Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Citaat van: William027 op zaterdag 16 juli 2011, 07:52:14

Andere tip die ik ergens las: je hoeft echt niet allemaal slanke wissels te gebruiken. Dit schijnt zelfs onnatuurlijk over te komen?

Geniet van je vakantie en tot binnenkort eens, ik mail je nog.

Mvg,
William

Hoi William,

ik ben ook van mening dat gewone wissels zeker wel op een emplacement thuis horen.
Want ook bij het grootspoor liggen er genoeg.

De slanke wissels worden alleen gebruikt als er met hoge snelheid over gereden dient te worden.

Groeten Sander
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Citaat van: Seinwezen op zaterdag 16 juli 2011, 19:44:25
Citaat van: William027 op zaterdag 16 juli 2011, 07:52:14

Andere tip die ik ergens las: je hoeft echt niet allemaal slanke wissels te gebruiken. Dit schijnt zelfs onnatuurlijk over te komen?

Geniet van je vakantie en tot binnenkort eens, ik mail je nog.

Mvg,
William

Hoi William,

ik ben ook van mening dat gewone wissels zeker wel op een emplacement thuis horen.
Want ook bij het grootspoor liggen er genoeg.

De slanke wissels worden alleen gebruikt als er met hoge snelheid over gereden dient te worden.

Groeten Sander

Wat is slank? De zgn. slanke wissels van M* zijn in werkelijkheid gewone emplacementswissels. De "gewone" wissels van M* hebben in het aftakkende spoor een boogstraal waar in werkelijkheid geen trein doorheen kan. Die komen hooguit in tramemplacementen voor. De echte slanke wissels voor hoge snelheid die je bedoelt, zijn in H0 gauw 40 cm lang en zijn voor pukorails alleen te maken met de nodige kunstgrepen omdat de kruisende spoorstaaf gepolariseerd moet worden.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Bedankt voor deze uiteenzetting Aldert!

Met "slank" bedoelden wij (toch, Sander?) inderdaad de slanke wissels van M.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Hoi John,

Je bent weer een aardig eindje opgeschoten zag ik :)
Het plan ziet er goed uit hoor,
Ik heb alles weer bijgelezen en blijf je volgen.

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Hallo allemaal,

bedankt weer voor jullie reacties :thumbup:

Citaat van: mozzi54 op zondag 17 juli 2011, 14:24:28

Wat is slank? De zgn. slanke wissels van M* zijn in werkelijkheid gewone emplacementswissels. De "gewone" wissels van M* hebben in het aftakkende spoor een boogstraal waar in werkelijkheid geen trein doorheen kan. Die komen hooguit in tramemplacementen voor. De echte slanke wissels voor hoge snelheid die je bedoelt, zijn in H0 gauw 40 cm lang en zijn voor pukorails alleen te maken met de nodige kunstgrepen omdat de kruisende spoorstaaf gepolariseerd moet worden.


Hier heeft Aldert helemaal gelijk, zelfs de "slanke" wissels van "M" zijn NIET slank. Ik ga dus geen wissels gebruiken die "scherper" zijn dan "slank" :D

Vorig weekend is forumlid Daan bij mij op bezoek geweest en we hebben samen wat gebrainstormd over het railplan. Na de rails in het middengedeelte "uitgelegd" te hebben, kwamen we tot de conclusie dat het binnen de beschikbare ruimte niet mogelijk is om een realistisch dubbelsporig doorgangsstation te maken. Met name het gemis van een slanke engelse kruising gaf daarbij de doorslag.
Uiteindelijk zijn we tot enkele ideeen en schetsen gekomen waarmee Daan aan de slag is gegaan. Vandaag kwam dan de verlossende mail :D Hier het resultaat:



En dan nog enkele 3D shots:









Dit plan lijkt mij zeer geschikt om op verder te gaan bouwen. Wat vinden jullie ervan?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Ja, ik zou zeggen ga er maar mee door, ziet er te gek uit zo

Grt Rieske
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Hey John,

Ziet er zeer indrukwekkend uit. Zeker dat 3d als dat er zo uit gaat zien echt een sjieke baan. :thumbup:


Moet die baan toch eens van dichtbij komen bekijken.
Is echt een masterpiece.  :)


Groetjes Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Hoi John,

Heel fraai plan. :thumbup:
Dus hup aan de gang. :mrgreen:

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Mooi plan waar je zeker op verder kan bouwen!

Alleen wat ik mis is een recht traject. Uiteraard zijn jou zelfgemaakte bogen erg mooi, maar een baan die alleen maar bestaat uit bochten komt, naar mijn mening, niet realistisch over.

Dat is dan ook mijn enige puntje van kritiek, verder echt een mooi plan!
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Hallo John,

Ik weet niet wat ik er van moet zeggen.
Ben het met rscosworth eens ik vind dat er te veel bogen zijn.
Laat ik het hierbij houden ik moet er nog erg aan wennen.
En ik mis een groot station met bebouwing????

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Hoi John, ik vind het lastig zo te beoordelen, laat staan kritiek te uiten De glooiingen in de rails zijn prachtig maar inderdaad overdaad schaad (misschien).
Wordt de baan echt zo landelijk als op de 3d tekeningen lijkt of komt er ook nog bebouwing?

vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Goedeavond,

allemaal weer bedankt voor jullie reacties :thumbup:

Zoals ik al schreef is dit een eerste aanzet. Het plan is gemaakt met de gedachte: Less is more! Er zijn zeker nog mogelijkheden tot verbetering dus al jullie reacties worden meegenomen ;)

Günther,

de gedachte "less is more" is voor mij ook een gewenning maar hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik ervan overtuigt raak dat dit de goede weg is. Het plan moet inderdaad nog verder aangekleed worden met wegen en bebouwing en het is de bedoeling dat er bij het "grote" station een kleine stad gerealiseerd wordt.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
John,

Wauw, magnifiek. Ben je niet bang dat - met jouw hoeveelheid treinen - het vele enkelspoor dat je nu hebt tot "opstoppingen" gaat leiden? Het is echt een heel ander plan dan dat je eerder in gedachten hebt en hier wel eens hebt geplaatst.

Ben ook benieuwd naar het antwoord op de vraag van Arie.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Het schiet al aardig op met tekenen John. Het ontbreken van rechte stukken deert me niet, maar idd zou ik een klein stadje met station waar je wat activiteit kwijt kan, niet laten ontbreken.

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
In eerste instantie dacht ik WAUW maar na langer te hebben gekeken miste ik wat dingen. Zoals de mogelijkheid van een leuk dorpje met een klijn of middelgroot station. Ook ben ik het met rscosword eens dat een mooi recht paradebaanvak ook wel op zn plaats zou zijn. Maar aan de andere kant zijn de zelfgemaakte bogen ook erg mooi en ook met zo'n oppervlakte kan je helaas niet alles hebben. Maar de ervaring leerd dat het er in werkelijkheid weer heel anders uit ziet dan op de 3d animatie van wintrack. Dus ik zou zo zeggen gauw gaan bouwen dan weten we hoe het er echt uit ziet :D
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Hey John,


Ik vindt het ontbreken van rechte stukken totaal geen gemis. Ik vindt zelfs het ontbreken ervan prachtig. Daarbij in de bergen zie je in werkelijkheid ook weinig rechte stukken. Ziet er wat mij betreft al prachtig uit. Zelfs zonder veel bebouwing is ie al mooi. En daarbij zelf moet je het mooi vinden smaken verschillen nu eenmaal.

Groetjes Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Hallo John,

Vanmorgen toevallig een dvd gekeken van de Eifelquerbahn van Gerolstein over Daun naar Ulmen.
Er zitten relatief weinig rechte stukken in dit baanvak. Ik vind je baanplan prachtig
het doet mij aan Junckerath denken ( ook in de Eifel ).

Grt Johan
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Alweer errug mooi! Maar toch wat opmerkingen...

  • Voor een BW met een dergelijk veel sporen aan de locloods mis ik opstelsporen voor de treinen waarvan de loc in het BW verworgd wordt (of overnacht). Ook hebben dergelijke BWs vaak opstelsporen voor een ongevallentrein, sloop/pluk/reservematerieel e.d.
  • Het lange bovenste deel is wel erg mooi, maar ik denk dat een 2e station daar (als doorgaande halte aan een dubbelsporige lijn & aansluit station voor de zijlijn) mooier zal zijn :). Bovendien heb je nu, bij de aansluiting op dat punt, 2 wissels met de tongen tegen elkaar gelegd. Dat zou ik op de hoofdbaan proberen te vermijden.
  • De sporen helemaal links vind ik juist een beetje gezocht/overbodig. Daar kun je ook een kleine industrieaansluiting (oid) maken, en de teruggewonnen ruimte benutten voor vloeiende lijnen :)
  • in de linker-bovenhoek heb je dan meteen ruimte voor een spiraal, voor wat hoogteverschil & afstand tussen je huidige station, en het station wat ik nog mis
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Citaat van: Dennis1984 op zondag 24 juli 2011, 19:09:34

Ben ook benieuwd naar het antwoord op de vraag van Arie.


Dennis,

ik neem aan dat dit beantwoord is met mijn reactie uit post#3724?

EgMaf,

punt 1: bedoel je daarmee de opstelsporen vanuit de draaischijf naast de lokloods? Zijn 3 sporen niet voldoende?
punt 2: ben ik niet met je eens. Dit vind ik nu één van de meest geslaagde gedeeltes ;) Hier wil ik het juist lekker "rustig" houden.
punt 3: bedoel je daarmee de sporen helemaal links?
punt 4: de sporen helemaal links langs de wand dienen inderdaad nog aangepast te worden. De bedoeling is dat hier een nog hoger gelegen kop-stationnetje met dorpje komt.

Verder is het nog de bedoeling dat bij de opstelspoortjes helemaal rechts een fabriek en/of kolenmijn komt.

Ik ben in ieder geval blij dat jullie over het algemeen vrij positief zijn over dit plan. Alle eer gaat natuurlijk naar forumlid Daan :thumbup:
Dit geeft in ieder geval aan dat we op de goede weg zitten.

Groetjes en allemaal nog een fijn weekend, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Citaat van: Tilly op zondag 24 juli 2011, 20:10:31
punt 1: bedoel je daarmee de opstelsporen vanuit de draaischijf naast de lokloods? Zijn 3 sporen niet voldoende?
Nope, ik bedoelde lange opstelsporen waar hele wagenstammen (of ongevallentrein: Kraanwagen, ballaswagen, gereedschappenwagen, manschappenwagen e.d.) "geparkeerd" kunnen worden.

Citeerpunt 2: ben ik niet met je eens. Dit vind ik nu één van de meest geslaagde gedeeltes ;) Hier wil ik het juist lekker "rustig" houden.
Da's nou het leuke van je eigen baan: Gewoon doen wat je zelf het beste vindt :)

Citeerpunt 3: bedoel je daarmee de sporen helemaal links?
Ja, die blauwe sporen daar.

Citeerpunt 4: de sporen helemaal links langs de wand dienen inderdaad nog aangepast te worden. De bedoeling is dat hier een nog hoger gelegen kop-stationnetje met dorpje komt.
Dat zijn dus dezelfde sporen als punt 3...
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Hoi John,

Net even je ontwerp bekeken en dat dubbelsporige viaduct met dat water daaronder en die rotswand als achtergrond lijkt me een eyecatcher op je baan te worden.

Zeker uitvoeren super.

Groet,

Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Citaat van: Tilly op zondag 24 juli 2011, 20:10:31
Dennis,

ik neem aan dat dit beantwoord is met mijn reactie uit post#3724?

Jazekers!
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Hoi Allen,

De bebouwing ontbreekt omdat de 3d modellen op mijn pc ontbreken. Verder is het landschap vrij ruw, maar dat komt omdat wintrack niet echt vriendelijk is op dat gebied. (of ik weet de handigheidhjes niet  :D) . Qua opstoppingen gaat t heel erg meevallen denk ik. Die dubbele hoofdlijn kun je heel wat overheen pompen. En rechts in de berg is al een inhaalspoor gemaakt, wat links in de berg natuurlijk ook zou passen. En natuurlijk kan het station zelf genoeg treinen "opvangen" en is de spiraal in het middenstuk gewoon dubbelsporig.

En uiteraard kan het depot nog wat gefinetuned worden voor zon kraantrein enzo.

Gr. Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Als je met terugmelders werkt wat John doet hoe kan je dan een opstopping krijgen.
Kan iemand mij dit uitleggen.
Ik zeg kan niet.

grt. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Hallo John,

Zoals altijd indrukwekkend  :thumbup: :thumbup:

Het is altijd moeilijk om van een plaatje een juist beeld te krijgen maar bij jou zie je het gelijk, je kunt aan de slag wat mij betreft  >:-D >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Citaat van: Günther op zondag 24 juli 2011, 21:54:36
Als je met terugmelders werkt wat John doet hoe kan je dan een opstopping krijgen.
Kan iemand mij dit uitleggen.
Ik zeg kan niet.
grt. Günther.

Gunther,

Wat er bedoeld wordt is dat als het aanbod vannuit het schaduwstation groter is dan dat er in de bovenbouw verwerkt kan worden zal er een opstopping ontstaan. Zie het als een file die ontstaat als er een brug openstaat. De terugmelders zorgen er alleen voor dat koploper weet dat een blok bezet is en in een achterliggend blok zal de volgende trein stoppen.

Groeten

Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Hallo Ron,

Ik zeg als je terugmelding gebruikt kan dit niet.
Want je kan zelf bepalen hoeveel treinen er door koploper worden toegelaten op de bovenste verdieping.
Dus als er 10 treinen?? kunnen rijden en je wilt er bijv. maar 7 laten rijden zal koploper er echt geen 10 laten vertrekken.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Citaat van: Günther op maandag 25 juli 2011, 10:24:30
Hallo Ron,

Ik zeg als je terugmelding gebruikt kan dit niet.
Want je kan zelf bepalen hoeveel treinen er door koploper worden toegelaten op de bovenste verdieping.
Dus als er 10 treinen?? kunnen rijden en je wilt er bijv. maar 7 laten rijden zal koploper er echt geen 10 laten vertrekken.

vr.gr. Günther.

Ja dat begrijp ik na 3 jaar koploper rijden ook wel,  maar dat schreef je in je eerdere post er niet bij.

Je vroeg hoe je een opstopping kon krijgen, dus eigelijk vroeg je naar de bekende weg.  :?

on-topic maar weer  O:-D

groeten

Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Hallo,

On topic? Zoals u wenst.

Ik weet nog steeds niet wat ik hier van vindt. Ziet er prachtig uit.Maar het verchil in spoor bebouwing tussen het middendeel en de rest is wel erg groot. Er mist nog iets in het lange stuk.

Ik vraag me af of die kruiswissel  bij het station wel nodig is. Lijntje gaat aan de andere als enkelspoor door
Liggen genoeg omloop sporen naast. Het lijkt me mooier de helft van dat kruis weg te laten en een derde perronspoor te maken van het bovenste omloop spoor.Scheelt weerin de onderhoudskosten  :D
En is voor de preisers ook wel prettig stapt wat sneller over.

John, heb je ook al overwogen om 2 parade trajecten te maken?  Waarvan dan 2 x een kleiner stuk zichtbaar is?
Geeft een iets betere doorloop en meer afwisseling.

Robin
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Citaat van: Hero op maandag 25 juli 2011, 11:27:06
Ik vraag me af of die kruiswissel  bij het station wel nodig is. Lijntje gaat aan de andere als enkelspoor door
Liggen genoeg omloop sporen naast. Het lijkt me mooier de helft van dat kruis weg te laten en een derde perronspoor te maken van het bovenste omloop spoor.Scheelt weerin de onderhoudskosten  :D
En is voor de preisers ook wel prettig stapt wat sneller over.

Je bedoelt zo ongeveer als in mijn topic (klik hier)?

Hier heb ik (met wat minder ruimte als bij John :)) geprobeerd om met alleen slanke C wissels in de hoofdlijn een station met aansluitende zijlijn te maken. De 2 onderste sporen zijn vanuit de zijnlijn niet (direct) bereikbaar, maar die sporen zijn toch alleen maar voor hoofdlijn-treinen. En vanuit de hoofdlijn gaan treinen alleen maar rechtdoor over de stijlere wissels (zoals bij de kruiswissel rechts van spoor 4 (van onderen geteld) voor binnenkomende goederentreinen).

NB: Commentaar op mijn plan is heel erg welkom, maar dan liever in mijn eigen topic. Zo houden we John's draadje schoon.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
@Egmaf

Ja ongeveer die situatie. Alleen bij jou staat er een stootblok ipv een nevenlijntje.

Robin
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Hee naamgenoot en Daan

Op het eerste gezicht ziet dit plan er mooi uit  :thumbup: :thumbup:.

Veel succes met de rest van het ontwerp.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Citaat van: Hero op maandag 25 juli 2011, 13:53:28
@Egmaf

Ja ongeveer die situatie. Alleen bij jou staat er een stootblok ipv een nevenlijntje.

Robin
Bij mij sluit het nevenlijntje aan de andere kant aan (loopt rondom het BW en achterlangs het station naar boven)
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Beste John en Daan,

Complimenten voor wat jullie weer neergezet hebben.
Ik snap de reacties maar zoals je al aangaf less is more! Dus wat betreft het langere gedeelte heb je dat volgens mij keurig voor elkaar gekregen. En je ziet, zelfs met de ruimte die jij hebt, heb je nog ruimte tekort  ;)

Ik heb nu al meerdere keren naar het ontwerp zitten te kijken en hoe vaker ik er naar kijk hoe beter ik het ontwerp vind.

Wel ben ik het met EgMaf eens wat betreft je depot. Hier mist nog iets. Zeker omdat je in tijdperk I en voornamelijk II rijdt.
Maar goed het blijft lastig om hier ruimte voor te vinden.

Groeten Wim
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Goedeavond,

allemaal weer bedankt voor jullie reacties :thumbup:

Citaat van: Günther op maandag 25 juli 2011, 10:24:30

Want je kan zelf bepalen hoeveel treinen er door koploper worden toegelaten op de bovenste verdieping.
Dus als er 10 treinen?? kunnen rijden en je wilt er bijv. maar 7 laten rijden zal koploper er echt geen 10 laten vertrekken.


Günther,

klopt helemaal en je hebt gelijk dat er evengoed opstoppingen kunnen onstaan. Deze kun je inderdaad "verbergen" door ze te verplaatsen naar het niet-zichtbare gedeelte maar je wil toch een bepaalde "flow" hebben. Nog geen idee hoe dit allemaal uit gaat pakken maar zoals Daan al aangeeft kun je dit weer met verdekte "uitwijksporen" opvangen.

Egmaf heb ik inmiddels de Wintrack 8.0 file toegestuurd dus binnen kort weet ik precies wat hij bedoelt. Mochten er andere zijn die deze file graag zouden ontvangen dan laat het maar weten.

Citaat van: Hero op maandag 25 juli 2011, 11:27:06

heb je ook al overwogen om 2 parade trajecten te maken?  Waarvan dan 2 x een kleiner stuk zichtbaar is?
Geeft een iets betere doorloop en meer afwisseling.


Hoi Robin,

hier hebben we aangedacht en dit geeft misschien een betere doorloop maar het wordt er volgens ons dan niet realistischer op :?

Citaat van: wimdekker op maandag 25 juli 2011, 20:04:16

Ik heb nu al meerdere keren naar het ontwerp zitten te kijken en hoe vaker ik er naar kijk hoe beter ik het ontwerp vind.


Hoi Wim,

dat heb ik nu ook :) Ik ben hier dan ook heel blij mee na al dat gepieker en geteken. De basis ligt er en het is nu een kwestie van de puntjes op de "i" zetten. Tijdens de bouw zullen we onherroepelijk ook nog zaken tegenkomen waardoor het plan aangepast dient te worden.

De produktielijn voor het maken van slanke bogen loopt trouwens ook op volle toeren (één bocht per dag :D)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Hallo John,

Ik had je ook graag willen helpen maar heb mijn Wintrack 10 3D uitgeleend.
Anders had ik je wel een voorbeeld voor je stoomdepot gestuurd.
Maar wij kunnen allemaal, commentaar leveren maar jij moet het mooi vinden want het is jou baan.
En met een opstopping of file bedoelde ik dit.
In mijn schaduw station staan 25 eenheden en er kunnen er maar 10 boven rijden of staan dat noem ik geen opstopping.
Dat is bij jou ook zo en bij jou is dat nog erger want voor dat van jou schaduwstation een trein helemaal naar boven in het zich is geklommen is de trein toch ook wel zeker een 10 tellen bezig :D :D :D.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Hoi John,

Ziet er allemaal mooi uit. leuk die slanke bogen. Wanneer begin je met bouwen?

mvg

Leon
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Mooi baanplan, zeker iets om mee verder te bouwen, vooral mooi met je "slanke" wissels! :)

Gr.
Mathias
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Citaat van: br 86 132 op woensdag 27 juli 2011, 00:00:42

Wanneer begin je met bouwen?


Hoi Leon,

de bedoeling is om na de vakantie van de kinderen in september te beginnen. Voorlopig kan ik ook nog vooruit met het volstorten van rails.

Citaat van: mathn op woensdag 27 juli 2011, 20:05:37

Mooi baanplan, zeker iets om mee verder te bouwen, vooral mooi met je "slanke" wissels! :)


Mathias,

bedankt voor het compliment. Die slanke wissels zijn inderdaad een goede keus geweest :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Een mooi plan,met een combinatie van rust en veel scenery, en een bw met station. Heb je bij de brug met het water, wel de ruimte om zover de "diepte" in te gaan? Niet dat daar eenaftakking van een spiraal in de weg ligt ofzo?

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van koploper naar Rocrail?
Hoi Roy,

hier loopt geen spiraal dus dit moet mogelijk zijn :)

Het "storten" van rails gaat trouwens gewoon door en daarnaast ben ik ook aan het experimenteren met Rocrail. Inmiddels kan ik al loks en wissels in hand bedienen en komen de terugmeldingen binnen. Ben nu bezig om uit te zoeken hoe het programmeren van blokken werkt. Jammer is wel dat er maar heel weinig info te vinden is over hoe sommige dingen werken, het komt dus veel op zelfstudie aan.
De belangrijkste reden om (misschien) te switchen van Koploper naar Rocrail is de mogelijkheid om in de toekomst de baan te besturen met behulp van een tablet. Is Rocrail een goede keuze?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Hoi John,

Ik heb van een paar vernomen dat I-Train te bedienen is met een tablet. Reinemanz (Rein) is het voorbeeld daarvan. Je kunt in zijn draadje zien dat hij als eerste gebruik maakte van de besturing via zijn I-Pad.
Waarschijnlijk kun je dan straks zelfs ook je baan bedienen met de I-Phone.

Groet,

Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject: Baanplan Daan (24-07-2011)
Hoi Ronald,

ik heb in het verleden(een jaar geleden of zo) al eens wat geëxperimenteerd met iTrain. Het ziet er mooi uit en het tekenen van een baanplan ging heel gemakkelijk. Ik had echter wel mijn twijfels over programmeer mogelijkheden van dienstregelingen en dat soort zaken :? Het kan natuurlijk wel zijn dat dit nu verder ontwikkeld is.

Groetjes en bedankt voor je reactie, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Hmmm, waar komt deze titel vandaan? :O Wat zijn je overwegingen John? Ik wil ook de overstap maken, maar eerst nog afstappen van DDW, omdat ik het niet betrouwbaar vind.

Rocrail is volgens mij complexer, en ik ben benieuwd of het ook kan leren remmen, zoals Koploper.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Hey Tilly,

Hoor graag waarom je overstapt. Ik wou het ook proberen maar begreep geen '%^&^%' van de blokken hoe die in verbinding met elkaar staan. :(
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: wijbe op zondag 31 juli 2011, 22:52:43
Hey Tilly,

Hoor graag waarom je overstapt. Ik wou het ook proberen maar begreep geen '%^&^%' van de blokken hoe die in verbinding met elkaar staan. :(
Ik vroeg me precies hetzelfde af. Rocrail komt mij heel chaotisch en ingewikkeld over. En je weet nooit wat er ontwikkeld wordt. Koploper is m.i. redelijk af maar grafisch niet zo. Itrain is grafisch erg goed maar volop in ontwikkeling. Hoewel er ook in itrain volgens mij al héél veel mogelijkheden zijn.

Gr. Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Citaat van: Dennis1984 op zondag 31 juli 2011, 21:28:17
Hmmm, waar komt deze titel vandaan? :O Wat zijn je overwegingen John? Ik wil ook de overstap maken, maar eerst nog afstappen van DDW, omdat ik het niet betrouwbaar vind.

Rocrail is volgens mij complexer, en ik ben benieuwd of het ook kan leren remmen, zoals Koploper.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Hoi Dennis,

RocRail kent geen remmen leren, zoals Koploper, want het programma gaat volledig uit van de plek, waar de terugmelders liggen. Het is wel mogelijk om per sub-blok in te stellen, hoe snel de treinen hier rijden afhankelijk van de situatie. In RocRail is het ongebruikelijk om tijd te tellen. Normaal zijn de begin en eventueel het einde van een sub-block bepalend voor de acties binne het programma.

Ik gebruik ook RocRail, ook op de iPhone, helaas niet op de iPad, omdat ik die (nog) nioet heb.
Mijn insteek met RocRail komt meer, omdat ik met verwisselbare modules werk. We gaan hiermee in September ook met de de club experimenteren.

@Daan,

RocRail wordt volop door velen gebruikt en ondersteund. Het is in zeer veel landen in gebruik en ook in veel talen vertaald. Het forum is goed en met ruim 1500 gebruikers goed bezet. Ook is het erg gemakkelijk om diverse zelfbouw hardware aan het systeem toe te voegen. Vooral Peter Giling doet hiet veel aan.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van koploper naar Rocrail?
Citaat van: Tilly op zondag 31 juli 2011, 12:19:15
De belangrijkste reden om (misschien) te switchen van Koploper naar Rocrail is de mogelijkheid om in de toekomst de baan te besturen met behulp van een tablet.
Kijk eens naar de Acer Iconia Tab W500 Windows 7 tablet.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Ik weet dat Kris (Snoozerman) rocrail gebruikt op zijn baan en er erg tevreden over is.

Hij kan je zeker alle nodige info geven over het programma.

mvg
Pierre
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: switch van Koploper naar Rocrail?

Door wat ziek te zijn, lees ik dit nu alles pas :-)


Ik zou hier een héél lang bericht kunnen typen, maar ik hou het zo kort mogelijk :-)
Ik ben ook ooit begonnen met Koploper, maar als je, net zoals ik, wel wat meer snufjes wil gebruiken om je baan te bedienen, loop je al snel tegen beperkingen aan. RocRail draait op windows/linux/mac, en als handregelaar kan je een windows mobile phone, IPAD / Ipod, android, en eender welk java-enabled toestel gebruiken (zelfs een nokia 6800 doet het goed).
M'n vrouw heeft een IPAD, enkele vrienden hebben een IPOD, ikzelf heb een Samsung Galaxy Tab, op alles werkt het prima :-)
Ook de ondersteuning voor meerdere schermen is super binnen RocRail. (ik gebruik 4 schermen op m'n ubuntu PC)

De online Nederlandstalige wiki van RocRail biedt toch wel veel informatie. (en als het ergens onduidelijk is of niet compleet, mag je me dit altijd laten weten, ik ben zoooooooooo tevreden over RocRail, dat ik mij als vrijwilliger heb opgegeven om mee de NL wiki te onderhouden)

Het concept is "ietsje" anders dan Koploper op sommige gebieden, maar als je het éénmaal door hebt, werkt het volgens mij makkelijker. (dit kan natuurlijk ook met persoonlijke voorkeur te maken hebben)
Zo heb ik op enkele uurtjes op een verloren zondagnamiddag, m'n hele rangeergebied in m'n haven "ingeprogrammeerd" in RocRail.
Ik kan op m'n havengebied gewoon 3 locs laten rondrijden (zowel voorwaarts als achterwaarts), zonder dat er ongelukken gebeuren :-)
Rocrail ondersteunt zowel een, 2 als 3 (en zelfs nog meer indien nodig) bezetmelders per blok.

1. Je tekent je blokken op je scherm.
2. Je geeft bij rijwegen op, naar welke aangrenzende blokken er allemaal kan gereden worden, en welke wissels in deze rijweg
   behoren. (en wat hun stand dient te zijn)
3. Vervolgens zie je bij een blok, nadien die rijwegen verschijnen.
   Je kan dan kiezen om aan te geven welke melder het binnenrijden (enter event) van een blok aangeeft, en welke event het
   stoppen (in event) dient te triggeren. Je kan dit opgeven voor alle rijwegen ineens, afzonderlijk voor de rijweg voorwaarts
   en achterwaarts, en zelfs per rijweg (afkomstig van een ander blok dus)
   Zo zou je ervoor kunnen zorgen dat een trein sneller stopt of ergens anders in een blok stopt, afhankelijk van de lengte van
   de trein, of van waar die afkomstig is.


Jullie mogen me altijd contacteren met jullie vragen, en er is uiteraard ook het RocRail forum :-)

Voor de wiki kan je dit als basis-punt nemen:
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=dutch

En specifiek voor blokken en rijwegen kan je even deze stukken nalezen:
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=block-nl
(edit: ik zie dat m'n voorganger nog wat tekst in't Engels heeft laten staan, zal dit vandaag nog aanpassen)
en ook dit nog:
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=route-nl



succes met jullie keuze,
en hopelijk wordt de RocRail club alleen maar groter :-)


groeten,
Kris