Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails (Deel 4)
Ik weet dat voor het buigen van PVC (kozijn) profielen een warm glycerinebad gebruikt wordt om het PVC op te warmen. Daarna worden de profielen een mal ingetrokken die de juiste boog heeft. In de mal koelt de zaak af en de profielen blijven in de juiste vorm.
Misschien eens in warm (heet) water proberen?

Groet,

Jakop
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails (Deel 4)
Citaat van: appel op woensdag 06 april 2011, 18:47:43

ik denk persoonlijk dat het iets is wat niet gaat lukken, of in de loop der tijd problemen gaat geven.


Kom, kom, Appel, iets positiever mag wel :D

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 06 april 2011, 19:24:40

Wat is er op tegen om de gevormde rails te fixeren op een
onderlaag die sterker is én de juiste vorm heeft?
Dit per railtje uitvoeren en daarna het geheel behandelen
als een normale rails t.a.v. geluid-geïsoleerd monteren.
Zou dat kunnen, Mr. Eigenwijs? (It takes one, to know one :wink:)


Hoi Erik,

daar is helemaal niets op tegen. Waar het mij om gaat is dat het mij maar niet lukt om op beeldscherm/papier(Wintrack) een baan te ontwerpen die aan al mijn verwachtingen voldoet. Door slanke VOORAF GEFIXEERDE bogen te maken kun je lekker "in het echt" railzen gaan leggen, schuiven, en passen totdat je een ontwerp hebt wat helemaal naar je zin is. Dit is dus de reden waarom ik de gebogen railzen van te voren al in hun uiteindelijke vorm wil hebben. Dit maakt het in de toekomst trouwens ook makkelijker ingeval je van baanplan wil wijzigen.

Citaat van: Jakop op woensdag 06 april 2011, 20:36:15

Ik weet dat voor het buigen van PVC (kozijn) profielen een warm glycerinebad gebruikt wordt om het PVC op te warmen. Daarna worden de profielen een mal ingetrokken die de juiste boog heeft. In de mal koelt de zaak af en de profielen blijven in de juiste vorm.
Misschien eens in warm (heet) water proberen?


Hoi Jacob,

ik heb totaal geen idee bij welke temperatuur deze railzen zich goed laten vervormen, iemand anders misschien? Is er kans op roestvorming als de rails in water opgewarmd gaan worden?

De afgelopen week zijn er verschillende ideeën aangedragen om slanke bogen te maken waarvoor mijn dank. Een aspect wat misschien over het hoofd gezien wordt is de prijs per cm gebogen traject. Er zit nl een aanzienlijk verschil in prijs per cm tussen railstukken 24912, 24236 of 24360. Als dit lukt met railstuk 24360 ben je verreweg het goedkoopste uit maar of dit uitvoerbaar is........

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails (Deel 4)
Citaat van: Tilly op woensdag 06 april 2011, 23:00:34
ik heb totaal geen idee bij welke temperatuur deze railzen zich goed laten vervormen, iemand anders misschien? Is er kans op roestvorming als de rails in water opgewarmd gaan worden?

Nee, ik ook niet. Dat is een kwestie van uitproberen. Als uiteindelijk 100 graden niet voldoende is, is het jammer... Roest zal wel meevallen. Het is geen ijzer (wat het wel precies is weet ik ook niet  :D ) Ik heb een partij 2e hands (vieze) K-rails gereinigd in een sopje warm water waarbij sommige wel een uur in het water hebben gelegen. Daar is niets aan te zien, nu 3 jaar later.

Groet,

Jakop
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails (Deel 4)
Hoi Jacob,

in het verleden had ik nog k-rails en bij sommige stukken zag ik hier toch roestvorming optreden?

Helaas heeft Andre deze week geen tijd gehad om de mallen te maken, ik moet dus nog wat geduld hebben.

Vandaag staat echter in het tegen van Heavy Metal. Vanavond naar Kerkrade en genieten van Manowar:



Voor de liefhebbers, goed hard aanzetten en de buren op stang jagen :D



Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails (Deel 4)
Prachtig nummer maar mijn zoon van 7 laat ik geen forum meer kijken  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails (Deel 4)
Lid sinds: 2010

Dream Theater best band ever!!!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails (Deel 4)
Hoi John

Die muziek klinkt niet verkeerd. Veel plezier bij het concert!

Groet Nicko
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails (Deel 4)
Klinkt goed! Vette clip er ook bij, zeer leuke film :D
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails (Deel 4)
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails (Deel 4)
Hallo John,

Dus behalve van treinen ook nog liefhebber van echte muziek! De buren niet op stang gejaagd maar mijn vrouw wel. (houd helaas niet van echte muziek)

Succes met de grote boogstralen en het ontwerp van het zichtbare gedeelte!

Groeten,

Marcel.
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails (Deel 4)
the kings off metal are coming to town....




Citaat van: Tilly op vrijdag 08 april 2011, 14:07:05
Hoi Jacob,

in het verleden had ik nog k-rails en bij sommige stukken zag ik hier toch roestvorming optreden?

Helaas heeft Andre deze week geen tijd gehad om de mallen te maken, ik moet dus nog wat geduld hebben.

Vandaag staat echter in het tegen van Heavy Metal. Vanavond naar Kerkrade en genieten van Manowar:



Voor de liefhebbers, goed hard aanzetten en de buren op stang jagen :D



Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Forumlid Daan op bezoek
Citaat van: AC rocks DC op zaterdag 09 april 2011, 11:55:03

the kings off metal are coming to town....


En dat hebben ze gisteren weer bewezen, het was weer helemaal geweldig :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Maar goed, vandaag weer verder met de treintjes :)

Vanmiddag kwam forumlid Daan(Daanknoben) nog eens op bezoek en hij had wat Nederlands materieel bij zich. Hier heb ik geen verstand van dus vragen aub aan Daan stellen :D

Enkele foto's:







En dan nog een filmpje:



Het bezoek was kort maar wel weer gezellig :)

Voordat Daan kwam ook nog bezig geweest met het maken van een Hosenträger maar daarover later meer.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Forumlid Daan op bezoek
hallo john,

ik heb even een tijdje niet veel gezegd op je draadje,maar nam niet weg dat ik niet keek hoor.je baan is echt wel enorm,ik zie ook al wat boompje's staan staat al leuk op je baan.

groeten en succes verder;
peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
Peter,

Bedankt voor je reactie, reageren is echt niet verplicht hoor :D

Gisteren toen Daan op bezoek kwam was ik net de laatste hand aan het leggen aan de bouw van een ?Hosenträger? met C-rails. Allemaal niets nieuws maar ik wil hier wel even mijn ervaringen met jullie delen.

Het gaat om een ?Hosenträger? waarbij gebruik gemaakt wordt van de slanke wissels 24711 en 24712 in combinatie met kruising 24640. Het rechte stuk wat nodig is om de slanke wissels met elkaar te verbinden moet net iets langer zijn dan railstuk 24172 maar net iets korter dan railstuk 24188. Op onderstaande foto is dit duidelijk zichtbaar:



Dit wordt dus een aanpassing volgens een beproefde methode die ik ergens al eens gelezen had en nu in de praktijk wilde brengen.
Eerst een railstuk 24188 genomen en daar eerst 2 zaagsnedes in gemaakt met het zaagje getoond in Post #3203. Van onderuit wordt tot aan de railstaven alles doorgezaagd dus inclusief de middenleider.



Op de volgende foto is te zien dat de zaagsnedes precies uitgevoerd zijn tussen 2 bielzen om het zo onopvallend mogelijk te laten:



Nu meende ik uit eerdere testen dat de railstaven beweegbaar waren maar dit bleek dus niet zo te zijn, Ben(spoorman) had dus gelijk :P Maar geen nood, door met een schroevendraaier te klipjes ietwat te verdraaien is dit zo opgelost, een dremel is dus niet nodig. Hier een foto ter verduidelijking:



Daarna kan het ingezaagde stukje bedding eenvoudig verwijderd worden:



En kunnen de beddingen tegen elkaar geschoven worden waarmee het er als volgt uit ziet:



Na het afslijpen van de railstaven is het zaakje opgeklemd met een elastiekje om zo?n strak mogelijke naad te krijgen:



Nu was het zaak om de middenleider weer in orde te maken. Daar waar gesoldeerd moest worden deze eerst ontdaan van de zwarte laklaag en vertint. Vervolgens een vertint stukje stijve draad genomen en het geheel aan elkaar gesoldeerd:



Na de bedding nog gefixeerd te hebben met lijm kon het geheel in elkaar gelegd worden. En zie daar: een prachtige ?Hosenträger?:



Nog voor het aanbrengen van ballast en een behandeling met een airbrush zijn de naden zo goed als onzichtbaar :) In theorie zit er ietwat verschil in graden tussen de kruising en de slanke wissels maar dit is in de praktijk verwaarloosbaar. De railzen liggen mooi in lijn zonder dat er ook maar iets onder spanning vastgeschroefd is. Hier het bewijs:



Ook weer zo?n klusje waarvan je bij voorbaat denkt: ?dat lukt mij nooit?. Gewoon proberen en dan blijkt het geen reet voorsteld. Ok, bij het eerste railstuk had ik er iets teveel tussenuit gezaagd maar de 2 daarop volgende waren perfect!
Zo?n ?Hosenträger? heeft wel wat en ik kan het iedereen aanraden. Deze techniek kun je trouwens ook gebruiken op plaatsen waar je anders meerdere kleine stukjes nodig hebt, je kunt hiermee dus ook nog geld uitsparen :)

Zo, hopelijk zijn aankomende week de mallen voor de slanke bogen klaar en kunnen we (hopelijk) ook dat project succesvol afronden.

Groetjes en allemaal nog een fijn weekend, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails

dat is een erg mooie ?Hosenträger? geworden :biggrin: :thumbup:

Goet,
Matthijs
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
John,

Ziet er weer super strak uit hoor.
Zoals gewoonlijk.  :D :D :D

Niels
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
John,

Ziet er weer goed uit.
Alleen is de afstand tussen de sporen niet wat groot?
Ik heb ook ergens een versie gezien zonder de 071 aanvul stukjes.
Dat oogt een stuk subtieler waardoor de slankheid van de wissels wat meer tot uiting komt.

Mvg, Robin
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
Hoi John.
De Hosenträger ziet er perfect uit en, zoals wij van jou ondertussen gewend zijn, prachtig en duidelijk in woord en beeld samengevat! :cool:
Nu wil het toeval dat ik vorige week (n.a.v. topic niet passend railstukje van 'nkeer3') een passtukje gemaakt heb van een 24071, verlenging slanke wissels.
Al enige jaren geleden heeft Harry (Kroko 23456) slanke wissels en de 24071 zo bewerkt dat hiermee de afstand tussen de rails aanzienlijk verkleind werd en aangepast kan worden aan de benodigde afstand.(topic kan ik niet meer vinden! :roll:)
Ik wilde hiervoor een nieuw topic starten maar door het mooie weer (voorjaar op de boerderij is altijd druk!!) nog niet van gekomen.

Maar als voorbeeld is dit een prachtige Hosenträger geworden maar door het inkorten van 24071 en bewerken slanke wissels, kan de railafstand met nog enige cm's verkleind worden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
Hallo John,

De railzen houden jou aan het werk  :) :)

Je hebt het weer mooi voor elkaar, je zou toch denken dat Marklin hier een pas-stukje voor zou hebben.

Ik vroeg mij wel af waarom je niet aan een kant gezaagd hebt, zo groot is het stukje niet en daar na de bedrading door solderen.

Volgens hij kun je dan nog steeds gebruik maken van het schroef gat ??

Maar op deze manier kan het natuurlijk ook  :) :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
Hallo allemaal,

en weer bedankt voor jullie reacties :)

De railafstand bij deze "Hosenträger" lijkt mij perfect voor de inbouw van een perron maar of ik deze zo ga gebruiken is nog onduidelijk. De kleinere "Hosenträger" zonder de railstukjes 24071 is een grotere uitdaging die we misschien ook nog aan gaan. Het was in ieder geval een mooie oefening ;)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
Hi John,

Klein ideetje om de hartafstand nog iets groter te maken mocht je dat willen. Vervang aan een kant de linkse wissel door ook een rechtse. Dan kun je die of laten volgen door een tegenboog, of eerst nog een passtukje.

Gr. Daan

p.s. die hosenträger met kleine railafstand die komt er jou kennende  :D :D
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
hi, hier heb je er 1 met standaard stukkies... afstand 14,5 cm

Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
Hoi John,

Ik heb weer even moeten bijlezen maar het is me gelukt :)
Wat een mooie updates heb je geplaatst.
Zo zie je maar weer wat je mist als je het druk hebt :P
Veel succes nog!
Mooie oplossingen overal ook voor! Goed gedaan!

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
Hoi John,

Erg mooie "Hosenträger". :thumbup:

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
Dag John.

Mooie Hosenträger geworden! Ik heb er ooit twee gebouwd
van M-rails en inderdaad, het is een klus waar je gewoon aan
moet beginnen en dan gaat het eigenlijk vanzelf.
Wat is nu de spoorafstand van deze Hosenträger?

Groeten,

Erik.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
Hoi John,

Erg netjes gemaakt.
Je ziet de zaagsnede bijna niet.

Groetjes Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
Hoi John,

Dat heb je weer prachtig gemaakt. En vooral een leuk bouwverslag.

De zaagsnede is zo goed als onzichtbaar en valt dus niet meer op. Top werk :thumbup: :thumbup:

Groet

Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
Hoi John,

Dat is weer een inventief stukje Hosenträger! Ook ik ben benieuwd hoeveel afstand je gewoonnen hebt ten opzichte van de constructie zoals voorgesteld door Koen.

groet, Michiel
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
Benieuwd naar het verschil in hart afstand met datgeen wat John heeft gefabriceerd, en met hetgeen wat Koen als voorbeeld plaatste met standaard c-rails  B)

Mvg Gert
Re:Tilly?s modelbaanproject: Bouw "Hosenträger" in C-rails
dat zal een kleine 3 cm schelen.. 14,69 versus 11,85

en ruim 15 euro....

perfecte manier trouwens om je rail in te korten! ik moet nog wat 24912 rails inkorten.. ben benieuwd of deze methode ook voor een bocht opgaat.. verwacht wel als je de perfecte taartpunt eruit kan zagen

mvg koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails (Deel 4)
is het niet mogelijk om aan de binnen kant aan de opstaande rand een staal draadje te verlijmen?
en de zaag sneden niet tegenover elkaar te plaatsen, b.v. 4 om 5 en ze tot aan het hard van de rail in te zagen.

----------------------------------------   buitenbocht
       |        |         |         |
   |       |         |         |          |
---------------------------------------- binnenbocht
Re:Tilly?s modelbaanproject: 12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hallo allemaal,

gisteren heb ik de mallen van André gekregen, hier een foto:



De bovenste heeft een straal 2230mm(2x R9) en de onderste één van 1670mm)1.5x R9). Bij beide is een strook uitgefreesd van 40mm breed en 10mm diep. Daarna zijn er 3 sleufjes uitgefreesd tbv de railstaven en middenleider. Hier een close-up:



Jammer genoeg zijn de sleufjes 2mm breed, het kleinste freesje wat André ter beschikking had. Hierdoor is nog teveel speling tov de railstaaf waardoor de straal aan de kopszijde af kan gaan wijken, eens kijken hoe ik dit op ga lossen. Hier nog een close/up met rails waarop dit zichtbaar is:



Deze week worden er een paar gemaakt zodat dit uitgelegd kan worden en het resultaat beter te zien is.

Citaat van: 3railkoen op zondag 10 april 2011, 21:38:51
dat zal een kleine 3 cm schelen.. 14,69 versus 11,85

en ruim 15 euro....

perfecte manier trouwens om je rail in te korten! ik moet nog wat 24912 rails inkorten.. ben benieuwd of deze methode ook voor een bocht opgaat.. verwacht wel als je de perfecte taartpunt eruit kan zagen


Koen,

bedankt voor de info.

Het inkorten van een 24912 moet geen probleem zijn, gewoon proberen en in eerste instantie niet teveel wegzagen. Afzagen kan altijd nog, bijzagen wordt moeilijker :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject:12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hoi John, wat een prachtige mallen, als het nu niet lukt zou ik maar K flex rail kopen  :D, succes, vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject:12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
John,

als gelijkstromer heb ik misschien wel de of een oplossing voor je probleem van die te grote of te brede frees, als je die binnenste (rechtse) freesopening iets dichter naar de middengeleider zou fresen dan liggen je rails opnieuw helemaal vast !
Linkse rail zit links vast en de rechter rail zou dan rechts op zijn plaats gehouden !
Misschien een oplossing voor je probleem !

Groeten Peter

PS ik zag dat je reeds een gleuf voor de middengeleider had voorzien zoals ik je reeds eerder voorstelde ! Laat eens weten of je met mijn oplossing vooruitkomt !
Re:Tilly?s modelbaanproject:12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hoi Peter,

opnieuw een goeie tip van je, ga ik morgen gelijk even met André bespreken.

Groetjes en hartelijk dank, John
Re:Tilly?s modelbaanproject:12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
hi john, ik zat dat ook te denken wat peter schrijft.. gewoon die gleuven zodanig frezen dat ze tegen de zijkant van de rails drukken .. dus iets verschoven

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject:12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Goedemiddag,

heb nog wat getest en ga het gebruik van de 360mm lange railzen met artnr 24360 hoogstwaarschijnlijk loslaten :? De "koppeling" tussen de 2 beddingen geeft toch te veel problemen. Onder voorbehoud ga ik voor straal 1670mm de 24912 (R9) gebruiken en voor straal 2230mm de rechte rails 24236.

Heb ook nog wat geklooid met verschillende soorten lijm maar ook dit gaf geen bevredigend resultaat. Deze lijm van Johnny:

Citaat van: bellejt op zaterdag 02 april 2011, 11:01:35

waarom gebruik je geen Pattex stabilit ? Is keihard in 15 min.


is hier bij de lokale bouwmarkt helaas niet te verkrijgen :?

Ik heb nu aankomende zaterdag een afspraak gemaakt met oud collega Bert die in de polysterverwerking zit, eens kijken wat dit gaat brengen.

Groetjes en we blijven volhouden, John
Re:Tilly?s modelbaanproject:12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Je bent wel een volhouder John  :thumbup: :thumbup:

R9 is toch best een flauwe bocht, maar voor jou niet flauw genoeg  >:-D >:-D

Ik hoop dat het je lukt.

De nieuwe mallen zien er proffessioneel uit.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:Tilly?s modelbaanproject:12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hoi Peter,

in het begin meende ik ook dat R9 slank genoeg zou zijn maar tijdens plannen leek dit niet zo. Kijk ook eens naar dit mooie plan van Pieter:



Met slanke bogen is dit nog meer te verfraaien. Daarnaast wil ik ook de stations in flauwe bogen leggen om het nog realistischer over te laten komen en daar zijn R9 bochten te scherp voor. Om een goed vergelijk te krijgen van de boog met een straal van 223cm hier een Wintrack tekening. Het bovenste traject is gemaakt met R5, het middelste met R9 en het onderste met de "in de maak" zijnde bogen:



Het is toch de moeite van het proberen waard of niet soms :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject:12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hoi John, wat een mooi plan, dat wordt al vast sparen voor een paar Artitec bootjes zo aan het water te zien  ;) vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject:12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hallo John,

Jij hebt ook weer een mooie idee, hoe maak je flauwere bochten,
wel heel mooi gevonden van je.
Ben wel benieuwd naar het eindresultaat.
Jij had een paar post terug hoe je de rail egaal zou moeten verwarmen,
wat dacht je van je oven op een bepaalde temperatuur zetten  8o
Misschien wel een idee  :)

Succes er mee.

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject:12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Citaat van: Tilly op woensdag 13 april 2011, 19:34:49
... Daarnaast wil ik ook de stations in flauwe bogen leggen om het nog realistischer over te laten komen en daar zijn R9 bochten te scherp voor. ...

Hallo John,

Het is inderdaad prachtig als je ook je station "los kan trekken" van tafelrand en achterwand maar met jouw lengte dient idd de hoek wel heel klein te zijn.

succes!
Re:Tilly?s modelbaanproject:12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Is dat geen reden om (desnoods na de wissels in het station) over te gaan op K-rails (flexrails) in dat soort situaties? Ik denk dat ik mijn baan ga bouwen van een mix van K-rails en C-rails om de voordelen van beiden te combineren...
Re:Tilly?s modelbaanproject:12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Daarom heb ik ook K-rails genomen voor het zichtbare gedeelte, ik vind het ballasten ook een stuk mooier met K-rails.
Maar waardeer het wel van John dat hij dit met C-rails voor elkaar wil krijgen. Ben ook wel erg benieuwd naar het eindresultaat.
Groeten Jake
Re:Tilly?s modelbaanproject:12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:12-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hoi John,

Bedankt voor je duidelijke uitleg.

Ik begrijp best dat je op C rails wilt blijven rijden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject:15-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Grrrrene, Jake,

ik blijf bij C-rail :D

Peter,

bedankt voor je reactie.

Vandaag kwam mijn buurman langs en hij had nog epoxyhars thuis staan van www.mrboat.nl. Mooie gelegenheid om ook dit te proberen.

Vanwege de onnauwkeurigheid van de mal, de spoorstaven zijn nl te breed opgefreesd, eerst mbv 2 houten blokjes de rails opgespannen:



Daarna de kopszijdes dichtgemaakt met stukjes zilverpapier en plakband om te voorkomen dat de hars in de contactjes loopt:



Vervolgens de hars en harder gemengt en in de rails gegoten. Helaas, één groot drama :( De hars loopt tussen de kiertjes door in de mal met uiteindelijk dit als resultaat:



Het was dus één grote puinhoop. Alles zuiver gemaakt en morgen eerst testen bij Bert met polyester en dan zien we weer verder.

Wordt dus vervolgt!

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject:15-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hoi John,

Het mag dan een puinhoop zijn, maar blijft de rail nu wel in het juiste model?
Ik bewonder je doorzettings vermogen.
Succes met de volgende test.

Groetjes Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject:15-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:15-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Hey,
ik was hier eens over aan het nadenken. En is het niet mogelijk, om bijvoorbeeld dit spul:



te nemen, spuiten in dezelfde kleur als c-rails, en dan de flexrails van k-rail gebruiken?

Spul is van noch, artikel 99160

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject:15-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Jac,

de rail bleef natuurlijk niet in zijn model omdat ik deze vroegtijdig uit de mal heb moeten halen :(

Roy,

ik blijf bij C-rail en dit is niet bespreekbaar :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject:15-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Ga zo door that's the spirit :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject:15-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:15-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
tsja, waarom makkelijk doen,......  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject:15-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject:15-04-2011, vervolg slanke bogen in C-rail
John,

c-rails hebben die ook een opening om vast te maken op de ondergrond !
Wanneer je rails ingestreken hebt met hars bevestigen met een nagel of vijsje op je houten ondergrond (eventueel gaatje dwars door de mal heen), bevestigen en mogelijks blijft je rail dan gebogen !

Groeten Peter ;)