Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject:15-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
john, zoals al eerder aangegeven kan je ook gewoon plamuur maken van epoxy hars (of polyester maar dat stinkt)   ,gewoon vulmiddel / fijne glasvezel/bubbels filler erdoorheen..  epoxy is m.i. veel plezieriger werken dan polyester.. wel ietwat duurder.. plamuur (of opgedikte hars)  is dus stuk dikker dan die hars en loopt niet weg... het hecht niet aan het plastic dus wel ff opruwen

zie b.v. polyservice : http://www.polyservice.nl/Vulmiddelen-c-280.html

cu sunday met een mooie lok, gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails (Deel 4)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails (Deel 4)
Citaat van: kazango op zaterdag 16 april 2011, 00:18:29
Ik denk dat lijmen, smelten of met giethars niet gaat werken. De spanning is te hoog en zal terugveren door de twee railstaven en curve van het plastic.  Probeer eens een spalk te maken van 3mm MDF in een graden die je wenst en lijm deze onder in de rail met een 2K lijm. Daarmee krijg je denk ik  een betere starre verbinding mee. Je zal alleen de onderzijde van je rail moeten uithollen  zodat een spalk gaat passen.

Zoiets bedoelde ik dus eigenlijk ook al . . . . :

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 06 april 2011, 19:24:40
Wat is er op tegen om de gevormde rails te fixeren op een
onderlaag die sterker is én de juiste vorm heeft?
Dit per railtje uitvoeren en daarna het geheel behandelen
als een normale rails t.a.v. geluid-geïsoleerd monteren.

Groeten :wink:

Erik.
Re:Tilly?s modelbaanproject:15-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
het bericht van de vorige sprekers klink mij ook wel als werkbaar en werkzaam en robuust .. en niet al te duur ook

Re:Tilly?s modelbaanproject:15-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
John,
Ik heb veel respect voor je volhardendheid! Ik ben erg benieuwd wat de ultieme methode zal worden. Je mag er dan wel patent op aanvragen! En anders...Misschien komt M* in de Neuheuten 2012 met flauwere of Flexrail in de C-rail? :-)
Groeten en succes

Jake
Re:Tilly?s modelbaanproject:15-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
zoeken naar de lijm die ik je aanraad.Elke normale modelbouwzaak (daarom geen modeltreinen) moet die lijm hebben.Daar heb ik zelfs eens de buitenspiegel en koplampen van mijn auto mee gelijmd.Na 50.000 km hadden die zich nog geen mm verplaatst.
Die lijm wordt keihard en laat zich niet vervormen.
Google eens en je vind zeker een kleinhandelaar in je buurt.
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Johnny,

zojuist 4 zaken langs geweest maar niet gevonden :(

Vanmorgen naar Bert geweest en geëxperimenteerd met polyester. Door de test met Epoxyhars wist ik al dat materiaal in te vloeibare vorm door de gaatjes uit de rails loopt. De hars, in dit geval polyster, moest dus aangedikt worden om dit te voorkomen. Bert had daarvoor 2 materialen op voorraad: een soort van katoenpoeder en een soort van Nylonvezel. Hier een foto waarop beide materialen te zien zijn, links het katoen en rechts de Nylon:



We hebben nu in eerste instantie gekozen voor de Nylonvezels en die samen met polyster en harder(1 - 2%) opgemengt in een beker:



Vervolgens deze smurrie in de rails gestopt:



Aan de kleur is ook te zien dat het uithardingsproces direct begint. Zodra je alles onder elkaar gemaakt hebt is het mengsel ongeveer 30min verwerkbaar. Na één uur is het al zo goed als droog maar de uithardingstijd ligt zo rond de 24 uur, morgenvroeg weten we dus het resultaat.

Beide poeders kunnen trouwens ook gebruikt worden om Epoxy hars in te dikken maar Bert gaf aan dat polyster veel goedkoper is en minder schadelijk voor de gezondheid :warning: Polyster stinkt echter wel als de nete ;)

Of dit nu lukt of niet het is in ieder geval weer een behoorlijk leerproces geweest :)

Wordt dus vervolgt.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hoi Johnny,

op Internet is inderdaad geen probleem maar die ellendige verzendkosten :( Daarbij komt wel dat als deze lijm goed werkt het veel gemakkelijker is in vrij korte tijd een groot aantal railsen te maken. Even afwachten tot morgen en dan zien we wel weer.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hoi John,

Mooi project en ik ben benieuwd of het gaat lukken.  8)
Blijf het volgen.

Zie een hoop ideeen om te proberen dus ik dacht laat ik ook eens meedoen.
Eerder in je draadje heb je laten zien dat het mogelijk is om de c-rails in te korten.

Misschien een optie om de rails in zijn geheel van de ondergrond te verwijderen.
Dan de ondergrond in de gewenste bocht maken en daarna de rails weer terug leggen op de ondergrond.
Hierdoor wordt de "spanning" voor een deel opgeheven en blijft deze misschien wel op zijn plek zitten.

Het is maar een ideetje misschien kun je er wat mee.

Groeten Niels
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hey John,

Ziet er goed uit met die smurrie van Bertje :-) Hopelijk is het sterk zat om ervoor te zorgen dat het zaakje niet terug buigt. Ik verwacht dat het zo wel gaat houden alleen de laatste stukjes waar geen hars zit zouden wel eens een beetje terug kunnen veren. succes..

Groetjes Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Mercy Harry :)

Niels,

bedoel je de railstaven losmaken van de bedding? Dit is niet nodig. Heb op advies van hier meer zaagsnede's gemaakt, zover mogelijk ingezaagd en de railstaven aan de kopszijdes losgemaakt. De rails laat zich dan probleemloos buigen :)

Wat ik nu wel al kan zeggen is dat de polyester al knoepie hard lijkt. Ben nog aan het twijfelen of ik nog even moet wachten met eruithalen of niet :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Goedeavond allemaal,

ik heb goed nieuws en slecht nieuws :(

Eerst het goede: de railzen uit de mal gehaald want de polyester was al snoei hard. De rails geeft geen krimp meer en heeft exact de radius van de mal aangehouden :)

Nu het slechte: tijdens het uithardingsproces ontstaat er warmte die ervoor gezorgt heeft dat de rails wat getordeerd is :(
Ook is er toch nog ietwat hars tussen de gaatjes naar de railstaaf gelopen. Op de foto misschien niet helemaal duidelijk maar meer kon ik er niet van maken.



Het is dus zaak de rails compleet op te spannen alvorens deze vol te storten met hars. Daarnaast is de rails ook een stuk zwaarder geworden. Interessant is misschien ook om te testen of deze volgestorte bedding nu meer of minder geluid ontwikkeld.

Ik ga er nu eerst een nachtje over slapen en daarna bedenken hoe ik hiermee verder ga.

Groetjes, John

Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
In Iedergeval heb je nu de juiste Radius! Je komt er wel, alleen die warmte wegvoeren en nog een iets dikkere 'pap'  gebruiken.
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
hallo john,

zo te zien heb je dan toch iets gevonden wat je kan gebruiken,alleen jammer dat het mss niet helemaal jou ding is geworden.en hopelijk kom je er uit wat het beste is voor jou rails zo te zetten naar je zin.

groeten en succes;

peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Dit is best een succes, misschien een iets betere mal zodat torderen niet kan en een hogere hoeveelheid verdikkingsmiddel?

groet, Michiel
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Zou je niet van kunststof of aluminium een boog kunnen laten maken (in aluminium weet ik wel iemand, die dat kan doen voor je  :D) die je vervolgens onderin de rails drukt, zodat de rails zo blijft staan?

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Beste John,

De "geluiddempingstheorie" zegt dat massa dempt, dus het zwaarder maken levert geluiddemping op, echter zorg er wel voor dat het polyester de onderliggende delen niet rechtstreeks raakt.

Groet, Anne W
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hallo John,

Er zijn messing blokjes waar je railstaven in vast kunt zetten.Ze zijn bedoeld om flexrail in een boog vast te houden.
Maar zijn ook prima bruikbaar om je staven in model te houden bij deze lijm werkzaamheden. Moet je alleen een paar gaten voor maken in je mal.
Of een rij railverbinders in de mal zodat je staven geen kant meer op kunnen.
Maar een alu-mal is ook een goede oplossing.(werkt dan gelijk als koellichaam tijdens het gieten  ;))
En niet onbelangrijk voor ons gelijk na te bestellen. :D

Heb je bij deze laatste proef de railstaven nog los gehaald/doorgeschoven aan een kant?

Om de warmteontwikkeling te beperken misschien in meerdere lagen gieten ?


Mvg, Robin
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Citaat van: Anne W op zaterdag 16 april 2011, 22:29:36
echter zorg er wel voor dat het polyester de onderliggende delen niet rechtstreeks raakt.

idd, dus niet helemmaal afvullen

groet, Michiel
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hoi John,

Ondanks de tegenvallende berichten moet je toch maar denken dat je meer positief dan negatief hebt :)

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hallo allemaal,

opnieuw bedankt voor jullie bijdrages.

Citaat van: Golfer op zaterdag 16 april 2011, 22:03:47

Dit is best een succes, misschien een iets betere mal zodat torderen niet kan en een hogere hoeveelheid verdikkingsmiddel?


Michiel,

daar zit volgens mij ook het grootste probleem, kom ik op terug :)

Citaat van: RoWi op zaterdag 16 april 2011, 22:05:05

Zou je niet van kunststof of aluminium een boog kunnen laten maken (in aluminium weet ik wel iemand, die dat kan doen voor je  :D) die je vervolgens onderin de rails drukt, zodat de rails zo blijft staan?


Roy,

had al eerder aan je gedacht :D maar hoe bedoel je precies?

Citaat van: Anne W op zaterdag 16 april 2011, 22:29:36

De "geluiddempingstheorie" zegt dat massa dempt, dus het zwaarder maken levert geluiddemping op, echter zorg er wel voor dat het polyester de onderliggende delen niet rechtstreeks raakt.


Anne,

zou inderdaad zomaar eens kunnen :)

Citaat van: Hero op zaterdag 16 april 2011, 22:35:56

Er zijn messing blokjes waar je railstaven in vast kunt zetten.Ze zijn bedoeld om flexrail in een boog vast te houden.
Maar zijn ook prima bruikbaar om je staven in model te houden bij deze lijm werkzaamheden. Moet je alleen een paar gaten voor maken in je mal.
Of een rij railverbinders in de mal zodat je staven geen kant meer op kunnen.
Maar een alu-mal is ook een goede oplossing.(werkt dan gelijk als koellichaam tijdens het gieten  ;))
En niet onbelangrijk voor ons gelijk na te bestellen. :D

Heb je bij deze laatste proef de railstaven nog los gehaald/doorgeschoven aan een kant?


Robin,

die zogenaamde "Krause klammern" heb ik gehad maar samen met m'n K-rails enkele jaren geleden verkocht. Forumlid Riny is de gelukkige eigenaar geworden :)

Als ik nu zo al mijn ervaringen op een rij zet dan zit het grootste probleem in de mal. Het idee van de gleufjes voor de railstaven is perfect maar ze zijn te groot gefreesd nl 2mm ipv 1.2mm :(  Het tweede punt is het opklemmen, er is een kleminrichting nodig om de rails mooi vlak te kunnen klemmen. Dat zou met mijn huidige mallen ook kunnen maar omdat de railstaven niet goed gefreesd wil ik hier geen energie meer in stoppen.
Tot slot de lijm of harssoort: heb zojuist nog een proefje gedaan met wat secondenlijm die hier lag en dit werkt ook :) Een lijmsoort werkt veel makkelijker dan één of andere hars. Bij lijm draai je een tube open, gebruikt deze precies zoveel als je nodig hebt en draait daarna de tube weer dicht. Met hars ligt dit anders. Je moet dit mengen in de juiste verhouding en hoeveelheid want alles wat je teveel maakt kun je weggooien. Misschien toch de Lijm "van Johnny" bestellen?

Nu eerst eens even na gaan denken over het ontwerp van een nieuwe mal en dan zien we wel weer verder.

Groetjes, John

Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Ik denk dat je nu op de goede weg bent. blijf het met spanning volgen straal je even wat positiviteit toe zodat de volgende poging lukt!
Groeten Jake
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hallo John,

Wellicht zou je toch de werkwijze zoals vermeld in de link zoals aangegeven door Ben kunnen toepassen. Hierbij wordt ook de middenleider aan de onderzijde doorgeslepen, dit zorgt voor veel minder weerstand bij het buigen. Vervolgens slijpt hij ook een stukje van het binnenste (na buiging) spoor weg.

Misschien helpt jouw mal daarna veel beter.

Groet,
Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Beste John,

Uit de praktijk: een binnenvaartschip, geluid boven de schroef 2 dB(A) te hoog, lage frequentie dus moeilijk, simpele oplossing: een plaat ijzer onder de vloerbedekking, 1 dB(A)  kwijt, nog een plaat, nog ééntje kwijt en het schip is binnen de regels.

Groet, Anne W
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst
Hallo allemaal,

om de moed erin te houden heb ik mezelf verwent met deze lok:



Forumlid Koen heeft deze zojuist hier afgeleverd en ik vind 'em helemaal geweldig :)

Hier eerst nog even van genieten en dan weer terug naar het het maken van de slanke bogen. Kijkende naar het budget zal het wel de enigste zijn dit jaar maar jullie horen me echt niet klagen :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst
Citaat van: Tilly op zondag 17 april 2011, 15:29:12
Kijkende naar het budget zal het wel de enigste zijn dit jaar maar jullie horen me echt niet klagen :D

enigSTe, dus je gaat er nog meer kopen, die alleen niet zo mooi zijn als deze?

Prachtige aankoop John, tis alleen niet geel/blauw, en niet van de NS :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gr. Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst
Hoi John,wat een inzet heb jij toch, heb ik respect voor. Je blijft er in geloven dat het moet/gaat lukken ondanks de tegenslagen die je hebt. Volgens mij is al dat testen een financieele aderlating het kost nochal wat materiaal.
Waarom ga je niet gewoon voor het idee van ROWI, k-rails met rail bedding van noch. De kleur is makkelijk aan te passen en bovendien is de tegenwoordige K-rails een stuk verbetert t.o.v. jaren geleden.
Ik blijf je volgen en ben benieuwd naar de volgende update.

Fred Vonk
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst
hallo john,

leuke en knappe aanwinst heb je gekocht,zal zeker mooi rijden op je baan.

groeten en succes verder met je c rail;

ps;john als jij je baan opstart gebeurd er iets raars in de straat bij ons,de straat verlichting gaat hier dimmen  :D :D :D
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
Citaat van: daanknoben op zondag 17 april 2011, 15:34:31
Citaat van: Tilly op zondag 17 april 2011, 15:29:12
Kijkende naar het budget zal het wel de enigste zijn dit jaar maar jullie horen me echt niet klagen :D

enigSTe, dus je gaat er nog meer kopen, die alleen niet zo mooi zijn als deze?


Nee Daan,

qua rijdend materieel zit er dit jaar niet meer aan :?

Citaat van: F.P.Vonk op zondag 17 april 2011, 16:16:50

Waarom ga je niet gewoon voor het idee van ROWI, k-rails met rail bedding van noch. De kleur is makkelijk aan te passen en bovendien is de tegenwoordige K-rails een stuk verbetert t.o.v. jaren geleden.


Hoi Fred,

eigenwijs als ik ben blijft het bij C-rail en het zal ooit lukken 8)

Citaat van: peterke33 op zondag 17 april 2011, 16:26:10

ps;john als jij je baan opstart gebeurd er iets raars in de straat bij ons,de straat verlichting gaat hier dimmen  :D :D :D


Ha, ha Peter, die is leuk maar zo erg is het gelukkig niet :P

Zojuist mijn nieuwe aanwinst geijkt (in koploper 27 stappen en de Tams op 27a) en opgenomen in de dienstregeling. Zo'n lok verdient natuurlijk een prachtige sleep en die heb ik nog ergens gevonden ;) Het zijn de zes rijtuigen geworden uit set 2881, de daarbij horende lok moet nl nog omgebouwd worden. Hier een kort filmpje:



Al het geklungel met het maken van slanke bogen is al volledig vergeten :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
hoi John,

Dat is een mooie loc  :thumbup: :thumbup: ook de rijtuigen die er achter hangen zijn top.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

ps ik ga straks het filmpje van de bewegende conducteur plaatsen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
John,

Dat ziet er fantastisch uit

Groet Niels
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, wat een machtige loc. De kleur lijkt ook niet verkeerd, zo op het plaatje van Marklin heb je nog even je bedenkingen, maar hij is in groen ook heel mooi. Ik heb zelf al een tijdje de blauwe uitvoering voor de örient, vr gr Arie

nb Als je de rails zo wil fixeren is Stabilit de juiste lijm, heb ik hele modelboten mee gebouwd  ;).
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
Hoi John,

Pracht loc. Ik hem in het blauw. Ik overweeg ook de groene, maar ja er zijn ook nog zoveel mooie andere locs.

Olaf
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
John,

Welke locomotief (nummer) is het eigenlijk? En wat voor motor zit er in?

Met vriendelijke groet,
Dennis
hosenträger
jaap
gast

hosenträger
is dit een optie, het aanpassen van de rail bedding lijkt mij een eitje.
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
Mooie loc. Als slanke bocht kan je toch ook gebruik maken van de tegenboog voor slanke wissels :idea:

Gr Eddie
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
lok op film  = 39022
een neuheit 2011
motor = softdrive sinus

prijs op aanvraag (catalogus prijs = 399,95)

mvg koen
Re:Tilly?s modelbaanproject:16-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Citaat van: Tilly op zaterdag 16 april 2011, 21:47:17
Goedeavond allemaal,

ik heb goed nieuws en slecht nieuws :(

Eerst het goede: de railzen uit de mal gehaald want de polyester was al snoei hard. De rails geeft geen krimp meer en heeft exact de radius van de mal aangehouden :)

Nu het slechte: tijdens het uithardingsproces ontstaat er warmte die ervoor gezorgt heeft dat de rails wat getordeerd is :(
Ook is er toch nog ietwat hars tussen de gaatjes naar de railstaaf gelopen. Op de foto misschien niet helemaal duidelijk maar meer kon ik er niet van maken.


Het is dus zaak de rails compleet op te spannen alvorens deze vol te storten met hars. Daarnaast is de rails ook een stuk zwaarder geworden. Interessant is misschien ook om te testen of deze volgestorte bedding nu meer of minder geluid ontwikkeld.

Ik ga er nu eerst een nachtje over slapen en daarna bedenken hoe ik hiermee verder ga.

Groetjes, John




Hoi John,

Even een weekje niet op het forum geweest dus wat gemist, vandaar mijn wat late reactie.

Over de warmte van het gegoten materiaal.
2 componenten epoxy materialen harden uit door een chemische reactie waarbij warmte ontstaat. Hoe dikker de laag hoe meer warmte er gegenereerd wordt. Het is dus noodzaak om de laag zo dun mogelijk te houden.
Nadeel van een dunnere laag is dat de uitharding dan langer gaat duren, omdat er minder warmte vrijkomt en het is minder sterk.
De sterkte kun je weer opvangen door een tweede dunne laag aan te brengen nadat de eerste laag uitgehard is. Wel even kijken of je nog voldoende ruwheid hebt om een goede hechting te krijgen, anders even opschuren.

Met polyester moet je wel oppassen, omdat hetgeen wat je ruikt tijdens de verwerking het middel Styreen is. Dit is een gevaarlijke stof en zeer slecht voor je gezondheid dus goed ventileren en adembescherming dragen.

Als het gieten van een epoxy niet goed werkt, omdat het te dun is kun je ook een epoxy pasta gebruiken. Hiermee voorkom je dat het overal tussendoor loopt.

Succes  Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
Ha die John!
Bijzonder leuk om al je experimenten nu eens even in te wisselen voor deze prachtige lok!
En die koninklijke rijtuigen passen uitstekend (al is het maar tijdelijk) achter koninklijk Bayrisch.

Veel plezier met deze prachtige aanwinst.
(en nu weer verder met je experimenten! :D)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
Hallo John,

Ik heb niet alle berichten goed gelezen, dus als ik iets nu zeg, wat al vermeld is, neem me niet kwalijk, als ik het (weer) herhaal.
Heb je hier aan gedacht: je legt nu de rail onbewerkt in de mal. Zou je de binnenzijde eerst wat kunnen opruwen met schuurpapier of zo? Het hoeft niet in elk hoekje, hoor, maar opruwen zorgt wel voor een betere hechting.
Om de rail niet te laten torderen, zou je op de einden en in het midden een plankje kunnen leggen en dan een gewicht erop leggen. Je zou ook een breder plankje erop kunnen leggen, die de hele lengte bedekt. Met gewicht erop. Je moet alleen ervoor zorgen, dat de lijm niet aan het plankje gaat zitten.

Mooie aanwinst, John. Zeer fraaie lok. Veel plezier met deze aanwinst.

Groetjes

Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
Hoi John,

Gefeliciteerd met je geweldig mooie nieuwe aanwinst. Hij loopt echt heel erg mooi.

gr. Henk
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
Hallo allemaal en weer bedankt voor jullie reacties.

Ik heb helaas geen tijd om per quote te reageren dus doe het even snel zo ;)

Betreffende de slanke bogen zitten we denk ik wel op de goede weg. Bepalend is een goede mal waarop de railstaven precies goed geleid worden en de exacte radius aangehouden wordt. Om torderen te voorkomen dient tijdens het uithardingsproces van de lijm of hars de rails in z'n totaliteit goed opgeklemd te worden. Zoals Ronald al aangaf kan ook het aanbrengen in lagen torteren misschien wel voorkomen.

Nu heb ik laatst een rail volgestort met epoxyhars waarbij de hars helaas door allerlei gaatjes wegliep. Deze rails is dus verpruts maar het kleine laagje wat er nog op ziet heeft de rails snoeihard gemaakt. Hier een close-up van de betreffende rails:



Deze rails heeft z'n perfecte radius behouden en is niet kromgetrokken :)

Zodra de nieuwe mal klaar is ga ik eerst nog eens met (ingedikte) epoxyhars een test doen om te zien of bovenstaand resultaat zonder "doorlopen" reproduceerbaar is.

Wordt dus vervolgt :)

Groetjes en welterusten, John
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
Ik heb nog een leuke 'veel werk' optie. Alle gaatjes afdichten met tape....... Ze zijn namelijk te groot en zullen altijd doorlekker lijkt mij, tenzij je een hele dikke 'gel' kan maken.
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
Citaat van: wijbe op maandag 18 april 2011, 23:00:23
Ik heb nog een leuke 'kut' optie. Alle gaatjes afdichten met tape....... Ze zijn namelijk te groot en zullen altijd doorlekker lijkt mij, tenzij je een hele dikke 'gel' kan maken.

Hé hé, Wybe, we gaan toch geen woorden in de mond nemen, die je nog niet eens mag aanraken hé  :P :P :P :D ;) vr gr Arie.

John, ik denk nog steeds dat je Stabilit nodig hebt voor dit werk, is wat dikker, hecht goed en wordt niet al te warm met uitharden.
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
Hoi John,

Ik volg dit op de voet en het lijkt erop dat je er nog komt ook! Wat ik me nu echter wel afvraag: waarom heb je de middenleider ook niet even doorgeslepen en naderhand weer aan elkaar gesoldeerd? Ik denk dat dit ook een groot gedeelte van het terugveren voor z'n rekening neemt. Zo wordt het namelijk ook aangegeven in 1 van de links die er in dit topic huizen.

Just wondering...

Met vriendelijke groet,
William

PS: Heb je niemand die een DMTA meting uit kan voeren? Stukje C-rail plastic erin en dan kijken bij welke temperatuur deze verweekt. Stuk nauwkeuriger en ook wetenschappelijk verantwoord, maar geen alledaagse meting.
Re:Tilly?s modelbaanproject:17-04-2011, nieuwe aanwinst nu met filmpje
Citaat van: dolphin op dinsdag 19 april 2011, 12:53:57
Citaat van: wijbe op maandag 18 april 2011, 23:00:23
Ik heb nog een leuke 'veel werk' optie. Alle gaatjes afdichten met tape....... Ze zijn namelijk te groot en zullen altijd doorlekker lijkt mij, tenzij je een hele dikke 'gel' kan maken.

Hé hé, Wybe, we gaan toch geen woorden in de mond nemen, die je nog niet eens mag aanraken hé  :P :P :P :D ;) vr gr Arie.

John, ik denk nog steeds dat je Stabilit nodig hebt voor dit werk, is wat dikker, hecht goed en wordt niet al te warm met uitharden.

Grrrrr (6) Zal het wel even beetje aanpassen :lol:
Re:Tilly?s modelbaanproject:19-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Wijbe,

bedankt voor het opschonen :D
Citaat van: dolphin op dinsdag 19 april 2011, 12:53:57
Citaat van: wijbe op maandag 18 april 2011, 23:00:23
Ik heb nog een leuke 'kut' optie. Alle gaatjes afdichten met tape....... Ze zijn namelijk te groot en zullen altijd doorlekker lijkt mij, tenzij je een hele dikke 'gel' kan maken.

John, ik denk nog steeds dat je Stabilit nodig hebt voor dit werk, is wat dikker, hecht goed en wordt niet al te warm met uitharden.


Hoi Arie,

dat moet toch wel superspul zijn :thumbup: Dan zal ik van het weekend maar eens wat gaan bestellen.

Citaat van: William027 op dinsdag 19 april 2011, 13:13:26

Ik volg dit op de voet en het lijkt erop dat je er nog komt ook! Wat ik me nu echter wel afvraag: waarom heb je de middenleider ook niet even doorgeslepen en naderhand weer aan elkaar gesoldeerd? Ik denk dat dit ook een groot gedeelte van het terugveren voor z'n rekening neemt. Zo wordt het namelijk ook aangegeven in 1 van de links die er in dit topic huizen.

Heb je niemand die een DMTA meting uit kan voeren? Stukje C-rail plastic erin en dan kijken bij welke temperatuur deze verweekt. Stuk nauwkeuriger en ook wetenschappelijk verantwoord, maar geen alledaagse meting.


Hoi william,

eigenwijs als ik ben zou het ook moeten kunnen zonder de middenleider door te slijpen. Als het echt niet lukt dan is dit natuurlijk wel een optie.

Geen idee of ze bij ons op het werk een DMTA meting hebben, ik zal dit de volgende week eens vragen, bedankt voor de info.

Vanwege werkzaamheden in het buitenland heb ik helaas nog niet de mogelijkheid gehad om André te vragen of hij een nieuwe mal voor me wil maken. Gisteren heb ik thuis echter nog wat liggen "spelen" met de verprutste railstukken en dacht toe aan de opzet van de onderste combinatie:



Railstuk 24223 moet dus de zelfgemaakte slanke boog zijn gemaakt in de mal met een straal van 223cm en railstuk 24236. Helaas kwam dit niet helemaal goed uit :? Misschien klopt mijn berekening niet helemaal maar het zou wel prachtig zijn als dit railstuk ook voor deze toepassing gebruikt kan worden. Kan iemand voor mij uitrekenen wat de straal moet zijn om ook dit voor elkaar te krijgen? Nu kan ik nl de mal nog anders laten maken.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject:19-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
zo toegepast kan je ook een 24912 inkorten... wellicht een gulde nmiddenweg en verder overal gewoon 24912 gebruiken om grote bogen te maken

mv koen
Re:Tilly?s modelbaanproject:19-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hoi Koen,

bedankt voor je reactie maar ik ga toch liever voor een mooie universele oplossing ;) In jouw voorstel moet er gebruik gemaakt worden van kleine stukjes om de juiste railafstand te houden. Door het kiezen van een juiste boog maak je het vloeiender en ook goedkoper :) Kan hier nu niemand een antwoord geven op de volgende vraag?

Citaat van: Tilly op dinsdag 19 april 2011, 20:36:45

Railstuk 24223 moet dus de zelfgemaakte slanke boog zijn gemaakt in de mal met een straal van 223cm en railstuk 24236. Helaas kwam dit niet helemaal goed uit :? Misschien klopt mijn berekening niet helemaal maar het zou wel prachtig zijn als dit railstuk ook voor deze toepassing gebruikt kan worden. Kan iemand voor mij uitrekenen wat de straal moet zijn om ook dit voor elkaar te krijgen? Nu kan ik nl de mal nog anders laten maken.


Zitten er geen wiskunde knobbels hier op het forum?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject:19-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
hallo john,

even een bijdrage vanuit belgie,ik hoop dat het gaat lukken.maar zoals ik kan lezen zien geef je niet op,ik weet me ook geen raad meer hoe en wat je moet doen.

groeten en succes;
peter(ke33)