Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
John

Je zou er een soort "tunnel" overheen kunnen zetten met een aansuiting voor een stofzuiger?Klinkt gek misschien maar dat rondvliegende stof wil je zeker niet en je bent nu toch al "out of the box" aan het denken dat dit er ook nog wel bij kan?

harald & Alex
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
john, inbouwen in een soort kast met kleine toegangsopening war treinen net door kunnen  en stofafzuiging erop

verder super idee

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Och heden en ik dacht dat het een 1 april grap was.....

(maak er gewoon een stofzuiger van)  :D

JH
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hoi John,

3railkaloen brengt mij wel op een idee.
Een soort kast met in het midden een borst en daar een afzuiging aan.
Zo iets als bij de lux-schoonmaaktrein. :P

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hi John,

Hoe verzin je het, misschien kun je het combineren met een afzuigkap erboven.
Ook zou je ernaast eenzelfde installatie kunnen maken, maar dan met water :-) :-)

Groeten,

Daan

p.s. nu moet je niet per ongeluk een kant van je luchtsluis verstopt laten raken, dan worden al je treinen uit de rails geblazen LOL.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hallo John,

Op zich is het idee helemaal niet slecht, iedereen kan makelijk komentaar leveren maar het is een proto-type.

De bouw ziet er super uit ( zoals we van jou gewend zijn ) wel ben ik het eens dat het stof nu alle kanten opvliegt maar door er een bak omheen te bouwen waar de lucht aan de bovenzijde afgezogen wordt zou dit best eens in aanmerking kunnen komen voor het beste idee van Nederland.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hallo John,

Het is al enkele keren gezegd: Ik zou er wel een bak omheen bouwen, omdat het stof nu alle kanten op vliegt, en dus ergens anders op je baan neer slaat. Ik denk, dat het beter is, als je er ook een afzuiger inbouwt, net als bij de LUX-set. Het stof zal ook op het spoor neerslaan. Nou bedacht ik hierop dit: (ik weet alleen niet of je de railstukken kunt verwijderen) Verwijder de bedding van de railstukken in de blazer (als ik hem zo even mag noemen), maak een opvangbak onder dit spoor, zodat de stof hierin kan vallen. Je kunt de blazer aan laten staan, en het spoor wordt niet vuil. Tuurlijk zullen er stofdeeltjes op de railstaven vallen, maar dat zal denk ik, niet zo'n probleem zijn. Maak de ingangen wel zoveel mogelijk dicht, zodat stof niet uit de "tunnel" kan gaan.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes

Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hoi John,

Wat een origineel idee :)
Leuk bedacht zo.
Succes ermee!

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
En ik dacht dat ik alles al gezien had, LOL, niet dus :-)

't is wel geniaal, maar zoals m'n voorgangers hier, kan ik alleen maar beamen dat je het stof wel moet "opvangen" op één of andere manier ...


Succes nog,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
John,

Wat een geweldig idee en je prototype ziet er geweldig uit.
Maar je moet het stof wel zien af te voeren.

Groetjes Jac.

Ps je mag je compressor er ook wel even door heen halen :-)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
John,


Nu nog een afzuigkast   :idea2: eromheen  "met Watergordijn" :mrgreen:   ben je van alle stof verlost

Herkat heeft een "wasstraat" in het programma werkt met draaiende borstels

http://www.herkat.de/Katalog2010%20e-mail.pdf   (Blz 16)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Geniaal gewoon!


groeten minitreintje/Dylan
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
hallo john,

dat heb je wel mooi bedacht hoor,is een gat in de markt als het goed gaat.neem maar vlug een patent op je uitvinding,voor de rest zeer knap gemaakt.

groeten en succes verder;
peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hallo allemaal,

bedankt voor jullie reacties, het heeft dus blijkbaar wel indruk gemaakt :-)

Ik werk al jaren in een produktieomgeving dus weet als geen ander dat blazen alleen maar verplaatsen van vuil is. Het is inderdaad eerst de bedoeling om hier een kast omheen te bouwen zodat het vuil niet door de ruimte verplaatst wordt. Indien nodig kan de volgende stap zijn om hier een stofzuiger op aan te sluiten. Het idee van Harry (kroko) klinkt trouwens ook wel goed :)

Maar goed, nu eerst automatiseren en testen of het daadwerkelijk werkt.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hallo John,

Het zou leuk zijn als je er een filmpje van maakt, ben erg benieuwd hoe het werkt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hallo John,

In chipmachines wordt gebuik gemaakt van air showers.
De eventueel nog aanwezige (zeer fijne) stofdeeltjes op de wafers worden weggeblazen en tegelijkertijd afgezogen. Afhankelijk van de contstructie wordt dat aan de bovenzijde of aan de onderzijde gedaan.
In de baanvloer kun je dus gaten maken met daaronder een afzuigkap met eventueel een filter.

Overigens werkt je elektrisch ventiel goed ?.
En locomtieven al geijkt ?.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Citaat van: Tilly op zaterdag 19 februari 2011, 18:30:42
...na dit verhaal verklaren jullie mij misschien wel voor gek maar ik gok het er toch op :D :D :D
.....

Whoeaa  :D  idd, je gaat wel ver! Nu nog iets doen aan je compressor want die zou er ook door moeten maar die past er niet in. maar ik vind het wel mooi
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
hoever gaat de gekte....ik zou het idee van Kroko14253 verder uitbreiden en dan gelijk 2 turkjes er in zetten,  met stof doekjes of een emmertje met water en zeem.....
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
John,

schitterend bedacht/gemaakt :thumbup:, zou de kast er omheen van plexiglas maken, kan je zien wat er binnen gebeurt, en i.d. zoals Harry al zei, gaten/sleuven in de bodem en railbedding weghalen, en dan onder de baan een afzuigertje.

Mvg Gert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Citaat van: v200marklin op zaterdag 19 februari 2011, 22:04:51

zou de kast er omheen van plexiglas maken, kan je zien wat er binnen gebeurt, en i.d. zoals Harry al zei, gaten/sleuven in de bodem en railbedding weghalen, en dan onder de baan een afzuigertje.


Hoi Gert,

van plexiglas zou inderdaad wel mooi zijn. Iemand hier op het forum die mij zou iets zou kunnen maken?

Citaat van: Freak op zaterdag 19 februari 2011, 20:33:39

In chipmachines wordt gebuik gemaakt van air showers.
De eventueel nog aanwezige (zeer fijne) stofdeeltjes op de wafers worden weggeblazen en tegelijkertijd afgezogen. Afhankelijk van de contstructie wordt dat aan de bovenzijde of aan de onderzijde gedaan.
In de baanvloer kun je dus gaten maken met daaronder een afzuigkap met eventueel een filter.

Overigens werkt je elektrisch ventiel goed ?.
En locomtieven al geijkt ?.


Hoi Peter,

die airshowers klinken wel goed maar ik denk dat we het dan over een heel andere prijsklasse hebben :|

Het ventiel werkt maar moet nog automatisch aangestuurd gaan worden. Morgen of overmorgen eerst even een tekening maken om te checken of de bedoeling correct is.

De lokomotieven zijn geijkt en dit ging echt geweldig. Kun je mij de foto's nog doormailen zodat ik hier een verslagje kan plaatsen?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hoi John ziet er wel gaaf uit die blazer maar je blaast inderdaad ook al het vuil/stof overal naar toe. Het idee van Kroko is een goed idee. Ik zat zelf te denken aan een tunnel van plexiglas waar je de lucht inblaast van diversen kanten en daar bedoel ik mee van de uiteinden van de tunnels richting het midden. Naast de rails zou je groeven in het hout (lees tafel) kunnen maken. Onder dit hout maak je een dichte door zichtige bak(plexiglas) waar je een stofzuiger slang op kunt vast zetten. De stofzuiger creëert een onderdruk als je hem aanzet, zo wordt alle stof direct weg gezogen. Je moet echter wel even proef ondervindelijk vast stellen om een te grote onderdruk en luchtdruk te vermijden, d.i.v. eventueel los zittende onderdelen op wagons en zo. Eventueel zou je nog kunnen denken aan een groffilter om bepaalde onderdelen te kunnen opvangen. Behalve een stofzuiger kan een vacuum pompje ook goed werken wat in mijn ogen verstandiger is minder zuig kracht als de stofzuiger want het is immers alleen maar om het stof weg te zuigen dat rond dwarreld in de plexiglas tunnel. Dat er eventueel stof/vuil blijft liggen op de rails is geen ramp daar heb je je nieuwe aanwinst voor gekocht (lux).

Het is maar een idee.

Fred Vonk
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
John aber das ist genialer wahnsin
Erg stoere goeie oplossing heb je gevonden voor dat stof! Another one bites the dust, inderdaad dan wegzuigen is een goed idee. Maar ik vind het erg gaaf wat je gebouwd hebt.

Groeten Jake
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
John,

zo'n soort compressor heb ik ook, gaan meen ik tot 4 bar ;), denk echter dat je uit moet kijken met de druk :warning:, de onderste 2 leidingen blazen vanaf onder schuin tegen de bodem/zijkant rijtuig, voor je het weet zweeft je rijtuig tegen je plafond van de nog te bouwen kap.

Kap, doorzichtig perspex, 5 vlakken op meten, 2 x kopse uitsparing opmeten voor de 2 zijvlakken resp. in/uitrit, naar de PVC boer, laten maken, tube lijm kopen, en klaar ben je :D, lijkt me voor jou een peuleschil B)

Qua afdichting v/d sluis, moet je denk ik iets maken wat je op de kopse kant van de uitsparing in het perspex kan lijmen, b.v. iets in de trant van de borstel van je lux zuiger. Dus neem perspex niet te dun, 4 of 5 mm moet voldoen lijkt me.

Mvg Gert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
das ook weer mooi zeg
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
je kan er ook mee verven

ps.. je moet die compresssor ook ff afstoffen...
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hoi John.
Wat een "waanzinnig", grandioos, uniek en geniaal idee!
Natuurlijk weer prachtig vorm gegeven en, jouw bouwstijl ondertussen kennende, zul je niet rusten voordat deze installatie perfect werkt!
Nu hebben wij hier thuis, helaas maar realiteit, erg veel met allerlei soorten stof te maken en de ergste soort is het beetje plakkerige en daardoor moeilijk te verwijderen stof. (dus verwijderen met hogedruk stoom!)
Maar het droge huisstof op je modelbaan zou zeker met jouw vinding (en dan afzuiging) weleens de uitvinding tegen het lelijk uitziende stof op je materieel kunnen zijn.

Dus, héél veel succes met dit geweldige experiment en hopelijk wordt dit zo goed dat wij dit na kunnen "apen"! :o)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hallo John,

Ik zat nog even ne te denken over de plexiglas bak, je hebt zoiets van treinsafe deze zie ik in houten nog wel een staan.

Aan de zijkanten zou je dan iets met tochtstrip kunnen doen ( de versie met haren erop ).


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
die zijn volgens mij te hard [loopt de trien uit spoor] ik dacht dan meer aan  een poeder kwast  voor make up  zijn erg zacht  [pas  samen met de vrouw gekocht] en ja niet voor mij!   maar hele brede kwast met erg zacht haar [bij kruidvat]
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hoi John,

Goed idee hoor.

Maar is je compressor niet wat aan de grote kant?
Iedere keer als dat ding aanslaat om zijn druk op de bouwen schrik je je helemaal het lazarus.
Ook het rijgeluid van de locs is dan niet meer te horen. En hij slaat aan op het moment dat hij denkt van he ik heb te weinig lucht (dus ook midden in de NACHT).
Mogelijk dat een kleine versie van een compressor uitkomst zal bieden. Ook makkelijker in te bouwen op de baan denk ik.

Toch denk ik dat het allemaal goed gaat komen gezien de eerdere ervaringen op dit draadje.

Succes ermee.

Groetjes Niels
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
is misschien wel zo  anders eens denken aan luchtpomp voor de vijver zijn betaalbaar en behoorlijk geluidloos en gebruiken relatief weinig stroom .  geven ook veel lucht  ! Mijn luchtpomp voor de vijver geeft 180 liter per minuut  en gebruikt  270 wat!  anders misschien de stofzuiger zelf gebruiken komt ook behoorlijk wat lucht uit  en sla je twee vliegen met een klap
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Je kan ook een electrische pakken waar ze luchtbedden mee opblazen?Dan is het probleem met het lawaai direct opgelost ;)

Harald & Alex
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Goedemorgen,

allemaal weer bedankt voor jullie reacties en ideeën :)

Het is niet de bedoeling om deze compressor continu te laten draaien. Misschien is 1 dag per maand voldoende om alles zuiver te houden. Oud vuil wat plakt zal hoogstwaarschijnlijk niet lukken maar het is een kwestie van bijhouden.

Of de compressor aan de zware kant is weet ik nog niet, er moet nog met druk gespeeld worden om te kijken welke druk het beste resultaat geeft. Staat deze te hoog ingesteld dan wordt het materieel misschien wel beschadigd, staat deze te laag dan zal het effect minimaal zijn.
Morgen eerst eens alles aan gaan sluiten volgens onderstaand schema:



Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
oh ja bedenk net je moet erwel aan denken dat je meer lucht wegzuigt als dat je er inblaast dat heb ik gelezen dat gebeurd ook bij verf spuitcabines [net andersom dan HE]  anders komt de stof nog naar buiten  succes
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Grote banen verlangen een grootse aanpak, dat blijkt wel weer. En wanneer een blik schoonmaakpreisertjes open trekken niet blijkt te helpen dan maar 'n dergelijke inventieve oplossing. Een soort wasstraat voor je trein, je moet er maar opkomen  :thumbup:.

Tom
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
John,

Wat een idee weer zeg. Heb je al geprobeerd of het werkt? De gaatjes lijken me nogal klein, maar het is makkelijk om ze indien nodig groter te maken.

Je blaast nu alleen van de zijkanten als ik het goed zie, terwijl het meeste stof bovenop blijft liggen, het dwarrelt per slot van rekening naar beneden. Zou je niet van nog wat hoger en wat meer schuin naar beneden moeten blazen?

Suc6!
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hoi John,

Ik bedacht me net dat het ook mogelijk is om een smalle strook lucht over en langs de trein te laten lopen.
De nieuwere handdrogers van Dyson werken met dit systeem.

Via deze link de werking.
http://www.dyson.nl/technology/handDryerTech/default.asp

Succes Niels
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hallo John,

Ik zit net het hele verhaal te lezen over je blaasinstallatie. Goed bedacht. Maar zoals vele al schreven is het verplaatsen van stof. Afzuigen is de methode om het op te vangen en niet te verspreiden naar de rest van je ruimte. Volgens mij is de enige oplossing een box eromheen te bouwen die afzuigt.

Wat mijn voorganger ook al schreef: Een verfcabine idee. Ik zit in de auto's dus als er auto's gespoten worden gaan ze in een drukcabine er blijft dus een bepaalde atmosferische druk staan in de cabine. Hierdoor komt er geen stof in de natte lak te zitten. Maar om zo'n dure oplossing te maken..... :(

Aangezien jij een mooie ruimte heb zou je eens kunnen kijken naar een andere oplossing kunnen kijken, om het stof te beperken in je ruimte. Volgens mij zijn er ook apparaten in de handel die je ruimte kunnen filteren van stof.
Mijn oma rookte nogal stevig en om de rooklucht enigzins dragelijk te maken had zij een apparaat in haar woonkamer staan op 220V die de lucht filterde. Er zaten van die filters in die je gemakkelijk kan vervangen.

Het is maar een idee. Ik ben zeer benieuwd wat je vervolg wordt. Veel succes met je verdere ontwikkeling van de luchtsluis.

Groet Ronald  :)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Die dyson airblade schuin in de baan plaatsen, en de trein erdoorheen laten rijden, opgelost! Enige uitdaginkje is dat het ding ruim ? 900 kost :-)

Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Citaat van: Wasmi op zondag 20 februari 2011, 12:04:35
Die dyson airblade schuin in de baan plaatsen, en de trein erdoorheen laten rijden, opgelost! Enige uitdaginkje is dat het ding ruim ? 900 kost :-)


Het was ook niet mijn bedoeling om deze aan te prijzen!!!
Trouwens met de snelheid en geweld van de lucht die uit dit ding komt weet je zeker dat er geen trein meer over de baan rijd. Deze worden gelanceerd en dat zou zonde zijn.
Ging meer om het idee.

Niels
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hoi John,

Mooi en duidelijk schema.
Ik begrijp zo precies hoe het eruit moet zien straks.
Het ziet er goed uit en knap bedacht.
Maarja... hoe kom je op het idee om zoiets te gaan maken.
En waar laat je het rond vliegend stof? :P
Het blijft origineel!

Veel plezier ermee!

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Dag John,

je hebt wat teweeg gebracht hier op het forum, aan de vele reacties te zien, zijn de meningen verdeeld.
Echter ik moet je het ook nageven, toen ik het de eerste maal zag : "hoe kom je erop ??? " :O

Sta me toe, ook eens mijn idee erover  te vertellen.  Om heel eerlijk te zijn, heb ik gemengde gevoelens bij het idee  :?.
Echter ik begrijp volkomen het doel van je luchtsluis. Na enige tijd hangt er inderdaad op alle rijdend materiaal stof en dit kruipt altijd op de moeilijkste plaatsen.

Maar als ik je eerste posts nakijk waarin je uw baanplan post, dan bemerk ik dat er nergens een plaats is die goed zou zijn om dit te zetten. Mocht je bijvoorbeeld beschikken over een apart stuk spoor dat de trein ruimte verlaat, richtiing de wasmachine bijvoorbeeld ( van moeders des huizes ) dan zou ik dit ideaal vinden.

Ik zou persoonlijk het idee omkeren en er een afzuiginstallatie van maken. Om dan dus frequenter de treinen hierdoor laten rijden. 
Al dan niet automatisch met aansturing via Koploper en een K84 contact.

Ik vrees voor volgende punten :  :?
* het risico loopt op stukblazen van onderdelen
* oxydatie van materiaal : vocht probleem nooit volledig uitgesloten, aangezien zelf deze Festo een reduceerder is van vocht en geen vocht droger is ( dus beter warme lucht ... )

Proto types worden hier ook geregeld gemaakt,  dus experimenteren zou ik zeggen !!!  :D

Succes Steven.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hoi John en anderen,

Ik vind het een heel goed idee. De eerste keer, dat ik foto's van mijn treinen op het forum plaatste kreeg ik ook het advies om de treinen van stof te ontdoen. Mijn baan staat al een hele tijd in de ruimte en gelukkig neemt de LUX-stofzuiger niet al te veel stof op. Wel is het zo, dat het schaduwstation ook onoverdekt is, waardoor er in verhouding veel stof op de treinen komt. Ik weet nog niet of mijn schaduwstation overdekt wordt, of dat het in zijn geheel naar beneden verhuist onder de treinbaan.

Ik denk naar aanleiding van jouw idee om een tunnelingangsvorm met luchtuitlaten te gebruiken, dus helemaal rond de trein en dan tegen de rijrichting in gericht, zodat de trein als het ware in de wind rijdt. Dit is vergelijkbaar met de Dyson-methode.Het lijkt me niet nodig om lang het hele rijtuig iets te plaatsen, maar 1 of 2 bogen met luchtuitlaten, zodat de trein erdoorheen rijdt. Eigenlijk een relatief korte tunnel met aan het begin en eind een luchtstroom, die naar binnengericht is. Een afzuiging is, lijkt mij, wel op zijn plaats.

Wat vocht betreft heb ik al 2 luchtontvochtigers in de ruimte staan, want het is er meestal te koud, maar dat even terzijde.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Dag John.

Citaat van: Tilly op zaterdag 19 februari 2011, 18:30:42
Wat vinden jullie ervan: is het waanzin of geniaal :D

Waanzin is het niet: hieruit blijkt dat je toch bijzonder ergert
aan de hoeveelheid stof op jouw modellen en modelbaan.
Geniaal durf ik het ook niet te noemen: volgens mij ga je totaal
aan de kern van het probleem voorbij, namelijk stof in de ruimte
waar het materieel en de modelbaan is.

Een investering in een ventilatiesysteem met overdruk, voor de
gehele modelspoor ruimte lijkt mij lonender: hiermee reduceer
je de hoeveelheid stof in de gehele ruimte, dus ook op de nog
te bouwen scenery . . . .

Succes met 'the battle against dust . . .' :wink:

Groeten,

Erik.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hallo allemaal,

wat een reacties weer 8o

Leuk om hierover te brainstormen en er zijn vele oplossingen mogelijk, het punt is dat het allemaal betaalbaar moet blijven. Op het werk gebruiken we blaasinrichtingen met daarin ionisatieunits, ideaal maar onbetaalbaar. Eerst maar eens testen wat de huidige opstelling brengt maar ik wil wel nog even reageren op de reactie van Walter:

Citaat van: Wasmi op zondag 20 februari 2011, 11:34:28

Wat een idee weer zeg. Heb je al geprobeerd of het werkt? De gaatjes lijken me nogal klein, maar het is makkelijk om ze indien nodig groter te maken.

Je blaast nu alleen van de zijkanten als ik het goed zie, terwijl het meeste stof bovenop blijft liggen, het dwarrelt per slot van rekening naar beneden. Zou je niet van nog wat hoger en wat meer schuin naar beneden moeten blazen?


De gaatjes zijn geboord met een boortje van 1mm en in ieder pijpje zijn 11 gaatjes geboord dus totaal 44 stuks. Je hebt al heel wat lucht nodig om dit voldoende op druk te houden. De reduceer staat nu ingesteld op 2Bar en je voelt de lucht duidelijk blazen, hoger wil ik dan met de druk niet gaan. Na één lange trein springt de compressor al weer bij die ingesteld staat op 6 tot 8 bar. Hieruit trek ik voorzichtig de conclusie dat de gaatjes NIET groter mogen.

Of het stof bovenop het rijdend materieel weggeblazen wordt ga ik morgen testen. Ik heb er aan gedacht om boven in het middel een pijpje te maken met gaatjes voor te blazen dat gelijk dient voor het opvangen van de pantograven maar of het nodig is?

Ik heb vandaag ook mijn slijpwagen gerepareerd maar om de discussie betreffende de stofsluis hier levend te houden is alles hierover te lezen in dit draadje.

Groetjes en allemaal een prettig weekend, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Citaat van: Tilly op zondag 20 februari 2011, 19:21:19
Hallo allemaal,

wat een reacties weer 8o

Of het stof bovenop het rijdend materieel weggeblazen wordt ga ik morgen testen. Ik heb er aan gedacht om boven in het middel een pijpje te maken met gaatjes voor te blazen dat gelijk dient voor het opvangen van de pantograven maar of het nodig is?

Groetjes en allemaal een prettig weekend, John

John,

Het idee is niet slecht, hoor; een extra pijpje boven het spoor. Als je deze nou wat schuin plaatst, zodat het het stof van het dak af kan blazen, is het wel goed. Wat je zegt: kan het gelijk als geleider voor de pantografen van E-loks dienen, maar dan moet je de aansluitingen wel vloeiend laten verlopen. Aan de pantografen had ik zelf nog niet gedacht, maar is bij jou zeker belangrijk. Hoe dan ook, er zal iets moeten komen voor de pantografen.

Groetjes

Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hoi John,

Machtig idee dat afblazen van het stof van je wagons. Moet je alleen dan ook niet een afzuiger hebben, omdat nu het stof rond gaat dwarrelen en verplaatst wordt.

Je hebt het trouwens weer schitterend uitgevoerd. :thumbup:

Groet  Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hoi John,

Echt geweldig, hoe kom je erop.
Maar, wanneer ga je 'm op de markt brengen en wat gaat ie kosten, ik heb wel interesse!

Groet,
Paul
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hoe kom je er weer op John, ik heb gewoon een borstel op mijn stofzuiger en een demontabele stad, deze kan ik dan buiten afblazen.
Veel succes met verder ontwikkelen, vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Goedeavond en weer bedankt voor jullie opmerkingen.

Nu ben ik nog wat aan het piekeren over deze luchtsluis en maak me toch enigsinds zorgen over het opgenomen vermogen van de totale installatie. Ik heb het hier over de ruimteverlichting, mijn krachtcentrale, de computers en dan nu een compressor. Als ik voor de afzuiging van de "luchtsluis" ook nog een stofzuiger laat werken dan gaat hier denk ik definitief het licht uit :D :D :D

Nu was ik aan het denken om voor de afzuiging enkele kleine PC-ventilatoren in te bouwen zoals bv deze op de site van conrad. Zou dit wat zijn?

Zouden ze misschien in omgekeerde richting ook niet voldoende kunnen leveren om het zaakje af te blazen? Makkelijk in te bouwen, lage aanschafkosten en een laag energieverbruik :idea:

Groetjes en hopelijk tot morgen met enkele eerste resultaten, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Citaat van: Tilly
Nu was ik aan het denken om voor de afzuiging enkele kleine PC-ventilatoren in te bouwen zoals bv deze op de site van conrad. Zou dit wat zijn?

Zouden ze misschien in omgekeerde richting ook niet voldoende kunnen leveren om het zaakje af te blazen? Makkelijk in te bouwen, lage aanschafkosten en een laag energieverbruik :idea:

Hoi John,

Dat was het eerste waar ik aan dacht en wilde posten... maar toen brak hier de hel los :) :) :)

Prima idee trouwens !

Grtzz,

Karst