Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Tilly?s modelbaanproject (nog altijd de HSI-88)
Hallo allemaal,

Fred en alle anderen, bedankt voor het meedenken maar ik heb het helemaal gehad met die USB-Serial-converters. Om te voorkomen dat m?n PC door de raam naar buiten gegooit wordt :evil:, zet ik hier een dikke rode streep doorheen en ga een tweede compoort inbouwen. Harry(yrrah40), een goede collega van me, heeft nog een ISA compoortkaart voor me liggen. Voor de leken, waaronder ikzelf :wink:, heb ik een foto gemaakt waarop duidelijk het verschil te zien is tussen een PCI en een ISA aansluiting. Mijn PC had gelukkig beide aan boord:



De bovenste witte is PCI en de onderste zwarte is ISA.

Ondertussen heb met een tweede PC liggen experimenteren en mijn ervaringen wil ik jullie niet onthouden. Op deze PC stond windows 2000 en ook hier DDW en Koploper geïnstalleerd. Ook onder windows 2000 werd het download gedeelte van DDW niet goed weergegeven dus ook hier eerst Netscape 7.2 geïnstalleerd waarmee dit probleem opgelost was. Na installatie DDW kreeg ik de foutmelding ?geen idriver aanwezig? maar na een PB?tje naar Peter(Freak), waarvoor opnieuw mijn dank, was ook dit probbleem zo opgelost. Deze driver staat nl ook op de DDW site, zie "Treiber für Windows NT (für den Betrieb des unter Windows NT/2000/XP notwendig".
Je moet het maar weten. Het installeren van Koploper ging probleemlooos.

Omdat er een hoop shit op deze PC stond heb ik hem opnieuw leeggemaakt en nu voorzien van een officiële versie van windows XP. Via bijbehorende Internet Explorer 7 gaf het weergeven van het DDW downloadgedeelte hier geen enkel probleem. Installatie van Netscape was dus niet nodig. Na installatie DDW werd ook hier naar bovenstaande io-driver gevraagd. Na deze gedownload te hebben werkte DDW zoals het zou moeten werken. Installatie koploper was ook hier geen enkel probleem.

Heb dus nu 2 oude PC?s, 1x windows 98 en 1x windows XP, met daarop DDW en Koploper. De volgende stap is dus het inbouwen van een tweede compoort.

Gelukkig is mijn frustratie nu langzaam omslagen naar optimisme en zie dit nu als één groot leerproces. Ben er nog steeds volledig van overtuigd dat de ingeslagen weg, DDW en Koploper, de juiste is.

Jullie horen weer van me.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Super John dat je de moed nog niet hebt opgegeven en dat je blijft zoeken naar een oplossing.

Mvg Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Hoi John,

allereerst de complimenten voor je immense project. Vooral de netheid en accuratesse waarmee je alles uitvoert: Chapeau ( petje af dus ;) )

Dan, als ik je wat adviseren mag, laat die Windows 98 doos voor wat het is.
Je hebt nu, ook, een XP computer aan het werk. Dit platform is vele malen stabieler dan je vorige probeersel. Ook met het oog op de toekomst, waarbij DDW waarschijnlijk naar .NET, C# zal gaan. En zeker gezien je toch 'behoorlijke' ;)  baan. Deze zal zowel van Koploper als van DDW de nodige resources vragen. Win98 is hierin gewoon vele malen beperkter.

En... doen USB uitbreidingen het gewoon op XP, zelf compoorten, die in '98 inderdaag een regelrechte ramp zijn :( . Wellicht wil je zelfs in de toekomst met het oog op de groote van je baan nog meer HSI-88 aanschaffen, zelfs wellicht wel de USB variant. ???

Verder wens ik je alle succes en resultaat van de wereld toe met dit mega project !

Grtzz,

Karst
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Citaat van: Tilly op maandag 13 april 2009, 15:32:22
Gelukkig is mijn frustratie nu langzaam omslagen naar optimisme en zie dit nu als één groot leerproces. Ben er nog steeds volledig van overtuigd dat de ingeslagen weg, DDW en Koploper, de juiste is.

Jullie horen weer van me.

Groetjes, John

Nou John,
Ten eerste mooi dat je frustratie langzamerhand omslaat in optimisme. Is natuurlijk niet leuk als je veel moeite doet en het werkt niet. Daarom is het fijn dat je nu iets hebt wat wel werkt :wink:

Ten tweede:
Leuk dat je ons zo goed op de hoogte hebt gehouden en ook van plan bent om dit te blijven doen :P

Mathijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
oeh heerlijk om een oude ISA poort weer te zien :)

Succes met het installeren van een tweede com-poort. Maar heb je dan geen com-poorten on-board zitten van je moederbord? Of zijn ze allebei in gebruik?
Want ik kan me herinneren dat oldschool moederborden met ISA en PCI sloten toch zeker wel 2 com-poorten aanboord hebben, naast eventuele USB poorten.

(9-pins en 25-pins, eventueel met wat zogenaamde "headers" en "break-out brackets" die je dan kan inpluggen op je moederbord en via zo'n stalen slotje naar buiten toe kan leiden?)

Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Citaat van: cavey op dinsdag 14 april 2009, 14:11:55
oeh heerlijk om een oude ISA poort weer te zien :)

Succes met het installeren van een tweede com-poort. Maar heb je dan geen com-poorten on-board zitten van je moederbord? Of zijn ze allebei in gebruik?
Want ik kan me herinneren dat oldschool moederborden met ISA en PCI sloten toch zeker wel 2 com-poorten aanboord hebben, naast eventuele USB poorten.

(9-pins en 25-pins, eventueel met wat zogenaamde "headers" en "break-out brackets" die je dan kan inpluggen op je moederbord en via zo'n stalen slotje naar buiten toe kan leiden?)




je moet nog veel verder terug in de tijd .....  USB ???  dat was toen toekomst muziek en had nog niet eens een naam ...
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Cavey,

de XP machine heeft een tweede compoort aan boord, de PC met windows 98 niet.

Harry(yrrah40) heeft mij vandaag de onderdelen geleverd, nogmaals hartelijk dank hiervoor, en maar gelijk de tweede compoort van de PC met Windows XP "naar buiten gebracht" en getest. Com2 gebruikt voor het aansturen van de booster en deze werkt, het com-probleem is hiermee eindelijk opgelost :D :D
Vervolgens de HSI-88 aangesloten maar helaas, geen terugmeldingen :( :( :(
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik ergens een domme bekabelingsfout gemaakt heb :oops: :oops: :oops:

Karst,

ik ga zowiezo verder met XP. Ook het backuppen van Koploper op een USB-stick getest wat bij XP probleemlooos verliep maar bij windows 98 opnieuw problemen gaf. Mijn bedoeling is echter wel om de PC met windows 98 volledig operationeel te maken. Indien hier interesse in is wil ik deze gratis ter beschikking stellen aan het forum zodat geïnteresseerden kennis kunnen maken met DDW/Koploper.

Dit was het weer voor nu, we zijn de oplossing weer een stukje dichterbij gekomen.

Groetjes en tot de volgende keer, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
hey John,

Goed om te horen dat je een stukje dichterbij komt met je probleempjes..

By the way.. Graag gedaan lag hier toch maar wat  te liggen...
Klein beetje plaats erbij gekregen hihi..

Groetjes Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Stukje bij beetje kom je verder en wordt je steeds wijzer, dat is het fijne van deze hobby :P

Hou vol John  :wink: :mrgreen:

Mvg Gert
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Beste Tilly

is het mischien dat de hsi defect is.

want volgens mij heb je geen bekabelings fout gemaakt kan je dit niet even testen dan?

veel sterkte

johan
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Johan,

met Peter(freak) zijn we aan het kijken hoe we dit het beste kunnen doen.

Forumlid "Henny" kwam de afgelopen week met een voorstel tot ruilen/bijbetalen van mijn BR191 in DB- en zijn BR96 in DRG-uitvoering. Een fantastische lok, hier een foto:



Dit was niet gepland, het budget is immers nodig voor de bouw van mijn baan, maar het verzacht wel de pijn van een niet werkende HSI :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Hoi John,
Mooie loc.
En zie deze uitgave maar als een pleister op de hsi wond.

Groetjes Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Kijk, dat is echt materiaal, ik heb zelf de blauwe en de beige uitvoering, super, vr gr Arie :D
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: hij werkt!!!!!!!!)
Hallo forumleden,

gistermorgen met Huub 3 uur liggen klooien met als eindconclusie: het kabeltje van Harry op com2 is niet in orde :( :( :( Vervolgens eerder vermelde ISA-kaart proberen te installeren op de windows 98 en XP PC, echter ook zonder resultaat :( :( :( Met Huub besloten om maar een nieuwe PCI-kaart aan te schaffen. Deze vervolgens gekocht en gisteravond na mijn werk geïnstalleerd. Dit ging probleemloos en onder apparatenbeheer was zichtbaar dat com4 en com5 geínstalleerd zijn :D
Nu was het aansluiten van de HSI aan de beurt. Inmiddels had Peter(Freak) mij onderstaande link gemaild van een Terminalprogramma waarmee de communicatie getest kan worden. Hier betreffende link:

http://serial-terminal.qarchive.org/

Freeware programma "Hercules SETUP 2.7.3" geïnstalleerd, de HSI aangesloten op com4 en mbv http://www.ldt-infocenter.com/downloads/hsi88_befehlssatz.zip de communicatie tussen com4 en de HSI getest, en zie daar:



De HSI communiceert met de PC :D :D :D

De volgende stap is het in werking krijgen van de terugmeldingen. Ik hoop jullie binnen enkele dagen het volgende succes te kunnen melden :wink:

Groetjes, John

PS: zonder de hulp van Peter en Huub was mij dit nooit gelukt. Jongens, hartelijk dank hiervoor.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De HSI-88: hij werkt!!!!!!)
Eindelijk voor elkaar dus..........gefeliciteerd. Nu weer verder met het mega project.

Groeten

Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject (De HSI-88: hij werkt!!!!!!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (De HSI-88: hij werkt!!!!!!)
Ik hoop dat het bij mij wat sneller werkt, ik ben nu de S88 encoders aan het aansluiten en hoop binnenkort een centrale te hebben en dan maar kijken of het werkt.

Succes met de bouw verder.

Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (De HSI-88: hij werkt!!!!!!)
Hoi John,

Nou super dat je nu eindelijk vooruitgang boekt.
De terug melding zal nu ook wel lukken.

Groet Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De HSI-88: hij werkt!!!!!!)
Hey John,

Gelukkig heb je het nu wel aan het werk gekregen..
Kabeltje kan ip weinig mee loos zijn mischien de compoort van het moederbord niet helemaal in orde. Heb dat ander kabeltje wat op die andere kaart zit ook uitgeprobeerd?

Groetjes Harry
Re:Tilly?s modelbaanproject (De HSI-88: hij werkt!!!!!!)
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (De HSI-88: hij werkt!!!!!!)
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 18 april 2009, 13:56:17
Ik hoop dat het bij mij wat sneller werkt, ik ben nu de S88 encoders aan het aansluiten en hoop binnenkort een centrale te hebben en dan maar kijken of het werkt.

Succes met de bouw verder.

Peter

Ben je nog niet aan de gang met die S88?
Ben benieuwd of het werkt

Tot maandag
Re:Tilly?s modelbaanproject (De HSI-88: hij werkt!!!!!!)
Harry,

nee heb ik niet meer geprobeerd, de grens was bereikt :x Als ik nu gelijk deze kaart gekocht had dan was me 3 weken testen bespaard gebleven. Aan anderen die met dezelfde configuratie gaan werken kan ik dus alleen maar ditzelfde advies geven :idea:

Groetjes, John

PS: als ik het niet vergeet dan neem ik de volgende week de USB-serïeel converter voor je mee. Dat ding wil ik niet meer zien :mrgreen:
Re:Tilly?s modelbaanproject (De HSI-88: hij werkt!!!!!!)
Hoi John,

Super dat het nu werkt. :)
Succes met de bezetmelding.

Gr.
René
Re:Tilly?s modelbaanproject (De HSI-88: hij werkt!!!!!!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (De HSI-88: hij werkt!!!!!!)
Citaat van: Rieske op zaterdag 18 april 2009, 15:38:45
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 18 april 2009, 13:56:17
Ik hoop dat het bij mij wat sneller werkt, ik ben nu de S88 encoders aan het aansluiten en hoop binnenkort een centrale te hebben en dan maar kijken of het werkt.

Succes met de bouw verder.

Peter

Ben je nog niet aan de gang met die S88?
Ben benieuwd of het werkt

Tot maandag

Hoi Rieske,

Natuurlijk ben ik ermee aan de gang, als jij nauw de Ecos centrale koopt zal ik je laten weten of het werkt.

Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (De HSI-88: hij werkt!!!!!!)
Citaat van: Tilly op zaterdag 18 april 2009, 15:38:59
Als ik nu gelijk deze kaart gekocht had dan was me 3 weken testen bespaard gebleven. Aan anderen die met dezelfde configuratie gaan werken kan ik dus alleen maar ditzelfde advies geven
Dat is dus dezelfde kaart die ik eigenlijk had moeten halen voordat ik met die booster kwam, zoals dat eigenlijk ook afgesproken was  :oops:

En het advies wat John bedoelt:
zorg EERST voor 2 correct werkende, standaard compoorten.
Onder W2k of XP dien je daarna eerst de NT-driver te runnen. (Niet nodig voor W98).
Hierdoor is com1 'los' van windows en kan er een booster aangestuurd worden.
Verder moet in DDW de HSI-instelling uit staan en in Koploper de verbinding wel instellen en configureren.

Vergeet dit niet te vermelden in de handleiding in boekvorm   :mrgreen:

Citaat van: yrrah40 op zaterdag 18 april 2009, 15:13:02
Kabeltje kan ip weinig mee loos zijn mischien de compoort van het moederbord niet helemaal in orde.
Is mogelijk, maar het kan ook een verkeerd bedraad kabeltje zijn, uit een grijs verleden weet ik nog dat er meerdere versies waren. Dat hing af van de connector van het moederbord, welk signaal op welke pen zit dus.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De HSI-88: hij werkt!!!!!!)
Hey Tilly

Ik ben blij voor je dat het nu eindelijk opgelost is en dat je nu verder kan met je andere werkzaamheden.

Groeten Piwie. 
Re:Tilly?s modelbaanproject (De HSI-88: hij werkt!!!!!!)
Hoi John,

Mooi dat je de HSI nu aan de praat hebt. Weer een stapje verder.

Zoals ik een tijdje geleden al schreef, ben ik ook aan het experimenteren met DDW en Koploper. Gisteren voor het eerst de booster aangesloten, de s88 komt nog. Nu heb ik dezelfde problemen als jij met alle locs met een Marklin decoder, behalve de twee met een sinus motor. Ik vermoed dat de overigen ook een 6090 decoder hebben.

Heb je intussen al een oplossing voor het vreemde rijgedrag dat deze locs vertonen?
Re:Tilly?s modelbaanproject (De HSI-88: hij werkt!!!!!!)
John,

fantastisch dat het nu wel naar behoren werkt ! :P, mag ook wel na de genomen moeite 8)
Ga binnenkort en nieuwe laptop aanschaffen en deze is natuurlijk voor de..............treinenkamer :P

Na aanschaf ga ik dit topic weer eens opnieuw doornnemen :mrgreen:, eerst nog even 48 wissels aansluiten  :roll: :| :mrgreen:

Mvg Gert
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Arjan,

het stotteren van loks heb ik even voor lief genomen. Het in orde maken van de belegmelding had mijn hoogste prioriteit.

Na eergisteren gemeld te hebben dat de HSI-88 werkt kan ik nu zeggen dat de terugmelding ook functioneerd. Gisteren vanalles ingesteld en kreeg continu de foutmelding in Koploper ?Geen communicatie met HSI-88 mogelijk!?. Vannacht gewerkt, kom thuis, zet de PC aan, geen foutmelding :? Kijk vervolgens in Koploper naar ?Algemeen/Testprogramma/Tabblad:HSI-88? en krijg een terugmelding :?: Met een lok gaan rijden en inderdaad, het werkt!! :D :D :D Hoogstwaarschijnlijk heb ik ergens een juiste instelling gedaan en moet voor het goed functioneren de PC opnieuw opgestart worden. Helaas kan ik mij niet meer precies herrineren wat ik nu op het laatst nog gewijzigd heb.

Wegens nachtdienst had ik nu eigenlijk moeten slapen maar wegens dit succes lukte me dit niet meer :mrgreen: Om iedereen op weg te helpen die met dezelfde configuratie wil gaan werken, hier een overzicht van alle instellingen in Windows XP, DDW en Koploper. Dit scheelt Peter(Freak) de nodige PB-tjes.....

Windows XP: Configuratiescherm/systeem/hardware/apparatenbeheer/




Windows XP: dubbelklik PCI serial port(com 1 en 4) en vervolgens Portsettings




Windows XP: dubbelklik PCI serial port(com 1 en 4) en kies vervolgens Portsettings/advanced




DDW: Instellingen/Parameters instellen/Globale instellingen




DDW: Instellingen/Parameters instellen/Verbindigen




DDW: Instellingen/Parameters instellen/Thread




DDW: Instellingen/Parameters instellen/Kortsluiting




DDW: Instellingen/Parameters instellen/S88Bus




DDW: Instellingen/Parameters instellen/HSI88




DDW: Instellingen/Parameters instellen/Gegevensuitgave




DDW: Instellingen/Parameters instellen/Miscellaneous




Koploper: Algemeen/Instellingen per database/Algemeen-1




Koploper: Onderhouden/Onderhouden digitale onderdelen




Koploper: Algemeen/Testprogramma/HSI-88



En zie daar, de terugmelding is een feit.

Het is eigenlijk de bedoeling om hier een handleiding van te maken en deze ergens op het forum te plaatsen zodat die voor iedereen bereikbaar is. Verlopig heb ik hier echter geen tijd voor maar als iemand zich hier geroepen voor voelt? Heb in ieder geval Willie gemaild om deze plaatjes op de server te zetten.

Zo, nu gaan we de rest van vandaag van deze mijlpaal genieten :D :D :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
He John,

Super dat je het nu voorelkaar hebt gekregen en ik kan me voor stellen dat je nu echt zit te genieten.
Bedankt dat je de instellingen met ons wilt delen, zit er nl ook over na te denken om eens een begin te maken met computer besturing.

Veel plezier vandaag.

Groetjes Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Hoi John,

Toppie dat het nu loopt!!!

Groet,
Rutger


Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Citaat van: wacojaco op zondag 19 april 2009, 14:08:13
Bedankt dat je de instellingen met ons wilt delen, zit er nl ook over na te denken om eens een begin te maken met computer besturing.

Iedereen die het ook wil proberen:

Vergeet niet dat elke pc weer iets anders kan zijn dan de andere.

Voorbeeld: John heeft het over COM4 en COM5.
COM4 is dus de eerste poort op de nieuwe kaart, die moest hij gebruiken en ook instellen in koploper.
maar het wil zeggen dat er nog 3 andere zijn:
COM1: moederbord, hier moet en zit de booster aan
COM2: moederbord, defect of verkeerd kabeltje
COM3: de grote onbekende - waarschijnlijk veroorzaakt door de driver van de USB-to-serial toestand die eerder geprobeerd is. Bij opnieuw installeren van windows of het verwijderen van de driver kom je boze verrassingen tegen als je hier niet aan denkt.

enz.enz.

en zo zijn er duizenden dingen te bedenken waardoor het niet zal werken.....


Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
ik blijf dit volgen want het boekwerk staat hier al een groot deel  :P
mvg ron
Re:Tilly’s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
John is bezig Koploper nu de hardware naar tevredenheid werkt.


Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
John,

Heel mooi nieuws dat ik hier lees. Je problemen met de bezetmelding en computers zijn voorbij en je kunt je nu dus druk gaan maken over instellingen in koploper, en natuurlijk (niet vergeten hè :mrgreen:) scenery op de baan :D.
Ga vooral zo door dan lukt het vast wel 8)

Mathijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Citaat van: Freak op maandag 20 april 2009, 22:26:06
John is bezig Koploper nu de hardware naar tevredenheid werkt.

Mvg,
Peter

Nou Peter, dit is helaas (nog) niet helemaal waar. Alle 6 de terugmeldmodules aangesloten en kwam ondanks zorgvuldig werken toch een aantal foutjes tegen. Na zoekwerk bleek dat ik bij 2 stukjes rails maar 1 lipje aan de onderzijde doorgeslepen ipv 2 waardoor de bezetmelding "hoog" bleef staan :oops: Ook had ik bij 1 terumelding het kabeltje aangesloten op de middenleider ipv de railstaaf :shock: Verder bij 4 kabeltjes een verwisseling gemaakt :oops:

Dit alles gecorrigeerd en vervolgens begonnen met het verbinden van de terugnmelding van de inrijsectie en het middengedeelte. Met andere woorden: ieder blok is nu voorzien van 2 terugmeldingen ipv 3. In de toekomst blijf ik wel de mogelijkheid houden om weer terug te gaan naar 3 per blok.

Enkele pagina's terug, toen ik nog helemaal geen inzicht had in koploper, had ik deze exelfile met terugmelders geplaatst:




Dit is inmiddels toch wel drastisch aangepast zoals jullie hieronder kunnen zien(mits de cijfertjes nog te lezen zijn):



Zoals vermeld is ieder blok nu voorzien van 2 terugmelders ipv 3, De keerlus bestaat nu in 2 blokken ipv 1, de nummering is nu gelijk aan die van koploper, contacten 1.01 en 1.02 zijn gereserveerd voor een permanent ijktraject en 4 terugmelders heb ik gereserveerd voor de inbouw van een bezetmedling tbv de wisselstraten waar ik later nog op terug kom.

Morgen hoop ik deze werkzaamheden afgerond te hebben waarna eindelijk gestart kan worden met het programmeren van Koploper. Jongens, jongens, wat een fantastisch programma. Had nooit gedacht dat dit zo professioneel in elkaar zit. Ook de helpfunctie is fenomenaal, door hier goed gebruik van te maken kom je al een heel eind.

Zo, dit was het weer voor nu, tot de volgende keer.

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
hi John

dus ik ben niet de enige die weleens draadjes verwisseld (al weet ik best hoe het moet)
ik heb inmiddels ook mijn een gedeelte van mijn schaduwstation van bezetmedlders voorzien.
en groot gedeelte van de baan. ik heb inmiddels geleert om met lampje en wagon ff te checken of het goed zit.
lampje aan het draadje van de melding en aan rijspanning wagonetje erover rijden kijken of het lampje brand.
op deze manier ben ik ook regelmatig op foutjes gestuit op mijn baan.
ik heb drie meldingen per blok aangesloten.

grtz Wilfred
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
John,

Omdat ik nu ook ga beginnen met mijn eerste baan automatisering had ik zitten denken aan het labelen van de bedrading, maar jouw excel overzicht wat nu weer voorbijkomt is veel handiger.  Als ik het tenminste goed begrijp heb je de blokken genummerd en je decoders, en per blok het draadje wat in welke decoder gaat...toch?

Op die manier hoef je niet te labelen en weet je toch waar wat zit....
'k hoor graag als ik het verkeerd begrijp... :)

Groet,
Rutger
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
In Koploper zit een functie "wat waar gebruikt" met een export naar Excel. Ongeveer alles kun je uitdraaien. Speel er maar eens mee, reuze handig. Zie ook de helpfile.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Ook ik ben bezig om bezetmelders aan te sluiten, ik heb op mijn baan bij elk blok een streepje met potlood gezet, en gelijk het nummer waarop hij aangesloten is.

Ik gebuik 3 cijfers het begint met 101 ( dus eerste encoder aansluiting 1 ) enz.

Zo krijg je dus maximaal nummer 101 t/m 116 en dan verder met 201 t/m 216

mijn blokken bestaan uit drie bezetmelders, ook hier staat aangegeven wanneer de volgende bezetmelder actief wordt.

Jhon ook ik had wat kleine aansluit foutjes, omdat ik de rails met een multimeter door piep voordat hij op de encoder wordt aangesloten kwam ik dit tegen.

Nu ben ik aan de beurt om een centrale te kopen, dan pas kan het testen beginnen.
Vrijdag in Duitsland eens kijken of de Ecos al leverbaar wordt.

Succes met de bouw verder,

Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Wilfred, Peter,

Koploperspecialisten,waaronder Ben(Spoorman) hier op het forum en het handboek van koploper, melden dat 2 terugmelders genoeg zijn. De komende weken zal ik gaan ervaren of zij gelijk hebben :mrgreen:

Citaat van: spoorman op woensdag 22 april 2009, 06:57:41
In Koploper zit een functie "wat waar gebruikt" met een export naar Excel. Ongeveer alles kun je uitdraaien. Speel er maar eens mee, reuze handig. Zie ook de helpfile.

Gr, Ben.

Ben,

bedankt voor de tip, zodra ik enkele blokken geprogrammeerd heb zal ik eens kijken. Tot nu toe heb ik het met die getoonde exelfile gedaan en dit is een zeer praktisch hulpmiddel gebleken. Daarnaast heb ik in exel een tabblad gemaakt waarin omschreven staat waar welk contact voor dient. Hier een kleine uitdraai daarvan:



Tijdens het testen van de terugmeldcontacten heb ik Koploper gestart en de volgende vensters opgeroepen:



Een prachtig hulpmiddel want zelfs op 5m afstand kun je precies zien welk terugmeldcontact hoog wordt 8)

Alle TM's zijn nu goed aangesloten en getest. Het programmeren met Koploper kan beginnen :D :D :D

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Hoi John,

Leek wel een dramaserie bij je maar je ziet aan het eind van de tunnel brand toch weer licht dus eind goed al goed.

Nu lekker stoeien met Koploper en weet zeker dat je er plezier aan krijg. Succes :D

Mvg Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Hoi John,

De reden dat ik 3 melders per blok gebruik heeft te maken dat ik vanaf 2 kanten de blokken in rij.

Dan schijnt het beter te zijn?

Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
3 melders is beter als een blok in 2 richtingen wordt bereden en je wilt volledige detectie van eventueel achtergebleven wagons. Strikt genomen kun je ook met 2 melders uit de voeten waarbij het middendeel van het blok dan ongedetecteerd blijft.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Citaat van: spoorman op woensdag 22 april 2009, 17:34:51
3 melders is beter als een blok in 2 richtingen wordt bereden en je wilt volledige detectie van eventueel achtergebleven wagons. Strikt genomen kun je ook met 2 melders uit de voeten waarbij het middendeel van het blok dan ongedetecteerd blijft.

Gr, Ben.

Klopt Ben,

Dat was de reden om het te doen.

Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Ben, Peter,

nu is het mij toch weer niet meer helemaal duidelijk :?

Het schaduwstation wordt maar vanuit 1 zijde bereden en ik wil volledige detectie toepassen. Zijn nu 2 melders per blok voldoende of niet?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Citaat van: Tilly op woensdag 22 april 2009, 17:59:33
Ben, Peter,

nu is het mij toch weer niet meer helemaal duidelijk :?

Het schaduwstation wordt maar vanuit 1 zijde bereden en ik wil volledige detectie toepassen. Zijn nu 2 melders per blok voldoende of niet?

Groetjes, John

John,

Zoals Ben al aangaf heb je met 3 meldpunten een volledige dekking van het baanvak.

Als er dus iets blijft staan wordt dit door koploper gezien en geeft hij dat blok niet vrij.

Ik zou gewoon voor drie melders gaan, beter te veel dan te weinig lijkt mij.
Maar ik ben ook net begonnen, dus alle tips zijn welkom.

Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Hier is spraakverwarring. :P

In één richting bereden heb je aan 2 melders genoeg. De eerste is heel lang, de tweede is de stopmelder op die plek waar je hem hebben wilt. De trein aangekomen op de eerste melder gaat afremmen naar een door jezelf in te stellen snelheid, rijdt met die snelheid door en stopt op de tweede stopmelder.

Gr, Ben.
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Ben,

bedankt voor dit verlossende antwoord. Ik begon al lichtjes te paniekeren :mrgreen:

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Citaat van: degeluidsman op woensdag 22 april 2009, 13:59:27
Ook ik ben bezig om bezetmelders aan te sluiten, ik heb op mijn baan bij elk blok een streepje met potlood gezet, en gelijk het nummer waarop hij aangesloten is.

Ik gebuik 3 cijfers het begint met 101 ( dus eerste encoder aansluiting 1 ) enz.

Zo krijg je dus maximaal nummer 101 t/m 116 en dan verder met 201 t/m 216

mijn blokken bestaan uit drie bezetmelders, ook hier staat aangegeven wanneer de volgende bezetmelder actief wordt.

Jhon ook ik had wat kleine aansluit foutjes, omdat ik de rails met een multimeter door piep voordat hij op de encoder wordt aangesloten kwam ik dit tegen.

Nu ben ik aan de beurt om een centrale te kopen, dan pas kan het testen beginnen.
Vrijdag in Duitsland eens kijken of de Ecos al leverbaar wordt.

Succes met de bouw verder,

Peter

Peter,
Da's een handige tip, bedankt!!
Gr.
Rutger
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Citaat van: Tilly op woensdag 22 april 2009, 17:03:17
Wilfred, Peter,

Koploperspecialisten,waaronder Ben(Spoorman) hier op het forum en het handboek van koploper, melden dat 2 terugmelders genoeg zijn. De komende weken zal ik gaan ervaren of zij gelijk hebben :mrgreen:


John

De reden dat ik drie melders heb in het schaduwstation is dat ik zo min mogelijk lang
langzaam rijdende treinen in mijn schaduwstation wil hebben daar de kans van het blijven steken van treinen groter is bij lage snelheden.
dus inrijdetectie is bij mij lang 2e detectie 2x 24188 en stopsectie 3x 24188
mijn gedachtegang was dat het langzaam afremmen in schaduwstation toch niet zichtbaar is dus niet van belang. zo blijft de trein lang op volle snelheid en de kans op onbedoelt staan blijven beperkt.
maar de praktijk moet nog uitwijzen of die beredenatie klopt.
ik ben nog niet geheel klaar met de detecties dus nog niet in de praktijk kunnen testen.
uiteraard heb ik de detecties anders in het zichtbare gedeelte daar is het inrij gedeelte
3x 24188 2e detectie opgevult tot stop sectie en deze is weer 3x24188 of equvalent.
ik heb op mijn baan weinig tweerichtingen op een spoor maar waar dat is is de detectie ook op deze manier.
opsteigende of dalende gedeeltes is remsectie ook aangepast zodat boven komen geen probleem kan zijn door langzaam rijden.

mvrgr Wilfred
Re:Tilly?s modelbaanproject (De belegmelding is een feit!!!!!!!)
Citaat van: wilwol op woensdag 22 april 2009, 22:01:09
Citaat van: Tilly op woensdag 22 april 2009, 17:03:17
Wilfred, Peter,

Koploperspecialisten,waaronder Ben(Spoorman) hier op het forum en het handboek van koploper, melden dat 2 terugmelders genoeg zijn. De komende weken zal ik gaan ervaren of zij gelijk hebben :mrgreen:


John

De reden dat ik drie melders heb in het schaduwstation is dat ik zo min mogelijk lang
langzaam rijdende treinen in mijn schaduwstation wil hebben daar de kans van het blijven steken van treinen groter is bij lage snelheden.
dus inrijdetectie is bij mij lang 2e detectie 2x 24188 en stopsectie 3x 24188
mijn gedachtegang was dat het langzaam afremmen in schaduwstation toch niet zichtbaar is dus niet van belang. zo blijft de trein lang op volle snelheid en de kans op onbedoelt staan blijven beperkt.
maar de praktijk moet nog uitwijzen of die beredenatie klopt.
ik ben nog niet geheel klaar met de detecties dus nog niet in de praktijk kunnen testen.
uiteraard heb ik de detecties anders in het zichtbare gedeelte daar is het inrij gedeelte
3x 24188 2e detectie opgevult tot stop sectie en deze is weer 3x24188 of equvalent.
ik heb op mijn baan weinig tweerichtingen op een spoor maar waar dat is is de detectie ook op deze manier.
opsteigende of dalende gedeeltes is remsectie ook aangepast zodat boven komen geen probleem kan zijn door langzaam rijden.

Als je in een schaduwstation niet netjes wil remmen, zet je die optie in "aanvullende blokeigenschappen" voor het betreffende blok gewoon uit. Je hebt echt geen extra bezetmelder nodig. Bovendien werkt een derde bezetmelder niet als je het schaduwstation dynamisch wil maken, d.w.z. (als het qua lengte kan) dat twee (kortere) treinen achter elkaar op hetzelfde spoor staan. M.b.t. stijgen en dalen: daar hebben ze nou juist lastgeregelde decoders (cruise control) voor uitgevonden. Die houden de snelheid constant en conform de in Koploper ingestelde snelheid voor het betreffende blok. Bij verkeer in één richting voldoen echt twee bezetmelders per blok. Door de optie "leer remmen" aan te vinken, remmen alle treinen (uiteraard na het leren) op het goede moment. Zelf maak ik gebruik van volledige detectie, d.w.z. de binnenkomstmelder loopt helemaal door tot aan de stopmelder. Binnenkomstmelder en stopmelder zijn slechts gescheiden door één isolatielasje/zaagsnede. Alle blokken voor éénrichtingverkeer zijn op deze wijze ingericht. Op stationssporen gebruik ik wel meer bezetmelders, omdat ik daar (afhankelijk van de treinlengte) alternatieve stopplaatsen toepas. Bij tweerichtingverkeer gebruik ik wel drie melders per blok.


Met vriendelijke groet,

Aldert