Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Ja John, ik denk ook dat met de sleuf op de laatste foto het probleem niet mag voorkomen. de vorige foto toonde een veel smallere gleuf.

eigenlijk ben ik benieuwd bij welke weerstandstandswaarde je melder net niet meer aanspreekt en bij welke nog wel. dus als de twee massa's worden verbonden met een weerstand.

hier geldt: hoe lager de weerstand die de melder NIET meer laat aanspreken, hoe beter het is. en hoe minder last van geleidend vuil of vocht je hebt.

daarbij denk ik dat opto's so wie so er minder last van hebben dan andere melders.

groeten, Hessel.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Hoi Hessel

interessant item wat je aanhaalt. Hoe zou ik dit dan het makkelijks kunnen testen?

Groetjes John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Hallo allen en in het bijzonder John,

Een herkenbaar probleem ook zeker bij met K-rails. Ik heb er eerst voor gezorgd dat er niets meer tussen de rails zat, de afstand voldoende was en er geen "spookmelding" was. Vervolgens heb ik om het verschuiven van de rail, tijdens het rijden, en het risico op nieuwe vuil / metaalresten ertussen voorkomen door op de vinger een kleine beetje transparant opdrogende kit/lijm gedaan. Het geheel netjes aanluitend met de rails gemaakt en een nacht laten drogen. Hiermee voorkom je het mogelijke verschuiven, ophoping van vuil en de loks en wagens lopen er soepel overheen.

mvg,
Wim
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)

ik gebruik bij mijn k-rails overal Fleischmann railisolatoren.Dat had je mss ook kunnen toepassen.Er zit dan altijd een stukje plastic tussen beide spoorstaven.Nu zou ik je gleuf opvullen met 2 componenten lijm zoals pattex stabilit.Die hard vrij snel uit en kan je achteraf eventueel nog wat bijschuren met een dremeltje.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Niet negatief bedoeld maar even goed lezen. John schrijft dat het probleem zit op een plek waar hij eigenlijk niet meer bij kan in z'n schaduw station.  Dus hoe goed bedoeld ook met de Fleischmann isolatie, op dit moment geen oplossing voor hem.
Tegen het verschuiven van de rails is het idd zeker raadzaam om dit vast te zetten met een passende lijmsoort.

Mvg Ron :)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Onder mijn berg had ik ook een probleem met spookmeldingen, de dremel heeft dit snel en goedkoop opgelost.

Hierna nooit meer een valse melding gehad.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Heren,

dank voor jullie reacties maar toch even wat opmerkingen :wink:

Alle secties zijn geslepen en heb net gemeten dat het steekschijfje van de Dremel een dikte heeft van 0.7mm. Het verschil in slijpsnede (is dat een woord?) kan denk ik verklaard worden door slijtage van het schijfje. Hoe vaker je het gebruikt hoe dunner het wordt en dus hoe smaller de slijpsnede zal zijn :? Misschien moet ik in het vervolg het schijfje snelller wisselen.

Het is voor mij trouwens niet onmogelijk om overal nog van die kunstof Fleischman isolatoren te plaatsen maar de absurd hoge kosten van die dingen en de hoeveelheid werkt schrikt mij wel af. Daarbij wordt dit probleem nu behoorlijk overdreven, het is nu 1x voorgekomen. Van de andere kant: hoe meer er gereden wordt, hoe meer vervuiling, hoe groter de kans dat dit fenomeen zich herhaalt :?

Ik ga nu eerst eens proberen de opening op te vullen met lijm of kit zoals Wim en Johnny hier aangeven.

De hele week trouwens volop gereden en geen enkele spookmelding :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Betere geluiden John. Hopen dat het zo blijft. Trouwens, ik heb gehoord dat het in het echt ook wel eens niet goedgaat. :D

Sterkte en succes verder.

Gr. Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
Hallo John,

Ja, je filmpje met de BR53 was weer schitterend.
Ik zelf gebruik wel gelijk de kunstof Fleischmann lasisolatoren om dit probleem gelijk op te vangen.
Moet wel eerlijk bekennen dat ik niks door slijp, maar de gewone raillas verwijder.
Zie je volgende update met genoegen te gemoet.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
hi john, 46030 #3 is onderweg dus binnekort kunnen we een kolentrein bouwen met 60 wagens...
cu koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
het lijkt mij een heel werk om die raillasjes achteraf nog in te bouwen. het is wel een goed leer om dit aan andere bouwers van te voren te vertellen! trouwens: Piko raillassen zijn wat goedkoper. en roco heeft ze ook.

ik denk dat het "uitslijpen" op moeilijk te bereiken punten een oplossing is. ook kun je even met een mesje tussen de rails door. je baan wordt tenslotte ook steeds schoner naarmate je minder werkzaamheden zoals zagen en slijpen doet.

en ik begrijp ook nog niet goed waarom vuil tot een valse melding kan leiden. kan iemand dat 'ns toelichten? elektrisch gesproken dan, hè.

Citeerinteressant item wat je aanhaalt. Hoe zou ik dit dan het makkelijks kunnen testen?

het testen gaat eenvoudig. je neemt weerstanden van  470, 1000, 4700, 10k, 47k en 100k.
die druk je op de rails. bij welke weerstand vindt detectie plaats en bij welke niet?

het is namelijk zo dat als de detectors al aanspreken bij 10 kohm, dan zijn ze heel gevoelig. een wagon is 0 ohm, dus gaat het allemaal beter werken als er alleen detectie onder de bijv. 47 ohm plaatsvindt. dit kun je vast dmv een kleine modificatie op de detectieprinten aanpassen.

groeten,
Hessel.

Re:Tilly?s modelbaanproject (update 15-1-2011: Filmpje BR53 en nieuw probleem)
dat vuil dat doet is niet zo vreemd. vuil trekt vaak ook vocht aan (hygroscopisch), en dat samen zorgt dan voor een lagere 'overgangsweerstand' tussen beide rails uiteinden (idealiter is die oneindig). Als dat beneden de aanspreekwaarde van de bezetmelder komt ben je de pisang. Als je helemaal pech hebt komt de overgangsweerstand in de buurt van de aanspreekwaarde, en krijg je af en toe een melding. Dan zoek je je helemaal een slag in de rondte.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
Citaat van: de Hoeve op zaterdag 22 januari 2011, 14:23:00

Citeer

interessant item wat je aanhaalt. Hoe zou ik dit dan het makkelijks kunnen testen?


het testen gaat eenvoudig. je neemt weerstanden van  470, 1000, 4700, 10k, 47k en 100k.
die druk je op de rails. bij welke weerstand vindt detectie plaats en bij welke niet?

het is namelijk zo dat als de detectors al aanspreken bij 10 kohm, dan zijn ze heel gevoelig. een wagon is 0 ohm, dus gaat het allemaal beter werken als er alleen detectie onder de bijv. 47 ohm plaatsvindt. dit kun je vast dmv een kleine modificatie op de detectieprinten aanpassen.


Hoi Hessel,

bedankt voor deze info. Als ik de volgende keer in een electronica zaak kom zal ik eens enkele weerstanden meepakken en dit testen.

Vandaag heb ik me bezig gehouden met onderhoud en mijn 4 E91'ers onderhanden genomen. Heb maar gelijk een line-up fotootje gemaakt:



Wat zijn het toch fantastische loks :)

Van links naar rechts:
De lichtgrijze heeft artikelnr 3628 en was in het verleden al voorzien van een hoogvermogensmotor en Lopi mfx(61600). Vandaag het motorhuis en schild voorzien van rollagertjes.
De donkergrijze, art 37196, is al mfx en heeft nu ook lagertjes gekregen.
De bruine heeft artikelnr 37292 en is vandaag ook verwendt met een Lopi mfx en kogellagers. De orginele decoder gaf regelmatig het  probleem dat de lok de andere kant op reed  B)
De groene helemaal rechts is(was) een deltalok met artikelnr 33291. Hier is vandaag een hoogvermogensmotor, lagertjes en ook een Lopi mfx ingekomen.

Alle 4 dus klaar om meters te gaan maken :)

Zag tijdens het ombouwen dat loks die al langer meedraaien toch wel langzaam aan het vervuilen zijn. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat een goede schoonmaaktrein een must is. Misschien moet ik hier nu de hoogste prioriteit aan gaan geven :?

Vanmiddag kwam ook nog een pakketje binnen met daarin 2 kolenwagens van de KBayStsB. De set heeft artiklenr 46902:



Het zijn echt prachtige kolenwagens en ik ben dan ook een lange sleep van zo'n 20 wagens bij elkaar aan het sparen. Arjan heeft mij vandaag een aanpassing aan Koploper gestuurd om 2 lange zware goederentreinen om en om via 3 blokken(1 per schaduwstation) rond te laten rijden. Vandaag of morgenvroeg ga ik de software aanpassen en testen.

Dit was het dan weer voor nu.

Groetjes en allemaal nog een fijn weekend, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
waauw, ik ben het al jaren met je eens John! dit zijn echt mooie locs, ik wou dat ik ze had. dan zou ik speciaal daarvoor wel bovenleiding willen aanleggen.

Citeerdat vuil dat doet is niet zo vreemd. vuil trekt vaak ook vocht aan (hygroscopisch), en dat samen zorgt dan voor een lagere 'overgangsweerstand' tussen beide rails uiteinden (idealiter is die oneindig). Als dat beneden de aanspreekwaarde van de bezetmelder komt ben je de pisang. Als je helemaal pech hebt komt de overgangsweerstand in de buurt van de aanspreekwaarde, en krijg je af en toe een melding. Dan zoek je je helemaal een slag in de rondte.

wat is dan de overgangsweerstand van vuile railuiteinden en hoe laag moet die worden en hoe loopt de stroom in dat geval dan? dat zijn de vragen die beantwoord moeten worden.

vuil tussen de twee rails is te snappen, maar vuil tussen twee geïsoleerde stukken massa?

groeten,
Hessel.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
Hallo John,

Whooow, wat een mooie loc's zijn dat, ik denk dat je een goede inverstering hebt gedaan. :thumbup:

En die twee kolenwagons zijn helemaal topie.
Kan bijna niet wachten tot je 20 of meer loks heb voor weer een mooi filmpje.
Blijf je draadje volgen.

vr.gr. Günther.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
Hoi John,

Prachtige locs en een goed idee om ze allemaal van een hoogvermogen motor en MFX decoder te voorzien.

Ze zullen nu vast super rijeigenschappen hebben.

Groet

Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
Hi John,

Ik vind de loks ook erg mooi. Ik heb alleen de grijze. Mooi, dat je zo snel alle loks om kan bouwen en schoonmaken. Ik zou nog niet tot 1 per dag komen.

De kolenwagens vind ik ook erg mooi vooral omdat ze al vervuild zijn. Ik heb 2 sets van de lege versie. Deze hebben vaak op tentoonstellingen gereden met een Mallet.

Groet,
Bert
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
Laat ze maar rijden John! In het echt - zelf al is het maar een foto - ziet het er toch mooier uit dan in een Koploper simulatie.

Ik hoop dat het allemaal werkt als bedoeld
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
Hoi John,

Dat ziet er weer mooi uit zo hoor!

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
is het niet de 46802 dat kolen wagen setje ? zeer mooie loks !

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
Hoi John.
Geweldig om te horen dat het rijden steeds beter gaat en de problemen zo langzamerhand opgelost lijken te zijn! B)
Daarbij ook weer tijd om eens wat van die mooie locs onderhanden te nemen zodat deze nog beter op je baan hun werk kunnen doen.
Helemaal 100 % perfect zal inderdaad een utopie blijken want "niets" is perfect en afwijkende (onvoorziene) omstandigheden zullen altijd weer zorgen voor nieuwe problemen ehhhh uitdagingen bedoel ik natuurlijk! :oops:
Het Kbay geweatherde kolensetje is een prachtset, deze heb ik ook al jaren geleden aangeschaft (3 x) en is een mooi vast onderdeel van mijn demo- en testbaan.

Veel succes met de laatste hand railbouw en dan..........op naar de scenery! :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
John, complimenten voor je baan en voor je nette manier van werken, werkelijk indrukwekkend. Nu is bijna alle technische uitleg Russisch voor me (en da's doorgaans niet mijn beste taal) maar het blijft een boeiend topic.

Succes, ik blijf het met interesse volgen.

Tom

Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
Goedemorgen:

allemaal weer bedankt voor jullie reacties :)

Dit is inderdaad kolensetje 46802. Stom van me om de foto niet te maken zodat het artikelnummer op de doos zichtbaar is :oops:

Zoals Bert al aangaf zijn er ook setjes verkrijgbaar met 3 wagentjes zonder lading en niet geweatherd. Ik heb nog even een foto gemaakt waarop jullie duidelijk de verschillen kunnen zien. De voorste wagen is uit set 46801 en de achterste uit set 46802:



Gisteren van Arjan nog een aangepaste Koploper database gekregen en dit vanmorgen ingevoerd. De 2 lange goederentreinen rijden nu zonder problemen hun rondjes :)

Ben trouwens al rond aan het kijken naar een Lux reinigingsset. Is dit een goed adresje?

Klikkerdeklik

Set 9620 had ik in gedachte, een goede keuze? Moet ik nog iets anders erbij meebestellen?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
Citaat van: Tilly op zondag 23 januari 2011, 11:04:09

Ben trouwens al rond aan het kijken naar een Lux reinigingsset. Is dit een goed adresje?

Klikkerdeklik


Ik heb goede ervaringen hoewel al weer wat langer geleden. Veel rail, wissels en draaischijf gekocht. Nette afhandeling etc. Met verzenden geen ervaring, ging meestal afhalen als ik in Twente was voor werk.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
Ben,

bedankt voor je reactie maar ik heb zojuist een mooi aanbod gekregen van AlbertJan :)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
Hallo John,

De line-up van E 91 loks is erg leuk om te zien. Ik heb ooit ook een E91/191 gehad. Die staat niet op jouw foto, want dat is de DB 191 groen. Die Beierse kolenwagens passen mooi achter een (of een duo) DRG 96. Hoeveel wagens zou èèn 96 kunnen trekken op jouw baan?? Ik heb het hier over geladen wagens, hoor.

Groetjes

Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
hallo john,

jou locs en wagons zijn supper mooi,ik rijd met alles door elkaar.bij jou is alles mooi bij elkaar jaar en zo......

groeten
peter(ke33)
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
Mooie loc,s John en even mooie kolenwagons.

Gr. Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
Hallo John, je laat velen van ons likkebaarden. Je bent volgens mij wel een doorzetter. Een vraag : heb je nu ook het geluid aan. Kijk ik vind dat een bezwaar als je toch een aantal loks laat rijden. Bij mij op een kleiner oppervlak als bij jouw (ik ben nog alleen in gedachtes bezig , maar was laatst bij een vriend die ongeveer hetzelfde oppervlak heeft als ik en ik irriteerde me eraan) lijkt me dat een bezwaar. Groet Diederik.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 22-1-2011: Line-up E91 en nieuwe aanwinst)
Citaat van: Kroko14253 op zondag 23 januari 2011, 19:03:52

Hoeveel wagens zou èèn 96 kunnen trekken op jouw baan?? Ik heb het hier over geladen wagens, hoor.


Hoi Harry,

binnenkort komt Koen op bezoek en gaan we proberen er 60 (6x 46030) aan te hangen B)

Peter en Peter :O

Bedankt voor jullie reactie.

Citaat van: sncf231 op dinsdag 25 januari 2011, 20:16:56

Hallo John, je laat velen van ons likkebaarden. Je bent volgens mij wel een doorzetter. Een vraag : heb je nu ook het geluid aan. Kijk ik vind dat een bezwaar als je toch een aantal loks laat rijden. Bij mij op een kleiner oppervlak als bij jouw (ik ben nog alleen in gedachtes bezig , maar was laatst bij een vriend die ongeveer hetzelfde oppervlak heeft als ik en ik irriteerde me eraan) lijkt me dat een bezwaar. Groet Diederik.


Hoi Diederik,

geluid is niet mijn ding en na enkele minuten ga ik mij er ook aan ergeren. Fluiten en bellen vind ik nog wel leuk maar daar houdt het bij mij wel bij op. Ik ben wel aan het experimenteren om geluiden via Koploper op bepaalde momenten aan te sturen maar meer ook niet.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-1-2011: probleem T12 KPEV opgelost)
Hallo allemaal,

In april 2010 had ik dit lokje(zie ook post #1570) aangeschaft:



Helaas kreeg ik dit lokje, een T12 met Märklin artnr 36741, niet goed aan het rijden met DDW. Afgelopen zondag dit getest met de Tams en nu reed deze wel maar stopte steeds :( Maandag hier nog eens naar gekeken en het eerste wat opvalt is dat er zo?n ellendige sleper onder zit. Hier een foto:



Zo?n pongel zat ook onder de Henschel-Wegemann-zug met regelmatig kortsluiting tot gevolg. Deze vervolgens uitgewisseld met een ?standaard? sleper en het probleem was opgelost.
Bij dit lokje zit deze sleper echter geklemd en niet geschroefd. Het is dus niet zomaar mogelijk om hier een standaard sleper onder te zetten of zijn deze tegenwoordig ook verkrijgbaar met een ?klem-mechanisme??

Ergens hier op het forum had ik gelezen dat het solderen van een draadje tussen sleper en koperen stripjes uitkomst kan bieden bij contact problemen. De sleper eens goed bekeken en heb ervoor gekozen om aan één zijde de sleper vast te solderen aan het koperen contact. Hier een foto waarop dit zichtbaar is:



De linker zijde is gesoldeerd maar de rechterzijde niet om ervoor te zorgen dat de sleper nog voldoende kan veren. Vervolgens de sleper weer terug op de lok geplaatst en getest. Helaas ook nu weer constant een kortsluiting op de (slanke) wissels. Nu had ik het gesoldeerde gedeelte richting voorzijde lok geplaatst en heb deze toen 180 graden gedraaid. Resultaat: het lokje rijdt perfect en kortsluitingen lijken verleden tijd :)

Vervolgens heb ik er een paar leuke coupé rijtuigjes achtergehangen en nu rijdt dit treintje probleemloos zijn rondjes.



Weten jullie nog dat ik een veertje gevonden had waarvan de herkomst niet duidelijk was? Hier nogmaals de foto uit post #2287:



Toen ik deze wagentjes op de rails zette, viel mijn oog op het veertje onder het middelste wiel en laat dit nu precies hetzelfde zijn:



In één klap hebben we dus een probleem en een raadsel opgelost :)

Groetjes en tot de volgende keer, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-1-2011: probleem T12 KPEV opgelost)
Ha John,

Al met al een geslaagde dag/week dus. :) Succes verder.

Gr. Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-1-2011: probleem T12 KPEV opgelost)
Citaat van: Tilly op vrijdag 28 januari 2011, 01:21:02

De linker zijde is gesoldeerd maar de rechterzijde niet om ervoor te zorgen dat de sleper nog voldoende kan veren. Vervolgens de sleper weer terug op de lok geplaatst en getest. Helaas ook nu weer constant een kortsluiting op de (slanke) wissels. Nu had ik het gesoldeerde gedeelte richting voorzijde lok geplaatst en heb deze toen 180 graden gedraaid. Resultaat: het lokje rijdt perfect en kortsluitingen lijken verleden tijd :)

Vervolgens heb ik er een paar leuke coupé rijtuigjes achtergehangen en nu rijdt dit treintje probleemloos zijn rondjes.


Hi John,

Misschien een simpele vraag, maar heb je het probleem met kortlsuitingen nu niet als de loc achteruit rijdt, omdat je de sleper hebt omgedraaid?

Gr. Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-1-2011: probleem T12 KPEV opgelost)
Hoi John,

Zo zie je maar weer, alles valt op zijn plek.
Ik ben het wel met je eens dat het een sleper van niks is.

Groetjes Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-1-2011: probleem T12 KPEV opgelost)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-1-2011: probleem T12 KPEV opgelost)
Hoi John, mooi dat het is opgelost, ik heb het locje ook en al eens verbaast naar de sleper gekeken. Ik heb hem nog niet op de baan gehad, maar dan zal ik aan jouw modificatie denken, vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-1-2011: probleem T12 KPEV opgelost)
De T12 heb ik ook. Zie verslag(je) ===> Klik
Foto, na aanpassingen, is in antwoord #2 te zien.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-1-2011: probleem T12 KPEV opgelost)
Hoi John, Ik heb de BR74 ook en die rijdt bij mij wel goed over slanke K-wissels. Echter sommige M* locs stoppen soms op slanke wissels of veroorzaken daar kortsluiting ivm de sleper. Als ze harder rijden haperen ze daar soms even maar rijden dan door. Andere Locs hebben dat niet.
Ik moet nog uitzoeken welke locs dat bij mij verder echt doen zodat ik dat ook op kan lossen. In elk geval heb je gelijk wat die sleper betreft!
Ik blijf je interessante project volgen!

Groeten Jake
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-1-2011: probleem T12 KPEV opgelost)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-1-2011: probleem T12 KPEV opgelost)
Hallo John,

Top dat deze loc weer goed rijd, ik heb dit truukje ook al gebruikt en het werkt goed.

De wagons passen er mooi achter, ik krijg gelijk zin om mijn setje ook weer eens op de baan te zetten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-1-2011: probleem T12 KPEV opgelost)
Citaat van: daanknoben op vrijdag 28 januari 2011, 07:13:40

Misschien een simpele vraag, maar heb je het probleem met kortlsuitingen nu niet als de loc achteruit rijdt, omdat je de sleper hebt omgedraaid?


Daan,

goeie vraag :) Ik zal dit eens testen. Hij trekt tenminste wel deze 4 wagentjes de spiraal omhoog :D :D

Citaat van: Nobody op vrijdag 28 januari 2011, 13:12:46

De T12 heb ik ook. Zie verslag(je) ===> Klik
Foto, na aanpassingen, is in antwoord #2 te zien.


Wim,

bedankt voor de link, ziet er fantastisch uit :)

Is er nu een betere sleper verkrijgbaar die hierop past?

Groetjes en bedankt voor jullie reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-1-2011: probleem T12 KPEV opgelost)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-1-2011: probleem T12 KPEV opgelost)
Volgens mij zijn er nu echte M slepers met zo'n klemmechanisme, de vraag is alleen of er één is die juiste afmetingen heeft.

Groet, Anne W
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-1-2011: probleem T12 KPEV opgelost)
En zo zie je maar waar een veertje niet goed voor kan zijn hahahaha
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Hallo allemaal,

vandaag was Harry(Kroko 14253) bij mij op bezoek en hij had een paar prachtige modellen bij zich. Ten eerste de BR23:



En een BR06 van Brawa:



En tot slot een BR53 in "Fotografier-anstrich":



Deze loks voelden zich helemaal thuis op mijn baan maar Harry heeft ze helaas weer mee terug genomen :-(

Dit heeft hij wel achtergelaten, een prachtige zelfbouw bovenleidingmast:



De bedoeling is dat ik deze masten in de toekomst(2 - 3 jaar of zo :?) na ga maken.

Harry,

bedankt voor de gezelligheid en deze mast.

Naar aanleiding van de tip van Hessel, vanmorgen ook nog een regiment weerstanden gekocht en daarmee de gevoeligheid van de terugmelding getest. Ik had weerstanden meegenomen van 10 ohm tot 2 K ohm maar met testen bleek dat de terugmelding al reageerd op een weerstand van 10 ohm. Behoorlijk gevoelig dus 8o Is dit normaal?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 28-1-2011: probleem T12 KPEV opgelost)
Hallo John,

CiteerIk had weerstanden meegenomen van 10 ohm tot 2 K ohm maar met testen bleek dat de terugmelding al reageerd op een weerstand van 10 ohm. Behoorlijk gevoelig dus  Is dit normaal?
Het is andersom. Hoe hoger de weerstand des te kleiner de te detecteren stroompje.
De gevoeligheid wordt groter als de nog te detecteren stroompje kleiner wordt.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Peter,

U = I x R dus wat je zegt klopt(zoals gewoonlijk B)) maar ik begrijp er dus nog altijd geen hol van :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Hoi John,

Dat ziet er allemaal weer mooi en netjes uit.
Leuk hoor dat je de masten zelf gaat proberen na te bouwen!

Mvg
Falco
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Ik begin het stilaan te snappen denk ik.  :) Neen toch niet  :? Die bovenleidings masten word dat een forum aanbod?
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Geweldig mooie masten John!! Dat lijkt me een enorrem werk op jouw baan!
Jammer dat ze die niet zo verkopen, dat zou niet te betalen zijn. Ook erg mooie locs op de foto's, die BR23 staat hoog op mijn verlanglijstje.
Je hebt nog steeds een fantastisch draadje en blijf het volgen.

Groeten en goed weekend,

Jake
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Oeh John, die Brawa is mooi, heb je hem wel netjes teruggeven :help:  8) vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Hallo John,

Ik vond het erg leuk en mooi, om jou baan te mogen aanschouwen. Als je je baan in het echt ziet, is het nog mooier. Het was een leuke, maar ook leerzame dag. De foto's zijn best mooi geworden. Voor mij was het eigenlijk wel een beetje moeilijk, welke loks ik mee zou nemen. Ik heb er zoveel, die ik mee zou willen nemen. Deze keuze wilde ik je niet onthouden.
alle loks konden even de benen strekken, en dat hebben ze goed gedaan. Alleen de 06 had zelfs in de R5 radii enige problemen met het loopdraaistel, omdat het voorste wiel tegen de schortplaten liep. Deze schortplaten kunnen verwisseld worden met platen met een opening erin. Dat zou echter even teveel werk zijn, want hiervoor moet je enkele schroeven los draaien.

Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 29 januari 2011, 18:08:19
Die bovenleidings masten word dat een forum aanbod?

Denk het niet. Ik zie mezelf niet deze masten met tientallen tegelijk te maken. Als je zoiets maakt, op den duur begint het je te vervelen, elke keer hetzelfde maken. Niet in grote aantallen. Ben best bereid, om een proefmonster te maken voor geïnteresseerden, die ze vervolgens zelf gaan bouwen.

Citaat van: dolphin op zaterdag 29 januari 2011, 19:51:13
Oeh John, die Brawa is mooi, heb je hem wel netjes teruggeven :help:  8) vr gr Arie

Arie,

Ik heb hem gewoon weer meegenomen, hoor! Zo'n prachtige lok laat ik beslit niet achter.

Tenslotte:

John, (en familie) bedankt voor jullie gastvrijheid en de broodjes. Ik heb een leuke dag gehad.

Groetjes

Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject (update 29-1-2011: Kroko Harry op bezoek)
Hey Tilly,

Als ik bij mij mijn vinger tussen de middengeleider en de detectierailstaaf een vinger leg, dan komt er ook al een melding. Die dingen zijn dus behoorlijk gevoelig.