Als ik ook toe kom aan het zichtbare gedeelte van mijn baan dan laat ik de volledige geometrie los.
In het grootbedrijf zouden ze ook geen rekening met 15 / 10 / 7,5 graden bochten 
Gewoon mooie vloeiende lijnen tekenen en de rails uitleggen. (met k-flex gaat dit iets sneller/makkelijker omdat je het snel kan verleggen en aanpassen) Maar met c-rails is het vast niet onmogelijk... Zeker voor jou niet haha!
Nog een tip... als je verkanting aanbrengt, dan hoef je ze in de lengterichting minder ver in een bocht te buigen.
In principe heb je gelijk maar het werkt toch wel makkelijk als je enkele bogen kant en klaar hebt liggen. Je kunt dan mooi gaan passen en meten om vervolgens hier en daar nog enkele stukken op maat te maken.
Zoals eerder vermeld kun je ook eerst latjes of id plaatsen en daartegenaan de railzen schroeven maar mijn voorkeur gaat uit naar gefixeerde railzen van verschillende radius waarmee je kunt "spelen".
helemaal mee eens, bovendien hoor je ook nog zo iets te maken als een 'overgangsbocht'. Vanuit recht gaat men in het echt nooit in één keer naar een vaste bochtstraal, maar laten dat vloeiend overlopen. Dur, begin met een hele grote straal, en dan steeds kleiner, om naar het eind toe weer groter te worden. Dat ziet er ook heel goed uit. Ik heb ergens een artikel gelezen over de berekeningen, da's nog vrij complex... (hier dus) Leef je uit zou ik zo zeggen! Overigens (en niet om je te pesten) dat gaat uitmuntend met K flexrails.......
Hoi Walter,
bedankt voor de link, interessante kost

Overgangsbogen kun je ook maken met vooraf gefixeerde delen

Ook niet om te pesten: ik blijf bij C-rails

Daarom de volgende vraag: waarom probeer je niet eens een R9 ruimer te buigen i.p.v. een rechte krom proberen te maken? Zoals gezegd; geprobeerd heb ik het zelf niet...maar wellicht een poging waard.
Hoi Jacob,
bedankt voor je reactie

Het terugbuigen van R9 werd hier ook al eerder geopperd maar eerst wil ik deze methode nog verder onderzoeken. Niet te snel opgeven is het motto

Yep john ik bedoel inderdaad Bert. Moet je zijn nummer hebben? Zo ja stuur ik je dit wel via de mail.
Harry,
graag

Ligt het nu aan mij, of zie ik aan je "handgebogen" rails dat er een x aantal knikken inzitten in plaats van 1 vloeiende boog? Ben benieuwd hoe het met de nieuwe mal gaat. Denk dat flink opstoken wel zou moeten helpen om de spanning eraf te halen. Denk dat de boog zelf dan zelf ook vloeiender wordt.
Daan,
je ziet het goed, het zijn knikken omdat de buitenste gedeeltes niet goed gebogen zijn.
Het probleem met de kopse kanten is denk ik dat je daar in de binnen boog ook wat moet weg halen om de boog vloeiend te maken.
Ik denk dat je dit met een andere mal niet oplost.
vr.gr. Günther.
Ps: we denken allemaal mee

Günther,
aan de kopse kanten is de bedding ook ingezaagd maar ik denk dat door de krachten die ontstaan de bedding ook iets vervormad en dus ook de railstaven. Ik hoop dat dat met de mal met uitsparingen voor de railstaven niet gebeurd, het lijkt mij in ieder geval het proberen waard.
als ik kijk naar je mal met 2 extra-gleuven voor de rails vast te houden, dan vraag ik mij af of je voor je kontactpunten(of hoe noem je zoiets ; ben nl. gelijkstroomrijder) ook geen uitsparing moet voorzien om het geheel 100% vast te leggen en te houden ?
Groeten Peter 
PS bewonder jouw doorzetting ondanks je flex-K -rails zou kunnen gebruiken !
Misschien Flex K rail gebruiken met flex. bedding van de oude Roco-line ('t is maar een idee !)
Hoi Peter,
of een uitsparing voor de middenrail ook noodzakelijk is zien we pas als de nieuwe mal gefreesd is. Goeie opmerking trouwens

Ennu...... het is en blijft C-rails

Groetjes en allemaal nog een fijn weekend, John