Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Tilly's modelbaanproject: afbouw Märklin verzameling (04-11-2020)

Gestart door Tilly zaterdag 17 januari 2009, 01:49:58

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Citaat van: spoorman op dinsdag 10 februari 2009, 17:20:50
Citaat van: daanknoben op dinsdag 10 februari 2009, 10:55:54
- Ik zit zelf te denken aan Koploper nl omdat die goede ondersteuning biedt voor bv de OM32serial, waarmee je Nederlandse seinen in alle seinbeelden kan schakelen. Als je dit met een keyboard gaat doen, moet je zoveel knoppen gebruiken lijkt mij.
Daan,

Je kunt niet en automatisch rijden en seinen bedienen met een keyboard. Het is het één of het ander. OM32 serial werkt perfect met Koploper echter deze wordt aangestuurd vanuit de PC en niet vanuit de centrale. Seinen hebben ook geen functie meer in de automatisering maar zijn slechts voor de leuk met correcte seinbeelden.

Gr, Ben.
(offtopic)Hoi Ben,
Nee dat bedoelde ik ook zo. Ik wil het ook automatisch door koploper laten doen. Ik bedoelde als ik zonder pc rijd  en een NL sein met 8 standen handmatig ga schakelen, heb je voor elk sein 8 knoppen nodig.
(/offtopic)
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Mijn hemel.. Succes met de bouw :D
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Citaat van: Tilly op dinsdag 10 februari 2009, 17:30:41

Kun je het spoor tussen de 2 bezetmelders eventueel wel koppelen aan een terugmelder of werkt dit dan niet meer in koploper?

John,

Nee helaas dat kan niet. Je kunt deze melder nl niet koppelen aan een blok. Je kunt deze wel koppelen aan een lijn in je baanoverzicht maar daar wordt je niet zoveel wijzer van. Je ziet dan wel dat de lijn "bezet" is maar de treinenloop gaat gewoon door.

Gr, Ben.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Ben,

ok, bedankt voor het antwoord, eens zoeken naar een andere manier om dit toch voor elkaar te krijgen.

Wim,

bedankt voor de complimenten en de waarschuwing.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Hoi John,

Wordt voor jou toch weer eens tijd voor een kop koffie aan deze kant.
Dan trekken we gelijk wat tijd uit om eens wat verder te kijken naar bezetmeldingen.

Als je dingen voor je ziet gebeuren, komt het nog duidelijker over.

Groetjes

willie
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Citaat van: spoorman op dinsdag 10 februari 2009, 19:14:25
Citaat van: Tilly op dinsdag 10 februari 2009, 17:30:41

Kun je het spoor tussen de 2 bezetmelders eventueel wel koppelen aan een terugmelder of werkt dit dan niet meer in koploper?

John,

Nee helaas dat kan niet. Je kunt deze melder nl niet koppelen aan een blok. Je kunt deze wel koppelen aan een lijn in je baanoverzicht maar daar wordt je niet zoveel wijzer van. Je ziet dan wel dat de lijn "bezet" is maar de treinenloop gaat gewoon door.

Gr, Ben.

Als je het spoor bezet is zal koploper er toch geen trein naar toe sturen er voorkom je toch een aanrijding ?
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Ron,

Koploper ziet het spoor (beter gezegd het blok) niet bezet want de melder waar de achtergebleven wagon op staat kun je niet koppelen aan het blok.

Ik denk dat we ontopic moeten want ik zit heel erg John's draadje te vervuilen. :wink:

Gr, Ben.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
John,

Ik was afgelopen zaterdag erg onder de indruk van je project.

Jij vroeg je af hoeveel aansluitpunten er op de baan moesten komen. Je zag dat de proefloc het hele traject met ongeveer dezelfde snelheid aflegde, ondanks het gebruik van maar één aansluitrail. Dit komt door de nieuwe C-rails, die maken onderling erg goed contact.
Als je dezelfde baan zou aanleggen met oude M-rails, die bovendien al een leven achter de rug zouden hebben, dan denk ik dat de snelheid gehalveerd is op de maximale afstand van de aansluitrail. Dan heb je veel meer verlies door slechte aansluitingen.
Alleen het indelen in segmenten is volgens mij op jouw baan reden voor het gebruik van extra aansluitrails, niet het spanningsverlies...
Ik ga dit draadje iig volgen.

Ik ben overigens heel erg blij met de gekochte rails. Nogmaals bedankt.

Groet,
Peter
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Peter,

bedankt voor je reactie en veel plezier met de rails.

Dit wordt pas mijn eerste baan en ik sta inderdaad versteld van de uitstekende stroomgeleiding van de C-rails. Er is zelfs bij grote lengtes nauwelijks verlies waarneembaar.

Dan toch maar een kleine update zonder foto's :|

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor alle adviezen die ze mij de afgelopen weken gegeven hebben, met in het bijzonder Huub en Freak(Peter). Na veel wikken en wegen heb ik ervoor gekozen om voorlopig te starten met DDW en Koploper. Dit geeft voor weinig geld de mogelijkheid op via de PC de modelbaan te besturen en ervaring op te doen met Koploper. Daarnaast geeft het mij langer de tijd om de ontwikkeling van centrales(CS2/ECOS2/en andere?) af te wachten. Huub is momenteel voor mij bezig dit op een PC te zetten. De terugmeldingen gaan straks geregeld worden door een HSI-88.

Het is dit bericht van Peter wat geleid heeft tot deze beslissing:

Citaat van: Freak op donderdag 12 februari 2009, 22:15:41
Je wilt een een centrale (MFX, DCC en MM) aanschaffen, hiermee kun je naast de lokomotieven ook wissel- en schakeldecoders aansturen.
Voor de terugmelding kun je gebruik maken van een HSI-88. Dit wordt vrij veel gedaan, ook bij grote modelbanen.
http://www.ldt-infocenter.com/anlagen.htm

Mvg,
Peter

Als grote banen hiervoor kiezen dan moet het wel goed zijn, of niet soms 8)

De bestelling is de deur uit, ben echter nog aan het wachten op antwoord :?

Zodra alles geïnstalleerd is kan ik eindelijk gaan expirimenteren, kan niet wachten tot het moment dat de eerste treinen zich automatisch in beweging zetten.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Waarschijnlijk is het heel simpel, maar wat is DDW, drie-deurs-wagen?? :P
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Citaat van: daanknoben op maandag 23 februari 2009, 16:40:55
Waarschijnlijk is het heel simpel, maar wat is DDW, drie-deurs-wagen?? :P
Bijna goed. :wink:

http://home.snafu.de/mgrafe/

Gr, Ben.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
ik heb gekozen voor ecos ( of ecos 2 in kleur) daar zijn de verwachtingen qua prestaties en toekomst naar mijn mening het beste van ...

HSI-88 is ook super .... snelle en foutloze melding en via 3 ringleidingen.

windigipet heeft alles wat ik verwacht te gebruiken op de pc met 3 monitoren ....
(stabiel , goede backup en toekomst redelijk zeker)

ga dit draadje dus met veel interesse volgen ...


wat betreft schaduw station zou ik ook een aantal pendel eindsporen inbouwen.


Re: Tilly’s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Citaat van: Tilly op maandag 23 februari 2009, 15:52:05
Huub is momenteel voor mij bezig dit op een PC te zetten. De terugmeldingen gaan straks geregeld worden door een HSI-88.
Huub is al aardig op weg met DDW.

Mvg,
Peter
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Citaat van: rocofan op maandag 23 februari 2009, 17:10:45

wat betreft schaduw station zou ik ook een aantal pendel eindsporen inbouwen.


Rocofan,

Zie banenplan nivo 2 :mrgreen: :mrgreen:

Citaat van: Freak op maandag 23 februari 2009, 17:22:54
Citaat van: Tilly op maandag 23 februari 2009, 15:52:05
Huub is momenteel voor mij bezig dit op een PC te zetten. De terugmeldingen gaan straks geregeld worden door een HSI-88.
Huub is al aardig op weg met DDW.

Mvg,
Peter

Huub had mij al ingelicht :D :D :D

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Citaat van: Tilly op maandag 23 februari 2009, 17:46:31

Huub is momenteel voor mij bezig dit op een PC te zetten. De terugmeldingen gaan straks geregeld worden door een HSI-88.
Huub is al aardig op weg met DDW.

Mvg,
Peter

Huub had mij al ingelicht :D :D :D

Groetjes, John


Huub heeft DDW & Koploper werkend, op dezelfde PC waar ook MRDirect op staat en Huub gaat nu een booster voor John bouwen  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re: Tilly’s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Hallo Huub,

Citaat van: huub op dinsdag 24 februari 2009, 16:10:10
Huub heeft DDW & Koploper werkend, op dezelfde PC waar ook MRDirect op staat en Huub gaat nu een booster voor John bouwen  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nog even en John kan beginnen. Vond toevallig nog een paar bestuckte printen geschikt voor 10A.

Er is ook nog een schakeling (met printlayout) voor tussen MRDirect of DDW. De schakeling is bedoeld voor een galvanische scheiding tussen PC (RS232) en EDiTS-booster. De schakeling heeft een kortsluitdetectie systeem.
Als je hierin geïnteresseerd bent

Mvg,
Peter
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Citaat van: Freak op dinsdag 24 februari 2009, 17:17:48
Nog even en John kan beginnen. Vond toevallig nog een paar bestuckte printen geschikt voor 10A.

Er is ook nog een schakeling (met printlayout) voor tussen MRDirect of DDW. De schakeling is bedoeld voor een galvanische scheiding tussen PC (RS232) en EDiTS-booster. De schakeling heeft een kortsluitdetectie systeem.
Als je hierin geïnteresseerd bent

Mvg,
Peter

Tuurlijk Peter,
altijd welkom.

Re: Tilly’s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Citaat van: huub op dinsdag 24 februari 2009, 18:02:32
Tuurlijk Peter,
altijd welkom.
Toegestuurd.

Mvg,
Peter
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Huub, Peter,

ik weet niet waar jullie het over hebben, maar ja, DDW en Koploper is jullie afdeling :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gisteravond telefonisch contact gehad met Jaap Kramer, aardige vent trouwens. Zijn antwoord op mijn eerdere mail heeft even op zich laten wachten wegens problemen met zijn mailbox.
Bestelling is in ieder geval de deur uit: 1x de HSI-88, 4x wisseldecoder S-DEC-4-MM-G, 6x terugmeldmodule RM-88-N-O-G en diverse patchkabels. Dat wordt de komende week voor de deur liggen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Pffffffff,

gelukkig. hoef ik niet ook nog eens S88 modules te bouwen  :lol:

trouwens, niet te lang voor de deur liggen, het is koud buiten !
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
leg een kussen onder de brievenbus dan land het pakketje zacht, en neem een deken mee voor de kou, dan kom je de week wel door :mrgreen:

Mathijs
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Citaat van: Mathijs op dinsdag 24 februari 2009, 20:02:03
leg een kussen onder de brievenbus dan land het pakketje zacht, en neem een deken mee voor de kou, dan kom je de week wel door :mrgreen:

Mathijs
Maar het is ook met deken te koud om voor de deur te gaan liggen. beter er achter, aan de binnenkant  :mrgreen:
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bouw schaduwstation nivo 1)
Nee hoor Huub dat is maar net hoe je er tegenaan kijkt (letterlijk) :lol: :lol:

Mathijs
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Hallo allemaal,

De afgelopen weken bezig geweest met de bekabeling. Ieder opstelspoor van 6m opgedeeld in 3 blokken van 2m en vervolgens ingedeeld in 3 terugmeldsecties. Het totale schaduwstation bevat nu 96 terugmeldsecties en ieder blok is vervolgens voorzien van 2 voedingspunten(massa en baanspanning). Op onderstaande foto kunnen jullie zien hoe dit eruit ziet. De bekabeling tbv de terugmelding en baanspanning/massa ligt ook hier gescheiden zodat zo min mogelijk stoorsignalen optreden richting terugmelding.



Daar waar de secties zich scheiden heb ik voor de zekerheid ook de railstaven doorgeslepen.



Alle rails liggen nu op zijn plaats. Zie hier:



Al deze werkzaamheden heb ik behoorlijk onderschat, ik dacht dit doen we wel effe 8)
In de praktijk betekent dit echter:

?   bij meer dan 500 rails de railstaven van elkaar scheiden dus 1000x slijpen.
?   96 kabels solderen tbv de terugmelding.
?   64 x2(massa en baanspanning) = 128 kaels solderen voor de voeding.
?   110 isolatoren(74030) plaatsen.
?   110 x railstaven doorslijpen.

De volgende stap is het aansluiten van de decoders. Vandaag zijn ze netjes verpakt vanuit Duitsland aangekomen:



De terugmelddecoders worden aan de voorzijde van het schaduwstation aangebracht zodat ze ten alle tijden makkelijk bereikbaar zijn. De wisseldecoders gaan hun plaatsvinden aan de kopszijdes van de kasten en de massa en baanspanningsleidingen ga ik hoogstwaarschijnlijk aan de muurzijde leggen zodat er zo min mogelijk kans bestaat dat deze gaan storen op de terugmeldingen.

Gisteren nog op bezoek geweest bij Willie(Wakkie) en Koploper aan het werk gezien. Het ziet er indrukwekkend uit en heb hier veel van opgestoken. Kijk nu echt uit naar het moment dat ik zelf hiermee aan de slag kan.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Ha die John, wat een mega klus ! Ik weet niet of ik het je na kan doen, wat moet jij een geduld hebben. Ik hoop voor je dat er snel iets rijd op je baan en ik ben erg nieuwschierig naar de vorderingen. Erg indrukwekkend allemaal. Maar droom je al van je baan of lig je er alleen maar wakker van  :D
Groeten,
Gijs
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
erg mooi
dat wordt een beste spoor boel
met een flinke ruimte voor het opstellen van treinen  :shock: :shock: :shock:
erg mooi en netjes
complimenten
groet robert
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Hallo John,

Dat is een hele klus die je geklaard hebt, hoeveel uren heeft je vrouw je niet meer gezien :lol:?

Succes met de rest van de montage, ik zal dit zeker blijven volgen.

Groeten piwie.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Ha die John!
Dit begin ziet er al heel indrukwekkend uit en zeker het aantal bezetmelders (6 x 16?) zorgt voor flink wat bekabeling.
Dit samen met de wissel decoders en stroom aansluitingen zorgt voor heel wat kabelwerk.
Heb je zelf dit type S88 gekozen of is dit op aanraden van onze gerenommeerde electronica expert?
Zelf gebruik ik de dure S88 van Märklin en heb, bij wijze van experiment, een goedkope print (kloon) S88 tijdelijk in gebruik.
Tot dusverre nog geen verschil bemerkt.
Maar jouw S88 24 opto couplers (uit mijn hoofd! :roll:) pretenderen storingsvrij te kunnen functioneren en dat is uiteraard bijzonder prettig.

En daarna natuurlijk met de besturing aan de gang.
Heb je daar al een beslissing over genomen? (het uur U nadert! :wink:)

Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.  
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Dit ziet er zeer indrukwekkend uit.
Wat een kabels heb je nu al

Groet Jac.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Jongens,

bedankt voor de complimenten.

De bekabeling neemt op zich inderdaad veel tijd in beslag maar het duurt nog langer omdat je maar af en toe enkele uurtjes hieraan kunt werken. Ik heb dus nog tijd over voor de vrouw Piwie :mrgreen: en lig er inderdaad af en toe wakker van Gijs :mrgreen:

AlbertJan,

als je antwoord 109 leest dan kun je zien dan Peter(Freak) verantwoordelijk voor de keuze van deze S88 modules :mrgreen:
Ook kun je hier lezen dat ik voorlopig gekozen heb voor DDW in combinatie met Koploper. Kan hiermee goedkoop aan de slag en de keuze in een centrale uitstellen.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
jeetje ik dacht dat het bij mij veel werk was
2x 6 sporen van ong. 2 á 3 meter
12 blokken met 3 detectie punten elk
ik gebruik viessman s88 modules voor bezet meldingen.
6 sporen gedaan nu nog 6 te gaan.

maar zit er echt toppie uit Tilly

grtz Wilfred
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Ik wou dat ik al zover was!

Ziet er mooi uit, en ik ben nog steeds stinkend jaloers op de ruimte, die jij ter beschikking hebt.

Roy
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Citaat van: Tilly op dinsdag 03 maart 2009, 21:42:15
Al deze werkzaamheden heb ik behoorlijk onderschat, ik dacht dit doen we wel effe 8)
John, moet het nog sneller dan??? Tjemig, wat een snelheid heb jij erin zitten. En dan zeg je dat het tegenvalt. :mrgreen:

Het ziet er in elk geval superstrak uit.

Groet,
Ronald
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Dit wordt mega!

Ik ga dit volgen.

Frank
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Dit wordt echt top.

Wat jammer eigenlijk dat sommige c-rails kleurverschil vertonen. IN het schaduwstation is dat niet erg, maar bovenop wel lijkt me?

Groeten Daan.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Heey John,

Dat ziet er gigantisch iut het schaduwstation zeg!
Daar kan je echt prachtige lange treinen in kwijt! :D
Ga zo door zou ik zeggen en keep us up-to-date. :)

Groetjes,

Antal
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Hoi

eerste indruk:
Wat een kabels :shock:, voor de rest een heerlijk groot schaduwstation dus ruimte kom je voorlopig denk ik niet te kort :lol:
Ga zo door en veel plezier :wink:

Mathijs
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
ziet er goed uit...
ga zo door en ik blijf je volgen.

mvg.

roderick
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Wat een mega klus om al die bezetmelders aan te sluiten. :shock:
Maar het wordt wel een heel indrukwekkend schaduwstation.

Gr.
René
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
He John,

dat ziet er goed uit. heel verstandig om zo planmatig en zorgvuldig aan de gang te gaan. Dat gaat een hoop storingen later voorkomen.

Als je trouwens al met koploper aan de slag wil, kun je in testmodus draaien. Daarin kun je al een hoop foutjes vooraf uitfilteren. ben zelf een groor koploper fan en heb menig uurtje in simulatie mode doorgebracht.

Ga zo door en je zult pruimen eten! (geen idee wat dat betekent, dat zei een oud collega altijd en het klonk wel positief :D)
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
heel mooi en het is alleen nog maar het schaduwstation !!!, dat belooft wat voor de andere la(a)g(en),

ga zo door !!! :mrgreen:

mvg, jordi
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Hallo,

opnieuw bedankt voor de positieve reacties. Ben momenteel bezig met het maken van "plaatjes" tbv de decoders en "vangrails" 8) die straks moeten voorkomen dat er materieel van de baan af dondert. Zodra deze bevestigd zijn krijgen jullie opnieuw foto's te zien.

Ik heb echter een vraag:

Afgelopen maandag was ik bij Willie(Wakkie) op bezoek om Koploper te aanschouwen. Op een gegeven moment ging het helemaal mis omdat een wissel niet omschakelde. De oorzaak zat 'em in een los stekkertje :oops: Voor mij was dit natuurlijk een prachtig moment om te zien hoe iets fout kan gaan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Op de site van Littfinsky klik hier staat onder "weichenrueckmeldung.zip" een schakeling waarbij de wissels bewaakt worden door een terugmeldmodule. Kan iemand mij vertellen hoe dit precies in zijn werking gaat? Was het "ongelukje" bij Willie met deze schakeling voorkomen?

Groetjes, John
Re: Tilly’s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Hallo John,

Belangrijk is dat de wisselaandrijvingen een eindafschakeling bezitten.
Als de wissel goed omgezet is dan is dan is 1 spoel afgeschakeld en de andere niet meer. Deze informatie wordt door gegeven aan de s88 module, want veel meer is het eigenlijk niet.
De informatie is dus wel of niet “bezet” ofwel de wissel is wel/niet “goed” omgezet. Een module is geschikt voor het bewaken van 8 wissels.

Mvg,
Peter
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
John,

even vraagje tussendoor m.b.t. je ondergrond Polystyreenplaten  8)

Hoe dik zijn deze ? , grof of glad ? , kleur zelf gedaan ? , rails schroeven ?
prijsindicate per m2 ?  :mrgreen:, zo , meer hoeft niet  8) :wink:

Was van plan met laminaatondergrond, maar dit ziet er ook toppie uit !, betere kleur ook t.o.v. laminaatspul 8)

Mvg Gert
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Citaat van: Tilly op woensdag 04 maart 2009, 22:20:35

Op de site van Littfinsky klik hier staat onder "weichenrueckmeldung.zip" een schakeling waarbij de wissels bewaakt worden door een terugmeldmodule. Kan iemand mij vertellen hoe dit precies in zijn werking gaat? Was het "ongelukje" bij Willie met deze schakeling voorkomen?

John,

Alles beveiligen kan natuurlijk maar het eind is er van zoek.

Koploper heeft namelijk een spooktrein detectie. Dat betekent dat indien een melder wordt geactiveerd die niet verwacht wordt (b.v. door een foutive wisselstelling waardoor een trein in een verkeerd blok komt) grijpt Koploper in en schakelt de centrale de baanspanning af. In de praktijk werkt dit erg goed.

Gr, Ben.
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
John,

super zoals jij te werk gaat, ik denk dat velen waaronder ik zelf dromen van zo,n baan.

Veel succes met de bouw,

Peter
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Hoi Ben,

Bedankt voor de tip.

Die spooktreinbeveiliging zal ik maar eens rap gaan activeren!

Groetjes

willie
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Ben,

alvast bedankt voor de tip. Nu kan Willie thuis oefenen en dit straks bij mij implementeren :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Peter,

bedankt voor de uitleg, misschien dat ik hier in de toekomst nog mee ga experimenteren.

Gert,

deze polystyreen platen zijn 6mm dik en niet glad of grof maar stroef 8) Ze werden in het verleden geproduceerd door de firma Depron. Momenteel maken zij alleen nog maar schaaltjes(dieptrekproces). Het patent voor het maken van isolatie zou verkocht zijn maar hier ben ik niet zeker van.
Via, via, via, heb ik deze gratis gekregen :D :D en dat ik ze in deze kleur gekregen heb is puur toeval en geluk 8)
Ik heb gelijkwaardige platen in het wit ooit op Marktplaats zien staan voor Euro 2,-/m2. Heb nog voor je gekeken maar kon ze helaas niet meer vinden.

Hier op het forum is al veel geschreven over het wel of geen nut hebben van isolatiemateriaal. Onder het stuk aan de linkerzijde waar straks de spiraal komt ligt nog geen isolatie. Zodra er een lok rijdt vanuit het geisoleerde naar het niet-geisoleerde gedeelte dan is het verschil in geluid toch wel groot. Met name het "ronken" van de onderbouw wordt door deze platen praktisch geheel voorkomen. Ik ben hier dus dik tevreden over en vindt het de moeite waard.

Groetjes, John
Re: Tilly?s modelbaanproject (Bekabeling schaduwstation nivo 1)
Citaat van: Tilly op woensdag 04 maart 2009, 22:20:35
Afgelopen maandag was ik bij Willie(Wakkie) op bezoek om Koploper te aanschouwen. Op een gegeven moment ging het helemaal mis omdat een wissel niet omschakelde. De oorzaak zat 'em in een los stekkertje :oops: Voor mij was dit natuurlijk een prachtig moment om te zien hoe iets fout kan gaan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

John,

om dergelijke ongelukken te voorkomen heb ik altijd "spookmeldingen" aan staan in Koploper. Daarmee bewaakt koploper onverwachte meldingen. Oftewel, wanneer Koploper een bezet signaal ziet op een plek waar ie het niet verwacht - wat dus gebeurt bij een wissel die fout staat - dan wordt gelijk alles stil gezet. Koploper geeft dan een melding welk blok en welke melder het signaal heeft gegenereerd. Werkt perfect!
Enig nadeel is dat iedere melding wordt gedetecteerd. Daarom is het heel belangrijk je bekabeling gescheiden te houden. Ik heb stroom voorziening en terug melding in een paar blokken te dicht bij elkaar (in één bundel) en krijg daar regelmatig een echte spookmelding.
Ik heb begrepen dat jij terugmelders met opto couplers gebruikt. Die zouden hiervan helemaal geen last moeten hebben.
Terug melding van de wissels is dus niet absoluut noodzakelijk.

OK, zie net dat dit antwoord al gegeven is... (nooit te snel reageren  :oops:) Kan dat dus bevestingen