Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
Hoi John,

Wat een verschil in prijs, en aan een draadeind heb je niets.

Er zitten dus al 20 stuks in de baan verwerkt dan gaat het wel erg hard zo.

Bedankt voor de tip.

peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
Citaat van: Tilly op zaterdag 15 augustus 2009, 23:53:25
Nu is bekend dat dit soort winkels niet de goedkoopste zijn maar daar vroegen ze het associale bedrag van ?4.80 per meter :shock: :shock: :shock: Je wordt dus compleet geript.

Hee nachtbraker-collega  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Dat is inderdaad bekend, ja.

Voor een miezerig plaatje aluminium of een aluminiumprofiel betaal je je ook scheel in dit soort winkels, soms wel het 10-voudige van de echte waarde.

Ik weet dit uit het eerste bedrijf waar ik werkte.
Ze kochten elke gewenste vorm alu-profiel in lengtes van 4 meter en dat ging tegen de kiloprijs.
Als je maar genoeg kilo's bestelde, dan kostte het maar een schijntje.......

Met hardware is het precies het zelfde (zoals je al ondervonden had).
Het feit dat je er aan kan komen als gewone man moet je duur betalen.

grv Huub
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
Hallo John,

Ik heb het geluk dat ik ergens werk waar je moeren boutjes draad ijzer ed, meestal gratis of voor een klein bedrag kan krijgen.

Weerstanden en diodes net zo.

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
Volgens mij wil jij ook met de kerst klaar zijn John (reactie op mijn draadje)   :lol:

Ik heb mijn draadeinden bij de Boerenbond gekocht, scheelt aardig wat met die andere bouwmarkten  :wink:

SUCCES John....en het is zo kerst, dat weet je toch  :mrgreen:

Groeten,

Hans  :wink:
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)

Citaat van: TheRealRailroadmaniak op vrijdag 14 augustus 2009, 11:16:07
ik volg je baan al een tijdje en sta iedere keer versteld van je perfecte schema's en uitwerking ervan. als ik savonds in bed lig droom ik over jouw baan!! ik heb jouw draadje al aan iedereeen van mijn familie laten zien en iedereeen vond het ongelooflijk goed uitgewerkt. :lol:
echt een TOP baan!! :lol: :lol: :lol: :lol:
blijf kijken naar dit draadje! :shock:


Alexander,

Je slaapt toch nog wel goed ? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

hallo John,
eigenlijk niet :? :? soms lig ik wel wakker in bed tot 12 uur snachts. gelukkig is het nu vakantie, dus kan ik wat langer uitslapen :lol:
ik kijk naar jou uit! 8) 8)
ik wacht vol ongeduldigheid af tot een volgende update zodat ik je weer kan bewonderen :shock: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
groetjes,
Alexander
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Citaat van: Hansje op zondag 16 augustus 2009, 09:15:29

Ik heb mijn draadeinden bij de Boerenbond gekocht, scheelt aardig wat met die andere bouwmarkten  :wink:


Hans,

vandaag bij de Boerenbond geweest en daar enkele draadeinden M10 gekocht voor ?1.25 per stuk :D :D :D We kunnen dus weer vooruit en bedankt voor de tip.

Wegens het tekort aan draadeinden duurt de bouw van de keerlus van nivo 3 iets langer dan gepland. Hij is nog niet helemaal klaar dus op de foto?s moeten jullie nog even wachten.

Heb wel 2 foto?s gemaakt voor Daan waarop enigsinds te zien is hoe bereikbaar de keerlus van nivo 2 blijft. Het achterste bovenste spoor is al een gedeelte van de keerlus van nivo 3. De eerste foto is genomen richting de afgeronde hoek:



Bereikbaarheid vanuit het midden is hier geen enkel probleem. De klimovaal kruist hier op dezelfde hoogte van nivo 2. Bij de volgende foto is het een ander verhaal, zie hier:



Het is misschien ietwat lastig te zien maar het bereiken van de onderste keerlus vanuit het midden is vrij lastig. Gelukkig kan ik er hier van de andere kant goed bij. Het ligt dus net aan de hoogte van de klimovaal of een spoor wat er omheen draait goed bereikbaar is of niet.

Maar goed, nu weer verder met de keerlus van nivo 3 waarvan ik hopelijk binnen enkele dagen wat foto?s kan laten zien.

Groetjes, John

Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Hallo John,

Jij bent wel de grootst verbruiker in draad einden op dit forum, als nu zie wat er nog moet gebeuren met je baan heb je wel een vrachtwagen nodig voor toelevering  :mrgreen: :mrgreen:

Maar onder tussen ziet het er weer mooi afgewerkt uit  :D

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Hoi John,

Het lijkt inderdaad toch nog best goed bereikbaar. En desnoods als er op het achterste spoor nog eens een draadje losraakt, kun je ook enkele moertjes van de binnenste spiraal omhoog draaien om even wat meer hoogte te krijgen ofzo.

Benieuwd naar de vorderingen van de volgende spiraal.

Groeten Daan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Hoi John,

Betreffende die tip BOERENBOND....we zijn niet voor niks HOLLANDERS  :lol: ...graag gedaan.
Ik merkte toen zelf ook al, dat vergelijken altijd beloond wordt...ik ben zelf ook een redelijke draadeind-verslaafde  :mrgreen:
Moest er zijn voor katte-voer, ben toen eens verder in de winkel gaan kijken en zowaar zag ik daar draadeinden en de prijs  :shock: ...ik moest op een gegeven moment al verschillende BB's in de buurt gaan zoeken want de meeste waren al snel door de voorraad heen  :)

Terug naar je baan...ziet er weer super-strak uit, maar had niet anders verwacht.

VRAAG: heb jij je rails een verfje gegeven ??..roestig gemaakt, of zie ik dit verkeerd.

Succes John !!

Groeten,

Hans.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Hoi John,

Mooi project.
Succes!

Groet,
PJ
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Hallo allemaal,

Allemaal opnieuw bedankt voor jullie reacties en Hans:

Citaat van: Hansje op woensdag 19 augustus 2009, 09:11:20

VRAAG: heb jij je rails een verfje gegeven ??..roestig gemaakt, of zie ik dit verkeerd.


Nee, de spoorstaven zijn nog allemaal blank, om ze ?ondergronds? ook te schilderen ging mij net wat te ver :lol: :lol: :lol:

Vanmorgen vroeg opgestaan en zojuist de keerlus van nivo 3 verder afgebouwd en natuurlijk volgen er foto?s. De eerste is genomen richting klimovaal:



De draadeinden zijn bewust iets langer gemaakt omdat er misschien nog een keerlus komt op het zichtbare nivo, afslijpen kan tenslotte altijd nog.
De volgende foto is genomen richting het schaduwstation:


Provisorisch de eerste plaat van het schaduwstation bevestigd. Ben er nl ook nog niet aan uit hoe ik hier aan de onderzijde de bekabeling aan ga leggen.

En hier nog een foto vanop afstand:


Vooral deze foto doet mij deugd. Als je nu de treinenkamer binnenkomt dat zie je tenminste iets ?groeien?. Het gaat langzaam vooruit maar het is ook zo ontzettend veel werk.
Ben er nu een beetje beu aan dus de volgende update, het verder opbouwen van de klimovaal, zal iets langer op zich laten wachten. Ik merk namelijk dat er meer moeite gedaan moet worden om netjes te blijven werken dus wordt het tijd voor een (korte) break.

Groetjes en tot de volgende keer, John

Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Hoi John,

Het ziet er super uit.
En wat jouw opmerking betreft: Het is een HOBBY he en geen moeten!!
Dus hou dat idd in de gaten.

Groetjes

Mark
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
John,

Drie woorden, GE WEL DIG.

Het ziet er echt super strak uit. Ik ben ronduit benieuwd of ik zoiets kan evenaren met mijn spiraal dalijk.

Groeten Daan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
John petje af hoor. Erg mooi. Een korte tijd even wat anders aan je hoofd kan nooit kwaad, zeker als je merkt dat het ten koste gaat van je precisie -en dus uiteindelijk je tevredenheid. Maar of je die break lang volhoudt  .... ik denk het niet  :D.

Gr. Michel
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Mark,

je hebt helemaal gelijk maar je wil zo graag de treinen laten rijden en voorlopig zit dit er niet in. Dat is wel een frustrerend :?

Daan,

daar ben ik niet bang voor, dat lukt jouw ook wel :)

Michel,

de drang blijft groot 8)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
John, het zit er perfect uit, ik kan bijna niet wachten totdat je ook met het landschap gaat beginnen, als je hier ook zo precies mee te werk gaat wordt het extra smullen voor ons.

gr. Henk
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Citaat van: ÖBB op donderdag 20 augustus 2009, 10:51:08
John, het zit er perfect uit, ik kan bijna niet wachten totdat je ook met het landschap gaat beginnen, als je hier ook zo precies mee te werk gaat wordt het extra smullen voor ons.

gr. Henk

Zal nog wel even duren denk ik. Spiraal aan de andere kant moet nog, dan het schaduwstation nivo 2 en 3 nog:).
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
John,

Weer puik werk!! Een perfect klimspiraal, functioneel en mooi. Wat wil je nog meer?
Het mooie is dat je overal aan denkt, geen overhaast werken gewoon top.

Wij blijven je werk bewonderen en dromen van zoeen baan.

Gr Joost
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
John, het ziet er zeer mooi uit zo, zonde om alles  in te bouwen met een volgend level.
Op zich zelf al een kunst stukje zo.

Ik heb dat ook wel te veel en te snel werken aan je baan.
Dat kan een keer fout uitpakken.

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
John,

Mooi, mooi, mooi!

Zoals eerder door anderen gezegd "het is geen moeten". Laat je door ons niet opjutten. Ik ben al verbaast dat je tijdens deze mooie dagen nog zoveel hebt gedaan. Ik kom er niet toe, veel te warm. Grappige is dat ik het eigenlijk niet erg zou vinden als het weer wat slechter wordt.

Je ligt mooi op schema (wat het ook is) en je resultaten zijn prachtig.

Geniet van de nazomer, wij lezen dit draad(je) nog wel een keer door. Da's intussen zo lang dat jij er best even tussenuit kan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
john
lekker rustig aan doen
voordeel dat je zaterdag naar houten kunt de 29e  :lol: :lol: :lol:
je draadje blijf ik gewoon bekijken
haalde er al eens een goede tip uit
maar het is en blijft hobby
geniet !!!! 8) 8)
groet robert
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Hallo John,

Man wat wordt het mooi, je werkt zeer secuur! Top. Het is haast zonde om het straks dicht te maken.  :lol: Het is namelijk zo al een plaatje om naar te kijken.

Kijk gauw weer uit naar je up-date.

Groeten en bouwse verder.

Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Inderdaad heel mooi en het is goed dat je van sommige projecten even afstand neemt, even rust houden of wat anders doen. Dan laad je weer op met goede frisse moed.
Succes verder, het komt helemaal goed.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
@John

was afgelopen 2 dagen toch veel te heet man !, of heb je airco 8)
Hier gingen de treintjes bijna spontaan zelf rijden door de hitte :mrgreen:

Vanmiddag gaan (hopelijk) de MFX vrienden weer meedoen, als ik de vers gerepareerde CS1R ga her-installeren :shock: :mrgreen: 8)

FF rust en blik op wat anders kan nooit kwaad, ben al 3 dagen in m'n winkeltje bezig, ook leuk om te doen.

Mvg Gert
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Hallo John,

Leuke laatste update heb je weer laten zien van een pracht stukje kunst werk, heel netjes en maak even pas op de plaats want dan als je weer verder gaat heb je weer frisse moed en gaat het weer allemaal van zelf.

En wacht de volgende update wel weer af komen tegen die tijd maar denk eerst aan je zelf.

Groet Wim.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Hallo John,

Dat ziet er weer goed uit.

Groeten Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Hoi John,

ziet errug mooi en netjes uit, hoor. Complimenten. :) :)
ik kan zien, dat ook jij de tijd neemt, om alles goed op te bouwen.
Dat ga ik ook doen (tijd nemen). Dat merk ik nu al bij de planning van de verschillende objecten. Het plannen neemt meer tijd in beslag, dan je dacht. Dat is niet erg. Beter lang en goed plannen dan overhaast en onnauwkeurig.

Veel succes en plezier met de verdere bouw.

Groetjes

Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Ik volg dit topic al enige tijd met veel plezier, al kan ik niet iedere dag of zelfs maar iedere week lezen. Daardoor kan het zijn dat ik wat gemist heb links of rechts. Ik lees dat je geluid gaat dempen met polystyreen. Dat heb ik in mijn vorige baan ook gedaan, met kortsluiting tot gevolg omdat het polystyreen op lange termijn versmelt met de isolatie van de stroomdraden. Ik ben geen ervaren bouwer zoals jij John, maar misschien iets om rekening mee te houden, zo je dat al niet had gedaan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 4)
Hallo allemaal,

opnieuw bedankt voor jullie reacties.

Zoals Edward aangeeft moet je de gaten inderdaad iets groter boren. Zelf boor ik ze 12mm en gebruik M10 ringen met een buitendiameter van 20mm.

Citaat van: 1200Blauw op zondag 30 augustus 2009, 12:18:46
Ik lees dat je geluid gaat dempen met polystyreen. Dat heb ik in mijn vorige baan ook gedaan, met kortsluiting tot gevolg omdat het polystyreen op lange termijn versmelt met de isolatie van de stroomdraden. Ik ben geen ervaren bouwer zoals jij John, maar misschien iets om rekening mee te houden, zo je dat al niet had gedaan.

Dit is de eerste keer dat ik hiervan hoor :shock: :shock: :shock: ik moet er niet aan denken dat dit bij mij ook gaat gebeuren :( :( :( Dit is trouwens mijn eerste baan, praktisch alle technieken zijn gecopieerd, ik lijk wel een Chinees :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes, John

PS: ben mij langzaam weer aan het opladen, hoogstwaarschijnlijk kom ik volgend weekend met een nieuwe update.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
Goedemorgen allemaal,

Na voltooing van de keerlus van nivo 3 was de verdere opbouw van de klimovaal aan de beurt. Hier een korte rapportage van de voortgang.

Op de eerste foto is te zien dat de klimovaal al verder opgebouwd is, 2.5 wending is hier gereed.



Op de volgende 4 foto?s laat ik jullie zien hoe deze klimovaal verder uitgebreid wordt naar 3 wendingen.

Eerst wordt een compleet vooraf gemaakte halve wending over de draadeinden geplaatst:



Hier een close-up van de aansluiting:



Vervolgens wordt er houtlijm aangebracht en worden de delen mbv van houtklemmen vastgeklemt:


Na drogen worden de vangrails met stukjes hout aan elkaar gelijmd en het resterende stuk polystyreen ingepast. Mbv ringen en bouten wordt alles vastgezet, de gaten voor de bedrading geboord en de rails gelegd met dit als resultaat:



3 wendingen zijn nu gereed en er is nog anderhalve wending te gaan. Het plan is om er nu 4 te maken en te wachten met de laatste halve wending. Deze komt nl uit op het zichtbare gedeelte waar hoogstwaarschijnlijk gebruik gemaakt gaat worden van overgangsbogen. Daar ik nog niet tevreden ben met het plan van het zichtbare gedeelte, laat ik dit nog voor wat het is. Er is nog genoeg werk aan de ondergrondse sporen dus geeft mij dit nog te tijd om verder na te denken over het zichtbare gedeelte.

Ik heb nu geen 9mm multiplexplaten meer, het is wachten op een aanbieding van een bouwmarkt alvorens we verder gaan. De volgende update kan dus weer even op zich laten wachten.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
'Tis weer fraai allemaal. Ga voort. 8)

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
Hallo John.
Net zoals vaak in het grootbedrijf worden de segmenten voor de klimspiraal van te voren klaargemaakt, daarna samengevoegd en afgewerkt en zie, weer een "kunstwerk"op jouw modelspoorbaan nadert zijn voltooiïng! 8)
Het blijft een prachtig, en zeker goed doordacht bouwwerk en op deze wijze doorbouwende gaat er zeker een prachtige modelspoorbaan ontstaan.
En met ieder stukje spoor erbij ook weer meer plezier om op de baan te rijden. :lol:

Veel succes en plezier met de verdere bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
Hallo John,

Ik zie dat je nog steeds lekker bezig bent!
Polystyreen smelt samen met de isolatie van je draden?????
Dat kan n.m.m. alleen als je probeert heel veel stroombeestjes tegelijk door een heel klein draadje te duwen.....dat heet warmteontwikkeling! Je bouwt toch een baan en geen straalkacheltje?
Ik neem aan dat je niet bezuinigd hebt op je draaddikte, dus daar zul je nooit last van hebben.
Groetjes,
Eef
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
Hallo John,

Dit ziet er weer machtig mooi uit zo  :D :D

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
Hoi John,

Ik ben steeds verrast door de perfectie waarmee jij de baan bouwd.

De gaten voor de draadeinden passen in een keer, gebruik je hier dan een mal voor of teken je ze af van de onderliggende platen.

Nogmaals de complimenten voor de uitvoering, ik hoop ooit op dit nivo te komen.

peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
John,

Je kon niet al te lang wegblijven hè? Ik zat je draadje nog eens door te lezen en het viel me op dat alles wat je bereikt hebt maar 8 maanden heeft gekost! En het ziet er nog steeds strak en goed gepland uit! Complimenten.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
hoe mooi wordt jou baan !!!  :shock: :shock: :shock:
heel veel respect voor je mooie bouwstijl erg gaaf !!
complimenten
groet robert
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
We noemen hem voortaan gewoon PERFECTIE-JOHN  :)

Ziet er weer zeer strak uit !!

Jeuken je handen niet om met je treinen te rijden John ??

Groeten,

Hans.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
Goedemorgen allemaal,

Citaat van: AlbertJan op vrijdag 04 september 2009, 12:44:57

Net zoals vaak in het grootbedrijf worden de segmenten voor de klimspiraal van te voren klaargemaakt, daarna samengevoegd en afgewerkt en zie, weer een "kunstwerk"op jouw modelspoorbaan nadert zijn voltooiïng! 8)


AlbertJan,

Deze bouwmethode bevalt mij prima, het grote voordeel is dat je dit op een aparte werkplaats die makkelijk toegankelijk is alles kunt assembleren.

Citaat van: Marklineef op vrijdag 04 september 2009, 17:10:57

Polystyreen smelt samen met de isolatie van je draden?????
Dat kan n.m.m. alleen als je probeert heel veel stroombeestjes tegelijk door een heel klein draadje te duwen.....dat heet warmteontwikkeling! Je bouwt toch een baan en geen straalkacheltje?
Ik neem aan dat je niet bezuinigd hebt op je draaddikte, dus daar zul je nooit last van hebben.


Eef,

Ikzelf heb hier nog geen last van gehad. Ik had nog een 10-tal rollen draad liggen van zo?n 25 jaar geleden en heb deze gewoon gebruikt. De draden hebben een dikte van 0.2 ? 0.25mm en de sporen worden om de 1 ? 1.5m gevoed.

Citaat van: degeluidsman op vrijdag 04 september 2009, 18:55:59

De gaten voor de draadeinden passen in een keer, gebruik je hier dan een mal voor of teken je ze af van de onderliggende platen.


Peter,

Zoals ik eerder vermelde zijn de gaten 12mm. Dit geeft genoeg spelingsruimte maar zorgvuldigheid blijft een vereiste. In antwoord #789 kun je zien dat ik daarvoor een werkbank gebruik die voorzien is van de nodige lijnen vanwaar ook de gaten afgetekent worden.

Citaat van: ArjanM op vrijdag 04 september 2009, 19:17:18

Je kon niet al te lang wegblijven hè?


Arjan,

Ha, ha, ja het blijft toch kribbelen. :lol: :lol: :lol:

Citaat van: Hansje op zaterdag 05 september 2009, 09:15:13

We noemen hem voortaan gewoon PERFECTIE-JOHN  :)


Hans,

niet overdrijven, we zijn pas aan het begin. Het is een project van de lange adem en wie weet wat er nog allemaal komt.

Citaat van: Hansje op zaterdag 05 september 2009, 09:15:13

Jeuken je handen niet om met je treinen te rijden John ??


Ja, verschrikkelijk :mrgreen: en het duurt nog zolang voor het weer zover is.


Groetjes en bedankt voor jullie reacties, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
Echte een genot om dit te zien ontstaan, ik kan wel nagaan wat het met jou doet John!  :D

Die opstaande triplex randen langs de zijkanten, zijn die zo buigzaam dat ze uit een stuk vast te zetten zijn? Of behandel je ze voor door ze nat te maken en te buigen voordat je ze monteert? Welke dikte triplex heb je gebruikt? (staat mogelijk al eerder in je draad maar ik zag het even niet zo snel)

Groetjes Michel
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
Hoi John je laatste update ziet er wederom perfect uit, jammer dat je nu moet wachten met het verder opbouwen. Blijf je volgen, vind het zeer interessant wat en hoe je werkt om je baan perfect in orde te maken. Heb echter wel een vraagje, je lijmt de spiraal helften aan elkaar maar waarom zet je ze niet vast met korte boutjes, ringen en moertjes. Het lijkt mij dat het hout toch iets kan gaan werken. Als je de rails los laat liggen zoals jij doet geef het werken van het hout niet zo'n problemen. Mocht je boutjes en moeren gebruiken moet je er wel voor zorgen dat de gaten in de spiraal helften iets groter geboord worden zodat ook het hout kan werken. Effin het is maar een tip. Succes met je verdere opbouw ik blij het volgen.

Fred Vonk
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
Citaat van: h0ogovens op zaterdag 05 september 2009, 11:29:55
Echte een genot om dit te zien ontstaan, ik kan wel nagaan wat het met jou doet John!  :D

Die opstaande triplex randen langs de zijkanten, zijn die zo buigzaam dat ze uit een stuk vast te zetten zijn? Of behandel je ze voor door ze nat te maken en te buigen voordat je ze monteert? Welke dikte triplex heb je gebruikt? (staat mogelijk al eerder in je draad maar ik zag het even niet zo snel)


Michel,

Het geeft inderdaad een heerlijk gevoel, alle tijd en geduld zie je beloond worden :D :D :D

De multiplex randen van 3 cm hoog en 4mm dik kunnen in 1 stuk gebogen worden zonder ze nat te maken, geen enkel probleem. Let wel: ik maak alleen gebruik van de grote boogstralen R3, R4 en R5. Ik denk niet dat dit werkt bij R1 en R2 omdat de boogstraal dan te klein is en de stroken breken.

Citaat van: F.P.Vonk op zaterdag 05 september 2009, 11:36:51

Heb echter wel een vraagje, je lijmt de spiraal helften aan elkaar maar waarom zet je ze niet vast met korte boutjes, ringen en moertjes. Het lijkt mij dat het hout toch iets kan gaan werken. Als je de rails los laat liggen zoals jij doet geef het werken van het hout niet zo'n problemen. Mocht je boutjes en moeren gebruiken moet je er wel voor zorgen dat de gaten in de spiraal helften iets groter geboord worden zodat ook het hout kan werken.


Fred,

Montage met boutjes, ringetjes en moertjes zou ook kunnen, heb hier eigenlijk niet over nagedacht. Of het hout gaat werken weet ik niet, de temperatuur in de ruimte is door de vloerverwarming vrij constant. Daarnaast zijn alle gaten 1.5mm groter geboord als nodig(12mm bij M10) dus verwacht ik hier geen problemen mee.

De railzen liggen nu nog los maar zodra alles getest is en werkt ga ik ze fixeren met stukjes polystyreen.

In het verleden heb ik eens deze foto gemaakt die misschien toch interessant is om te laten zien. Een totaal gebouwd trajectdeel maar dan van onderen gefotografeerd:



Hier is te zien dat zo?n deel bestaat uit meerdere aaneengeplakte onderdelen. Deze methode voorkomt dus ook veel zaagafval.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
Hi John

Het is al eerder gezegd, ook ik vind je opbouw heel gedegen en bijzonder netjes.
Geeft hoge verwachtingen voor het eindresultaat.

Ik neem aan dat je de rails al eens hebt getest met een rijdende locomotief en (lange) wagons.?
Re:Tilly?s modelbaanproject (tweede filmpje)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (tweede filmpje)
Citaat van: degeluidsman op zondag 28 juni 2009, 22:43:11
Citaat van: dolphin op zondag 28 juni 2009, 22:13:48
Hoi John, Wat een schitterende treinen, helemaal mijn periode, jammer dat ze weer in de dozen moeten.  Ik heb nog even een vraag over de wisselaandrijvingen, ook ik heb daar een aantal storingen in gehad. Als je de aandrijvingen overbrugt, heb je dan nog wel terugmelding?? M.a.w. weet koploper in welke stand de wissels staan, ook na overbrugging en verwijdering van de microschakelaars?
Ik denk er ook over, om de aandrijvingen masaal te gaan overbruggen, maar wil dit dan nog even weten,  vr gr Arie :?:

Koploper krijgt geen info terug van de wisselaandrijving.
Ik heb net ook al mijn wissels omgebouwd de switch eruit gehaald ( dit scheelt weer een klein stukje trekkracht ) en dan een brugje er overheen solderen.

ik schakel mijn wissels nu op 75ms. en dat werkt zeer goed.

Peter / degeluidsman.

Peter/Geluidsman, nog een vraagje over de overbrugde wisselaandrijvingen: Schakel je die 75 ms in koploper of in de de CS1/Ecos. Je kan het namelijk
bij beide systemen veranderen. Ik heb het even geprobeerd, en volgens mij is de waarde die je in het CS1 instelt bepalend?
(sorry John, dat ik je topic gebruik om dit te vragen)
vr gr Arie Alderliesten
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
Arie,

geen probleem.

Citaat van: pab op zaterdag 05 september 2009, 14:46:27

Ik neem aan dat je de rails al eens hebt getest met een rijdende locomotief en (lange) wagons.?


Piet,

zoals je eerder in dit draadje aan de filmpjes hebt kunnen zien is nivo 1 volledig getest. Het gedeelte waar ik nu mee bezig ben wordt voorlopig alleen getest met lange wagens en een universeelmeter. Zodra het volgende bouwwerk :o gereed is kan ik deze met elkaar verbinden en het geheel in 1 keer uittesten. Jammer genoeg zal het nog enkele maanden gaan duren alvorens het zover is.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (tweede filmpje)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (tweede filmpje)
Citaat van: dolphin op zaterdag 05 september 2009, 15:40:57
Citaat van: degeluidsman op zondag 28 juni 2009, 22:43:11
Citaat van: dolphin op zondag 28 juni 2009, 22:13:48
Hoi John, Wat een schitterende treinen, helemaal mijn periode, jammer dat ze weer in de dozen moeten.  Ik heb nog even een vraag over de wisselaandrijvingen, ook ik heb daar een aantal storingen in gehad. Als je de aandrijvingen overbrugt, heb je dan nog wel terugmelding?? M.a.w. weet koploper in welke stand de wissels staan, ook na overbrugging en verwijdering van de microschakelaars?
Ik denk er ook over, om de aandrijvingen masaal te gaan overbruggen, maar wil dit dan nog even weten,  vr gr Arie :?:

Koploper krijgt geen info terug van de wisselaandrijving.
Ik heb net ook al mijn wissels omgebouwd de switch eruit gehaald ( dit scheelt weer een klein stukje trekkracht ) en dan een brugje er overheen solderen.

ik schakel mijn wissels nu op 75ms. en dat werkt zeer goed.

Peter / degeluidsman.

Peter/Geluidsman, nog een vraagje over de overbrugde wisselaandrijvingen: Schakel je die 75 ms in koploper of in de de CS1/Ecos. Je kan het namelijk
bij beide systemen veranderen. Ik heb het even geprobeerd, en volgens mij is de waarde die je in het CS1 instelt bepalend?
(sorry John, dat ik je topic gebruik om dit te vragen)
vr gr Arie Alderliesten

Dag Arie,

Ik heb dit ingesteld in mijn ECoS en tot op heden werken ze prima.

@ John, door jou foto begrijp ik nu waarom de draadeinden altijd goed op zijn plaats komen.

Deze tip zal ik later zeker gaan gebruiken.

peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
peter / degeluidsman, bedankt, het werkt inderdaad super op 75 ms. Ik heb eerst alle aandrijvingen met storing gemodifiseerd en ga nu beginnen aan de rest. :D :D :D
John, wat ben jij fanatiek aan het bouwen, ik ben zelf ook wel een pietje precies, maar bij jouw is het zelfs zonde om al dat moois onder het landschap te verstoppen! Ik heb zelf in de zomer niet zo veel gebouwd, maar begin nu weer een beetje. vr gr Arie
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
John,

Dat is weer een geweldige update, je baan wordt steeds mooier.

Nu maar hopen dat de aanbeidingen maar snel komen in de bouwmarkt :lol:.

Wacht weer met spanning op je volgende update.

Groeten Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
Hallo allemaal,

Dit keer geen update van mijn baan maar een uitbreiding van mijn materieel. Mijn budget is bijna op en eigenlijk gereserveerd voor de bouw van mijn baan maar deze kon ik echt niet laten gaan. Het gaat om een EP5 maar dan een zogenaamde ?umlackierung sonderserie Matschke?. Hier een foto:



Deze lok lijkt op die uit set 2660 maar op de volgende foto wordt het tegendeel bewezen:



De achterste is die uit set 2660 en de voorste is dan de aparte uitvoering. Duidelijk zichtbaar is de afwijkende bruine kleur en de rode pantograven.
Ik was eigenlijk op zoek naar de 3366 ?Änderungen durch Schweiger? uit de speciale Koll catalogus maar hier ben ik ook heel blij mee. Deze wordt daarin trouwens niet vermeld :? Zie trouwens ook naar discussies in dit topic.
Ze worden maar uiters zelden aangeboden en zeker in deze staat, nl absoluut nieuw :D :D :D Zonder aarzeling gekocht via een officiele handelaar bij ebay.de onder ?Nu kopen? voor de prijs van ?129.99.
In de toekomst gaat deze lok nog verwent worden met een hamomagneet, Esu-decoder, binneninrichting en kortkoppelingen en zal ondanks zijn zeldzaamheid gewoon opgenomen worden in de dienstregeling.

Groetjes en tot de volgende keer, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 5)
Mooie uitvoering, ik vind tegenwoordig de donkere wielen wel mooier. Zelf heb ik ook set 2660 en de uitbreiding van de rijtuigen, vr gr Arie