Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Ok,

Verder geen discussie dus ;)


John,

Doen al je decoders het niet goed, of is dit misschien een 'maandagmorgen' exemplaar ??

Grtzz,

Karst
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
John,

Zoals ik eerder schreef ben ik ook bezig over te gaan naar DDW als alternatief voor mijn IB die gerepareerd moet worden.

Al je problemen herken ik. Ik werk met zowel Littfinski s-dec-4-mm als Viessmann 5211 decoders voor de wisselaandrijving. Ook heb ik voor mijn seinen een aantal ls-dec-db in gebruik. Dit alles functioneert prima in combinatie met mijn IB.

Bij gebruik van DDW blijken de Littfinski's lastig te schakelen. De symptomen die jij beschrijft. Ook de seinen gaan niet goed. Wat ik vreemd vind is dat die ook soms schakelen, maar niet het seinbeeld geven dat ik aanzet. Het lijkt er dus op dat de code niet goed aankomt. De Vissmann's hebben geen problemen en schakelen prima.

Een ander probleem dat hier een beetje op lijkt, had ik twee weken geleden. Ik heb toen een Viessmann 4502 armsein aangesloten op een nieuwe s-dec-4. Bleek ook niet te werken. Nadat ik de Littfinski had omgewisseld met een 5211 werkte alles wel naar behoren. Ik had de indruk dat de Littfinski te korte schakeltijden had.

Onder DDW heb ik in koploper zitten spelen met duur van de schakelpuls en de pauzes daartussen. Er zijn verschillen merkbaar, maar de juiste combinatie heb ik niet kunnen vinden.

Mijn volgende poging is alles te gaan aansturen vanuit XP. 'k Draai nu nog Millenium edition op een oude PC. Had hoop dat het daaraan lag, maar het feit dat jij hetzelfde tegenkomt stemt me pessimistisch. Maar goed, als het weer even slechter wordt sleep ik een andere computer naar boven en sluit die aan.

Blijft documenteren! We komen er wel uit!
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Beste John,

Wat een indrukwekkend project heb je! En een prachtige ruimte. Heb pas net je draadje ontdekt, maar ga het met plezier volgen. Erg inspirerend!

Shark.
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Uit de reacties van de forumleden en je eigen bevindingen met het gebruik van DWW, valt mij op dat de communicatie tussen de booster en de pc niet optimaal functioneert. Klopt het dat je nog steeds Windows 98 gebruikt? Ooit gebruikte ik een USB-tower voor het aansturen van een Risc-processor. Ondanks updates werkte deze USB-tower nooit naar behoren, dan weer wel contact, dan weer geen contact, ondanks het feit dat bij het tabblad Hardware geen problemen werden geconstateerd. Aanpassingen binnen de BIOS gingen me te ver. Thuis daarentegen gebruik ik hiervoor Windows Vista Ultimate zonder problemen. Zelf zou ik proberen om je systeem onder deze versie te laten werken; het zou kunnen dat het programma dan wel draait. Lukt dit niet dan kun je misschien nog proberen om het programma te installeren onder de compatibiliteitsmodus van Vista. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om de andere Windows versies  te emuleren. Microsoft levert kosteloos een applicatie hiervoor (Microsoft Virtual PC 2007).

Groetjes,
Rob
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Jongens,

allemaal bedankt voor jullie reacties en het meedenken.

Even voor de duidelijkheid: het windows98 project heb ik afgesloten en ben verder gegaan met een AMD Duron 1.01GHZ 384MB met windows XP. In combinatie met DDW/Koploper en de HSI-88 van littfinsky lijkt dit perfect te werken(geen vastlopen, resets :mrgreen:, ed). De lokbesturing en terugmelding werkt feilloos, hiermee bedoel
ik 100% :D :D :D

Om even terug te komen op de opmerkingen van Karst:
Met Loconet heb ik geen ervaringen maar mocht ik opnieuw een keuze moeten maken dan zou deze opnieuw vallen op de HSI-88. Je kunt immers niet hoger scoren dan 100% :wink: en als de grootste modelbanen van Europa hiermee werken dan zal het toch wel betrouwbaar zijn, of niet?
Betreffende de keuze van de centrale: als je dit draadje terugkijkt dan kun je lezen dat mijn voorkeur uitgaat naar een CS2. Deze kan(kon?) op het moment van kiezen niet gebruikt worden in combinatie met een PC. Met DDW/koploper en de booster van Huub ging dat wel :D. ?600,- betalen voor een centrale die niet dat kan wat je wil lijkt mij niet logisch, zeker als je de mogelijkheid hebt om dit voor een paar Euro wel voor elkaar kunt krijgen.

Ik ben er dus nog steeds volledig van overtuigd dat de huidige opzet op dit moment de juiste is. De problemen met de HSI had ik trouwens grotendeels aan mijzelf te danken. Na installatie van een tweede compoort waren deze na enkele uren opgelost.

Wat er nu aan de hand is weet ik ook niet maar als ik het verhaal van Arjan lees en de links van Peter bekijk dan ben ik inderdaad niet de eerste en enige. We staan dus nu voor een volgende uitdaging die we ook wel weer zullen overwinnen 8)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Even nog ter aanvulling: diverse decoders op verschillende adressen geprobeerd. Het resultaat is hetzelfde.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Bij de verbinding tussen DDW en de booster is er eigenlijk geen sprake van communicatie.
DDW bestuurt geheel zelf de Com1-poort en genereert een pulstrein (met de benodigde info er in versleuteld) op die poort.
De booster is niet meer dan een simpele eindversterker en versterkt bovengenoemde pulstrein die op de TD-lijn (transmitted data) aanwezig is. Er wordt verder niks over en weer gecommuniceerd.
Er is alleen nog een kortsluit-terugmelding; DDW kijkt op de betreffende pen (d.m.v. polling) en zal bij een kortsluiting dit aan Koploper melden.

DDW verwacht de aanwezigheid van een bepaalde chip (of andere hardware die op exact dezelfde manier werkt) en bestuurt die geheel zelf. Om dit mogelijk te maken moet je bij Windows NT-versies eerst een programmaatje draaien waarmee de Com1-poort 'losgekoppeld' wordt van Windows, anders 'verziekt' windows het geheel continue en werkt het niet.

grv Huub
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Bedankt Huub, weer wat geleerd. Dus geen communicatie tussen DDW en Booster.
Dus als ik het goed begrijp, wordt er een tweede com-poort ingezet voor de terugmelding (HSI). Hier had ik echter nog een paar vraagjes over? ;)

Hoe is de relatie tussen deze poort en DDW/Koploper? Wordt deze kaart wel beïnvloed door Windows? Heb ik goed begrepen dat jij gebruik maakt van een ISA en PCI kaart, geeft dat geen problemen? Klopt mijn veronderstelling dat je DDW kunt beschouwen als een virtuele centrale?

Op termijn wil ik ook computerbesturing voor mijn baan, en ik ben nieuwsgierig naar de verschillende mogelijkheden. Maar voorlopig test ik alles met een CS1. :)

Groetjes,
Rob
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Citaat van: Boran op zaterdag 02 mei 2009, 19:20:03
Dus geen communicatie tussen DDW en Booster.

Ik heb de situatie beschreven zoals bij John. Er zijn misschien wel boosters met intelligentie ingebouwd, maar deze heeft dat niet.

Dus als ik het goed begrijp, wordt er een tweede com-poort ingezet voor de terugmelding (HSI). Hier had ik echter nog een paar vraagjes over? ;)

Hoe is de relatie tussen deze poort en DDW/Koploper? Wordt deze kaart wel beïnvloed door Windows? Heb ik goed begrepen dat jij gebruik maakt van een ISA en PCI kaart, geeft dat geen problemen? Klopt mijn veronderstelling dat je DDW kunt beschouwen als een virtuele centrale?

Dit is inderdaad een struikelblok geweest.....

DDW en Koploper communiceren met elkaar op de PC, daarvoor moet je de instellingen voor beide programma's gebruiken zoals John ze eerder in dit draadje beschreef.
Terugmelding van de HSI zit op com2 en die com2 werkt gewoon via windows; Koploper krijgt hier zijn info van.
Gewone compoorten gebruiken, die ouderwetse, maar wel een PCI-kaart !
Niet proberen de booster aan Com2 te hangen, dit werkt echt niet omdat alleen com1 losgekoppeld wordt (zoals eerder beschreven).
Onder W98 zou het wel moeten kunnen, maar waarom zou je dat willen ? Bij John werkt het nu onder XP. Lijkt de aanbevolen situatie dus.
En je zou DDW inderdaad als een virtuele centrale kunnen omschrijven, maar het werkt niet stand-alone. er zijn extra programma's (clients) nodig b.v. Koploper, om te kunnen aansturen.
DDW zet alleen de gewenste commando's om in een signaal op de compoort.

MRDirect daarentegen kan je wel direct treinen mee laten rijden, wissels omzetten etc.
Maar dit werkt helaas alleen onder DOS. W98 kan ook, maar heb gelezen op het forum dat het wel eens vast loopt. Het gemakkelijkste is dan een opstartfloppy met DOS en MRDirect er op.
Je kan je HD niet gebruiken bij nieuwere Windows want DOS kan geen NTFS-systeem lezen/schrijven.

Op termijn wil ik ook computerbesturing voor mijn baan, en ik ben nieuwsgierig naar de verschillende mogelijkheden. Maar voorlopig test ik alles met een CS1. :)

Ik heb ook een CS1 en wacht met smart op de ESU-update. Ik wil gewoon meerdere mogelijkheden hebben - als een systeem defect raakt, kan ik zo verder met het andere.
En alles moet bij mij ook DCC kunnen aansturen.....
Verder is die CS1 gemakkelijk als je decoders van M* programmeren wil.
Met MRDirect kan je wel DCC of Multiprotocoldecoders van ESU programmeren (52610).

Het blijft aan te bevelen om de handleidingen van MRDirect, Koploper etc. goed door te lezen; ze bevatten een schat aan informatie. Zo maar even de boel aan de praat brengen gaat niet lukken.


@ John: kan dit zo in je boek of moet ik het nog herschrijven ?
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Huub,

kan er zo in :lol: :lol: :lol:

Heb opnieuw vanalles geprobeerd maar het wil (nog) niet lukken. Arjan(nogmaals bedankt voor de feedback) heeft hier aangegeven dat hij herkenbare problemen heeft met de combinatie DDW/LDT componenten. Zijn er andere forumleden die deze combinatie ook gebruiken en waar het wel goed werkt?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Citaat van: ArjanM op zaterdag 02 mei 2009, 12:50:02
Zoals ik eerder schreef ben ik ook bezig over te gaan naar DDW als alternatief voor mijn IB die gerepareerd moet worden.

Ik weet niet wat er aan je IB mankeerd maar reparatie loont over het algemeen wel.
Ik had laatst met mijn stomme kop een Power-2 verkeerd aangesloten op mijn IB en blies het apparaat op.
Ik heb zelf persoonlijk de IB ter reparatie aangeboden bij Uhlenbrock en afgelopen donderdag ook weer opgehaald. Je krijgt er een rapport bij van wat er aan gebeurd is. Naast enkele IC's vervangen op de hoofdprint blijkt ook een knopje en de encoders van de regelaars vervangen te zijn.  Voor een somma van 45 euro was ik klaar en heb weer een IB die er even tegen kan. De Power-2 bleek niets te mankeren, kontrole was gratis.
Voor de volledigheid de ECoS heb ik voor de modelbaan en de IB voor de testbaan.
IB reparatie behoeft dus niet extreem in de papieren te lopen en je hebt garantie op de reparatie.

Mvg, Johan
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Citaat van: Boran op zaterdag 02 mei 2009, 19:20:03
Op termijn wil ik ook computerbesturing voor mijn baan, en ik ben nieuwsgierig naar de verschillende mogelijkheden. Maar voorlopig test ik alles met een CS1. :)
Je hebt ieder geval een centrale die met heel veel treinbesturings programma's overweg kan. Waarom zou je dan met DDW willen starten? Dit voegt voor jou dan niets toe. Daarnaast moet je weer met een specifieke booster aansturing gaan werken enz.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Heren,

om even terug te gaan naar het probleem:

Hier worden zelfs LDT decoders in combinatie met DDW geadviseerd! Het moet dus op de 1 of andere manier kunnen werken.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Hallo allemaal,

Peter(Freak) heeft thuis een zelfbouw wisseldecoder getest met DDW en Koploper en deze werkt :D Morgenavond komt hij even met deze decoder langs om dit bij mij te testen. Als deze werkt dan weten we zeker dat we hier te maken hebben met een probleem dat heel specifiek speelt tussen DDW en LTD decoders.

We houden jullie op de hoogte.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Hallo John en Peter.
Veel succes met deze "final" test!
Er is (bijna) niets vervelender dan een probleem waar je de oorzaak niet van weet! :?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Ja wel een probleem wat je zelf veroorzaak bvb getrouwd zijn  :shock:
Re:Tilly’s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Even update,

De terugmelding via de HSI-88 werkt perfect, de bekabeling is netjes gelegd, complimenten aan John. De booster die Huub gebouwd heeft ziet er ook netjes uit en zover te beoordelen was werkt deze ook goed. De locomotieven zijn met DDW goed aan te sturen. De LTD decoders konden (van de week) via DDW geprogrammeerd worden, er trad alleen een probleem op bij het aansturen van de LTD decoders met DDW.

Zelf de test uitgevoerd met Koploper en DDW.
Als booster is gebruikt een Delta Control en een tweetal EDiTS boosters.
Dit mede voor diegene die de combinatie Koploper en DDW zouden willen gebruiken.
In eerste instantie met eigen decoders en deze reageerde perfect waarna ook nog decoders getest zijn van o.a. Marklin, Viessmann en Conrad. Ook deze reageerden perfect.

Om voorzichtig te zijn, je weet maar nooit, zal het probleem liggen aan de decoders van LTD (S-DEC-4-MM).
Van de week wordt e.e.a. getest bij John.

Los van bovenstaande als antwoord op de vraag van John.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4957.msg249479#msg249479
Hier heb ik hem medegedeeld wat de voor- en nadelen zouden kunnen zijn, heb er zelf geen ervaring mee.

http://www.xs4all.nl/~perlovan/extra/om32intro.htm
Ook hier zijn de voor en nadelen gegeven en breng hem zelfs mee.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Hallo allemaal,

vanavond is Peter(Freak) bij mij thuis geweest en we hebben een zelfbouwwisseldecoder van hem getest; deze werkte perfect :D Thuis had hij DDW al getest met een märklin- en Viesmann- decoder en deze werkte ook probleemloos. Het lijkt hier dus te gaan om een specifiek probleem tussen DDW en LDT wisseldecoders.
Vervolgens telefonisch contact opgenomen met Jaap Kramer. DDW was hem volledig onbekend maar was gelijk bereid om dit door te spelen naar de fabricant. Tegen het einde van de week hoopt hij mij een antwoord te kunnen geven, even afwachten dus.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Murphy slaat goed toe bij jou, is het niet ?  :?
En ik dacht altijd die ie vooral mij moest hebben  :lol:
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
John,

het heeft wel wat voeten in de aarde, maar....de aanhouder wint :wink:

Mvg Gert (die vandaag een laptop gaat kopen........... :roll: :mrgreen:)
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Hallo John,

Dit is wel een enorm leerproces zeg.
Zet hem op de aanhouder wint.

Groet Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
'John,

Ik hoop van harte voor je dat je aan het eind van de week een antwoord hebt zodat je weer verder kunt met die mooie baan van je :wink:

Mathijs
Re:Tilly’s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Hallo John,

Al iets gehoord van Jaap Kramer ?.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Hallo allemaal,

ik kom zojuist terug van mijn werk en vond onderstaand antwoord in mijn mailbox:

Das Motorola-Signal, dass über DDW gesendet wird, hat so große Toleranzen im
Timing, dass es unsere Decoder nicht akzeptieren.

Mit DDW sollte der Kunde daher unsere DCC-Decoder einsetzen. Das klappt
zuverlässig, da DCC-Signale von DDW stabil erzeugt werden.

Viele Grüße

Peter Littfinsky


Lijkt mij duidelijk. Heb nu Jaap teruggemaild met de vraag of ik ze kan ruilen.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Hallo John, wat een project en wat moet jij veel moeite doen om alles te automatiseren. Ik bewonder je uithoudingsvermogen. Wel jammer dat we zo wel langer moeten wachten voordat je verder gaat bouwen want ik ben erg benieuwd naar het vervolg. Je ziet, ik heb lang niet het geduld van jou.
Heel veel succes met verder zoeken naar oplossingen.
Groeten,
Gijs
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Dat verbaast me niets. Bij de gewone K83 is de timing al enorm kritisch. Even kort door de bocht: ik heb mijn eigen DDW-achtige-apparatuur gemaakt met behulp van microcontrollertjes. Voor de decoders geldt: een packet dient twee keer correct ontvangen te worden voordat het wordt geaccepteerd. Packets worden in series van 4 verzonden met verschillende pauzes er tussen, en als ik die pauzes niet correct kies, dan kan het voorkomen dat bepaalde decoders wel, en andere niet schakelen. Gelukkig dat er zo iemand bestaat als Dr. Koenich die het allemaal voor ons uitgezocht heeft. :)

Maar goed, als het bij de K83 al zo kritisch is, verbaast het me dus niets dat het bij andere fabrika(n)ten ook makkelijk fout kan gaan.
Re:Tilly’s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Henk,

Even voor de goede orde ook de K83 is getest en werkte zoals het moet.

Je zult ze toch bij Jaap kunnen ruilen neem ik aan ?.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Henk,

bedankt voor de aanvulling.

Peter,

heb Jaap gemaild met de vraag of de decoders omgeruild kunnen worden. Ben me er echter niet zeker van of ik dit wel wil. Als ik in de toekomst bv een CS2 wil aanschaffen dan heb ik niets meer aan DCC wisseldecoders. Misschien moet ik gaan voor bv de ESU switchpilots, die kunnen zowel DCC als Motorola en dat tegen een aantrekkelijke prijs.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Hallo John,

Heb je even een pb gestuurd maar sterkte en succes zeg met de aansturing.

Groet Wim.
Re:Tilly’s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Voor een grote baan heb je in feite geen dure centrale nodig.
Als het een beetje meezit is er in het najaar een zelfbouw (multiprotocol) centrale die naast de gebruikelijke aansluitingen voor o.a. booster- en programmeerspoor, S88- en XPressNET-bus ook een LocoNet-aansluiting heeft. Terugmelding kan dan niet alleen via de S88-bus maar ook via LocoNet, aansturen van wissel- en seindecoders niet alleen via het normale weg maar ook via LocoNet.
De centrale kan via de gebruikelijke besturingsprogramma’s aangestuurd worden.
Programmeersoftware voor decoders is aanwezig.

John,
Aangezien je toch voorlopig met DDW wilt bljiven werken tegen die tijd mag jij hem op je baan testen. Je kan je booster blijven gebruiken. Je terugmelding kan via de centrale of je HSI-88.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
John,

het antwoord geldt dus ook voor de LS-DEC sein decoders. Helaas zijn die maar in 1 algemene (MM & DCC) uitvoering te verkrijgen. Die doen het dus ook niet goed met DDW.

Je bent voorlopig nog niet aan seinen toe volgens mij maar ik adviseer je om tegen die tijd bijvoorbeeld voor een OM32 oplossing te kiezen.

Bedankt voor het uitzoeken, ik denk dat mijn DDW avontuur hier eindigt, want ik ga niet al mijn decoders vervangen.
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Arjan,

in de beschrijving van de LS-DEC staat:

Über eine Steckbrücke wählen Sie aus, ob Sie den Decoder an einer Märklin-Motorola Anlage oder an einem Digitalsystem nach dem DCC Standard betreiben wollen.

Heb je dit geprobeerd? In DCC modus zou deze toch goed moeten werken, volgens de heer Littfinsky dan :? Mocht dit niet zo zijn dan zou je eigenlijk contact moeten opnemen met Jaap Kramer.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Hallo allemaal,

zojuist een mail ontvangen van Jaap Kramer en die luidt als volgt:

U hoeft de decoder NIET om te ruilen. De protocol IC's voorzien van de rode sticker (Motorola) kunnen worden uitgewisseld met hetzelfde type IC voorzien van een gele sticker (NMRA-DCC).
Alvorens de IC's te verwijderen en te plaatsen moet u zichzelf wel ontdoen van statische elektriciteit (bijv. waterleiding of CV-buis vastpakken).
Omdat de IC's met de rode stickers niet kunnen worden ingenomen bereken ik u de kostprijs van de nieuwe IC's zijnde ? 4,00 p/st.


Binnen enkele dagen moet het probleem dus opgelost zijn :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Hallo John,

Dat is weer eens goed nieuws dan en ben benieuwd of het dan beter gaaat en het gaat werken voor je.

En weer eens een par foto's komen waarbij we weer eens kunnen zien dat na tegen spoed ook weer een voor spoed is op je modelbaan.

Veel succes en als het tegen zit hou de plezier er wel in hoor.

Groet Wim.
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Hoi John,

Eindelijk ligt aan het einde van de tunnel.

Ik hoop dat nu alles gaat werken zoals de bedoeling is.

Succes,

Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject ( (Wissels werken niet ....)
Dat lijkt mij een goed bericht John.
Kan je eindelijk verder met testen.

Succes er mee.

Groet Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bezetmelding wisselstraat)
Hallo allemaal,

nu we moeten wachten op de IC?s tbv de wisseldecoders ben ik begonnen met het maken van een bezetmelding in een wisselstraat. Volgens velen is dit niet nodig maar er zijn toch situaties waarbij het mis kan gaan, bv:
Een trein die vanuit een opstelspoor te ver ?doorschiet? zal de achterliggende wisselstraat gedeeltelijk gaan bezetten met een botsing tot gevolg. Ook kunnen wagons die loskomen en achterblijven op de wisselstraat een ongeval veroorzaken.
Om dit te voorkomen heb ik het volgende gemaakt:
Gebruik alle railstukjes 24071 met afneembare berm wat als voordeel heeft dat de wissels in takt blijven. Het nadeel is echter dat het niet helemaal waterdicht is, een kleine wagon die precies tussen 2 railstukken 24071 stilvalt, zal niet ?gezien? worden. Maar ja, hoe groot is deze kans en als het dan gebeurt dan zal deze wagen hoogstwaarschijnlijk door de aankomende trein zonder consequenties vooruit geduwd worden.

Onderstaande tekening verduidelijkt mijn aanpassing:



Heb nu in eerste instantie gekozen voor een uitgaande wisselstraat welke alleen maar bestaat uit handwissels. Dus wissels losgemaakt, de railstaven van alle railstukjes 24071 van elkaar gescheiden, isolatoren 74030 geplaatst, kabeltjes gesoldeerd en alles volgens bovenstaande tekening aangesloten.

De veertjes heb ik trouwens uit de wissels verwijderd. Mocht het nl alsnog misgaan en je wil de trein terugzetten naar het opstelspoor, dan staan de wisseltongen altijd in de goede richting en lig je niet te klooien met terugklappende wisseltongen :wink:

Hierna aan de slag met koploper. De wisselstraten in het baanplan getekend en de bezetmelding geprogrammeerd. Daarna getest en jawel hoor, het werkt?????. Op onderstaande schermprint is te zien dat de wisselstraat linksboven bezet is 8)



Deze week dus toch nog een klein succesje kunnen boeken. De komende dagen zijn de andere 3 wisselstraten aan de beurt en zodra de andere IC?s binnen zijn kan hopelijk het feest echt gaan beginnen :D :D :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bezetmelding wisselstraat)
Ben je voorbereid op de nieuwe ic's ?
Zou jammer zijn als het mis gaat.....

gewone ic's (DIL ofwel dual in line = 2 rijen pootjes) kan je op 2 manieren plaatsewn: goed en verkeerd om.
maar er zijn zoveel varianten in behuizingen; bij enige twijfel a.u.b. contact op nemen met Peter of mij.

verder oppassen dat je ze niet opblaast met statische elektriciteit. de werking hoeft ook niet direct uit te vallen maar door ontladingen kunnen componenten beschadigd raken en eerder de geest geven. Als dat over 1 of 2 jaren is, denk je echt niet meer aan dit verhaal.

ik heb zelf een antistatische mat met een polsbandje er aan.
de truuk is n.l.  om je handen en de materialen het zelfde potentiaal te laten hebben voordat je het materiaal vast pakt. Dan kan er geen ontlading meer plaats vinden.

het kan op zo'n mat maar ook op elk elektrisch geleidend materiaal.
Re:Tilly’s modelbaanproject (Bezetmelding wisselstraat)
Citaat van: huub op zaterdag 09 mei 2009, 00:04:11
verder oppassen dat je ze niet opblaast met statische elektriciteit. de werking hoeft ook niet direct uit te vallen maar door ontladingen kunnen componenten beschadigd raken en eerder de geest geven. Als dat over 1 of 2 jaren is, denk je echt niet meer aan dit verhaal.
En dit is wat Huub bedoeld.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bezetmelding wisselstraat)
Citaat van: huub op zaterdag 09 mei 2009, 00:04:11
dual in line [...] er zijn zoveel varianten in behuizingen

Bij zulke ic's is toch altijd pen 1 gemarkeerd ?
Re:Tilly’s modelbaanproject (Bezetmelding wisselstraat)
Erik,

Waar pen 1 zit is wel goed aangegeven, echter ik zou ze niet de kost willen geven die het toch voor elkaar krijgen om het IC verkeerdom te plaatsen.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bezetmelding wisselstraat)
hoi john.

erg mooi woord de been zeg.
jammer van de decoders dat die het niet doen of wat het ook is bassie houd het wel gewoon bij de ptt relais en het solderen
maar met alle hulp hier zal het zeker goed gaan komen.

groetjes bas
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bezetmelding wisselstraat)
Citaat van: Freak op zaterdag 09 mei 2009, 00:26:34
Erik,

Waar pen 1 zit is wel goed aangegeven, echter ik zou ze niet de kost willen geven die het toch voor elkaar krijgen om het IC verkeerdom te plaatsen.

Mvg,
Peter

Ik zie het nog regelmatig....
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bezetmelding wisselstraat)
John,

niet aan gedacht dat je inderdaad de sein decoders ook op DCC kunt zetten...

Wat betreft het omwisselen van de IC's; heb laats ook van Jaap een vervang ICtje mogen ontvangen. Even onthouden waar het hapje uit de IC zit. 1 van de korte kanten heeft zo'n markering. Wel was het lastig alle pootjes recht voor het voetje te krijgen. Als je er meer moet vervangen is het wellicht raadzaam even een IC steker bij een elektronica zaak of Conrad (189715 - 89) te scoren.

We horen het wel!
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bezetmelding wisselstraat)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bezetmelding wisselstraat)
Citaat van: ArjanM op donderdag 14 mei 2009, 22:01:38
John,

niet aan gedacht dat je inderdaad de sein decoders ook op DCC kunt zetten...

Wat betreft het omwisselen van de IC's; heb laats ook van Jaap een vervang ICtje mogen ontvangen. Even onthouden waar het hapje uit de IC zit. 1 van de korte kanten heeft zo'n markering. Wel was het lastig alle pootjes recht voor het voetje te krijgen. Als je er meer moet vervangen is het wellicht raadzaam even een IC steker bij een elektronica zaak of Conrad (189715 - 89) te scoren.

We horen het wel!

Handig is om eerst een rij een klein stukje in de voet te steken, dan het ic naar beneden duwen en met je vinger dan de pootjes begeleiden.

Neem er in iedergeval de tijd voor.

Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Bezetmelding wisselstraat)
Het beste is als de pootjes haaks op het huisje staan voordat je probeert het ding in een voetje te prikken.
Je wil niet weten hoe vaak ik fouten gevonden heb waarbij er 1 of enkele pootjes plat onder het IC lagen. en dan ook nog soms contact maken....

Het kan gemakkelijk door het IC op z'n zij te leggen en er zo op te drukken dat de pootjes verder buigen (op het punt waar ze al gebogen zijn). en nog een keer voor de andere zijde natuurlijk.

een buigmal lijkt me wat overdreven voor die paar stuks.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De wissels werken)
Jongens,

bedankt voor de adviezen.

Begin van de week zijn de IC's binnengekomen maar had vandaag pas tijd om ze uit te wisselen. Dit is zonder problemen gelukt en vervolgens de decoders geïnstalleerd en geprogrammeerd.
En jawel hoor, het werkt perfect :D :D :D Heerlijk om het "klik-klak klik-klak klik-klak klik-klak klik-klak klik-klak klik-klak klik-klak..................... te horen :D :D :D

Het is nu weer even tijd om van dit succesje te genieten :lol: :lol: :lol:

Groetjes, John
Re:Tilly’s modelbaanproject (De wissels werken)
John,

En rijden de eerste 8 treinen nog steeds zijn rondjes ?.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (De wissels werken)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (De wissels werken)
John,

Heb je geen filmpje van al dat moois.

Top dat het gelukt is met de andere ic,s

Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (De wissels werken)
Citaat van: Tilly op vrijdag 15 mei 2009, 18:08:51
Jongens,

bedankt voor de adviezen.

Begin van de week zijn de IC's binnengekomen maar had vandaag pas tijd om ze uit te wisselen. Dit is zonder problemen gelukt en vervolgens de decoders geïnstalleerd en geprogrammeerd.
En jawel hoor, het werkt perfect :D :D :D Heerlijk om het "klik-klak klik-klak klik-klak klik-klak klik-klak klik-klak klik-klak klik-klak..................... te horen :D :D :D

Het is nu weer even tijd om van dit succesje te genieten :lol: :lol: :lol:

Groetjes, John



Gefeliciteerd ! ik denk dat jij inmiddels wel droomd van je nieuwe treinbaan. De aanhouder wint !

groeten,
Gijs