Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 7)
Citaat van: Hansje op donderdag 17 september 2009, 18:22:48
Ga na een tijd maar eens met een wit stukje piepschuim over je rails, dan zie je meteen twee zwarte streepjes.
Misschien is piepschuim wel een goed idee om de rails te reinigen..iemand ervaring ??

Niet met piepschuim maar wel met de zwarte streepjes  :lol:

Als ik oude loks even laat rijden zit er binnen de kortste keren zwarte troep op de railstaven  :?
De loks gaan dan haperen en stoppen bij langzaam rijden.
Dan moet de fles wasbenzine weer uit de kast komen.
Het probleem zal een stuk minder worden als de anti-slip-bandjes vervangen worden door verse exemplaren verwacht ik....
En niet rijden zolang de railstaven niet geheel droog zijn.

grv Huub
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 7)

Citaat van: Hansje op donderdag 17 september 2009, 18:22:48

maar vroeg of laat krijg je toch ooit stof e.d op je baan hoor John. Als ik een tijd niet rij, heb ik ook wel eens een stotterend lokje.


Hans,

Je hebt helemaal gelijk maar alle kleine beetjes helpen. Al het zaagwerk gebeurt buiten en heb tijdens werkzaamheden binnen aan de baan continu een extra modelbaantreinenkamerstofzuiger 8) bij de hand. En dan nog, stof, stof, stof :( Ben blij dat al het rijdend materieel ingepakt is.

Citaat van: caponordtraveller op donderdag 17 september 2009, 20:59:20

een praktisch vraagje : " de spiralen worden die met een lat op je decoupeerzaag uitgezaagd, vanuit het center van je straal ? "

Waarom vraag ik dit ? : het is niet gemakkelijk altijd even mooi en strak deze uit te zagen. Heb vroeger meerdere spiralen gemaakt en wilde eens uw idee hierover weten.


Steven,

Alles wordt gezaagd op de ouderwetse manier, aftekenen en met de decorpeerzaag gewoon langs het lijntje zagen :lol:
Gewoon niet te hard duwen en het zaagje het werk laten doen, een kind doet de was :wink:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 1)
Hallo allemaal,

zoals eerder aangekondigd is nu gebied EF aan de beurt wat er nu als volgt bij ligt:



Nog een beetje kaal maar dat zal hopelijk de komende weken gaan veranderen. Zichtbaar is de keerlus van nivo 1 die enkele maanden geleden al op werking getest is. De bedoeling is om hierop een ?schaduwkopstation met geïntegreerde keerlus uitkomend op een enkele linksomdraaiende klimovaal? 8) te bouwen. Dus weer een mooie uitdaging.

Het baanplan is in tegenstelling tot dat uit post 47 op enkele punten gewijzigd. Hier eerst het plan:



De belangrijkste wijzigingen zijn:
?   Het sporenplan houdt nu rekening met de plaats van de draadeinden(niet moeilijk doen als het makkelijk kan)
?   Het traject van de keerlus is volledig gescheiden van dat van de opstelsporen(meer inzicht in Koploper)
?   De klimovaal draait nu linksom ipv rechtsom(gericht op het voorlopige plan van het zichtbare gedeelte)

Hier zal dezelfde bouwmethode toegepast gaan worden als bij de klimovaal die nu klaar is. Complete baantrajecten worden dus eerst volledig gebouwd, dan over de draadeinden geplaatst en vervolgens aan elkaar gelijmd, gemonteerd en verder afgewerkt.

De bouwmarkt hier in de buurt geeft deze dagen 15% korting op het hele assortiment dus zojuist multiplex gehaald. Het gezaag, geslijp, geboor, getimmer, gelijm en geschuur kan weer beginnen. :D

Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 1)
Hallo Tilly,

We wachten met spanning op de vorderingen die je ons zeker gaat laten zien.

Veel plezier met het schouwen,boren, zagen, slijpen, schuren en monteren.

Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 1)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 1)
das mooi je gaat in een lekker tempo door
kan ik weer gewoon mijn toetsenbord vol kwijlen
als ik het ooit over doe dan maak ik het ook zo georganiseerd
complimenten
groet robert
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 1)
Yes, de kop is eraf, ben benieuwd naar dit nieuwe hoofdstuk..want tja als je dit draadje zou bundelen krijg je volgens mij een ultiem modelspoorbaanboekwerk!
Succes en ik blijf je volgen...mooie voorbereiding op mijn eigen projectje ;-) wat hopelijk het komende jaar vorm gaat krijgen ;-)!

Groeten,
Paul
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 1)
Hoi John.
Bijzonder prettig dat het bestaande baanplan zo eenvoudig "even" te veranderen is! 8)
Dat is ook een groot voordeel wanneer je wat ruimer kunt bouwen, je kunt zo in de "praktijk" het theoretische baanplan even een andere wending geven.
Ook dit gedeelte ziet er nu al fraai uit en zal zeker alleen nog maar mooier worden.

Geweldig dat je dit tempo zo vast weet te houden. (hoewel de locs natuurlijk staan te trappelen van ongeduld! :mrgreen: )

Veel succes en plezier met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 1)
Hallo allemaal,

Even een kleine update.

We zijn begonnen met het plaatsen van de draadeinden. Hier een foto die de linkerzijde laat zien van het baanplan uit de vorige post:



Zoals jullie zien komt de dubbele keerlus zo?n 11cm boven de wisselstraten te liggen van nivo 1. Hier een close-up:



Nu heb ik lang zitten piekeren over de bereikbaarheid van de inrijwissel van nivo 1 (bovenzijde van de foto). Overal heb ik meer dan 20cm ruimte gehouden boven de schaduwstations behalve op deze plek. Ook met aanpassingen aan het baanplan kreeg ik dit probleem niet opgelost. Ik heb er nu voor gekozen om dit gedeelte ?uitneembaar? te maken. Simpel en effectief maar het kost ontzettend veel (extra) werk. Van het weekend hoop ik dit klaar te hebben en zal er natuurlijk over berichten.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 1)
John,
Wat bedoel je precies met "bereikbaar"? Zo te zien kun je er fysiek vlak bij komen en vanuit de rechthoekige opening prima bij de wissel. Ik heb een wissel op een veel lastiger bereikbare plaats net van een nieuwe aandrijving voorzien. Ja, je hebt dan wel je volledige arsenaal scheldwoorden nodig, maar, het gaat!

Maak je het jezelf nu niet moeilijker dan nodig?
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 1)
Arjan,

de wissel ligt 80cm vanaf de zijkant vanwaaruit ik er straks bij kan, 11.5cm lijkt mij dan toch te weinig. Natuurlijk maak je het hiermee moeilijker maar ik schat in dat zich dit in de toekomst uitbetaald. Bij de volgende update zal één en het ander duidelijker worden.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 1)
John,

15 cm is wat ik in een gelijke situatie op mijn baan heb aan hoogte. Dit is net genoeg om bij de wissel te komen. Gezien de afstand van de wissel naar de opening zal het wel  krap zijn en vaak op de tast moeten. (lengte van je arm tot aan de wissel) Ik heb nu maar een deel afgebroken zodat ik hierboven nu een uitneembaar deel maak om eventueel in de toekomst wat makkelijker bij de wissel(s) te komen.

Dus het extra werk wat het je nu kost om het uitneembaar te maken gaat je veel plezier in de toekomst opleveren en niet zoals bij mij aanpassingen die het er niet mooier van maken.

Verder ziet alles er zeer doordacht en mooi uit.

Groeten

Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 1)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 1)
De doe-het-zelf zaken bij jou in de buurt hebben zeker geen last van de recessie? Ze draaien bijna volledig op jou!

Ziet er weer prima uit!

Als iemand trouwens metalen delen, of bijvoorbeeld bevestigingsmaterialen nodig heeft (grotere aantallen), dan kan ik die wellicht leveren. Ook draadstangen, moeren, bouten, parkers, etc kan ik allemaal goedkoop inkopen via mijn bedrijfje.
Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 1)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 1)
Citaat van: Tilly op woensdag 23 september 2009, 10:48:32




Nu heb ik lang zitten piekeren over de bereikbaarheid van de inrijwissel van nivo 1 (bovenzijde van de foto).



Hallo John,

Volgens mij is het heel simpel, en hoop dat het kan, je zou tussen de 2 sporen en wissels een gat zagen.
Dan kun je er vanonder bij  8)

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 1)
Citaat van: Einte op woensdag 23 september 2009, 17:22:23
Citaat van: Tilly op woensdag 23 september 2009, 10:48:32

Nu heb ik lang zitten piekeren over de bereikbaarheid van de inrijwissel van nivo 1 (bovenzijde van de foto).


Volgens mij is het heel simpel, en hoop dat het kan, je zou tussen de 2 sporen en wissels een gat zagen.
Dan kun je er vanonder bij  8)

Lees het topic eens door. Volgens mij staan daar hele mooie kasten onder. :wink:
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 1)
Citaat van: Ron21 op woensdag 23 september 2009, 11:41:15

Dus het extra werk wat het je nu kost om het uitneembaar te maken gaat je veel plezier in de toekomst opleveren en niet zoals bij mij aanpassingen die het er niet mooier van maken.


Ron,

Nu weet ik het zeker, er komt een uitneembaar gedeelte, bedankt.

Citaat van: Big-Roy op woensdag 23 september 2009, 12:50:00

De doe-het-zelf zaken bij jou in de buurt hebben zeker geen last van de recessie? Ze draaien bijna volledig op jou!


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Citaat van: Big-Roy op woensdag 23 september 2009, 12:50:00

Als iemand trouwens metalen delen, of bijvoorbeeld bevestigingsmaterialen nodig heeft (grotere aantallen), dan kan ik die wellicht leveren. Ook draadstangen, moeren, bouten, parkers, etc kan ik allemaal goedkoop inkopen via mijn bedrijfje.


Roy,

Harstikke bedankt voor het aanbod maar ik heb een kennis die mij deze zaken voor een ?licht? prijsje bezorgt. Misschien kunnen anderen hier hun voordeel mee doen wat zeker de moeite waard is. Onderschat de hoeveelheid materiaal niet die je nodig hebt, het verrast mij iedere keer weer :shock:

Citaat van: Einte op woensdag 23 september 2009, 17:22:23

Volgens mij is het heel simpel, en hoop dat het kan, je zou tussen de 2 sporen en wissels een gat zagen.
Dan kun je er vanonder bij  8)


Einte,

Dit was inderdaad ook een mogelijkheid geweest.

Citaat van: woutje op woensdag 23 september 2009, 17:39:17

Lees het topic eens door. Volgens mij staan daar hele mooie kasten onder. :wink:


Ben,

Op deze plaats bevinden zich geen kasten :wink:

Groetjes en bedankt voor jullie reacties, John

Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 1)
hallo tilly,
ben even komen kijken op je draadje,wauw seg das een knappe baan seg heel mooi hoe jij beezig bent.en echt kunstwerk ben al blij dat het bij mij zo goed lukt met alles,als ik jou dan zie ben jij een supper bouwer ik blijf dit ook volgen,doe zo verder zal ik zeggen.

groeten peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 2)
Peter,

bedankt voor het compliment.

Zojuist onverwachts nog wat kunnen knutselen dus hier opnieuw een korte update :D

Het zaagwerk voor het baantraject van dit gedeelte is gereed en langzaam wordt nu de bedoeling zichtbaar:



Het uitneembare gedeelte rust op 6 draadeindes en zit met behulp van 4 boutjes (ook M10) vastgekoppeld aan het vaste gedeelte. Zo ziet het er losgekoppeld uit:



Het lijk mij toch dat de bereikbaarheid hiermee sterk verbeterd wordt en dat het de moeite waard is. Nu verder met het aanbrengen van de isolatie en vangrails. Zodra deze werkzaamheden gereed zijn en de plaat van nivo 3 geplaatst is zal pas duidelijk worden hoe waardevol deze extra klus daadwerkelijk geweest is. Hopelijk kan ik hier aankomend weekend over berichten.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 2)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 2)
ziet er erg goed uit
en wedrom een zeer goed duidelijke uitleg
succes en complimenten
groet robert
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 2)
Kedeng kedeng, je gaat weer als een trein.
Ziet er weer puik uit.

Ga zo door,

Groeten Daan
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 2)
John,

Ik weet niet hoe je het voor elkaar krijgt om alles zo snel en toch zo precies te bouwen.
Volgens mij heb jij van alle actieve "bouwers" op dit moment de hoogste snelheid. Asl ik dit vergelijk met mijn eigen armzalige voortgang ben ik bang dat ik nog jaren nodig te hebben om zover te komen als jij nu bent gekomen (en dat op een véél kleiner oppervlak).

Ik ga er maar van uit dat het me zal stimuleren om dit project te blijven volgen.

Groet,
Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 2)
Ronald,

als ik over 10 jaar klaar wil zijn dan moet ik doorwerken :mrgreen:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 2)
Doe bij mij een factor 2 of 3 en dan weet ik, dat ik wellicht voor mijn tachtigste klaar ben. :?
Nu verwacht ik ook meer plezier in het bouwen te krijgen dan in het rijden, dus ik kan mijn lol voorlopig wel op.

Groet,
Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 2)
Hoi John,

Je gaat lekker...en strak, maar ben niet anders van je gewend  :)

Je weet hoe ik bezig ben geweest, maar op een gegeven moment ga je toch verlangen om je treintjes te laten lopen...geloof me maar  :lol:

Sterkte !!

Groet,

Hans  :wink:
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 2)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 2)
Dag John,

Hoe krijg je het toch voor elkaar om van die mooie construkties te maken en zo te zien passen ze altijd :D.

Super gedaan :wink: :wink:

Succes met de verdere bouw.

Peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 2)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 2)
Hallo John,

Hier kan een olifant rond lopen zonder schade aan te richten  :mrgreen: :mrgreen:

Vind het een mooie oplossing, hoe je dat gaat doen, alleen hoe doe je de spanning van de de rest op dit baan deel, een stekker of zo?
Ik heb iemand ergens een telefoon stekker zien gebruiken voor koppelingen.

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 2)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 2)
Nou, ik weet zeker, dat ook tilly zich af-en-toe verzaagd. Iedereen maakt fouten. (ik zeg altijd, als je geen fouten maakt, moet je chirurg worden).

Keep up the good work

Roy
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 2)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 2)
Citaat van: Big-Roy op donderdag 24 september 2009, 17:42:00(ik zeg altijd, als je geen fouten maakt, moet je chirurg worden).

Of piloot :mrgreen: :mrgreen:
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 2)
OK, nou snap ik wat je bedoeld.  Ik had een veel ingewikkelder constructie in gedachten.

Zo ziet het er praktisch en solide uit en kan zeker z'n waarde bewijzen.

En dit doe je in een verloren uurtje?!? Ik vraag me af hoeveel werk je gedaan krijgt wanneer je er echt de tijd voor hebt  :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 2)
Haha !! is een mooie opmerking Arjan  :lol:

Als ie echt de tijd heeft bouwt hij een kasteel denk ik...een echte wel te verstaan  :)

Dit is gewoon het werk van een perfectionist met veel gevoel !!

John, hangt er bij jouw een schilderij scheef aan de wand ergens..zeg eens eerlijk  :mrgreen:

Groeten,

Hans.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 3)
Goedemiddag allemaal,

Eerst even wat antwoorden geven op jullie gekeuvel :mrgreen:

Citaat van: Einte op donderdag 24 september 2009, 17:38:10

Vind het een mooie oplossing, hoe je dat gaat doen, alleen hoe doe je de spanning van de de rest op dit baan deel, een stekker of zo?
Ik heb iemand ergens een telefoon stekker zien gebruiken voor koppelingen.


Einte,

De aansluitingen komen te liggen in het vaste gedeelte. Er worden dus geen draden aangesloten aan de railzen die liggen op het uitneembare gedeelte.

Citaat van: Big-Roy op donderdag 24 september 2009, 17:42:00

Nou, ik weet zeker, dat ook tilly zich af-en-toe verzaagd. Iedereen maakt fouten.


Roy, zo is het maar het gebeurd gelukkig niet vaak :wink:

Citaat van: ArjanM op donderdag 24 september 2009, 21:03:16

En dit doe je in een verloren uurtje?!? Ik vraag me af hoeveel werk je gedaan krijgt wanneer je er echt de tijd voor hebt  :D


Dan kon ik al achterover gaan leunen :lol: :lol: :lol:

Citaat van: Hansje link=topic=13472.msg293652#msg293652 date=125381917 7

John, hangt er bij jouw een schilderij scheef aan de wand ergens..zeg eens eerlijk  :mrgreen:


Ja, en dat kan wel eens jaren zo blijven hangen, interesseert mij namelijk geen reet :lol: :lol: :lol:

Maar goed, hier dan weer een korte update.

Hier eerst een foto van de zijkant genomen:



De (hoek)plaat voor nivo 3 is op maat gemaakt en profisorisch op z?n plaats gelegd. Nu is duidelijk te zien dat de bereikbaarheid toch minimaal is. Hier nog een closeup van de zijkant gefotografeerd met uitneembaar gedeelte:



Vervolgens hier een foto waar het uitneembaar gedeelte verwijderd is:



Binnen 3 minuten is dit verwijderd en nu is er royaal ruimte. Het kan zijn dat ik deze ?techniek? nog op andere plaatsen ga gebruiken, het lijkt mij zeer de moeite waard.

Groetjes, John

Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 3)
Hoi John,

Ik ben nu bezig met Koploper/DDW en heb nu heel veel profijt van je uitgebreide beschrijving van de instellingen e.d. :)

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 3)
Gaaf gaaf gaaf,

prachtige foto's weer. Straks met het zichtbare nivo lijkt het wel een flatgebouw, zon stapelwerk als het wordt. Mooi hoor.

Groeten Daan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 3)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 3)
Citaat van: Tilly op zaterdag 26 september 2009, 17:52:30






John, ziet er weer prachtig uit, alleen zij je dat alles stof vrij zou zijn, nou hier zie ik wat stofjes krullen  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 3)
Citaat van: Lokkie op zaterdag 26 september 2009, 18:08:06

Ik ben nu bezig met Koploper/DDW en heb nu heel veel profijt van je uitgebreide beschrijving van de instellingen e.d. :)


René,

met dank aan Huub en Peter(freak), zonder hun was dit nl niet gelukt.

Citaat van: Einte op zaterdag 26 september 2009, 20:59:28

John, ziet er weer prachtig uit, alleen zij je dat alles stof vrij zou zijn, nou hier zie ik wat stofjes krullen  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Einte,

zal niet meer gebeuren :wink:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 3)
hallo tilly,

het ziet er weer heel mooi uit bij jou,knap staaltje bouwerk seg ik blijf dit volgen.knap knap gemaakt allemaal om jaloers op te worden.

groeten peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 3)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 3)
ziet er goed uit
en duidelijk omschreven weer !!
complimenten 
groet robert
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 3)
Tilly , je gaat zo snel vooruit , je werk ordelijk en alles ziet der top uit! , dit wordt een grote baan met een oog voor het mooie werk
Gr kenny
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 3)
Het is en blijft een genot om naar deze constant uitgevoerde perfectie te kijken 8)

Mvg Gert
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 3)
Hallo John,

Zo ik heb de up-date weer eens doorgenomen en complimenten voor je oplossing om een stuk uitneembaar te maken. Wordt al een mooi geheel zo al met al. Ik vind dat je geweldig strak werk levert en dat mag ik heel graag zien, zodat ik er ook weer wat van kan leren  :D.
Tot je volgende up-date.

Groeten Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 4)
Goedemiddag,

Allemaal bedankt voor jullie reacties en Edward:

Citaat van: 3rail op zondag 27 september 2009, 08:26:53

Maar even wat anders, waneer denk je klaar te zijn met de baan zelf, dus geen bomen of zo ????? Er gaat nogal wat tijd in zitten en was gewoon benieuwd ?????


Ik denk een jaar of 5 :|

De draadeindes zijn op maat gemaakt en gemonteerd. De volgende foto geeft een idee van wat hier gebouwd gaat worden.



Ben inmiddels al bezig met het verlijmen van de trajecten, zodra er weer iets te melden is horen jullie van me.

Groetjes, John

PS: ben momenteel iets meer bezig met de baan en iets minder met het forum.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 4)
Man je hebt weer een complete ijzerwinkel leeg gekocht.
Er gaat daar nog al wat gebeuren is het niet?

Groet Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 4)
Tilly,

Ziet er spannend uit al die draadeindes :P.
We wachten in spanning op de foto's.

Gr.
Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 4)
Goedeavond,

Citaat van: wacojaco op woensdag 30 september 2009, 19:37:28

Er gaat daar nog al wat gebeuren is het niet?


Jac,

laat je verrassen :lol:

Zoals jullie in het plan hebben kunnen zien liggen er in het nu te bouwen schaduwstation 4 opstelsporen die bedoelt zijn voor pendeltreinen. Heb hier nog totaal geen ervaring mee en met zoeken hier en op het Koploperforum is het mij nog niet helemaal duidelijk, misschien dat jullie mij kunnen helpen. Even een simpele tekening die mijn vraag zal verduidelijken. Het is geen pure Koploper vraag, het gaat mij om de denkwijze.



Stel op bovenstaand traject rijden 3 pendeltreinen die wisselend via blok 5 naar de opstelsporen rijden. Blok 5 is niet voorzien van stopsecties omdat dit niet nodig is(geen rangeerbewegingen in beide stations). Moet nu blok 5 gezien worden als een blok of alleen als een bewaakt spoorgedeelte die opgenomen wordt in de voorwaarde van pendelen?

Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 4)
John ik heb met een open mond waaruit een belachelijke hoeveelheid kwijl liep je topic weer bijgelezen en man wat ben je lekker bezig geweest. Eigenlijk kan ik nu een hoop complimenten gaan geven maar ik geloof dat het allemaal toch niet echt eer aan je werk doet dus een poging om het in een woord te beschrijven
supergeweldigzoietsisnognooitvertoondditistegekwooooowwwooohaahhprachtig.
of zoiets:P

Mathijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 4)
John,

Puur nodig is het niet om er bezetmelders op te zetten en het als blok te zien ( als er tenminste niet gestopt hoeft te worden... ) en het stuk rail gewoon bij de wisselstraat laten horen.

Maar...

Het 'ding' heeft exact dezelfde layout als mijn demo pendelbaan

Daar heb ik er uiteraard wel een blok van gemaakt voor demo doeleinden, maar... ik denk dat het zoveel mooier rijdt als je het wel doet. Je kunt dan o.a. snelheidsbeperkingen over de afbuigende wissels instellen. En dat zou ik zeker doen gezien de tegenbogen gevormd door de wissels en hun aansluit-boog.

Doe je het niet, moet je eigenlijk heel 'blok-5' als langzaamrij deel zien in het geval 1 van de twee wissels afbuigend ligt...

Grtzz en suc6,

Karst

[Edit]

Overigens mis ik nog de inrij melders voor je kopsporen....

[/Edit]
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 4)
John,

Ik deel de mening van Karst. Ik ga daar bij uit van het feit dat in blok 5 je treinen op max. bloksnelheid rijden. Als je verder niets doet zal je snelheid te hoog zijn aangekomen bij de wisselstraat van de opstelblokken.

Mij lijkt dat je in blok 5 melders plaatst kort voor de wisselstraat. Deze (inrij)melders triggeren een wisselstraat beperking: aangekomen op de melder neemt de snelheid af naar b.v. 30km/hr. Met die snelheid komt je trein in het opstelblok. De stopmelder van dat blok plaats je zodanig dat de trein kort voor het stootblok stopt. Liggen de opstelblokken in het zicht? Zo ja moet je netjes remmen. Zo nee zet het netjes remmen uit. In het zicht of uit zicht maakt dus verschil v.w.b. de plaats van je stopmelder. Even experimenteren is dan belangrijk om de juiste stopplaats te bepalen bij jouw gewenste snelheid en ook zodanig dat je gehele trein in het blok past.

Bij vertrek uit opstelblok geldt weer de wisselstraat beperking welke opgeheven wordt door de eerste melder van blok 5.

Wisselstraat snelheids beperkingen stel je in bij "tool wisselstraten" van baanontwerp. Hier kun je de snelheid aangeven en wanneer deze aanvangt.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 4)
Citaat van: Tilly op woensdag 30 september 2009, 14:46:59
PS: ben momenteel iets meer bezig met de baan en iets minder met het forum.

John, dit vroeg ik mij toch al steeds af!?!
Hoe krijg je het voor elkaar om iedere update zo mooi gefotografeerd in woord en beeld op ons forum te plaatsen?
Daarbij komt ook het vele werk dat je moet verrichten om deze prachtige updates eerst ook nog eens te bouwen!

Nu heb ik begrepen dat jij "onregelmatig" (ploegendienst?) werkt, maar volgens mij slaap jij ook "regelmatig" weinig! :roll: :wink:   

Het resultaat is wel deze prachtige bouw(wijze)
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Goedeavond allemaal,

Karst, Ben, hartelijk dank voor juliie reacties, dit is precies de info die ik nodig had.

Martijs, bedankt voor het leuke compliment :lol:

AlbertJan, momenteel werk ik in dagdienst en dit geeft mij minder tijd voor de modelbaan dan in ploegendienst. Voor de rest is het een kwestie van timemanagement :wink:

Hier dan weer een update van de werkzaamheden van vandaag. Ben bezig geweest met  de keerlus en heb dit als volgt uitgevoerd:

Eerst allemaal afvalstukken bij elkaar gezocht, uitgemeten en uitgelegd.



Vervolgens deze met strookjes 4mm multiplex aan elkaar gelijmd en ruwweg uitgezaagd.



Daarna de rails uitgelegd, het traject afgetekent en uitgezaagd met dit als resultaat:



Al het ruwe werk van dit schaduwstation is nu klaar. Aankomende week gaan we alles voorzien van polystyreen en worden de vangrails aangebracht.

Dit was het dan weer voor nu.

Groetjes en tot de volgende keer, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
hallo tilly
dat ziet er weer monsterachtig mooi uit seg,knap staaltje bouwwerk.hoop ook ooit zo te kunnen bouwen maar,das pas als ik verhuisd ben hier nu staat alles al.ga zo verder zal ik zeggen :P ik volg je ook.

groeten peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw gebied EF deel 5)
Hoi John,

het ziet er wederom prachtig uit. Zoals jij te werk gaat.....echt heel mooi.
Succes verder met bouwen. Jouw baan wordt zowel in het zichtbare, als in het onzichtbare deel netjes afgewerkt.

Groetjes

Harry