Rene,
graag gedaan en bedankt voor het compliment

Vanaf nu ga ik mij bezig houden met het zichtbare gedeelte en heb mezelf in het verleden al een paar voorwaarden gesteld:
- Alleen gebruik maken van C-rails
- Geen sporen evenwijdig aan de plaatkant of achterwand laten lopen
- Alleen slanke wissels gebruiken
- Mooie vloeiende lijnen met grote boogstralen
- Indien mogelijk ook stations in bogen leggen
Met name het punt ?grote boogstralen? houdt mij al enige tijd bezig. Enkele jaren geleden heb ik hierover al eens een topic gestart maar helaas zijn daar weinig reacties op gekomen.
Mijn eerste test is als volgt gegaan:
Eerst is er een 18mm dikke multiplexplaat gezaagd van 37 x 14cm.
Een goede collega van mij (Andre, opnieuw bedankt!) heeft thuis een klein zelfgemaakt freesbankje en heeft voor mij hier een strook uitgefreesd in een straal van 200mm met een breedte van 40mm en een diepte van 10mm, precies de maten van C-rails. Zo ziet dit er dan uit:

Hier nog een foto genomen vanaf de kopse kant:

Vervolgens heb ik de C-rails genomen met het artnr 24360 en heb deze op 16 plaatsen ingezaagd volgens onderstaande tekening:

Dit zagen had ik eerst geprobeerd met een dremel maar dit lukte niet echt, de zaagsnede was vrij breed en door de dikte van de dremel kon je het slijpschijfje niet recht houden. Uiteindelijk heb ik de C-rails gezaagd met zo?n klein zaagje:

Met dit zaagje gaat het inzagen perfect

Nu bestaat deze rails uit een railstuk 24172 en 24188. De railstaven zijn uit één stuk maar de bedding helaas niet. Hier eerst een foto van hoe het er orgineel uit ziet:

De naad tussen de 2 beddingen is een zwak punt dus deze eerst met lijm verstevigd alvorens de rails in de mal te plaatsen:

Na een droogtijd van ongeveer een uur heb ik de rails voorverwarmd met een verfstripper en op alle zaagsnede?s een dot lijm geplaatst. Daarna is de rails omgedraaid, in de mal geplaatst en vervolgens met 5 blokjes hout gefixeerd om er zeker van te zijn dat de rails absoluut vlak in de mal ligt en blijft liggen. Hier een foto:

Na een uur drogen, op de beschrijving stond dat deze lijm na 2 min al droog zou zijn, de blokjes hout verwijderd en de rails uit de mal gehaald. Helaas veert de rails iets terug en is de naad in het midden ook open gaan staan:

Probleem is dat deze lijm na drogen nog flexibel is dus ongeschikt voor deze toepassing. Het idee is volgens mij goed maar dient aangepast te worden. Ik ben nu bezig met een tweede test en heb nu de originele naad eerst verlijmd met montage kit die na uitharding hard en niet flexibel meer is. Hier weer eerst een foto:

Bij mijn eerste test moest ik de rails eerst voorzien van lijm en kon deze daarna pas in de mal leggen. De bedoeling is nu dat de rails eerst in de mal geklemd wordt en pas daarna ?van onderen? verlijmd gaat worden. Hiervoor dient de mal aangepast te worden maar dat is een mooi werkje voor morgen.
Wat vinden jullie van het idee? Elke opmerking is welkom.
Groetjes, John