Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hey Tilly,

Kijk even in de handleiding van mrdirect daar staat ook een schema van een booster in.

Dan moet je de eerste 2 Tranistoren nemen (de bc337 en de 327) het punt waar ze via de 390 ohm weerstanden zamen komen dat punt gaat dan naar je boosters.
Die 390 ohm weerstanden moeten er dan trouwens wel uit, en de boven en onderkant waar die 1k weerstanden aan zitten dat punt leg je dan aan een + en - 10 volt (er moet dus ook even een klijn cimetrisch voedinkje bij van ongeveer 500 mA. En dan de massa van die voeding aan de massa van je boosters.

Hopenlijk begrijp je het zo, anders wil ik het in eagel wel even uit tekenen maar dan zul je even een paar daagjes geduld moeten hebben want ik heb het erg druk.

Groeten Jan Willem
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Nog even een aanvulling,

Je moet de verbinding van de massa naar het punt waar de beide transistoren zamen komen wel los nemen natuurlijk anders gaat het 1 en ander fout

Groeten Jan willem
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
"anders wil ik het in eagel wel " verdorie dat Nederlands blijft toch moeilijk te verstaan wat betekent eagel nu weer.  :?
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Eagel is een elektrotechnisch tekenprogramma, daar kan je schema's in tekenen
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Ha zo dank u .
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Jan Willem,

bedankt voor de info maar ik heb vanmorgen eerst het voorstel van Peter geprobeerd. De booster voor de terugmelding verwisseld met een andere maar hetzelfde resultaat. Diverse onverklaarbare spookmeldingen en opnieuw een wisselweigering :( Daarnaast is het vanmorgen ook 2x voorgekomen dat een lokomotief(2 verschillende) heel langzaam ging rijden terwijl het blok erachter bezet was. Koploper gaf gewoon aan dat deze stilstond :? Allemaal problemen die ik niet had met 5 boosters :( Eens kijken of ik via de logfile van Koploper en DDW iet kan ontdekken.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
ik ben toch bang dat je rs232 signaal niet sterk genoeg is om zoveel boosters aan te sturen waardoor je de kans hebt dat het signaal verminkt, en daardoor onterecht 1en en 0en worden herkent door de decoders met alle ongewenste gevolgen van dien.

Als ik jou was zou ik toch een klijn voorversterkertje maken

Bekijk desnoods de diverse signalen eens met een scoop dan weet je zeker wat er aan de hand is. Als je in de buurt van assen/groningen woont wil ik wel een keer met mn scoop langs komen.
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Tilly op zondag 08 augustus 2010, 11:01:02
Allemaal problemen die ik niet had met 5 boosters :( Eens kijken of ik via de logfile van Koploper en DDW iet kan ontdekken.
Dat lijkt mij verstandig, eerst eens kijken wat er precies gebeurd.

Citaat van: Janvis op zondag 08 augustus 2010, 11:09:25Bekijk desnoods de diverse signalen eens met een scoop dan weet je zeker wat er aan de hand is. Als je in de buurt van assen/groningen woont wil ik wel een keer met mn scoop langs komen.
Budel (grens Brabant Limbrug)  :mrgreen:

Een scoopie kan ie wel krijgen hoor, die heb ik wel staan hiero.

John,
Heb je toevallig een bruggelijkrichter liggen, Of 4 losse diodes ?.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Freak op zondag 08 augustus 2010, 11:55:42

Heb je toevallig een bruggelijkrichter liggen, Of 4 losse diodes ?.


Peter,

ja, hoezo?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hallo John,

Hiermee kun je de uitgangsspanningen van de boosters meten of deze nagenoeg gelijk zijn aan elkaar.


Sluit je multimeter aan op DC Output en zet de meter in de stand DC.
Input sluit je aan op de uitgang van een booster. Zo kun je de uitgangsspanningen meten en eens met elkaar vergelijken.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Met die gelijkrichter werkt opzig wel maar daarmee zul je geen verschillen terug vinden want het verminkte signaal zal wel de zelfde effectieve/top waarde hebben. Dus met je multimeter zul je weinig kunnen doen.
Je zult echt met een scoop aan de slag moeten, eerst alle booster los koppelen van je pc, dan scoop aan de uitgang van de pc hangen (pootje 5 (gnd) en pootje 3 (txd) en dan 1 voor 1 een booster aankoppelen en kijken wat signaal gaat doen.
Of het signaal zakt langzaam in of er komen allerlei rare pieken op het signaal te staan (storing dus)
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Janvis link=topic=13472.msg409823#msg409823 ate=1281262975
Of het signaal zakt langzaam in of er komen allerlei rare pieken op het signaal te staan (storing dus)
Zie mijn eerdere vraag aan John. De boosters staan parallel en krijgen dus alle hetzelfde (verminkte) signaal aangeboden. Als de (wissel)booster een verminkt signaal binnenkrijgt dan krijgen de andere boosters dat ook en merk je dat in het rijgedrag. Er van uitgaande dat er geen los of slecht contact naar de (wissel)booster is.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
John, is dit wat :

http://users.picbasic.org/Howto/TTL-RS232/max232.pdf

De max249 onderaan

gr koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hey Freak,

Das niet helemaal waar, iedere decoder heeft immers zijn eigen adres dus het is maar net welk 1tje of nulletje verminkt. Afhankelijk daarvan kan een adres of commando anders overkomen dan de bedoeling is.
Het nadeel van digitaal is dat het soms niet te volgen is, een anologe schakeling is veel eenvoudiger te beredeneren dan digitale techniek. Er hoeft maar 1 bitje beschadigd te zijn en er kunnen de meest rare dingen gebeuren.
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Jan Willen, Peter,

misschien wordt het signaal tussen de verdeelprint van de RS232 en de boosters wel verstoord. Ik heb nogmaals boosters gewisseld om dit te testen.

Hoi Koen,

opnieuw bedankt voor de info! Dit kon inderdaad wel eens iets zijn maar ik wil eerst zeker weten of dit het probleem is.

Moet nu stoppen want er is paniek in de tent :shock: er zijn 2 hamsters uitgebroken :mrgreen:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
houd ramen en deuren gesloten en probeer de hamsters met lichtsignalen op andere gadachte te brengen :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hallo allemaal,

na het vangen van de hamsters hebben we het testen weer voort kunnen zetten :D
Het lijkt erop dat de laatste aktie een positief effect heeft gehad. Ter verduidelijking hier nogmaals de foto van de trafo's en boosters.



Zoals eerder al vermeld had ik eerst de meest rechtse booster in gebruik voor de voeding van de wisseldecoders en terugmeldmodules. Dit heb ik nu veranderd in de meest linkse booster. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken maar 2 uur lang hebben de treinen gereden zonder problemen met loks en wissels. Moet ik misschien afgeschermde kabel gaan gebruiken tussen de verdeelprint en de boosters?
Alleen komt er nog af en toe een onverklaarbare spookmelding, in de logfile is de betreffende bezetmelding dan ook af te lezen. Buiten de booster die de terugmeldmodules voorziet van digitale spanning, is er aan de terugmelding niets gewijzigd dus dit probleem kan ik nog niet verklaren. Aankomende week zal ik de boosterspanningen eens na gaan meten, de zoektocht gaat dus gewoon door :wink:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Janvis op zondag 08 augustus 2010, 14:01:15
Hey Freak,

Das niet helemaal waar, iedere decoder heeft immers zijn eigen adres dus het is maar net welk 1tje of nulletje verminkt. Afhankelijk daarvan kan een adres of commando anders overkomen dan de bedoeling is.
Het nadeel van digitaal is dat het soms niet te volgen is, een anologe schakeling is veel eenvoudiger te beredeneren dan digitale techniek. Er hoeft maar 1 bitje beschadigd te zijn en er kunnen de meest rare dingen gebeuren.
Citaat van: Freak op zondag 08 augustus 2010, 12:28:53
Citaat van: Janvis link=topic=13472.msg409823#msg409823 ate=1281262975
Of het signaal zakt langzaam in of er komen allerlei rare pieken op het signaal te staan (storing dus)
Zie mijn eerdere vraag aan John. De boosters staan parallel en krijgen dus alle hetzelfde (verminkte) signaal aangeboden. Als de (wissel)booster een verminkt signaal binnenkrijgt dan krijgen de andere boosters dat ook en merk je dat in het rijgedrag. Er van uitgaande dat er geen los of slecht contact naar de (wissel)booster is.

Mvg,
Peter

Hier wordt volgens mij een booster later een decoder.

Volgens mij zijn een booster en decoder niet hetzelfde in functioneren.

Gr. Fred.
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
hey marklinfan,

Dat is ook niet wat ik heb gezegd (goed lezen is belangrijk ;) ) wat ik wou zeggen is dat een decoder reageerd op het signaal dat uit de booster komt. Dat alle boosters parralel staan snap ik ook wel maar het is maarnet afhankelijk van welk bitje beschadigd is welke DECODER hierop reageerd, en dat dus niet telkens bij dezelfde decoder hoeft te gebeuren en dat het uitwissel van boosters dus niet altijd zin hoefd te hebben.

Maar goed ik blijf bij mijn standpunt eerst met de scoop de diverse signalen gaan meten dan weet je pas waar je het over hebt en kan je een conclusie trekken wat er aan de hand kan zijn.
Ik ben zelf electronica monteur en heb vaker dit soort rare kwalen bij de kop gehad en vaak komt het, door dat data niet meer goed overkomt of omdat er ergens storing word op gepikt.
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Kan iemand misschien zeggen of het zin heeft een afsluitweerstand te plaatsen na de laatste booster?
Ik weet uit ervaring bij RS485 verbindingen dat dit veel storingen voorkomt.

Gr, Robin
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Hero op zondag 08 augustus 2010, 19:02:34
Kan iemand misschien zeggen of het zin heeft een afsluitweerstand te plaatsen na de laatste booster?
Ik weet uit ervaring bij RS485 verbindingen dat dit veel storingen voorkomt.

Gr, Robin

Ik weet dat dit met een DMX signaal gebruikelijk is, hier wordt een weerstand van
220 ohm. gebruikt.

Bij RS232 ben ik het nog niet tegengekomen, maar wie weet is het een oplossing, ik heb geen verstand van electronica voor de duidelijkheid  :D.

Voor mijn werk leg ik bijna dagelijks kabels waar RS232 signaal overheen gaat, wij gebruiken altijd afgeschermde kabel.

Succes met zoeken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
John,

Gebruik al die boosters/trafo's voor je schaduwstations alleen?

Gr Martijn
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
@ Peter de Geluidsman,

Het weerstandje bij DMX (=RS485) moet  120 Ohm zijn.
Ik gebruik ze eigenlijk alleen als ik data storingen binnenkrijg, wat meestal gebeurt met veel armaturen.
Lijkt dus verdacht veel op de problemen bij John.

Mijn elektronica kennis is ook niet groot genoeg om hier de oplossing aan te dragen.
Maar een extra voorversterker kan denk ik geen kwaad bij 10 boosters.

John als je alleen je 5 nieuwe boosters gebruikt werkt alles dan wel als vanouds?

Gr,

Robin / een lichtman
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Goedemorgen,

allemaal weer bedankt voor het meedenken :D

Robin,

een afsluitweerstand? Nog nooit van gehoord, je blijft maar leren hier op het forum :D Ik eens googlen maar vraag mij wel af wat dan de laatste booster moet zijn? Ze staan immers parallel geschakeld :?

Robin,

ik ga eerst eens alles nameten alvorens ik de hele bekabeling ga omgooien :( "Meten is weten" zeggen ze altijd :wink: De bekabeling tussen de RS232 verdeelplaat en de boosters ga ik wel uit voorzorg vervangen door een afgeschermde kabel.

Citaat van: Martijn Hendriks op zondag 08 augustus 2010, 22:38:29

Gebruik al die boosters/trafo's voor je schaduwstations alleen?


Martijn,

in post 1939 staat het antywoord :wink:

Moet nu gaan werken, vanavond weer verder.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hoi John.
Net terug van een korte (ongeplande) vakantie, dit vanwege het overlijden Franse oom (88 jaar), zie ik alweer prachtige vorderingen op het gebied van de stroom voorziening! 8)
Wel jammer dat je gelijk weer tegen wat problemen oploopt maar het ziet er er wel prachtig uit.
En die problemen, daar leren wij allemaal weer van en deze zullen ook zeker weer opgelost gaan worden.

Veel succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Albert Jan,

gecondoleerd met je oom :(

Zojuist de spanningen gemeten, het is wel een universeelmeter van een paar euri maar het geeft toch een indicatie. Hier de resultaten:



Wegens de wisseling van booster 1 en 9(zie eerder verhaal) is de volgorde niet meer helemaal juist maar dit is zorg voor later.
De spanningsmetingen van de booster belast moeten wel met een korreltje zout genomen worden. De belastingen schommelen nog al sterk omdat er enkele "grootverbruikers" rondrijden zoals de ICE3. Kunnen jullie hier iets mee?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Hero op maandag 09 augustus 2010, 00:38:45
@ Peter de Geluidsman,

Het weerstandje bij DMX (=RS485) moet  120 Ohm zijn.
Ik gebruik ze eigenlijk alleen als ik data storingen binnenkrijg, wat meestal gebeurt met veel armaturen.
Lijkt dus verdacht veel op de problemen bij John.

Mijn elektronica kennis is ook niet groot genoeg om hier de oplossing aan te dragen.
Maar een extra voorversterker kan denk ik geen kwaad bij 10 boosters.

John als je alleen je 5 nieuwe boosters gebruikt werkt alles dan wel als vanouds?

Gr,

Robin / een lichtman


Hallo Robin,

Je hebt gelijk het is 120 Ohm. maar ik zat in de richting  :D en dat voor een geluidsman  :lol: :lol: :lol:.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
John,

Die rs232 verdeler van je, is dat alleen een klemmenstrook of zit daar ook nog electronica in?
Ik kan in je topic zo snel geen info vinden over dit onderdeel.

Groeten,
Robin
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Hero op maandag 09 augustus 2010, 18:20:50
John,

Die rs232 verdeler van je, is dat alleen een klemmenstrook of zit daar ook nog electronica in?
Ik kan in je topic zo snel geen info vinden over dit onderdeel.

Groeten,
Robin

Volgens mij hangt het koud aan elkaar.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hallo John,

Citaat van: Tilly op maandag 09 augustus 2010, 08:36:38
een afsluitweerstand? Nog nooit van gehoord, je blijft maar leren hier op het forum :
Is ook niet van toepassing bij boosters. Immers de belasting (impedantie) is afhankelijk van de verbruikers.

CiteerDe bekabeling tussen de RS232 verdeelplaat en de boosters ga ik wel uit voorzorg vervangen door een afgeschermde kabel.
Zou je kunnen doen , maar of het echt helpt ?.

Uitgangspanningen zien er ook niet slecht uit.

Nog een vraagje, de haperende wissels zijn dat altijd dezelfde of zijn dat elke keer andere ?.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Freak op maandag 09 augustus 2010, 19:21:26

Nog een vraagje, de haperende wissels zijn dat altijd dezelfde of zijn dat elke keer andere ?.


Hoi Peter,

dit is 2x gebeurd bij 2 verschillende wissels. Na het wisselen van de boosters werken ook de wissels weer feilloos(tot nu toe). Allemaal toeval?

Momenteel lopen er al 2uur lang 10 treinen zonder een enkel probleem. Ook de terugmelding werkt tot nu toe goed :? Ik heb de logfile wel meelopen maar zolang er geen probleem is.......................

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hallo John,

Mooi, gewoon zo een tijdje door laten lopen.
Je zou het ook een keer een tijdlang kunnen testen zonder dat de logfile meeloopt.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hoi Peter,

ik ga nu eerst ieder half uur het aantal rijdende treinen weer langzaam opvoeren. Dit staat nu via Koploper ingesteld op maximaal 10. Eens kijken wat er allemaal gebeurd.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hier zijn we weer :o

Zojuist weer een spookmelding, een sectie werd onjuist bezet gemeld. Heb daarna even de spanning op de terugmeldmodules nagemeten. Hier eerst een tekening(let even niet op de wissels):



Het gaat om de voeding (rode draad). Achter de diode meet ik een spanning die schommelt tussen de 12.5V en 15V :shock: Voor de diode is de spanning 17.5V :D Bij nazien blijkt dat ik 1N4004 diodes ingebouwd heb, zijn deze niet te zwaar? Kan dit ook een probleem geven? Ik moet wel zeggen dat hier eigenlijk nauwelijks problemen mee zijn geweest :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Tilly op maandag 09 augustus 2010, 20:39:13
Hier zijn we weer :o

Zojuist weer een spookmelding, een sectie werd onjuist bezet gemeld. Heb daarna even de spanning op de terugmeldmodules nagemeten. Hier eerst een tekening(let even niet op de wissels):

Het gaat om de voeding (rode draad). Achter de diode meet ik een spanning die schommelt tussen de 12.5V en 15V :shock: Voor de diode is de spanning 17.5V :D Bij nazien blijkt dat ik 1N4004 diodes ingebouwd heb, zijn deze niet te zwaar? Kan dit ook een probleem geven? Ik moet wel zeggen dat hier eigenlijk nauwelijks problemen mee zijn geweest :?

Groetjes, John

Hoi John,

Volgens mij waren er met die diodes wel problemen bekend. Ook op het gebied van valse spookmeldingen.

http://bogobit.de/gleichrichtung/

mvg

Jeroen
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Jeroen,

interessant, bedankt voor de link! Ik streef naar maximale bedrijfszekerheid dus de diodes worden uitgewisseld.

Groetjes en nogmaals bedankt, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Tilly op maandag 09 augustus 2010, 21:30:14
Jeroen,

interessant, bedankt voor de link! Ik streef naar maximale bedrijfszekerheid dus de diodes worden uitgewisseld.

Groetjes en nogmaals bedankt, John

Graag gedaan..

De eervolle vermelding gaan naar Peter(Freak) en Huub..
Zij hebben dit volgens mij uitgeplozen.
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Tilly op maandag 09 augustus 2010, 20:39:13
Het gaat om de voeding (rode draad). Achter de diode meet ik een spanning die schommelt tussen de 12.5V en 15V :shock: Voor de diode is de spanning 17.5V :
De spanning voor de diode is een wisselende spanning. Achter de diode zul je met een gewone multimeter een andere spanning meten.

CiteerBij nazien blijkt dat ik 1N4004 diodes ingebouwd heb, zijn deze niet te zwaar? Kan dit ook een probleem geven? Mag normalerwijs geen probleem geven. Alhoewel mijn voorkeur uitgaat naar een snelle (schottky diode)

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hallo John,

Citaat van: jeroen30 op maandag 09 augustus 2010, 21:17:57
Volgens mij waren er met die diodes wel problemen bekend. Ook op het gebied van valse spookmeldingen.
We kunnen wel een heel theoretisch verhaal ophouden, maar voert te ver voor dit topic, maar waar het op neerkomt is dat bij het schakelen van signalen bij hogere frequenties schottky diodes geschikter zijn dan gewone diodes zoals gebruikt worden in bruggelijkrichter schakelingen of bruggelijkrichters.

Hieronder een plaatje met 3 signalen.
3. Het signaal wat over een schottky diode en een bruggelijkrichter diode staat.
In serie met iedere diode staat een (meet)weerstand.
1. De stroom door de schottky diode.
2. De stroom door de bruggelijkrichterdiode.

Duidelijk is te zien dat een schottky diode (1) sneller omschakelt dan een diode van een bruggelijkrichter (2) en dus geschikter is.




Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Peter,

indrukwekkend 8)

Kun je mij ook een artikelnummer geven van bv Conrad? Er is namelijk legio keuze :?

Citaat van: Freak op maandag 09 augustus 2010, 23:31:38
Citaat van: Tilly op maandag 09 augustus 2010, 20:39:13
Het gaat om de voeding (rode draad). Achter de diode meet ik een spanning die schommelt tussen de 12.5V en 15V :shock: Voor de diode is de spanning 17.5V :
De spanning voor de diode is een wisselende spanning. Achter de diode zul je met een gewone multimeter een andere spanning meten.


Misschien een domme vraag maar geldt dit ook met gebruik van een bruggelijkrichter?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Waarom heb je daar en diode zitten?? is volgens mij niet echt nodig
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Citaat van: Tilly op dinsdag 10 augustus 2010, 01:41:19
Kun je mij ook een artikelnummer geven van bv Conrad? Er is namelijk legio keuze :?
SB150  50V/1A (160211-10), SB350 50V/3A 160218-10).

CiteerMisschien een domme vraag maar geldt dit ook met gebruik van een bruggelijkrichter?
Bij een diode wordt maar één gedeelte van de wisselende spanning gemeten, bij een bruggelijkrichter beide. Het gemiddelde zal dan ook hoger liggen.

Citaat van: Janvis op dinsdag 10 augustus 2010, 06:18:01
Waarom heb je daar en diode zitten?? is volgens mij niet echt nodig
Dit is volgens het aansluitschema van LTD en is om storingen te minimaliseren.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Peter,

opnieuw bedankt voor de info, je was mij ook net voor :D

Jan Willem,

ik wist dat er een tekening op site van Littfinsky stond, blijkt deze veranderd te zijn :shock: Er wordt zelfs een tweede diode geadviseerd, kijk maar hier:



Deze tweede diode is volgens mij de zogenaamde "diodetruck", voorlopig ga ik dit nog niet toepassen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Is dus wel degelijk een versie van de "Diodetruck".
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Yep,

voor degene die er meer over wil weten, zie hier een draadje op Stummies.

Klikkerdeklik

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Zie ook het verhaal van Walter Wissels op Wiki.
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=electronica:diode-truc-terugmelding

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Interessante lektuur, ik heb alvast 400 diodes besteld op Ebay :-)
(26,07 euro voor 400 stuks, incl. verzending)

groeten,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Kris,

bij welke Ebayer heb je dit spul besteld?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Hey John,

verkoper = icmarket2009

Zoek maar eens op Object-Nr 290460720491
"200PCS 1N5408 DO-201 SILICON RECTIFIER"
12,74 euro per 200.

't zijn 1N5408 diodes, deze voldoen prima voor de "diode truck".
(Op Stummi zijn er ook vele leden die deze diodes gebruiken)


succes,
Kris
Re:Tilly?s modelbaanproject (9 AJ boosters in gebruik genomen maar.......)
Het voordeel van het nu pas zien van dit topic is, dat ik niet lang hoef te wachten op een volgende stap.  :lol:
41 bladzijden puur genot van zoveel vakmanschap.

En toch heb ik het gevoel dat je straks geen plezier zult hebben van de baan als hij af is.
Zo te zien ben je echt iemand die graag bouwt en een baan die af is, tsja, .........  :lol: :lol:

Ik ben benieuwd naar het vervolg.  :D