Hallo allemaal,
nu we moeten wachten op de IC?s tbv de wisseldecoders ben ik begonnen met het maken van een bezetmelding in een wisselstraat. Volgens velen is dit niet nodig maar er zijn toch situaties waarbij het mis kan gaan, bv:
Een trein die vanuit een opstelspoor te ver ?doorschiet? zal de achterliggende wisselstraat gedeeltelijk gaan bezetten met een botsing tot gevolg. Ook kunnen wagons die loskomen en achterblijven op de wisselstraat een ongeval veroorzaken.
Om dit te voorkomen heb ik het volgende gemaakt:
Gebruik alle railstukjes 24071 met afneembare berm wat als voordeel heeft dat de wissels in takt blijven. Het nadeel is echter dat het niet helemaal waterdicht is, een kleine wagon die precies tussen 2 railstukken 24071 stilvalt, zal niet ?gezien? worden. Maar ja, hoe groot is deze kans en als het dan gebeurt dan zal deze wagen hoogstwaarschijnlijk door de aankomende trein zonder consequenties vooruit geduwd worden.
Onderstaande tekening verduidelijkt mijn aanpassing:

Heb nu in eerste instantie gekozen voor een uitgaande wisselstraat welke alleen maar bestaat uit handwissels. Dus wissels losgemaakt, de railstaven van alle railstukjes 24071 van elkaar gescheiden, isolatoren 74030 geplaatst, kabeltjes gesoldeerd en alles volgens bovenstaande tekening aangesloten.
De veertjes heb ik trouwens uit de wissels verwijderd. Mocht het nl alsnog misgaan en je wil de trein terugzetten naar het opstelspoor, dan staan de wisseltongen altijd in de goede richting en lig je niet te klooien met terugklappende wisseltongen

Hierna aan de slag met koploper. De wisselstraten in het baanplan getekend en de bezetmelding geprogrammeerd. Daarna getest en jawel hoor, het werkt?????. Op onderstaande schermprint is te zien dat de wisselstraat linksboven bezet is

Deze week dus toch nog een klein succesje kunnen boeken. De komende dagen zijn de andere 3 wisselstraten aan de beurt en zodra de andere IC?s binnen zijn kan hopelijk het feest echt gaan beginnen

Groetjes, John