Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Volgens de Märklin website zit er nu een 144133 onder. Mocht onder de loc die ik vandaag binnen krijg ook zo'n waardeloos ding zitten dan neem ik de loc mee naar m'n vaste shop. Die heeft vast een vervanger. Ik laat het nummer wel weten dan.

edit:

De BR-81 uit de startset heeft de 206370 sleper. Ik heb ze van beide nog niet los gehaald maar als ik het zo snel bekijk zijn ze niet uitwisselbaar. Het plastic gedeelte wat in de loc klikt is veel groter bij de 36320 loc dan bij de 36741.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hallo allemaal,

helaas vandaag de decoders niet ontvangen, we zullen dus nog even geduld moeten hebben.

Vandaag verder gegaan met het inbouwen van de diodetruck, alle 22 modules zijn nu gelukkig gereed :)

Verder ook nog kabelgoten gelegd ter voorbereiding van het zichtbare gedeelte.

Ik had jullie graag wat meer willen laten zien maar het is niet anders :(

De laatste foto was trouwens de 500ste in dit Topic. Willie (Wakkie) hartelijk dank voor het plaatsen van al deze foto's op de server en natuurlijk dank aan Sascha voor het beschikbaar stellen van geheugen :)

Groetjes en allemaal nog een prettig weekend, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Vond nog wat filmpjes over de Lemo Solar motor in dit geval in een 3044:





En een PDF met een alternatief: http://up.picr.de/6221630dew.pdf

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Citaat van: Spoorman op zondag 20 maart 2011, 08:59:48
Vond nog wat filmpjes over de Lemo Solar motor in dit geval in een 3044:


En een PDF met een alternatief: http://up.picr.de/6221630dew.pdf

Gr, Ben.

Hoi Ben, maakt de motor of decoder nu zo veel geluid of lijkt dit maar zo op het filmpje  :help: Hij kan wel heeeeeeeeeel erg langzaam rijden, vr gr Arie 
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Ik weet niet precies wat ik hoor.

Heb een paar motoren in bestelling en ga het eens uitproberen op een BR01, BR03 en BR52.

Ben wel benieuwd straks naar de ervaringen van John.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hoi Ben,

bedankt voor het plaatsen van de filmpjes.

Zoals eerder gemeld heb ik het motortje al ingebouwd en getest mbv een 12V adapter, de snelheid viel dus (nog) niet te regelen. Het motortje was redelijk geruisloos maar het drijfwerk maakt best wel veel werk. Dit iets gesmeerd en daarna was het stukken beter. Het geluid in z'n geheel was in ieder geval stukken minder dan met de orginele motor :)

Op het tweede filmpje lijkt het erop dat de motor de plastic bovenbouw raakt en deze resoneerd :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 20-03-2011: Filmpje draaiend maxonmotortje)
Hallo allemaal,

om het nog duidelijker te maken heb ik even een kort filmpje gemaakt van een draaiend Maxonmotortje:



Hopelijk geeft dit een realistisch beeld.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 20-03-2011: Filmpje draaiend maxonmotortje)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 20-03-2011: Filmpje draaiend maxonmotortje)
Citaat van: Tilly op zondag 20 maart 2011, 17:19:52
Hallo allemaal,



Hopelijk geeft dit een realistisch beeld.

Groetjes, John

Aan het motortje kan het niet liggen  :), deze is inderdaad best stil  ;) vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 20-03-2011: Filmpje draaiend maxonmotortje)
Arie,

ik ben me toch aan het vervelen dus om het dan helemaal compleet te maken hier eerst een filmpje "op z'n kop":



En dan nog één "op de rollenbank":



Klinkt toch goed of niet?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 20-03-2011: Filmpje draaiend maxonmotortje)
Tjonge,
Wat een verschil met de oorspronkelijke "koffiemolen". Complimenten. :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 20-03-2011: Filmpje draaiend maxonmotortje)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 20-03-2011: Filmpje draaiend maxonmotortje)
Dat klinkt zeker goed John,

Hij klinkt erg rustig en stabiel :thumbup: ik ben benieuwd hoe hij rijd als straks de decoder erin zit en hij op de baan rond rijd.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 20-03-2011: Filmpje draaiend maxonmotortje)
Tja, dat moet ik van dichtbij horen......
De vraag is: zijn die motortjes even sterk als M*motoren ?
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-03-2011: Decoder ingebouwd)
Hallo allemaal,

vandaag kwamen de decoders netjes verpakt binnen en na het eten maar gelijk eentje volgens onderstaand schema ingebouwd.



Daarna de lok snel op de rails gezet en via de Tams opgeroepen. Standaard staat de decoder ingesteld op adres 3 met 14 rijstappen. Dit aangepast naar 128 rijstappen en vervolgens de draaiknop bediend. Wat een rijeigenschappen en wat geweldig hoe weinig geluid de lok nog maakt :) :) :)

De decoder zit nog provisorisch gemonteerd maar hier de eerste filmpjes.

Eerst op kruipsnelheid:



Op middelmatige snelheid:



En met de turbo erop :D



Morgen eens verder afbouwen en eens testen op de baan zodat duidelijk wordt wat de trekkracht is en of de lok op een spiraal in stilstand blijft staan.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-03-2011: Decoder ingebouwd)
Ziet en hoort er goed uit. :D

Als de lok goed rijdt op de decoder settings: niks meer aan doen. Maar mocht het minder zijn: er zijn settings voor Maxon of Faulhaber, zie de manual.

Ben inderdaad nog benieuwd naar je verdere ervaringen.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-03-2011: Decoder ingebouwd)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-03-2011: Decoder ingebouwd)
Die loopt mooi John,

Let er wel op dat je via koploper maximaal 28 stappen kunt aansturen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-03-2011: Decoder ingebouwd)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-03-2011: Decoder ingebouwd)
Super zeg, zeker als je in ogenschouw neemt hoe dit type loc normaal rondzaagd  >:-D Iets minder mooi is, dat ik ook nog 3 van deze locs heb, nu ik dit gezien heb.................................. :( ;)  vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-03-2011: Decoder ingebouwd)
Hoi John,

Dat motortje loopt erg fraai. B)
Misschien kan dit ook wel in mijn BR86, dat is ook zo een herriebak.

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject(update 23-03-2011: eerste testritten met maxonmotor)
Hallo allemaal,

niet veel tijd gehad maar zojuist snel even wat getest en 3 filmpjes gemaakt. Aan de settings van de decoder(CV's) is nog niets gewijzigd. Hij wordt in de filmpjes via de Tams aangestuurd in het MM formaat met 28 rijstappen.

Hier eerst een filmpje waarbij de lok 6 D-rijtuigen probleemloos de spiraal omhoog trekt:



Afremmen, stoppen en opnieuw optrekken midden in de spiraal is geen probleem. Tijdens stilstand blijft de lok ook staan, hij glijdt dus niet langzaam omlaag of iets dergelijks.

Vervolgens 20 kolenwagens erachter gehangen waarbij de eerste tien ook nog verzwaard zijn met lood:



Aan het geluid te horen wordt de motor behoorlijk belast maar ook nu trekt deze lok alle wagons de spiraal omhoog.

Om te kijken waar het maximum zit het aantal wagonnetjes verhoogd van 20 naar 30:



Ik hoop dat het allemaal te zien en te horen is maar hier is de maximum trekkracht duidelijk overschreden. De lok schokt en maakt behoorlijk veel herrie. Vanuit stilstand krijgt de lok in de spiraal de wagons ook niet meer vooruit getrokken.

Voorzichtige conclusie:

De trekkracht lijkt mij iets minder dan de standaard Märklinmotoren maar blijft toch op een acceptabel nivo.
Vooral bij lagere snelheden rijdt de lok fantastisch en maakt veel minder geluid. Je hoort in ieder geval geen zaag- en knarsgeluiden.
Bij hogere snelheden hoor je een soort van "janken" van de motor.
In de spiraal blijft de lok stilstaan. Deze glijdt dus niet door het gewischt van de sleep naar onderen. Hierbij moet ik wel vermelden dat mijn steigingspercentages niet boven de 3% komen en dat hier alleen gebruikt gemaakt wordt van grotere boogstralen (R3, R4 of R5).

Al met al ben ik best tevreden en deze motor heeft het (grote) voordeel dat hij onderhoudsvrij is. Ik heb nu nog 2 motoren liggen die in 2 andere modellen ingebouwd gaan worden. Deze 3 loks worden dan eerst over een langere periode getest om te zien hoe het met de levensduur gesteld is.

Citaat van: degeluidsman op dinsdag 22 maart 2011, 20:27:57

Let er wel op dat je via koploper maximaal 28 stappen kunt aansturen.


Peter,

bedankt voor de info. Via de Tams heb ik wel al 128 rijstappen getest, je draait je misselijk om de lok snelheid te geven maar het gaat dan wel super vloeiend :)

De komende dagen gaan we ons ook bezighouden met het programmeren van CV's, ook dit is voor mij helemaal nieuw.

Ik hoop dat het nu voor iedereen een beetje duidelijk is wat deze motor kan, mochten er nog vragen zijn dan laat ze maar komen :)

Groetjes, John

PS: ben nog iets vergeten. Het (te lange) boutje waarmee de massaklem vastgeschroefd zit (zie eerdere foto) moet aan achterzijde afgeslepen worden omdat anders de kap van de lok er niet op gaat.
Re:Tilly?s modelbaanproject(update 23-03-2011: eerste testritten met maxonmotor)
Bedankt voor deze bijdrage. :thumbup:

Speel eens met decoder settings als je tijd hebt voor de Maxon of Faulhaber. Zou zo maar kunnen dat het geluid minder wordt en de trekkracht beter.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject(update 23-03-2011: eerste testritten met maxonmotor)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject(update 23-03-2011: eerste testritten met maxonmotor)
Beste John,

Volgens mij zie ik de wielen "doorslaan", dat zou betekenen dat de motor sterk genoeg is, maar dat je "tractie" relatief te weinig is, nieuwe bandjes of de lok verzwaren?

Groet, Anne W
Re:Tilly?s modelbaanproject(update 23-03-2011: eerste testritten met maxonmotor)
Hallo John,

Citaat van: Tilly op woensdag 23 maart 2011, 22:19:45
De komende dagen gaan we ons ook bezighouden met het programmeren van CV's, ook dit is voor mij helemaal nieuw.
Begin eens met
CV2:     6
CV53: 40
CV54:   8
CV55: 30

Mvg,
Peter


Re:Tilly?s modelbaanproject(update 23-03-2011: eerste testritten met maxonmotor)
Citaat van: Freak op woensdag 23 maart 2011, 22:37:27
Hallo John,

Citaat van: Tilly op woensdag 23 maart 2011, 22:19:45
De komende dagen gaan we ons ook bezighouden met het programmeren van CV's, ook dit is voor mij helemaal nieuw.
Begin eens met
CV2:     6
CV53: 40
CV54:   8
CV55: 30

Mvg,
Peter




Helaas, deze waarden gelden niet bij de V4.0.

Zie onder:



Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject(update 23-03-2011: eerste testritten met maxonmotor)
Citaat van: Anne W op woensdag 23 maart 2011, 22:33:40
Beste John,

Volgens mij zie ik de wielen "doorslaan", dat zou betekenen dat de motor sterk genoeg is, maar dat je "tractie" relatief te weinig is, nieuwe bandjes of de lok verzwaren?

Groet, Anne W

Volgens mij heb je dat goed gezien.......
Re:Tilly?s modelbaanproject(update 23-03-2011: eerste testritten met maxonmotor)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject(update 23-03-2011: eerste testritten met maxonmotor)
Beste Huub,

Ik ben dan ook een (scheeps) werktuigbouwer en dus geen softwareder of elektronikus....

Groet, Anne W
Re:Tilly?s modelbaanproject(update 24-03-2011: eerste CV's geprogrammeerd)
Citaat van: huub op woensdag 23 maart 2011, 23:52:44
Citaat van: Anne W op woensdag 23 maart 2011, 22:33:40
Beste John,

Volgens mij zie ik de wielen "doorslaan", dat zou betekenen dat de motor sterk genoeg is, maar dat je "tractie" relatief te weinig is, nieuwe bandjes of de lok verzwaren?

Groet, Anne W

Volgens mij heb je dat goed gezien.......


Anne, Huub,

dat hebben jullie misschien wel goed gezien :? Dat zou inderdaad betekenen dat de motor nog sterker is dan ik dacht :)

Zojuist voor het eerst bezig geweest met het programmeren van CV's. Los van de baan een programmeerspoor aangesloten op de daarvoor aangewezen uitgang van de Tams Centrale. De decoder ingesteld op DCC met 28 rijstappen en de hierboven vermelde CV's ingesteld, dus:
CV2   = 3
CV52 = 16
CV53 = 140
CV54 = 48
CV55 = 20

Iedere keer als je een CV wijzigt dan gaat de verlichting van de display van de Tams uit en bevestigd de lok de programmering door een schokje naar voren en naar achteren te maken, ik neem aan dat dit normaal is :?

Vervolgens de maximum snelheid verlaagd door CV5 te veranderen van 64 naar 20 en de middensnelheid CV6 voorlopig gewijzigd van 22 naar 10. De maximum snelheid van de lok ligt nu op 100 km/uur(ijking Koploper). Vervolgens alle rijstappen geijkt met dit als resultaat:



Dat ziet er toch goed uit of niet? Ook zijn de stappen 1 - 5 geijkt dus niets is handmatig ingegeven :)

Wat ik wel niet begrijp is het volgende: zodra ik via de Tams een gewijzigde CV oproep dan wordt niet de waarde van de "oude" CV in de Tams zichtbaar, is dit normaal? Kunnen er met de Tamscentrale alleen CV's gewijzigd maar niet uitgelezen worden?

De lok draait momenteel met 4 bordesrijtuigen zijn rondjes en dat ziet er toch wel goed uit. Vooral op lage snelheden en met remmen en optrekken is het rijgedrag super te noemen. Eens kijken of ik morgen met een tweede lok aan de slag ga.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject(update 24-03-2011: eerste CV's geprogrammeerd)
Hoi John,

Van bovenstaand gedeelte heb ik weinig verstand, maar de rest ziet er prima uit, rijdt mooi en klinkt heerlijk stil. Good bezig (op z'n Neejwieerts gezagdj)!
Re:Tilly?s modelbaanproject(update 24-03-2011: eerste CV's geprogrammeerd)
Citaat van: Tilly op donderdag 24 maart 2011, 18:54:54

Wat ik wel niet begrijp is het volgende: zodra ik via de Tams een gewijzigde CV oproep dan wordt niet de waarde van de "oude" CV in de Tams zichtbaar, is dit normaal? Kunnen er met de Tamscentrale alleen CV's gewijzigd maar niet uitgelezen worden?


Dat kan, cursor in het veld "cv nummer" laten staan en ok drukken. De waarde verschijnt in het rechter veld.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject(update 24-03-2011: eerste CV's geprogrammeerd)
Hoi William,

mud ut neet "bieezig" zeen ipv "bezig" :D

Ben,

zojuist getest en wat is het toch simpel allemaal als je het weet. Opnieuw bedankt voor deze info :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject(update 24-03-2011: eerste CV's geprogrammeerd)
Citaat van: Tilly op donderdag 24 maart 2011, 23:35:28
Hoi William,

mud ut neet "bieezig" zeen ipv "bezig" :D


Dat is nou het verschil tussen Wieerts en Neejwieers ;-)...
Re:Tilly?s modelbaanproject(update 24-03-2011: eerste CV's geprogrammeerd)
heey tilly,

bekijk al enige tijd jou bijzondere baan en hij blijft maar groeien en groeien alles is perfect in elkaar gezet en met een precisie waar je u tegen zegt.

die nieuwe motoren zien er bijzonder goed uit en volgens mij zag ik ze ook "doorslaan", die CV waardes zijn ook dik in orde, de laatste keer dat falco en ik er mee aan het klooien waren hebben we een decoder gemolt dus wij houden onze handen er voortaan van af :P, mooi dat het jou wel lukt

ga vooral zo door en laat me nog veel leren van jou baan

gr max
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-03-2011: inbouw maxonmotor BR75)
Citaat van: William027 op vrijdag 25 maart 2011, 17:35:05
Citaat van: Tilly op donderdag 24 maart 2011, 23:35:28
Hoi William,

mud ut neet "bieezig" zeen ipv "bezig" :D


Dat is nou het verschil tussen Wieerts en Neejwieers ;-)...

:-) :-) :-)

Citaat van: Max A op vrijdag 25 maart 2011, 20:24:43

die nieuwe motoren zien er bijzonder goed uit en volgens mij zag ik ze ook "doorslaan", die CV waardes zijn ook dik in orde, de laatste keer dat falco en ik er mee aan het klooien waren hebben we een decoder gemolt dus wij houden onze handen er voortaan van af :P, mooi dat het jou wel lukt


Hoi Max,

volgens mij moet je nogal gek doen om zo´n Lopi op te blazen :? Als ik af en toe zie hoe sommige loks zich opladen en een vonk afgeven zodra je ze op pakt 8o Tot nu toe is er bij mij nog geen enkele Lopi RIP gegaan :)

Vandaag begonnen met het ombouwen van een BR75 uit set 2685. Hier eerst een foto van de lok:



Hier ook eerst de oude motor en decoder verwijderd en vervolgens de maxonmotor gepast. Zonder ook maar iets te slijpen past de motor perfect! Ik kreeg hem zelfs niet meer los dus heb hem maar zonder te lijmen laten zitten. Hier een foto:



Vervolgens gezocht naar een plaatsje voor de massaklem en zie daar:



Geen idee waarom dit M2 getapte gaatje er zit maar met een boutje waarmee de oude motor vastgezeten heeft kon hier de massaklem aangebracht worden:



Helaas heb ik wel een lantaarntje beschadigd :(

Vervolgens de kap gepast en jawel hoor, met een beetje wrikken past deze precies eroverheen:



De motor is wel duidelijk zichtbaar(de oude ook trouwens) maar dit wordt nog weggewerkt met zwarte tape of iets dergelijks. Morgenvroeg staat de decoderinbouw op het programma en dan kan ik meer vertellen over de rijeigenschappen.

Tijdens het openen van de lok viel er trouwens een klein messing kokertje uit. Hier een foto:



Iemand enig idee waar dit vanaf komt?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 25-03-2011: inbouw maxonmotor BR75)
Hallo John,

Je bent ook al goed in ombouwen van je loc's.

Zou ik ook moeten proberen met een aantal loc's van mij  :D

Succes verder met de verbouwing.

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject: update 25-03-2011: BR75 omgebouwd (met filmpje)
Einte,

zou ik graag eens voor je willen doen maar na dit weekend heb ik het er voorlopig weer mee gehad :|

Vanmorgen de BR75 voorzien van een Lopkpilot. Hier een kort filmpje:



Ook deze lok rijdt nu heel mooi en ik ben dan ook dik tevreden :)

Daarna geprobeerd om zo'n Maxonmotor in te bouwen in de BR80:



Helaas is dit niet mogelijk, er is niet genoeg ruimte onder de kap. Mijn laatste Maxonmotor ga ik nu in een andere T18(BR78) bouwen en dan wordt er eerst over een langere periode proefgereden.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: update 25-03-2011: BR75 omgebouwd (met filmpje)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: update 25-03-2011: BR75 omgebouwd (met filmpje)
Hallo John,

Fijn dat jou loc zo mooi rijd, het ziet er super uit.

Ik wou dat ik dit hier kon zeggen  :-( :-(

Misschien is dit ook wel iets voor mijn oude NS 1223 ???


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: update 25-03-2011: BR75 omgebouwd (met filmpje)
Hallo John,

Ik heb bewondering voor het gene wat je hebt gedaan en berijkt.
Maar een ding begrijp ik niet, je bouwd een stoomloc. om, je rijdt proef en je hoort niet.
Je zou eens naar de stoom museums in Nederland moeten gaan.
Een stoomloc leeft, hij rookt, hij sist, hij puft, hij tikt, hij kraakt en hij steund enz. en wat doet jou stoomloc. hij fluisterd.
Sorry, maar dat vindt ik niks, rij ik lieverd met een BR 23 van veertig jaar oud die hoor je.
Nog maals ik vind het vakwerk, kraak je werk niet af, want wie ben ik om dat te doen maar je haald er het leven uit een stoomloc.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject: update 25-03-2011: BR75 omgebouwd (met filmpje)
Hoi John,

Mooi resultaat met dit type motor. Jammer dat de afmeting van de motor een probleem is voor de wat kleinere locs anders kon je die ook mooi ombouwen.

Groet  Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject: (update 27-03-2011: ijkprocessen maxonmotoren)
Günther,

misschien heb je wel gelijk maar zagen en knarsen heeft weinig te maken roken, sissen en puffen :D

Ronald,

ja, dit is inderdaad jammer. Zou er nergens geen lijst zijn waarop vermeld staat welke lok wel of niet hiermee omgebouwd kan worden?

Vanmorgen de derde lok gereed gemaakt, geijkt in Koploper en in bedrijf genomen. Alle 3 omgebouwde loks lieten zich perfect ijken en als je dan deze 3 ijkprocessen met elkaar vergelijkt dat zie je dat deze motor - decoder combinatie toch wel sterk is :) Hier 3 schermafdrukken:

T18 Kbaystsb:



BR75 DRG:



T18 Kwste:



Alle stappen (dus ook stap 1,2,3) zijn dus echt geijkt en ik heb geen enkele handmatige aanpassing doorgevoerd. Alle 3 decoders hebben exact dezelfde instellingen meegekregen maar toch vind ik de resultaten verbluffend 8o

Met deze bijdrage wordt dit onderwerp nu afgerond, de volgende week gaan we aan iets totaal anders beginnen ;)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: (update 27-03-2011: ijkprocessen maxonmotoren)
Citaat van: Tilly op zondag 27 maart 2011, 10:58:26


Met deze bijdrage wordt dit onderwerp nu afgerond, de volgende week gaan we aan iets totaal anders beginnen ;)

Groetjes, John

Wat dan  :D??

Gr. Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject: (update 27-03-2011: ijkprocessen maxonmotoren)
We zijn niet nieuwsgierig hoor, maar willen wel alles weten !!!! >:-D  :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject: (update 27-03-2011: ijkprocessen maxonmotoren)
Hallo John,

Nee dat klopt, hij zaagt ook niet dat heb ik ook niet gezegd.
Een stoomloc. knarst door een de gebogen stand van een wissel.
Gaat er maar eens bij kijken, als je goed kijkt naar een wisseltong dan lijkt het wel of dat hij op breken staat zo veel druk staat er dan op de tong.

vr.gr. Günther.

Ps. Maar het blijft een meesterwerk van je. :thumbup:
Misschien moet je zelf zo lijst aanleggen :help: :help:
Re:Tilly?s modelbaanproject: (update 27-03-2011: ijkprocessen maxonmotoren)
Citaat van: daanknoben op zondag 27 maart 2011, 11:35:55
Citaat van: Tilly op zondag 27 maart 2011, 10:58:26


Met deze bijdrage wordt dit onderwerp nu afgerond, de volgende week gaan we aan iets totaal anders beginnen ;)

Groetjes, John

Wat dan  :D??

Gr. Daan

Daan,

laat je verrassen :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: (update 27-03-2011: ijkprocessen maxonmotoren)
Hallo John,

Ik volg als gast met bewondering al een hele tijd je baanbouw, ziet er schitterend uit,
heb zelf nu de moed gevonden (heb nog nooit op een forum gezeten)mijn baan er op te zetten.
Bedankt voor je leuke reactie op m'n baanbouw.

mvg Rene
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails
Rene,

graag gedaan en bedankt voor het compliment :)

Vanaf nu ga ik mij bezig houden met het zichtbare gedeelte en heb mezelf in het verleden al een paar voorwaarden gesteld:

- Alleen gebruik maken van C-rails
- Geen sporen  evenwijdig aan de plaatkant of achterwand laten lopen
- Alleen slanke wissels gebruiken
- Mooie vloeiende lijnen met grote boogstralen
- Indien mogelijk ook stations in bogen leggen

Met name het punt ?grote boogstralen?  houdt mij al enige tijd bezig. Enkele jaren geleden heb ik hierover al eens een topic gestart maar helaas zijn daar weinig reacties op gekomen.

Mijn eerste test is als volgt gegaan:

Eerst is er een 18mm dikke multiplexplaat gezaagd van 37 x 14cm.
Een goede collega van mij (Andre, opnieuw bedankt!) heeft thuis een klein zelfgemaakt freesbankje en heeft voor mij hier een strook uitgefreesd in een straal van 200mm met een breedte van 40mm en een diepte van 10mm, precies de maten van C-rails. Zo ziet dit er dan uit:



Hier nog een foto genomen vanaf de kopse kant:



Vervolgens heb ik de C-rails genomen met het artnr 24360 en heb deze op 16 plaatsen ingezaagd volgens onderstaande tekening:



Dit zagen had ik eerst geprobeerd met een dremel maar dit lukte niet echt, de zaagsnede was vrij breed en door de dikte van de dremel kon je het slijpschijfje niet recht houden. Uiteindelijk heb ik de C-rails gezaagd met zo?n klein zaagje:



Met dit zaagje gaat het inzagen perfect :)

Nu bestaat deze rails uit een railstuk 24172 en 24188. De railstaven zijn uit één stuk maar de bedding helaas niet. Hier eerst een foto van hoe het er orgineel uit ziet:



De naad tussen de 2 beddingen is een zwak punt dus deze eerst met lijm verstevigd alvorens de rails in de mal te plaatsen:



Na een droogtijd van ongeveer een uur heb ik de rails voorverwarmd met een verfstripper en op alle zaagsnede?s een dot lijm geplaatst. Daarna is de rails omgedraaid, in de mal geplaatst en vervolgens met 5 blokjes hout gefixeerd om er zeker van te zijn dat de rails absoluut vlak in de mal ligt en blijft liggen. Hier een foto:



Na een uur drogen, op de beschrijving stond dat deze lijm na 2 min al droog zou zijn, de blokjes hout verwijderd en de rails uit de mal gehaald. Helaas veert de rails iets terug en is de naad in het midden ook open gaan staan:



Probleem is dat deze lijm na drogen nog flexibel is dus ongeschikt voor deze toepassing. Het idee is volgens mij goed maar dient aangepast te worden. Ik ben nu bezig met een tweede test en heb nu de originele naad eerst verlijmd met montage kit die na uitharding hard en niet flexibel meer is. Hier weer eerst een foto:



Bij mijn eerste test moest ik de rails eerst voorzien van lijm en kon deze daarna pas in de mal leggen. De bedoeling is nu dat de rails eerst in de mal geklemd wordt en pas daarna ?van onderen? verlijmd gaat worden. Hiervoor dient de mal aangepast te worden maar dat is een mooi werkje voor morgen.

Wat vinden jullie van het idee? Elke opmerking is welkom.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails
john. de rails gewoon andersom in de mal leggen.. dus bedding maarboven en volstorten om te fixeren.. dus wellicht moet je mal wat dieper worden.. volstorten kan met epoxy hars/plamuur  en hoeft niet op elke plek denk ik..

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails
Koen,

dit heb ik geprobeerd maar de rails blijft dan niet goed op z'n plaats zitten.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails
Jammer dat het niet gelukt is in 1 keer..
Maar het zal je best lukken  ;)

Is dit nog veel slanker dan R5?

Mooie plannen heb je, grote boogstralen en stations in bochten, ben benieuwd hoe je dat gaat doen. Ik volg!

Groeten,
Martijn
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails
Hallo John,

Ik sta elke keer weer verbaast waar jij de ideeen vandaan haalt  :)

Nu dacht ik al eens iets over gebogen C rail gelezen te hebben en die was ook ingezaagd.

Kun je de rails niet in de juiste boog schroeven en zo je baan maken???

Jou kennende gaat hier weer een leuke oplossing voor komen waar veel mensen iets aan hebben, wel vraag ik mij af wat je met de rail staven doet.

Aan de ene kant van de bocht zal de staaf langer zijn dan aan de andere kant ( ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ).

Succes met dit nieuwe plan en leuk dat het zichtbare gedeelte nu aan de beurd is.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails
Hallo Tilly,

Het idee klinkt goed.Maar moet je niet iets vaker die spleet in de bedding zagen?
Hoe meer stukjes hoe makkelijker je buigt.

Een ander aandachtspuntje.
Je zou ook eens moeten kijken om de spoorstaven los te halen aan een zijde.Je gaat een bocht maken dus is er een lengte verschil in de staven.
Als je minder spanning op de lijm verbinding wil.Zul je een staaf in moeten korten.
Als een zijde los is kun je met flexrailklemmen je gewenste kromming vastzetten.Met heel veel geluk heb je dan ook geen mal meer nodig.

Succes,ik ga deze test volgen ik moet ook nog wat ruime bogen creeeren voor een wisselstraat.

Mvg, Robin

edit ik zie net dat Peter het zelfde probleem ziet.
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails
omdat je mal niet diep genoeg is.. hars / plamuur vult meteen de openstraande openingen aa nde buitenste kant op zodat het geheel in vorm blijft

Citaat van: Tilly op vrijdag 01 april 2011, 20:13:25
Koen,

dit heb ik geprobeerd maar de rails blijft dan niet goed op z'n plaats zitten.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject: grote boogstralen maken met C-rails
John,

Het is allemaal al eens bedacht. De oplossing is de spoorstaven de ruimte te geven. Dat doe je door ze door te dremelen, eventueel kleine stukjes er tussenuit te halen en tussen te zetten afhankelijk van de boogstraal en door raillassen toe te passen.

http://www.thkas-moba.de/mucis/c-flex.html

http://stummi.foren-city.de/topic,32090,-nebenbahn-endbahnhof-mit-c-flexgleis.html

Gr, Ben.