Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 09-03-2011: Filter stofsluis aangebracht)
Hallo John ik hoop dat het met de filters op deze manier gaat lukken. Mijn inziens heb je nu teveel weerstand voor de ventilatoren. Ik denk persoonlijk dat het maken van een soort trechter (voor alle ventilatoren samen) die leid naar een stofzuigerzak beter zal zijn zo heb je dan tevens alle vuil en stof in een zak gevangen. Er zijn genoeg goedkope stofzuiger zakken die hiervoor in aanmerking komen.

Fred
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 09-03-2011: Filter stofsluis aangebracht)
PC ventilatoren zijn volume verplaatsers, Afm.: (l x b x h) 80 x 80 x 25 mm Hoeveelheid luchtverplaatsing:    27 m³/h  Toerental ventilator:    1400 omw/min Maat:    80 mm. een stofzak heeft een te fijne structuur (je zou als test hem kunnen opblazen met je compressor je zult zien dat je er een behoorlijke druk in kunt opbouwen zonder dat de doorstroming hoger word) wil je een betre doorstroming (afzuiging) met je filter zul je oppervlakte moeten vergoten. B.V. een omgekeerde trechter waarbij aan het eind een heel wasemkap filter zet(het vergroten van het oppervlak zorgt voor een verlaging van de lucht snelheid en de weerstand door het filter. 

link verwijdert gegevens uit conrad overgenomen

Edit Herman05: Link ingekort
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 09-03-2011: Filter stofsluis aangebracht)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 09-03-2011: Filter stofsluis aangebracht)
Link ingekort, link werkt echter niet. Gebruik de link die je jezelf kan mailen bij product aanbeveling rechts s.v.p.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 09-03-2011: Filter stofsluis aangebracht)
Citaat van: Tilly op woensdag 09 maart 2011, 19:45:51

het probleem met het verlaat vrijgeven van de terugmelder en daardoor te lang blijven blazen is helaas niet opgelost :? Hoogstwaarschijnlijk heb ik dit met het gebruik van de AJ schakeldecoder verkeerd ingeschat. Heb je nog een ander idee?


Hallo allemaal,

ik heb het probleem nu heel makkelijk opgelost door de sectie van de melder waarop de luchtsluis in- en uitschakeld in te korten en wel tot voor de luchtsluis. Deze melder komt nu al vrij nog voordat de laatste wagon de sluis inrijdt maar door het vertraagd vrijgeven van de bezetmelder stopt het blazen pas nadat deze laatste wagon net de sluis uitrijdt :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 09-03-2011: Filter stofsluis aangebracht)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 09-03-2011: Filter stofsluis aangebracht)
Citaat van: Tilly op donderdag 10 maart 2011, 20:21:29
Citaat van: Tilly op woensdag 09 maart 2011, 19:45:51

het probleem met het verlaat vrijgeven van de terugmelder en daardoor te lang blijven blazen is helaas niet opgelost :? Hoogstwaarschijnlijk heb ik dit met het gebruik van de AJ schakeldecoder verkeerd ingeschat. Heb je nog een ander idee?


Hallo allemaal,

ik heb het probleem nu heel makkelijk opgelost door de sectie van de melder waarop de luchtsluis in- en uitschakeld in te korten en wel tot voor de luchtsluis. Deze melder komt nu al vrij nog voordat de laatste wagon de sluis inrijdt maar door het vertraagd vrijgeven van de bezetmelder stopt het blazen pas nadat deze laatste wagon net de sluis uitrijdt :)

Groetjes, John

Dat is ook een oplossing John, uiteindelijk gaat het erom dat het werkt zoals jij dat wil.

Er zit zoveel in koploper dat bijna alles te maken moet zijn.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-03-2011: ombouw Württ. C afgerond)
Hallo allemaal,

een tijdje geleden heb ik onderstaande post geplaatst:

Citaat van: Tilly op zondag 06 februari 2011, 19:45:31

Al een tijdje geleden heb ik hem 2 Wurttembergische C(artnummers 3611 en 3614) meegegeven omdat bij beide de decoder rip was(en dit na 20 jaar in de kast gelegen te hebben :?) Nu is dit natuurlijk weer een aparte decoder(print) waarop, zoals Peter al vermelde, een aparte klip zit waarin de sleper geklikt wordt. Nu is het Peter niet gelukt om de bestaande print aan te passen voor een ESU lokpilot en zijn we op zoek gegaan naar een andere drager die we hier gevonden hebben. Voor de inbouw heb ik nog een foto gemaakt:




Inmiddels zijn beide loks door Peter omgebouwd. Hier nog een foto van Peter:



En nog een close-upje van mij:



Daarna zijn beide loks geijkt in Koploper en dit ging perfect!!! Alleen de eerste 3 decoderstappen zijn handmatig ingevoerd maar de rest ging automatisch:



Nu zij ze weer in volle glorie hersteld en maken inmiddels weer hun kilometers:



Momenteel ben ik bezig met het ombouwen van een T18. Deze Würtembergische lok wil ik gaan voorzien van een maxonmotor, eens kijken of me dat ook lukt.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-03-2011: ombouw Württ. C afgerond)
Hoi John,

Hoop dat je nu veel plezier hebt van je locs :P :P :D

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-03-2011: ombouw Württ. C afgerond)
Je bent lekker bezig John....SUCCES met alles  ;) :thumbup:

Groeten en fijn weekend.

Hans
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-03-2011: ombouw Württ. C afgerond)
Hallo John,

Heerlijk van de zomer als het mooi weer is met de laptop op schoot je topic even allememachies even alles helemaal doornemen.
Wat een werk maak je ervan, alles even strak goed man perfect gewoon doorgaan met de hobby.

Maar voor de winter nog een verwarming voor in de locloods niet vergeten want dan zijn de stomers al lekker voorverwarmd als deze de baan op gaan. :) :)
En zo blijf ik maar geneiten van je update's, niet alleen mij uiteraard.

Denk om de haren van de Duitse Dog he want daar kunnen je schitterende loc's niet tegen en dus even nog een bordtje op de muur.
Sorry John maar kan je helemaal geen tip geven ben zelf nog met een testface van Koploper bezig en electronica begin ik heel langszaam te snappen. :)

Kijk uit naar het eerste stukje scenery op je modelbaan maar dat duurt nog wel effe, wens je hierbij wel succes met alles.

Groet Wim.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hallo allemaal,

Gisteren weer enkele uren besteed aan het inbouwen van de ?diodetruck?, het einde is gelukkig in zicht.

Tussendoor begonnen met het aanpassen van een T18. De ïnspiratie voor deze ombouw is afkomstig van deze site:

Dieters seite

Nu heb ik diverse loks al voorzien van lagertjes om met name het onderhoud terug te dringen maar het blijven ?koffiemolens?. Wie niet waagt niet wint dus aan de slag. Hier eerst een foto van de lok die onderhanden genomen gaat worden:



De lok is niet nieuw maar wel nog orgineel en in goede staat dus al met al een uitstekend proefkonijn. Hier eerst een foto met de kap eraf:



Eerst de decoder (volgens mij een 6080) en de motor verwijderd:



Dit is dan de nieuwe motor die erin moet:



Deze motor(s) heb ik besteld bij Lemo Solar en is te vinden onder online-shop/Neuheiten met omschrijving Modelleisenbahn Motor 12 Volt / nach ''MIBA SPEZIAL 71'' Glockenankermotor 2017R012S / mit Ritzel M0,4 / 8 Z.

Deze motor past net niet in de ronding van de orginele motor dus het lokhuis moet bewerkt worden. Hier zag ik het meeste tegenop maar met de dremel en passende schuurbandjes was dit een makkie :) Hier een close-up van de gebruikte Dremel-tools:



Dit was echt maar een werkje van 1 tot 2 min en toen zag het er zo uit:



Vervolgens alles met perslucht zuivergeblazen en met wasbenzine gereinigd. Op de volgende foto is duidelijk te zien waar wat weggeschuurd is:



De nieuwe maxonmotor past nu perfect en dit is dan het resultaat:



Ik heb vervolgens Dieter gemaild en hem gevraagd waarmee hij deze motor gelijmd heeft. Binnen een dag kreeg ik een nette mail van hem waarin hij aangaf UHU 300 Endfest gebruikt te hebben. Deze heb ik inmiddels besteld samen met enkele Lokpilots dus daar moeten we nu enkele dagen op wachten. Ik ben echt benieuwd wat straks de rijeigenschappen en trekkracht zijn. Als dit positief uitvalt dan zal dit zeker een gevolg gaan krijgen. Deze ombouw is nl goedkoper dan een ombouw met hamomagneet en 5-polig anker en de motor is bovendien volledig onderhoudsvrij.

Ik heb echter wel nog een vraag: waar en hoe kan ik het beste een nieuw massapunt maken?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Citaat van: Tilly op zondag 13 maart 2011, 09:11:11
Hallo allemaal,

Gisteren weer enkele uren besteed aan het inbouwen van de ?diodetruck?, het einde is gelukkig in zicht.

Tussendoor begonnen met het aanpassen van een T18. De ïnspiratie voor deze ombouw is afkomstig van deze site:

Dieters seite

Nu heb ik diverse loks al voorzien van lagertjes om met name het onderhoud terug te dringen maar het blijven ?koffiemolens?. Wie niet waagt niet wint dus aan de slag. Hier eerst een foto van de lok die onderhanden genomen gaat worden:

Ik heb echter wel nog een vraag: waar en hoe kan ik het beste een nieuw massapunt maken?

Groetjes, John


Hoi John,

Leuk werk he die diode truuk, hier zitten ze er ook bijna allemaal in ik ik heb geen enkele stilstaande trein meer gehad.

Ik maak extra massa door op de onderkant een stukje verf weg te krassen en soldeer hier een draadje aan.
Als je draaistellen onder je loc hebt soldeer ik daar de draad aan.

Je kunt natuurlijk meerdere massa aansluiting per loc maken.

Naar de rij eigenschappen van je nieuwe motor ben ik erg benieuwd.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Citaat van: Tilly op zondag 13 maart 2011, 09:11:11

Ik heb echter wel nog een vraag: waar en hoe kan ik het beste een nieuw massapunt maken?




Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hoi John

Ik lees al een tijdje mee en je hebt mooie projecten  B) B) Iedere keer wel weer een heel andere kant van de hobby die je laat zien en altijd met goede resultaten op het eind.Maar net als velen zijn wij ook benieuwd naar de "bovenkant" van de baan.Hoop dat je daar net zo geweldig werk aflevert als met de rest.

Succes.

Harald & Alex
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Peter,

bedankt voor je antwoord maar ik was op zoek naar de oplossing van Ben.

Ben,

op de laatste foto kun je zien dat ik op dit gaatje een plaatje gemonteerd heb waarop straks de decoder geplaatst gaat worden. Zou ik de massaklem met hetzelfde boutje tegen dit plaatje kunnen monteren of is dan een goede massa niet gewaarborgt?

Trouwens nog een vraagje: moeten bij deze motoren ook ontstoorspoelen geplaatst worden?

Harold & Alex,

de belangrijkste reden voor het nog niet beginnen aan het zichtbare gedeelte is het gebrek aan inspiratie voor een goed baanplan. Daarnaast dienen er nog een hoop voorbereidende zaken te gebeuren die ik nu één voor één aan het oplossen/maken ben. Zolang deze niet gereed zijn kan ik mij niet focussen op het baanplan en blijf ik piekeren om andere zaken. Daarnaast geniet ik nu van het rijden, nog even geduld hebben dus ;)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hallo John,

Citaat van: Tilly op zondag 13 maart 2011, 11:09:39
Trouwens nog een vraagje: moeten bij deze motoren ook ontstoorspoelen geplaatst worden?
Nee, hoogstens een condensator van 1nF over de motoraansluitingen.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Peter,

ok, bedankt.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hoi John

Het verschil tussen ons is dat wij ondoordacht zijn begonnen en jij er de tijd voor neemt.Nu zijn wij met zaken bezig die met de opbouw hadden moeten gebeuren en jij hebt de luxe om het in 1x goed te doen.Wat dat betreft zijn we best jaloers.  :) :)

Harald & alex
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hoi John
Je werkt erg netjes allemaal en ziet er goed uit, veel plezier nog met je verdere ontwikkeling van de baan :)
Groet Theo.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hallo John,

Ik heb eens op de site (die Link van jou) gekeken en ik vind het interessant. Maxon-motoren, die in de ronding van de M* motor passen. Ik ben benieuwd naar je bevindingen en ry-eigenschappen als het klaar is. Zal ik eens kijken, of ik dat ook in een lok kan toepassen.

Groetjes

Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
John,

Wat een interessant project! Voor de kosten hoef je het niet te laten inderdaad, en al helemaal als je al ESU decoders in je locomotief hebt zitten. Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Ik vind vooral stille treinen erg interessant!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hallo John en/of Peter,

Wat als je geen condensator plaatst? Wat is het effect dan of is dat schadelijk?

Groet

Mark
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Citaat van: Kroko14253 op zondag 13 maart 2011, 21:29:58

Ik heb eens op de site (die Link van jou) gekeken en ik vind het interessant. Maxon-motoren, die in de ronding van de M* motor passen. Ik ben benieuwd naar je bevindingen en ry-eigenschappen als het klaar is. Zal ik eens kijken, of ik dat ook in een lok kan toepassen.


De nodige ombouwverhalen vind je hier en hier en hier.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hoi Ben,

bedankt voor de links! Heb helaas geen tijd om heel het Internet af te struinen maar had wel gezocht hier op dit forum.

In de link van het beneluxspoor staat een leuk voorstel om de motor iets kleiner te maken ipv het motorhuis aan te passen. Bij de volgende ombouw ga ik dit ook proberen.

Mark,

geen idee wat voor een effect zo'n condensator heeft, eerst maar eens zonder proberen. Nu is het wachten op de lijm en Lokpilots.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hoi John,

Ik lees net dat je de motor door middel van lijm gaat verbinden met de loc. Is er ook een andere mogelijkheid?

Dit vraag ik, omdat het niet duidelijk is als er iets met de motor gebeurt je deze toch weer moet kunnen demonteren.

Groet  Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hoi,

Ja die mogelijkheid is er, aangezien de schroefgaten nog in het rode deel zitten.
Simpelweg lange schroeven er in, onderleg ringetje er onder en voorzichtig aandraaien zonder de onderlegringetjes kortsluiting te laten maken op de motoraansluitingen.

Grtzz,

Karst
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
aan de voorkant zitten meerder gaten waar de motor mee vast gezet kunnen worden, is het een optie om twee gaatjes te boren in het onderstel en de motor demontabel vast te zetten zonder kans op kortsluiting?
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hallo Mark,

Citaat van: Mark147 op maandag 14 maart 2011, 07:33:50
Wat als je geen condensator plaatst? Wat is het effect dan of is dat schadelijk?
Is niet schadelijkmaar is voor (radio)ontstoring.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Ah, dank!!!

Ik electrobeet he :):)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Zucht... Met al dit soort interessante ontwikkelingen kom ik toch niet toe aan het bouwen van een baan... ;-)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hoi John, mooi project zeg, kunnen we door jouw fotoverslag weer allemaal van leren. Met name de br 78 uitvoeringen van Marklin lopen als een dragonder, dus ik zie ook wel wat in ombouwen.
Heeft deze motor genoeg inwendige weerstand om de loc stilstaand op een helling te laten staan, of zal hij net zo teruglopen als mijn Würthemberg C ?

vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hoi John,

Mooie projecten. Toch ben ook ik wel benieuwd wat je straks met de bovenbouw gaat doen. Maar zo te horen moeten we daar nog wel een winterseizoen op wachten.

Olaf
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Citaat van: William027 op dinsdag 15 maart 2011, 01:36:59
Zucht... Met al dit soort interessante ontwikkelingen kom ik toch niet toe aan het bouwen van een baan... ;-)
Dat heb ik nu dus ook, ik vind het heel interessant en erg gaaf dat het allemaal kan.. maar.. ik probeer vanaf nu alleen nog al goed omgebouwde locs of af fabriek goed rijdende (stille) locs te kopen want ik wil me vooral kunnen concentreren op de bouw van de baan, het testen van de baan, het MCC Car system en de scenery. Ik vind het vervelend en onvoorstelbaar dat er toch nog af en toe Locs zijn die slecht massacontact hebben en dat soort problemen. Ik vind niet dat dat mag kunnen voor het geld wat die Locs kosten. Ze moeten goed onderhouden worden daarmee ben ik het eens, maar ze moeten verder gewoon goed rijden. Steeds als ik nu een Loc koop, wil ik hem eerst goed en mooi zien rijden.
Ik blijf dit wel met grote interesse volgen!

Groeten Jake
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
John,

Erg mooi allemaal, maar past nu de kap er nog wel op ?

grv Huub
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 13-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hallo allemaal,

leuk weer om al deze reacties,vragen en opmerkingen te lezen :)

Karst heeft al een andere manier aangegeven om de motor te bevestigen maar ik ga het toch met lijm proberen. Ik heb trouwens ook begrepen dat je de motor weer los kunt krijgen door de lijm te verwarmen :?

Citaat van: dolphin op dinsdag 15 maart 2011, 08:15:32

Heeft deze motor genoeg inwendige weerstand om de loc stilstaand op een helling te laten staan, of zal hij net zo teruglopen als mijn Würthemberg C ?


Arie,

goeie vraag die ook mij bezighoud! Nu eerst volledig ombouwen en testen, daarna zal ik mijn ervaringen met jullie delen.

Citaat van: huub op dinsdag 15 maart 2011, 17:18:41

Erg mooi allemaal, maar past nu de kap er nog wel op ?


Huub,

heb dit afgelopen weekend even uit de losse hand getest en hij leek te passen. Op de site van Dieter vind ik hier niets over terug maar bij een link van Ben wordt wel ergens aangegeven dat de kap aangepast moet worden. Helaas kan ik dit nu niet nog eens testen omdat ik wegens mijn werk in het buitenland verkeer. nog even geduld hebben dus :P

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hallo allemaal,

we zijn weer thuis en de lijm is inmiddels aangekomen. Knutseltijd dus :)

Hier eerst een foto van de lijm:



Het gele papiertje in het doosje is de gebruiksaanwijzing. Daarnaast wordt deze lijm geleverd met een spateltje en bakje waarin de 2 componenten met een mengverhouding van 1 :1 gemengt kunnen worden. Ik heb er voor gekozen om het motorschild voorzichtig van lijm te voorzien en dat ziet er dan zo uit:



Daarna is het een kwestie van de motor plaatsen:



En hij zit perfect! Vervolgens heb ik nog enkele minuten de tandwielen handmatig in beweging gehouden om te checken of er geen lijm tussen de tandwielen gekomen is.

En dan hier nog een foto genomen van de andere kant:



Een lager is niet nodig.

De massaklem was ook al geplaatst op de aangegeven plaats van Ben:



Hiervoor kan het boutje gebruikt worden waarmee de oude motor vastgezet was.

De lok ligt nu onder een burolamp te drogen. Volgens de beschrijving neemt de sterkte van de lijm toe naarmate deze bij hogere temperaturen uit kan harden. Bij 20 graden ligt de uithardingstijd op 12 uur. Onder de burolamp waar een temperatuur heerst van ongeveer 50 graden ligt deze tijd ergens tussen de 1 - 3 uur.

Inmiddels heb ik ook al bericht dat de Lokpilots in aankomst zijn dus het moet lukken om aankomend weekend deze lok werkend te krijgen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hoi John,
Ik ben benieuwd!!
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hoi John,

Wat maak je er weer een groot project van.
Ik volg het weer met spanning of je hem rijende krijgt.
Dat zal wel, want anders blijf je net zo lang bezig tot hij wel rijd.
Succes met het hardings proces.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Günther,

het hardingsproces is al gereed :)

Citaat van: huub op dinsdag 15 maart 2011, 17:18:41

Erg mooi allemaal, maar past nu de kap er nog wel op ?


Dit was dus niet het geval :? De motor raakt net een zwart kapje binnen in het lokhuis. Hier weer een foto:



De Dremel moest dus weer uit de kast gehaald worden:



Zo ziet er dan uit:



Mij stoort het niet ;)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Kan je net zo goed dat zwarte plastic helemaal weghalen... ben je die rafelrand ook kwijt. Naderhand de in het zicht komende delen van de motor matzwart verven,
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Mijn ook niet!!
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-1-2011: probleem T12 KPEV opgelost)
Citaat van: Tilly op vrijdag 28 januari 2011, 01:21:02
Hallo allemaal,

In april 2010 had ik dit lokje(zie ook post #1570) aangeschaft:



--snip--

Groetjes en tot de volgende keer, John


Ik heb dit lokje ook net gekocht. Is het bij jouw exemplaar ook zo dat de verlichting voor wat feller is dan achter? En bij het inschakelen van de verlichting hoor je zacht een 'tik' geluidje. Helemaal duidelijk waarneembaar in programmeer stand waarbij de verlichting voor en achter afwisselend knippert. Hij ziet er erg mooi uit maar heb nou niet het degelijke Märklin gevoel er bij tot nu toe.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
@John

die sleper tip is van Johan ;), je moet echter niet het koper aan de sleper vast solderen, dan veert het niet meer !!!!!, je moet echt een draadje nemen !, ik doe meestal de helft van het originele aantal koper draadjes, is het niet te dik, kan alles makkelijk nog veren.

Zoals je nu hebt gedaan, is niet goed, sleper kan aan 1 kant helemaal niet meer in/uitveren.

Mvg Gert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Uit John z'n volledige post over dit locje begrijp ik dat hij de sleper helemaal heeft vervangen voor een ander type. Ben alleen benieuwd of hij de zelfde verschijnselen ervaart met zijn exemplaar. :) (Verschil lichtsterkte voor/achter en tik geluidje bij inschakelen verlichting).
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Het tikgeluidje hebben alle decoders van dit type en is niet op te lossen. Mijn BR24 had dit ook. Zit inmiddels een Esu in. Daarmee is ook de lichtsterkte V/A separaat in te stellen.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Gelukkig niets waar ik me zorgen over moet gaan maken dus, dat scheelt. :) Hij rijd wel mooi langzaam met deze decoder dus wat dat betreft niets te klagen. Ik ga denk ik net zoals John de sleper nog wel vervangen voor een degelijker exemplaar.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Citaat van: AlexH op donderdag 17 maart 2011, 19:46:31
Uit John z'n volledige post over dit locje begrijp ik dat hij de sleper helemaal heeft vervangen voor een ander type.
Een van de redenen dat John de sleper van deze lok vervangen heeft is dat het sleperblad zo dun is dat deze snel versleten is.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Citaat van: Spoorman op donderdag 17 maart 2011, 19:57:34
Het tikgeluidje hebben alle decoders van dit type en is niet op te lossen.

Gr, Ben.

Klopt,

Bij mijn Br41 met Faulhaber en M* decoder was er ook getik te horen van de motor , heb nu een ESU decoder ingebouwd en voor 98% is getik weg.
Geluid staat keihard!! nee geintje hoor. :D

Gr.Jan
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-1-2011: probleem T12 KPEV opgelost)
Citaat van: AlexH op donderdag 17 maart 2011, 19:17:34

Ik heb dit lokje ook net gekocht. Is het bij jouw exemplaar ook zo dat de verlichting voor wat feller is dan achter? En bij het inschakelen van de verlichting hoor je zacht een 'tik' geluidje. Helemaal duidelijk waarneembaar in programmeer stand waarbij de verlichting voor en achter afwisselend knippert. Hij ziet er erg mooi uit maar heb nou niet het degelijke Märklin gevoel er bij tot nu toe.


Hoi Alex,

ik zal dit morgen eens nakijken maar je hebt gelijk als je zegt "maar heb nou niet het degelijke Märklin gevoel er bij tot nu toe" :?

De sleper heb ik inderdaad aan 1 zijde vast gesoldeerd en dit werkt goed. Er zit dus nog geen andere sleper op maar die gaat er wel nog een keer komen. Welke sleper moet ik hiervoor nu bestellen?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Misschien dat de 206370 past. Morgen krijg ik een loc binnen waar die onder zit dus dan kan ik het even proberen. :)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 17-03-2011: ombouw T18 naar maxonmotor)
Hoi Alex,

volgens mij is de 206370 dezefde sleper als die er al onder zit, laat je nog even iets weten?

Helaas zijn de decoders vandaag niet afgeleverd, hopelijk morgen meer geluk.

Ik heb de ingebouwde maxonmotor wel even laten draaien en dat ziet er al goed uit :)

Groetjes, John