Hallo allemaal,
het was in eerste instantie niet de bedoeling om het controle/bedieningspaneel nu al te gaan maken maar de vrouw des huizes wilde de computerkast uit de woonkamer hebben. Met kerstmis heb ik haar een mooie laptop kado gedaan en zo kwam deze PC met breedbeeldmonitor ter beschikking voor de treinenkamer. Deze PC zal gebruikt gaan worden voor mail/internet/forum/foto?s, enz. De PC eerder besproken in dit draadje blijf ik voor de aansturing van de baan gebruiken maar deze stond nog in verbinding met een oude beeldbuis. Heb mijn kans gegrepen en maar gelijk 2 breedbeeldmonitoren bijgekocht die gebruikt gaan worden voor koploper waarbij het ene scherm het railplan gaat weergeven en het andere de aansturing van de lokomotieven. Deze PC moest daarvoor echter wel uitgebreid worden met een tweede monitoraansluiting en heb via een collega deze videokaart kunnen krijgen:
Zoals jullie kunnen zien heeft deze kaart één VGA en één DVI aansluiting, een VGA/DVI connector was dus noodzakelijk.
Maar goed, hier een verslag van de bouw van het controlepaneel. Een plan/tekening is daarbij onmisbaar dus hier komt ie:
Er is ruimte voor 4 monitoren maar in eerste instantie worden er 3 geplaatst. In de toekomst komt er misschien nog wel een vierde bij tbv de aansturing van de Marmitek componenten.
Het geheel wordt gemaakt met 25mm dikke Trespa volkernplaten, stevigheid is dus geen issue. Op deze lege plaats gaat het gebeuren:
De volkernplaten zijn eerst voorzien van de nodige gaten tbv kabeldoorvoeren en stopcontacten. De randjes zijn daarna ?gebroken? mbv van een bovenfrees en het geheel is vervolgens in elkaar gemonteerd met 50mm lange M6 boutjes. In positie gebracht ziet het er dan zo uit:
En nog een foto van de achterzijde:
Daar waar de kabels door de achterwand gevoerd moeten worden, heb ik deze kabeldoorvoeren geplaatst:
Daarna was het de beurt aan het ophangen van de monitoren. In de winkel schrok ik echter van de prijzen van deze beugels en heb daarom zelf maar iets gemaakt. Voor ?4,- een aluminium ?stoelprofiel? gekocht van 1 meter. Vervolgens hier gaten in geboord en er 8 stukken van gezaagd met een lengte van 12.4cm, genoeg voor 4 monitoren. Hier een foto van het profiel:
Vervolgens een stuk profiel op de volkern gemonteerd??..
??..en daarna een stuk profiel bevestigd op de monitor??
Vervolgens kon de monitor opgehangen worden en met 2 M4 boutjes van 30mm lang die aan de onderzijde van de monitor bevestigd zijn, afgesteld worden:
Tot slot op de zijkanten nog enkele stopcontacten aangebracht en de toetsenborden en muizen geplaatst, zo ziet het er dan in z?n totaliteit uit:
Op bovenstaande foto zien jullie ook dat de Marmitek Interface inmiddels ook opgehangen is. Meer hierover is te lezen in
dit TopicDe hardware is nu geplaatst maar alles moet wel nog aangesloten worden aan de PC?s. Morgen eens kijken welke verlengkabels ik allemaal nodig heb.
Ook worden aan de achterzijde van het buro nog 2 TL-lampen aangebracht tbv de verlichting van het nog te bouwen schaduwstation van nivo 2.
Al met al lijkt het mij toch een modern bedieningspaneel geworden dat mij uiteindelijk minder gekost heeft als een CS2
Dit was het dan voor nu.
Groetjes en tot de volgende keer, John
PS: nogmaals dank aan Peter(freak) en Huub want zij hebben mij overtuigd van DDW en Koploper met als gevolg dat er budget over blijft om dit soort zaken te realiseren.