Hallo allemaal,
even een korte update.
Hier draait nu probleemloos Koploper bétaversie 7.4(7.3.6). Paul Haagsma is inmiddels gemaild en heeft mij bedankt voor de moeite

En dan even terug in de tijd

Regelmatig krijg ik via PB of mail de vraag hoe nu blokken en secties gemaakt moeten worden. Toen ik zo'n 2.5 jaar geleden begon had ik er ook de ballen verstand van en om de nieuwkomers te helpen heb ik geprobeerd dit in een kort en simpel verslagje samen te vatten. En ja, het is hier overal te vinden maar het blijft voor veel mensen toch onduidelijk. Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden maar ik ben uitgegaan van het softwareprogramma Koploper in combinatie met massadetectie en C-rails. Ik ga hier ook niet dieper in op de werking(of keuze) van de terugmelding maar beperk me puur tot de realisatie.
Om massadetectie te kunnen toepassen is het noodzakelijk om de C-rails aan te passen. Aan de onderzijde van de rails is te zien dat met kleine "bruggen" beide railstaven met elkaar verbonden zijn. Deze railstaven dienen van elkaar gescheiden te worden waarna één railstaaf dient als massa en de andere gebruikt wordt voor detectie cq terugmelding. Hier een foto waarbij dit duidelijk wordt:

Zodra de rails volgens bovenstaande foto aangepast zijn kunnen er secties gemaakt worden. Uit ervaring gaat mijn voorkeur van de lengte van een stopsectie uit naar 2x 24188.
Afhankelijk van één- of tweerichtings bedrijf en gedeeltelijke of volledige massadetectie zien blokken er dan als volgt uit:

Het grote voordeel van volledige detectie is dat er ook achter gebleven wagens gedetecteerd worden.
Nu zijn er nog allerlei variaties op bovenstaande tekening mogelijk maar ik heb mij hier nu beperkt tot de basis.
En dan nog ter aanvulling: daar waar de driehoekjes getekent zijn dienen de railstaven geïsoleerd te worden met Márklin C-rail isolatoren 74030 of zelfgemaakte isolatoren van krimpkous. Om te voorkomen dat de railstaven alsnog tegen elkaar komen kan er voor de zekerheid nog een Dremel doorheen gejast worden zoals te zien op onderstaande foto:

Ik hoop dat ik hier nieuwkomers een dienst mee bewezen heb en zal dit opnemen in de inhoudsopgave.
Groetjes, John