanwinst (04-01-2012)
Hoi John,

Leuke set lijkt een beetje op de populaire museum sets. Altijd leuk om er de auto's bij te hebben.

Groet, Ronald
Re: Tilly?s modelbaanproject: nieuwe aanwinst (04-01-2012)
Hoi John.
Prachtig om gelijk weer in het nieuwe jaar een nieuwe aanwinst te laten zien.
Blijkbaar is dit setje alleen maar in (kleine oplage?) Oostenrijk uitgebracht want je komt deze niet veel tegen, zelfs de Koll noemt deze niet.

Ook voor jou en je gezin een goed en gezond 2013, dat het maar een mooi modelspoorjaar mag worden! ;)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Tilly?s modelbaanproject: nieuwe aanwinst (04-01-2012)
Hoi Tilly

Prachtige mooie set,
En jij ook de beste wensen.

Tony
Re: Tilly?s modelbaanproject: nieuwe aanwinst (04-01-2012)
Hi Tilly,

Heel mooi setje. Veel plezier er mee.

Marc
Re: Tilly?s modelbaanproject: nieuwe aanwinst (04-01-2012)
Hoi John,

Leuk om weer je te volgen  :-)
Ik vind dat setje van Heki erg geslaagd! Prachtig effect, ik heb nu een aantal potjes via de Sceneryshop binnen en met deze strooisel is het net alsof er echte blaadjes aan de bomen zitten. Ik wil ook nog well een een proefje doen met van die grote dennebomen of sparren.

Mooie aanwinst heb je weer gescoord. Past helemaal bij je baan.

Zie graag weer je volgende vorderingen  :P

Groeten Ronald  :)
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Hallo allemaal,

eindelijk weer eens wat tijd vrijgemaakt voor de modelbaan en maar gelijk begonnen met het verder bouwen van een ?luik? boven de klimspiraal. Niet echt interessant maar wel een onderdeel waar ik tegenop keek. Vele zullen mij hierin voorgegaan zijn maar het leek mij toch leuk om hier een klein verslagje van te maken. Hier eerst een foto van de klimaspiraal met bovenaan een basisconstructie voor het luik:



En dan nogmaals een schematische tekening:



De eerste stap is het aanbrengen  van zijwanden die mee moeten lopen met de contouren van het landschap:



Aan de binnenkant is een stuk panlat te zien waarop straks het luik kamt te rusten.

Vervolgens het luik in elkaar getimmerd met 9mm multiplex. De zijwanden hiervan moeten natuurlijk aansluiten op de ?vaste? zijwanden die te zien zijn op de vorige foto. Een lastige klus maar het is toch gelukt:



De moeren die jullie zien zitten zijn van zelfgemaakt handvatten die het makkelijker maken om het luik uit te nemen. Zo ziet dit er dan uit:



Simpel, goedkoop en effectief!

Natuurlijk moet het ook nog passen en dat deed het ook:



En dan nog een foto ?van onderen?:



Dit was een lastige maar zeer nuttige klus. De volgende stap zal zijn het aanbrengen van de tempex.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Hoi John, Ik vind het weer een oplossing om te onthouden ;) vr gr Arie
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
John,

Keurig! Je kunt altijd nog meubelmaker worden als het treinen niks wordt  :P

Vraagje: Het luik duw je er naar boven toe uit. Ik neem aan dat het landschap rond het luik, ondanks de lichte constructie ervan, niet kan hebben dat het luik daarop neergelegd wordt. En jij ligt/zit/staat ergens midden in de baan met dat luik boven je hoofd. Hoeveel handen plan je te gaan gebruiken bij werkzaamheden waarbij het luik geopend wordt?   O:-D
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Hallo John,

Leuk je bent weer bezig, mooi gemaakt.
Hoe ga je de scheiding maken tussen het vaste en het deksel?
Gips zal niet naadloos kunnen gegipst worden  :? ,
volgens mij zie je altijd de naad tussen de 2 delen.

Citaat van: ArjanM op donderdag 10 januari 2013, 20:47:21

Vraagje: Het luik duw je er naar boven toe uit. Ik neem aan dat het landschap rond het luik, ondanks de lichte constructie ervan, niet kan hebben dat het luik daarop neergelegd wordt. En jij ligt/zit/staat ergens midden in de baan met dat luik boven je hoofd. Hoeveel handen plan je te gaan gebruiken bij werkzaamheden waarbij het luik geopend wordt?   O:-D


Dit is wel een heel lastige situatie om op te lossen,
maar John kennende zal er wel een eenvoudige oplossing voor komen waar wij niet aan hebben gedacht  :P

Gr Einte
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
wat denk je van een 2e persoon, die dit deel even van je overneemt?

Roy
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Hoi John.

We hebben laatst een keer voor wat kleine stukjes op te vullen oase gebruikt.Dit veert cq drukt makkelijk in en dat doet tempex ook alleen wel in mindere mate.Als het gips er op zit kan het dan wel een "stootje" hebben zonder dat het scheurt omdat de ondergrond "verend" is?Zou zonde zijn als je alles er op hebt zitten inclusief de scenery en het scheurt dan een keer.Repareren is dan wel heel lastig.

Je kan in je luik nog een paar schotten bij zetten en dan niet je er vliegengaas op en daar een mooie laag gips er op.Wij hebben ook een uitneembaar stuk zo gemaakt en daar zit nog geen scheurtje in  ;)

Maar dat met tempex kan je natuurlijk zo even buiten de baan proberen.Doorstaat het de test dan zal het op de baan geen probleem zijn.

Harald & Alex

Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Hans,er bestaan van die laderails.Die zou je kunnen gebruiken om het uitneembaar deel te geleiden en op zijn hoogste punt te blokkeren.Een systeem dat ik vermoedelijk ook ga toepassen.Dan is het makkelijk alleen te werken.Verder is het "gat" mooi afgewerkt.Geeft mij inspiratie.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Een paar grendels bestaande uit een paar stukjes rondhout en je kan het luik naar onderen eruit trekken
en op de vloer  naast je leggen.

Cor
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Dag John.

Netjes weer gemaakt kerel! :thumbup: Tja, je hebt soms van die klusjes
waar je flink tegenop ziet, maar die toch moeten gebeuren, hé?

T.a.v. het luik, of beter gezegd uitneembaar deel: ik heb wel eens gezien
dat zo'n deel wat er rechtstandig uit kan/moet, aan een verticale stang in
geleiders zat, die dan op twee punten (op - neer) vergrendeld konden worden, opdat
vervolgens de gehele module 90 of 180 graden gedraaid kon worden aan
de stang om zo boven de modelbaan te hangen en vrij doorgang te geven.
Ik hoop dat mijn beschrijving duidelijk genoeg is.

Groeten,

Erik.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Hi John,

Mooi degelijk luik. Echt vakwerk. Mooie baan ook!

Groeten,
Marc
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Hoi John,

Het is weer klasse hoor  :thumbup:
Heel slim dat luik, altijd handig...vandaar dat ik bij mijn baan ook de nodige openingen heb.

Maar je bent voorlopig nog wel zoet zie ik wel  :D

SUCCES !!

Groeten,

Hans
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Citaat van: ArjanM op donderdag 10 januari 2013, 20:47:21

Vraagje: Het luik duw je er naar boven toe uit. Ik neem aan dat het landschap rond het luik, ondanks de lichte constructie ervan, niet kan hebben dat het luik daarop neergelegd wordt. En jij ligt/zit/staat ergens midden in de baan met dat luik boven je hoofd. Hoeveel handen plan je te gaan gebruiken bij werkzaamheden waarbij het luik geopend wordt?   O:-D


Hoi Arjan,

zie de opmerking van Roy :-)

Dit luik wordt gebruikt voor het aankleden van het landschap en in geval van nood voor het bereiken van de achterste sporen. De aankleding wordt hopelijk een eenmalige aktie en als ik kijk naar het treinverkeer hier tot nu toe dan zal dit laatste nauwelijks het geval zijn.

Citaat van: Einte op donderdag 10 januari 2013, 20:51:23

Hoe ga je de scheiding maken tussen het vaste en het deksel?
Gips zal niet naadloos kunnen gegipst worden  :? ,
volgens mij zie je altijd de naad tussen de 2 delen.


Hoi Einte,

de naadjes zal ik straks zoveel mogelijk gaan wegwerken met "groen". Hoogstwaarschijnlijk zal dit niet voor 100% lukken maar liever een naadje zien dan een halve baan moeten afbreken omdat een gebied niet bereikbaar is.

Citaat van: harald en alex op donderdag 10 januari 2013, 21:07:47

We hebben laatst een keer voor wat kleine stukjes op te vullen oase gebruikt.Dit veert cq drukt makkelijk in en dat doet tempex ook alleen wel in mindere mate.Als het gips er op zit kan het dan wel een "stootje" hebben zonder dat het scheurt omdat de ondergrond "verend" is?Zou zonde zijn als je alles er op hebt zitten inclusief de scenery en het scheurt dan een keer.Repareren is dan wel heel lastig.

Je kan in je luik nog een paar schotten bij zetten en dan niet je er vliegengaas op en daar een mooie laag gips er op.Wij hebben ook een uitneembaar stuk zo gemaakt en daar zit nog geen scheurtje in  ;)

Maar dat met tempex kan je natuurlijk zo even buiten de baan proberen.Doorstaat het de test dan zal het op de baan geen probleem zijn.


Harald & Alex,

bedankt voor de tip maar ik ga het inderdaad eerst met tempex proberen. Als dit allemaal opgevuld moet worden met oase dan wordt het een dure oplossing.

Het houten schot wat er zit heeft trouwens tot doel om het gewicht van het luik wat meer in balans te brengen en zorgt ervoor dat de zijkanten niet krom kunnen gaan trekken.

Cor, Erik,

jullie oplossingen zijn ook mogelijk maar ik blijf toch bij deze keuze. Zoals ik al eerder vermelde zal het hopelijk straks een uitzondering zijn dat het luik er eens uit moet.

Groetjes en allemaal weer bedankt voor jullie reacties, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Hallo John,

Aller eerste nog de beste wensen voor 2013, het kan nog net denk ik.
Dat is een mooi luik dat je hebt gemaakt.
Dat is slim bedacht en je neemt het gelijk op in het landschap.
Suc6 met de afbouw, blijf het volgen.

vr.gr. Günther.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
John.

Je hebt ons niet goed begrepen.We hadden juist slechte ervaringen met die oase en omdat tempex ook "verend" is wilden we daarvoor waarschuwen.

Harald & Alex
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Hallo John,

Eerst nog het allerbeste voor 2013. Je luik is puik !!
Goed en doordacht gemaakt.
Ben benieuwd naar het eerste groenproject.
Ik ga mijn nieuwe baan in module vorm maken i.v.m mijn
rugproblemen.

Groeten Johan
Re: Tilly’s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Hallo John,

Ik heb me met veel plezier door 115 pagina's bouwkunst "geworsteld". :)
Het heeft me even gekost, maar ik heb veel tips ( :idea:) van je opgeslagen om in de toekomst op mijn baan te kunnen toepassen.

Ga zo door en ik blijf je volgen!!

Sander
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (10-01-2013)
Hoi John,

Je luik ziet er perfect uit, maar kan je het luik wel ergens neerleggen als je het boven je hoofd tilt? Als je straks rondom het luik scenery hebt staan dan kan je het nergens meer neerleggen, of kan het ook naar beneden?

Succes

Groeten Ronald  :)
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
Hallo allemaal,

eerst wil ik jullie nog even mijn laatste aanwinst laten zien. Een Märklin BR86 in DRG uitvoering die artnummer 37860 mee gekregen heeft:



Ik was er al langer naar op zoek maar ?189,90 was toch echt te veel. Nu via Ebay.de voor ?122,- op de kop kunnen tikken :)

De afgelopen dagen ook nog even aan het luik gewerkt waarbij ik begonnen ben met het opvullen met Tempex:



5 cm dikke tempexplaten zijn gebruikt die op maat gemaakt zijn met de snijder uit Post #5566.
De platen zijn verlijmd met houtlijm  en de bovenste lagen hebben gelijk de vorm van het ?landschap? meegekregen.  Vervolgens zijn er enkele gewichten op geplaatst die het zooitje een nachtje aangedrukt hebben en dat ziet er dan daarna zo uit:



In eerste instantie heb ik met een mes en zaag geprobeerd het landschap vorm te geven maar dit was geen succes. Eerder had ik al geprobeerd met een zelfgemaakte snijder te snijden maar ook dit was behelpen waardoor ik uiteindelijk besloten heb om deze aan te schaffen:



Het gaat hier om de Proxon Thermocut 12/E met trafo NG 2/E die gekocht is bij Magazijn Blijdorp BV. Dit apparaat werkt perfect en bovenal geeft het totaal geen rommel. Het uiteindelijk resultaat ziet er dan zo uit:



Of dit de uiteindelijk vorm is weet ik nog niet maar daarom deze methode. Zolang er geen bovenlaag aangebracht is kun je nog vanalles veranderen en dit is nu precies de reden waarom ik voor deze methode gekozen heb. Ik weet echter nog niet met welk materiaal ik die bovenlaag moet maken. Met gips, papierpulp of iets anders?

Citaat van: Varekamp op dinsdag 22 januari 2013, 21:47:30

Je luik ziet er perfect uit, maar kan je het luik wel ergens neerleggen als je het boven je hoofd tilt? Als je straks rondom het luik scenery hebt staan dan kan je het nergens meer neerleggen, of kan het ook naar beneden?


Ronald,

zoals je op boevnstaande foto's kunt zien kan het luik gewoon op de grond of een tafel gezet worden.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
Hoi John,

Ik heb hem ook aangeschaft en doe er ook heel veel mee, superding! je wordt alleen helemaal high van de dampen van het smeltende spul..

Groet,

Guus
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
Hallo John,

Heb ook en BR. 86 prachtige lok. vind ik zelf.

Je ben weer aan het uitdenken geslagen.
Mooie oplossing met dat luik.

vr.gr. Günther.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
Hoi John,

Mooi gedaan met dat luik want dat blijft mooi vormvast. Bij mijn afneembare Matterhorn heb ik dezelfde werkwijze toegepast met dezelfde Thermocut  ;)

n.b. Prachtige DRG BR86!

groet,
Michiel
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
Hoi John, ik heb ook een tijdje moeten zoeken voor een BR 86 DRG, ze zijn een beetje schaars. Mooie prijs heb je betaald.
Het is een prachtige loc, die alleen niet zo hele stille rijeigenschappen heeft :|.
Ook het luik is een oplossing zo, ik vind zelf gips altijd wel handig werken. Dit kun je ook in lagen doen, dus handig als je
nog niet tevreden bent. Ook kun je het weer een beetje wegschrappen, als er ergens teveel zit, succes,

vr gr Arie
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
Hoi John, 

Mooie nieuwe aanwinst, veel plezier ervan.

Gr henk
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
Heey John,

Mooie loc, ik heb hem ook, ben zelf nog op zoek naar de bijpassende set (43047) maar alles op zijn tijd.
Ook ben ik nog opzoek naar de foto van Carl Bellingrodt die in de folder stond.

Heel veel plezier ermee!

Is er een precieze reden dat je ps-schuim gebruikt, naar mijn idee is gaas veel makkelijker te vormen.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
Citaat van: Tilly op zondag 27 januari 2013, 16:44:45

Of dit de uiteindelijk vorm is weet ik nog niet maar daarom deze methode. Zolang er geen bovenlaag aangebracht is kun je nog vanalles veranderen en dit is nu precies de reden waarom ik voor deze methode gekozen heb. Ik weet echter nog niet met welk materiaal ik die bovenlaag moet maken. Met gips, papierpulp of iets anders?


Groetjes, John

Je kunt misschien het beste iets nemen wat enigszins flexibel blijft, zols tegellijm of muurvuller.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
Voor de combi van hardschuim, thermocut en tegellijm, zie mijn draadje

Groet,

Guus
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
Hoi John,

Mooie loc heb je erbij, wat ga je er achter hangen? Dat luik ziet er ook goed uit, ik zie dat je gekozen hebt voor piepschuim i.p.v. aluminium gaas en gips. Ik ben  benieuwd hoe je de rest van je bergen gaat maken met dit materiaal.

groeten Martin.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
Hallo allemaal,

hier enkele reacties:

Citaat van: wimdekker op zondag 27 januari 2013, 20:17:39

Is er een precieze reden dat je ps-schuim gebruikt, naar mijn idee is gaas veel makkelijker te vormen.


Hoi Wim,

ik heb met beide methodes geen ervaring maar het lijkt mij dat je met tempex iets flexibeler bent. Je kunt dan wat makkelijker stukken weghalen en bijplakken.

Citaat van: dolphin op zondag 27 januari 2013, 18:15:43

ik vind zelf gips altijd wel handig werken. Dit kun je ook in lagen doen, dus handig als je
nog niet tevreden bent. Ook kun je het weer een beetje wegschrappen, als er ergens teveel zit, succes,


Arie,

goed punt!

Citaat van: pab op zondag 27 januari 2013, 21:05:43

Je kunt misschien het beste iets nemen wat enigszins flexibel blijft, zols tegellijm of muurvuller.


Citaat van: Guus op zondag 27 januari 2013, 21:13:30

Voor de combi van hardschuim, thermocut en tegellijm, zie mijn draadje


Piet, Guus,

goeie oplossing maar kun je dit na drogen net als gips ook nog ietwat wegschrapen?

Citaat van: oosterom op zondag 27 januari 2013, 22:23:39

Mooie loc heb je erbij, wat ga je er achter hangen?


Martin,

ik denk wat goederen en veewagens. Hij gaat in ieder geval pendelen :)

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
John

Als je tegellijm pakt dan kan je daar ook wel in model maken met een beitel als het hard is.We zijn alleen wel benieuwd naar de kosten als je veel bergen moet gaan maken.Een zakje rotband van 25 kilo zal goedkoper zijn dan tegellijm denken we maar zo.Of je moet toevallig iets hebben staan wat je over hebt uiteraard.

Harald & Alex
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
Harald en Alex,

als ik zo de bouw van deze baan bekijk, denk ik dat die paar euro meerkosten van tegellijm, niet zo'n probleem zullen zijn. >:-D

Roy
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
Citaat van: Roy op maandag 28 januari 2013, 19:41:53
Harald en Alex,

als ik zo de bouw van deze baan bekijk, denk ik dat die paar euro meerkosten van tegellijm, niet zo'n probleem zullen zijn. >:-D

Roy

Roy

Die beslissing laten we graag aan John over.Zeker als je met zo een groot project bezig bent dan lijkt het ons als je in de ruwbouw op een simpele manier iets kan besparen dan moet je het niet laten.

We zien vanzelf of het grijs van tegellijm of wit van roodband ziet bij John  ;)

Harald & Alex
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)

Hoi John,

leuk apparaat heb je aangeschaft    :thumbup:
Zeker handig nu je veel landschap gaat maken. Ben erg benieuwd hoe het gaat worden. Veel succes met de opbouw. Met jouw hoeveelheid mag je wel een cementmolen huren.... >:-D

Groeten Ronald  :)
Re:Tilly?s modelbaanproject: eerste test ballasten C-rails
Citaat van: Tilly op vrijdag 23 december 2011, 17:01:45

Eerst heb ik een 9mm  multiplex plaatje gezaagd en bekleed met het bekende "blauwe polystyreen" van de Gamma:



Vervolgens de plaats van de rails afgetekend en deze er vooralsnog op vastgeschroefd. In deze test maak ik trouwens gebruik van vernachelde en ingezaagde rails die komen uit de testen van "het maken van slanke bogen" ;)
Daarna tussen de beddingen en aan de buitenzijde nog enkele polystyreenstrookjes geplaatst, hier een foto:




Mijn vraag is welke lijm heb je gebruikt voor het verlijmen van de "blauwe polystyreen" platen onderling en welke lijm voor het verlijmen van de blauwe platen op het hout.

Is dubbelzijdige tape mogelijk een alternatief.

Dank voor jullie hulp, groet,
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
volgens mij is dubbelzijdig tape zeker een alternatiefje.  Ik gebruik die rolletjes van de Action vaak en voor verschillende doeleinden.  En als het vast zit, zit het VAST !   Voor 39 cent per rol van 10m kan je niet  sukkelen vind ik.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
Hoi John,

Goed om te zien dat je de smaak weer wat te pakken hebt.
Handig stukje gereedschap voor het "snijden" van piepschuim.


:arrow: Michael-59,
Dat blauwe spul lijmt ook heel best met houtlijm evt verdund met water.


Groetjes Jac.
Re: Tilly?s modelbaanproject: Bouw luik (27-01-2013)
 :arrow: Jac, dank voor je tip voor het verlijmen van het blauwe plaatmateriaal. Ik ga het eens proberen op elkaar en een houten plank.

Groet, Michaël
Re: Tilly?s modelbaanproject: Afwerken tunnelbuis (30-01-2013)
Goedemorgen,

allemaal weer bedankt voor de reacties :thumbup:

Bij de Formido is deze week 25% korting te krijgen dus vanmiddag even een zakje tegellijm halen, al is het maar voor te testen ;)

Hoi Michaël,

zoals Jac al vermeldde verlijm ik dit "blauwe spul" met houtlijm. Zelf pak ik een glazen pot en vul deze met één deel houtlijm en één deel water. Dit is niet alleen goedkoper maar de lijm laat zich dan ook makkelijker uitsmeren.

Om verder te kunnen bouwen met de berg is het noodzakelijk dat het gedeelte achter het tunnelportaal helemaal afgewerkt wordt. Nadat de berg gebouwd is zal dit wegens (on)bereikbaarheid niet meer gaan lukken.

De ballast was al eerder aangebracht dus nu alleen nog maar op kleur brengen met dit als resultaat:



Nog een close-up:



En nog een foto gezien van "buiten":



Zoals al eerder vermeld ga ik dus geen ballast tussen de bielzen aanbrengen omdat me dit veels teveel werk is. Met het hier bereikte resultaat ben ik zeer tevreden dus ook in het zichtbare gedeelte zal het er ongeveer zo uit komen te zien.

De volgende stappen zijn het aanbrengen van bovenleiding in dit tunnelgedeelte en het afwerken van de portalen van de zijlijn. Dus hopelijk tot binnenkort.

Groetjes, John