Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF: klimspiraal is gereed)
Dag John.
Dat is weer een behoorlijke mijlpaal, die je nu bereikt hebt.
In de weg- en waterbouw noemen ze iets al gauw een "kunstwerk", maar dit mag je met recht een modelbaan "kunstwerk" noemen! 8)

Misschien een tip : beschadigde gegalvaniseerde delen worden bij ons, vanwege de altijd aanwezige en bijtende amoniak zuren, even bijgespoten met een bus zinkspray, makkelijk en doeltreffend en ook héél goed plaatselijk te doseren.

Succes met je volgende project.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF: klimspiraal is gereed)
John geweldig.
Weer een stuk afgerond.

Groet Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF: klimspiraal is gereed)
Citaat van: Rieske op vrijdag 27 november 2009, 17:12:38

Want ik neem aan dat het een "bergje" wordt?


Rieske,

ik heb nog geen idee wat er bovenop komt :?

Citaat van: Hansje op vrijdag 27 november 2009, 17:17:07

Ik dek mijn spiraal aan 1 kant af met van dat doorzichtige plexiglas of hoe heet dat spul....een idee, zo kan je toch je meesterwerk blijven zien.


Citaat van: Piwie op vrijdag 27 november 2009, 17:30:45

Zou je er geen plexiglasplaat voor maken zodat je nog altijd naar je daalende en klimmende treinen kunt kijken :).


Hans, Piwie,

Dat is inderdaad de bedoeling :D

Citaat van: Wim N op vrijdag 27 november 2009, 17:50:55

Oke het volgende hoofstuk of laat dat nog even opzich wachten?


Wim,

We stomen gewoon door maar eerst een ?inhoudsopgave? maken.

Citaat van: AlbertJan op vrijdag 27 november 2009, 19:37:23

Misschien een tip : beschadigde gegalvaniseerde delen worden bij ons, vanwege de altijd aanwezige en bijtende amoniak zuren, even bijgespoten met een bus zinkspray, makkelijk en doeltreffend en ook héél goed plaatselijk te doseren.


AlbertJan,

Bedankt voor de tip :D

Citaat van: 3rail op vrijdag 27 november 2009, 21:24:48

Ja dat is mooi voor je dat je spiralen bouw eindelijk een einde gaat krijgen. Voor al het straks dicht bouwen geeft voldoening, maar je weet natuurlijk voor je zelf ook hoeveel tijd ( en geld ) er in het bouwen gaat zitten.
Iedereen wilt hebben dat zijn baan af is, maar de voor pret is natuurlijk het opbouwen, soms word dit vergeten.
Vaak is het zo dat als het af is, de mensen er snel op uit gekeken zijn ( helaas ). :shock:


Edward,

Je hebt helemaal gelijk maar dan hoef ik voorlopig nog niet bang te zijn, ik kan nog 9 jaar vooruit :mrgreen:

Groetjes en allemaal bedankt voor jullie reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF: klimspiraal is gereed)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF: klimspiraal is gereed)
John, 'n vriend van me heeft straks mee zitten kijken op afstand op mijn PC. Ik ben even langs jouw topic gegaan en de live verbinding met hem was goed maar ik had ineens wel beeld maar geen geluid meer. Hij werd er stil van. 5 minuten later zei hij, dat ziet er netjes uit, niet normaal meer.
M.a.w. ga zo door ik maar ook mijn maatje zal je blijven volgen.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF: klimspiraal is gereed)
Rieske,

:lol: bedankt voor deze leuke reactie :lol: ik zal mijn best doen om het boeiend te houden.

Groetjes, John

Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met inhoudsopgave in Post #1)
Hallo allemaal,

Op jullie verzoek en in navolging van Martijn (Acido) heb ik in post #1 een inhoudsopgave gemaakt wat het opzoeken van info hopelijk makkelijker maakt. De opzet is iets anders maar ik hoop dat jullie tevreden zijn.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met inhoudsopgave in Post #1)
Tjeemig John, zelfs de inhoudsopgave is al indrukwekkend, laat staan de inhoud.

Nu zou iedereen toch de onderwerpen van zijn/haar gading snel terug moeten kunnen vinden. De eventuele discussies eromheen zijn vaak toch wel interessant voor een beter begrip. Goede oplossing zo. :P

Groet,
Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met inhoudsopgave in Post #1)
Hééé John!
Geweldig makkelijk deze inhoudsopgave, nu kun je lekker snel "even" wat nakijken! 8)
Gelijk natuurlijk de foto's van het begin van de bouw weer even bekeken, wel héél wat veranderd hè? :roll: :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met inhoudsopgave in Post #1)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met inhoudsopgave in Post #1)
Citaat van: Tilly op zondag 29 november 2009, 10:32:37
Op jullie verzoek en in navolging van Martijn (Acido) heb ik in post #1 een inhoudsopgave gemaakt wat het opzoeken van info hopelijk makkelijker maakt. De opzet is iets anders maar ik hoop dat jullie tevreden zijn.

Goed bezig John, dat is tenminste snel zoeken voortaan als je nog eens iets wilt terug zien.
Bedankt.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met inhoudsopgave in Post #1)
moeten we wel naar #1 teruggaan hé.Lol  :lol: :lol:
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met inhoudsopgave in Post #1)
Citaat van: bellejt op zondag 29 november 2009, 12:34:37
moeten we wel naar #1 teruggaan hé.Lol  :lol: :lol:

Ja dat is meestal met een inhouds opgave denk ik. Wel mijn complimenten John, dit ziet er ook zeer netjes en duidelijk uit, zeer overzichtelijk.

Fred Vonk
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met inhoudsopgave in Post #1)
Hoi John,

Geweldig zo'n inhouds opgave, daar heb je wel even wat werk aan gehad.
Het werkt super zo kan je snel iets terug vinden.

Groetjes Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met inhoudsopgave in Post #1)
Hallo allemaal,

ik ben blij dat jullie tevreden zijn :wink:

De voorbereidingen voor het volgende schaduwstation zijn begonnen. Deze week helaas weer weinig tijd maar tegen het einde hoop ik jullie mijn plannen duidelijk te kunnen maken.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met inhoudsopgave in Post #1)
Citaat van: PeterBrz op vrijdag 27 november 2009, 17:10:30
Indrukwekkend :D

Ja, ik heb vanavond in John zijn treinenkamer gestaan en dit is inderdaad het eerste wat in je op komt :)
En die inhoudsopgave is geweldig goed verzonnen, evenals je ideetje om mijn schaduwstation verschoven onder het schuine dak te plannen. Dat ga ik gebruiken :)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met inhoudsopgave in Post #1)
Hoi John,

Wat een service die inhouds opgave. Zal er meerdere malen gebruik van gaan maken!!
Bedankt hiervoor en succes met de verdere bouw en verslag legging.

Groet Jos
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met inhoudsopgave in Post #1)
Super die inhoudsopgave!!

Koen
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met inhoudsopgave in Post #1)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met inhoudsopgave in Post #1)
Hoi John, op zo'n achtbaan zijn ze bij de Efteling jaloers hoor. :D
Ziet er erg degelijk en strak uit.
Ik ben benieuwd naar de volgende fase.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Ad,

Je wordt op je wenken bedient want in deze bijdrage wil ik jullie duidelijk gaan maken wat de bedoeling is voor de komende maanden. Nu de klimovalen zo goed als klaar zijn, kunnen we beginnen met de bouw van schaduwstation nivo 3. Hier eerst weer het bovenaanzicht:



Dit schaduwstation komt precies boven dat van nivo 1 te liggen in gebied B, C, D, E en zal identiek zijn maar dan in spiegelbeeld. Dit heb ik gedaan om een balans te houden tussen het aantal linkse en rechtse wissels. Hier dan het plan:



Links- en rechtsonder zien jullie gedeeltes van de klimovalen, de bovenste 11 sporen zijn dan het schaduwstation. Nu heb ik lang nagedacht over de bekabeling en wil het nu volgens onderstaande tekening gaan uitvoeren:



De kabelgoot voor de terugmeldingsleidingen komt aan de voorzijde(links), identiek aan die van nivo 1. De kabelgoot voor de voedig komt in het midden onder de plaat, bevestigd aan een draadeind mbv aluminium hoekjes. Nu heb ik er lang over liggen twijfelen of hier een extra draadeind geplaatst moet worden want bij gebruik van 18mm multiplexplaten is dit eigelijk niet nodig. Het nadeel van deze opzet is namelijk dat de achterste sporen iets minder bereikbaar worden, maar het heeft ook 2 grote voordelen:
1-   De multiplexplaten zijn ietwat bol en kunnen mbv deze draadeinden ?gericht? worden
2-   De kabelgoot met ringleiding kan al volledig gemonteerd worden nog voordat de platen gelegd worden

Voordat de multiplexplaten aangebracht worden, is het de bedoeling dat deze eerst voorzien worden van deze kabelhouders:



Je kunt ze kopen bij Conrad, hebben artnr 211035-89 en kosten ?9,79/100st. Martijn (Acido), bedankt voor de tip.

Deze kabelhouders wil ik dan als volgt gaan monteren:



Op deze manier hoop ik dus geen (ver)storingen te krijgen aan de terugmelding. Wat vinden jullie ervan? Is het een goed plan of zijn er andere nadelen die ik niet voorzien heb?

Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken, John
Re:Tilly’s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Tilly’s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Tilly, wat maak je een prachtige tekeningen, alsof ze zo uit een handboek voor modelbaanbouw komen. :D
Maar ik mis nog het baanplan van de bovenbouw.
Ik kan het niet in je inhoudsopgave vinden en ik was niet van plan om 23 pagina's door te spitten. :lol:
Of ga je daar pas over nadenken als je alle schaduwsporen en spiralen etc. klaar en werkend hebt?
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
John,

Het ziet er weer goed doordacht uit.

Je gebruikt terugmelders met optokoplers, maar toch... Ik zou altijd een kruising van voedingsdraden en terugmelddraden vermijden. Nu kan het zijn dat dat niet altijd gaat, daaron zou ik de terugmelders gelijk van de rail door de plaat en over de onderkant naar de goot voeren. En de voeding over de bovenkant onder de rails door houden. Ook daarbij altijd proberen de hoek van kruisen 90° te houden.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Aan dat baanplan van het zichtbare gedeelte wordt gewerkt weet ik uit betrouwbare bron.

Volgens mij pak je de bekabeling zo prima aan. Ik zie geen reden om het niet zo te doen.

Veel succes,

Groeten Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Hoi John,

Van bekabeling en al die electra zaken, ik heb er weinig kaas van gegeten, maar wat ik bij jou zie, in
één woord fantastisch. De afwerking, het plan, je passie echt geweldig. Ik heb helaas niet zoveel ruimte en kennis van electra om het zo groots aan te pakken, daarnaast ligt mijn passie bij de scenery. Ik blijf je volgen en ik hoop natuurlijk dat we een overweldigend stukje scenery van je te zien krijgen. Als ik het zo allemaal zie moet dat bij jou geen probleem zijn.

gr. Henk
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Citaat van: ArjanM op vrijdag 04 december 2009, 14:50:01
John,

Het ziet er weer goed doordacht uit.

Je gebruikt terugmelders met optokoplers, maar toch... Ik zou altijd een kruising van voedingsdraden en terugmelddraden vermijden. Nu kan het zijn dat dat niet altijd gaat, daaron zou ik de terugmelders gelijk van de rail door de plaat en over de onderkant naar de goot voeren. En de voeding over de bovenkant onder de rails door houden. Ook daarbij altijd proberen de hoek van kruisen 90° te houden.

Volgens mij is dit geen bezwaar daar de spanning toch niet hoog is, bij bijvoorbeeld 220 volt zou je wel problemen kunnen krijgen. Dus volgens mij kan dit wel.
Ziet er trouwens weer gaaf uit John ben ook benieuwd wat je als zichtbaar spoor gepland heb.

Fred Vonk

Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Hoi John,

Wat ziet het er allemaal weer goed uit super.

Ik had een vraagje over de kabelhouders, kun je hier kabels van 1,5 kwadraad in kwijt???

Het lijken mij handige hulpmiddelen voor een ringleiding.

Ik hoor het graag van je.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Hallo John,

Dat ziet er weer door dacht uit, prachtige tekening  :lol: (die zijn altijd duidelijker dan woorden).
Heb je ook PDF files van je tekeningen, ik denk dat veel mensen hier goed gebruik van kunnen maken.

Wat betreft de bedrading vind ik het goed uit zien, de kruisingen lijken mij niet zo bezwaarlijk (kruisingen houd je toch altijd).

Veel succes met de bouw.

Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Goedeavond,

allemaal weer bedankt voor jullie reacties en vragen, hier de antwoorden:

Citaat van: Kappa op vrijdag 04 december 2009, 14:06:00

Maar ik mis nog het baanplan van de bovenbouw.
Ik kan het niet in je inhoudsopgave vinden en ik was niet van plan om 23 pagina's door te spitten. :lol:
Of ga je daar pas over nadenken als je alle schaduwsporen en spiralen etc. klaar en werkend hebt?


Ad,

aan het baanplan wordt gewerkt maar dit heeft momenteel niet de hoogste prioriteit. Jullie zullen nog even geduld moeten hebben.

Citaat van: ArjanM op vrijdag 04 december 2009, 14:50:01

Je gebruikt terugmelders met optokoplers, maar toch... Ik zou altijd een kruising van voedingsdraden en terugmelddraden vermijden. Nu kan het zijn dat dat niet altijd gaat, daaron zou ik de terugmelders gelijk van de rail door de plaat en over de onderkant naar de goot voeren. En de voeding over de bovenkant onder de rails door houden. Ook daarbij altijd proberen de hoek van kruisen 90° te houden.


Arjan,

ik heb er inderdaad aan gedacht om de voedingsleidingen onder de rails te leggen maar het leek mij onuitvoerbaar om ringleidingen van 2.5mm2 onder de rails te leggen. Daarnaast zal ook het doorlussen behoorlijk lastig zijn. De bedoeling is inderdaad om de leidingen van terugmeldingen en voedingen alleen maar 90° te kruisen en dat lijkt mij juist in dit plan realiseerbaar.

Citaat van: daanknoben op vrijdag 04 december 2009, 14:50:56

Aan dat baanplan van het zichtbare gedeelte wordt gewerkt weet ik uit betrouwbare bron.



:wink:

Citaat van: degeluidsman op vrijdag 04 december 2009, 17:11:25

Ik had een vraagje over de kabelhouders, kun je hier kabels van 1,5 kwadraad in kwijt???

Het lijken mij handige hulpmiddelen voor een ringleiding.


Peter,

Het het even voor je geprobeerd maar dit zal helaas niet lukken, je zult iets anders moeten verzinnen.

Citaat van: Piwie op vrijdag 04 december 2009, 20:04:38

Dat ziet er weer door dacht uit, prachtige tekening  :lol: (die zijn altijd duidelijker dan woorden).
Heb je ook PDF files van je tekeningen, ik denk dat veel mensen hier goed gebruik van kunnen maken.


Piwie,

de tekeningen maak ik in Powerpoint. Het is een kwestie van wat blokjes tekenen, lijntjes trekken, wat schuiven, inkleuren en klaar. Als jij of anderen geïnteresseerd zijn, stuur me een Pb-tje en je krijgt de tekening(en) toegemaild.

De komende week wordt eerst het schaduwstation van nivo 1 verder afgewerkt. Het moet nog gesplitst worden in 2 boosterkringen, de railzen moeten nog rechtgelegd en gefixeerd worden met stukjes polystyreen, werk genoeg dus.

Groetjes en nogmaals bedankt voor het meedenken, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
 :shock: :shock:

Mijn complimenten voor je werk.
Zowel wat je baan betreft maar ook je verhaal hier op het forum......
Blijf dit zeker volgen.

Groeten, Marco
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Dag John,

Jammer dat de 1,5 kwadraad kabels niet passen, misschien komt er nog wel eens een grotere uitvoering van dit handige hulpmiddel.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Ik vind ze niet zo handig.... heb er mee gewerkt in het verleden, en heb geleerd dat je ze over de hele lengte moet vastlijmen, zeker als je af en toe draadjes moet verplaatsen, anders trek je de boel los. En nee, tweezijdig plakband werkt niet goed (genoeg). Bovendie is het echt strak verleggen van de kabeltjes niet echt makkelijk. Nu is het wel zo dat Tilly alles voorbeeldig voorbereid, dus de kans dat je net één sleufje tekort komt, zoals mij regelmatig gebeurde is zeer veel kleiner. Ik gebruik liever een andere oplossing, waar je makkelijker kabeltjes toe kunt voegen (de boekbinders lijken me ideaal!)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Hallo John,

Zo heb ik mijn ringleiding onder mijn baan liggen.



Gewoon massiefdraad 2,5mm strak getrokken goed uitrekken en dan kun je zo de isolatie er aftrekken en dan door kroonstenen voren.

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Ik grote lijnen doe ik het zelfde, alleen gebruik ik geen kroonstenen maar draai ik een schroef in het hout waar ik om de 35cm. de kabel strak omheen draai en dan door naar de volgende schroef.

Het voordeel hiervan is dat je de kabel niet door de kroonsteen moet trekken.

De werking is voledig het zelfde.

Groeten,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Citaat van: Wasmi op zaterdag 05 december 2009, 08:51:19

Ik vind ze niet zo handig.... heb er mee gewerkt in het verleden, en heb geleerd dat je ze over de hele lengte moet vastlijmen, zeker als je af en toe draadjes moet verplaatsen, anders trek je de boel los. En nee, tweezijdig plakband werkt niet goed (genoeg). Bovendie is het echt strak verleggen van de kabeltjes niet echt makkelijk. Nu is het wel zo dat Tilly alles voorbeeldig voorbereid, dus de kans dat je net één sleufje tekort komt, zoals mij regelmatig gebeurde is zeer veel kleiner. Ik gebruik liever een andere oplossing, waar je makkelijker kabeltjes toe kunt voegen (de boekbinders lijken me ideaal!)


Walter,

bedankt voor het vertrouwen wat je in me hebt :D Het is de bedoeling dat ik deze kabelhoudertjes ga schroeven en lijmen. Ook wil ik ze in een bepaalde structuur tegen de platen aan te bevestigen voordat ik deze op hun plaats zet zodat er hopelijk geen tekort ontstaat.

Citaat van: Einte op zaterdag 05 december 2009, 10:10:37

Zo heb ik mijn ringleiding onder mijn baan liggen.

Gewoon massiefdraad 2,5mm strak getrokken goed uitrekken en dan kun je zo de isolatie er aftrekken en dan door kroonstenen voren.


Einte,

Dat met die strak getrokken ringleidingen ziet er goed uit maar heb hier niet voor gekozen omdat mij het solderen onder een plaat niet zo goed afgaat.
In boekbinders kan ik te weinig kabels kwijt. Er liggen namelijk 11 sporen waarvan elk verdeeld in 3 blokken.
Maar goed, we zullen zien of mijn plan aan mijn eigen verwachtingen gaat voldoen :?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Citaat van: Einte op zaterdag 05 december 2009, 10:10:37
Gewoon massiefdraad 2,5mm strak getrokken goed uitrekken en dan kun je zo de isolatie er aftrekken en dan door kroonstenen voren.
Maakt dat niet snel sluiting Einte?
Ze liggen zo dicht bij elkaar.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Citaat van: Kappa op maandag 07 december 2009, 20:08:00
Citaat van: Einte op zaterdag 05 december 2009, 10:10:37
Gewoon massiefdraad 2,5mm strak getrokken goed uitrekken en dan kun je zo de isolatie er aftrekken en dan door kroonstenen voren.
Maakt dat niet snel sluiting Einte?
Ze liggen zo dicht bij elkaar.

Nee als je het goed strak trekt en om de 40 cm een kroonsteen zet gebeurt er niks.
Er zit zo'n 5 meter balk onder m'n baan met 2 bossen van tien meter installatie draad  8)

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Hallo allemaal,

Dit keer geen update van de bouw van de baan maar de presentatie een nieuwe aanwinst. Het gaat opnieuw om een aparte uitvoering van een  bruine EP5, één van mijn lievelingsmodellen.
Vandaag werd het pakketje afgeleverd en zie hier:



Ook deze lok heeft weer een afwijkend serienummer nl E52.22. De herkomst? geen idee, ook de verkoper kon mij daarover geen informatie geven. Maakt niet uit, ik ben er blij mee.

Ook deze lok is weer afwijkend tov die uit set 2660. Hier 2 foto?s waarop diverse verschillen zichtbaar zijn:





Zoek de 10 verschillen

Ter afsluiting nog deze foto van de echte:



Huub, hartelijk dank voor deze fantastische foto.

Dat was het dan weer.

Groetjes en tot de volgende keer, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Heel fraai model. 8)
Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst.

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Hoi John, inderdaad hele mooie loc, ik heb zelf set 2660. Ik dacht alleen dat je al eerder een lichtere bruine uitvoering hebt gekocht. Is dit weer een andere uitvoering? Veel plezier ermee, vr gr Arie   
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Ze zien er prachtig uit John....zeer mooie aanwinsten zeg  :)

Veel plezier ermee !!!!!!

Hans ;)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Ha die John!
Ter afwisseling van de updates van de bouw treinbaan, nu dus weer eens een nieuwe aanwinst.
Ook weer een prachtige aanwinst, en dan ook net weer anders dan zijn voorganger.

Dit soort modellen van hele oude E-locs hebben een bijzondere charme, beetje ouderwets drijfwerk en toch modernere
technologie! 8) 

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Plan schaduwstation nivo 3)
Hoi John,

Geweldige loc's. Als ik dit zie, krijg ik wel eens spijt dat ik geen bovenleiding op mijn baan gebouwd heb.
Maarja een mens kan niet alles hebben :?

mvg Henk
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 1)
Goedeavond,

Citaat van: dolphin op donderdag 10 december 2009, 08:35:37

Hoi John, inderdaad hele mooie loc, ik heb zelf set 2660. Ik dacht alleen dat je al eerder een lichtere bruine uitvoering hebt gekocht. Is dit weer een andere uitvoering?


Arie, dit is inderdaad weer een andere uitvoering.

Citaat van: AlbertJan op donderdag 10 december 2009, 13:37:32

Ter afwisseling van de updates van de bouw treinbaan, nu dus weer eens een nieuwe aanwinst.Ook weer een prachtige aanwinst, en dan ook net weer anders dan zijn voorganger.
Dit soort modellen van hele oude E-locs hebben een bijzondere charme, beetje ouderwets drijfwerk en toch modernere  technologie! 8) 


AlbertJan, helemaal mee eens :D :D

Citaat van: Hendrik_marklin op donderdag 10 december 2009, 22:31:11

Geweldige loc's. Als ik dit zie, krijg ik wel eens spijt dat ik geen bovenleiding op mijn baan gebouwd heb. Maarja een mens kan niet alles hebben :?


Henk, je kan inderdaad niet alles hebben maar als je in het bezit bent van dit soort loks dan kom je ook voor dilemma?s te staan. Stoomlokomotieven zien er nl mooier uit op een traject zonder bovenleiding dus het wordt straks een kunst om dit zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen. Trajecten met en zonder bovenleiding mooi vloeiend in elkaar over laten lopen en toch een realistisch treinverkeer voor elkaar krijgen zal een uitdaging op zich worden.

Maar nu terug naar de bouw. De afgelopen dagen toch weer enkele zaken kunnen uitvoeren. Na het fixeren van de railzen van nivo 1, begonnen met het plaatsen van de draadeinden voor nivo 3 en 5. Tevens voorbereidingen getroffen voor het monteren van de kabelgoot zoals eerdere vermeld. Hier 2 foto?s:





Morgen kunnen we hopelijk weer verder.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 1)
Wauw, dat ziet er weer erg strak uit. 8)

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 1)
Hoi John,

Heb weer eens een heel stuk van je baan bouw gelezen en bekeken.
Tja..... wat moet ik zeggen, het heeft niks meer te maken het bouwen van een baan het is puur ondernemen wat ik hier zie en lees :wink:
Ik kan alleen maar zeggen: ik maak een hele diepe buiging voor het geen jij onderneem hier, veel succes weer verder John.

Mvg Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 1)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 1)
Hoi John,

Man wat bouw jij strak, super een genot om naar te kijken.

Succes verder.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 2)
Hallo allemaal,

Opnieuw bedankt voor jullie reacties.

Vandaag tijd gekregen om de kabelgoten te monteren, hier een foto:



Omdat ik de voedingsleidingen zo veel mogelijk gescheiden wil houden van de terugmelding, is het noodzakelijk om voor deze kabelgoot een ?doorvoer? naar onderen te maken. Dit is ook nodig voor het nivo wat hier boven op komt. Omdat de bovenliggende sporen niet hetzelfde liggen is nodig hier goed naar te kijken. Eerst een tekening gemaakt waarop dit duidelijk wordt:



Zo ziet het er dan na realisatie uit:



Aan de andere zijde is eenzelfde constructie wegens sporen van nivo 2 niet mogelijk. Hier komen aparte doorvoeren van nivo 3 en nivo 5. De doorvoer van nivo 3 is gereed en dit ziet er dan zo uit:



De volgende stap is het leggen van de platen. Zojuist al één geprobeerd en helaas heb ik mij vermeten, de kabelgoot zit 1cm te hoog :( :( :(
Dit is dus balen en zal aangepast moeten worden, eens kijken of ik hier de aankomende week tijd en zin in heb.

Dat was het dan weer voor nu.

Groetjes en tot de volgende keer, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 2)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 2)
John,

Super wederom  :D wat is jou baan toch strak.

Dit is echt een proffesionele manier van bouwen TOP.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 2)
hallo john,

wat word het knap bij jou seg,ben echt benieuwd hoe het gaat zijn als het helemaal klaar is.
hou ons goed op de hoogte met foto's,kijk telkens met groote ogen naar jou vorderingen.

groeten peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 2)
Hallo John,

Mooi gedaan.

Ter overdenking!
Ik zie dat je bij de aansluitingen naar de doorvoeren naar de onderliggende nivo,s gaten door de kabelgoten hebt geboord. Dit betekend dat je al je draden door het gaatje moet voeren, hetgeen zeer irritant kan zijn. Bedoeling van een kabelgoot systeem is dat je zonder draden door doorvoeringen te halen alles in de goten kunt leiden. Uiteraard is het niet altijd mogelijk maar in jouw geval lijkt het doenlijk om een aantal gaten te vermijden
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 2)
Citaat van: Jajekra op zondag 13 december 2009, 17:44:03

Ter overdenking!
Ik zie dat je bij de aansluitingen naar de doorvoeren naar de onderliggende nivo,s gaten door de kabelgoten hebt geboord. Dit betekend dat je al je draden door het gaatje moet voeren, hetgeen zeer irritant kan zijn. Bedoeling van een kabelgoot systeem is dat je zonder draden door doorvoeringen te halen alles in de goten kunt leiden. Uiteraard is het niet altijd mogelijk maar in jouw geval lijkt het doenlijk om een aantal gaten te vermijden


Jaap,

in principe heb je gelijk maar anders krijg ik een zogenaamde "binnenhoek" waarin de kabels iedere keer uitvallen. Het is het één of het ander.

Groetjes en bedankt voor jullie reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 3: Deel 2)
Hallo John,

Weer prachtig werk van je. Ben reuze benieuwd naar je 2e laag die je gaat bouwen.

Succes ermee.

Groet Ronald  :D