Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Tilly’s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Als het goed is dan heeft John de 079 in gebruik.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Ben, Peter,

versie 078 draait bij mij. Op de site van DDW zie ik trouwens versie 079 niet staan :?

Groetjes, John
Re:Tilly’s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Versie 079 heb ik altijd voor je in een zip-file.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Citaat van: spoorman op zaterdag 23 mei 2009, 09:37:49
Citaat van: huub op zaterdag 23 mei 2009, 03:03:32
De problemen met sommige decoders lijken op de problemen in het begin, waar loks ook spontaan even gas geven ? Het verschijnsel als koploper in de teststand staat om even een lok aan te sturen.
Kijk eens of 079 een oplossing biedt? Ik ben geen DDW expert, verre van dat maar links en rechts wordt daar wel iets over geschreven. Niet geschoten altijd mis. :wink:

http://home.snafu.de/mgrafe/Programme/ddwserver_079.zip

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Hoi Tilly
Ik heb alles eens van je doorgelezen en zag dat je ook hetzelfde probleem was tegen gekomen als ik,alleen ik rijdt analoog,maar heb toch enkele digitale loks.
Ook ik had bij het opstarten van de baan het probleem dat de lok de andere kant op reed.
In hetboekje las ik deze tekst.Als de lok niet gevoed wordt,bewaart het elektronische geheugen de ingestelde rijrichting ongeveer 2 uur.Wordt het rijden met de lok voor langere tijd onderbroken,danstelt de elektronica automatisch de rijrichting weer in op vooruit.Dus lokje omdraaien.
Groet Harrie
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Hallo allemaal,

ik wil eerst even terugkomen op en tip van Leendert:

Citaat van: leendert op vrijdag 22 mei 2009, 11:28:26

Heb je in Koploper de optie ´bij uitschakelen alle locs vooruit´ aan staan? Ik had namelijk ook last van de kwaal die jij beschrijft en met deze optie is het wel redelijk te doen.


Na mailwisseling met Leendert bleek dat deze optie onder "SRCP" helaas niet mogelijk is :(

Citaat van: spoorman op zaterdag 23 mei 2009, 09:37:49
Citaat van: huub op zaterdag 23 mei 2009, 03:03:32
De problemen met sommige decoders lijken op de problemen in het begin, waar loks ook spontaan even gas geven ? Het verschijnsel als koploper in de teststand staat om even een lok aan te sturen.
Kijk eens of 079 een oplossing biedt? Ik ben geen DDW expert, verre van dat maar links en rechts wordt daar wel iets over geschreven. Niet geschoten altijd mis. :wink:

http://home.snafu.de/mgrafe/Programme/ddwserver_079.zip

Gr, Ben.

Ben,

ik had versie 078 in gebruik maar heb nu 079 geïnstalleerd. Bedankt voor de link maar vooralsnog zie ik geen verschillen. Moet hier eerst nog wat meer mee aan de slag gaan zoals ook het uittesten van het volgende:

Ik wil nl even terugkomen op de aanleiding van de botsing. Het is me gelukt om dit te simuleren door maar vaak genoeg DDW en Koploper af te sluiten en opnieuw op te starten. Ter aanvulling: de voeding op de HSI en booster is gedurende dit testen aan blijven staan!!!!!

Hier eerst een schermprint na opstarten DDW en Koploper:



Het spiegelei in koploper staat nog op "rood". Alle roodgekleurde blokken zijn bezet maar de bezetmeldpunten in diezelfde blokken(rode bolletjes) zijn grijs dus hebben de status "niet bezet" :? Het lijkt er dus op dat op dit moment koploper de bezetmeldingen van de HSI nog niet doorgekregen heeft. Is dit normaal na opstart?
Dit is op zich trouwens nog geen probleem. Vervolgens wordt het groene spiegelei bediend:



Ziet er dus allemaal goed uit, daar waar de treinen staan is het blok roodgekleurd en zijn de bezetmeldpunten geel(status bezet).
Als men vervolgens het rode spiegelei weer drukt dan ziet men het volgende:



Nu worden alle bezetmeldpunten wel correct aan koploper doorgegeven. Direct na opstart dus niet maar daarna dus wel :?

Maar nu komt het: af en toe na opstart en bedienen van het groene spiegelei worden alleen de eerste 2 S88 modules goed ingelezen. De modules 3 t/m 6 worden als zijnde "onbezet" gemeldt :(  Zie hier het bewijs:



Het groene spiegelei is aktief, de blokken 1 t/5 en 16 worden netjes bezet gemeld, maar alle andere blokken waar een trein staat worden door de HSI als zijnde NIET bezet gemeld :( :(  Nu natuurlijk de grote vraag: hoe is dit mogelijk? Dit probleem komt trouwens alleen af en toe voor tijdens opstart. Zodra het rode en daarna het groene spiegelei opnieuw bedient wordt werkt alles naar wens en werkt de terugmelding feilloos. Het lijkt dus echt op een communicatieprobleem bij opstarten tussen de HSI en Koploper. Wie o wie denkt waar het probleem kan zitten?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Citaat van: Tilly op woensdag 27 mei 2009, 01:23:42

Maar nu komt het: af en toe na opstart en bedienen van het groene spiegelei worden alleen de eerste 2 S88 modules goed ingelezen. De modules 3 t/m 6 worden als zijnde "onbezet" gemeldt

Het groene spiegelei is aktief, de blokken 1 t/5 en 16 worden netjes bezet gemeld, maar alle andere blokken waar een trein staat worden door de HSI als zijnde NIET bezet gemeld
Slag in de lucht: lijkt op een timing probleem. Kijk eens of spelen met "refresh ïnterval" op de S88 bus bij parameter instellingen DDW soelaas biedt.

Neem eens contact op met Wim Ros (Sprinter) hier op het Forum. Wim heeft heel veel kennis.

Gr, Ben.
Re:Tilly’s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Citaat van: spoorman op woensdag 27 mei 2009, 06:51:03
Slag in de lucht: lijkt op een timing probleem. Kijk eens of spelen met "refresh ïnterval" op de S88 bus bij parameter instellingen DDW soelaas biedt.
De HSI-88 staat geheel los van DDW. De HSI-88 wordt niet via DDW aangestuurd of uitgelezen maar door Koploper.

John,
Je kunt de HSI-88 met de terugmeldmodules ook via het testprogramma testen Komen ze dan wel goed door ?.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Citaat van: Freak op woensdag 27 mei 2009, 09:41:35

John,
Je kunt de HSI-88 met de terugmeldmodules ook via het testprogramma testen Komen ze dan wel goed door ?.

Mvg,
Peter

Peter,

op het moment dat er maar 2 van de 6 modules ingelezen worden dan wordt dit bevestigd door het testprogramma. Koploper krijgt alleen bezetmeldingen binnen van module 1 en 2 en geen van modules 3 t/m 6 :(

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Ha die John,

Heel stomme vraag en wellicht onnodig, maar staat het juiste aantal wel in koploper ingevoerd?

Groetjes en s6

Mark
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Citaat van: Mark147 op woensdag 27 mei 2009, 13:50:32
Ha die John,

Heel stomme vraag en wellicht onnodig, maar staat het juiste aantal wel in koploper ingevoerd?

Groetjes en s6

Mark

Mark,

juiste aantal is ingevoerd. Na nogmaals rode en groene spiegelei bediend te hebben werken ze alle 6 ook perfect. Dit gebeurd dus echt maar af en toe en alleen na opstart(dus na opstarten PC). Daarna is het probleem dus verdwenen :?

Groetjes, John
Re:Tilly’s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Citaat van: Tilly op woensdag 27 mei 2009, 13:46:56op het moment dat er maar 2 van de 6 modules ingelezen worden dan wordt dit bevestigd door het testprogramma. Koploper krijgt alleen bezetmeldingen binnen van module 1 en 2 en geen van modules 3 t/m 6 :(
Dus zal je het moeten zoeken in:
De communicatie met de HSI-88 of
De communicatie tussen HSI-88 en terugmeldmodules, of terugmeldmodules onderling (denk aan kabels).

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Peter,

heb alle kabels gecontroleerd en extra aangeduwd, kon niets vreemd ontdekken. Even afwachten of het probleem nu opgelost is. Maar hoe is te verklaren dat na de eerste keer opstarten geen enkele bezetmelding zichtbaar is in het railplan en dat het daarna feilloos werkt? Is dit normaal?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Citaat van: Freak op woensdag 27 mei 2009, 09:41:35
Citaat van: spoorman op woensdag 27 mei 2009, 06:51:03
Slag in de lucht: lijkt op een timing probleem. Kijk eens of spelen met "refresh ïnterval" op de S88 bus bij parameter instellingen DDW soelaas biedt.
De HSI-88 staat geheel los van DDW. De HSI-88 wordt niet via DDW aangestuurd of uitgelezen maar door Koploper.
Ah, HSI88, was me even ontgaan.

John, probeer eens iets bij de compoort waar de HSI88 op aangesloten is: deactiveer de FIFO buffer door het vinkje weg te halen. (Apparaatbeheer, Communicatiepoort, Poortinstellingen, Geavanceerd).

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Aanvulling: op het Koploperforum waar ik deze "wijsheid" las staat ook nog onderstaand ten aanzien van je probleem:

Citaat Peter Kramer:
Dit verschijnsel heb ik ook. Vaak gaat het in 1 keer goed maar soms ook in 2 of 3 keer. Voor Paul een niet makkelijk oplosbaar probleem. Het heeft te maken met de initialisatie van de HSI module. Er is geen reset commando. Eigenlijk zou je elke keer het ding uit- en aan moeten zetten om goed op te starten. Beetje lastig nu maar goed mee te leven.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Ben,

de FIFO buffer staat uit, zie post 378 :wink:

Citaat van: spoorman op woensdag 27 mei 2009, 19:56:43
Aanvulling: op het Koploperforum waar ik deze "wijsheid" las staat ook nog onderstaand ten aanzien van je probleem:

Citaat Peter Kramer:
Dit verschijnsel heb ik ook. Vaak gaat het in 1 keer goed maar soms ook in 2 of 3 keer. Voor Paul een niet makkelijk oplosbaar probleem. Het heeft te maken met de initialisatie van de HSI module. Er is geen reset commando. Eigenlijk zou je elke keer het ding uit- en aan moeten zetten om goed op te starten. Beetje lastig nu maar goed mee te leven.

Kun je mij de link van dit draadje plaatsen? Ben te lui om te zoeken :mrgreen:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Op verzoek van John een beschrijving van de bevindingen van vanmorgen:

Zoals verwacht bleek er wat voedingsrimpel op de uitgang van de booster te verschijnen bij het rijden met 5 - 6 treinen.
Niet vreemd; het eerste bouwsel booster was gebouwd ter test en gebaseerd op de lichtere trafo's (2x 32VA).

Omdat de kortsluitstroom van de booster to 6 Ampere kan oplopen, moest eerst de brugcel vervangen worden; men dient geen componenten op hun tenen te laten lopen.
Er zit nu een 35 Ampere exemplaar in; die gaat niet zo gauw stuk.
En gelijk hebben we de capaciteit van de bufferelco's verdubbeld.

De keuze van 16 Volt trafo's kan wel maar dan is de capaciteit van de elco's erg belangrijk.
Beste keuze is eigenlijk een (ringkern)trafo van 2x 18 Volt; dan treedt dit probleem veel minder snel op.
Wel is er dan veel meer warmteontwikkeling in de eindtransistoren te verwachten; een niet te onderschatten factor.

Direct na opstarten van het geheel - koude toestand - reden de treinen niet zonder af en toe een hikje zal ik maar zeggen. Na de ingreep leek alles al beter te werken, maar dat moet John morgen of zo nogmaals bekijken.

Verdere bestudering van het uitgangssignaal van de booster (direct op de print gemeten) leverde het volgende op:

De booster is wel gevoelig voor stroomverbruik; bij 5 of 6 treinen zakt de negatieve uitgangsspanning tot bij de -15 Volt, met uitschieters in de 'verboden zone'.
Dit is nou precies waar de overbelastingsdetectie naar kijkt: hoe de toestand van het negatieve signaal is.
Ten overvloede: de positieve helft heeft er een stuk(je) minder last van.
Je vraagt je dan af of het verbruik voor de negatieve helft hoger is dan de positieve, of dat er gewoon een verschil in de eindtrap van de booster zit.
Verder is het hele signaal onder invloed van het stroomverbruik, en bij 5 of 6 treinen vind ik het al veel impact hebben.

Eens bedenken of en wat we er aan kunnen doen. Heb wel een paar ideeën.....

We willen niet direct van deze booster af stappen daar hij echt wel voordelen heeft.
Je hoeft n.l. geen sleperwippen te installeren; uitgangen mogen gerust parallel geschakeld worden - is al een hele belangrijke. Ook erg belangrijk is dat je hem voor een habbekrats kan bouwen; geen dure en/of moeilijke componenten.

Verder een verrassing voor John: de booster schakelt zelf de baanspanning uit als het signaal uit de computer weg valt.
Deze functie had ik nog toegevoegd tijdens het bouwen van het test-exemplaar; e.e.a. draait tenslotte onder windows.....

Buiten dit verhaal nog het volgende:

Plotseling hadden we een trein die maar kruipend het opstelspoor verliet, terwijl Koploper een veel hogere snelheid aangaf.
Zoals ik het bekeken heb, denk ik dat Koploper eenmalig de gewenste snelheid voor een trein doorstuurt (naar DDW) en dat pas opnieuw doet als de snelheid veranderen moet.
(Ja ja ik weet het, ik moet het SRCP-protocol bestuderen)
Er is dan hier mis-communicatie geweest tussen beide programma's: of Koploper heeft het niet goed uitgestuurd of DDW heeft het niet goed ontvangen.

Dan dit nog:

ERREG INDRUKWEKKEND hoe snel John het werken met Koploper (zover) al onder de knie heeft gekregen, zeker met zo'n groot en complex schaduwstation  :shock:

PETJE AF !

grv Huub
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Ik vind het schitterend dat jullie dit allemaal helemaal uit pluizen,en het ons mee laten genieten van alle ins en outs.
Petje af,maar gezien de tijd dat je dit schrijft is niet te hopen dat je zo vroeg elke morgen je mandje uit moet komen als ik elke dag gewend ben.
(helaas doe ik dit ook als ik vrij/ziek/in het weekend)
hoop dat jullie daar geen last van hebben... :lol:
Hoop dat jullie de problemen snel opgelost hebben,ik denk dat dit zeker allemaal goed gaat komen.
En laat ons maar lekker meegnieten.
Echt helemaal top....thanks en veel suc6 gewenst.

Mvg: Alex
Re:Tilly?s modelbaanproject (Nu met filmpje)
Nee hoor Alex,

Deze week heb ik late dienst en kan ik 's morgens - niet al te vroeg - b.v. naar John gaan.
In de weken met vroege dienst kan het inderdaad niet....

grv Huub
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Hallo allemaal,

het is even stil geweest maar dit wil niet zeggen dat er niets gebeurd is :wink:

Na de aanpassingen van Huub aan de booster is deze niet meer op kortsluitdetectie uitgevallen tgv overbelasting :D
Echter, in de "dienstregeling" rijdt nu een personentrein mee met ingebouwde verlichting en hier is toch wel duidelijk te zien dat de spanning op de baan toch wel behoorlijk fluctureerd. In stilstand zie je deze verlichting dan ook duidelijk flikkeren waarmee eerder genoemde metingen van Huub bevestigd worden.

De afgelopen week drie "schokkende" 37xxx loks voorzien van een ESU mfx decoder(61600). Het rijgedrag is hiermee duidelijk verbeterd maar het is jammer dat deze decoders in MM formaat maar 14 rijstappen hebben. Het is te hopen dat Koploper in de toekomst hierop inspeelt

Helaas ben ik nu ook geconfronteerd met slecht werkende wisselaandrijvingen, zie ook dit draadje. 2 van de 12 schakelen af en toe niet goed en het
vreemde is(of toeval :?) dat beide wissels aangesloten zijn op de 4e uitgang van de decoder. Aankomende week eens kijken wat nu precies het probleem is.

En natuurlijk heb ik "gespeelt" met koploper zoals:

?   Snelheidsbeperkingen ingebouwd in opstelsporen.
?   Automatisch het licht uit laten schakelen bij stilstand.
?   Snelheidsbeperkingen ingebouwd in wisselstraten en diverse vrijgaves hieromtrent uitgeprobeerd en ingesteld.
?   Foto?s van loks gemaakt en opgenomen in het lokomotievenoverzicht.
?   Enkele loks omgebouwd, geijkt en opgesteld.
?   Diverse blokinstellingen uitprobeerd waaronder stopverbod, snelheden en keuzes(kans/volgorde/lengte).
?   Enz, enz, enz............

Er staan nu 18 treinen op de baan waarvan er zo'n 3 tot 7 gelijktijdig rijden. De bedoeling is om dit verder uit te breiden naar zo?n 25 treinen. En ja, ik zal tegen die tijd een nieuw filmpje plaatsen :D
Wat ik ook nog wil gaan maken is dat mbv een schakelaar in het baanplan dit schaduwstation als het ware ?uitgeschakeld? wordt. De opgestelde treinen moeten dan in het schaduwstation stil blijven staan en volgende treinen moeten dan via het binnenste doorrijspoor ?door? het station rijden, de keerlus berijden om vervolgens via hetzelfde doorrijspoor het schaduwstation weer verlaten. Hoe is me nog niet duidelijk maar het lijkt mij een mooie uitdaging. Er valt dus nog genoeg te leren.

Oh ja, en nog nog dit:

Citaat van: spoorman op woensdag 27 mei 2009, 19:56:43
Aanvulling: op het Koploperforum waar ik deze "wijsheid" las staat ook nog onderstaand ten aanzien van je probleem:

Citaat Peter Kramer:
Dit verschijnsel heb ik ook. Vaak gaat het in 1 keer goed maar soms ook in 2 of 3 keer. Voor Paul een niet makkelijk oplosbaar probleem. Het heeft te maken met de initialisatie van de HSI module. Er is geen reset commando. Eigenlijk zou je elke keer het ding uit- en aan moeten zetten om goed op te starten. Beetje lastig nu maar goed mee te leven.

Dit zit bij mij dus ook nog niet lekker. Op zich geen probleem zolang je de bezetmelding maar eerst goed controleerd alvorens alles op ?automatisch rijden? te zetten.

Dat was het dan weer voor nu, zodra er weer iets te melden is horen jullie weer van me.

Groetjes en tot de volgende keer, John
Re:Tilly’s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Tilly’s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Beste John,

Een Esu MFX decoder, tenminste diegene die ik in mijn 37xxxx loks heb laten zetten, doet gewoon 28 stappen.

Maar: de centrale moet dan ook 28 stappen leveren (die van mij doet dat), dus denk ik dat je daarnaar moet kijken en niet naar Koploper, die kan 28 stappen "bevelen" aan de centrale lees ik (28 stappen aan het CS1 i.p.v. de 128 stappen van MFX)

Groetjes, Anne W
Re:Tilly’s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Hallo Anne W,

Citaat van: Anne W op zondag 07 juni 2009, 00:11:03Maar: de centrale moet dan ook 28 stappen leveren (die van mij doet dat), dus denk ik dat je daarnaar moet kijken en niet naar Koploper, die kan 28 stappen "bevelen" aan de centrale lees ik (28 stappen aan het CS1 i.p.v. de 128 stappen van MFX)
Dat kan in Koploper ook, maar:

M4 is een andere benaming voor MFX.

Rijstappen

Blz. 17 Loksound V3.0 M4 Technische Daten.
M4 128 Farhstufen.
2- stellige + 4-stellige Adressen.
Betriebsarten Marklin® / Motorola® (alt und neu) mit 14 Fahrstufen.


Mvg,
Peter
Re:Tilly’s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Citaat van: Tilly op zaterdag 06 juni 2009, 23:41:51
Echter, in de "dienstregeling" rijdt nu een personentrein mee met ingebouwde verlichting en hier is toch wel duidelijk te zien dat de spanning op de baan toch wel behoorlijk fluctureerd. In stilstand zie je deze verlichting dan ook duidelijk flikkeren waarmee eerder genoemde metingen van Huub bevestigd worden.
Bedoel je hiermee de binnenverlichting van de rijtuigen ?.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Citaat van: Tilly op zaterdag 06 juni 2009, 23:41:51
De afgelopen week drie "schokkende" 37xxx loks voorzien van een ESU mfx decoder(61600). Het rijgedrag is hiermee duidelijk verbeterd maar het is jammer dat deze decoders in MM formaat maar 14 rijstappen hebben
John,

Weet je dat zeker, zie onder. Ik denk dat Anne gelijk heeft. De 61600 kan op 28 stappen MM.



Citaat van: Tilly op zaterdag 06 juni 2009, 23:41:51

Citaat van: spoorman op woensdag 27 mei 2009, 19:56:43
Aanvulling: op het Koploperforum waar ik deze "wijsheid" las staat ook nog onderstaand ten aanzien van je probleem:

Citaat Peter Kramer:
Eigenlijk zou je elke keer het ding uit- en aan moeten zetten om goed op te starten. Beetje lastig nu maar goed mee te leven.

Dit zit bij mij dus ook nog niet lekker. Op zich geen probleem zolang je de bezetmelding maar eerst goed controleerd alvorens alles op “automatisch rijden” te zetten.
De oplossing lijkt me is een schakelaar in de voeding van de HSI88.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Volgens mij klopt het ook wel dat die decoder op 28 stappen kan.
Maarrr, John rijdt met de IB?? , en die geeft max 14 stappen aan op MM. En van die centrale gaat dat signaal naar koploper toe.

Op DCC kan ie op 28 stappen, althans de versie die ik heb dan.

Groetjes

Mark
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Mark: John rijdt SRCP (DDW).
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
oww, oopss  :shock:  :shock:

heb ik lekker opgelet dan  :(
Re:Tilly’s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
SRCP: In koploper is de mogelijkheid M3 MM New 28 (1..255); F0..F4
(plus Motorola + 4 functies.).

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Jongens,

betreffende het aantal stappen is het mij nog steeds onduidelijk. Ik heb laatst van Arjan een MS gekocht om de mogelijkheid te hebben tot het programmeren van mfx decoders, de kids hadden de mijne nl gesloopt :(
Mbv de MS de loks eerst ingereden en vervolgens mbv Koploper geijkt. Het leek erop dat loks die bestuurd werden met de MS, betere rijeigenschappen hadden dan met aansturing door Koploper waaruit ik dan misschien de foute conclusie trok dat via Koploper maar 14 stappen aangestuurd werden. Het kunnen er dus ook 28 zijn :? In Koploper staan ze ingesteld als zijnde "M3".

Citaat van: Freak op zondag 07 juni 2009, 01:49:28
Citaat van: Tilly op zaterdag 06 juni 2009, 23:41:51
Echter, in de "dienstregeling" rijdt nu een personentrein mee met ingebouwde verlichting en hier is toch wel duidelijk te zien dat de spanning op de baan toch wel behoorlijk fluctureerd. In stilstand zie je deze verlichting dan ook duidelijk flikkeren waarmee eerder genoemde metingen van Huub bevestigd worden.
Bedoel je hiermee de binnenverlichting van de rijtuigen ?.

Mvg,
Peter

Yep, het gaat om rijtuigen.

wat ik verder nog wil vermelden is dat de combinatie DDW/Koploper stabiel werkt. Geen enkele keer is mijn PC vastgelopen of zijn er signalen niet goed verstuurd. Dit geldt ook voor de HSI, de terugmelding werkt feilloos met uitzondering van het eerder vermelde opstart probleem.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Als je in Koploper even "communicatie logging" aanzet en "communicatie lokomotieven" aanvinkt zie je bij het rijden de opdrachten verzonden aan je loks.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Ben,

in DDW zie je dit ook :wink:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
John,

is die verlichting aangesloten op de oranje decodermassa of direct aan de baan massa (bruin) gehangen???? In het laatste geval is het niet zo gek dat je het een beetje ziet flikkeren, dat was in loks met oude decoders ook het geval met de verlichting. Voor zover ik weet is dat vanaf 60901 decoders opgelost. Hte heeft niets met de beschikbare stroom te maken, meer met de frequentie van het digitale signaal

Walter

Citaat van: Tilly op zondag 07 juni 2009, 13:31:32
Jongens,


Citaat van: Freak op zondag 07 juni 2009, 01:49:28
Citaat van: Tilly op zaterdag 06 juni 2009, 23:41:51
Echter, in de "dienstregeling" rijdt nu een personentrein mee met ingebouwde verlichting en hier is toch wel duidelijk te zien dat de spanning op de baan toch wel behoorlijk fluctureerd. In stilstand zie je deze verlichting dan ook duidelijk flikkeren waarmee eerder genoemde metingen van Huub bevestigd worden.
Bedoel je hiermee de binnenverlichting van de rijtuigen ?.

Mvg,
Peter

Yep, het gaat om rijtuigen.

wat ik verder nog wil vermelden is dat de combinatie DDW/Koploper stabiel werkt. Geen enkele keer is mijn PC vastgelopen of zijn er signalen niet goed verstuurd. Dit geldt ook voor de HSI, de terugmelding werkt feilloos met uitzondering van het eerder vermelde opstart probleem.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Walter,

de rijtuigen zijn aangesloten aan de "bruine" massa :oops: Ik kon mij van "vroeger niet meer herrineren dat dit zo extreem was. Maar goed, de metingen van Huub waren overduidelijk, het spanningsnivo zakt af en toe onder de kritische waarde van 15V.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Hallo John, hierbij een aantal foto?s  die ik genomen heb op mijn bezoekje gisteren 9 Juni.
Ik was zeer onder de indruk van wat je allemaal in zo?n korte tijd voor elkaar gekregen hebt, heel mooi ziet er prachtig uit. Zo zie je maar een goede voorbereiding geeft toch ook een zeer goed resultaat. De ruimte is heel mooi gemaakt en wordt naar mijn mening ook optimaal gebruikt in je totale ontwerp. Spijtig is wel dat je zoveel tegenslag hebt met de automatisering en de wisselmotoren maar ik denk ook, sterker nog ik weet het wel zeker, dat je dat probleem ook opgelost krijgt. Vond het een gezellige en leervolle avond, nogmaals bedankt hier voor hoop ook dat de Limburgse Vlaai nog lekker gesmaakt heeft.
Hierbij de Foto?s die ik gemaakt heb, jammer dat mijn accu?s en reserve accu?s niet voldoende capaciteit meer hebben. Moet er toch maar eens aan denken om nieuwe te gaan kopen.


























Vind trouwens dat je een bijzonder mooie collectie locs en wagons hebt.

Succes verder met het testen en optimaliseren van je mooie ontwerp.

Fred Vonk.

Ps.  Het filmpje met geluid, wat ik voor het eerst gemaakt heb, is helaas niet zo mooi geworden.

Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Geweldig John!!
Wat heb jij een prachtig stukje baan al en super mooi materieel!  8)

Mooie foto Fred!

Rob
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Rob,

bedankt voor het compliment.

Fred,

harstikke bedankt voor het plaatsen van de foto's en natuurlijk voor de lekkere Limburgse vlaai, heb zojuist het derde stuk weggewerkt :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Het rijden liep gisteren ook gesmeerd. Helaas op het laatst opnieuw een slecht werkende wisselaandrijving, de derde inmiddels :( :( :( Binnenkort eens kijken wat het doorverbinden van de afschakelcontacten brengt.

Een ander probleem is dat loks soms abrubt stoppen en soms tever doorschieten, maar goed dat de wisselstraten beveiligd zijn :wink: Heb nu de snelheid in het schaduwstation teruggebracht van 100 naar 80km/uur, eens kijken of dit het remgedrag verbetert.

Groetjes, John
Re:Tilly’s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Hallo John,

Citaat van: Tilly op woensdag 10 juni 2009, 20:37:02
Het rijden liep gisteren ook gesmeerd. Helaas op het laatst opnieuw een slecht werkende wisselaandrijving, de derde inmiddels :( :( :( Binnenkort eens kijken wat het doorverbinden van de afschakelcontacten brengt.
Domweg de eindafschakeling met een draadje overbruggen, scheelt in de problemen.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Hallo John,

Wat zijn er door Fred mooie foto's gemaakt van je schaduwstation met erg mooi materiaal leuk om dit even te zien, bedankt heren daarvoor.
Sorry John dat ik je nergens mee kan helpen met tips enzo maar ben nog niet bezig met Koploper en ben daar nog een leek in die van niks weet. :)

Maar bij jou gaat het nu de goede kant op leuk op elkaar zo te helpen als ik even het topic door lees, ook dat alles geplaatst word top.

Nog veel succes met de verdere bouw en laat ons maar gewoon mee genieten veel sterkte en succes erbij gewenst als het even niet mee zit.

Groet Wim.
Re:Tilly’s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Tilly’s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Beste John,

Als je wilt controleren of je centrale 28 stappen uitzendt is daar een makkelijke methode voor, zet alles wat moet en kan 28 stappen, neem een draaistel lok, leg een wasknijper aan de aangedreven kant tussen de rails en de lok (wielen kunnen dan vrij draaien) en voer de snelheid stapje voor stapje op, je komt er dan vanzelf achter hoeveel stappen je krijgt.

Groet, Anne W
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Anne,

bedankt voor de tip. Zal dit één dezer dagen eens proberen.

Wim,

bedankt voor je reactie. Heb jij geen problemen met wisselaandrijvingen?

Citaat van: Freak op woensdag 10 juni 2009, 20:39:32
Hallo John,

Domweg de eindafschakeling met een draadje overbruggen, scheelt in de problemen.

Mvg,
Peter

Peter,

heb op dit forum wel een foto gezien van een K-wissel waarbij de eindschakeling overbrugd is. Kun jij, of iemand anders, een foto plaatsen van een overbrugging bij een C-wissel aandrijving?

Groetjes, John
Re:Tilly’s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Hallo John,


Verbindt de buitenste aansluitingen met elkaar.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Citaat van: Tilly op woensdag 10 juni 2009, 22:30:45

Wim,

bedankt voor je reactie. Heb jij geen problemen met wisselaandrijvingen?

Groetjes, John

Hallo Jon,

Bij mij werken de wissels nog niet allemaal digitaal maar die het doen een stuk of 10 waarvan er twee goed werken en de rest is waardeloos haperen heel veel.
Maar ben daar nog even niet mee bezig eerst nog even de diorma en dan hoop ik na de zomer de modelbaan is op te gaan pakken en een klein testbaantje te gaan maken dus nog genoeg te doen lijkt me.
Maar geniet met je topic mee, hou je nog je TL-Lampen zonder kapen in de gaten dat je er niet tegenaan stoot.

Groet Wim.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
John,

Ik heb nu ook het probleem met de wissel aandrijvingen in mijn schaduw station. Ze zijn nog geen half jaar oud en de eerste beginnen nu kuren te vertonen.

Schakelen ze bij jou ook nog maar 1 kant op of weigeren ze helemaal ?

Succes

Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Hoi John,

Wat een prachtig materieel staat er allemaal op je baan. 8)
Ik heb 17 wissel aandrijvingen en tot nu toe nog geen problemen ondervonden met de eindafschakeling.

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Peter,

bedankt voor de foto, ik neem aan dat je ze dus zonder beschemkap onder de wissels gemonteerd hebt.

Ron,

2 stuks weigeren helemaal, ik moet ze nog uitbouwen. 1 wissel heeft tot nu toe 1x geweigerd, de andere 9 werken nog goed.

René,

blijf het toch vreemd vinden dat de één nauwelijks problemen heeft en de ander, zoals bv ook Wim, hele grote. Helaas hoor ik dus ook tot de laatste catagorie. Dezer dagen maar eens enkele aanpassen en kijken wat het brengt. De ellende is dat ik enkele jaren geleden al begonnen ben met het bijelkaar sparen van railzen en dus ook wisselaandrijvingen, heb nu 50 van deze dingen op voorraad :( :( :(

Om de lol erin te houden hier nog enkele foto's:







Groetjes, John
Re:Tilly’s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Citaat van: Tilly op donderdag 11 juni 2009, 23:07:00
bedankt voor de foto, ik neem aan dat je ze dus zonder beschemkap onder de wissels gemonteerd hebt.
Ik gebruik servo en K-wisselaandrijving. Wat ik doe bij normale K-wisselaandrijving is voordat ze ingebouwd worden de eindafschakeling overbruggen.

Opmerking:
De wisselspoelen van C-wisselaandrijvingen hebben lagere spoelweerstand (12 Ohm) dan die bij een K-wisselaandrijving (15 Ohm).
De C-wisselaandrijving trekt dus meer stroom waardoor de schakelcontacten veel meer te verduren hebben.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
John,

Ik heb gisteren de micro switches uit de aandrijvingen gesoldeerd en daarna doorverbonden.
Nu werken ze weer helemaal zoals het moet.

Het voordeel van het verwijderen van de switches is dat de aandrijving nu dus ook geen mechanische weerstand meer heeft van de switches en bij het schakelen hoor je duidelijk het verschil met de niet aangepaste aandrijvingen.

De "klik klak" is nu wat luider.  8)......nu nog 16 stuks te gaan  :?

Trouwens wat een verschrikkelijk mooi materiaal staat er op jouw baan.

Succes

Ron

Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Citaat van: Ron21 op vrijdag 12 juni 2009, 09:05:08
John,

Ik heb gisteren de micro switches uit de aandrijvingen gesoldeerd en daarna doorverbonden.
Nu werken ze weer helemaal zoals het moet.

Het voordeel van het verwijderen van de switches is dat de aandrijving nu dus ook geen mechanische weerstand meer heeft van de switches en bij het schakelen hoor je duidelijk het verschil met de niet aangepaste aandrijvingen.

De "klik klak" is nu wat luider.  8)......nu nog 16 stuks te gaan  :?

Trouwens wat een verschrikkelijk mooi materiaal staat er op jouw baan.

Succes

Ron



Ron,

Zou je hiervan wat foto's kunnen plaatsen met de uitleg hierbij, ik weet dat er in draadje wat foto's staan maar die zijn niet duidelijk ( sorry ).
Ik heb er nu 19 in gebruik ( alles nieuw ) en er begint er al een problemen te krijgen met afschakelen.

Nu kan ik er nog makelijk bij, dus dat wordt de eindafschakeling overbruggen.
Ik gebruik C rails.

Peter / degeluidsman
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Hallo John, ik heb inmiddels meer dan 30 wissels al langere tijd in gebruik. Alle zijn van marklin en zitten in de c rail wissels met een marklin decoder. Twee dingen heb ik gemerkt in het begin toen ik ook problemen had. Ze moeten uiterst nauwkeurig gemonteerd worden, als ze goed zitten dan vallen ze echt op hen plek daarna moet je de schroefjes aandraaien met precies de juiste kracht en het handmatige schakelaartje verwijderen. Ten tweede is het bij mij zo dat ze graag voldoende spanning hebben. Eerst had ik dat niet maar na de aanschaf van een booster heb ik nooit meer problemen gehad. (ik voed de wissels via de rails)
Misschien heb je er wat aan,
Gijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (Update 06-06-2009)
Hallo John,

Ik had dezelfde ervaring dat bij mijn baan in opbouw een aantal wissels spontaan niet meer reageerde.
Na een aantal tips op diverse forums heb ik de contactpunten bij de microswitches gewoon via een soldeerbrug doorverbonden.

Ik heb dus de switches niet verwijderd, nog een draadje gesoldeerd van het ene punt naar het andere punt.

Het resultaat is dat alle wissels nu krachtig schakelen, wel met wat meer lawaai, maar het werkt wel.

Mvg,
Edwin