Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Hallo John,

De aanhouder wint  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Er zal vandaag wel gebeld worden vanuit Duitsland  :D :D :D

Nogmaals complimenten voor je doorzettings vermogen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Hoi John.
Bijzonder fijn om te lezen dat deze poging een goed resultaat lijkt op te leveren! B)
Nog even afwachten wat voor problemen er bij serie productie tevoorschijn komen, maar het belangrijkste obstakel (het in vorm blijven rail bij uitharden) lijkt nu toch wel overwonnen.

Het resultaat ziet er goed en veelbelovend uit!

Veel succes met de laatste testen en dan...............snel weer bouwen! ;)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Hoi John,

Gefeliciteerd, super dat het gelukt is :thumbup:
Wanneer is de vlaai :?: :)

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Ta ta ta  :-) :-) :-) ;). Gefeliciteerd met de geboorte van de eerste slanke C-rail, we horen graag wanneer we ze kunnen bestellen  :D :D :D ;), vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Hallo John,

Volg je experimenten met de rails al en tijdje op dit topic, zo zie je maar de volhouder wint!

Mvg rene
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Victorie John. Gefeliciteerd!  :thumbup:

Succes: van 'eigenwijs' naar 'vastberaden' . . .:wink:

Groeten,

Erik.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Volgens mij had jij gisteravond de wekker een half uurtje eerder gezet om wat eerder naar je bocht te kunnen kijken  :D Maar het is wel gaaf dat je nu een goed resultaat hebt behaald gefeliciteerd  :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
John,

Ik las dat je je toch (gelukkig niet te vroeg) naar het resultaat hebt gekeken !
Misschien eens je idee (en je banknr. >:-D( doorgeven aan Marklin (zodat je je  :idea:

procent op een flex. C-rail kunt krijgen), zij zouden toch ook wel iets kunnen maken met een flex-rail, vroeger had Roco-line die ook.  Die bestonden uit een flex - rail met bijbehorende stukken (zijkanten en een onderstuk die je naar hartelust kon plooien !
Ik denk dat het idee van Roco  met de nieuwe bedding is afgevoerd ! Dit laatste ben ik eigenlijk niet zeker !

Die inkepingen (insnijdingen) wat ga daar mee doen ? Dichtsmeren of er steentjes overplakken ?

Groeten Peter ;)
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
John,

Gefeliciteerd met het behalen van deze mijlpaal. Misschien dat je hier en daar nog wat kleine tegenslagen te verwerken krijgt, maar de grootste hobbel is genomen. Hopelijk kun je snel meer produceren, want het lijkt me machtig om een lange trein door zo'n flauwe bog te zien gaan, al is het maar in een proefopstelling. :)

Succes verder, je hebt het verdient. :)
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
John,

Dat ziet er veelbelovend uit!
Ik ben ook benieuwd naar hoe je uit gaat komen met de railstaven! En dan bedoel ik de lengte. Hoe het gaat met de binnen en buitenbocht. Ik blijf dit volgen!! SUCCES met de volgende bochten.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Joho- joho  :thumbup:  :thumbup:

Kijk zo zie je maar de aanhouder wint.

We blijven je volgen!!!!!
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Hallo John,

Compliment dat het is gelukt.
Maaaarrrrrrrrrr, hoe ga je er nu stekkers in steken of was je dat vergeten.
Er zal toch ook bedrading aan moet, aan je rails jou kennende :help: :help: :help:

grt. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Geweldig John! Gefeliciteerd. Ben nu wel erg benieuwd een lange flauwe boog hiervan te zien en er een trein over te zien rijden. Ik denk dat je de voeding- en melddraden er tevoren wel aan kan maken voor je het dichtgiet met de lijm.

Groeten Jake
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Hallo John,

De aanhouder wint :-), geweldig dat dit gelukt is.

Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Van harte gefeliciteerd John! Echt lachen, dit soort prestaties.

Citaat van: Tilly op vrijdag 13 mei 2011, 06:41:29
Hallo allemaal,

ik was vanmorgen vroeg eruit en kon niet meer wachten :D De rails uit de mal gehaald en ja hoor: het is gelukt :thumbup:

Dit weekend ga ik nog enkele andere rails maken om te zien of het reproduceerbaar is en om te zien of de boog ook daadwerkelijk de juiste straal behouden heeft. Ook dan wordt pas duidelijk zichtbaar hoe het staat met de lengtes van de railstaven.

en dan natuurlijk een tweede mal voor een andere boogstraal op exact 64 mm voor een dubbelsporig hoofdtraject..

groet,
Michiel
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
 John,vanaf vandaag heet je niet meer Tilly maar,
WILLY   

















wortel  >:-D >:-D

















































Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
John,

Ziet er goed uit nu nog reproduceren maar dat gaat ook wel lukken nu dit eindelijk is gelukt :-) :thumbup: :-)

Os Bertje weet wel raad hihi..

10% van de verkoop is voor mij he voor de tip  :idea: :-)
:D
hahahahahahahahaha

(grapje).. :-) :-)

Groetjes Harry.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Goedeavond,

allemaal bedankt voor de leuke reacties :-)

Zojuist al de tweede rails gegoten, de produktielijn is opgestart :D

Hier enkele reacties van mijn kant:

Citaat van: metpetergaathetbeter op vrijdag 13 mei 2011, 08:30:14

Die inkepingen (insnijdingen) wat ga daar mee doen ? Dichtsmeren of er steentjes overplakken ?


Hoi Peter,

nog geen idee maar dat is zorg voor later ;)

Citaat van: Chimeara op vrijdag 13 mei 2011, 10:01:41

Hopelijk kun je snel meer produceren, want het lijkt me machtig om een lange trein door zo'n flauwe bog te zien gaan, al is het maar in een proefopstelling. :)


Roger,

dat is inderdaad de bedoeling. Ik heb 6 rails ter beschikking en deze wil ik eerst maken alvorens nieuwe te bestellen. Eerst er zeker van zijn dat het nu allemaal goed is.

Citaat van: Veer op vrijdag 13 mei 2011, 10:08:00

Ik ben ook benieuwd naar hoe je uit gaat komen met de railstaven! En dan bedoel ik de lengte. Hoe het gaat met de binnen en buitenbocht. Ik blijf dit volgen!! SUCCES met de volgende bochten.


Tim,

daar ben ik dus ook heel benieuwd naar.

Citaat van: Günther op vrijdag 13 mei 2011, 11:03:19

Maaaarrrrrrrrrr, hoe ga je er nu stekkers in steken of was je dat vergeten.
Er zal toch ook bedrading aan moet, aan je rails jou kennende :help: :help: :help:


Citaat van: jakeman op vrijdag 13 mei 2011, 12:19:44

Ik denk dat je de voeding- en melddraden er tevoren wel aan kan maken voor je het dichtgiet met de lijm.


Günther, Jake,

er liggen al 2 railzen klaar waaraan drie draden gesoldeerd zitten voor de voeding en terugmelding. Het is inderdaad de bedoeling om die "in te gieten". Moet alleen nog even kijken of dan de rails nog goed opgespannen kan worden.

Citaat van: reinier98 op vrijdag 13 mei 2011, 13:08:12
.
Waarvoor ga je ze gebruiken :help: :help:


Reinier,

overal waar mogelijk :D Ik vind het heel mooi om bv ook een station in een boog te leggen.

Citaat van: Golfer op vrijdag 13 mei 2011, 14:35:07


en dan natuurlijk een tweede mal voor een andere boogstraal op exact 64 mm voor een dubbelsporig hoofdtraject..


Michiel,

misschien wel, misschien niet. Eerst bekijken of het misschien alleen met deze boogstraal mogelijk is om een dubbelsporig paradevak te leggen.

Citaat van: yrrah40 op vrijdag 13 mei 2011, 17:12:50

Os Bertje weet wel raad hihi..

10% van de verkoop is voor mij he voor de tip  :idea: :-)


Hoi Harry,

het maken van één stuk rails kost ongeveer 30min. Met mijn uurloon dus onbetaalbaar :D

Groetjes en nogmaals allemaal bedankt voor jullie reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Hoi John,

Gefeliciteerd met het behalen van dit succes.
Ik bewonder je doorzettings vermogen en daar mee laat je nu zien dat het wel wil.

Groetjes Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Heey John,

Goed bezig hoor, ben trots op je. Nu een radius van 4m :)

Ben benieuwd naar de massa productie.

Groeten,
Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Hallo John,

Je verkeert nu natuurlijk in een roes; vergeet niet ivm je volledige massadetectie nog wat door te zagen en her en der een bezetmelder te solderen  alvorens vol te gieten.  :D  Nu kan alles

groet,
Michiel
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Leuk dat je een station in een boog wil gaan leggen, kijk met argusogen uit naar de mal die station Bonn gaat buigen :P :mrgreen:

Petje af voor je geduld en doorzettingsvermogen, hou ik wel van, ben zelf ook zo !, kan niet = bestaat niet !

Mvg Gert
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
John,

Gefeliciteerd! Ik zal eerlijk zeggen dat ik niet had verwacht dat het zou lukken. Toch wel dus.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Hoi John

Wist jij dat je schaduw station een totale rail lengte heeft van 367,18m 8o
En ik was blij dat ik bijna 30 meter had.Over m'n hele baan
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
John gefeliciteerd  :)

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: 13-05-2011, slanke bogen in C-rail, het is gelukt!
eey naamgenoot:

gefeliciteerd met de rails.

zoals je ziet: de aanhouder wint ;)

gr john
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Hallo allemaal,

helaas vallen er toch weer tegenslagen te melden, de polyester is nu langs de puntcontacten doorgelopen :( Hier een foto:



Vreemd dat dit probleem niet ontstaan is bij de vorige rails, het zal wel iets te maken hebben met de buitentemperatuur.
Nu had ik deze rails wat voller gegoten en zichtbaar is nu dat er geen hechting is tussen de Pattex Powerfix en de polyester. Ik zal de gaten dus met een ander soort materiaal dicht moeten maken.

Citaat van: jaap op dinsdag 10 mei 2011, 22:29:03

heb je er al eens aan gedacht om de openingen te vullen met bedding materiaal, van bijvoorbeeld een mislukt stuk op te vijlen en op te lossen in aceton tot er een dikke brij ontstaat deze is zeer goed aan te brengen.


Hoi Jaap,

ik heb geprobeerd een stuk bedding in te smeren met Aceton en je ziet dat de bedding dan oplost. Dit zou ook de hechting van de polyester aan de bedding ten goede komen maar de Aceton loopt natuurlijk ook via de gaatjes naar de bovenzijde en tast daar de bedding aan. Het maken van een "brij" lukt mij ook niet dus wat nu........

Ik had gehoopt jullie te kunnen melden dat de produktie op volle toeren loopt maar helaas is dit dus niet het geval. Nu weer even een pauze inlassen om te bedenken hoe we verder gaan.

Citaat van: v200marklin op vrijdag 13 mei 2011, 21:21:21

kan niet = bestaat niet !


En zo is het Gert!!

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
hallo john,

ik heb gisteren gelezen op je draadje dat het jou(jullie) gelukt is,om de je boog te maken dat is zeker de moeite geweest om vol te houden.

veel succes verder met de andere sporen;
peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Hallo  John,

Dit hoeft niet zo'n probleem te zijn  8o

Als je gaat ballasten zie je het niet meer volgens mijn  8)

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
John gefeliciteerd met het fijt dat het je gelukt is om de slanke gebogen C-rails te maken, nu nog afwerken zodat je de zaag snedes niet meer ziet, maar jou kennend gaat dit wel lukken. Wel jammer dat het bij je tweede rail niet helemaal goed gegaan is. Misschien kun je van dat afplak tape aan de puko kant van de rails wel een afdichting maken is echter wel een hels karwei om de juiste maat gaatjes erin te maken maar het is wel de moeite waard om het uit te proberen. Wens je nog veel succes met je verdere vorderingen en blijf maar lekker eigenwijs want uiteindelijk lukt je dit ook wel.

Fred Vonk
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
John, wel een tegenslag dat die tweede rail nu weer doorgelopen is.
Heb je er al aan gedacht om een staalplamuur met verharder te gebruiken?
Deze loopt namelijk niet uit, zeker niet door de kleine kieren en gaatjes in het railstuk.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Citaat van: Tilly op zaterdag 14 mei 2011, 09:24:45
Hallo allemaal,

helaas vallen er toch weer tegenslagen te melden, de polyester is nu langs de puntcontacten doorgelopen :( Hier een foto:

- foto -

John,

Het lijkt erop dat je bij deze rail te weinig kit gbruikt hebt om alles dicht te smeren. Bij de eerste zie je op de foto dat alle gaatjes dicht zitten. Bij de laatste lijkt me dat niet het geval anders kan er niks door de gaatjes naar buiten komen. (kit wel laten uitharden?) Of heb je het polyester mengsel nu dunner gemaakt? Ik zie zojuist dat bij de eertste dat je de midden geleider niet gedicht hebt met kit De middelste verhoging ook ff afdichten met kit dan kan er niks meer door. (ik bedoel de verhoging in de midden van de rail aan de oz) Je zou natuurlijk nog kunnen overwegen om het in 2 stappen te gaan doen (helaas). Het kan ook zo maar eens kunnen zijn dat bij mijn geoperde optie de eeerste stap al voldoende is om het zaakje in de juiste vorm te houden. (die dikke matten van os Bertje zijn best wel sterk denk ik zo) Of snel drogende kit gaan gebruiken (als die bestaat)

Groetjes Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Hoi John.
Wat jammer dat het bij de 2e rail nu weer fout gaat.
Natuurlijk vervelend wanneer je denkt het voor elkaar te hebben dat er dan een nieuwe tegenvaller opduikt! 8o

Natuurlijk zijn er weer vele nieuwe mogelijkheden om uit te proberen.
Misschien eerst de rails dicht kitten (silicone kit) of dichtlijmen met hete lijm?
(dit zijn eenvoudige en goedkope mogelijkheden)

Verder een héél fijn weekend en succes met de 2e rail! ;)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
misschien gewoon masking tape (afplakband) eerst gebruiken op de middengeleider.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Nog even volhouden John, je bent nu echt dichtbij de goede werkmethode. vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Hallo John,

Nu je dicht bij het goede resultaat bent, krijg je dit. Ik bewonder je volharding, en ik denk, dat je er op een dag wel bent. Je bent er nu wel dichtbij, hoor.
Misschien is dit iets: bij C-rail zit de middenleider (onderkant) tussen 2 kleine plastic "railtjes". Zou je misschien een stuk tape of zo eroverheen kunnen plakken, voordat je gaat gieten/lijmen?
En er kwam nog iets bij me op: je maakt de zaagsnedes nu recht tegenover elkaar. Zou het helpen als je de zaagsnedes ongelijk zou maken??
Tot nog dus zo:   |  |  |  |  |  |
                        |  |  |  |  |  |   
Mijn idee:     |  |  |  |  |  |
                   |  |  |  |  |  | 
Ik hoop, dat je begrijpt, wat ik bedoel. En dan de meeste zaagsnedes aan de buitenkant van de boog.

Groetjes

Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
John,

Binnenkort komt de productie goed opgang daar ben ik van overtuigd.
Ga zo door.

Groet Niels
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Hallo allemaal,

stom, stom, stom, eigenlijk hadden we de oplossing al in post #3315, een maand geleden 8o Het enigste probleem was toe dat de mal niet goed was en dat de railzen tordeerde. Met de nieuwe mal en manier van opspannen werkt dit dus wel :)

De rails met de railstaven aan de bovenzijde eerst van onderen ingesmeerd met aceton voor een goede hechting. Daarna een papje gemaakt zoals omschreven in post #3315 en in de rails gesmeerd. Vervolgens het zaakje opgespannen volgens post #3456 en nu werkt het. Er is een optimale hechting tussen de bedding en de polyester en hij is na één dag keihard. Bij het eerste gietsel is er wel nog wat hars "doorgelopen" maar door nog iets meer vezels toe te voegen hoop ik dit op te lossen.

Volgens deze methode ga ik nu enkele rails maken, de tweede is zojuist ingegoten. Zodra ik er enkele klaar heb gaan we zien hoe het met de radius en lengte van de railstaven zit en zal ik daarover berichten. Helaas deze week weinig tijd dus we moeten wel nog even geduld hebben.

Groetjes en allemaal nog een fijn weekend, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Nou, ik hoop voor je dat dit dan de goede methode is, succes alvast.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Eind goed, al goed ;).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
gefeliciteerd John!

(nog wel even de titel veranderen  :D)

Hessel.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Hoi John,

Gefeliciteerd met het behalen van de juiste oplossing! :)
Veel plezier ermee!

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject: 14-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
wat ik bedoelde was het maken van een brij door een ander stuk rail bedding op te lossen,
dit gaat het makkelijkste door het afvijlen of raspen van een oud stukje rails en dit langzaam in aceton op te lossen. hier kun je dan de zaagsneden mee vullen waarbij je de kleur van je bedding behoud.   
Re:Tilly?s modelbaanproject: 20-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Hallo allemaal,

eindelijk hebben we weer tijd en vanmorgen de derde rails uit de mal gehaald en nu met kabels:



Dit is dus geen probleem :) Aan de goede zijde ook geen "doorlopen" van hars meer dus bij een goede mix van de polyester is ook dit opgelost.

Vervolgens 2 bogen aan een wissel gelegd om de straal te checken, hier het resultaat:



Als jullie goed kijken dan is te zien dat beide rechte railzen aan de bovenzijde niet parallel lopen lopen wat dus betekent dat de straal niet goed is :-(
Voor het maken van "een station in een bocht" is dit geen probleem dus even deze railzen aan elkaar gelegd:



Er is een kort recht stuk te zien bij de overgang van 2 railzen. Het lijkt er dus op dat bij deze railzen bij de uiteinden de straalboog niet goed behouden blijft. We zijn er dus nog niet :?

Citaat van: de Hoeve op zondag 15 mei 2011, 14:37:00

(nog wel even de titel veranderen  :D)


Hessel,

voorlopig dus nog niet :-(

Citaat van: jaap op maandag 16 mei 2011, 23:03:28

wat ik bedoelde was het maken van een brij door een ander stuk rail bedding op te lossen,
dit gaat het makkelijkste door het afvijlen of raspen van een oud stukje rails en dit langzaam in aceton op te lossen. hier kun je dan de zaagsneden mee vullen waarbij je de kleur van je bedding behoud. 
 

Jaap,

ik had het wel begrepen maar dit was mij op dat moment teveel werk en nog niet zo belangrijk. Eerst moet het lukken om een doorlopende boogstraal te maken. Bedankt voor je bijdrage

Vandaag is mijn jongste zoon jarig dus morgen weer verder. De vraag is alleen hoe :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: 20-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Ondanks dat je nog niet te vreden bent, ben je goed bezig, petje af  B)

Mvg, Johan

P.s. gefeliciteerd met je jongste  :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject: 20-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Hallo John,

Probeer eens een korter railstuk (172 of 188) in de lange mal. De mal is precies op maat voor het betreffende railstuk, misschien is een mal met iets overlengte wel de oplossing om ook de laatste paar centimeters in het gareel te houden. Vandaar misschien een testje met een korter railstuk.

Edit: Ik zie nu ook op de foto dat de laatste stukjes rail niet zijn "meegeharst". Hierdoor komen die laatste centimeters natuurlijk makkelijk in hun originele positie terug.

Een mal voor een complete boog (90 garden) is denk ik zelfs voor jou te zot. ;)


Gr,

Roger
Re:Tilly?s modelbaanproject: 20-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
hallo john,

ondanks alles heb je er nog goede moed in,vind het jammer voor je dat het niet de goede richting opgaat voor jou.

groeten en veel succes verder;
peter(ke33)

ps;maak er een fijn feest van,voor de jarige he.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 20-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 20 mei 2011, 10:24:19

Ondanks dat je nog niet te vreden bent, ben je goed bezig, petje af  B)


Hoi Johan,

mercy, het is dan nog niet helemaal goed maar als je kijkt naar de foto met wissel dan ziet het er toch wel gaaf uit B)

Citaat van: Chimeara op vrijdag 20 mei 2011, 10:27:06

Edit: Ik zie nu ook op de foto dat de laatste stukjes rail niet zijn "meegeharst". Hierdoor komen die laatste centimeters natuurlijk makkelijk in hun originele positie terug.


Roger,

daar en bij de overgang tussen twee railzen zit inderdaad het probleem. Iets verder vullen lukt nog wel maar of dat dit het hele probleem oplost betwijfel ik. Misschien dat ik vandaag nog kans zie om één rails nog iets verder in te gieten.

Peter,

bedankt voor je reactie, we geven inderdaad (nog) niet op :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: 20-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Hoi John,

Gefeliciteerd met de jongste.

Jammer dat het nog niet geheel naar je zin is, maar het ziet er wel mooi uit.
Succes met het zoeken naar de oplossing.

Groetjes Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject: 20-05-2011, slanke bogen in C-rail, grrrrrrrrrrrr
Hey John,

Gefeliciteerd met de jongste, hier was gisteren de oudste jarig 23 al :-) vanavond komen zijn vrienden feest vieren hihi. Drank ligt in de koelkast. haha..

Als je nou op het laatste stukje een extra zaagsnede maakt dus zeg maar 1 cm van het einde ongeveer. Hierdoor denk ik dat het laatste stukje ook om gaat. Ik meen dat ik dit al verwacht had in een oudere post.

Je komt er wel de aanhouder wint hihi.. Ziet er inderdaad wel gaaf uit zo. Het is net dat laatste stukje wat er voor zorgt dat ze net niet mooi paralel lopen. Het zit immers aan beide uiteindes dat kleine recht stukje..


Groetjes Harry