Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Citaat van: Tilly op zaterdag 29 januari 2011, 16:47:50
Naar aanleiding van de tip van Hessel, vanmorgen ook nog een regiment weerstanden gekocht en daarmee de gevoeligheid van de terugmelding getest. Ik had weerstanden meegenomen van 10 ohm tot 2 K ohm maar met testen bleek dat de terugmelding al reageerd op een weerstand van 10 ohm. Behoorlijk gevoelig dus 8o Is dit normaal?

Hoi John, zoals Peter (Freak) al in andere bewoordingen aangaf, moet je met die weerstanden op zoek naar de hoogste weerstandswaarde die nog als een bezetmelding in je systeem verschijnt.

Misschien kun je met deze java-applet iets ... in parallel/serieschakelingen de totale weerstand van de schakeling berekenen, zodat je met de weerstanden die jij hebt ook andere weerstandswaarden kunt maken voor je test.

Succes !!
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Hoi Vince en anderen,

ik heb dit zojuist even snel getest met de weerstanden die ik hier heb liggen en het zit ergens tussen de 50K en 100K. Is dit normaal? Is er ergens een site die dieper op deze materie in gaat?

Citaat van: wijbe op zaterdag 29 januari 2011, 22:32:09

Als ik bij mij mijn vinger tussen de middengeleider en de detectierailstaaf een vinger leg, dan komt er ook al een melding. Die dingen zijn dus behoorlijk gevoelig.


Hoi Wijbe,

bij mij komt er dan geen melding maar jij zal wel met stroomdetectie werken of zit ik er nu weer helemaal naast :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Citaat van: Tilly op zondag 30 januari 2011, 12:05:31
ik heb dit zojuist even snel getest met de weerstanden die ik hier heb liggen en het zit ergens tussen de 50K en 100K. Is dit normaal? Is er ergens een site die dieper op deze materie in gaat?
Leesvoer:
http://www.floodland.nl/aim/info_16sd_1.htm

www.anw-modeltreinen.nl/modelbanen/rbogers/documenten/rbogers4.pdf


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Peter,

bedankt voor de links maar het enigste wat ik kon vinden is dat je de terugmeldcontacten iets minder gevoelig kunt maken door het met de uitgang in serie plaatsen van een weerstand van 64 - 100 Ohm. Klopt dit en kan dit ook helpen bij mijn modules?

Groetjes, John

PS: ik heb je ook nog een mail gestuurd.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Hallo John,

Ik gebruik zelf de Edits terugmelders.
Deze hebben standaard ook een 100 Ohm weerstand om ze ongevoeliger te maken.

Groeten,
Robin

Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Hallo John,

Citaat van: Tilly op zondag 30 januari 2011, 16:54:19
PS: ik heb je ook nog een mail gestuurd.
Ben net thuis (storing) en nu pas gelezen.
2K2 is dus een beetje te groot. Door de hoge spanning blijft er continu spanning op de datalijn staan. De oude weerstanden terug plaatsen.

En tussen de soep en aardappelen door al even wat gedaan maar nog niet getest.



Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Citaat van: Tilly op zondag 30 januari 2011, 12:05:31
Hoi Vince en anderen,

ik heb dit zojuist even snel getest met de weerstanden die ik hier heb liggen en het zit ergens tussen de 50K en 100K. Is dit normaal? Is er ergens een site die dieper op deze materie in gaat?

Citaat van: wijbe op zaterdag 29 januari 2011, 22:32:09

Als ik bij mij mijn vinger tussen de middengeleider en de detectierailstaaf een vinger leg, dan komt er ook al een melding. Die dingen zijn dus behoorlijk gevoelig.


Hoi Wijbe,

bij mij komt er dan geen melding maar jij zal wel met stroomdetectie werken of zit ik er nu weer helemaal naast :?

Groetjes, John

Hey Tilly,

Juist niet, ik gebruik de aj s88 en maak gebruik van de massa's. Als er dus ook maar een heel klein stroompje word gedectecteerd is er al een melding. Die dingen zijn dus overgevoelig. :)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Hallo John,
Citaat van: Tilly op zondag 30 januari 2011, 12:05:31
bij mij komt er dan geen melding maar jij zal wel met stroomdetectie werken of zit ik er nu weer helemaal naast :?
Ook jij maakt gebruik van stroomdetectie, alleen op een wat andere manier.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Hoi John,

de detectieschakeling zou zo moeten zijn afgesteld dat je wel een melding te krijgen bij 100 ohm (of minder) tussen de railstaven, en geen melding bij 1000 ohm tussen de railstaven.

als je geen melding krijgt van weerstanden boven de 1000 ohm, zul je ook geen meldingen krijgen van viesigheid want die ligt ergens bij de 10.000 of 100.000 ohm.

ik heb er alle vertrouwen in dat peter (Freak) met dit elektronica probleem vast wel raad weet!  :thumbup:
(een verbetering/aanpassing van de detectieschakeling? zo eenvoudig en goedkoop mogelijk)

groeten,
Hessel.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
dag john,

laatst vroeg iemand op het forum over meer vermogen in de voeding, hij werd verwezen naar tilly met die indrukwekkende foto van die rij transformatoren, daardoor kwam ik op je draadje.
alle 58 pagina's doorgelopen en gelezen als een spannend jongensboek.
mijn complimenten voor je durf en doorzettingsvermogen, het leuke van een modelbaan is dat het nooit in keer lukt, geen plug en play, maar de oplossing moet ook niet te lang uitblijven.
ik dacht dat ik een aardige baan had met 5 boosters en 7 + 2 transformatoren en 9 tegelijkrijdende treinen van de 43, de baan van jou overtreft echt alles!!!
ook een compliment voor je gezin, want zonder hun steun kan je het wel schudden en rijdt er geen trein!!!!
heel veel succes verder met je enorme project en ik hoop ooit eens de baan in het echt te kunnen zien ( open dag?).
vr.gr. niek
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Hoi Niek,

bedankt voor je compliment en toevallig gaat deze update over de boosters en trafo's :)

Zoals eerder aangegeven in dit topic had ik problemen met het in- en uitschakelen van de boosters. Tot en met 8 stuks ging het goed maar daarboven kwamen er weer problemen. Toen ik ze laatst allemaal aangesloten had (18 stuks) was het een ramp :-( Boosters schakelden zelfs helemaal niet meer uit. Daarnaast ontstond er ook een behoorlijke piekspanning bij het inschakelen van de trafo's. Het is zelfs één maal gebeurd dat de automaat in de meterkast uit sloeg toen ik wat te snel alle 20 trafo's uit- en weer inschakelde. De afgelopen week zijn deze problemen getackeld en opgelost :)

De trafo's waren al verdeeld over 3 stekkerdozen maar waren doorgelust naar één aan/uit schakelaar. Dit allemaal losgemaakt, de kabels verlengt en iedere stekkerdoos apart aangesloten op een dubbelpolige inbouwschakelaar. Een vierde schakelaar ingebouwd voor het in-/uit-schakelen van de centrale en de trafo van het resetpaneel. Niets bijzonders maar hier toch een foto:



Daarna waren de boosters aan de beurt en met de hulp van Peter zijn we tot de volgende oplossing gekomen:



De 10K weerstanden staan in serie met de boosters en zorgen ervoor dat de totale belasting op de dataleiding lager wordt. De 4K7 weerstand is ervoor om het voltage op de dataleiding omlaag te trekken als de centrale op "stop" staat. Hiermee wordt voorkomen dat de boosters niet meer ongewild inschakelen. De relais op de boosters hebben een spanning nodig van ongeveer 4Volt. Deze weerstand trekt de spanning omlaag tot zo'n 3 Volt waardoor deze relais dus niet meer aangesproken worden :)

Dit is allemaal proef ondervinderlijk gekozen dus niet één op één copieerbaar :warning: Dit is trouwens ook alleen maar van toepassing bij gebruik van meer dan 8 boosters.

Hier een close-up waar de inbouw van de 10K weerstanden te zien zijn:



Vervolgens ook nog alle resetknoppen aangesloten waarmee alle boosters comfortabel vanaf het bedieningspaneel inschakelbaar zijn:



De krachtcentrale met 20 trafo's en 18 boosters is nu volledig operationeel en omdat het zo gaaf uitziet, hier nog 2 foto's:





Dit is toch wel weer een belangrijke mijlpaal. Een goede voeding is immers een voorwaarde voor een goed werkende modelbaan.

Citaat van: de Hoeve op woensdag 02 februari 2011, 22:14:13

de detectieschakeling zou zo moeten zijn afgesteld dat je wel een melding te krijgen bij 100 ohm (of minder) tussen de railstaven, en geen melding bij 1000 ohm tussen de railstaven.

als je geen melding krijgt van weerstanden boven de 1000 ohm, zul je ook geen meldingen krijgen van viesigheid want die ligt ergens bij de 10.000 of 100.000 ohm.

ik heb er alle vertrouwen in dat peter (Freak) met dit elektronica probleem vast wel raad weet!  :thumbup:
(een verbetering/aanpassing van de detectieschakeling? zo eenvoudig en goedkoop mogelijk)


Hessel,

de komende weken gaan we ons in dit probleem verdiepen. Nou ja, het is niet echt een probleem maar als het (nog) beter kan :)

Groetjes en allemaal een fijn weekend, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Indrukwekkende kracht centrale zeg  8o 8o Echt netjes gedaan !

Wat me net trouwens opviel John !, zat ff in jou wijk via Google Earth, maaruh grote cirkel rond jou huis is pikkedonker  8o :mrgreen:

Mvg Gert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Die is leuk Gert :-) :-) :-)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Hoi John,

Jij hebt weer een uitdaging minder  :thumbup:.

Het blijft een mooi gezicht die power centralle, ik kan me voorstellen dat ze een zekering uit de meterkast uit kunnen schakelen als ze allemaal in een keer aan gingen maar dat is ook weer opgelost.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Hey John,

terug weer de tijd genomen ook eens jouw topic te doorlezen... en met plezier  :O

Je rij boosters is gewoon de max, echt zot , der over   :D :D :D

Schitterend dat je nu al kan putten in een goede stroomvoorziening voor nu en later.

Daar zal al menig treintje kunnen op bollen

And keep up doing the good work ...

Tot binnenkort
Steven.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Wie heeft er nu nog scennery nodig als je dit onder de baan hebt hangen  :P  ;), machtig, vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
:warning: gaaf :warning:  :thumbup: :thumbup:

erg mooi om te zien :thumbup:


gr,
Electronica Freak :lol: (matthijs)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
John, dit is werkelijk de bom, ongekend gaaf.
Ik zou zeggen dat je bijna je baan open kunt doen voor bezichtigingen tegen een entreeprijs. Het is zo professioneel en mooi aan het worden, net als bij een pretpark!
complimenten en succes!!

Groeten Jake
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Heey john,
schitterend weer. Heb je nu ook een hoogspanningsleiding naar je huis lopen? Je kunt je buitenmuren wel paars geel verven : Sponsored by Nuon :-)

groeten Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Ziet er mooi strak uit John, een pracht gezicht. Maar moeten alle trafo's en boosters niet ook gekoeld worden? Ik kan me voorstellen dat indien alles ingeschakeld is dit na verloop van tijd knap warm kan worden al helemaal in de zomerdag.

Groet,

Tom
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Hoi John,

Wat ziet dat er indrukwekkend uit zeg. :thumbup:
Heb weer eens door de draadje zitten surfen en moet zeggen dat ik nog nooit zo iets moois heb gezien wat opbouw betreft. Kan niet wachten totdat er scenery op komt en we ook foto`s kunnen bewonderen.

Even een vraagje, in het begin van je draadje ben je bezig met een rol (behang?) waar wolken op zijn afgebeeld, is dat behang of heb je dat laten drukken? Misschien heb je het wel ergens geschreven maar ik ga niet alle tekst lezen, dan ben ik de gehele zondag bezig. :P Ik zoek ook zoiets voor achter mijn baan, alleen heb ik maar 5 meter nodig, lol. Ik hoor het graag van je.

Suc6 met de hobby.

Groet,
Erik
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Goedemorgen,

allemaal weer bedankt voor de leuke reacties.

Citaat van: Tomm op zondag 06 februari 2011, 09:22:46

Ziet er mooi strak uit John, een pracht gezicht. Maar moeten alle trafo's en boosters niet ook gekoeld worden? Ik kan me voorstellen dat indien alles ingeschakeld is dit na verloop van tijd knap warm kan worden al helemaal in de zomerdag.


Tom,

alles wordt totaal niet warm maar alles zit ook binnen veiligheidsgrenzen. Zo gebruik ik maar 3A van deze boosters terwijl ze zo´n 4.5A zouden kunnen leveren.

Citaat van: EKdesign op zondag 06 februari 2011, 09:52:06

Even een vraagje, in het begin van je draadje ben je bezig met een rol (behang?) waar wolken op zijn afgebeeld, is dat behang of heb je dat laten drukken? Misschien heb je het wel ergens geschreven maar ik ga niet alle tekst lezen, dan ben ik de gehele zondag bezig. :P Ik zoek ook zoiets voor achter mijn baan, alleen heb ik maar 5 meter nodig, lol. Ik hoor het graag van je.


Hoi Erik,

de achtergrond heb ik laten maken door Jowi en is uit één stuk. In post #1 kun je er meer over lezen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Hallo John,

Wat een prachtig gezicht al die boosters. Mooi gemaakt.
Vraagje: De boosters van AJ zijn die te vergelijken met die M* 6017 en kan je de AJ boosters ook aansluiten op een IB IR  :help:

Groet Ronald  :)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Hoi John,

Dat ziet er allemaal goed uit!
Mooi om te zien dat het nu werkt :)
Behalve dat jij er blij mee bent, zal denk ik ook je energieleverancier blij met je zijn! :P

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Hallo Ronald,

Citaat van: Varekamp op zondag 06 februari 2011, 10:53:06
Vraagje: De boosters van AJ zijn die te vergelijken met die M* 6017 en kan je de AJ boosters ook aansluiten op een IB IR  :help:
De AJ boosters zijn niet te vergelijken met de M* 6017 maar kunnen wel op de IB IR aangesloten worden.
Als ingangssignaal voor de AJ boosters dient het uitgangssignaal van de IB IR. Ze worden dus op de Rode en Bruine aansluiting van de IB IR aangesloten.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Hallo John,

Hier de twee stoomlocs van je uitgevoerd met de nieuwe dragerprint.
Te samen met twee BR221?s van me ook omgebouwd met apart in/uit schakelen van front en sluitverlichting. Keuze verlichting is nu front-en sluitverlichting, alleen frontverlichting, alleen sluitverlichting of rangeerverlichting.



Maken van de week wel even een afspraak.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)

mischien heb ik iets gemist maar wat is er aan de gedaan/veranderd ??

gr,
Matthijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Hallo Mathijs,

Citaat van: Electronica Freak op zondag 06 februari 2011, 19:05:53mischien heb ik iets gemist maar wat is er aan de gedaan/veranderd ??
Bij deze stoomlocs hebben de slepers een pen. De sleper wordt dus niet met een schroefje vastgezet, maar wordt op zijn plaats gehouden door de decoder. Bij ombouw naar b.v. een ESU decoder heb je dan een aparte dragerprint nodig waaraan de sleper gemonteerd wordt en zodoende op zijn plaats blijft zitten. Verder zitten op de decoder de nodige SMD componenten voor de ledverlichting.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
oké , duidelijk :biggrin:

Citaat van: Freak op zondag 06 februari 2011, 19:19:52
Verder zitten op de decoder de nodige SMD componenten voor de ledverlichting.

je bedoelt zeker op de dragerprint :roll:

gr,
Matthijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 05-02-2011: Alle boosters operationeel!!)
Citaat van: Electronica Freak op zondag 06 februari 2011, 19:34:02
je bedoelt zeker op de dragerprint :roll:
Juist.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 06-02-2011: nieuwe prints Württemberger)
Hoi Mathijs,

het is inderdaad een beetje verwarrend hoe Peter hiermee inbreekt :D

Al een tijdje geleden heb ik hem 2 Wurttembergische C(artnummers 3611 en 3614) meegegeven omdat bij beide de decoder rip was(en dit na 20 jaar in de kast gelegen te hebben :?) Nu is dit natuurlijk weer een aparte decoder(print) waarop, zoals Peter al vermelde, een aparte klip zit waarin de sleper geklikt wordt. Nu is het Peter niet gelukt om de bestaande print aan te passen voor een ESU lokpilot en zijn we op zoek gegaan naar een andere drager die we hier gevonden hebben. Voor de inbouw heb ik nog een foto gemaakt:



Peter is deze nu aan het inbouwen en ik ben dus erg benieuwd naar de rijeigenschappen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 06-02-2011: nieuwe prints Württemberger)
Citaat van: Tilly op zondag 06 februari 2011, 19:45:31
Peter is deze nu aan het inbouwen en ik ben dus erg benieuwd naar de rijeigenschappen.
Zijn al omgebouwd. Rijeigenscahppen zijn goed maar de locomotieven moet je gewoon een tijdje in (laten) rijden.
Beide kunnen nu heel langzaam rijden

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 06-02-2011: nieuwe prints Württemberger)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 06-02-2011: nieuwe prints Württemberger)
Hoi John, Mooie loc die C, maar let op hij blijft niet stilstaan op een helling, mijn C uit set 26559  klik hier staat nu in de vitrine en op de baan staat er een groene BR 17 voor  :-(
Nu is jouw baan groter dus kun je waarschijnlijk wel in koploper een stopberbod instellen op de hellingen voor deze locs,

vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 06-02-2011: nieuwe prints Württemberger)
Hoi Arie,

bedankt voor de tip (ook al is die nu te laat :D) maar ik heb al 2 Württembergische C's rondrijden, nl de 37113 en 37114. Bij beide loks heb ik dit probleem niet maar mijn steigingspercentage ligt dan ook onder de 3% :)

Peter,

alvast bedankt en ik ben heel benieuwd :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 06-02-2011: nieuwe prints Württemberger)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 06-02-2011: nieuwe prints Württemberger)
Citaat van: Tilly op zondag 06 februari 2011, 22:23:27
Hoi Arie,

bedankt voor de tip (ook al is die nu te laat :D) maar ik heb al 2 Württembergische C's rondrijden, nl de 37113 en 37114. Bij beide loks heb ik dit probleem niet maar mijn steigingspercentage ligt dan ook onder de 3% :)

Peter,

alvast bedankt en ik ben heel benieuwd :)

Groetjes, John

John, stoppen ze bij jouw in de klimspiralen? Zo niet heb je het hele probleem niet, laat er maar eens 1 in de klimring stoppen ( stilstaan)  en je ziet meteen wat ik bedoel  :D vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 06-02-2011: nieuwe prints Württemberger)
Hoi Arie,

als alles vol loopt dan stoppen ze bij mij ook midden in de spiraal maar heb nooit gemerkt dat deze loks dan omlaag "glijden". Ik zal dit morgen eens testen.

Ik had trouwens dat topic over jouw Württemberger met dit probleem niet eerder gezien :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 06-02-2011: nieuwe prints Württemberger)
Hoi Arie,

vanmorgen beide loks getest met 4 en 5 bordesrijtuigen erachter, geen enkel probleem :)

Koen was vanmorgen hier met nog 3 setjes kolenwagens(46030). Beide BR96 trokken 60 van deze kolenwagentjes moeiteloos rond :) Helaas ontspoorden er regelmatig wagentjes, hoogstwaarschijnlijk door het gewicht :? Heb een filmpje gemaakt en zal dit vandaag nog uploaden.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Hallo allemaal,

hier het filmpje met nogmaals de BR96 in dubbeltraktie maar nu met 60 kolenwagentjes (6x set 46030).



Het kost beide loks geen enkele moeite om deze karren vooruit te trekken. Het is alleen jammer dat de voorste wagonnetjes regelmatig ontsporen :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Beste John,
je draadje volg ik op de voet het is geweldig!!
Het ontsporen kun je misschien tegengaan door
extra gewicht, lood bv, in de voorste wagons aan te brengen
dit wil wel eens helpen.
Heb dit ook bij een rij staalrollen wagons gedaan, werkte prima.
groeten fred
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Hoi John,

Heb mij weer zitten vergapen aan je slang op wielen, op naar de 100 wagentjes.

vr.gr. Günther. :thumbup:
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
super mooi filmpje :thumbup:
die combinatie van 2 BR 96 met die kolenwagentjes.
ben blij dat ik ook z'n set heb want ze zijn straks op geen één beurs meer te vinden :eek: :warning:

gr,
Matthijs :P
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Wat een lengte  :thumbup: :thumbup:.

Waarschijnlijk onsporen de eerste wagons door de grote trekkracht die erop staat, na de loc's hebben zij het meeste gewicht te verdragen.

De tip om de wagon met lood te verzwaren zou de oplossing wel eens kunnen zijn.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Citaat van: degeluidsman op maandag 07 februari 2011, 15:58:01
De tip om de wagon met lood te verzwaren zou de oplossing wel eens kunnen zijn.

de wagentje zijn onder die imitatie-kolenlading hol :idea: ,
dus er past wel wat in :wink:

gr,
Matthijs :biggrin:
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Hallo John, PRACHTIG !

Ik vind het allemaal erg indrukwekkend.

Dank je wel,

Gijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Wauw. Schitterend gemaakt die "krachtcentrale"!

Voor wat betreft het ontsporen van de kolenwagons, zou je ook nog de tweede loc in het midden kunnen plaatsen als toevoegen van extra gewicht niet het gewenste resultaat heeft.

Prachtig om te zien!
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Ha ha , dat is leuk zeg, het treinstel is precies even lang als een komplete omwenteling van de klimspiraal, wordt wel duur als je alle treinstellen zo lang maakt  :D vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
John,

Maar goed dat koploper de functie "actie bij te lange trein" heeft.  :-) :D

Mocht je ooit nog eens over de 60 wagons willen gaan hoor ik het wel, heb hier ook 3 sets. 8)

Groeten

Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Hallo allemaal,

zulke lange slepen is inderdaad geweldig om te zien :)

Ron,

deze afspraak staat, kunnen we gelijk eens testen met extra gewichten :)

Groetjes en weer bedankt voor jullie reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Prachtig om te zien allemaal. Ik sluit me aan bij de rest met betrekking tot de verzwaring van de eerste wagons. Daarnaast zou ik het optrekken zo langzaam mogelijk laten verlopen.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 07-02-2011:filmpje 2 BR96 trekken 60 wagons)
Hoi John en anderen,

Mooi gezicht zo'n lange sleep. Wat is de huidige lengte?
De kolentrein, die ik hier heb is ongeveer 6 meter lang. Ik trek deze meestal met 1 BR 53, maar ik hoef hier ook geen hellingen te nemen, maar wel een redelijk krappe keerlus (k-rails R3, 2231).

In mijn sleep zitten 2 sets van dezelfde wagens, maar dan 1 van Marklin en 1 van Trix (met wisselstroomassen). Dus kunnen we het geheel nog veel langer maken.

Groet,
Bert