Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Ron,

die documenten van Peter hebben ons ook geholpen :wink:

Groetjes, John

Peter: nogmaals onze dank hiervoor.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
..de CS2........ en inderdaad kun je dan maximaal gebruik maken van je mfx functies.

Voor zover ik het begrepen heb, staat de aanduiding MFX voor het zelf aanmelden van loks/treinen.
Verder niks. Maar ja, wat weet ik er van ? Gaarne deskundige uitleg.......

Het gaat dus over communicatie van de trein naar de centrale.
Persoonlijk vind ik het een overbodige zaak.

Wanneer is de tentoonstelling geopend John. Ben zeer benieuwd.

De toegangsprijs is zelfs nog niet bekend  :mrgreen:

Huub meende dat dit aan Internet Explorer lag en heeft vervolgens Netscape 7.2 geïnstalleerd en zie daar, alles wordt nu wel goed weergegeven.

Een oude Netscape omdat de nieuwste Firefox niet onder W98 werkt en de oude IE helemaal niks meer wil.

De lok rijdt schokkend en schokt ook vanuit stilstand als deze op rijstap "0" staat.

Lijkt wel alsof de loks (onregelmatig een paar keren per seconde) een momentje denken dat ze analoog moeten werken.
Ik heb dezelfde opbouw hier geprobeerd en bij mij werkte het onmiddelijk goed.
Maar met een DCC-decoder in de BR41 (3082).
Software op een IBM 700 Mhz pentium 3.

Tja, het blijft gokken zonder hulpmiddelen. Eerst maar eens meten met een scoop of de baanspanning vrij van rimpel is en of de pc de bitstroom zonder onderbrekingen genereert.
Een (van de vele) leer-moment(en), interessant voor navolgers.

Koploper werd echter niet goed weergegeven maar ook dit had Huub vrij snel in de gaten.
In het venster "Eigenschappen voor Beeldscherm" stond het aantal kleuren ingesteld op 256.
Deze gewijzigd in "Hoge kleuren (16-bits)" en alles ok.

Ook deze ezel stoot zich (in dit geval) geen 2e keer aan dezelfde steen.....
Had zelf een vergelijkbaar probleem en met hulp van Peter was het pijlsnel verholpen.
Wie verwacht nou dat een programma de boel ophangt als het beeldscherm niet goed staat ingesteld, zonder dat gewoon even te melden ?
Waarschijnlijk een geval van RTFM. Maar om het een bug te noemen.....

super uitleg ben al bijna overgestapt van mrdir naar ddw  mvg ron

Rohhon, (voor de 2e keer:) je hoeft niet te kiezen !  Kan allebei (alleen niet tegelijk).
MRDirect werkt ook onder W98, maar volgens kenners op het forum kan je beter onder DOS werken. MRDirect werkt handiger dan Koploper+DDW als je zelf wil rijden. Ook kan je loks programmeren met MRDirect (als ze b.v. een ESU52610 multiprotocoldecoder hebben). Zie de manual van MRDirect.

En mocht je niet precies weten hoe je e.e.a. in moet stellen dan ik heb ik altijd nog een Word document met screenshots van de instellingen in DDW en Koploper 6.6 aangevuld met aansluitschema's van diverse boosters, waar de programma's te downloaden zijn enz.
Mvg,
Peter


En dit is nu de onmisbare hulp van Peter, waardoor alles erg veel sneller kan omdat je zelf veel minder hoeft uit te zoeken en proberen !
Je hebt dan direct een werkende toestand; daarna kan je altijd nog de boel bestuderen en eigen wensen in de instellingen aanbrengen en eventueel alles verzieken  :lol:.

Mrdirect draait op DOS, is een operating systeem van net na de oorlog.

Ben,
Windows is ook van na de oorlog.
En helemaal niet beter voor deze doeleinden.
En wat dacht je van CP/M ?
Trouwens, nu heb je een perfecte Avatar  8)
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
John gefeliciteerd met je baan en aansturing,
Ik ben er nu geloof ik ook wel uit DDw met koploper (ik heb geen dos computer maar xp)
Mijn cs2 zet ik even aan de kant
Maar dit alles na de zomer.
mvg Aart
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
John,

geweldig dat het allemaal werkt  :P, het technische gaat wel een beetje boven mijn pet, maar zeker leerzaam 8)
Zag Huub iets zeggen over hobbelende locs die misschien dachten dat ze in de analoog mode stonden, bij sommige decoders kan je een CV instellen "alleen voor digitaal bedrijf", ben je van dat "getwijfel" v/d loc af 8)

Mvg Gert
Re: Tilly?s modelbaanproject (de centrale)
Citaat van: mDDM op maandag 30 maart 2009, 22:58:12
Citaat van: Tilly op zondag 29 maart 2009, 00:59:17
Windows 98 en netwerk aansluiting, geïnstalleerd door mijn buurman 2 deuren verder, kosten ?0,- :D

Windows 98 wil ik NOOIT meer zien. Loopt om de haverklap vast.


beste versie die ooit van MS vandaan is gekomen .... met elke versie gaan we stappen achteruit in stabiliteit en betrouwbaarheid ....

alleen had je SE moeten hebben .....  vastlopen is bekend probleem bij 98

Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Nou goed nieuws joh! Hopen dat jullie vanavond de oorzaak van het schokken vinden.

Aangezien ik binnenkort mijn IB een tijdje kwijt ben voor reparatie lijkt het me wel wat om een tijdje met DDW te experimenteren.
Blijf dus erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen.

Zat me trouwens af te vragen hoe je de terugmeldingen doet? Via S88 Hi-Speed? of via de LPT poort?

Succes!
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Hallo allemaal,

vanmorgen weer het 1 een en het ander getest en wat blijkt: het schokken gebeurd alleen bij loks die een oude 6080 decoder hebben. Alle andere loks gedragen zich perfect. Huub heeft vervolgens MR Direct geïnstalleerd om dit te testen. Voor degene die dit nog nooit gezien hebben, zoals ikzelf tot vanmorgen :wink:, hier een schermprint:



Vraag me niet hoe het precies werkt maar de loks met 6080 decoders zijn mbv MR Direct perfect te besturen, geen schokken. Het probleem zit dus niet in de booster die Huub gemaakt heeft. Heeft het iets te maken heeft met Koploper?

Met deze PC kan ik nu dus mbv MR Direct, of DDW/Koploper lokomotieven besturen.

Vanaf nu ga ik mij echter verder concentreren op DDW/koploper. De volgende stap is het in werking krijgen van de terugmelding. Zodra dit functioneerd kom ik weer met een update.

Citaat van: v200marklin op woensdag 01 april 2009, 12:01:49
John,

Zag Huub iets zeggen over hobbelende locs die misschien dachten dat ze in de analoog mode stonden, bij sommige decoders kan je een CV instellen "alleen voor digitaal bedrijf", ben je van dat "getwijfel" v/d loc af 8)

Mvg Gert

Gert,

wat bedoel je hier precies mee? Via wat of waar zou dit moeten kunnen?

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
freak ik heb je een pbtje gestuurt  :P
mvg ron
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Mooi, weer een stapje.

De 6080 heeft Motorola I (oud) aan boord, misschien is er een setting in DDW? (verzin maar wat).

In Koploper hoef je het niet te zoeken, de centrale bepaalt het rijgedrag.

Gr, Ben.
Re: Tilly’s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
In koploper kun je kiezen voor M1 MM Old 14.

Mvg,
Peter
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Citaat van: Freak op woensdag 01 april 2009, 21:09:08
In koploper kun je kiezen voor M1 MM Old 14.

Mvg,
Peter


Peter,

deze keuze in Koploper hebben we ook gemaakt.

Groetjes, John
Re: Tilly’s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Hallo John,

Is het inmiddels gelukt met de HSI-88 via DDW of Koploper ?.

Mvg,
Peter

Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Peter,

nog altijd noppes. Ben op dit moment nog steeds vanalles aan het proberen.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Sterkte John doe rustig aan soms als je er mee stop en de volgende dag weer verder gaat werkt het soms.
Heeft dan misschien wel met een beetje vermoeidheid te maken.
Ik kan je niet helpen ben nog lang met het progama Koploper bezig.

Maar wens je veel succes en blijft het wel volgen.

Groet Wim.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
@John,

ik weet uit m'n hoofd dat Uhlenbrock decoders dit hebben , volgends mij esu en kuehn ook, via een bepaalde CV waarde kan je dan programmeren : A : Digitaal bedrijf B: Digitaal & Analoog bedrijf C: Analoog bedrijf

Ik had ook een paar locs die wel eens spontaan gingen rijden :?, nadat ik de decoder op alleen digitaal bedrijf had gezet was het euvel weg :P

Mvg Gert
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Ik zal proberen het probleem zo goed mogelijk te omschrijven:

De allereerste keer dat de boel aan ging (dinsdag), constateerden we dat de twee loks die John ter test klaar gezet had, beide dit probleem vertoonden.
Korte - een kwart tot een halve seconde - momenten volgas weg scheuren.
In een grillig onvoorspelbaar patroon.
Het maakt niet uit of ze stil staan of dat ze (langzaam) rijden, het probleem blijft optreden.

Vanmorgen stonden de loks netjes te wachten op de baan, John was bezig met koploper. Niks aan de hand.
Tot het moment dat ik het test-window van Koploper opende. (om een lok even los te kunnen aansturen).
Het openen van het window was al voldoende om het probleem weer op te roepen.

Een moderne lok geprobeerd: die geeft geen problemen.

Mijn meegebrachte BR41 (DCC): die reed steeds een stukje en stopte dan.
Verhogen of verlagen van de ingestelde snelheid met 1 stapje was voldoende om hem weer te laten rijden.

Later onder MRDirect: totaal geen problemen geconstateerd.

Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Hallo allemaal,

nog even een snelle korte update :D

De booster van Huub, DDW en koploper werken perfect. Loks zijn schitterend te besturen, geen foutmeldingen of vastlopen van programma(s). De kosten zijn ?0,- dus wat wil je nog meer :D

De volgende stap is het ijken van lokomotieven maar daar zijn werkende terugmeldmodules voor nodig. De afgelopen 2 dagen hiermee bezig geweest maar helaas zonder resultaat :( Het lukt mij niet om DDW/Koploper te laten communiceren met de HSI-88. Volgens de beschrijving van de HSI moet het ledje op de HSI gaan flakkeren op het moment dat er communicatie is. Dit gebeurd echter niet dus ik heb zo'n vermoeden dat er iets mis is met de USB => RS232 converter. Deze heb ik gekocht(?13.95) omdat deze PC maar 1 compoort heeft terwijl er 2 noodzakelijk zijn. Toch maar een compoort in laten bouwen?

Jammer, maar het automatisch laten rijden van treinen laat nog even op zich wachten.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Geduld is een schone zaak John 8) :wink:

Mvg Gert
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Citaat van: v200marklin op vrijdag 03 april 2009, 05:07:15
Geduld is een schone zaak John 8) :wink:

Mvg Gert

Sprak hij die als snelste modelspoorbouwer ter wereld bekend staat! :roll: :wink: :lol:

John, hopelijk is het probleem met de bezetmelders eenvoudig op te lossen. (communicatie?)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Beste John,

wat een zeer mooi topic heb jij.

Ik heb een vraagje kan jij mischien wat foto's plaatsen met hoe jullie de booster hebben gemaakt en hoe deze aangesloten met de pc en je treinbaan.

mvg,

Johan
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
johan je hebt een pb  :lol:
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Sluit me aan bij Johan Zwitsers,
wil ook wel weten hoe je die booster hebt gemaakt en aangesloten op je pc/baan.

Re: Tilly’s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Het is de EDiTS booster van Thiess Wijfels Elektuur (nu Elektor).

De Booster staat o.a. hier beschreven:
http://www.mrdirect.nl/extras/EDITS%20Booster.pdf

Ook op de site van de Heer Hen staat het schema met extra info.
http://home.hccnet.nl/dk.hen/booster.html

Mvg,
Peter
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
ik heb er enkele kleine wijzigingen aan gemaakt en een extra schakeling aan toegevoegd:

1. een extra elco toegevoegd zoals in de documentatie van MRdirect
2. een extra transistor om de booster uit te schakelen, ook uit die MRDirect-doc
3. 2 eindtransistoren weggelaten omdat 10 Ampere onverstandig veel is, is nu 5 Ampere
4. optocouplers om de baan elektrisch te scheiden van de pc
5. detectie of er stuursignaal uit de pc komt en de booster uitschakelt bij wegvallen er van
6. een correctieschakeling voor het kortsluitsignaal van de booster in de uit-stand

Een printlayout heb ik slechts gedeeltelijk af; dit experiment is opgebouwd op experimenteer-print.

grv Huub
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Hoi Huub, dat is een mond vol als ik naar dat lijstje van je kijk.
Ben geen held in elektronica, maar op het werk zijn er 4 met modeltreinen bezig. ( daar ben ik er een van)
En alle 4 nog in het beginstadium.
Hou me aanbevolen voor tekeningen en dergelijke, mits je daar geen probleem mee hebt.

Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Citaat van: Rieske op zaterdag 04 april 2009, 12:40:12
Hoi Huub, dat is een mond vol als ik naar dat lijstje van je kijk.
Ben geen held in elektronica, maar op het werk zijn er 4 met modeltreinen bezig. ( daar ben ik er een van)
En alle 4 nog in het beginstadium.
Hou me aanbevolen voor tekeningen en dergelijke, mits je daar geen probleem mee hebt.

Hee, dat is toevallig, bij ons op het werk zijn we ook met z'n 4-en.

Ik zal t.z.t. wel het een en ander 'sharen' - dat is toch het idee van dit forum.

Er dient eerst nog een uitbreiding te komen voor een programmeerspoor.
Ook hier over vind je info in de MRDirect-beschrijving.
Je leest daar in echter ook dat dit niet voor M*-decoders geschikt is, maar voor DCC.
Dus wel voor b.v. de ESU multiprotocol-decoders zoals de 52610.

Maar voor wie die richting uit wil is er eerst leesvoer.
Om te beginnen de prima documentatie van Marco Roede.
Google op "mrdirect" en je vind het onder "downloads".

grv Huub
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Ha John,

Ik heb hier nog een oude i/o kaart liggen.
Op deze kaart zitten 2 com poorten 1 printerpoort 1 game poort en nog 2 aansluitingen voor een hd en een floppie drive.
Heb ook gelijk maar ff de windowsdriver opgezocht en gedownload.
Ik hoor het wel of je hem wil hebben  :lol: :lol:
Inbouwen is niet zo moeilijk moet jouw wel lukken.. hihi

Groetjes Harry
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Citaat van: yrrah40 op zondag 05 april 2009, 20:33:27
Ha John,

Ik heb hier nog een oude i/o kaart liggen.
Op deze kaart zitten 2 com poorten 1 printerpoort 1 game poort en nog 2 aansluitingen voor een hd en een floppie drive.
Heb ook gelijk maar ff de windowsdriver opgezocht en gedownload.
Ik hoor het wel of je hem wil hebben  :lol: :lol:
Inbouwen is niet zo moeilijk moet jouw wel lukken.. hihi

Groetjes Harry

Harry,

harstikke bedankt voor je aanbod. Ik wil eerst toch nog proberen dit aan de gang te krijgen, mocht dit niet lukken dan wil ik graag van je aanbod gebruik maken.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
De kaart moet wel in een PCI-slot passen.
Oude kaarten met dezelfde mogelijkheden heb ik ook nog maar dat zijn ISA kaarten !
Ik vermeld het maar voor de zekerheid....
Re:Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Hallo allemaal,

enkele dagen op vakantie geweest en met frisse moed weer begonnen aan het in werking krijgen van de HSI. Helaas, het wil maar niet lukken. Alles lijkt goed maar ik krijg geen enkele bezetmelding gedetecteerd. Hier een schermprint met de huidige instellingen:



Op het linkervenster is te zien dat de USB to serial-converter goed geïnstalleerd is. In het middelste venster zijn de instellingen van deze poort af te lezen. Ik heb deze identiek gemaakt aan die van COM1 dus dit zou goed moeten zijn. Onder de button "geavanceerd" bevindt zich de instelling "FIFO-buffers". Dit staat uitgevinkt zoals ook aangegeven in de beschrijving van de HSI.
Onder tab "algemeen" geeft windows ook aan dat dit apparaat correct werkt en onder tab "bronnen" is te zien dat er geen conflicten zijn.
Op de logfile van DDW(rechter venster) lijkt ook alles in orde.

Vervolgens geprobeerd om de booster aan te sluiten op COM2 en de HSI op COM1. Koploper genereerd echter direct een noodstop, zie hier:



De logfile van DDW geeft aan: DSR high/low! gedetecteerd". Weet iemand wat dit betekent?

Een andere converter gehaald maar deze maakt geen enkel verschil. Hier een foto van de 2 types die ik nu gebruikt heb:



Ik begin hier nu langzaam moedeloos van te worden. Wie o wie kan mij helpen?

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Hi John,

Misschien een domme vraag, maar het feit dat Koploper op COM2 niet werkt, staat de COM2 wel geactiveert in het systeem setup....? Soms doet windows wel alsof het werkt, maar als de COM2 niet acitef is in de setup wordt hij niet aangesproken door het systeem.

Gokje..... :?
Gr.
Rutger

Oh ja....het kan ook nog zo zijn dat domweg je COM2 kapot is he.....
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Rutger,

zeker geen domme vraag en het zit er dik in dat ik hier ergens een domme fout maak :oops:

Citaat van: TRUKO op vrijdag 10 april 2009, 00:19:10
maar het feit dat Koploper op COM2 niet werkt, staat de COM2 wel geactiveert in het systeem setup....?

Bedoel je de setup in Koploper? (Misschien ook een domme vraag :mrgreen:)

Groetjes, John
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
John, je weet ondertussen toch dat er geen domme vragen bestaan :?: :shock: :mrgreen:
Gewoon blijven vragen, JIJ wilt het weten dus zorg je dat JIJ de antwoorden krijgt die JIJ nodig hebt.

Mathijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
DSR = "Data Set Ready", oftewel een signaal op pen 6 van de seriepoortconnector (van het externe apparaat (de booster dus?) naar de computer toe). Helaas weet ik niets van koploper etc., maar misschien kan iemand anders hier mee verder.
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Citaat van: Tilly op vrijdag 10 april 2009, 00:24:18
Rutger,

zeker geen domme vraag en het zit er dik in dat ik hier ergens een domme fout maak :oops:

Citaat van: TRUKO op vrijdag 10 april 2009, 00:19:10
maar het feit dat Koploper op COM2 niet werkt, staat de COM2 wel geactiveert in het systeem setup....?

Bedoel je de setup in Koploper? (Misschien ook een domme vraag :mrgreen:)

Groetjes, John

John, ik bedoel de setup van de PC zelf. als je de computer opstart, komt er allerlei informatie over je scherm. Dat is info die het systeem nodig heeft om te starten, in IT termen: "booten". Je kunt in het z.g. boot menu of setup menu komen meestal door tijdens het opstarten op of: F8 of F10 of ESC te drukken. E.e.a. afhankelijk van het type computer...

Als je dan in het setup menu bent, zijn er diverse mogelijkheden voor settings van je systeem. Propeer in "pheriphials" te zoeken (o.id.) in iedergeval daar waar LPT of COM poorten staan. Kijk dan of je iets kunt zien met "active" of "non active"

Suc6,
Rutger


Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
De booster mag NIET op com2 omdat dit geen echte compoort is maar 'iets' via usb !
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Citaat van: TRUKO op vrijdag 10 april 2009, 00:35:47

John, ik bedoel de setup van de PC zelf. als je de computer opstart, komt er allerlei informatie over je scherm. Dat is info die het systeem nodig heeft om te starten, in IT termen: "booten". Je kunt in het z.g. boot menu of setup menu komen meestal door tijdens het opstarten op of: F8 of F10 of ESC te drukken. E.e.a. afhankelijk van het type computer...

Als je dan in het setup menu bent, zijn er diverse mogelijkheden voor settings van je systeem. Propeer in "pheriphials" te zoeken (o.id.) in iedergeval daar waar LPT of COM poorten staan. Kijk dan of je iets kunt zien met "active" of "non active"

Suc6,
Rutger
Ik weet niet of het verstandig is om in je BIOS te gaan "klooien" als je niet heel zeker weet waar je mee bezig bent.
Maar dat is alleen mijn menign hoor.

Mathijs
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Je kan hier niet veel verkeert doen,hij doet het of hij doet het niet.
Verstandig is wel bij te houden wat je hebt gedaan. Dan kan je altijd terug naar de eerdere settings.

Mvg: Alex
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
John,

Veel van dit soort problemen komen voort uit de driver van je USB-RS232 converter. Op het Koploperforum is hier veel over geschreven.

Download eens onderstaande driver, wellicht lost dat je probleem op.

http://www.prolific.com.tw/eng/downloads.asp?ID=31

Gr, Ben.

Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Die usb-rs232 gebruik ik hier op het werk ook en bij klanten voor weegschalen aan een pc te koppelen voor weeg programma's. Mijn ervaring is dat de pc de aan de usd-rs232 aangesloten apparatuur dubbel ziet.

Met andere woorden:

1 x het juiste stuk hardware
1 x een muis of iets anders

Dus kijk eens bij apparaat beheer of je een ander onbekend iets tegenkomt en door dit uit te schakelen in het hardware profiel werkt het dan wel. Verwijderen helpt niet want bij opnieuw opstarten zal de pc het opnieuw installeren

Succes

Ron
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Citaat van: spoorman op vrijdag 10 april 2009, 08:21:31
John,

Veel van dit soort problemen komen voort uit de driver van je USB-RS232 converter. Op het Koploperforum is hier veel over geschreven.

Download eens onderstaande driver, wellicht lost dat je probleem op.

http://www.prolific.com.tw/eng/downloads.asp?ID=31

Gr, Ben.

Ben,

er staat geen driver voor Windows98 tussen. Heb de bovenste geprobeerd maar deze wordt niet herkent.

Wat betreft de andere tips, hier heb ik te weinig kaas van gegeten en zal dus een specialist nodig hebben.

Groetjes van een gefrustreerde John
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Hallo John.
Ik begrijp volkomen je frustratie, je denkt alles voor elkaar te hebben en dan lukt er iets niet! :?
Nu heb ik enige jaren geleden op mijn vorige PC, deze zonder enige kennis, in één keer werkend gekregen maar op de nieuwe, waar dus ook een converter tussen geplaatst moest worden, des te meer! :shock:
Pas na het (opnieuw) laten installeren van de software voor deze converter en het wijzigen van een aantal instellingen op mijn PC werkte dit pas! :roll:

Man, man, wat een ellende was dat maar gelukkig werkte na 3 dagen Koploper weer als vanouds! 8)
Maar ik heb wel 3 benauwde dagen door moeten komen voordat alles weer werkte.

Dus veel sterkte en hulp toegewenst! :!: :idea:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Hallo John,
Ik heb hier te weinig verstand van, maar wil je wel succes wensen.
De aan houder wint.

Mvg,
Jac.
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Citaat van: Tilly op vrijdag 10 april 2009, 13:51:43
er staat geen driver voor Windows98 tussen. Heb de bovenste geprobeerd maar deze wordt niet herkent.
Ok, was me even ontgaan dat je W98 had.

Nieuwe poging ( je weet maar nooit) :wink:
http://www.serialgear.com/USB-Serial-adapter-drivers-windows-mac-linux.cfm

Gr, Ben.
Re:Tilly’s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
En anders overstappen op ME.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Niet doen, ME is veruit de beroerdste versie van Windows die ooit verschenen is.
Re:Tilly’s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Citaat van: Erik Baas op vrijdag 10 april 2009, 23:27:59
Niet doen, ME is veruit de beroerdste versie van Windows die ooit verschenen is.
Ik weet niet hoe daar bij komt, heb er tot op heden nog nooit problemen mee gehad.

Mvg,
Peter
Re:Tilly’s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Tilly’s modelbaanproject (HSI-88: helluuuuuuuup........)
Ik draai ook al sinds 1999 op ME, maar ik ben maar een simpele computergebruiker.

Groetjes, Anne W
Re: Tilly’s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Hallo johny,

Citaat van: huub op dinsdag 07 april 2009, 19:51:31De kaart moet wel in een PCI-slot passen.
En als je daar echt niet meer aan kan komen..... Heb er nog wel een aantal liggen.

Mvg,
Peter
Re:Tilly?s modelbaanproject (Booster/DDW/Koploper het werkt!!!!!!!!!!!)
Citaat van: Tilly op vrijdag 10 april 2009, 00:14:37
Hallo allemaal,

enkele dagen op vakantie geweest en met frisse moed weer begonnen aan het in werking krijgen van de HSI. Helaas, het wil maar niet lukken. Alles lijkt goed maar ik krijg geen enkele bezetmelding gedetecteerd. Hier een schermprint met de huidige instellingen:



Op het linkervenster is te zien dat de USB to serial-converter goed geïnstalleerd is. In het middelste venster zijn de instellingen van deze poort af te lezen. Ik heb deze identiek gemaakt aan die van COM1 dus dit zou goed moeten zijn. Onder de button "geavanceerd" bevindt zich de instelling "FIFO-buffers". Dit staat uitgevinkt zoals ook aangegeven in de beschrijving van de HSI.
Onder tab "algemeen" geeft windows ook aan dat dit apparaat correct werkt en onder tab "bronnen" is te zien dat er geen conflicten zijn.
Op de logfile van DDW(rechter venster) lijkt ook alles in orde.

Vervolgens geprobeerd om de booster aan te sluiten op COM2 en de HSI op COM1. Koploper genereerd echter direct een noodstop, zie hier:



De logfile van DDW geeft aan: DSR high/low! gedetecteerd". Weet iemand wat dit betekent?

Een andere converter gehaald maar deze maakt geen enkel verschil. Hier een foto van de 2 types die ik nu gebruikt heb:



Ik begin hier nu langzaam moedeloos van te worden. Wie o wie kan mij helpen?

Groetjes, John

Hallo John,

Heb je tot dusver gevolgd met je vorderingen, mijn complimenten. De USB to serial-converter is dit een USB 2 of een USB 1 uitvoering? Waarom vraag ik dit, welnu als hij USB 2 is dan zal hij niet ondersteund worden door Windows 98 en ME. Bovendien raad ik je sterk af Windows ME te gaan gebruiken, heb hier diversen keren slechte ervaringen mee gehad samen met een hoop collega's van mij, het is de meest onstabiele versie van Windows samen met Vista. Maar effin dat is mijn mening. Werk nu al jaren met XP naar volle tevredenheid heb wel een aangepaste  uiteraard wel een aangepaste versie van. Succes met het vinden naar de juiste oplossing, zal zelf ook nog voor je kijken of ik iets vind.

Fred Vonk