Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 20-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Hallo Tilly,

Andersom geredeneerd zou je wellicht ook het niet meebuigen van de uiteinden kunnen accepteren, dan moet je dit wel compenseren door de "buighoek" iets aan te passen.

Verder respect voor jouw aanhoudelijke pogingen tot een goed resultaat te komen. Ik zou de boel al lang in de hoek hebben gesmeten....

Groet,
Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject: 20-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
knap gedaan
maar hoe zit het met het rijgeluid over deze "massieve" rails??

wim
Re:Tilly?s modelbaanproject: 20-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Jongens,

weer bedankt voor jullie reacties :)

Citaat van: yrrah40 op vrijdag 20 mei 2011, 13:01:04

hier was gisteren de oudste jarig 23 al :-) vanavond komen zijn vrienden feest vieren hihi. Drank ligt in de koelkast. haha..

Als je nou op het laatste stukje een extra zaagsnede maakt dus zeg maar 1 cm van het einde ongeveer. Hierdoor denk ik dat het laatste stukje ook om gaat. Ik meen dat ik dit al verwacht had in een oudere post.


Harry,

nog proficiat :)

Heb zonet nog een rails gegoten en daarvoor in het uiterste einde 2 extra zaagsnedes gemaakt. Vervolgens ook de rails nu zoveel mogelijk volgestort.

Citaat van: rorail op vrijdag 20 mei 2011, 13:09:34

Andersom geredeneerd zou je wellicht ook het niet meebuigen van de uiteinden kunnen accepteren, dan moet je dit wel compenseren door de "buighoek" iets aan te passen.


Ronald,

dat is inderdaad een optie maar dan kom je hoogstwaarschijnlijk uit met boogstralen boven de 3m. Eerst nog wat proberen om dit tot een succes te maken.

Citaat van: AC rocks DC op vrijdag 20 mei 2011, 14:46:52

knap gedaan
maar hoe zit het met het rijgeluid over deze "massieve" rails??


Wim,

geen idee, ik zal dit morgen eens testen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: 20-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Hallo John,

Het is je dan toch gelukt.
Of de rails nu wel of niet in de goede boog zit is niet belangrijk.
Het gaat er volgens mijn om dat het gelukt is en dat is het.
Nu even kijken wat je nu precies wil.
Ik zou als ik jou was ook even een proef nemen over de bedrading het goed hebben gehouden en de stroom door laat goed is.
Succes met je verdere proeven.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 20-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
John,

  :idea: Misschien ga je me nu doodschieten met m'n idee wannneer je je aansluitdraden iets minder ver uit de hars laat komen en wanneer de hars droog is het laatste stukje van je rail verwijderen (afslijpen of afzagen).Zou dat geen optie kunnen zijn ?

  :idea: Een andere optie zou kunnen zijn 2 mallen  maken en je rail hierin leggen. Even uitleggen. Je hebt dus een mal gemaakt. De opstaande zijkanten (dus wat niet weggefreesd is), hiervan(die binnen en buitenkant van de rail )  mallen maken en omgekeerd op jouw bodemplaat bevestigen(vastvijzen), vervolgens je rail na het drogen van de hars hierinleggen en afwachten ! 't is maar een idee misschien eens proberen !

Groeten Peter ;)
Re:Tilly?s modelbaanproject: 20-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
opmerking : niet vergeten dat je niet met een symmetrische wissel bezig bent.Dat je boogstralen dan niet parallel lopen is logisch.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 20-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
@ Bellejt,

Logisch is dat R9 - 1/2 R9 = 1/2 R9 

conclusie De zelfgevormde rails is net geen 1/2 R9



Re:Tilly?s modelbaanproject: 21-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Hallo allemaal.

zojuist de rails uit de mal gehaald en dit ziet er dan zo uit:



Zoals eerder vermeld zijn er dus 2 extra zaagsnede's gemaakt om de boog nog beter te krijgen. Ook is de bedding nu zoveel mogelijk volgestort met polyester:



Veel meer als dit valt er niet meer te halen. Helaas ben ik door mijn railzen heen en kan pas dinsdag weer verder. Het uiteindelijke resultaat kan ik dus op zijn vroegst woensdag melden :?

Citaat van: metpetergaathetbeter op vrijdag 20 mei 2011, 20:37:04

  :idea: Misschien ga je me nu doodschieten met m'n idee wannneer je je aansluitdraden iets minder ver uit de hars laat komen en wanneer de hars droog is het laatste stukje van je rail verwijderen (afslijpen of afzagen).Zou dat geen optie kunnen zijn ?

  :idea: Een andere optie zou kunnen zijn 2 mallen  maken en je rail hierin leggen. Even uitleggen. Je hebt dus een mal gemaakt. De opstaande zijkanten (dus wat niet weggefreesd is), hiervan(die binnen en buitenkant van de rail )  mallen maken en omgekeerd op jouw bodemplaat bevestigen(vastvijzen), vervolgens je rail na het drogen van de hars hierinleggen en afwachten ! 't is maar een idee misschien eens proberen !


Hoi Peter,

van beide ideeën begrijp ik geen hol, kun je nog eens proberen dit verder uit te leggen?

Citaat van: Hero op vrijdag 20 mei 2011, 22:49:10

Logisch is dat R9 - 1/2 R9 = 1/2 R9 

conclusie De zelfgevormde rails is net geen 1/2 R9


Robin,

helemaal goed :)

Groetjes, John


Re:Tilly?s modelbaanproject: 21-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Woow, ziet er allemaal heftig uit John...ik begrijp er ook geen hol van  :-)

SUCCES met je project  :thumbup:

Hans  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject: 21-05-2011, slanke bogen in C-rail, jummie!
Ik denk het te begrijpen...., maar laat het toch aan peter om nog een keer uit te leggen   8)

Wel brengt ie me op een ander(?) idee: als je nou eerst de helft van een rail volgooit en laat uitharden. Dan schuif je de rail half uit de mal en een tweede rail er alvast tegen aan. Dat gooi je helemaal vol (dus de tweede helft van de eerste rail en de eerste helft van de tweede rail) en zo maak je eigenlijk één lange boog. Net zo lang als dat je het hebben wil. Waarschijnlijk  kun je de stukken later dan niet meer afzonderlijk gebruiken. Da's de prijs....

Ik hoop dat het duidelijk is. Wanneer ik het overlees snap ik het nog steeds, maar ja, ik heb voorinformatie  :P
Re:Tilly?s modelbaanproject: 21-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
hee john, kan je de rail staven doorschuiven tot op het volgende railstuk ?   Wat je normaliter doet als je met flexrails een vloeiende bocht wil maken is de railstaaf een paar (stuk of 3) bielzen doorschuiven zodanig dat het uiteinde een paar bielzen op het andere railstuk uitkomt en de rail uiteinden dus aan beide kanten ver van elkaar liggen... de uiteinden helemaal aan het begin en einde van de gehele bocht kort je dan in...

snappie?  zie hier op de 6e / 7e foto :      http://www.floodland.nl/aim/info_rails_leggen_1.htm

dit is k-rails / flexrails maar wellicht kan je dit princiepe toepassen om te zorgen dat je railstaaf wel vloeiend gaat lopen

gr koen

Re:Tilly?s modelbaanproject: 22-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Goedemiddag,

ik heb de ideeën van Peter nog 3x gelezen en denk dat hij met het eerste bedoelt om de uiteinden er compleet af te zagen. Ik vraag me dan wel af hoe je de railzen moet leggen :?

Het tweede idee blijft voor mij onduidelijk :?

Arjan,

ik begrijp wat je bedoelt maar heb het nu zo geprobeerd dat de railzen wel los van elkaar kunnen.

Ik heb nu 2 stukken 24188 ingezaagd en deze in de mal geplaatst:



Vervolgens alleen de helft van deze volgestort:

]

En opgespannen:



Eens kijken wat dit brengt.

Koen,

met de railstaven schuiven is een optie maar dan heb je geen losse stukken rails meer en dan was nu net de bedoeling.

Groetjes, John

Re:Tilly?s modelbaanproject: 22-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: 22-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Hallo John,

Ik denk dat dit wel een goede manier is om het uit einde in de juiste vorm te houden.

Ik volg je draadje op de voet en vind het knap dat je het bijltje er nog niet bij neer gegooid hebt  :thumbup:

Jou Marklin dealer zal wel blij zijn, hij gaat weer wat doosjes rails verkopen  >:-D >:-D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 22-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
hi john,met je laatste experiement krijg je ook geen losse railstukkies...

het doorschuiven rails is iets wat je denk ik op laatste moment doet als vorm baanplan klaar is... je zo eens kunnen proberen met wat je nu al hebt of de rails dan in iedere geval een vloeiend verloop vormen

heb je trouwens de binennste rail al moet inkorten of is het verschil minimaal ?

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: 22-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Citaat van: degeluidsman op zondag 22 mei 2011, 12:23:59

Ik volg je draadje op de voet en vind het knap dat je het bijltje er nog niet bij neer gegooid hebt  :thumbup:


Hoi Peter,

dat gaat niet meer lang duren :D :D :D

Citaat van: 3railkoen op zondag 22 mei 2011, 12:26:27

hi john,met je laatste experiement krijg je ook geen losse railstukkies...


Hoi Koen,

dat is anders wel de bedoeling ;)

De railstaven zijn nog niet ingekort, eerst een vloeiende boogstraal zien te krijgen op de plaats waar twee railzen aan elkaar vastgeklikt zitten.

Groetjes, John


Re:Tilly?s modelbaanproject: 22-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
ga je het polyester weer wegbikken dan op de naad ?
Re:Tilly?s modelbaanproject: 22-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Koen,

misschien moeilijk te zien maar de naad is niet volgesmeerd ;)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: 22-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
oki, ben benieuwd, ik heb marklin paar keer per email gevraagd of ze een standaard stukkie kunnen maken dat dubbele straal heeft van een 24912 ... ter compensatie van het feit da ter geen flexrails is ..  ben benieuwd wat daar uit gaat komen .. zal wel niks ..   gr
Re:Tilly’s modelbaanproject: 22-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Hee Naamgenoot

mooie baan, ik zit je al een tijdje te volgen en nu moest het er even uit

is het geen idee om de dubbele rail van marklin te nemen 24360 (bestaat uit 1 railstaaf (te zien op de foto)

Re:Tilly?s modelbaanproject: 22-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
John,

je loopt een tikkeltje achter :D Ga maar eens terug naar 1 april, en dit is geen grap :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: 22-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Citaat van: Tilly op zondag 22 mei 2011, 13:20:03
John,

je loopt een tikkeltje achter :D Ga maar eens terug naar 1 april, en dit is geen grap :D

Groetjes, John

Hallo John

oeps  :oops: :oops:

maar dat komt omdat ik nog niet het hele topic heb gelezen
Re:Tilly?s modelbaanproject: 22-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
John,

Dit was inderdaad zoals ik bedoelde. Ik duim voor je.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 23-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Mercy Arjan,

en het ziet er in eerste instantie ook goed uit maar dat hebben we al vaker gehad :?

De railzen omgedraaid en de andere zijde op dezelfde manier opgevuld met polyester:



Nu is het weer wachten tot morgen :|

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: 23-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Ik duim voor je John.

Groetjes Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 23-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Ik hoop er het beste van. Zoveel inzet moet een keer beloond worden. Ik ben benieuwd. :)
Re:Tilly?s modelbaanproject: 23-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
John, met de eerste werkwijze zat ik met een werkwijze voor gelijkstroom-rails in het achterhoofd (ik ben =stroomrijder)!

Met de tweede mogelijkheid bedoel ik je hebt dus een mal gemaakt voor je rail ! Wanneer je nu een mal zou maken van de binnen- en de buitenkant van je rail (mal)de gedeelten aan beiden kanten van de rail die intakt bleven(na het wegvrezen !) en je die mallen omgekeerd op je baan aanbrengen, dan zou je je rail die ondertss. gegoten is op je
baan kunnen bevestigen tss die 2mallen(weerszijden van de rail, omgkeerd = bovenkant wordt onderkant)), waardoor de rail niet zo kunnen rechttrekken omdat die aan de beide zijden(binnen-en buitenkant)de rail vastligt !

Sorry enkele dagen niet op de computer geweest, graf. kaart van m'n computer had de pijp aan Maarten(Nederlander ????? :D)gegeven !

Groeten Peter ;)
Re:Tilly?s modelbaanproject: 23-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Ik heb dit stukje, af en toe, gevolgd en weet niet of je het volgende ook als eens geprobeerd hebt:

En dat is de rails te verwarmen. Kunstof buigt makkelijker als het verwarmt wordt.

Je kan het verwarmen met een föhne en als deze te "koud" is proberen voorzichtig in de oven de juiste temperatuur te vinden voor het buigen van de rails.

Overigens heel fijn voor jou dat je nu goede resultaten behaalt met jou methode.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 23-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Hoi John,

Ik ben benieuwd naar het resultaat ????

Groet Niels
Re:Tilly?s modelbaanproject: 23-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
laat ons niet langer in spanning....
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
Peter,

bedankt voor de uitleg maar misschien is het allemaal niet meer nodig ;)

Citaat van: Walterr op dinsdag 24 mei 2011, 11:03:50

Ik heb dit stukje, af en toe, gevolgd en weet niet of je het volgende ook als eens geprobeerd hebt:

En dat is de rails te verwarmen. Kunstof buigt makkelijker als het verwarmt wordt.

Je kan het verwarmen met een föhne en als deze te "koud" is proberen voorzichtig in de oven de juiste temperatuur te vinden voor het buigen van de rails.


Hoi Walter,

kijk eens naar post 3247 ;)

Zojuist de railzen uit de mal gehaald en het ziet er toch wel veelbelovend uit. Hier een foto:



Misschien op de foto niet duidelijk maar in het echt is er geen knik te zien :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Inmiddels zitten er weer 2 nieuwe railzen(24188) in de mal. Ik heb nu de polyester hars met katoen poeder aangedikt om te testen of dit ook gaat. Dit mengsel laat zich in ieder geval makkelijker in de rails aanbrengen.

Zo positief als nu ben ik nog niet eerder geweest, gaat het dan toch nog lukken?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
Heerlijke curve!  :P

groet, Michiel
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
dit ziet er in ierdergeval goed uit.

natuurlijk gaat dit lukken.

de aanhouder wint.

zodra het fout gaat vind je heus wel weer wat wel goed gaat. (net zoals die andere dingen)

ga zo door :thumbup:

gr john
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
John,

Dit ziet er erg strak uit hoor.
SUPER dit wil ik ook  :D :D :D
Als je klaar bent wil ik je mal eens lenen hahahaha.

Groet Niels
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
Hoi John,

Moooooi. B)

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
De eerste flexrail in C-rails  B) :thumbup: :D

Mvg, Johan
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
Yessss...... zo smooth........ 8)
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
mooie bocht !   

maarrrr... krijg je ze nog uit elkaar ? dus zijn het 2 losse railstukken gebleven ?

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
Dag John.

Gefeliciteerd met dit behaalde resultaat! :thumbup:
Niets anders dan respect en bewondering
voor jouw geduld en eigenwijzigheid :wink:

Groeten,

Erik.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
onvoorstelbaar zoveel geduld als jij hebt, daar ben ik wel een beetje jalours op, maar wel super gaaf dat het dan nu toch eindelijk is gelukt.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
Hey john,

Ik heb bij deze besloten om over te stappen... :P . K-rails kopen?  :mrgreen: :roll: :mrgreen:

Maar geweldig resultaat,

Gr. Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
Ha, ha, Daan.

Citaat van: 3railkoen op dinsdag 24 mei 2011, 21:31:46
mooie bocht !  

maarrrr... krijg je ze nog uit elkaar ? dus zijn het 2 losse railstukken gebleven ?


Yep :thumbup: :thumbup:

Bedankt allemaal voor jullie reacties. He ziet er heel goed uit maar ik wil nog niet te vroeg juichen. Eerst een stuk of 10 railzen maken om te zien of het zonder problemen reproduceerbaar is en om te zien of het uitgelegd een mooie ruime boog gaat vormen. Ik kan maar twee railzen op twee dagen maken dus ergens tegen het einde van de volgende week weten we meer en kan er een testtraject gemaakt worden. Hopelijk kan daarna dus echt de vlag uit :-)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
Top resultaat! Die boog ziet er heerlijk flauw uit. Hier in het dorp gaan de treinen schrper door de bocht. :)

Hopelijk is het resultaat ook bij repetitie verkrijgbaar. Maar persoonlijk denk ik dat je de slag gewonnen hebt.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
Het is dat er geen slanke engenswissel (kruiswissel) in C-rails iss anders zou ik zo overwegen het zichtbare baanplan van Blausee-Mitholz in C-rails te maken met de bekende ruime boog.

Mvg, Johan
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
hi john, super!  komen ze nu ook beter parallel uit als je een y-wissel maakt ?
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
John, kun je nog wel slapen van al die spanning? :o)
Heb je al veel railstukken "verkloot"?
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
Ad de rails staat onderspanning zowel mechanisch als straks elektrisch, John niet  :-)

Mvg, Johan
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?

Bedankt allemaal voor jullie reacties. He ziet er heel goed uit maar ik wil nog niet te vroeg juichen. Eerst een stuk of 10 railzen maken om te zien of het zonder problemen reproduceerbaar is en om te zien of het uitgelegd een mooie ruime boog gaat vormen.

Hey John,

Ziet er zeer goed uit maar liggen ze nu ook mooi paralel bij de wissels?


Groetjes Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
Hoi John.
Het gaat er nu toch echt op lijken dat jouw "eigenwijsheid" en doorzettingsvermogen, een prachtig flauw gebogen rail gaat opleveren! B)
Hopelijk blijven mal en rails, tot het eind toe hetzelfde resultaat opleveren en heb je straks een c-rail bocht zoals jij voor ogen hebt.

Veel succes en eind volgende week testrijden!? ;)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
Hallo John

ziet er zeer mooi uit  :thumbup: :thumbup:

nu nog een functie test  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject: Slanke bogen in C-rail, gaat het dan toch lukken?
Hoi John,

Je doorzettings vermogen word nu dan toch beloont.
Gefeliciteerd met het nu behaalde resultaat.

Groetjes Jac.