Wim, Jos,
Graag gedaan.
De afgelopen week weer enkele uurtjes aan de hobby kunnen spenderen en weer het één en het ander geleerd, ontdekt en kunnen maken. Ik hoop niet dat het jullie gaat vervelen maar om het goed uit te kunnen leggen gaat er toch niets boven een tekening.
Zichtbaar zijn de hardlijnen van de spiraal. Deze zijn voor mij als zijnde onmisbaar gebleken. De grijze rondjes met kruisjes geven de draadeinden weer die prezies op de hardlijnen staan. Voor het zagen worden deze eerst ingetekent en geboord en zodra een gedeelte klaar is past het ook exact.
In de tekening is ook het aansluitschema zichtbaar. Ieder ovaal heeft 2 voedingspunten(B en O) en 2 draden voor de terugmelding. De buitenste railstaaf is aangesloten op de massa en de binnenste wordt gebruikt voor de terugmelding. Het worden 4.5 of 5.5 omwentelingen en ik ben er nog niet zeker van of deze ingedeeld gaan worden in 1 of 2 blokken. Mocht ik kiezen voor 1 blok dan kan het zijn dat er teveel tijd zit tussen de diverse treinen die uit het schaduwstation komen. Wordt de spiraal ingedeeld in 2 blokken dan bestaat dus het risico dat een trein midden in de spiraal stop komt te staan. Hier heb ik echter totaal geen ervaring mee en weet dus niet of een lange zware goederentrein van 30 of meer wagons deze nog in beweging krijgt. Kan iemand anders hier iets op zeggen? Door iedere omwenteling te voorzien van een aparte terugmelding blijf ik hier in ieder geval flexibel in.
Verder zijn boven aan de tekening de rode letters A en B zichtbaar. Hier heb ik een fout gemaakt en wil voorkomen dat jullie dezelfde maken. Het is lastig uit te leggen maar ik ga het toch proberen. De spiraal start met stijgen bij punt A, de rechte rails tussen A en B op het onderste nivo liggen dus vlak. Na 1 omwenteling moet het nivo verschil bij B al zo groot zijn dat er een trein onderdoor kan. Op het tweede nivo blijft tussen B en A het traject echter nog verder stijgen waardoor het nivo verschil onnodig groter wordt. Mocht iemand dus zo?n spiraal willen maken, start dan het stijgen bij punt B en dus niet bij A.
Om het makkelijk en handelbaar te maken wordt iedere omwenteling gemaakt uit 2 delen. De dikke zwarte stippellijntjes geven de scheiding aan tussen ieder deel. Deze delen worden eerst volledig geassembleerd(op maat gezaagd, geboord, beplakt met polystyreen, voorzien van vangrails, enz) en pas dan over de draadeinden gepositioneerd, gemonteerd en vastgelijmd aan het traject wat al klaar is. De volgende foto?s laten deze werkwijze zien:
Eerst wordt er dus een gedeelte volledig klaar gemaakt. De basisplaat voor nivo 2 is hier uitermate geschikt voor en zoals te zien staan ook hier ter controle de hardlijnen getekent. Hier had ik wel 2 pogingen voor nodig, maar toch.
Daarna wordt dit gedeelte dus op z?n plaats gezet en gekoppeld aan het gedeelte wat al klaar is. Hier een tip: koppel dit aan elkaar op een plaats waar geen draadeinden zitten(zwarte stippellijntjes), dit werkt een stuk eenvoudiger en geeft een beter resultaat. Bij de overgang tussen de basisplaat en de spiraal had ik hier geen rekening mee gehouden wat het een stuk lastiger maakt. Op de volgende foto is deze werkwijze zichtbaar.
Vervolgens wordt het stuk waar de klemmen gezeten hebben ook beplakt met polystyreen en kunnen de railzen incl bedrading gelegd worden met dit als resultaat:
Zoals in vorige post gemeld zijn de vangrails in hoogte teruggebracht van 4 naar 3 cm. Dit ziet er een stuk eleganter uit en vergroot daarnaast de bereikbaarheid van de railzen. Daarnaast laten deze zich ook beter buigen.
Dat was het dan weer voor nu en ik hoop dat ik jullie met mijn verslagen kan blijven boeien.
Groetjes en tot de volgende keer, John