Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Probeersels met C-rails (24-06-2011)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Probeersels met C-rails (24-06-2011)
Hoi John,

Gewoon in de zomer even een aantal maanden gas terug nemen. Levert meest nieuwe ideetjes op en geeft weer volle energie voor de winter.

Groet,

Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject: Probeersels met C-rails (24-06-2011)
Citaat van: M.user op dinsdag 28 juni 2011, 20:42:01
Gewoon in de zomer even een aantal maanden gas terug nemen. Levert meest nieuwe ideetjes op en geeft weer volle energie voor de winter.
Hoi John,

Gezien de foto's heb je al veel (denk)werk achter de rug. Zelf krijg ik ook vaak nieuwe idëen als ik er even ''tussen uit'' ga of naar de beurs ga.
Veel succes en plezier met de verdere (op)bouw! :)

Mvg,

Jeroen
Re:Tilly?s modelbaanproject: Probeersels met C-rails (24-06-2011)
Waaow John, dat is wel heel erg mooi. Zo mooi hoe die treinen door die flauwe bogen heen rijden. Ben blij voor je na zoveel doorzettingsvermogen te moeten doorstaan, dat je nu verder kunt met dit gedeelte van je baan.
Groeten Jake
Re:Tilly?s modelbaanproject: Probeersels met C-rails (24-06-2011)
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 25 juni 2011, 09:20:25

een van de leukste dingen is toch rails uitleggen en passen en meten.


Peter,

na 3 jaar gaat dit ook vervelen :D

Allemaal weer bedankt voor jullie reacties.

Zodra het wat warmer is dan lukt het om 2x per dag polyester te storten dus af en toe kunnen we 2 bogen per dag maken :)
Het plan wil helaas nog niet lukken, misschien leg ik de lat wel te hoog :? Het grootste probleem heb ik met het zoeken van een balans tussen natuurgetrouwheid en treinverkeer. Op zo'n baan wil je in het zichtbare gedeelte natuurlijk iets meer dan 2 treintjes zien rijden ;)

Het storten van bogen en piekeren over het plan gaat dus nog wel even door.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Probeersels met C-rails (24-06-2011)
Hallo John,

Ik denk dat alle forumleden je graag zouden willen helpen en het is voor jou vrij blijvend.
Dus kom op met je banenplan.
Dan komen de ideeen van zelf en misschien zeg je straks ja dat bedoel ik nou als iemand iets aan dracht.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Probeersels met C-rails (24-06-2011)
Citaat van: Günther op woensdag 29 juni 2011, 09:55:41
Ik denk dat alle forumleden je graag zouden willen helpen en het is voor jou vrij blijvend.
Dus kom op met je banenplan.
Dan komen de ideeen van zelf en misschien zeg je straks ja dat bedoel ik nou als iemand iets aan dracht.

Günther,

Zie hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=25035.0  ;)

Groeten

Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject: Probeersels met C-rails (24-06-2011)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Probeersels met C-rails (24-06-2011)
Van John z'n volharding kunnen we allemaal nog wat leren :-)
Hij doet het toch maar weer hé, keer op keer :-)


groeten,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject: Probeersels met C-rails (24-06-2011)
Hallo John,

Het banenplan wat Pieter op 08 10 2010 voor de heeft ontworpen vind ik persoonlijk uitstekend bij jou passen.
Als ik er de ruimte voor had zou ik het zo overnemen.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Probeersels met C-rails (24-06-2011)
Pfoeh John, ben nu al meerdere dagen (natuurlijk niet non stop) aan het lezen op je draadje, ik offer zelfs mijn nachtdienst er voor op en ben pas bij pagina 27!
Ik heb mijn toetsenbord al helemaal ondergekwijld en ik moet nog 47 pagina's.
Het houdt de spanning er goed in en als ik straks lekker bij ben ga ik dit zeker volgen om ideeen op te doen voor de toekomst.

Succes!

MvG

Jeffrey / Raven
Re:Tilly?s modelbaanproject: Probeersels met C-rails (24-06-2011)
Jeffrey,

bedankt voor deze leuke reactie :)

Ron, Kris,

jullie natuurlijk ook :D

Günther,

het plan van Pieter wat jij aangeeft is inderdaad heel mooi maar ik ben er nog niet helemaal aan uit. Het grote station heeft naar mijn mening ook nog een te dominante rol.
Er begint zich wel al een beeld te vormen hoe het allemaal moet gaat worden. Ik krijg daarbij ook nog hulp van de bouwer van Kautenbach, een fantastische baan naar Luxemburgisch voorbeeld. Wim, alvast harstikke bedankt :thumbup:
Aankomende week krijg ik van hem ook nog boekjes toegestuurd van Josef Brandl, een topper onder de modelbouwers.
Vervolgens is het dan mijn taak om al die ideeën samen te voegen tot een werkbaar C-rail baanplan en zodra dit in grote lijnen klaar is zal dit hier natuurlijk gepresenteerd worden.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Probeersels met C-rails (24-06-2011)
Nou John,

Ik lees het al met al dat lees voer hoef jij je niet te vervelen de komende tijd.

grt Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Probeersels met C-rails (24-06-2011)
Alweer een nachtdienst goed misbruikt, ben inmiddels bij pagina 70,
en alweer een toetsenbord verknald (met kwijl  :D).
Ben gelukkig nog jong dus de kans dat ik dit kan volgen tot dat jouw baan geheel af is, John, die is reeel.

Vele jaren bouwplezier nog ;)

MvG

Jeffrey / Raven
Re:Tilly?s modelbaanproject: Probeersels met C-rails (24-06-2011)
Hallo John

Heb je misschien een foto van deze plakkers maar dan vast geschroefd

Alvast bedankt

Re:Tilly?s modelbaanproject: Probeersels met C-rails (24-06-2011)
Prachtige boog,
Ik ben benieuwd naar wat voor enorm groot station er komt, aangezien je nu nog bijna niets hebt gebouwd voor in het zicht  8o
Ik dacht dat die lange sporen met die witte kantjes erlangs de parade sporen waren  :D

Succes met ontwerpen en proberen!
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 02 juli 2011, 21:29:54

Heb je misschien een foto van deze plakkers maar dan vast geschroefd


Hoi naamgenoot ;)

Ik heb geprobeerd om er een foto van te maken maar on de één of andere reden krijg ik het niet beter dan dit:



Inmiddels gebruik ik overal kabelgoten en nog maar op enkele plaatsen deze houders ter ondersteuning.

De afgelopen weken volop aan het plannen geslagen en hier het eerste resultaat van het middengedeelte:



Het begint er al op te lijken maar ik ben nog niet tevreden met de sporen naar de draaischijf. Hier een vergroting:



Iemand een leuk idee hoe ik dit op zou kunnen vullen?

Groetjes, John

Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Hoi John,

Ik ben niet zo thuis met een draaischijf dus ik kan je niet helpen helaas, denk dat er genoeg mensen op dit forum zijn die dat wel kunnen, heb er zat gezien, de ene nog mooier dan de andere.
Wil je wel complimenteren met je getoonde baanplan, ziet er erg fraai uit, mooi al die slanke wissels en dan nog maar niets gezegd over je eigen ontworpen rail, super gewoon.

Eind van het jaar hoop ik echt eens jouw baan in het echt te aanschouwen, als je dit goed vind uiteraard. :)

Ben benieuwd wat je er van gaat maken, blijf je op de voet volgen.
Fijne zondag en suc6

Groet,
Erik
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
John,

kijk eens bij Hansje (KLIK), die heeft z'n behandelsporen vrij compact. Eigenlijk wel jammer voor zo'n mega baan als de jouwe om zo weinig ruimte voor je depot te nemen. Ik zou je ook willen aanraden om een loods met 7,5graden verdeling ipv 15 graden te nemen, dan staat de loods een stukje verder van de schijf af, en kun je je loks mooi 'voor de schuur' opstellen. Het lijkt me toch dat je ruimte genoeg hebt om de loods wat meer naar de rand te zetten, bv rechtsonder op de hoek. Als ik tijd over heb vandaag zal ik eens wat proberen ;-)

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Hallo Naamgenoot  ;)

Bedankt voor je foto.

Ik kan er wel wat mee.

Je baanplan is heel mooi alleen vind ik net zoals Walter het depot erg klein voor zo'n grote baan, wat je zou kunnen doen is het lange (doodlopende) spoor wat korter maken en dan de loods in de hoek maken en dan voor de loods wat langere sporen naar de draaischrijf.

Succes 
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Citaat van: Wasmi op zondag 03 juli 2011, 11:43:35

Eigenlijk wel jammer voor zo'n mega baan als de jouwe om zo weinig ruimte voor je depot te nemen. Ik zou je ook willen aanraden om een loods met 7,5graden verdeling ipv 15 graden te nemen, dan staat de loods een stukje verder van de schijf af, en kun je je loks mooi 'voor de schuur' opstellen.


Mee eens. 7,50 schept ruimte en is veel mooier.

Over het ontwerp zou ik sowieso nog maar eens nadenken. Met name de wisselstraat links (engelse wissel m.n.) vind ik niet zo fraai en op elkaar gepropt.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Heren,

bedankt voor jullie reacties maar als het aan jullie ligt zouden jullie dan het complete middengedeelte opofferen aan lokloods met lokbehandelingssporen? Ik ben het met jullie eens dat de ruimte hiervoor aanwezig is maar wordt dit niet wat saai?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Hallo John,

Mee eens met de andere wat betreft de locloods.

Zou je het doodlopende spoor tussen de twee sporen die op de draaischijf aansluiten niet weg laten. Dit maakt het misschien net wat rustiger.
Je kunt eventueel het lange doodlopende spoor verdubbelen en daar je bekoling, bezanding en watertappunt voor de locs plaatsen.
Al met al heb je een prachtig plan neergezet. Gelukking heb jij lekker wat lengte in je baan, zelf zit ik met de draaischijf nogal te tobben met de lengte van de aansluitende sporen.

Groet,
Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
John,

Heb je al een idee wat je met de andere helft van je baan gaat doen? Want als je het geheel ziet, kun je het iets meer in perspectief plaatsen. Ik vind je plan trouwens wel leuk, maar de locloods wijzigen lijkt me een goed idee. Betreft de wisselstraat links ben ik het niet met Ben eens, maar dat mag gelukkig in dit land ;).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Hallo john,

Ja als ik de ruimte van jou had, dan zou ik het midden gedeelte op offeren.
Het lijkt nu net een groot depot aan een zijlijn.
Duw die loodsen nu eens naar achteren en plaats er nog twee bij dit komt meer overeen met je baan.
En maar ook twee putten, bijvoorbeeld en slakken put en een inspectie put enz.
Sorry, John ik geef niet gauw kritiek maar je maak bogen dat ik denk hij wel met zijn grote baan, prachtig gewoon.
En dan leg je een depot aan, met een heleboel gebrodel met wissels en kruiswissels.
Haal dat midden stuk er nou eens tussen uit en haal die tentakels ooohhhhh pardon het zijn doodlopende sporen er tussenuit.
Nogmaals John je bent voor een helleboel jongens maar ook meiden een voorbeeld gedraag je daar dan ook naar.
Het is niet bedoeld om je baan af te kraken, want dat zo dom zijn want als je jou draadje volgt is het kwijl, kwijl.
Maar je moet deze kwalitijd wel tot het einde vol houden.
vr.gr. Günther.
Ps Je hoeft dit niet op te volgen maar denk er eens overna, maak een echt stoomdepot je hebt er de ruimte voor.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Ik zou eerst nog eens goed naar het baanplan van het station kijken, want daar zitten nog wel een paar vreemde dingen in...
Bijvoorbeeld:

  • Een trein die van links over het dubbelspoor komt, kan alleen naar spoor 2 (van boven genummerd). Spoor 3 lukt niet, want dan kan hij niet meer terug naar rechter spoor van de hoofdbaan rechts.
  • Een trein die links van het enkelspoor komt, kan om dezelfde reden alleen maar naar spoor 4, en komt dus nooit bij een perron uit. Sporen 1 en 3 kunnen niet, want dan komt hij bij vertrek naar rechts op het verkeerde spoor uit.
  • Van treinen die op dit station van loc wisselen (of waarvan de loc "even" naar het BW moet voor kolen enzo), kan de loc niet bij het BW komen zonder het verkeer op de hoofdbaan te storen. Voor treinen van rechts valt het nog mee: Dan stoort het meestal alleen de enkelsporige hoofdbaan), maar locs van treinen van links moeten de dubbelsporige hoofdbaan op.
  • Ook moeten die locs diverse z-slagen maken voordat ze bij het BW kunnen. Dat kost teveel tijd, en zou in het echt dus niet op deze manier voorkomen.
Je problemen zijn simpel op te lossen met engelse wissels. Maar helaas bestaan die niet bij C-Rails in de slanke uitvoering.

Dus ik ben benieuwd of je die nu ook zelf gaat maken  :)
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Hoi EgMaf,

Lees je bijdrage nog eens door want jij haalt links en rechts door elkaar. :)

Links is die kant waar je duim rechts zit. ;)

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Hallo Ben,

Toch heeft ....... wel een punt en dat komt volgens mij dat het depot eigenlijk pas ingereden had moeten worden na de laatste wissels.
Dan was het probleem denk ik minder groot geweest.
Ik zelf zal straks dit probleem op de zelfde manier oplossen.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
John, ga je je c-rails ook aanpassen om op je draaischijf aan te sluiten ? er past namelijk alleen k-rails op de draaischijf aansluitingen. ook is het met c-rails moeilijk om onderzoekskuilen enzo te maken.
ik heb mijn wisselstraat van mijn depot in c-rails liggen, en daar achter direct c-naar-k rails overgangsrails,en de rest van mijn depot in k-rails.
misschien toch iets om over na te denken.

succes nog,
groeten,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Hoi Kris hier heb ik ook al aangedacht.
Maar omdat John zo'n tegenstander is van k-rail heb ik hem daar maar niet mee willen belasten.
Voor mijn is het makkelijk ik heb alles in K-rails liggen.
Ik denk dat we John's antwoord maar af moeten wachten, volgens mij broed hij op een geweldige vondst zo als we hem kennen zal het dat wel worden.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Hallo allemaal,

eerst een reactie voor Günther: lof motiveert je maar je leert er niets van, van kritiek wel ;)

Die "tentakels" heb ik aangepast en het oogt nu allemaal al wat rustiger. Misschien moet ik daar het enkelsporig traject helemaal laten vervallen :?

Dennis,

alles is nog "open".

Egmaf,

je hebt gelijk, het gemis van een slanke kruiswissel wordt hier weer eens duidelijk en nee, ik ga ze niet zelf maken :D

Kris,

als er al een draaischijf komt(heb er nl nog geen) dan ga ik deze aanpassen aan C-rails en dus niet over naar K-rails. Ik blijf eigenwijs :D Deze ombouw is trouwens al eens omschreven in het Märklin Magazin.

Betreffende de plaats van de draaischijf. Ik heb deze in de volgende tekening wat meer de rechter onderhoek ingedrukt waardoor er langere behandelingssporen gemaakt kunnen worden. Ik betwijfel echter of het stijgingspercentage van het dubbelsporig traject nu binnen de 3% blijft. Hier een aangepaste tekening:





Ik kan trouwens in Wintrack 8.0 geen 7.5 graden lokloods vinden, klopt dit?

Weer bedankt voor jullie reacties en blijf aub kritiek leveren :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Hi John,

Ik zie dat je weer druk in wintrack bezig bent. Ook van mijn kant wat op en aanmerkingen.


  • Ondanks dat je niet met superlange treinen wil gaan rijden zou ik toch de stationssporen wat langer maken. Het is juist heel realistisch als die niet van in- tot uitrijsein volstaan.
  • Als je de rechtse uitgang van het station nu enkelspoor maakt scheelt je dat gezeik met engels wissles die je nodig hebt. Kun je evengoed nadat het spoor ondergronds verdwijnt hier weer dubbelspoor van maken
  • Ik zou altijd zorgen dat de twee doorgaande sporen, net als in het echt zonder afgebogen wissels bereden kunnen worden. Daar zou ik in dit geval ook je eiland perron tussen maken.
  • Bedenk goed dat er vanuit linksboven geen enkel goederenspoor is waarop een trein kan binnenkomen (Er van uit gaande dat de twee sporen met de opening ertussen perronsporen zijn.
  • Links boven zou ik absoluut met een dubbele wisselverbinding beginen, zodat er van/naar elk van de stationssporen die daarna volgen gereden kan worden
  • Als je echt dit het middelpunt van je baan zou maken zou ik dit station veel langer laten doorlopen naar links boven.
  • Zoals Egmaf ook al zegt, is je locdepot slecht bereikbaar. Alleen vanuit links onder. Of het onderste hoofdspoor rechts.
  • Ik zou je draaischijf iets meer naar rechtsonder leggen zoals ik hier globaal tekende, maar dan nog iets meer http://forum.3rail.nl/index.php?topic=25035.msg429362#msg429362
  • Je kunt altijd overwegen om in het "knelpunt" links een engels wissel van weichen walter te leggen. kost wel iets, maar dan ben je van een hoop van je ontwerp problemen af.
  • Vanuit linksonder kan de trein maar bij een perronspoor komen.
  • Wat betreft het depot zelf, zou ik deze eerst in zn geheel tekenen rechtsonder, eventueel van een voorbeeld, en daarna de rest erbij tekenen. Dan weet je zekerr dat je depot groot genoeg is, en je niet bij bij voorbaat al concessies moet doen. Je hebt lengte zat. Ik denk dat je beter je elementen die persé aanwezig moeten zijn eerst uitwerken, en dan kijken of er nog plaats is voor de prio 2 items.
  • Ik denk dat je beter je elementen die persé aanwezig moeten zijn eerst uitwerken, en dan kijken of er nog plaats is voor de prio 2 items.

Als je wil kan ik zaterdag wel eens langskomen (moet even de agenda checken) om eens te brianstormen.

Groeten,

Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Citaat van: Tilly op zondag 03 juli 2011, 19:48:06

Ik kan trouwens in Wintrack 8.0 geen 7.5 graden lokloods vinden, klopt dit?


Faller 120218 5-standig zou er in moeten staan. Ik heb 'm ooit getekend maar ik heb geen Wintrack meer.

Je krijgt dan dit, merk op de lengte voor de loodsdeuren. Maar het geheel neemt veel plaats in.



Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Hoi John,

Ik weet niet of ik verder moet gaan met wat te zeggen.
Heb eigenlijk het gevoel dat je het niet echt wil veranderen, want dan zou je eigenlijk alles weg moeten halen en beginnen met opbouwen van uit het stoomdepot.
Anders blijft het behelpen en ik weet niet of je geholpen bent met het laten vervallen van je enkel spoorlijntje.
Want zo als het nu gaat is het niet goed.
Je moet en via alle sporen je depot in en uit kunnen rijden en daarna moeten alle aankomende treinen uit welke richting ze ook komen je station binnen kunnen rijden en weer kunnen verlaten.
Kijk ik kan hier achter mijn PC niet je hele baan over zien dus zie ook niet wat er aan de linker kant van je baan is zowel links af als rechts af niet, misschien is er aan die kanten nog wel ruimte te winnen?????????????

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Hoi John,

mooi plan voor je station. Maar ik zou het loc-depot ergens anders plannen. Deze hoeft niet strak naast het station te liggen.

Voor een mooi realistisch depot heb je wel wat ruimte nodig, maar die heb je zat ;)

voorbeeldje van een depot die een mooie blikvanger op je baan zou zijn.


succes met plannen en bouwen

groetjes
Henk
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Mercy Henk,

dit is zeker een mooi plan voor een lokdepot en de loods van Ben is helemaal geweldig :thumbup:

Günther, Daan en anderen

ik ga zeker wat met jullie adviezen doen maar wilde alleen maar aangeven dat als je het natuurgetrouw wil plannen, het middengedeelte te klein is voor een middelgroot station met lokdepot. Wim had mij een mooi getekent plan gestuurd maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar om dit om te zetten naar C-rail. Het concept moet maar weer helemaal op de schop :(

Groetjes en allemaal weer bedankt voor jullie reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Citaat van: Tilly op zondag 03 juli 2011, 23:13:45
Mercy Henk,

dit is zeker een mooi plan voor een lokdepot en de loods van Ben is helemaal geweldig :thumbup:


John baanplan is getekend met dezelfde locloodsen als die van Ben ;)

mfg
Henk
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Hallo John,

Kijk dat was nou iets wat ik ook in gedachten had.
Henk heeft het goed gedaan, alleen waar we al achter waren is dit zal je als zelfstandig lokdepot op moeten zetten en er niet tussen in.
Als je nou uit gaat van het begin, toen ben je begonnen met een groot schaduwstation langs de lange muur als je nou eens daar boven een station maakt met een depot dan heb je zo uit mijn hoofd 4.50 m bij 0.80 m daar moet toch wel iets mooi op te bouwen zijn.
En als je dan begint met het depot in de hoek van de tafel en dan zo naar de andere kant werkt met station erbij moet je toch wel ruimte hebben voor een stoomdepot met een midden groot station, het is maar een gedachte??
Je weet hoe ik het heb getekend als een van de weinige en als je dat nou eens neemt als uitgangs punt maar dan lang gerekt want ik heb geen ruimt maar ik krijg straks 6 sporen in mijn station en via alle sporen is het lokdepot te bereiken????????????

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Hallo John,

Ik zat net bij de banenplannen te kijken en kwam hulp gevraagt bij banenplan Tilly.
En wat kwam ik als eerste tegen het probleem stoomdepot.
Als je nou eens begint om de linkerkant 1 à 2 mtr. achteruit te plaatsen volgens mijn heb je daar de ruimte voor.
En je verplaatst het station mee, dan hou je ruimte zat over voor een stoomdepot.
Ik dacht wel dat daar ruimte zat en als je daar een tunnel had geplant dan gaat er door heen.
Denk hier een overna ik denk dat hier je oplossing ligt.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Een ander idee zou kunnen zijn om het depot links te plaatsen, binnen de 3-hoek van het dubbelspoor en het enkelspoor...
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Heey John,

Het is al weer even stil bij je!
Een baan zoals jij hebt verdient een locdepot waar je u tegen zegt.
Zeker als je kijkt naar de afmetingen, het aantal stoomlocs en het tijdperk waar je in rijdt.

Ik denk dat iedereen er wel van uit gaat dat je ook hiermee ons zal verbazen!

Groeten,

Wim
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Wim, Egmaf en anderen,

sorry voor mijn late reactie maar we zijn er even een weekje tussenuit geweest.

Ik heb inmiddels de boekjes van Josef Brandl ontvangen en natuurlijk doorgebladerd. In één woord: geweldig!!
Het maakt het plannen er echter niet makkelijker op. Als je naar zijn banen kijkt dan geldt het motto: minder is meer! En dat is nu juist het probleem, ga je voor veel treinenverkeer of voor een realistisch landschap of probeer je toch beide aspecten met elkaar te combineren :? Momenteel weet ik het niet dus geef me even de tijd en dan hoop ik binnen enkele weken met een goed baanplan te komen.

Groetjes en allemaal een fijne vakantie, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Beste John,

Ik hoop dat jij ook een fijne week hebt gehad!
Als je nog op vakantie gaat dan wens ik je ook een goede vakantie!
En zoals ik al zei, ik ben benieuwd!
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Hallo John,

Tja, die keuze heb ik gelijk bij het begin al gemaakt rijden.
Dat vind ik belangrijk en misschien heel misschien ga ik mij uitsloven voor het stoomdepot :thumbup: :thumbdown: :thumbup: : :?
Nog een fijne vakantie en ik wacht op je beslissing dit zal wel weer heel verrassend worden, ik gok op een tussen weg.
Met een kleine overhand voor het rijden.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Toch leuk om te lezen dat iemand met zo enorm veel ruimte nog steeds zit te stoeien met de ruimte die hij heeft  :D, voor mij des te meer een reden om lekker tevreden te zijn met de 4 bij 2.5 die ik tot mijn beschikking heb :D Maar des al niet te min ben ik erg benieuwd met wat voor oplossing je aan gaat komen.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
John

Met zoveel ruimte bovenop in het zicht en de grote schaduwstations moet het toch wel mogelijk zijn een mooie realistische baan te maken zonder alles te overladen met rails.Een pracht van een dienstregeling en mooie scenery zodat je a la Josef het eruit komt te zien.

Succes met beslissen.

Harald & Alex
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Af en toe een beetje vreemde reacties hier: alsof John een probleem zou hebben door al die ruimte?!?

Ik begrijp helemaal dat hier goed over nagedacht moet worden. Helemaal als je op de Brandl-toer gaat. Zoals John al zegt: less is more. Ik kan me echter inderdaad voortstellen dat je meer wil dan alleen een strakke dienstregeling uitvoeren.

In de Brandl-stijl kom je volgens mij niet verder dan 3 onderdelen:

- Een station met aan 1 zijde een rangeerterrein (over de lange kant van de baan);
- Een locdepot voor zowel stomers, diesels en vroege E-locs;
- Landschap: maak de rest landschap waar de treinen zo mooi doorheen kunnen slingeren, waar je de waarheid optimaal benaderd.

Brandl baseert z'n banen zoveel mogelijk op bestaande situaties, dus een paar uurtjes zoeken naar de vooral oude Duitse baanplannen lijkt me geen onverstandige zet. Je hoeft het niet precies te volgen, maar gebruik het als een richtlijn.

Andere tip die ik ergens las: je hoeft echt niet allemaal slanke wissels te gebruiken. Dit schijnt zelfs onnatuurlijk over te komen?

Geniet van je vakantie en tot binnenkort eens, ik mail je nog.

Mvg,
William
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
William

De grootte van de ruimte zal het probleem wel niet zijn alleen omdat je zoveel mogelijkheden hebt ben je al snel geneigd om het te vol te maken en te ingewikkeld.Wat een ander graag wil maken kan John zich door de grote ruimte makkelijk veroorloven maar als het 1x ligt en het ziet er overladen uit dan is het toch ook zonde van de tijd en het geld wat ie er in steekt.Dus in mijn optiek is het geen vreemde opmerking.We hebben ook allemaal recht op een mening toch?

John moet uiteraard zelf maken wat ie mooi vindt maar als je iets laat zien op een open forum ben je onderhevig aan opmerkingen en kritiek van anderen en daar doe je dan niks mee of wel dat is het mooie van een forum.Niks moet en alles mag  ;)

Harald & Alex
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Heren,

Voor de duidelijkheid: ik ben het helemaal met jullie eens, en ook dat iedereen een eigen mening mag hebben. Ik vond alleen de opmerking van Janvis een beetje vreemd, wat niet wegneemt dat ik zijn opmerking niet snap. Als ik het omschrijf als "luxeprobleem", dan dekt dat de lading iets meer in mijn ogen ;-).

En jullie laatste opmerking klopt ook helemaal. Dat is de hoofdreden dat ik zelf zo kan genieten van dit forum!

En nu maar afwachten tot zijn volgende plannen. Als je eenmaal onder Brandl's invloed bent... :-)
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
william: het was eigelijk meer als geintje bedoeld  ;).
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
Ik ben ook weer veel te serieus op de vroege ochtend...  :o)
Re:Tilly?s modelbaanproject: Plan station middengedeelte (03-07-2011)
hoy john succes met het plannen van je baan

mvg niKo