Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Zo, dat wordt nogal een werk! Ik heb zo ongeveer de hele avond hier zitten lezen. Nu is een hoop technisch gedoe niet op mij van toepassing, ik blijf eigenwijs analoog  :P maar wat ik nu wil zeggen: PETJE AF! Grote klasse. Ik geloof dus echt niet dat John een leek is he  :P Hoe alles zo professioneel is opgebouwd. Fantastisch !!!!!

Fijn weekend allen,

Groeten Simon
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Jongens,

allemaal bedankt voor jullie tips.

Gijs,

kijk eens of je de foto's zichtbaar kunt maken?

Alvorens ik de soldeerbout in de aandrijvingen ga zetten wil ik eerst begrijpen hoe die dingen nu eigenlijk werken. Een (schematische) tekening zegt meer dan duizend woorden dus zie hier(met dank aan Peter):



Bij mij schakelen de wissels pas weer zodra deze 1x met de hand bediend worden. De aandrijving komt dan als het ware in de volgende stand te staan:



Er kan dus geen stroom meer lopen met als gevolg dat de wissel niet meer schakeld :( :( :(

Eens kijken of er morgen tijd is om te gaan bakken :mrgreen:

Groetjes, John
Re:Tilly’s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Hallo John,

Hier een foto, zie het rode streepje.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
EDIT: volgens nadere info kloppen de afbeeldingen hier boven/beneden geplaatst NIET.
Tekst aangepast om verwarring te voorkomen.

Ik heb zelf geen C-rails-wissels met die dingen er in dus kan ik het niet bekijken hoe het zit.
Zit het zoals in deze tekeningen staat vind ik het een ontwerpfout. (is dus NIET zo)

Ik had eigenlijk verbreekcontacten verwacht en die zitten er dus ook in; dus de stroom wordt onderbroken in de eindpositie.

Spoelen kunnen in principe verbranden als het bewegende deel ergens midden-in blijft steken, maar alleen als de spanning 'aan' blijft.

Aansturing via wisseldecoders EN via het bekende "Stellpult" geven geen constante spanning dus eigenlijk is het hele schakelaar-gedoe overbodig, onwenselijk en voegt niks toe.

Ze leveren alleen extra problemen dus: eruit ermee.

Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Er worden ook inderdaad verbreekkontakten gebruikt, zowel de tekening als de redenatie zijn dus fout.
Als het anker ergens halverwege blijft hangen zullen beide kontakten gesloten zijn, en moet een spanning op een van de aansluitingen dus wel degelijk een beweging tot gevolg hebben. Als dat niet gebeurt zal waarschijnlijk een van de eindkontakten niet in orde zijn.
Als de wissels via een decoder aangestuurd worden heb je die kontakten inderdaad niet nodig (tenzij als beveiliging tegen doorbranden door te langdurige bekrachtiging); bij handbediening wel, dan dienen ze bovendien voor de terugmelding.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
John, de foto's die jij bedoeld zijn van Edwin.

Ik wilde nog wel even kwijt dat ik je doorzettingsvermogen bewonder en dat ik niet kan wachten tot het is opgelost zodat we weer meer te zien krijgen van jou super baan in wording.

Groetjes,
Gijs
Re:Tilly’s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)


Maar nogmaals overbrug nu gewoon die eindcontacten.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Kun je dit uit voorzorg niet beter gelijk bij al je aandrijvingen doen om later 'n kopzorg minder te hebben? ( denk aan baan loshalen)
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Citaat van: Rieske op zaterdag 13 juni 2009, 10:15:31
Kun je dit uit voorzorg niet beter gelijk bij al je aandrijvingen doen om later 'n kopzorg minder te hebben? ( denk aan baan loshalen)

Waarom zou je die rommel nog kopen, er zijn betere betrouware en betaalbare alternatieven genoeg.

Mvg, Johan
Re:Tilly’s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 13 juni 2009, 10:26:13Waarom zou je die rommel nog kopen, er zijn betere betrouware en betaalbare alternatieven genoeg.
Volledig met je eens Johan, maar als je ze eenmaal hebt kun je ook beter meteen de eindafschakeling(en) overbruggen voordat je ze inbouwt.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 13 juni 2009, 10:26:13
Citaat van: Rieske op zaterdag 13 juni 2009, 10:15:31
Kun je dit uit voorzorg niet beter gelijk bij al je aandrijvingen doen om later 'n kopzorg minder te hebben? ( denk aan baan loshalen)

Waarom zou je die rommel nog kopen, er zijn betere betrouware en betaalbare alternatieven genoeg.

Mvg, Johan

Oooo, wat is het alternatief dan?
Ik dacht dat er alleen de 74490 was en eventueel een servo?
Maar ik hoor graag ander alternatieven.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie op dit en andere fora en er gaat een wereld voor je open. :P

Gr, Ben.
Re:Tilly’s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Hallo Rieske,

Citaat van: Rieske op zaterdag 13 juni 2009, 10:35:46Oooo, wat is het alternatief dan?
Ik dacht dat er alleen de 74490 was en eventueel een servo?
Maar ik hoor graag ander alternatieven.
Kijk hier eens:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=1760.0

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Jongens,

acheraf gezien hebben jullie gelijk maar ik wil dit toch eerst proberen. Zojuist enkele aangepast, hier een foto:



Heb de eindafschakeling compleet verwijderd, eens kijken wat het brengt.

Groetjes, John
Re:Tilly’s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Hallo John,

Is dit nu ook een aandrijving die problemen gaf of heb je gemakshalve een nieuwe genomen ?.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Peter,

heb er 6 aangepast(1 wisselstraat) waarvan er 1 compleet weigerde en één 1x geweigerd heeft.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
John,

Ik hoop dat dit goed werkt, dan kan ik dat bij mijn wisselstraat ook toepassen.
Wacht met spanning op je resultaten  8).


Succes en groeten Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Bedankt, voor het plaatsen van de duidelijke foto,s.

Vanmiddag ga ik mijn aandrijvingen aanpassen, nu kan ik er nog makelijk bij, wordt een behoorlijke klus 19 wissels te gaan op dit moment.

Peter / degeluidsman
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Hallo allemaal,

Vandaag de resterende 6 wisselaandrijvingen aangepast en uitgetest. Bijna 3 uur lang hebben 20 treinen zonder problemen hun rondjes gedraait. Het is misschien wat vroeg om te juichen maar het ziet er goed uit.

Ook het verlagen van de snelheid van de opstelsporen van 100 naar 80km/uur lijkt zijn vruchten af te werpen. Geen enkele lok is meer te ver doorgeschoten. Af en toe stopt er wel nog een lok te abrubt, het kan zijn dat deze het remmen nog moet leren.

Al met al een geslaagde aanpassing.

Groetjes, John

PS: Peter, is het jouw ook gelukt?
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Nou dat is goed nieuws, ik zat om eerlijk te zijn op jouw reactie te wachten.
Zit er sterk aan te denken om ze ook om te bouwen/solderen.

Ga er gewoon aan beginnen, 3 uur geen problemen gehad dan moet haast wel goed zijn, toch?
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Citaat van: Tilly op zondag 14 juni 2009, 18:14:21
Af en toe stopt er wel nog een lok te abrubt, het kan zijn dat deze het remmen nog moet leren.
Heel goed John, mooi dat je wissels betrouwbaar werken. :P Weer een stapje vooruit.

Over het abrubt stoppen, hou even bij of het dezelfde loks zijn. Wellicht is de minimum snelheid van de betreffende lok te hoog?

Je kunt je communicatielogging in Koploper aanzetten. Even vinkje zetten bij "te hard in stopsectie" en je kunt zien wat er fout gaat bij het remproces.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
John dat is pas goed nieuws weer een stapje verder, succes met het verdere verloop en het abrubt stoppen krijg je er ook wel uit.

Fred
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Citaat van: spoorman op zondag 14 juni 2009, 19:01:53
Citaat van: Tilly op zondag 14 juni 2009, 18:14:21
Af en toe stopt er wel nog een lok te abrubt, het kan zijn dat deze het remmen nog moet leren.
Heel goed John, mooi dat je wissels betrouwbaar werken. :P Weer een stapje vooruit.

Over het abrubt stoppen, hou even bij of het dezelfde loks zijn. Wellicht is de minimum snelheid van de betreffende lok te hoog?

Je kunt je communicatielogging in Koploper aanzetten. Even vinkje zetten bij "te hard in stopsectie" en je kunt zien wat er fout gaat bij het remproces.

Gr, Ben.
Ben,

goeie tip, zal ik deze week eens proberen.

Hier nog 2 foto's, deze is nog van afgelopen week:



Vandaag deze trein opgenomen in de dienstregeling :wink:



Heerlijk om dit soort treinen te zien rijden.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Haperende wisselaandrijvingen)
Citaat van: Tilly op zondag 14 juni 2009, 18:14:21
Hallo allemaal,

Vandaag de resterende 6 wisselaandrijvingen aangepast en uitgetest. Bijna 3 uur lang hebben 20 treinen zonder problemen hun rondjes gedraait. Het is misschien wat vroeg om te juichen maar het ziet er goed uit.

Ook het verlagen van de snelheid van de opstelsporen van 100 naar 80km/uur lijkt zijn vruchten af te werpen. Geen enkele lok is meer te ver doorgeschoten. Af en toe stopt er wel nog een lok te abrubt, het kan zijn dat deze het remmen nog moet leren.

Al met al een geslaagde aanpassing.

Groetjes, John

PS: Peter, is het jouw ook gelukt?

John,

Ik ben er nog niet mee begonnen, ik wacht eerst de komst van mijn ecos even af zodat ik ook kan schakelen en testen.
Op dit moment zijn alle wissels al aangesloten op de AJ-K83 decoders.

Ik hou dit draadje goed in de gaten en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Peter / degeluidsman
Re:Tilly?s modelbaanproject (Probleem met wisselaandrijvingen lijkt opgelost)
Goedemiddag allemaal,

deze morgen hebben 20 treinen 3 uur lang zonder problemen hun rondjes gedraaid. Alle 12 aangepaste wisselaandrijvingen hebben 100% gewerkt :D :D :D

Ben me vervolgens gaan concentreren op het remgedrag en heb de tip van Ben ter harte genomen. Zie hier het resultaat:



Op 3 uur tijd 228 meldingen gekregen van loks die met te hoge snelheid de stopsectie inrijden. Het gaat om diverse loks in verschillende blokken. Ik heb maar 1 melding gevonden waarbij het om dezelfde lok in hetzelfde blok betrof. Koploper is dus denk ik nog steeds "aan het leren" 8) Er zijn immers ook 20(loks) x 35(blokken) = 700 combinatie mogelijkheden. Zou het probleem liggen bij het opslaan van deze remrecords? Ik neem aan dat koploper deze automatisch opslaat bij het afsluiten van het programma. Kan ik deze ook ergens terugvinden?

Wat verder nog noemenswaardig is dat de booster van Huub geen enkele keer meer uitgevallen is. Nu heb ik de afgelopen week tussen de rails een heel fijn koperdraadje gevonden. Zou dit het probleem zijn geweest?

Als alles zo bedrijfszeker werkt dan is het uitoefenen van onze hobby echt een feest. Planmatig en zorgvuldig te werk gaan werpt nu echt zijn vruchten af :D :D :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Probleem met wisselaandrijvingen lijkt opgelost)
Ha die John,

Mijn ervaring met leren remmen is, gemiddeld per loc 4x in hetzelfde blok.
Zodra je iets aanpast in de instellingen van bv de minimum snelheid, moet ie weer opnieuw leren remmen omdat de snelheid dan anders ligt. Da's ook wel logisch he.
Dus ja, je bent aardig wat rondjes verder voordat de meldingen minder gaan worden  :D

Rij ze dus!!!

Groetjes

Mark
Re:Tilly’s modelbaanproject (Probleem met wisselaandrijvingen lijkt opgelost)
Citaat van: Tilly op maandag 15 juni 2009, 12:58:20
Wat verder nog noemenswaardig is dat de booster van Huub geen enkele keer meer uitgevallen is. Nu heb ik de afgelopen week tussen de rails een heel fijn koperdraadje gevonden. Zou dit het probleem zijn geweest?
Dat zou best eens kunnen.
Leuk te horen dat alles tot nu toe goed werkt.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Probleem met wisselaandrijvingen lijkt opgelost)
Hallo John,

Mijn complimenten voor jouw niet aflatende ijver de boel "op de rails" te krijgen. Ik vermoed dat ik na deze tegenslagen het bijltje er al bij neer zou hebben gegooid.

Daarnaast sta ik versteld van de snelheid waarmee je jezelf door de bouw heen werkt én tegelijk alle digitale materie tot je neemt.

Ik blijf dit vol interesse volgen.

Groet,
Ronald
Re:Tilly?s modelbaanproject (Probleem met wisselaandrijvingen lijkt opgelost)
Als ik het goed begrijp moet koploper elke keer als alles opgestart wordt weer opnieuw het afremmen moet leren en bij zon compexiteit kan het lang duren. Goed dat ik het weet kan ik me als vast voorbereiden.
John veel succes verder.

Fred.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Probleem met wisselaandrijvingen lijkt opgelost)
Hallo Fred,

Citaat van: F.P.Vonk op maandag 15 juni 2009, 17:01:19
Als ik het goed begrijp moet koploper elke keer als alles opgestart wordt weer opnieuw het afremmen moet leren en bij zon compexiteit kan het lang duren. Goed dat ik het weet kan ik me als vast voorbereiden.
John veel succes verder.

Fred.

Koploper onthoudt de remgegevens bij normaal afsluiten.  Dat hoeft hij dus niet opnieuw te leren.

Wel helpt het om bij het leren remmen de snelheid niet te hoog te zetten.
Zelf heb ik bij het leren remmen één lok zijn rondje laten rijden en hem naar een bepaald blok in het schaduwstation gestuurd. Dit heb ik gedaan door de andere opstelsporen tijdelijk handmatig bezet te melden. Op die manier doet hij er natuurlijk nog net zo lang over om alle blokken te leren, maar is hij eerder klaar met het leren van een bepaald blok.(hij pakt dat blok namelijk een paar keer achter elkaar, zonder naar andere opstelblokken gestuurd te worden)

Groetjes

willie
Re:Tilly?s modelbaanproject (Probleem met wisselaandrijvingen lijkt opgelost)
Hallo John,

Ik ben blij voor je dat het probleem met de wissel lijkt te zijn opgelost, ik ga dit ook bij mijn wissel toepassen, er liggen er pas 4 in het schaduwstation dus is dat nu niet zo veel werk.

Tegen de tijd dat ik met koploper kan gaan rijden ben je exper hier in :lol: en kom ik zeker met raad bij jouw terecht.

Veel succes met je verdere bouw van je baan.

Groeten Piwie.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Probleem met wisselaandrijvingen lijkt opgelost)
Citaat van: Tilly op maandag 15 juni 2009, 12:58:20
Op 3 uur tijd 228 meldingen gekregen van loks die met te hoge snelheid de stopsectie inrijden. Het gaat om diverse loks in verschillende blokken. Ik heb maar 1 melding gevonden waarbij het om dezelfde lok in hetzelfde blok betrof. Koploper is dus denk ik nog steeds "aan het leren"
Of je loks nog aan het leren zijn kun je zien in de logging. Zelf denk ik dat je probleem zit in een te hoge minimumsnelheid.

Maar zet "leren remmen" eens aan in je logging en je kunt het zien.

Leuk he, koploper. 8)

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Probleem met wisselaandrijvingen lijkt opgelost)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Probleem met wisselaandrijvingen lijkt opgelost)
John,

Dat zijn goede berichten, dat draadje op je baan kan een hoop elende opleveren, dus regelmatig stofzuigen :o :o

Ik twijfel nog wat ik met mijn wissels ga doen, maar het klinkt veel belovend.

Peter / degeluidsman
Re:Tilly?s modelbaanproject (Probleem met wisselaandrijvingen lijkt opgelost)
Hallo John,

ziet er nu veel belovend uit
ik ben nog niet zover dat ik automatisch kan rijden
omdat nog niet alle bezetmelders aangesloten zijn bij mij.
hoop niet dat ik dezelfde problemen krijg met de wissels
uitbouwen is nu niet zo eenvoudig meer.

Ook intresant dat over het leren remmen ik volg het met belangstelling
grtz Wilfred
Re:Tilly?s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
Goedenacht allemaal,

zodra ik thuisgekomen ben van het werk zijn de treinen weer gaan rollen en opnieuw zo'n 2uur lang zonder problemen :D :D :D Heb opnieuw de tip van Ben gevolgt en zie hier het resultaat:



Koploper is dus nog volop bezig met het "leren remmen". In enkele regels is al te lezen "3x goed geremd". Mark heeft dus inderdaad gelijk, iedere lok zal minimaal 4x in elk blok moeten stoppen om het remmen goed te leren. Dit gaat dus nog even duren.

Ik weet dat het hier geen Koploperforum is maar aan de Koploperspecialisten toch de vraag of mijn basisinstellingen goed gekozen zijn. Ter info enkele gegevens:

- Ieder blok in het schaduwstation is ongeveer 2m lang.
- De maximale snelheid staat ingesteld op 80km/u. Dit ligt in koploper vastgelegd per blok.
- De minimale snelheid staat ingesteld op 25km/u. Dit staat in Koploper ingesteld per treintype.

Het venster "instellingen per database", tabblad "remmen" ziet er bij mij als volgt uit:



Zijn deze instellingen goed gekozen en wat is de bedoeling van de onderste 4 regels?

Groetjes en alvast bedankt, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
Hallo John,

de ondeste regels zijn tijdsinstellingen voor massasimulatie, -1 = default (koploper maakt hier dus geen gebruik van dit gegeven, en haalt de gegevens uit bv. treintype), 0 is direkte reacti (geen vertraging), positieve waarde is een werkelijke instelling,

Lijkt mij verder overigens meer een vraag voor het koploperforum,

met vriendelijke groet,

Walter

Re:Tilly?s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
Walter,

je hebt helemaal gelijk, dit was inderdaad een vraag voor het koploperforum, toch bedankt voor het antwoord. Van de andere kant wil ik in dit topic zoveel mogelijk mijn ervaringen met andere delen. Van het koploperforum kun je veel info halen maar het zijn wel allemaal op zich staande kleine vragen en je ziet vaak niet in welke relatie ze gebruikt worden. Maar ok, ik zal hier (nog) zorgvuldiger mee omgaan.
Als je het niet erg vindt dan zou ik toch nog graag willen horen of bovenstaande instellingen en snelheden in balans zijn met elkaar. Daarnaast lijkt het erop dat Koploper het remmen blijft leren :? klopt dit?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
Hallo John,

Zoals ik het zie zul je door je rem leerproces heen moeten. Uiteindelijk blijven dan loks over welke om redenen het remproces niet onder de knie krijgen. De logging is daarbij leidend en zal je helpen.

Je minumum snelheid lijkt me geen probleem.

Het mechanisme rondom leren remmen staat in de helpfile in Koploper. Zoek even op "leren remproces" dan zie je wat zoal van belang is.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
Ben,

ik denk dat je gelijk hebt. Kun jij(of iemand anders) een voorbeeld noemen van een lok die het verrekte om te leren remmen 8)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
Hallo John,

voorbeelden voor locs die niet juist leren remmen, hebben of een te hoge afremvertraging (locdecoder) of een te hoge snelheid (bloksnelheid) of een onjuiste ijkwaarden (verkeerde ijkwaarden),

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
ik heb dit topic maar juist tegengekomen en ongelooflijk hoe je het allemaal opgelost hebt en aan het oplossen bent is echt ongelooflijk! :D
nog heeeeel veeel succes met de bouw en het leren remmen in koploper
groetjes,
Alexander
Re:Tilly?s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
Walter,

bedankt voor dit antwoord, hier kan ik iets mee. De eerste loks zijn misschien wel niet helemaal goed geijkt. Eerst goed inrijden en dan ijken is het devies. Enkele loks zijn echter rechtstreeks uit de doos, waar ze 10 jaar of meer gebivakkeerd hebben, geijkt :oops:

Alexander, bedankt voor je positieve reactie.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
@John

zoals je weet volg ik dit met grote interesse.
Als Koploper nu na een aantal dagen het remgedrag van een trein A op spoor B onder de knie heeft, en trein A komt nu ineens op een ander spoor C, gaat Koploper dan weer opnieuw "afstellen" omdat de trein nu op spoor C binnenkomt , er vanuit gaande dat spoor B en C van ongelijke lengte zijn  8)

Mvg Gert
Re:Tilly?s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
Yes Gert,

Koploper bepaald voor elke Blok/Trein combinatie het remgedrag. En dat eventueel voor beide rijrichtingen. Overeenkomsten of verschillen in blokken tellen hier niet mee.

Grtzz,

Karst
Re:Tilly?s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
Niet een optie om gewoon de modelbaan aan te zetten en door te laten draaien terwijl jij beneden bent?
Re:Tilly’s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
Citaat van: v200marklin op dinsdag 16 juni 2009, 15:25:19
Als Koploper nu na een aantal dagen het remgedrag van een trein A op spoor B onder de knie heeft, en trein A komt nu ineens op een ander spoor C, gaat Koploper dan weer opnieuw "afstellen" omdat de trein nu op spoor C binnenkomt , er vanuit gaande dat spoor B en C van ongelijke lengte zijn  8)
Het remgedrag geldt voor iedere trein in ieder blok. Het kost toch nog al wat tijd indien je met veel treinen rijdt.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
@Peter

stel, je hebt 100 Locs/treinen en 10 sporen met elk 3 blokken, dan heb je dus 100 x 10 x 3 = 3000 verschillende mogelijkheden als de blokken niet even lang zijn! , en 100 x 10 = 1000 mogelijkheden wanneer de blokken exact dezelfde lengte hebben 8), of zie ik dit nu verkeerd ?

Mvg Gert
Re:Tilly?s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
Gert,

Bloklengte is niet van belang. Wat je zegt klopt: elke trein leert in elk blok remmen: 100 treinen in 30 blokken is dus 3000x leren. En als de blokken 2-ricting verkeer hebben dit nog eens maal 2. 8)

Gr, Ben.
Re:Tilly’s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
Gert,

Het maakt niets uit of de blokken evenlang zijn of niet.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Leren remmen in Koploper)
Citaat van: Laurent op dinsdag 16 juni 2009, 15:33:28
Niet een optie om gewoon de modelbaan aan te zetten en door te laten draaien terwijl jij beneden bent?

Laurent,

mijn treinenkamer bevindt zich op de begane grond en vanuit de keuken/kamer kunnen we door de badkamer en het washok net de treinen zien rijden 8) maar nog beter horen :mrgreen:

De teller van het aantal rijdende treinen staat momenteel op 22. De afgelopen dagen trekken deze zo'n 3 uur per dag hun rondjes. In de logfile "leren remmen" zie je dat het remproces nog volop aan de gang is. Er komen steeds minder meldingen zoals "te hard, te lang of te kort op minimale snelheid, enz" en de treinenloop zie je ook steeds rustiger worden. Heb echter de snelheid in het schaduwstation(blokken) nog verder verlaagd van 80 naar 70 km/uur. De minimale tijd voor het rijden met minimale snelheid is teruggebracht van 2 naar 1 sec(instellingen per database). Zodra je één van deze instellingen wijzigd dan zie je in de logfile dat dit direct invloed heeft op het ?leren remmen?. Je moet het inderdaad gewoon de tijd geven, Koploper regelt het voor je 8)

Ook nog steeds geen enkele wisselweigering, de aanpassing aan de eindcontacten van de wisselaandrijving is dus zeker de moeite waard en een echte aanrader. Tot nu toe zie ik nog geen reden om over te stappen op servo?s.

Gisteren en vanmorgen is het rijden wel enkele keren stopgevallen door een vreemde spookmelding die ik zal proberen uit te leggen. De opstelsporen zijn opgedeeld in 3 blokken. Langere treinen bezetten 2 blokken. Het laatste blok, dus daar waar de lok stopt, kleurt in het baanplan rood en het blok daarvoor, daar waar zich wagens van dezelfde trein bevinden, kleurt blauw wat aangeeft dat het bezet is. Tot zover alles ok maar af en toe geeft dit voorste blauwgekleurde blok een spookmelding. Het gekke is dat dit maar af en toe gebeurd(1x per uur) en niet continu., eens kijken of we een oplossing hiervoor kunnen vinden. Gereden wordt trouwens met volledige spookmelddetectie.

Groetjes, John