Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 1)
Nog iets ter aanvulling: de draadeinden zitten vast gemonteerd op de basisplaat. Hier en daar kom je een balk tegen waarop deze plaat draagt. Op die plaatsen heb ik een kleiner gat geboord(9mm) en draad ingetapt waarin vervolgens het draadeind in gedraaid kon worden. Dit werkt perfect.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 1)
John,

Dat is een prachtige spiraal die je gemaakt hebt, ziet er beter uit dan die van mij.

Zelf gebruik ik M8 draadstangen (die kunnen behoorlijk wat hebben).
De onderbouw is uiteraad belangrijk om zo'n gewicht te dragen, deze heb ik bij mij dan ook stevig gemaakt.

Succes met de verdere bouw van je spiraal, ik wacht met spanning op de volgende foto's.

Groeten Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 1)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 1)
Citaat van: Tilly op vrijdag 07 augustus 2009, 20:52:16
Nog iets ter aanvulling: de draadeinden zitten vast gemonteerd op de basisplaat. Hier en daar kom je een balk tegen waarop deze plaat draagt. Op die plaatsen heb ik een kleiner gat geboord(9mm) en draad ingetapt waarin vervolgens het draadeind in gedraaid kon worden. Dit werkt perfect.

Groetjes, John

Je kunt ook inslagmoeren gebruiken ( zie het draadje van Hans ).

Mooie construktie zo met al die draadeinden, ben benieuwd naar de eerst foto's van de spiraal.

peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 1)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 1)
ziet er heel strak uit net zoals gewend eigenlijk
complimenten
groet robert
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 1)
Het zijn ook geen klimSPIRALEN maar klimOVALEN waardoor er meer ruimte in het midden is.
(voor een fatsoenlijk mangat ?).

John denkt overal aan; er wordt niks 'zomaar' gedaan; alles is zo goed mogelijk doordacht.

Als er een modelspoorder-van-het-jaar-verkiezing op dit forum zou zijn is het voor mij wel heel duidelijk wie dat (keer op keer) gaat winnen  :D
Tenminste 1 stem heeft ie altijd binnen !

Maar toch moet ik even vermelden dat er echt wel meerdere wizards op het forum zijn.

grv Huub
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 1)
Peter,

die inslagmoeren zijn inderdaad ook een optie :D

Huub,

je moet niet overdrijven. Ik heb tot nu toe alleen een paar kasten gemaakt, wat platen erop geschroeft, enkele rails gelegd en wat kabels getrokken. Het duurt nog wel even voordat ik in aanmerking kan komen voor deze titel. Hoop 'em uiteindelijk natuurlijk wel een keer te winnen :lol:

De buitenste keerlus is vanmorgen geplaatst. Één en het ander is nu aan het drogen, misschien vanavond enkele foto's.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 1)
hoi john.

leuk om te lezen dat je met de spiraal begonen ben je weet dat bas daar gek van is dus kom maar op als je m 10 inslag moeren heb laat het me even weten ik kon ze niet vinden bij de bouwmarkt.
verder ben ik net terug van mijn vakantie uit ch en zit ook bas weer vol inspiratie.
zal dan ook spoedig met de baan verder gaan.
leuk om te lezen en wat een mooie trein ruite baan bouw je daar topie.

groetjes van bas
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Citaat van: DB bas op zaterdag 08 augustus 2009, 12:28:51

dus kom maar op als je m 10 inslag moeren heb laat het me even weten ik kon ze niet vinden bij de bouwmarkt.


Bas,

Kan ik je helaas niet mee helpen. Ikzelf heb ze trouwens niet gebruikt maar in plaats daarvan draad getapt, werkt ook en kost niets :wink:

Gisteren en vandaag dus weer aan de spiraal gewerkt en hier de beloofde foto?s.

Het benodigde traject in delen uitgetekent op de 9mm multiplexplaat en uitgezaagd. Deze delen aan elkaar gelijmd, de gaten geboord tbv de draadeinden en vervolgens voorzien van polystyreen zoals hier te zien:



Na het aanbrengen van de polystyreenplaten het geheel gedraaid en de gaten doorgeboord. Vervolgens de vangrail aangebracht....



en na drogen het geheel op de draadeinden geplaatst met dit als resultaat:



De keerlus van nivo 2 is nu volledig klaar, de volgende stap is het maken van de dubbelsporige klimspiraal, uhhhh klimovaal :lol: :lol: :lol: Ben best tevreden met het resultaat tot nu toe. De vangrails vind ik wel wat aan de hoge kant en het aanbrengen is een lastige klus. De oplossing van hans(je) is denk ik makkelijker en net zo effectief. Heb hier echter nog zo?n 50m liggen dus ga die gewoon verder gebruiken maar ga ze wel 3cm breed zagen ipv 4cm.

Dankzij het draadje van Menno werd ik erop gewezen dat treinen bij ontsporing beschadigd kunnen worden door de scherpe randen van de draadeinden. Dit ga ik straks oplossen mbv pvc-electriciteitspijpjes die mbv een pijpensnijder perfect op maat gemaakt kunnen worden. Dit gaat er dan als volgt uitzien:


Zo, dat was het dan weer voor nu. De volgende update zal even op zich laten wachten, maandag mogen we nl weer gaan werken.

Groetjes en tot de volgende keer, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Hallo John,

Ziet er weer gelikt uit,

Heb nog een idee voor je afscherming van je draadeinden, ik zou het doen met isolatie voor cv pijpen of buis, dat grijze spul.
Is veel zachter veert terug bij een botsing.

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Ziet er netjes uit John, compliment !!!

In mijn draadje heb ik het ook over zo'n PC buisje gehad, om dit om de draadeinden te doen...alleen met een andere bedoeling, schilderen en er een soort pijlers van te maken.
DAS klei er omheen en krassen, zoals Hessel  :wink:

Dit is alleen van toepassing op de eventuele zichtbare draadeinden...slimme manier ze weg te werken  :lol:

SUCCES John !!

Groet,

Hans.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Citaat van: Einte op zaterdag 08 augustus 2009, 18:47:58
Hallo John,

Heb nog een idee voor je afscherming van je draadeinden, ik zou het doen met isolatie voor cv pijpen of buis, dat grijze spul.
Is veel zachter veert terug bij een botsing.

Gr Einte

Einte,

is inderdaad ook een mooie oplossing maar vergt voor mij helaas teveel ruimte. In ieder geval bedankt voor de tip.

Hans,

bedankt voor het compliment.

Groetjes, John

Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
zo, weer een idee opgedaan. :D
uiteraad ©John :lol:

Dennis
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
hoi john

ik vind het een super mooie spiraal worden met een zeer goede berijkbaarheid
hier is goed over nagedacht iets waar ik wel van hou soms zie je veel mooie dingen maar dan kan men er niet goed meer bij :?
de tip met voor de bescherming is ook zeker een aanrader.
nou john veel plezier verder met de bouw van je spiraal
meschien dat bas ook morgen nog wat doet maar ik ga eerst wat nacht rust in halen.

groetjes bas
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Hoi John,

Ziet er wederom top uit!! Ik had nog niet eerder gehoord dan je het beste bescherming om je draadeinden kan doen d.m.v. pvc pijpjes. Zo zie je maar weer, elke dag leren we weer van elkaar.

Succes met de volgende laag in je spiraal.

Groet Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
john
dat is echt al een hele knappe baan aan het worden
alles is zo strak afgewerkt en ik merk ook dat er echt over is nagedacht over hoe je iets maakt
complimenten
groet robert
Re:Tilly’s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Wat Een Superbaan..
Jij bent vast Miljonair ofzoiets:)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
yacoub
jij kunt echt maar 1 ding typen !!!!  :? :? :shock: :shock: :shock: :? :?
is je toetsenbord stuk ??? :? :? :? :?
robert
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Hallo John,

Dat ziet er weer geweldig uit, het verbaasd me steeds meer hoe strak en mooi je alles maakt.
Zoals al meerdere schreven heb je er goed over nagedacht.

Succes met de rest.


Groeten Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Citaat van: YC52000 op zondag 09 augustus 2009, 01:52:34
Wat Een Superbaan..
Jij bent vast Miljonair ofzoiets:)

Jacoub,

ha, ha, was dat maar zo, dan zou ik fulltime aan de baan kunnen werken :lol: :lol: :lol: Nee, wat je hier ziet is het resultaat van 28 jaar in ploegendienst werken, normaal doen en keuzes maken. Als voorbeeld: ik heb als 1 van de weinige Nederlander geen mobiel en heb 5 jaar geleden een Nissan Primiera gekocht voor ?1000,- waar ik nu nog mee rij :D :D :D Alleen de kosten van een mobiel en het rijden van een nieuwe auto zijn hoger als het budget wat ik besteed aan mijn modelbaan :D :D :D Maar ja, nogmaals: het is een kwestie van keuzes maken.

Allemaal natuurlijk weer opnieuw bedankt voor jullie reacties.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Citaat van: Tilly op zondag 09 augustus 2009, 11:01:46
Citaat van: YC52000 op zondag 09 augustus 2009, 01:52:34
Wat Een Superbaan..
Jij bent vast Miljonair ofzoiets:)

Jacoub,

ha, ha, was dat maar zo, dan zou ik fulltime aan de baan kunnen werken :lol: :lol: :lol: Nee, wat je hier ziet is het resultaat van 28 jaar in ploegendienst werken, normaal doen en keuzes maken. Als voorbeeld: ik heb als 1 van de weinige Nederlander geen mobiel en heb 5 jaar geleden een Nissan Primiera gekocht voor ?1000,- waar ik nu nog mee rij :D :D :D Alleen de kosten van een mobiel en het rijden van een nieuwe auto zijn hoger als het budget wat ik besteed aan mijn modelbaan :D :D :D Maar ja, nogmaals: het is een kwestie van keuzes maken.

Allemaal natuurlijk weer opnieuw bedankt voor jullie reacties.

Groetjes, John
Psst, John, vertel nu gewoon eerlijk dat er onder zuid oost brabant een grote oliereserve zit, en dat je een boortoren in je tuintje hebt:P

Fantastisch werk weer met die spiraal. Ben je trouwens niet bang dat je dat niet goed bij de achter kant van de keerlus van nivo2 kunt als binnenin die spiraal komt naar het zichtbare nivo?

Groeten Daan
Re:Tilly’s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Maar je hebt toch wel een Huistelefoon:):p

OnTopic: een paar vragen:
- Hoe ga je wissels besturen?
-Jij groet altijd met '''Jhon''' Maar je nickname is Tilly,, dus dat Snap ik niet
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Citaat van: YC52000 op zondag 09 augustus 2009, 12:45:55
-Jij groet altijd met '''John''' Maar je nickname is Tilly,, dus dat Snap ik niet

Je zegt het zelf al Nickname, hoeft dus niet je echte naam te zijn, Jij heeft toch ook niet YC52000.
Dit weet je zelf ook heus wel en waarom je van dit soort onzin schrijft snap ik niet(is niet de 1e keer).

Gr Joost
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
ben dus niet de enige die dat opvalt !!! :? :? :?
groet robert
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
wat ik zie is dat je rail vrij dicht bij dat draadeind komt.Zou zeker eerst wat proefrijden met de langste rijtuigen voor je verder werkt.Ik dacht een grote brug in te bouwen na een bocht maar gelukkig bij het proefrijden ondervonden dat dit helemaal niet ging.Een hoop werk gespaard achteraf.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Citaat van: bellejt op zondag 09 augustus 2009, 12:58:10
wat ik zie is dat je rail vrij dicht bij dat draadeind komt.Zou zeker eerst wat proefrijden met de langste rijtuigen voor je verder werkt.Ik dacht een grote brug in te bouwen na een bocht maar gelukkig bij het proefrijden ondervonden dat dit helemaal niet ging.Een hoop werk gespaard achteraf.

Geen enkel probleem. Bijkomend voordeel van grote boogstralen.



Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Goede middag John,

Het is een perfecte baan die je aan het bouwen ben, ook die ovalen zien er weer fantasties uit.

Om de draadeinden af te schermen zou je ook stukjes tuinslang in de lengte opengesneden kunnen gebruiken.
Misschien niet zo mooi als pvc pijp, maar makkelijker aan te brengen.

Groetjes en gazo door
Henk
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Citaat van: Joost B. op zondag 09 augustus 2009, 12:50:24
Citaat van: YC52000 op zondag 09 augustus 2009, 12:45:55
-Jij groet altijd met '''John''' Maar je nickname is Tilly,, dus dat Snap ik niet

Je zegt het zelf al Nickname, hoeft dus niet je echte naam te zijn, Jij heeft toch ook niet YC52000.
Dit weet je zelf ook heus wel en waarom je van dit soort onzin schrijft snap ik niet(is niet de 1e keer).

Gr Joost
Citaat van: remcy op zondag 09 augustus 2009, 12:53:03
ben dus niet de enige die dat opvalt !!! :? :? :?
groet robert
ik volg deze heren.
Verder : Prachtig stukje spiraal al! je afwerking is zoals altijd weer top! doe zo verder!
Gr kenny
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Hallo John,

Strak en erg netjes vakwerk heel mooi en ook het verslag met heldere foto's leuk en bedankt voor het plaatsen daarvan weet hoeveel tijd dat kost.

Maar heb even een tip hoop dat je het niet letterlijk opvat maar je hebt er een vangrail erlangs aangebracht maar dit bestaat uit hout en wat er onder de rails ligt is zwart van kleur maar als er wat gebeurt op de rails en er ontspoort wat waarbij er een leiding of een koppeling of wat anders afbreekt is dit moelijk terug te vinden.

Groet Wim.   
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Citaat van: Wim N op zondag 09 augustus 2009, 17:13:36
Hallo John,

Strak en erg netjes vakwerk heel mooi en ook het verslag met heldere foto's leuk en bedankt voor het plaatsen daarvan weet hoeveel tijd dat kost.

Maar heb even een tip hoop dat je het niet letterlijk opvat maar je hebt er een vangrail erlangs aangebracht maar dit bestaat uit hout en wat er onder de rails ligt is zwart van kleur maar als er wat gebeurt op de rails en er ontspoort wat waarbij er een leiding of een koppeling of wat anders afbreekt is dit moelijk terug te vinden.


Groet Wim.   

Ik heb een keer een botsing gehad, en er was een koppleling los geraakt van een wagon op mijn M baan, was lang zoeken naar die koppeling.
De volgende trein die er reed die ontspoorde ook op het punt waar de koppeling lag  :shock:

Als alles in de buurt van je rails zwart is heb je wel een probleem, maar gelukkig heb je goede verlichting in je schaduw station  :D

Gr Einte
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Hoi John, of is het nou Tilly :mrgreen:

Moet zeggen dat ik met grootte belangstelling de bouw van je gigantische baan volg. En het ziet er tot dusver helemaal super uit.

Kijk dan ook al weer uit naar de volgende update.

Keep up the good work.

groetjes
Henk
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Hoi John,

Ik heb al eerder gelezen dat je polystyreenplaten van 6mm gebruikt. Ik zie je ze nu ook weer toepassen in de klimovaal  :D. Ik zelf ben me aan het orienteren wat ik als geluidsisolatie ga gebruiken dus vandaar mijn interesse hiervoor.

Hoe zijn jouw ervaringen tot nog toe hiermee? Kun je het goed snijden, lijmen en verwerken?
Ga je dit ook gebruiken op de zichtbare stukken van je baan? Heb je al ervaring met het verven en is het goed te bewerken met strooisel e.d. Wat zijn de afmetingen van een plaat? Waar kun je deze platen krijgen (kopen) en wat zijn de kosten (niet onbelangrijk)?

Zijn ineens wel een hoop vragen realiseer ik me...... hoop dat je wat antwoorden voor me heb.

Veel succes met de verdere bouw en ik blijf je met interesse volgen.

Groet Jos
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
hallo tilly,jij gaat ook heel mooi te werk seg.echt vakmanschap,ben al blij dat ik deze baan tot een mooi einde kan laten komen.doe zo verder  8)

groeten peter(37)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Hoi John,

Heb je netjes gedaan. Complimenten. Heb je onder de rails een schuinrubber matje liggen?? Misschien kun je dat (ook) aan de binnenzijde van de vangrail aanbrengen. Heb je minder beschadigingen als er een trein ontspoort.
Blijf het volgen.

Succes verder,

Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Hallo allemaal,

Ik hoopte vroeg naar bed te gaan maar wat een reacties :D :D :D Allen dank hiervoor en hier mijn antwoorden:

Citaat van: HO op zondag 09 augustus 2009, 14:06:32

Om de draadeinden af te schermen zou je ook stukjes tuinslang in de lengte opengesneden kunnen gebruiken.
Misschien niet zo mooi als pvc pijp, maar makkelijker aan te brengen.

Groetjes en gazo door
Henk

Henk,

Deze Pvc pijpen zijn vrij gemakkelijk te snijden met een pijpensnijder. Geen enkel probleem en net wat je zegt: het ziet er iets mooier uit.

Citaat van: Wim N op zondag 09 augustus 2009, 17:13:36

Maar heb even een tip hoop dat je het niet letterlijk opvat maar je hebt er een vangrail erlangs aangebracht maar dit bestaat uit hout en wat er onder de rails ligt is zwart van kleur maar als er wat gebeurt op de rails en er ontspoort wat waarbij er een leiding of een koppeling of wat anders afbreekt is dit moelijk terug te vinden.

Groet Wim.   

Wim,

Je hebt helemaal gelijk maar deze heb ik gratis kunnen krijgen(zie post 90). Daarnaast doet het perfect wat het moet doen nl het geluid dempen.

Citaat van: Hendrik_marklin op zondag 09 augustus 2009, 18:30:07
Hoi John, of is het nou Tilly :mrgreen:

groetjes
Henk

Henk,

Mag allebei maar mijn eigenlijke naam is John

Citaat van: MarklinSBB op zondag 09 augustus 2009, 21:18:26

Ik heb al eerder gelezen dat je polystyreenplaten van 6mm gebruikt. Ik zie je ze nu ook weer toepassen in de klimovaal  :D. Ik zelf ben me aan het orienteren wat ik als geluidsisolatie ga gebruiken dus vandaar mijn interesse hiervoor.
Hoe zijn jouw ervaringen tot nog toe hiermee? Kun je het goed snijden, lijmen en verwerken?
Ga je dit ook gebruiken op de zichtbare stukken van je baan? Heb je al ervaring met het verven en is het goed te bewerken met strooisel e.d. Wat zijn de afmetingen van een plaat? Waar kun je deze platen krijgen (kopen) en wat zijn de kosten (niet onbelangrijk)?

Groet Jos

Jos,

Dit is pas de eerste baan die ik bouw dus ervaringen met verschillende soorten isolatiemateriaal heb ik niet. Ik kan alleen zeggen dat tijdens het testen van nivo 1 het verschil tussen waar wel en geen isolatie lag duidelijk te horen was. Het heeft dus wel degelijk effect maar verwacht ook weer niet al te veel, een lok met een sleep wagens maakt nu eenmaal geluid. Het blijft ijzer op ijzer(wielen op railstaven).
Het materiaal is makkelijk te snijden en te verlijmen met speciale lijm. Deze van de Formido gebruik ik:



Een tube kost ongeveer ?5.50. Na verlijmen ?schuur? ik het met schuurpapier gelijk met de onderliggende plaat en pas daarna worden de vangrails aangebracht.
Deze platen waren verkrijgbaar in diverse maten, die van mij zijn 70cm x 110cm. Helaas kan ik er niet meer aankomen(zie ook post 90)
Hoogstwaarschijnlijk ga ik het niet gebruiken op zichtbare gedeeltes omdat het te zacht is. Mijn voorkeur daar gaat uit naar kurk.

Citaat van: Kroko14253 op zondag 09 augustus 2009, 21:37:53

Heb je onder de rails een schuinrubber matje liggen?? Misschien kun je dat (ook) aan de binnenzijde van de vangrail aanbrengen. Heb je minder beschadigingen als er een trein ontspoort.

Harry

Harry,

het is dus zwart ingekleurde polystyreen. Op zich geen slecht idee om de vangrails hiermee te bekleden maar als je eens wist hoeveel werk dit nu al met zich meebrengt. Tijdens het testen van nivo 1 heb ik trouwens maar 2 ontsporingen meegemaakt en bij beide keren ging het om een slecht werkende wissel. Dit geeft alleen maar aan hoe bedrijfszeker C-rails zijn, voorwaarde is natuurlijk wel dat het zorgvuldig gelegd wordt.

Ik hoop dat ik jullie hier weer mee geholpen heb want daar is het forum toch voor bedoeld. Samen de hobby beoefenen en van elkaar leren.

Groetjes en tot de volgende keer, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Hallo John,

Toppie voor de reacties en weltruste. :) :)

Groet Wim.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 2)
Hoi John,

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.... ben weer een stuk wijzer.
Is inderdaad een erg mooie manier om op deze wijze via het forum informatie uit te wisselen.

groet, Jos
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
Wim, Jos,

Graag gedaan.

De afgelopen week weer enkele uurtjes aan de hobby kunnen spenderen en weer het één en het ander geleerd, ontdekt en kunnen maken. Ik hoop niet dat het jullie gaat vervelen maar om het goed uit te kunnen leggen gaat er toch niets boven een tekening.



Zichtbaar zijn de hardlijnen van de spiraal. Deze zijn voor mij als zijnde onmisbaar gebleken. De grijze rondjes met kruisjes geven de draadeinden weer die prezies op de hardlijnen staan. Voor het zagen worden deze eerst ingetekent en geboord en zodra een gedeelte klaar is past het ook exact.

In de tekening is ook het aansluitschema zichtbaar. Ieder ovaal heeft 2 voedingspunten(B en O) en 2 draden voor de terugmelding. De buitenste railstaaf is aangesloten op de massa en de binnenste wordt gebruikt voor de terugmelding. Het worden 4.5 of 5.5 omwentelingen en ik ben er nog niet zeker van of deze ingedeeld gaan worden in 1 of 2 blokken. Mocht ik kiezen voor 1 blok dan kan het zijn dat er teveel tijd zit tussen de diverse treinen die uit het schaduwstation komen. Wordt de spiraal ingedeeld in 2 blokken dan bestaat dus het risico dat een trein midden in de spiraal stop komt te staan. Hier heb ik echter totaal geen ervaring mee en weet dus niet of een lange zware goederentrein van 30 of meer wagons deze nog in beweging krijgt. Kan iemand anders hier iets op zeggen? Door iedere omwenteling te voorzien van een aparte terugmelding blijf ik hier in ieder geval flexibel in.

Verder zijn boven aan de tekening de rode letters A en B zichtbaar. Hier heb ik een fout gemaakt en wil voorkomen dat jullie dezelfde maken. Het is lastig uit te leggen maar ik ga het toch proberen. De spiraal start met stijgen bij punt A, de rechte rails tussen A en B op het onderste nivo liggen dus vlak. Na 1 omwenteling moet het nivo verschil bij B al zo groot zijn dat er een trein onderdoor kan. Op het tweede nivo blijft tussen B en A het traject echter nog verder stijgen waardoor het nivo verschil onnodig groter wordt. Mocht iemand dus zo?n spiraal willen maken, start dan het stijgen bij punt B en dus niet bij A.

Om het makkelijk en handelbaar te maken wordt iedere omwenteling gemaakt uit 2 delen. De dikke zwarte stippellijntjes geven de scheiding aan tussen ieder deel. Deze delen worden eerst volledig geassembleerd(op maat gezaagd, geboord, beplakt met polystyreen, voorzien van vangrails, enz) en pas dan over de draadeinden gepositioneerd, gemonteerd en vastgelijmd aan het traject wat al klaar is. De volgende foto?s laten deze werkwijze zien:



Eerst wordt er dus een gedeelte volledig klaar gemaakt. De basisplaat voor nivo 2 is hier uitermate geschikt voor en zoals te zien staan ook hier ter controle de hardlijnen getekent. Hier had ik wel 2 pogingen voor nodig, maar toch.

Daarna wordt dit gedeelte dus op z?n plaats gezet en gekoppeld aan het gedeelte wat al klaar is. Hier een tip: koppel dit aan elkaar op een plaats waar geen draadeinden zitten(zwarte stippellijntjes), dit werkt een stuk eenvoudiger en geeft een beter resultaat. Bij de overgang tussen de basisplaat en de spiraal had ik hier geen rekening mee gehouden wat het een stuk lastiger maakt. Op de volgende foto is deze werkwijze zichtbaar.


Vervolgens wordt het stuk waar de klemmen gezeten hebben ook beplakt met polystyreen en kunnen de railzen incl bedrading gelegd worden met dit als resultaat:


Zoals in vorige post gemeld zijn de vangrails in hoogte teruggebracht van 4 naar 3 cm. Dit ziet er een stuk eleganter uit en vergroot daarnaast de bereikbaarheid van de railzen. Daarnaast laten deze zich ook beter buigen.

Dat was het dan weer voor nu en ik hoop dat ik jullie met mijn verslagen kan blijven boeien.

Groetjes en tot de volgende keer, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
John,

Je word er vast gek van maar dit ziet er heel goed uit! Je klimspiraal is perfect, overal is aan gedacht. Ik ben benieuwd hoe alles er in rijdende staat uitziet.

Blijf lekker klussen, dan blijf ik je volgen en je ideen kopieren(beter goed gejat dan slecht verzonnen)

Gr Joost
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
Citaat van: Tilly op vrijdag 14 augustus 2009, 11:02:43
Verder zijn boven aan de tekening de rode letters A en B zichtbaar. Hier heb ik een fout gemaakt en wil voorkomen dat jullie dezelfde maken. Het is lastig uit te leggen maar ik ga het toch proberen. De spiraal start met stijgen bij punt A, de rechte rails tussen A en B op het onderste nivo liggen dus vlak. Na 1 omwenteling moet het nivo verschil bij B al zo groot zijn dat er een trein onderdoor kan. Op het tweede nivo blijft tussen B en A het traject echter nog verder stijgen waardoor het nivo verschil onnodig groter wordt. Mocht iemand dus zo?n spiraal willen maken, start dan het stijgen bij punt B en dus niet bij A.
Goede tip! Ik geloof zelfs dat het nog beter is als je nog iets eerder begin met het winnen van hoogte. Het begin van een helling wil je namelijk vloeiend laten beginnen, en zal dus niet meteen het volle stijgingspercentage hebben, en dat stijgingspercentage wil je over de hele spiraal zo laag mogelijk houden. In het optimale geval wil je dat volle stijgingspercentage al bereiken zodra je de eerste "overkapping" bereikt. In jouw tekening dus bij die twee 071 railstukjes. En dus zou je de overgang van 0% naar de volle stijging nog voor die 2 railstukje willen hebben.


Toch?
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
hallo John,
ik volg je baan al een tijdje en sta iedere keer versteld van je perfecte schema's en uitwerking ervan. als ik savonds in bed lig droom ik over jouw baan!! ik heb jouw draadje al aan iedereeen van mijn familie laten zien en iedereeen vond het ongelooflijk goed uitgewerkt. :lol:
echt een TOP baan!! :lol: :lol: :lol: :lol:
blijf kijken naar dit draadje! :shock:

Groetjes,
Alexander
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
Hoi John,

Voortrefffelijk werk weer, mijn vraag blijf ik echter houden. Denk je niet dat als je spiraal dalijk 5 wendingen hoog is, je moeilijk bij de keerlus van nivo 2 kunt(het stuk tegen de muur) die hier buitenom loopt?

2e vraag, heb je nog tips om je spiraal zo efficient mogelijk uit 1 plaat te zagen? Het zaagverlies is volgens mij enorm met het maken van een spiraal.

Groeten Daan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
Hallo John, bedankt weer voor deze duidelijke en perfect uit gelegde update. Volgens mij heb je geen problemen met het bereiken van de keer lus zoals ik het kan bekijken.
Wacht met spanning op de volgende update.

Fred Vonk
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
Citaat van: F.P.Vonk op vrijdag 14 augustus 2009, 13:53:12
Volgens mij heb je geen problemen met het bereiken van de keer lus zoals ik het kan bekijken.
Ik bedoel het achterste spoor  op de foto. Daarvoor komt de spiraal nog 4 windingen omhoog. En daarboven komt straks weer het zichtbare niveau.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
Jhon,

Iedere keer als je weer een update plaatst gaat mijn modelspoorhart sneller kloppen :lol:,
wat is dit een prachtige spiraal aan het worden.

Je denkt ook overal aan.
Succes met de verdere bouw.

Groeten Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
John,

Bedankt voor je duidelijke uitleg.

Wat pak je de zaken toch professioneel aan, hier kan ik een hoop van leren en lees je draadje altijd met veel plezier.

Misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar wat voor hout bewerkings machines gebruik je allemaal om dit zo voor elkaar te krijgen.

peter / degeluidsman.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
Hallo allemaal,

Opnieuw bedankt voor alle positieve reacties. Dit motiveerd mij extra om op deze voet verder te gaan :D :D :D

Citaat van: EgMaf op vrijdag 14 augustus 2009, 11:10:21
Goede tip! Ik geloof zelfs dat het nog beter is als je nog iets eerder begin met het winnen van hoogte. Het begin van een helling wil je namelijk vloeiend laten beginnen, en zal dus niet meteen het volle stijgingspercentage hebben, en dat stijgingspercentage wil je over de hele spiraal zo laag mogelijk houden. In het optimale geval wil je dat volle stijgingspercentage al bereiken zodra je de eerste "overkapping" bereikt. In jouw tekening dus bij die twee 071 railstukjes. En dus zou je de overgang van 0% naar de volle stijging nog voor die 2 railstukje willen hebben.

Toch?

Egmaf,

Je hebt helemaal gelijk en ik ben blij dat mijn uitleg begrepen wordt. Bij mijn volgende spiraal wordt hier natuurlijk rekening mee gehouden.

Citaat van: TheRealRailroadmaniak op vrijdag 14 augustus 2009, 11:16:07
ik volg je baan al een tijdje en sta iedere keer versteld van je perfecte schema's en uitwerking ervan. als ik savonds in bed lig droom ik over jouw baan!! ik heb jouw draadje al aan iedereeen van mijn familie laten zien en iedereeen vond het ongelooflijk goed uitgewerkt. :lol:
echt een TOP baan!! :lol: :lol: :lol: :lol:
blijf kijken naar dit draadje! :shock:

Alexander,

Je slaapt toch nog wel goed ? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Citaat van: daanknoben op vrijdag 14 augustus 2009, 12:06:14
Voortrefffelijk werk weer, mijn vraag blijf ik echter houden. Denk je niet dat als je spiraal dalijk 5 wendingen hoog is, je moeilijk bij de keerlus van nivo 2 kunt(het stuk tegen de muur) die hier buitenom loopt?

2e vraag, heb je nog tips om je spiraal zo efficient mogelijk uit 1 plaat te zagen? Het zaagverlies is volgens mij enorm met het maken van een spiraal.

Daan,

Ben inderdaad vergeten te reageren op jouw eerste vraag. Helaas kan ik je hier nog geen antwoord op geven. Zodra dit ?bouwwerk? klaar is zal ik enkele close-ups plaatsen.

Het zaagverlies valt reuze mee zodra je alles maar enigsinds goed inpland. Heb geprobeerd hiervan een tekening te maken in powerpoint maar is mij helaas niet gelukt. Om een idee te krijgen: hetgene wat je op de laatste foto ziet heeft 1 plaat gekost van 122cm x 244cm. Voor dit gedeelte zullen er hoogwaarschijnlijk 2.5 tot 3 platen nodig zijn.

Citaat van: degeluidsman op vrijdag 14 augustus 2009, 18:24:15
Misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar wat voor hout bewerkings machines gebruik je allemaal om dit zo voor elkaar te krijgen.

Dit is het!!!



De afkortzaag is van vorig jaar(en van schoonvader :mrgreen:) en de rest is al meer dan 10 jaar oud. Wat ik al vaker gezegd heb: werk zorgvuldig en neem de tijd. Dit begint bij het railplan wat getekent is met wintrack. Heb in dit railplan de geometrie van C-rails ook zorgvuldig aangehouden. Vervolgens benader je alles wiskundig. Je hebt de maten van de rails en stralen van de bogen en vervolgens ga je meten, tekenen, zagen, enz. Een kind doet de was :lol: :lol: :lol:

In de planning stond na deze fase de bouw van nivo 2. Heb nu echter besloten om dit bouwwerk af te maken. De eerste reden hiervoor is dat je meer en meer ervaring hierin krijgt en de tweede is dat de onderbouw van nivo 2 nu een perfecte werktafel is voor het produceren van deze delen. Na dit gedeelte komt gebied E ? F (antwoord #21) aan de beurt. Pas daarna wordt gestart met nivo 2. Heeft echter wel het nadeel dat de treinen voorlopig nog niet gaan rijden. Mijn geduld wordt dus opnieuw op de proef gesteld. :twisted:
Het volgende is dus de keerlus van nivo 3. Op het einde van komende week hoop ik jullie hierover een update te kunnen geven en natuurlijk met foto?s.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
John,

het ziet er geweldig mooi uit, wat ik begrepen heb is je klimspiraal met de grootste bogen gemaakt en heb je het met je langste wagon getest, welke "overhang" heb je dan, m.a.w. hoeveel ruimte tussen het draadeind en de wagon. Is het b.v. ook mogelijk om met de "big boy" over deze spiraal te rijden?

groeten,
Joram
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
Ha die John!
Net "even" :roll: :wink: een inhaalslag gedaan om een groot gedeelte van jouw prachtige verslagen weer bij te lezen! :?
Ziet er mooi, verzorgd maar bovenal geweldig doordacht uit! 8)

En als ik dan zie met welke gereedschappen je dit allemaal voor elkaar krijgt, hoeft niemand meer te zeggen dat ie geen goed gereedschap heeft.
Het zijn duidelijk de handen die het gereedschap hanteren die het 'm doen en niet het gereedschap.

Maar mijn grootste bewondering gaat toch uit hoe jij dan ook nog tijd weet te vinden om (bijna) iedereen antwoord te geven en alles uitgebreid te tonen en te beschrijven! :shock:
Het ontwerp en de bouw zijn echt bijzonder fraai maar het verslag met uitleg is echt fenomenaal! 8) (heb jij nog wel tijd om te slapen? :wink:)

Veel succes en plezier met deze prachtige baanbouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
Citaat van: New Holland op zaterdag 15 augustus 2009, 07:44:16
wat ik begrepen heb is je klimspiraal met de grootste bogen gemaakt en heb je het met je langste wagon getest, welke "overhang" heb je dan, m.a.w. hoeveel ruimte tussen het draadeind en de wagon. Is het b.v. ook mogelijk om met de "big boy" over deze spiraal te rijden?

Joram,

Ik heb zelf geen big-boy maar volgens mij is dit geen probleem, kijk maar eens naar de foto uit antwoord #777. Deze van Willie is natuurlijk een heel ander verhaal :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:



Citaat van: AlbertJan op zaterdag 15 augustus 2009, 08:31:34
Maar mijn grootste bewondering gaat toch uit hoe jij dan ook nog tijd weet te vinden om (bijna) iedereen antwoord te geven en alles uitgebreid te tonen en te beschrijven! :shock:
Het ontwerp en de bouw zijn echt bijzonder fraai maar het verslag met uitleg is echt fenomenaal! 8) (heb jij nog wel tijd om te slapen? :wink:)

AlbertJan,

Het is inderdaad de clou het zo te schrijven dat iedereen het ook begrijpt, ditt heb ik bij mijn werkgever kunnen leren.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bouw klimspiraal deel 3)
Goedeavond forumleden,

Vandaag gewerkt aan de keerlus van nivo 3, hij is nog niet klaar dus op de foto?s moeten jullie nog even wachten. Nu wilde ik deze al doortrekken tot aan de grondplaat van nivo 3 maar kwam hiervoor enkele draadeinden te kort.
Zo?n 3 maanden geleden heb ik 20m M10 draadeind plus 500 moeren en ringen kunnen via een kennis met eigen zaak kunnen kopen voor de prijs van ?44,- :D Omdat hij nu vakantie heeft dacht ik er even te gaan halen bij de Formido hier in het dorp. Nu is bekend dat dit soort winkels niet de goedkoopste zijn maar daar vroegen ze het associale bedrag van ?4.80 per meter :shock: :shock: :shock: Je wordt dus compleet geript. Mooi niet dus, dit gedeelte moet dan maar even wachten. Even op Internet gezocht en zie hier voor ?1.57 per meter, dat klingt dus al heel anders :D

Onderschat in ieder geval niet de hoeveelheid draadeind die je nodig hebt en neem de tijd om een goed adresje te vinden. De verschillen in prijs zijn enorm en het is dus de moeite waard om eerst goed rond te kijken.

Groetjes, John

PS: Zelf wacht ik nog even op mijn kennis :wink: