Hallo allemaal,
weer bedankt voor jullie reacties

De logfile laat ik nu voor wat het is, het geeft geen problemen dus waarom zouden we ons daar druk om maken

Deze update staat in het teken van de wisselstraatbeveiligingen. Zo heel af en toe ging er toch iets mis met de wisselstraatbeveiligingen van de inrij-wisselstraten van de schaduwstations. Omdat de wisselstraten van het nieuwe schaduwstation ook bewaakt gaan worden wilde ik dit probleem eerst oplossen. Nu wil ik het hier niet hebben over het nut van deze extra hardwarematige beveiliging maar wil jullie wel laten zien hoe je het zou kunnen programmeren in Koploper.
De afgelopen week hier mee aan het stoeien geweest en met de hulp van Walter tot een oplossing gekomen. Nu krijg ik hier via PB of mail regelmatig vragen over en ik hoop dan ook via deze update het verhaal duidelijk en helder te maken. Daarom hier een compleet verslag van zowel de inrij- als uitrijbeveiligingen.
Zoals jullie eerder in dit topic hebben kunnen lezen, gebruik ik de C-rail tussenstukjes 24071 voor de terugmelding. Één spoorstaaf van al deze stukjes is geïsoleerd. Vervolgens zijn al deze spoorstaven mbv kabeltjes met elkaar doorverbonden en aangesloten op één ingang van de S88 module. Ook hier wordt straks de diodetruck toegepast maar dit is voor dit verhaal niet van belang. Eerst een tekening/foto:

De wissels zelf hebben dus geen bezetmelding maar dit wordt enigsinds gecompenseerd door in Koploper onder ?instellingen per database? de bezetmeldingen vertraagd vrij te geven(3000ms). Hiermee wordt voorkomen dat tijdens het rijden van een klein lokje over de wisselstraat de belegmelding iedere keer ?hoog? en ?laag? geschakeld wordt. Hardware matig is deze oplossing dus niet waterdicht! Dit zou eventueel wel kunnen met een lichtsluis maar dat vond ik voor nu tever gaan.
Nu is er een duidelijk verschil in programmering tussen de inrij- en uitrijwisselstraat zodat ik dit in aparte hoofdstukken uitleg.
Beveiliging uitrij-wisselstraatAls voorbeeld heb ik genomen de wisselstraat tussen blok 1 en 34. Hier eerst weer een tekening:

Een trein vertrekt vanuit blok 1 en passeerd daarbij de bezetmelder van de wisselstraat(2.12). Daarna rijdt deze via de inrijsectie van blok 34(1.07) en stopmelder van blok 34(1.08) verder. Zolang één van deze 3 melders bezet is rijdt er geen volgende trein uit het schaduwstation. Dit is in koploper geprogrammeerd in de vensters ?Eigenschappen van blok 34? en ?Bezetmeldpunten van blok 1 naar 34?. Als er nu een trein in blok 1, 2, 3, 4 of 5 te ver doorrijdt dan wordt de bezetmelding van de wisselstraat(2.12) bezet die op zijn beurt blok 34 bezet houdt. Een volgende trein zal dus niet wegrijden en een botsing wordt voorkomen.
De bezetmelding van de wisselstraat wordt hier ook gebruikt om de wisselstraat vrij te geven. Eerst weer een tekening:

De snelheid in de opstelsporen is begrensd op 50km/u. De snelheid in de wisselstraat staat ingesteld op max 60km/u en de snelheid van blok 34 op 70km/u. Wat gebeurd er nu: zodra een trein wegrijdt dan trekt deze op naar een snelheid van 50km/u. Direct of tijdens dit optrekken wordt de bezetmelding van de wisselstraat gemaakt en wordt de snelheid verder opgevoerd naar 60km/u. Zolang er zich wagons op de wisselstraat begeven blijft deze snelheid gehandhaafd tot het moment dat de laatste wagen de wisselstraat verlaten heeft. De trein gaat dan naar 70km/h, de ingestelde max. snelheid van blok 34. Op de vensters hierboven is precies te zien hoe dit in Koploper ingesteld kan worden.
Beveiliging inrij-wisselstraatDit bleek een stuk lastiger te zijn en uiteindelijk met Walter tot een zeer creatieve oplossing gekomen. Als voorbeeld hebben we hier de route genomen van blok 32 naar blok 11, het onderste spoor op onderstaande tekening:

De wisselstraat met bezetmelder 6.16 is ingedeeld als zijnde een blok! Dit blok wordt dus vrijgegeven als bezetmeldpunt 6.16 vrij is. Daarnaast wordt de wisselstraat pas vrijgegeven op de laatste melder van blok 11 nl 5.12. Verder is de snelheid op deze wisselstraat begrensd op 50km/u, net als bij alle opstelsporen.
Om ervoor te zorgen dat in dit blok(blok 100) geen trein stopt, is in ?aanvulling blokgegevens? de lengte van dit blok ingesteld op 10cm! Alle treinen zijn bij mij langer dan 10cm dus hier zal geen trein stoppen. Ook zijn alle 3 de vinkjes geplaatst bij ?aktie bij te lange trein?. Hieronder het betreffende venster:

Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is en het werkt bij mij nu al enkele dagen foutloos

Groetjes en Walter nogmaal bedankt, John