Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Hallo John,

Dat ziet er weer goed uit.

Succes met de rest.

Groeten,
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Hoi John,

Ziet er weer goed uit.
Wat gebruik jij ook al weer voor de vangrail, kan het zo snel niet weer vinden.

Groet Jac
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Jac,

ik gebruik 4mm multiplex die ik vervolgens laat zagen in strookjes van 3cm breed. Onderschat trouwens niet de hoeveelheid die je nodig hebt. Voor de eerste klimspiraal is bijna een complete plaat van 122cm x 244cm opgezaagd en verbruikt :shock:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Citaat van: Tilly op zaterdag 03 oktober 2009, 22:54:29
Jac,

ik gebruik 4mm multiplex die ik vervolgens laat zagen in strookjes van 3cm breed. Onderschat trouwens niet de hoeveelheid die je nodig hebt. Voor de eerste klimspiraal is bijna een complete plaat van 122cm x 244cm opgezaagd en verbruikt :shock:

Groetjes, John

Hallo John,

Ja dat is denk ik bij een ieder een onderschat iets. Je hebt vaak ongemerkt toch veel meer nodig dan je van te voren in gedachte hebt. Dat is met hout zo en met schroeven, draadeinden, en stroomdraad. Om maar een voorbeeld te noemen.

Al met al wordt het zo een kunstwerk om naar te kijken.
Groeten Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Dag John,

Die strookjes van 4mm lijm je die aan de anderzijde om weer een geheel he krijgen?.

Goed om te zijn dat je afval hout gebruikt hiervoor, en wat voor resultaat het heeft na een aantal zaagbeurten.

Het is maar goed dat ik hout aan het sparen ben, van de week bij het grofvuil stonden allemaal mooie balkjes en die staan bij nu in de schuur :D :D
Dit komt zeker van pas in de toekomst.

Groet,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Citaat van: degeluidsman op zondag 04 oktober 2009, 10:44:52
Dag John,

Die strookjes van 4mm lijm je die aan de anderzijde om weer een geheel he krijgen?.

Goed om te zijn dat je afval hout gebruikt hiervoor, en wat voor resultaat het heeft na een aantal zaagbeurten.

Het is maar goed dat ik hout aan het sparen ben, van de week bij het grofvuil stonden allemaal mooie balkjes en die staan bij nu in de schuur :D :D
Dit komt zeker van pas in de toekomst.

Groet,

Peter / degeluidsman.

Ik liet wat hout zagen bij gamma, en ik mocht afvalhout meenemem wat in de afvalbak lag.
Een paar mooie stukken multiplex gevonden  8)

Gr Einte

Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Citaat van: degeluidsman op zondag 04 oktober 2009, 10:44:52

Die strookjes van 4mm lijm je die aan de anderzijde om weer een geheel he krijgen?.


Peter,

om de afvalstukken aan elkaar te lijmen gebruik ik inderdaad ook 4mm multiplex maar dan van 8cm breed. De 3cm brede stroken worden alleen gebruikt voor vangrails.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Citaat van: Tilly op zondag 04 oktober 2009, 12:23:55
Citaat van: degeluidsman op zondag 04 oktober 2009, 10:44:52

Die strookjes van 4mm lijm je die aan de anderzijde om weer een geheel he krijgen?.


Peter,

om de afvalstukken aan elkaar te lijmen gebruik ik inderdaad ook 4mm multiplex maar dan van 8cm breed. De 3cm brede stroken worden alleen gebruikt voor vangrails.

Groetjes, John

Weer wat geleerd vandaag :D hoe ga ik al deze tips onthouden.

Groet,

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Citaat van: degeluidsman op zondag 04 oktober 2009, 13:41:22
Weer wat geleerd vandaag :D hoe ga ik al deze tips onthouden.

Wie schrijft die blijft

of de moderne versie: copy-paste  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Tja, geen woorden voor zo mooi en gedegen als dit eruit gaat zien  :shock: .

John laat me raden:

Bach & koffie bij het bouwen  ..
Manowar en bier bij het bewonderen van het resultaat?

:D

Michel
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Hoi John,

Heb even een vraagje over jou polystyreen platen. Ondanks dat ik de kurk bijna in huis heb, wil ik ook een proefje doen met polystyreen als ondergrond. Ben benieuwd wat de verschillen zijn in geluidsisolatie.

Mijn vraag gaat echte over de dichtheid/hardheid van het polystyreen. Je weet ik werk met K-rails, ik kan de flex-rails niet los laten liggen. Is het polystyreen dermate dicht van structuur dat je er schroefje in kan draaien, of moet ik echt gaan lijmen? Ben namelijk echt geen fan van lijmen als het niet hoeft.

Groeten Daan

p.s. keep up the good work.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
op het gevaar af dat we erg off topic gaan, toch een opmerking. Als je de rails met schroeven aan de ondergrond bevestigd, creeer je een 'geluidsbrug' naar het onderliggende materiaal, en is je isolatie materiaal weggegooid geld, lijmen met blijvend flexibele lijm en een relatief zachte ondergrond is de enige manier om goed te dempen.

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Walter,

volgens mij bedoelt daan, of je rechtstreeks in het dempingsmateriaal een schroefje kunt draaien. (en dus niet erdoorheen, in de ondergrond)

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
idd
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Misschien een rare vraag, maar als ik zo naar de bovenstaande foto´s kijk van het lijmen van houtresten en dan keurig zagen, wat voor zaag gebruik je hier dan voor. Ik zaag veel met een decoupeerzaag, maar dan wel losse delen en vooral buiten. IK zie wel eens zaagapparaten die me weinig zeggen, dus ik ben er wel benieuwd naar.

Mvg,
Martin
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Tilly mooi om te horen dat je schaduwstation zover klaar is :D

Mathijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Hoi John,

Ziet er keurig uit, ben niet anders gewend van je uiteraard  :)

Goed idee van die afval-stukken, kunstig gedaan !!

Mijn garage ligt er vol van  :oops:

Succes !!

Hans  :wink:
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Schitterend begin van een baan! Vooral ook opvallend hoe netjes alles in elkaar wordt gestoken.
Ben zelf ook weer begonnen, maar dan "iets" kleiner  :shock:

Ga zo door! Het is erg leuk om te lezen en te zien!

Ryan
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 6)
Goededag,

Opnieuw allemaal bedankt voor julie reacties, het is voor mij iedere keer weer een bevestiging dat ik op de juiste weg zit :D

Citaat van: h0ogovens op zondag 04 oktober 2009, 16:38:16

Bach & koffie bij het bouwen  ..
Manowar en bier bij het bewonderen van het resultaat?


Michel,

Bouwen en Manowar gaat ook goed samen :lol: :lol: :lol:

Citaat van: daanknoben op dinsdag 06 oktober 2009, 08:41:06

Heb even een vraagje over jou polystyreen platen. Ondanks dat ik de kurk bijna in huis heb, wil ik ook een proefje doen met polystyreen als ondergrond. Ben benieuwd wat de verschillen zijn in geluidsisolatie.


Daan,

Geen idee :? maar het is ook mijn bedoeling om in het zichtbare gedeelte kurk te gebruiken.

Citaat van: daanknoben op dinsdag 06 oktober 2009, 08:41:06

Mijn vraag gaat echte over de dichtheid/hardheid van het polystyreen. Je weet ik werk met K-rails, ik kan de flex-rails niet los laten liggen. Is het polystyreen dermate dicht van structuur dat je er schroefje in kan draaien, of moet ik echt gaan lijmen? Ben namelijk echt geen fan van lijmen als het niet hoeft.


Daan,

Ik denk niet dat dit lukt, dit zou je moeten proberen. Zelf ga ik de rails fixeren met afvalstukjes polystyreen, ziet niet zo mooi uit maar is wel effectief :| Op onderstaande foto?s kun je dit zien.

Citaat van: Wasmi op dinsdag 06 oktober 2009, 15:54:33

op het gevaar af dat we erg off topic gaan, toch een opmerking. Als je de rails met schroeven aan de ondergrond bevestigd, creeer je een 'geluidsbrug' naar het onderliggende materiaal, en is je isolatie materiaal weggegooid geld, lijmen met blijvend flexibele lijm en een relatief zachte ondergrond is de enige manier om goed te dempen.


Walter,

Bedankt voor de info, ik denk dat je helemaal gelijk hebt.

Citaat van: Hookies op dinsdag 06 oktober 2009, 17:35:41

Misschien een rare vraag, maar als ik zo naar de bovenstaande foto´s kijk van het lijmen van houtresten en dan keurig zagen, wat voor zaag gebruik je hier dan voor. Ik zaag veel met een decoupeerzaag, maar dan wel losse delen en vooral buiten. IK zie wel eens zaagapparaten die me weinig zeggen, dus ik ben er wel benieuwd naar.


Martin,

Ik gebruik een meer dan 10 jaar oude gewone decopeerzaag en maak gebruik van ijzerzaagjes. Dit gaat niet zo snel en je hebt minder uitsplintering waardoor je makkelijker langs het lijntje kunt zagen.

Maar goed, hier weer een update.
Afgelopen week helaas weer weinig tijd gehad maar toch de onderbouw van dit gedeelte kunnen voorzien van polystyreen en vangrails. Hier de foto?s:





Dan hier nog een foto van het gedeelte waar de nog te bouwen klimovalen gaan komen:



Nu eerst weer de railzen slijpen voor massadetectie, draden solderen en wisselaandrijvingen aanpassen. Daarna gaan we verder met de klimovalen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 6)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 6)
John,

Wat een top baan gaat dat worden, leuk om eerst het afval hout te zien waar de zaag langs gaat enz.

Het eind resultaat is echt super.

Een genot om het te volgen :) :)

peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 6)
Wat moet ik nog zeggen....een KUNSTWERK John, klasse !!

Groeten,

Hans  :wink:
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 6)
Kan het blijven roepen, klasse weer  8)

groeten Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Ziet er weer netjes en vooral strak uit John.
Nog even een vraag over de vangrails, spijker je die vast of lijm je zo ook nog?

Groetjes Jac




Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 6)
Jac,

om de 10cm doe ik eerst kleine spijkertjes aanbrengen op de vangrail zodat ze net vast blijven zitten. Dan smeer ik de zijkanten van de 9mm multiplexplaten in met houtlijm, plaats de vangrail precies op z'n plaats en sla de spijkertjes definitief vast. Hier en daar worden er dan nog houtklemmen geplaatst om alles op z'n plaats te houden.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 6)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 6)
ziet er heel goed uit !! :shock: :shock:
complimenten voor je zeer nette ban
succes met je vorderingen
groet robert
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 6)
Hallo John,

Wat laat je toch weer een mooie update zien man geweldig maar hoeveel meters vangrails heb je nu al geplaatst? :shock:

Geef je groot gelijk beter voorkomen dan genezen.

Ga zo verder voor de afwerking een dikke 10 en nogmaals geweldig.

Groet Wim.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 6)
Het is in zekere zin bijna zonde dat dit in een later stadium niet meer te zien is  :)

Tip: maak de bergen van doorzichtig plexiglas John  :P

Succes !!

Hans  :wink:
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 6)
Citaat van: Wim N op zaterdag 10 oktober 2009, 13:02:58

Wat laat je toch weer een mooie update zien man geweldig maar hoeveel meters vangrails heb je nu al geplaatst? :shock:


Wim,

ik denk dat de 100m gepasseerd is 8)

Onder het motto "Help Tilly de winter door" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: heb ik in het verkoophoekje enkele zaken aangeboden.

Hier de link

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 7)
Hallo allemaal,

De railzen van nivo 2 liggen. Alles is ingedeeld in blokken en met een multimeter doorgemeten op werking. De wissels zijn aangepast en analoog getest. Hier een foto:



Daarnaast zijn alle railzen gefixeerd met afvalstukjes polystyreen van 50 x 24mm. Hier een close-up waarop dit duidelijk herkenbaar is.



De volgende stap is het maken van de ?oprit? van nivo 3 en de eerste halve wending van de klimovaal. Op onderstaande tekening zijn dit de groen gekleurde railzen:



De eerste voorbereidingen voor dit gedeelte zijn lopende en ik hoop dit weekend hierover te kunnen berichten.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 7)
Hallo John,

Dat ziet er weer goed uit.

Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 7)
hallo John,
en alles ziet er weer PERFECT uit!

Groetjes,
Alexander
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 7)
Heel netjes John.

Groet Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 7)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 7)
Hallo John,

Als ik mezelf zie "knoeien" met mijn eigen baantje, zou ik zo weer opnieuw beginnen met als voorbeeld waar jij mee bezig bent, geduld en volmaaktheid precisie.

Ben met de beveiliging bezig heb je het ene opgelost dan heb je weer ergens anders problemen, hoewel het nu de goede kant uit gaat.

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 7)
Toppie toppie
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 7)
John,

Wederom een hele diepe buiging voor je vakmanschap.

Groeten,

Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 7)

wauw  8)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 7)
Ziet er weer prachtig uit. 8)

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 7)
Het is gewoon TE MOOI  :)

Wat moet je hier nog over zeggen...perfectie ten top dus !!

Groet,

Hans  :wink:
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 7)
hallo,

ja wat moet een mens zeggen over zoon baan,gewoon te gek voor woorden.het is gewoon prachtig bouw en vakkundig gedaan.

groeten peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 7)
Strak en netjes. OOk steeds mooi opgeruimd. Als ik naar de laatste foto's kijk moet ik steeds denken aan de fundering van een groot hoog gebouw.
Goed te zien dat je volgens een strak plan werkt.
Heel indrukwekkend.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 7)
Als ik dit zo zie kan ik bijna niet wachten om zelf aan de slag te gaan!
Top!!
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 8)
Hallo allemaal,

Opnieuw allemaal bedankt voor jullie reacties.

Citaat van: pab op zaterdag 17 oktober 2009, 12:18:33

Strak en netjes. OOk steeds mooi opgeruimd.


Ha, ha, Piet, niet altijd alles geloven wat je ziet. Als ik de camera de andere kant op draai dan zie je dit:



Sorry voor de ietwat donkere foto?s, een rij TL?s werkt nl niet meer, hoogstwaarschijnlijk is de schakelaar defect.

De vrouw is werken en de kids liggen op bed dus zojuist de laatste hand kunnen leggen aan de ?oprit? vanaf nivo 3. Hier een foto:



Dit dubbelsporig traject(R4 en R5) zal rechtsom met behulp van 2 klimovalen uitkomen op het zichtbare gedeelte. Het aan de binnenzijde liggende enkel spoor(R3) draait linksom. Hier zullen hoogstwaarschijnlijk 5 klimovalen gebouwd gaan worden. Op de volgende foto is het verschil in steiging(linksom ? rechtsom) duidelijk te zien:



Aan de voorzijde is ook zichtbaar dat de draadeindes niet allemaal daar kunnen staan waar ze moeten staan vanwege de wisselstraat van nivo 1. We moeten dus een constructie gaan bouwen die dit probleem op gaat lossen. Weer een mooie uitdaging maar dat is voor de volgende keer.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 8)
mooi alweer , ziet der top uit! je maak je baan prachtig!
Gr kenny
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 8)
Citaat van: Tilly op zondag 18 oktober 2009, 00:10:23
Strak en netjes. OOk steeds mooi opgeruimd.

Ha, ha, Piet, niet altijd alles geloven wat je ziet. Als ik de camera de andere kant op draai dan zie je dit:

Sorry voor de ietwat donkere foto?s, een rij TL?s werkt nl niet meer, hoogstwaarschijnlijk is de schakelaar defect.

Ha die John.
Kijk, hieraan kunnen wij zien dat ook een "perfecte" modelbouwer ook maar een "gewoon" mens is! 8)
Veel volgers van dit draadje kregen de indruk dat bij jou alles vanzelf en erg makkelijk gaat, nu weten wij dat het het bij jou ook met "bloed, zweet en tranen" gaat!

Verder blijft de bouw er ongelooflijk geweldig uitzien, voor velen is dit toch het perfecte voorbeeld hoe wij allemaal zouden willen bouwen.

Veel succes en plezier met de verdere bouw en de wisselstraten.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 8)
He John,

Dat ziet er weer geweldig uit :lol:.

Volgens mij heeft iedere modelbouwer wel wat gereedschap en materialen in de buurt liggen om aan de baan te bouwen, alleen willen we dit niet op foto's zien :P.

Succes met de verdere delen van je baan.

Groeten,
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 8)
Hoi John,

Ik val in herhaling, prachtig gedaan weer.
trouwens waren de lijmklemmen in de aanbieding bij jullie? Ik zie er wel 12 liggen ofzo :lol:

Groeten Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 8)
CiteerAan de voorzijde is ook zichtbaar dat de draadeindes niet allemaal daar kunnen staan waar ze moeten staan vanwege de wisselstraat van nivo 1. We moeten dus een constructie gaan bouwen die dit probleem op gaat lossen. Weer een mooie uitdaging maar dat is voor de volgende keer.

Groetjes, John


Ha John,

Fijn om te lezen dat je ook eens een uitdaging moet aangaan  :lol: :lol: . Ik denk vaak: ben ik nou de enigste??
Verder gaat het nu mooie vormen aannemen en zal het straks een schitterend geheel worden. Werkwijze is verder natuurlijk van de kwaliteit die we inmiddels van je gewend zijn.

Succes verder en groeten

Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 8)
John het ziet er echt mooi uit, en het schiet toch al op! Test je eigenlijk alle trajecten ook voordat je alles aanlegt door rond te rijden of volgt dat later als alles aangesloten is?

succes verder met de aanleg,
groeten,
Joram
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 8)
Hoi John, ziet er weer na mijn laatste bezoekje op dit topic weer allemaal zeer fraai uit, ben benieuwd naar het vervolg. Succes met de verdere bouw.

Fred Vonk
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 8)
Citaat van: New Holland op maandag 19 oktober 2009, 10:29:49

Test je eigenlijk alle trajecten ook voordat je alles aanlegt door rond te rijden of volgt dat later als alles aangesloten is?


Joram,

zoals ik eerder al meldde is alles ingedeeld in blokken en met een multimeter doorgemeten op werking, de wissels zijn analoog getest. Zodra dit gedeelte klaar is wordt er gestart met de bouw van schaduwsation nivo 3, daarna test ik alles in 1 keer.
Groot voordeel: alles is goed bereikbaar :D

Groetjes en allemaal bedankt voor de reacties, John