Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Hoi John,

Erg mooie sleep had je daar op je baan met die twee BR 96 loc's,dat heb ik bij de fabrieksbaan van Arnold ook nog eens gezien.

Dat is weliswaar N-schaal,maar daarom niet minder indrukwekkend :thumbup:

Twee van dergelijke loc's zijn tot veel bereid,maar ook dat houd een keer op(al zou het hoger liggen dan 60 wagons) B)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Citaat van: dolphin op maandag 07 februari 2011, 20:16:39
Ha ha , dat is leuk zeg, het treinstel is precies even lang als een komplete omwenteling van de klimspiraal, wordt wel duur als je alle treinstellen zo lang maakt  :D vr gr Arie

Ik ben wel eens ingehaald door mijn aanhanger, :( maar dat je je eigen aanhanger inhaalt in de spiraal?? :D

Prachtgezicht zo. Als ik dat wil doen moet ik eerst rails bijkopen. (of de kerstbaan eraan knopen). :P

Gr. Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
wow,wat een lang treinstel echt geweldig

groetjes Ronald :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Jeetje John!!

Dat is werkelijk indrukwekkend, zo'n enorme mooie sleep van wagons, en nog geweathered ook! Ook de Locs zijn heel erg mooi. Wanneer ga je verder met de bovenbouw en het landschap?

Groeten en wederom succes met je fantastische baan.

Jake

Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Volgens mij komt er ooit voor John een uitdaging met 120 wagons :lol: Echt schitterend die lange sleep!
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Vooral mooi om te zien hoe de locs al een niveau beneden rijden, terwijl het eind van de sleep op dezelfde lengte een niveau hoger nog moet gaan dalen.
Erg leuk blijft dit draadje van John, die inmiddels bijna een treinenmuseum aan huis kan beginnen en entree vragen   :P
Misschien kunnen we modeltrain Xtreme tests gaan organiseren zoals dat Discoveryprogramma Brainiac, en daarvoor een apart hokje op dit forum openen  O:-D
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
Hallo allemaal,

helaas weinig tijd voor de hobby maar ben wel van allerlei kleine klusjes aan het uitvoeren. Zo had ik nog het probleem met het uit de rails springen van de Märklin schoonmaakwagens. Hier een foto van de schoonmaaktrein zoals die nu rondrijdt:



Helaas ben ik nog steeds aan het wachten op de Lux-schoonmaak-set :?

De vorige week kreeg ik nog te tip om het uit de rails springen van wagens op te lossen door de wagens te verzwaren. Nu had ik nog een stuk lood liggen van 1.5mm dik, dit in stukjes gesneden van 28 x 55mm:



Zo'n strookje past vervolgens precies in zo'n wagentje:



Tot nu toe geen ontsporingen meer, weer een probleem opgelost :)

Vanmiddag weer verder met het inbouwen van lagertjes. Ik word gek van al dat gekrijs :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
Zo hard schreeuw ik toch niet  :D

Pas maar op voor koper en lood-dieven...niks is veilig meer tegenwoording..  :-)

Succes John !!

Groeten,

Hans ;)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
Hallo John,

Mooie dubbele locomotief is dat en de wagentjes passen er ook goed bij.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
hallo John,

ga je nu ook nog wat van die kolenwagentjes op dezelfde manier verzwaren ??
is dat bruine schoonmaakwagentje nummer 46042 ??

gr,
Matthijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
Citaat van: Hansje op zaterdag 12 februari 2011, 13:28:07

Zo hard schreeuw ik toch niet  :D

Pas maar op voor koper en lood-dieven...niks is veilig meer tegenwoording..  :-)


:-) :-) :-)

2 krijsers de mond gesnoerd door er lagers in te zetten :) Ben nu helaas door mijn lagertjes heen en heb een nieuwe bestelling geplaatst bij forumlid Aad.

Citaat van: Electronica Freak op zaterdag 12 februari 2011, 15:55:25

ga je nu ook nog wat van die kolenwagentjes op dezelfde manier verzwaren ??
is dat bruine schoonmaakwagentje nummer 46042 ??


Hoi Mathijs

Dat bruine wagentje is inderdaad de 46042. De groene wagentjes komen uit Insidersetje 46010.

Heb nu ook de eerste 10 wagentjes uit set 46030 verzwaard en dit ziet er goed uit :) De loden plaatjes moeten bij deze wagentjes wel iets kleiner zijn anders komt de kolenlading te hoog te zitten. Als Koen nog eens komt met deze setjes dan zullen we het nog eens proberen.

Vanmiddag ook nog een wissel uitgebouwd. Deze gaf al langer problemen en ik dacht in eerste instantie dat dit iets te maken had met plakkende wisseltongen omdat deze wissel over een periode van 1.5 jaar alleen maar in afgebogen richting bereden was. Na zuiver maken en testen bleek er toch iets anders mis te zijn. Met de bodemplaat erin schakelde deze niet goed maar met deze plaat eruit werkte deze perfect :? Heb de wissel nu teruggeplaatst zonder bodemplaat en zal dit de komende weken eens in de gaten houden. Hieruit blijkt wel dat problemen met wissels niet alleen toegewezen kunnen worden aan slechte wisselaandrijvingen.

Voor de rest de treinen lekker laten rijden vanmiddag en daarbij een nieuw record gevestigd: 21 gelijktijdig rijdende treinen :)

Groetjes John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
hallo john,

dat heb je mooi opgelost het verzwaren van je wagonetje's,knap hoor en 21 treinen al dat zal zeker supper zijn geweest.

groeten en succes;
peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
Citaat van: Tilly op zaterdag 12 februari 2011, 17:34:42
Hieruit blijkt wel dat problemen met wissels niet alleen toegewezen kunnen worden aan slechte wisselaandrijvingen.

Hier weet ik alles van. Bij mij is het probleem vaak dat er vuil komt op de plek waar het schuivende gedeelte onder de railstaaf door gaat. Hier dus:

Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
Hoi Henk,

bedankt voor deze waarschuwing en duidelijke foto maar dit was nu bij mij niet het geval. Het mechanisme komt op de één of andere manier tegen de grondplaat van de wissel aan :?

Het probleem met eventueel vervuilen is bij mij hopelijk binnenkort helemaal opgelost. Ik kreeg vanavond bericht dat de Lux-set onderweg is :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
Citaat van: Tilly op zaterdag 12 februari 2011, 13:23:59
De vorige week kreeg ik nog te tip om het uit de rails springen van wagens op te lossen door de wagens te verzwaren. Nu had ik nog een stuk lood liggen van 1.5mm dik, dit in stukjes gesneden van 28 x 55mm:
Zo'n strookje past vervolgens precies in zo'n wagentje:

Groetjes, John
Hoi John,

Waar kun je dat lood het beste kopen? Ik wil nog ongeveer 20 EANOS-wagons verzwaren.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
Hoi John en Bert,

Je kunt ook misschien ook plaklood/zink gebruiken, het is wel iets dikker.
Je kunt er naar vragen bij de garage, word gebruikt om lichtmetalen velgen mee te balanceren.

Groetjes Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
Bert ik kocht enkele jaren geleden bladlood in de  Brico. Smalle rolletjes van +/- 10 cm breed en 5 meter lang.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
gewoon een bouwhandel voor aannemers... dit lood wordt gebruikt voor daken etc
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
John,

Wat een pracht gezicht die lange sleep kolenwagens.
Mijn record staat maar op 40 hupac draagwagens met een Bls Ae 8/8
van Roco. maar ja mijn baan is niet zo groot en rij niet automatisch.

Groeten , en ik blijf je draadje volgen.

Johan
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
Citaat van: treinbert op zondag 13 februari 2011, 00:07:45

Waar kun je dat lood het beste kopen? Ik wil nog ongeveer 20 EANOS-wagons verzwaren.


Hoi Bert,

dit kun je denk ik het goedkoopst krijgen bij een dakdekkersbedrijf. Het wordt gebruikt rondom dakkapellen, schoorstenen, enz. Je kunt het gewoon "inritsen" met een mes en na buigen breekt het. Werkt perfect en omdat het vrij dun is kun je het in iedere wagen kwijt.


Citaat van: brunigbahn op zondag 13 februari 2011, 16:32:07

Mijn record staat maar op 40 hupac draagwagens met een Bls Ae 8/8
van Roco.


Hoi Johan,

dat zal ook wel een machtig gezicht zijn :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
Mooie sleep hoor John! :)
Citaat van: brunigbahn op zondag 13 februari 2011, 16:32:07
Wat een pracht gezicht die lange sleep kolenwagens.
Mijn record staat maar op 40 hupac draagwagens met een Bls Ae 8/8
van Roco. maar ja mijn baan is niet zo groot en rij niet automatisch.
Kwa aantal misschien niet, maar kwa lengte is dat meer dan wat hier vertoond is :)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
Hallo allemaal,

vandaag kwam dan eindelijk de Lux-reiniginsset 9630 binnen :)



De set was door de winkelier perfect verpakt maar de verpakking van Lux zelf is echt waardeloos. Na uitpakken bleek er een koppeling te zijn afgebroken van de slijpwagen :(



De winkelier gemaild en hij zal mij een nieuwe koppeling toesturen.

De set maar gelijk op de baan gezet, hier een foto:



En vervolgens toegevoegd aan m'n "reinigingstrein":



Als de lok gaat rijden starten automatisch de stofzuiger en slijper. Als de trein stopt dan valt na enkele seconden de stofzuiger en slijper uit. Het is niet nodig om een adres te installeren, alles gaat automatisch :)

Gelijk maar eens even getest wat deze set kan en zie hier het resultaat na een halve ronde 8o 8o 8o



Verbluffend 8o 8o 8o Ik meende echt alles goed zuiver te hebben maar hier was ik echt van verrast. Het bakje leeggemaakt en de trein z'n rondje af laten maken en opnieuw zat er veel stof in:



Ik ben er nu al volledig van overtuigd dat dit een goede investering is :)

Hier nog 2 close-ups van beide onderstellen:





Omdat de koppeling van de slijpwagen afgebroken is laat ik de stofzuigerwagen voorlopig nog alleen rijden omdat het volgens mij de bedoeling is dat de slijpwagen VOOR de stofzuigerwagen moet rijden. De herrie van deze stofzuigerwagen valt trouwens wel mee, deze komt nauwelijks uit boven het krijsen van de V188. De borstel van de stofzuigerwagen moet naar mijn mening aan de voorzijde zitten, klopt dit?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
Hallo John,

een gek idee maar kan je de koppeling van de slijpwagen en zuigwagen niet verwisselen  :idea: , dan kan je wel de juiste wagon voorop laten rijden,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
Hallo john,

Toch makkelijk als je oplettende vrienden hebt. :thumbup:
Maar achterste voren of niet, het is volgens mij nu al een succes, wat een rommel zuigt hij op.
Ik denk dat je hem gewoon tussen de andere treinen dienst moet laten doen elke dag.
Tenminsten dat zou ik wel doen  :idea: :idea: :help: :help:

vr.gr. en succes met je schone baan.
Ps. heb je nog commentaar op mijn laatste mailtje????
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
Hallo John,

Ook ik heb de lux-set en toeval of niet maar ook bij mij was de koppeling eraf gebroken, ligt volgens mij aan de slechte verpakking van lux. Uiteindelijk netjes door Wentink hersteld en loopt als een zonnetje en zuigt, iedere keer toch weer onverwacht veel.

Was voor mij een dure maar wel super aankoop, mvg

Wim
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
Hallo John,

Gefeliciteerd met deze mooie aankoop  :) :) :).

Ik ben onder de indruk van de hoeveelheid stof en rotzooi die hij van de baan haalt, ik moet ook maar eens gaan sparen voor zoiets  :? :? :?

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 12-02-2011: verzwaren wagentjes)
hallo john,

ik heb ook die lux set,alleen kan ik maar stofzuigen.de borstel wagon gaat niet,omdat ik digitaal rijd mss toch maar eens een digitale kopen.ik vond het ook altijd supper die stofzuiger,en ik deed eerst de borstel en daarna de stofzuiger,toen ik nog annaloog reed.

groeten en succes verder;
peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reiniginsset is binnen)

Bedankt voor jullie reacties :)

Ik heb deze week toch weinig tijd dus wacht wel even op de nieuwe koppeling.

Het is inderdaad een dure aankoop maar zoals ik na 1 uur rijden al kan zeggen: zeker de moeite waard :)

En zoals ik al eerder schreef is het trouwens net of deze stofzuiger minder herrie maakt als die van AlbertJan een jaar geleden, nieuwe techniek? Het kan echter ook inbeelding zijn, die van AlbertJan werd vooruit getrokken door een (geruisloze) BigBoy ipv een schreeuwende V188 :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
Mooie aankoop John. Haha leuk die schreeuwende V188. :-) :-)  Ik heb hem ook en je kan het geluid toch uitzetten  :idea: :-)

Verbazingwekkend hoeveel vuil er van de rails komt. Dit is dus een goede investering.

Veel plezier ervan.

Groetjes

Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
"Gelijk maar eens even getest wat deze set kan en zie hier het resultaat na een halve ronde".

Een halve ronde bij jou is 5 1/5 dag continu bij mij. :D Niet zo gek dat hij wat vind dus,HaHa. Mooie set maar inderdaad net effe jammer dat ze zoiets niet goed beschermen voor zo'n prijs.

Gr. Peter

Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
Hoi John.
Fijn om te horen dat de LUX set nu al zo goed bevalt.
Het is trouwens de "slijper" die de meeste herrie maakt, de stofzuiger maakt, naarmate deze op meer toeren draait, een soort fluittoon maar de "slijper" lijkt wel het geluid te hebben van een motor met een kapot lager.
Ik zie dat nu de combi-set in één doos zit en niet meer apart verpakt wordt, in 8 jaar tijd is nu, zowel de doos als de set, al minimaal 3 keer behoorlijk gewijzigd.
Maar het blijft voor grote(re) banen een onontbeerlijk hulpmiddel om op onbereikbare plaatsen, of gewoon voor het gemak, rails stofvrij en schoon te houden.

Misschien ook deze opvallende en kleurrijke set van een mooie weathering (laten) voorzien? ;)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
Met "slijpen", wordt daarmee bedoeld dat de rails langzaam "opgeslepen" wordt? Just wondering...

Ziet er inderdaad uit als een prima investering voor jouw fantastische baan. Misschien nog eens overspuiten in meer "gangbare" DRG-kleuren? Dan valt 'ie niet zo op.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
Hallo,

Ook bij mij rijdt de digitale combinatie al weer enkele jaren zijn maandelijks rondje, alles naar volle tevredenheid. Het is een prima, uiterst betrouwbare investering gebleken.

Vriendelijke groeten,

Minto Tighfield :)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
Hallo John, goed om te zien dat er nu toch een Lux set op je baan rijd.

Zeker met jou baan is dat een perfecte manier om je baan schoon te houden.

Te zien aan het stof in de stofzuiger komt de set ook niks te vroeg  :D

Wat betreft de vieze wissels, altijd leuk om te lezen dat iemand verder kijkt dan zn neus lang is.

Veel succes met schoonmaken en bedankt voor al dat moois.

Groeten,
Gijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
Hoi John,

Ik heb zelf ook zo'n lux stofzuiger en ik was vanaf het eerste moment razend enthousiast over de kwaliteiten, enige nadeel het geluid maar verder top. Scheelt je ook veel schoonmaakwerk aan je locs, veel minder vuil op de asjes. Wel zonde van die koppeling. Veel plezier met deze geweldige set.

gr. Henk
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
misschien stoppen met roken john... van die inhoud kan je paar pakkies shag vullen...

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
Hoi John,

Dat ziet er mooi uit zo! :)
Hele mooie set, heb je leuk gedaan zo.
Tja das toch nog een hoop stof die er af komt zetten.
Succes er mee in ieder geval :)
Hopelijk kan je er nog veel plezier aan beleven! ;)

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
Zo'n mooie nieuwe baan verdient een propere reinigingsinstallatie.  ;) Ben onder indruk van wat eraf komt in zo'n bijna stofvrije ruimte. Goed idee.

groet,
Michiel
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
Jeetje John! Werkelijk ongekend wat er voor stof vanaf komt! wel een erg mooie schoonmaak installatie. Helaas hebben ze zoiets niet in tijdperk III-IV :-(

Ben erg benieuwd naar de zichtbare sporen van je baan!

Groeten Jake
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
Citaat van: M.user op dinsdag 15 februari 2011, 22:47:18

Mooie aankoop John. Haha leuk die schreeuwende V188. :-) :-)  Ik heb hem ook en je kan het geluid toch uitzetten  :idea: :-)

Verbazingwekkend hoeveel vuil er van de rails komt. Dit is dus een goede investering.


Hoi Ronald,

helaas krijg ik hem nog niet de mond gesnoerd :-) Binnenkort ga ik er lagertjes inzetten en wordt het hopelijk iets minder.

Citaat van: PH op woensdag 16 februari 2011, 06:21:30

Mooie set maar inderdaad net effe jammer dat ze zoiets niet goed beschermen voor zo'n prijs.


Hoi Peter

inderdaad vreemd dat ze dit niet beter verpakken. Zie ook de reactie van Wim(dezee). Het is dus zeker geen uitzondering :?

Citaat van: AlbertJan op woensdag 16 februari 2011, 08:29:39

Het is trouwens de "slijper" die de meeste herrie maakt, de stofzuiger maakt, naarmate deze op meer toeren draait, een soort fluittoon maar de "slijper" lijkt wel het geluid te hebben van een motor met een kapot lager.
Ik zie dat nu de combi-set in één doos zit en niet meer apart verpakt wordt, in 8 jaar tijd is nu, zowel de doos als de set, al minimaal 3 keer behoorlijk gewijzigd.
Maar het blijft voor grote(re) banen een onontbeerlijk hulpmiddel om op onbereikbare plaatsen, of gewoon voor het gemak, rails stofvrij en schoon te houden.

Misschien ook deze opvallende en kleurrijke set van een mooie weathering (laten) voorzien? ;)


Albertjan

het is inderdaad de slijper die het meeste geluid produceerd, de kleur vind ik trouwens niet zo'n probleem. Hij is nu lekker opvallend en goed zichtbaar ;)

Ik heb anderhalf jaar lang liggen twijfelen om deze investering maar nu kan ik al zeggen dat het deze dik en dubbel waard is. En dit niet zozeer vanwege storingen maar meer voor het behoud van al het materieel.

Citaat van: William027 op woensdag 16 februari 2011, 08:29:57

Met "slijpen", wordt daarmee bedoeld dat de rails langzaam "opgeslepen" wordt? Just wondering...


William

ik denk dat je meer "poetsen" moet lezen dan "slijpen", ik hoop in ieder geval niet dat de railstaven over een jaar compleet weggeslepen zijn :D

Citaat van: Minto Tighfield op woensdag 16 februari 2011, 08:46:59

Ook bij mij rijdt de digitale combinatie al weer enkele jaren zijn maandelijks rondje, alles naar volle tevredenheid. Het is een prima, uiterst betrouwbare investering gebleken.


Hoi Minto

ik hoop er ook jaren plezier van te hebben :) En de borstel? Heb je die ooit moeten vervangen?

Citaat van: Gijs op woensdag 16 februari 2011, 08:50:24

Zeker met jou baan is dat een perfecte manier om je baan schoon te houden.

Te zien aan het stof in de stofzuiger komt de set ook niks te vroeg  :D


Hoi Gijs

ik had eerder naar je moeten luisteren :-)

Citaat van: ÖBB op woensdag 16 februari 2011, 09:30:24

Ik heb zelf ook zo'n lux stofzuiger en ik was vanaf het eerste moment razend enthousiast over de kwaliteiten, enige nadeel het geluid maar verder top. Scheelt je ook veel schoonmaakwerk aan je locs, veel minder vuil op de asjes. Wel zonde van die koppeling. Veel plezier met deze geweldige set.


Hoi Henk

met die koppeling komt het wel goed, heb de set gekocht bij deze winkelier en hij lijkt mij uiters betrouwbaar :)

Citaat van: 3railkoen op woensdag 16 februari 2011, 10:25:54

misschien stoppen met roken john... van die inhoud kan je paar pakkies shag vullen...


Hoi Koen

niet misschien maar moet stoppen.
Als je een pakje per dag wegblaast en ziet wat het kost en wat je daar allemaal voor kunt doen :(

Falco, Michiel, Jake,

vandaag al weer 2 bakken geledigd met eenzelfde hoeveelheid stof 8o Het is inderdaad onvoorstelbaar hoeveel dit ding opzuigt 8o

Citaat van: jakeman op woensdag 16 februari 2011, 17:57:45

Ben erg benieuwd naar de zichtbare sporen van je baan!


Jake,

dit zal nog wel even duren. Er lopen van allerlei kleine andere projectjes waarmee ik jullie nog hoop te verrassen B)

Groetjes John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
Hallo John

De borstel heb ik nog niet hoeven te vervangen, maak ik wel regelmatig schoon.

Groetjes,

Minto Tighfield :)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
hi, ik doelde meer op die pluk shag in dat wagentje.. lol
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
goedeavond John,

ik heb vorig jaar in Dortmund bij Lux een slijper voor de middenrail gekocht, deze komt op de plaats van de slijper, dit werkt prima.

groetjes Martin
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
Hoi Martin,

bedankt voor deze info maar laat mij eerst maar eens genieten van deze aanwinst :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-02-2011: Lux-reinigingsset is binnen)
Hey John,

Mooi hoor zo'n Lux set. Volgens mij een hele goede investering!

Groet,
Paul
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hallo allemaal,

na dit verhaal verklaren jullie mij misschien wel voor gek maar ik gok het er toch op :D :D :D

Ik erger mij al langer aan stof op het rijdend materieel zoals op onderstaande foto te zien is:



Nu zat ik al langer met het idee om een soort van "luchtsluis" te maken waar treinen doorheen rijden en mbv perslucht zuiver geblazen worden, een soort van afblaascabine dus. Als iemand anders een passelijkere naam kan bedenken dan sta ik daar natuurlijk voor open ;)

Ik ben eerst begonnen met het maken van de sluis. Eerst zijn enkele koper pijpjes van 12mm in elkaar gesoldeerd en voorzien van enkele kleine gaatjes die niet in lijn staan, waardoor straks de lucht moet blazen:



Vervolgens zijn deze rekjes samengevoegd en voorzien van één centraal voedingspunt om de lucht zo goed mogelijk over de pijpjes te verdelen. Het bovenste gedeelte is gemaakt van 15mm dikke koperleiding.



Deze "sluis" daarna op de baan geplaatst en wel in de keerlus van nivo 1. Alle treinen komen hier voorbij dus kunnen niet ontkomen aan een luchtdouche :) Dat ziet er dan zo uit:



Hier nog een foto met daarin een personenrijtuig:



Om de lucht goed te kunnen regelen, te ontdoen van water en in- uit te kunnen schakelen, moest er natuurlijk een reduceer- en schakelventiel ingebouwd worden. Gelukkig had mijn overbuurman (Theo, harstikke bedankt ;)) nog het één en het ander liggen:



Voor het schakelen van het ventiel had Theo ook nog een 24V DC adapter liggen :)

Zo ziet nu de complete opstelling eruit:



Alles staat nog los en moet nu eerst getest worden om te ervaren in hoeverre dit effect heeft. Als dit goed werkt dan ga ik straks nog het ventiel automatisch aan laten sturen door de rijdende trein ;)

Wat vinden jullie ervan: is het waanzin of geniaal :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
John,


GENIALE WAANZIN  :-) :-)

Of te wel

WAANZINNIG GENIAAL  :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hallo John,

Het is waanzin :(
Je bent de hele bouw panisch geweest voor rond vliegend stof en nou doe je het zelf.
De stof van je treinen vliegt straks door je hele treinkamer heen.
Heb je hier al aan gedacht, je blaast het van links naar rechts.
Als het nou een zuiginstallatie was dan kon ik er nog inkomen maar blazen.
Man voel eens aan je voorhoofd. :evil: :evil: :twisted: :twisted:
Al de treinmotoren komen onder het stof te zitten.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Hoi John

Het idee is goed alleen blaas je het stof alle kanten op en ben je dan niet bang dat het het over de rails blaast?Nu heb ik je fantastische mooie schoonmaakset van Lux wel gezien maar toch.

Groeten

Harald & Alex
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 19-02-2011: Bouw luchtsluis)
'n Skitterend idee. (das brabants)
Maar in feite blaas je nu al het stof je baan op? Of heb je hier iets voor bedacht?
Anders is misschien een extra afscherming met afzuiging wel iets?